KUNST CULTUUR 'Muziek is pas goed als je er iets bij voelt' 'Ik bied royaal ruimte aan mijn vijanden' 'The Missing' grote winnaar Tiger Awards Pracht-Meid en verrukkelijke Kwelling zaterdag 31 januari 2004 fry Potter. Foto: Warner Bros Jag- arry Potter eekt record sterdam - Het vijfde boek in farry Potter-cyclus blijft cooprecords breken. De hting Collectieve Propagan- 'an het Nederlandse Boek NB) meldde gisteren dat het ik lijstaanvoerder is in de IB-tophonderd over 2003 550.000 verkochte exem- :en (zowel gebonden boe als paperbacks). Dat er van boek in ruim vijf weken zo- exemplaren worden ver- ht, is nog nooit vertoond, vorige tophonderd-record nd in 1997 op naam van Mi- I Montignac met 'Ik ben ak want ik eet!'. Daarvan gin- toen 370.000 exemplaren de toonbank. towerk van lom Hoffman terdam - De Melkweg in sterdam toont vanaf 11 irt fotowerk van acteur m Hoffman. Hoffman is s 1991 professioneel bezig otograaf. De overzichtsten- ïstelling 'Life/Time' is van ïaart tot en met 11 april ge- ad voor het publiek. derlandse film Britse bioscoop terdam - De Nederlandse rmentaire 'De laatste over ling' van John Appel gaat den bi aar in de Britse bioscopen lien. Het is voor het eerst s veertig jaar dat er een Ne- andse documentaire in 14 feb it-Brittannië is uitgebracht. Laatste overwinning' gaat de wijk Civetta in de Itali- se stad Siena. Johan Appel de de inwoners van Civetta pn voorbereidingen op de hemde paardenraces. Civet- Ceft de wedstrijd al jaren gewonnen. De jongeren in vijk willen daar verandering rengen. Johan Appel maak- ok de succesvolle docu- ïtaire 'Zij gelooft in mij', (volkszanger André Hazes. r 'De Laatste overwinning' ft Appel nog geen distribu- in eigen land gevonden. N vertoont de film later dit op de Nederlandse televi- door Nico de Boer Amsterdam - Deze week ver scheen de geheel vernieuwde en herziene editie van 'Komrij's Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten'. Of tewel 'De Dikke Komrij', zoals de meest gezaghebbende poë ziebloemlezing in het Neder lands taalgebied wel wordt ge noemd. Gerrit Komrij (1944) gooide in 1979 met de eerste editie van zijn bloemlezing een steen in de toen nog rimpelloze vijver van de Nederlandse poëzie. Vooral de Vijftigers, die Komrij hun plaats wees, waren ont stemd. En ook nu verwacht hij weer enige deining. Sterker, hij hóópt er op. „Wat tamtam Gerrit Komrij herziet zijn gezaghebbende bloemlezing van de moderne poëzie brengt de bloemlezing onder de aandacht. En dat staat - om mijn nobele kant maar weer eens te laten zien - in dienst van de poëzie die dan onder de aandacht van een groter pu bliek wordt gebracht. Als er een beetje ruzie over de bloemle zing wordt gemaakt, wil ik het vuurtje best zelf nog wel een beetje opporren." Door de zeef van Komrij gingen meer dan 200.000 gedichten. Uiteindelijk konden er ruim tweeduizend de goedkeuring van de meester wegdragen, die bijeengebracht zijn in een tweedelig boek van ruim twee duizend bladzijden. „Toen de vorige druk uitverkocht was, dacht ik: ik ga de hele Neder landse poëzie opnieuw lezen. In de nieuwe bloemlezing is na tuurlijk een en ander bij het ou de gebleven. Maar van dichters als Lucebert en Guido Gezelle heb ik nieuwe gedichten uitge kozen. Omdat ik daar zin in had. Bij sommige dichters was de gemiddelde kwaliteit van het werk zo hoog, dat ik de keuze maar dezelfde heb gelaten." Zijn poëziebijbel is in de afgelo pen kwarteeuw uitgegroeid tot een standaardwerk. Had hij dat ooit kunnen bevroeden? „Het was ooit bedoeld als een pole mische bloemlezing, waarin ik wilde zeggen waar ik poëtisch stond. Mijns ondanks heeft de bloemlezing zich ontwikkeld. Het werd gekocht, geciteerd en gebruikt. Het persoonlijke zit er nog wel in. Dat is wat mijn keu ze een beetje geloofwaardig maak omdat ik tegenover geen enkele school, richting of uitge verij verantwoording hoef af te leggen. Het is ook een naslag werk. Er staan veel bekende ge dichten in, want je wilt toch ook een bloemlezing hebben waarin je af en toe iets kan op zoeken." „Het is een toonzaal van de Ne derlandse poëzie, waarin ik met plezier andere geluiden, andere stemmen toelaat dan die in me zelf huizen. Waarin ik royaal ruimte bied - maar dat is na tuurlijk mijn afschuwelijk goeie karakter - aan mijn vijanden. Als je niet walgelijk filantro pisch bent, begin je niet eens aan een bloemlezing. Dit is nou niet het prettigste werk wat je kunt bedenken. Het is heel in tensief, oneervol werk ook, het gaat altijd over werk van ande ren." In de vorige editie sneuvelden nogal wat dichters (onder wie Aad Nuis en Henk Spaan). Deze keer is veel dichters het literaire ravijn bespaard gebleven. Komrij: „Dankzij de omvang kon ik ook andersoortige ge dichten opnemen. Het spijt me als sommigen diep teleurge steld zijn door het tekort aan gesneuvelden. Maar het aantal bundels waaruit niks is opgeno men, loopt óók in de duizen den. Er is een heel groot gebied van de poëzie dat de gemiddel de poëzieliefhebber ontgaat. Niemand kan honderden bun dels per jaar volgen. Dat is ook een beetje de functie van een bloemlezing. Er moet iemand zijn die zich opoffert en zijn hoofd voor een ander op de slachtbank legt." Seal is na vijf moeilijke jaren weer terug met een nieuw album door Sandra Put londen - Hij heeft vijfjaar lang niets van zich laten horen. Maar wie denkt dat Seal thuis heeft zitten niksen, heeft het mis. De singer-songwriter heeft het druk gehad. Druk met zich zelf en met zijn zoektocht naar het juiste ingrediënt om tot een goed al bum te komen. Het hoogtepunt van zijn carrière be reikte hij alweer bijna negen jaar ge leden. Seal, op 19 februari 1963 gebo ren als Henry Samuel, scoorde een hit met het nummer 'Kiss from a ro se', dat werd gebruikt als soundtrack voor de film 'Batman Forever'. Seal kreeg twee Grammy's voor het num mer en wist meerdere keren platina te behalen. Een succes dat hij met zijn album 'Human Being' uit 1998 niet wist te evenaren. En toen werd het stil. Ruim vijfjaar had hij nodig om terug te keren met een gloednieuw album. 'Seal IV' - inderdaad zijn vierde al bum - kwam met veel moeite tot stand. Een verhuizing naai' zijn ge boortestad Londen en heel wat emo ties waren er voor nodig om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Seal is inmiddels een aantal maanden op promotietour in Europa, want na zoveel jaar radiostilte is het nodig bij menigeen - de ware fans daargelaten - het geheugen op te frissen. Seal? Oja, dat is die donkere man die zich zeehond noemt omdat hij zo van die dieren houdt en in 1989 voor het eerst van zich liet horen met 'Killer', een nummer dat werd gemaakt door de technoproducer Adamski. Seal is ook van die hitsingle 'Crazy' uit 1991. Diezelfde man nestelt zich anno 2004 tevreden in een bank van een chique hotel in Amsterdam. Hij geniet zicht baar van het sterrendom waar hij weer deel van uit lijkt te maken. Gre tig eet hij de kaaskoekjes op die die hij elders in de kamer vond. Hem er op wijzen dat hij bijna 41 jaar wordt, levert enkel opgetrokken wenkbrau wen op. Praten over zijn leeftijd en óver zijn afwezigheid in de muziek- business doet hij liever niet. Vraag hem ook niet wat hij de afgelopen tijd heeft uitgespookt, want Seal wordt daar kribbig van. Hij heeft een nieu we plaat gemaakt en daar gaat het om. De afgelopen jaren heeft hij het niet makkelijk gehad. Zo'n twee jaar na zijn album 'Human Being' had Seal een compleet nieuw album geschre ven. Klaar voor een release en klaar voor de spotlights, zo leek het, maar de zanger was ontevreden. Dé num mers verdwenen in de figuurlijke prullenbak. Hij probeert de drasti sche beslissing van destijds nog eens te verklaren: „Het voelde niet goed. Voor mij is muziek pas goed als je er iets bij voelt. Je moet emotie voelen. En dan hoefje het niet eens te zijn met de teksten, maar het gevoel dat het nummer oproept, moetje raken. Je moet je door de muziek verbonden voelen met jezelf. Over bepaalde din gen in je eigen leven gaan nadenken. Ik heb dat zelfbij bepaalde nummers van U2 en Coldplay." Met geen nummer meer in zijn bezit voor een langverwacht nieuw album brak voor de zanger een moeilijke tijd aan. Hij moest opnieuw beginnen of zoals hij het zelf zegt 'op zoek gaan naar dat ene ingrediënt om weer tot de juiste muziek te komen'. Dat een groot aantal mensen daar op zat te wachten is een aantal maanden na de release van 'Seal IV' wel duide lijk. Het album is reeds platina in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. In Engeland, Oostenrijk en Canada heeft het album de status goud be haald. En de tweede single van het al bum, 'Love Divine', heeft inmiddels de top 20 in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Portu gal en België weten te bereiken. In Nederland is het vooralsnog rustiger, maar als het aan Seal ligt komt daar snel verandering in. De artiest is ervan overtuigd dat hij Seal: „Ik moest terug naar mijn roots. Ik moest terug naar de plek waar het ooit was begonnen met het maken van mu ziek." Foto: AP/Stefano Paltera over een goed album beschikt. Het kostte hem wel veel moeite. „Ik moest terug naar mijn roots. Ik moest terug naar de plek waar het ooit was begonnen met het maken van mu ziek. Pas dan zou ik weer met goed werk kunnen komen. Kijk, het schrij ven van teksten is niet zo moeilijk, maar belangrijker is dat je ook weet waar je over zingt. Je kunt niet over de liefde zingen als je niet weet wat dat inhoudt." Seal verliet de stad Los Angeles waar hij ruim twaalf jaar woonde. Hij ging terug naar Londen. Dat was de plek waar hij zichzelf opnieuw kon vin den. „Ik was te lang van huis geweest. Mijn cultuur ligt in Londen", zegt Seal die als half Nigeriaan, half Brazi liaan in Londen het levenslicht zag. Met zijn Afrikaanse en Zuid-Ameri kaanse afkomst heeft hij niet veel. „Daar heb ik nooit gewoond. Ik ben in Engeland opgegroeid. Dat land is verantwoordelijk voor mijn houding, mijn levensfilosofie, mijn normen en waarden, mijn humor, mijn voorko men." Duidelijke voorbeelden van zijn En gelse roots kan hij niet geven. Het is, zoals zoveel in het leven van Seal, 'ge woon een gevoel' dat hij in tegenstel ling tot zijn liedjes in een gesprek niet goed onder woorden kan brengen. „Teksten schrijven is mijn manier om mijn emoties te uiten." Het vertrouwde Londen bracht hem tot rust. De inspiratie vond hij zoals altijd in de dingen om hem heen. „Ik was in Engeland op zoek naar het juiste ingrediënt om goede muziek te maken", vertelt hij. Hij vond het, maar wat het precies geweest is waar door de creativiteit weer op een goe de manier naar boven kwam kan hij zelf niet aangeven. Het was in elk geval ook zijn hervatte samenwerking met producer Trevor Hom, die hem goed deed, hem weer motiveerde. Met Hom maakte hij in 1994 het platina-album 'Seal' waarop 'Kiss from a rose' stond. „Het is goed om iemand om je heen te hebben die meekijkt en meedenkt. Trevor maakte me duidelijk dat het niet om de tek sten ging die ik schreef. Ik dacht dat ik een tekstschrijver was, maar hij zei dat de reden waarom mensen mijn muziek goed vinden op de eerste plaats te maken heeft met mijn stem. Hij noemde mij een zanger. Daar heeft hij gelijk in. Mijn stem is mijn instrument om emotie over te bren gen. Seal treedt 10 maart op in de Pepsi Stage in Amsterdam. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou ieder een gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit ge schreven? Welke mu ziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunst werk aller tijden? Kortom: waarmee is Jetteke Bolten-Rempt, directeur van Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden, in de Zeven de Hemel? Beste cd? „De cd 'Tehillim' van Steve Reich. Ik vind hem een enorm inspirerende componist. Hij maakt zogeheten minimal mu sic, maar doet dat op een vrije en niet dogmatische manier. Reich heeft bijvoorbeeld prachtige opera's, of misschien moet ik het muziektheater noemen, geschreven. 'Tehil lim' heb ik vorige maand op een festival rond Steve Reich in Den Haag nog in het echt ge hoord. Het is de zuiverste mu ziek die je je kunt voorstellen. 'Tehillim' is eigenlijk één fase vrijer dan de minimal music. Er zit ook nog iets van een me lodie in. Ik draai de cd zeer ge regeld. Je moet er alleen wel even rust voor nemen; het is geen muziek voor op de ach tergrond." Beste boek? „Het boek 'Everything is illu minated' van Jonathan Safran Foer. Hij is een jonge Ameri kaanse schrijver die op zoek is gegaan naar zijn wortels in Oost-Europa. Met een vage fo to ging hij naar de Oekraïne om de vrouw te vinden die zijn grootmoeder van de nazi's heeft gered. Hij kwam diep te leurgesteld terug, maar heeft er een prachtige roman over ge schreven. Heden en verleden ontmoeten elkaar in zijn ver haal, maar hij vertelt het op een werkelijk grandioze ma nier. Heel bizar, heel verras send." Beste film? „Ik kies voor de meest aangrij pende film: 'Bowling for Co lumbine' van Michael Moore. Die documentaire heeft een enorme impact op mij gehad. Het is een schitterende film. Zo bedreigend en griezelig. Zeker bij alles wat er momenteel in de wereld gebeurt. Het is al weer even geleden dat ik 'm gezien heb, maar hij staat me nog helder voor de geest. Ik zie niet zo heel veel films. Het liefst kijk ik ze in een bioscoop of filmhuis. Thuis word ik maar afgeleid door reclame of de telefoon." Beste kunstwerk? „Dat is de lastigste keuze voor iemand als ik. Ik heb er vooral moeite mee dat ik maar één ding mag kiezen. Uiteindelijk ga ik toch voor het beeld 'Fe- mie' van Charlotte van Pal- landt. Het is een houten beeld uit 1939 en het staat in De La kenhal in de zaal van de twin tigste eeuw. Het museum heeft het vlak voor haar overlijden in 1997 gekocht. Ze was er erg mee ingenomen dat het in een zaal met onder anderen Theo van Doesburg kwam te staan. Van Pallandt was aan het uit teakhout gesneden beeld ge hecht, omdat het haar hele le ven thuis naast de tv had ge staan. Femie was een geliefd model van haar. Bij de onthul ling in De Lakenhal was de kunstenares al overleden, maar het model was er wel bij. Het is een uniek beeld. Ik vind het ook een echte sculptuur, om dat het van alle kanten prach tig is." tekst: Theo de With foto's: Hielco Kuipers rotterdam/gpd - Vóór de offici- ele afscheidsceremonie van co- directeur Simon Field van het International Filmfestival Rot terdam (IFFR) zijn gisteravond in De Doelen de Tiger Awards van dit 33ste festival uitgereikt. Grote winnaar was 'The Mis sing' van de Taiwanese regis seur Lee Kang-sheng die naast een Tiger ook de KNF-Prijs van de Nederlandse filmkritiek kreeg en de NETPAC-Prijs van de Aziatische filmjournalistiek. De overige twee Tiger Awards gingen naar 'Summer in the Golden Valley' van Sredjan Vuletic uit Bosnië-Herzegovina en 'Unterwegs' van de Duitse regisseur Jan Krüger. Na de uitreiking eerde de ge meente Rotterdam Simon Field met de Wolfert van Borselen- penning voor 'zijn grootste in spanningen voor en hartstoch telijke betrokkenheid' bij het IFFR. Het Franse ministerie van Cultuur en Communicatie ken de hem de onderscheiding 'Of ficier dans l'ordre des Arts et Lettres' toe voor de versprei ding van de Franse cultuur. De leiding over het IFFR komt in handen van de huidige co-di- recteur Sandra den Hamer. Field wordt lid van de selectie commissie van het Hubert Bals Fonds en onder meer directeur van het Britste filmproductie bedrijf Illuminations Films. De drie gelijkwaardige Tigers uit de VPRO Tiger Awards Com petition zijn de belangrijkste prijzen van het IFFR. Ze wor den sinds 1995 uitgereikt aan makers van eerste of tweede speelfilms als platform voor het ontdekken van nieuw filmta lent. Winnende regisseurs ont vangen 10.000 euro en de ga rantie op distributie in de Ne derlandse filmtheaters en uit zending op televisie door de VPRO. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: De Meid Kwelling van Herman Heijermans. Door Ria Eimers en Olga Zuiderhoek. Regie: Titus Muizelaar. Muziek: Willem Breuker Gezien: 30/1, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: 31/1, aldaar. Ze spelen Heijermans, zeggen ze, maar Olga Zuiderhoek en Ria Eimers geven gewoon een lesje theater. Het LAK ziet eruit als voor een repetitie: wat stoe len langs de kant, wat dozen op een tafel en het podium gezellig verlicht met alle tl-lampen aan. Zuiderhoek legt even uit wat ons te wachten staat: ongeveer een uurtje duurt de van 8 naar 2 spelers teruggebrachte Meid, dan nog een kwartiertje het door Heijermans zelf tot theater omgewerkte cursiefje Kwelling. 'Zet de muziek maar aan, John.' Dat onderkoelde begin is geni aal. Het zet precies de juiste toon voor het naakte theater en het vakmanschap dat Zuider hoek en Eimers vervolgens la ten zien. Heijermans' stukken zijn weliswaar niet van effect bejag gespeend, maar wat een intense drama's worden het in de handen van zulke actrices! In De Meid toont Heijermans hoe dienstpersoneel pakweg honderd jaar geleden werd be handeld - door de zaken om te keren. Mie weet iets naars van mevrouw en heeft 'de blaadjes omgedraaid'. Dat gaat er niet bepaald subtiel aan toe. Ze heeft een straathond mee naar huis gesleept, viert haar verjaardag in de salon en me vrouw mag nu eens haar eigen dienstmeisje zijn. De bruuske ringen die Heijermans bedacht, zijn vaak op het kinderachtige af, maar het stuk werkt toch, omdat Zuiderhoek (de meid) en Eimers (alle anderen, maar vooral de mevrouw) zo fantas tisch kunnen spelen. Ze sch mieren natuurlijk, maar ze spe len ook heel fijn en venijnig. De constante afwisseling geeft het stuk een fabelachtig ritme en legt ondanks alle lolligheid de nadruk op de tragiek. Van de meid wel te verstaan, die met haar niet gebruikte uitzet, 'zo geel als saffraan' inmiddels, en haar versloofde jeugd zo weinig van het leven heflÉ gekregen. Het ultrakorte Kwelling, een dialoog tussen een echtpaar van wie de man blind is gewor den, vormt met De Meid een mooi tweeluik. Dialoog is ei genlijk geen goed woord, het is meer een verhoor. Hij was ver liefd op haar beste vriendin en zij weet dat dat nog altijd zo is. Zij verzorgt hem en daarom, vindt ze, heeft ze het recht hem volledig te bezitten. Eimers speelt de claimende vrouw, Zuiderhoek de hulpelo ze, ontwijkende man. Virtuoos laten ze je sympathie heen en weer springen. Zuiderhoek, in alles ineens een breekbare oude man, wordt door de alles be grijpende, want oppermachti ge, vrouw als het ware met vlie gertouw omwikkeld en de ma nier waarop Eimers de draad strak trekt, is weergaloos.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 27