Hoe zwaarder, hoe bezwaarder?
1
REGIO
Zonnevylle zet zaken
onnodig op scherp
i
'Huilbaby's zijn niet
aan ouders te wijten
Tien vragen over de Katwijkse kerkscheuring
Vrouwen
UT
ZATERDAG 31 JANUARI 2Q
NAVRAAG
Ouders die een huilbaby hebben, hebben dat aan zichzelf te wijten,
meent kinderpsychologe M. L'Hoir. Ze zijn te druk, te onzeker en bie
den het kind te weinig
.V
rust en regelmaat. SU
ZANNE OTTEN, stafver-
pleegkundige van de af
deling jeugdgezond
heidszorg van de Stichting Thuiszorg Groot Rijnland is het daar niet
mee eens. „Huilbaby's zijn niet aan ouders te wijten. Die conclusie
gaat mij te ver."
Leuk om te horen voor al die ouders met een huilbaby, dat het
aan jou ligt dat die kleine niet ophoudt?
„Veel ouders met een baby die veel huilt, worden daar onzeker
van. Ze willen een gelukkige baby en huilen past bij veel ouders
niet in dat plaatje. Als ze hun baby dan moeilijk kunnen troosten,
gaan ze zich afvragen of ze het allemaal wel goed doen. Maar dat
geluksbeeld klopt niet. Huilen is een hele
normale levensfunctie. Er valt ook vaak een
patroon in te ontdekken. De eerste week,
als de kraamzorg er nog is, is de baby vaak
nog heel rustig. Maar in de week daarna
begint het huilen en dat zwelt aan tot een
huilpiek tussen de vijfde en de zevende
week. In de maand die daarop volgt, wordt
het langzaam minder. Een eenduidige ver
klaring voor dit patroon is nog niet gevon
den."
L'Hoir pleit voor de terugkeer van de drie
R's: rust, reinheid en regelmaat Dit zou
huilbaby's voorkomen. Bent u het daar
mee eens?
„Voor de drie R's moet je twee generaties
terug. Dat is lang geleden. Maar ik geloof
zeker dat regelmaat en rust goed zijn voor
een kind. Of je daarmee huilbaby's voor
komt, weet ik niet. Huilen heeft veel oorza
ken en sommige baby's huilen meer dan
andere. Een baby kan gevoelig reageren op
bepaalde prikkels van buitenaf, kan veel honger hebben, veel be
hoefte aan contact hebben. Noem maar op. Of rust en regelmaat
voor al die oorzaken de oplossing is, betwijfel ik. Wij krijgen tegen
woordig op het consultatiebureau ook weer vragen over inbake
ren. Dat is ook een manier om rust en regelmaat in het dagpatroon
van je baby te krijgen."
Volgens L'Hoir is tegenwoordig tien tot vijftien procent van alle
pasgeborenen een huilbaby. Terivijl je er vroeger nooit iemand
over hoorde. Is de huilbaby een trend net als de whiplash, kleur-
stojfenallergie en discalculie en horen we er over een paar jaar
niet veel meer over, of is het een blijvertje?
„Ik vind haar cijfers aan de hoge kant. Ik zie dat percentage niet te
rug op onze consultatiebureaus. Of het een hype is weet ik niet. Ik
betwijfel eigenlijk ook of er vroeger geen huilbaby's waren. Mis
schien vonden ouders het toen vanzelfsprekender dat baby's huil
den. Je had toen ook grotere gezinnen. Er was niet zoals nu één-
op-éénzorg. Vaak hielp oma of een van de oudere kinderen mee in
het gezin en als de zorg voor zo'n huilbaby onderling wordt afge
wisseld, heb je natuurlijk veel meer draagkracht."
tekst: Marijn Kramp foto: archief
UIT DE ARCHIEVEN
ANNO 1979, woensdag 31 Januari
LEIDERDORP-Als het een beetje meezit wordt dit jaar begonnen met
de voltooiing van de Houtkamp. Het gaat hierbij om de vijfde fase van
het park, waarvan de aanleg aan het eind van de jaren zestig begonnen
is. Deze laatste voltooiing vindt plaats in het verwilderde gebied in de
hoek van de Engelendaal en de Laan van Ouderzorg en bij het trap
veldje en het gebied, waar nu de houten bankgebouwtjes staan. Het
park moet zo spoedig mogelijk voltooid worden omdat er een vijver
moet komen in verband met de waterbeheersing van Leiderdorp.
Nadat de eerste vier fasen waren uitgevoerd, bleek dat in het laatste
deel zoveel elementen zaten die door de tijd veranderd waren, dat her
bezinning op de ontwikkeling van fase vijf nodig was. De 'parkarchi
tect' W. Boer uit Capelle aan de IJssel kreeg bij zijn opdracht bepaalde
elementen voorgeschoteld waar hij bij zijn ontwerp rekening mee
moest houden. Het ging om een vijver van ongeveer 1,5 hectare, een
goede bereikbaarheid van het hele park vanuit de Laan van Ouderzorg,
het handhaven van belangrijke landschappelijke elementen, een pro
menade langs de Laan van Ouderzorg en tenslotte een goede overgang
tussen de beide parkgedeelten.
IE
- - exü.
ANNO 1979, woensdag 31 januari
RIJNSBURG - De provincie heeft het licht op groen gezet voor de
bouw van het golfslagbad bij het Waterbos. Aanstaande dinsdag
wordt in Den Haag de officiële goedkeuring verleend. Men hoopt al
in juli het bad te kunnen gebruiken. Foto: archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na
plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op
gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA
Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van
plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad,
Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd.
COLOFON
De bezwaarden willen in Katwijk het liefst één van de twee monumentale kerken in het dorpscentrum behouden. Foto's: Frans Roomer en Dick Hogewoning
Leidsch Dagblad
Directie: B.M Essenberg
E-mail: directiehdcuz@hdc nl
Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van
der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct)
E-mail: redactie.ld@hdc.nl
HOOFDKANTOOR
Rooseveltstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356
Postadres: Postbus 54,2300 A8 Leiden.
Redactie fax 071-5 356 415
Advertentie fax 071-5 356 325
Familieberichten fax 023-5 '5° 5^7
ADVERTENTIEVERKOOP
Advertenties m.b.t.
Auto's: 072-6813661
Onroerend goed: 023-5150 543
Personeel: 075-6813677
Wonen/in-exterieur: 072-519 6554
Business to business: 072-519 6540
Overige detailhandel: 071-5 356 300
Reclamebureaus kunnen contact opnemen
met 075-6813636
ABONNEESERVICE
071-5128 030
E-mail: abonneeservice@hdc nl
ABONNEMENTEN
Bij vooruitbetaling (acceptgiro)
p/m €20,20 (alleen aut ine)
p/kw €56,70 p/j €216,90
Abonnees die ons een machtiging verstrekken
tot het automatisch afschrijven van het
abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting
per betaling
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenland)
worden verzonden geldt een toeslag van €0,50
aan portokosten per verschijndag
GEEN KRANT ONTVANGEN?
Voor nabezorging: 071-5128 030
ma t/m vr 18-19.30 uur, za: 10-13 uur
AUTEURSRECHTEN
Alle auteursrechten en databankrechten ten
aanzien van (de inhoud van) deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbehouden Deze
rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV
cq. de betreffende auteur.
HDC Media BV. 2004
De publicatierechten van werken van
beeldende kunstenaars aangesloten bij een
CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting
Beeldrecht te Amstelveen.
HDC Media BV is belast met de verwerking van
gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze
gegevens kunnen tevens worden gebruikt om
gerichte informatie over
voordeelaanbiedingen te geven, zowel door
onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar
tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten
aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice,
postbus 507,2003 PA Haarlem
SCHRIJVENDE LEZERS
In het Leidsch Dagblad van zaterdag 24 janua
ri reageert burgemeester Zonnevylle op een
eerder artikel 22 januari. Het gaat over de ge
plande verplaatsing van het woonwagenkamp,
nu gelegen aan de Persant Snoepweg, naar het
veld 6 van RCL in de Bloemerd. Een aantal be
woners en de Vereniging Houdt Leiderdorp
Groen maken hier bezwaar tegen omdat zij
onder meer vrezen dat met het accepteren van
woonwagens in de Bloemerd de weg open is
om er ook woningen te bouwen. Zij baseren
hun bezwaar op het feit dat sinds kort geen
onderscheid meer wordt gemaakt tussen wo
ningen en woonwagens.
Verdere bezwaren zijn geuit tegen het kappen
van heel veel groen.
Een ander punt van bezwaar is gelegen in de
situering van het kamp op veld 6 van RCL. De
laatste jaren zijn steeds meer objecten
(ANWB-gebouw, tribune RCL, sportschool Fel-
ter) gebouwd langs de Dwarswatering. En het
gaat niet alleen om de objecten, maar ook om
het vele licht dat er daardoor 's avonds wordt
ontstoken. Geleidelijk aan is het karakter van
de Bloemerd veranderd.
Daartegen zijn de bezwaarschriften dus ge
richt.
In het hiervoor genoemde artikel van 22 janu
ari komt een woonwagenbewoner aan het
woord en stelt dat er sprake is van 'discrimina
tie' en van een 'grof schandaal'. Grote woor
den, maar degenen die de stukken gelezen
hebben kunnen met de beste wil van de we
reld niet tot zo'n uitspraak komen. Natuurlijk
proberen de woonwagenbewoners zo'n gun
stig mogelijke oplossing te bereiken. Maar er
zijn ook andere belangen. En dat is het storen
de in het artikel waarin burgemeester Zonne
vylle aan het woord komt. Hij zegt dat hij wel
wist dat er brieven waren binnengekomen
(maar die hij kennelijk nog niet had gelezen)
maar hij gaat reageren op een artikel uit de
krant, waarin een belanghebbende woonwa
genbewoner aan het woord is. Hij insinueert
dat de bezwaarden oneigenlijke argumenten
gebruiken, om andere dingen te bereiken.
Tot slot beweert hij dat wij woonwagenbewo
ners niet zien als 'gewone mensen'. Waar haalt
hij het vandaan?
Het is toch wel een bijzonder kwalijke zaak
wanneer de hoogste gezagsdrager van de ge
meente beschuldigingen uit zonder dat hij de
stukken kent, of met de bezwaarden contact
had. Hij moet staan voor de belangen van alle
burgers en bereid zijn deze tegen elkaar af te
wegen op een objectieve manier en met ken
nis van zaken.
A.M. Beek,
Leiderdorp.
LEIDEN, 16
00 UUR
Oude tijden herleven. Een zaal vol
vrouwen die een 'vrouwennetwerk'
willen oprichten. Een bijeenkomst in het
Museum voor Volkenkunde, met een 'fe
ministisch' karakter. Nostalgie troef.
„Goh, dat is echt vijftien jaar geleden dat
ik voor het laatst met alleen vrouwen er
gens was", zegt een van de deelnemers. Ze
is aangenaam verrast door de aanwezig
heid van een paar jonge vrouwen. Geluk
kig zijn het niet alleen 'ouwe theemutsen'
die nog iets hebben met het woord 'vrou
wenemancipatie'.
Agniet van der Sande, de adjunct-direc
teur van Volkenkunde, zegt dat ze 'van het
museum is' en daar haakt gastspreekster
Hedy d'Ancona meteen op in. „Vrouwen
stellen zich bescheiden op. Ze is dus direc
teur hè. Een van de weinige vrouwelijke
museumdirecteuren die Nederland rijk is.
Zelfs de enige vrouwelijke directeur van
een rijksmuseum."
D'Ancona zou het wat waard zijn als de
vrouwenemancipatie een nieuwe impuls
krijgt. „Na dertig jaar kun je concluderen
dat een echte doorbraak is uitgebleven."
Natuurlijk, veel is ten goede veranderd,
maar ook heel veel is hetzelfde gebleven.
„Als het gaat om de taakverdeling in huis
is er nog weinig veranderd. Zolang er no1
geen kinderen zijn, rommelt het nog we
aardig. Maar zodra er een kind kómt, ga ,j
vrouwen korter werken. Zelfs hoogopge
leide, universitair geschoolde vrouwen.
We zijn er dus nog lang niet."
De discussie brandt los. De vrouwen vai
het netwerk-in-oprichting zijn het met
D'Ancona eens. Een doorbraak zou gew
dig zijn. Vrouwen horen aan de top. Wa
om zitten ze daar nog steeds niet? Waar
is het percentage fulltime werkende vro
wen minimaal? En waarom willen Nede
landse vrouwen zo veel tijd met hun kir
deren doorbrengen?
Oude tijden herleven. Het old-boys-net-
work komt ter sprake. Seksisme bij het
vervullen van vacatures. De onwil van
werkgevers om talentvolle vrouwen teg<
moet te komen bij een carrièreplanning
Het 'glazen plafond'. Kinderopvang die
kortschiet. Minister De Geus, die een
streep onder het onderwerp vrouwen
emancipatie heeft gezet.
Gelukkig is er na afloop een borrel. Die
hoopte doorbraak zal nog wel even uitb
ven.
Erna Straatsma
zelf is 'geplant in vaderlandse bo
dem'. God heeft Willem van Oranje
uitgekozen om de hervormde kerk
op te richten. De kerk en Nederland
horen bij elkaar. Het opheffen of het
veranderen van de grondslagen van
de kerk betekent voor de bezwaar
den dus ongehoorzaamheid aan
Hem.
8. Het ging toch allemaal om het ho
mohuwelijk?
Niet helemaal. Het homohuwelijk,
dat volgens de nieuwe kerkorde mo
gelijk is in de PKN, is maar één van
de zaken waar de bezwaarde her
vormden van gru
wen. Kort gezegd
struikelen de be
zwaarden vooral
over de zogenaam
de 'plurale grond
slag' van de
nieuwe kerk. De
nieuwe kerk
orde laat
ruimte aan
verschillen
de opvattin
gen van het
geloof. Ie
dereen in de
PKN moet
die andere
belijdenissen
erkennen,
waardoor
de bezwaarden in gewetensnood
men. Het homohuwelijk was na
tuurlijk allang mogelijk in de hen
vormde kerk. Wat de bezwaarde)
dwarszit, is dat de mogelijkheid
toe nu ook officieel door de kerkij
wordt opengelaten. Plaatselijke
meenten hebben overigens ook
der de PKN de vrijheid geen hor
huwelijken te sluiten. De kerk h(
nog meer handreikingen gebod»
de bezwaarden hoeven zich pla;
lijk alleen aan hun eigen (hervoi
de) grondslag te binden. Die coi
sies hebben niet mogen baten.
9. Waar moeten de bezwaarden F
straks naartoe? J
Dat wordt de grote vraag. Het offy
ele beleid van de PKN is dat wie
meegaat, de kerk verlaat en dus
voortaan zelf maar een zaèltje mfc
regelen. Zo heet zal de soep niet
worden gegeten. In Katwijk gaanj
ruchten dat de bezwaarden won'
'weggestopt' in nieuwbouwkerk»
aan de rand van het dorp: de Pi
kerk of de Ichtuskerk. Zelf willen^
het liefst één van de twee monu-(
mentale kerken in het dorpscenq
behouden.
10. Welke maatregelen kan de
nemen tegen die lastposten? n
Dat wordt nog interessant. De PI),
kan een visitatiecommissie langsj
sturen bij een weigerachtige ge-1;
meente, die het beheer laat oveq
men. Dit instrument luistert naafc
wat eufemistische naam 'Coming
voor Bijzondere Zorg' en staat oij;
leiding van Van der Graaf - de voj
malig voorman van de Bond en
tegenstander van de kerkfusie. Dj|
bezwaarde gemeenten zullen heji
bepaald niet met open armen oifc
vangen. Een traditioneel - en bej
zwaard - dorp als Kootwijkerbra
heeft toch al een traditie van hq.
vorken en strontkarren. Maar of
Katwijkers willen nog wel eens
de vuist gaan.
:ka
r""* Silvan Schoonhoven
Vandaag is een historische dag.
'Bezwaarde' hervormden van
zeventig gemeenten beleggen in
Elspeet de eerste vergadering
van de 'voortgezette'
Nederlandse Hervormde Kerk.
Ook twee Katwijkse dominees
en hun kerkenraden zijn van de
partij, evenals de Voorschotense
Rehoboth-evangelisatie. Reden
om nog eens de zaken op een
rijtje te zetten rondom de
kerkscheuring.
vrolijker maken.
5. Het zijn zeker de allerzwaarste
broeders die tegen de PKN zijn?
Ja en nee. Inderdaad zijn de tegen
standers van de fusiekerk voorname
lijk aan de behoudende kant van de
hervormde kerk te vinden. Dominee
Vlietstra behoort bijvoorbeeld tot
Het Gekrookte Riet, een uiterst 'be
vindelijke' (dat wil zeggen van de ei
gen schuld doordrongen, zeg maar
'zware') stroming. Toch zijn er ook
veel orthodoxen die wél mee gaan.
En er zijn ook 'linksere' dominees
die de PKN niet moeten. Het is dus
niet zo dat hoe zwaarder, hoe be
zwaarder. Stam hoort tot de Confes
sionelen, die aanzienlijk 'lichter' zijn
dan de Gereformeerde Bond.
6. O ja, de Gereformeerde Bond, hoe
zat het daar ook alweer mee?
De Gereformeerde Bond binnen de
Hervormde Kerk is een behoudende
club. Toch is de officiële lijn van de
Bond om onder protest mee te gaan
met de PKN. Dat was voor 1996 nog
heel anders: toen was Bond-voor-
man Van der Graaf nog mordicus te
gen het Samen-op-Wegproces. De
breuk loopt inmiddels dwars door
de Bond heen. Boze tongen beweren
dat de Bond beloond is met invloed
rijke kerkelijke posten in ruil voor
een flexibel standpunt. Ex-Katwijker
A. van de Plas is zelfs tot synodepre
ses van de hervormden benoemd.
1. Hoe zat het ook alweer met die
scheuring?
Afgelopen december hebben de her
vormden, gereformeerden en luther-
sen na veertig jaar bakkeleien de
knoop doorgehakt: ze fuseren tot de
Protestantse Kerk in Nederland
(PKN). Alle gelovigen? Nee, een deel
ervan blijft zich verzetten. In de her
vormde kerk zijn er landelijk nu al
een zeventigtal gemeenten die om
principiële redenen niet mee willen
doen met de kerkfusie. Als je de
evangelisaties - zoals Voorschoten -
meerekent, gaat het al naar de hon
derd.
Katwijk - dat bestaat uit tien her
vormde wijkgemeenten - is een ge
val apart. Geen van die tien is blij
met de kerkfusie. Toch laten acht
zich dan maar schoorvoetend 'mee
nemen in de PKN'. Twee wijkge
meenten volharden echter in het
verzet. Dat zijn wijkgemeenten van
de predikanten Vlietstra en Van
Vlastuin. De wijkgemeente van Pie-
ter Stam was aanvankelijk ook tegen,
maar is vorig jaar toch overstag ge
gaan. Nu is Katwijk verdeeld in twee
kampen. Een soort rekkelijken en
preciezen, eigenlijk.
2. Waarom is een kerkscheuring erg?
Ten eerste omdat de breuklijn
dwars door families en vrienden
kringen loopt, met alle ruzie en
verdriet van dien. Ten tweede ÊfJ'
omdat onduidelijk is wat er
met de bezwaarden gaat M
gebeuren. De PKN zegt: ze stappen
zelf de kerk uit en raken dus al hun
geld en gebouwen kwijt. De be
zwaarden zeggen: wij stappen ner
gens uit, we blijven gewoon wat we
al waren: hervormd. Met onze spul
len.
7. Waarom doen die bezwaarden
toch zo koppig?
Een cynicus zou kunnen opmerken
dat de compromisloze martelaarsrol
de bezwaarde dominees flink wat
status oplevert bij hun rechtzinnige
volgelingen.
De bezwaarden zelf zeggen echter
dat ze de overstap naar de PKN niet
tegenover God kunnen verantwoor
den. Dat komt omdat bij behouden
de hervormden een sterke overtui
ging leeft dat de Nederlandse
Hervormde Kerk
door God
3. Wat gaan de bezwaarden doen bij
rechter?
Ze gaan hem vragen om een 'verkla
ring voor recht'. Dat is een uitspraak
van de civiele rechter. In dit geval
over de vraag of de PKN in haar
recht staat met haar standpunt dat
wie niet meedoet met de fusie, pech
heeft gehad en alles kwijtraakt. De
bezwaarden denken dat ze het volste
recht hebben om zich aan de fusie te
onttrekken - met behoud van geld
en goed. De dagvaarding, ook on
dertekend door de twee Katwijkse
wijkgemeenten, valt binnenkort op
de mat bij de rechtbank.
4. Is een kerkscheuring in Katwijk
nog te voorkomen?
De kans daarop lijkt klein. De
machtsblokken zijn onwrikbaar, de
sfeer in het dorp lijkt eerder grimmi
ger te worden dan toegeeflijker. In
Katwijk was enige tijd een commis
sie aan het werk om een breuk te
voorkomen, maar de voorzitter, do
minee Barend Weegink, gaf zelf al
toe daar geen hoge verwachtin
gen van te hebben. Het feit dat
de twee bezwaarde wijkge-
J||k meenten naar de rechter
stappen, zal de sfeer
(B'n het dorp
ook niet