Gino Vannelli is de succes-obsessie voorbij niqhtliFE Italiaanse Canadees in concert met het Metropole Orkest UITSCHIETERS 1 9 marco borsato AFSCHEID NEMEN BESTAAT NIET 2 2 11 fransbauer HEB JE EVEN VOOR MIJ 3 3 ÜT the black eyed peas SHUT UP 4 4 5 no doubt IT'S MY LIFE 5 6 7 nelly furtado POWERLESS 6 7 9 aventura OBSESION 7 5 8 evanescence MY IMMORTAL 8 15 6 garyjules MAD WORLD 9 14 3 motorcycle AS THE RUSH COM 10 10 5 kelis 11 9 10 girli aloud _12. .,B siigababes •fóötSS*0* TOO LOST IN YOU LIFE FOR RENT 14 13 6 blue ft stevie wonder SIGNED, SEALED 15 17 2 atomic kitten LADIES NIGHT 16 18 4 2 pac ft. the notorius b. RUNNING (DYING TO LIVE) vf 12 10 limpbizkit IEHIND BLUE EYES 18 27 3 fay-z ft. pharell IGE CLOTHES 19 16 6 carefJtraaijenhof, Irijntjéposterhuis JIJ ER BENT 1 beyojfe, missy eliiott TEMPTATION 21 22 6 dj iriaurice •'s HEB JE EVEN VOOR MIJ 22 29 3 beyonce ME, MYSELF AND I 23 39 2 the rasmus FIRST DAY OF MY LIFE 24 23 13 chipz 25 24 dj tiesto TRAFFIC 26 21 13 hilaiy duff SO YESTERDAY 27 19 10 Christina aguilera THE VOICE WITHIN 28 26 11 aliciakeys YopjoMflspawi^ MY NAME 29 28 8 g-spott NO COMMENT 30 20 16 sugababes HOLE IN THE HEAD 31 25 14 phil collins LOOK THROUGH MY EYES 32 1 gigi d'agostino 36 32 3 kel THE LOVE IS 37 37 2 julcs, raoul, rob d PROGRESS 38 30 20 dido WHITE FLAG 36 36 3 benny benassi presents the biz ABLE TO LOVE 40 - 1 outlandj:sFi"~ WALOU Naam: Harold van Schie Leeftijd: 27 Woonplaats: Leiden Beroep: Medewerker bij Mexx (en dj) Gezien bij: City Halt De avond valt, maar voor velen is dat het startsein van een nieuw avontuur. „Ik kom even wat vrienden oppikken hier, we gaan zo naar Utrecht. Feestje in de Winkel van Sinkel, met Carl Craig, een heel bekende dj uit Amerika. Ja, ik ga toch liever buiten Leiden uit, wat het nachtleven betreft heeft de stad nu niet veel te bieden. Hope lijk komt daar een keer verandering in, met een leuke club of zo iets. In ieder geval een plek waar mensen die van elektronische muziek houden elkaar geregeld kunnen tegenkomen. Zelf organiseer ik ook wel eens een feest, en dan kies je toch snel voor LVC of O-bus. Prima plekken, hoor, maar er is niet elke week een feest waar iedereen dan weer kan samenkomen. Het mag ook wel wat groter; LVC doet naar mijn mening veel te weinig met de zolder die ze hebben. En er zit daar ook nog een bioscoop zaal, maar die is nauwelijks open! Zonde, als je de ruimte hebt moet je het gebruiken, zeg ik altijd. Zeker op een goed dansfeest. Nu ben ik zelf ook dj, maar dat houdt buiten Leiden snel op, hoor. Ik doe eigenlijk veel te weinig aan mijn dj-carrière; ik zou mezelf moeten promoten en eigen muziek moeten produceren. Maar ik ben veel drukker met mijn werk en draai eerder uit liefde voor de muziek dan dat ik bezig ben om in het hele land door te breken, ik draai zeker al zo'n 13 jaar en heb ondertussen echt duizenden pla ten liggen, van oude house tot techno en elektro. Zo kun je men sen verrassen op de dansvloer met je platenkeuze, dat is toch het leukst? Misschien dat Amsterdam een betere plek is om als dj aan de bak te komen, maar ik heb het hier prima naar mijn zin. Geboren en getogen in Leiden wil ik helemaal niet weg, behalve in het week einde dan vraag je je af waar de reis nu weer naar toe leidt." tekst: Nico van der Pias foto: Taco van der Eb LEIDEN COC, Langegracht 65 (071-5220640) •BEA RULES PARTY- DJ's Stamper en dr. Pussy, vr30 jan, 22.00 uur. DISCO-Za 31 jan, 22.00 uur. In Casa, Lammermarkt 100 •WHITE NIGHT PARTY- Do 29 jan, 22.00 uur DIAL T FOR TECHNO - Vr30jan, 23.00 uur. LVC, Breestraat 66 (071- 5146449) POOR MAN FRIEND FRIENDS- Met Jah Prin ce, Zappo Star, Ras Elijah Nicholas en Papeman. Hierna Crucial Warrior Soundsystem met Papa Aya en l-Roots, za 31 jan, 23.00 uur. Q-bus, Uiterstegracht 142 (071-5415755) •XENOMANIAE-Gothic party, vr30jan, 22.00 De X, Apothekersdijk 33a (071-5123568) WORLD OF DANCE - Swingavond met DJ Jan, za31 jan, 22.00-02.00 ALPHEN A/D RIJN D'SCO en an(^ere Party's in reg'°- Archieffoto: Dick Hogewoning Het Kasteel, Concertweg 1 (0172-432424) 16DOWN - Vr 30 jan, 21.00-02.00 uur ECHO! - DJ's Marc Swans, za 31 jan, 22.00-03.00 uur. AMSTERDAM KATWIJK Scum, Noordduinseweg 3 (071-4027968) DJ THE PROPHET -Toegang 16 jaar en ou der, legitimatie verplicht, deuren sluiten om 01.00 uur, za 31 jan, 21.00 uur. VOORHOUT Ex-Voto, Gaasbak 1 (0252-231536) DRUM 'N BASS NIGHT - Met DJ Vincent, z 31 jan, 21.30-02.00 uur. Escape Venue, Rembrandtplein 11 SUNDAE0ESCAPE- Clubavond met Marcel (House of Bounce) Erick E, zo 1 febr, 23.00-04.00 uur. QUE PASA? - Do 29jan, 23.00 uur. CROSSFADER - Za 31 jan, 24.00 uur. HOOVERPHONIC - Do 29 jan, 20.30 uur. NOODLANDING! - DJ's Willem en Arnold, do 29 jan, 23.30 uur. CLUB PARADISO - Paradisoul, DJ Leroy, vr 30 jan, 24.00 uur. INTWINE - Voorprogramma (20.00 uur) Ho- Steve Winwood, di 3 febr, uitverkocht. CLASSIC NOODLANDING! - DJ's Robin S. en George, wo 4 febr, 23.30 uur. DEN HAAG BASSLINE - DJ Wix and friends, MC Fit Murth/the Man-O-script, za 31 jan, 00.30 uur, ISTANBUL VIBES - Met een optreden van de Turkstalige skaband Athena en een DJ-set van DJ Arkin Allen, zo 1 febr, 21.00 uur. THE FUNK BROTHERS - Feat. Isaac Hayes 30 Paard van Troje, Prinsegracht 12, www.paard- .nl, (070-7503434) HAAGENBASZ - Drum 'n Bass, dance, jan, 23.00 uur. LES COULEURS - Dance, za 31 jan, 23.00 uur. THE GRAND MOTHERS - Wo 4 febr, 20.30 IVI W I door Peter Bruyn Eigenlijk is het gewoon de schuld van de paus. Nou ja, indirect dan. De Canadese zanger van Italiaanse afkomst werd in 2000 samen met de Deense pianist Niels Landoky uitgenodigd om iets voor de Roomse kerkvader in het Vaticaan te zingen. Dat werd het in bel can to-traditie vertolkte Parole per mio Padre - Een Woord tot mijn Vader. Johannes-Paulus kreeg tranen in de ogen en een vertegenwoordiger van Vannelli's platenmaatschappij dollartekens. Hij stelde de zanger voor om gelijk maar een heel al bum in die stijl op te nemen. Can to, heet die plaat die voorjaar 2003 verscheen; zonder overigens veel reuring en kassagerinkel te veroor zaken. Maar het album krijgt een her kansing. Vannelli treedt 30 janua ri samen met het Metropole Or kest op in de Amsterdamse Pepsi Stage. Daar zal hij zeker een handvol nummers van die plaat ten gehore brengen. Plus stukken die hij anderhalfjaar geleden al met hetzelfde orkest tijdens North Sea Jazz uitvoerde. Kort om, een carrièreoverzicht in po pulair symfonische bezetting. En die carrière mag er wezen. Hij zal altijd wel de mooie jongen blijven, de nu éénenvijftigjarige Gino Vannelli. De zanger met het latin lover imago van weleer heeft zijn lange zwarte krullen gekort wiekt en zich een -grijzend- ring baardje aangemeten. De dichtge- ritste schipperstrui komt van Cal vin Klein, schreeuwt het labeltje. En de paperbackversie van Tol- laens The Hobbit naast het koffie kopje op het restauranttafeltje moet ongetwijfeld onderstrepen dat hij in zijn vrije tijd niet louter in de Penthouse bladert. In 1974 veroverde hij Europa met zijn tweede album Powerful People vol zelfgeschreven en sa men met broer Joe Vannelli ge produceerde jazzy soul die het prima deed bij al diegenen die zich van de in die tijd razend po pulaire Phillysoulrage wilden on derscheiden. Eind jaren zeventig viel het Amerikaanse publiek voor de jazzy Canadese disco macho. Vannelli raakte de weg kwijt in succesland, kwam zich zelf tegen en ging op zoek naar zaken die belangrijker waren dan zijn carrière. Toen hij die een maal gevonden had ging het al leen maar beter. Hij scoorde ook in ons land twee hits -Hurts to be in Love (1985) en Wild Horses (1987)- en deed het verder rustig aan. In 1990 trad hij voor het eerst in ons land op. In de loop van dat decennium maakte hij nog een paar weinig opvallende jazzy middle-of-the-road platen, maar verder werd er weinig van hem vernomen. Totdat hij het zingen met een orkest weer ont dekte -hij had dat voor zijn album A Pauper in Paradise uit 1977 al eens gedaan- en hij uitnodigin gen op zijn deurmat vond van respectievelijk Johannes Paulus II te Vaticaanstad en North Sea te 's-Gravenhage. „Ik voelde die drang om bel canto te gaan zingen al een tijdje aan komen," zegt de gemakkelijk en gretig pratende Vannelli. „En ik wilde ook heel graag iets in meer talen doen. Italiaans natuurlijk, maar ook Spaans en Frans, want dat is eigenlijk mijn tweede taal; ik kom uit de Canadese staat Quebec. Je kunt universele emo ties in iedere denkbare taal ver woorden. Maar toch heeft bij het zingen ervan dezelfde tekst in verschillende talen een verschil lend karakter. Vergelijk O Sole Mio van Caruso maar met Elvis' It's now or Never. Het is hetzelfde nummer, maar in het Italiaans klinkt het toch natuurlijker; min der pathetisch." Ja, er loopt natuurlijk een bepaal de lijn door zijn artistieke loop baan, zegt Vannelli. Maar iedere kleine koerswijziging wordt toch vooral ingegeven door de wens het voor hemzelf interessant te houden. „En ik ben ervan over tuigd dat ik sinds de jaren zeven- tig alleen maar beter ben gaan zingen en betere songs schrijf. Ja, ik weet dat ik -vooral in Europa- altijd weer geassocieerd word met die plaat Powerful People, maar dat is natuurlijk alleen maar een kwestie van nostalgie. Van sentiment. Niet dat daar iets mis mee is, hoor. Maar zelf vind ik dat album zeker niet mijn beste." „Op dit moment gaat mijn aan dacht trouwens vooral uit naar schrijven. Een roman waarvan het de bedoeling is dat er vervol gens een animatiefilm van wordt gemaakt. En ik ben ook al bezig met de bijbehorende sound track." Wat volgt is een betoog over een fictief land in het Europa ten tijde van de Reformatie, waar in het verhaal speelt. Een dwerg en het verlies van macht van de kerk spelen een centrale rol in het verhaal. Nee, met de Lord of the Rings-hype heeft het allemaal niets te maken, benadrukt hij. „Zo'n boek schrijven is in feite het tegenovergestelde van een ge dicht of liedje. Daarbij probeer je het hele verhaal en de thematiek in één cluster bijeen te proppen. Terwijl je bij een roman juist moet uitweiden waardoor de ka rakters zich kunnen ontwikkelen. Een roman is een boom die je plant en waaraan alle mogelijke takken ontspruiten." In de jaren tachtig bezwoer de Canadees een crisis in zichzelf door te 'shoppen' en 'grazen' bij een groot aantal spirituele leraren in Japan, India, Latijns Amerika en waar al niet meer. Hij heeft er baat bij gehad, zei hij al in tal van interviews. Maar heeft het ook zijn muziek beïnvloed? „Niet zozeer de muziek zelf; al leen de houding waarmee ik die muziek maak. Voordat je weet wat je kunt doen, moet je weten wat je wilt zijn. En voordat je kunt weten wat je wilt zijn, moet je er achter komen wie je bent. Je moet leren vragen te stellen. Als je dat niet kunt, dan leef je van obsessie naar obsessie. En voor een artiest is die obsessie 'suc ces'. Altijd maar meer 'succes'. Als het dan wat minder met je carrière gaat, dan gaat het ook meteen minder met je als mens. En dat is nou precies waar ik mij zelf vanaf heb weten te helpen. Ik laat mij niet meer leiden door de angst. En zeg nu zelf, de hele we reld waarin we leven wordt toch in feite door angst gestuurd?" Gino Vannelli Metropole Orkest. Pepsi Stage, Amsterdam, vrijdag 30 januari 2004. Gino Vannelli: „Ik laat mij niet meer leiden door angst." Foto: Lex van Rossen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 27