KUNST CULTUUR 'Werken in Lakenhal is leuker dan in het Rijks' Het leukste wat je kan doen met kleren aan Rotterdam sluit af met Oscarkandidaat Operette Usti is als Champagne voor het oor Nationale Scriptieprijs voor Buckler-onderzoek Van den Broek hee aan een kusje geno: donderdag 29 JANUARI 20( Van 't Hek speelt 's nachts Groningen - Cabaretier en voetballiefhebber Youp van 't Hek speelt één van zijn voor stellingen, die hij komende zo mer geeft in de Stadsschouw burg in Groningen, 's nachts. Dat gebeurt in verband met het EK-voetbal dat in juni begint. De voorstelling van zaterdag 19 juni verhuist van half negen naar middernacht. Eerder op de avond speelt Nederland de laatste groepswedstrijd tegen Tsjechië. De voorstelling die ge pland stond tijdens de wed strijd Nederland-Duitsland op 15 juni is op verzoek van Van 't Hek verplaatst naar de dag er voor. Fotowedstrijd Boekenweek alphen aan den rijn - De Boe kenweek 2004 staat van 10 tot en met 20 maart in het teken van Frankrijk. Voor de openba re bibliotheek in Alphen aan den Rijn is dat aanleiding een fotowedstrijd te organiseren rond het thema 'Ontmoeting met Frankrijk'. Van de mooiste foto's wordt een expositie sa mengesteld. Inzendingen kun nen naar: Openbare Biblio theek, t.a.v. D. de Jong, Thor- beckestraat la, 2406 CM Al phen aan den Rijn. Extra voorstelling Ashton Brothers leiden - Wegens groot succes is de voorstelling 'De tragiek van de onderman' van de Ashton Brothers opnieuw in de Leidse Schouwburg te zien. Het gezel schap werd onlangs nog be kroond met de British Ameri can Tobacco Award (voorheen Pall Mall Exportprijs). In hun voorstelling verwijst het viertal veelvuldig naar de wereld van het circus en het variété. De ex tra speelbeurt van 'De tragiek van de onderman' in Leiden is op woensdag 18 februari. Hokwerda op de planken den bosch - Het Productiehuis Brabant gaat Oek de Jongs ro man Hokwerda's Kind op de planken brengen. Het toneel stuk naar de veelgeprezen ro man uit 2002 zal de openings voorstelling zijn van het festival Cement 2004 in de nieuwe Ver- kadefabriek in Den Bosch eind 2004. De regie is in handen van Madeleine Jutten-Matzer. Het boek gaat over Lin Hokwerda, een volwassen vrouw die inner lijk nog een kind is dat gedra gen en bemind wil worden. Ze geeft zich helemaal aan die wens over en het loopt nood lottig met haar af. Film over slavenopstand Hilversum - Het boek Vuurnacht van Martin Ros, over de slavenopstand op Haïti (1791-1804), wordt verfilmd. De Amerikaanse productie is in handen van de Amerikaanse re gisseur en producent Bill War- rell en zijn Surinaamse collega Edgar Wijngaarden. Vuurnacht verscheen in 1991 bij de Arbei derspers en beleefde maar één druk. De rolprent wordt in de VS opgenomen. Nog één keer Grease Amsterdam - De hitmusical Grease komt nogmaals naar Nederland. De voorstelling is van 19 tot en met 28 maart te zien in het RAI Theater in Am sterdam. Grease beleefde bijna een jaar eerder haar première in Carré. De Amerikaanse cast neemt na deze reeks afscheid van Nederland. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: King's Singers. Gezien: 28/1, Stadsgehoorzaal, Leiden Pas in het laatste blok Close Harmony na de pauze hoor je waarom al die mensen in de Stadsgehoorzaal sneeuw en wind hebben getrotseerd. Dan begint al bij voorbaat de zaal massaal te klappen. Wanneer de King's Singers gekke, leuke, jazzy, (quasi) country songs gaan zingen. Van de Beach Boys, de Beatles, Duke Elling ton. En tot slot zelfs een typisch Britse, krankzinnige ode aan President Bush: '2004, the year of the President elections and the year of the monkey". Twee gebogen armen met graaihand- jes van één van de zangers, even maar, twee tellen slechts, en George Dubya staat op het podium van de Stadsgehoor zaal. Texas, Louisiana, Pistolen Paultje, jengelende banjo's, countrysound al die semi-sfeer- tjes worden omgezet in bonte, subtiel wisselende meerstem migheid. Die jongens kunnen toveren met hun vocaal talent. Ook Duke Ellington is met z'n hele band lijfelijk aanwezig. Ge stopte schorre trompetjes, kreunende saxen, gierende trombones, een kuchende con trabas, de hele band wordt door kelen nagebootsts, een beetje geholpen door handen en vin gerwerk: ontzettend knap! Maar mooier, geraffineerder, fijnzinniger zijn toch 'Rakasta- va' van Jean Sibelius en Gabriel Fauré's '.Un Soir de Neige'. Bei de gezongen als buitengewoon fraaie sfeertekeningen vol wit ten en grijzen. Met Sibelius brengen de King's Singers ons in die paradijselijke, koele na tuur rond de meren, met voor jaarsbloesem, de roep van de koekoek, dansen en kussen, vervlogen kinderjaren. Door zacht voile vocalises huppelt een helder kinderliedje, dat plaats maakt voor de koekoek in het woud, de zang van de zee, de opbloeiende stem van een tenor. Veel melancholieker, desolater klinkt het sombere 'Un Soir de Neige' dat gaat over oorlog. Ge wonde soldaten op het slagveld van witte sneeuw tegen een zwarte hemel. Hier zijn de neergezette harmonieën aards, zwaar en donker, waarboven de lucht bezwangerd is van wol ken, in vaag dissonante samen klanken. Maar even oplicht in een engelachtige zang van de eerste countertenor. En natuurlijk sprankelen weer de 'Folksongs from Britain', in Leiden al heel vertrouwd door de vele optredens van de Wel- she mezzo Rachel Ann Morgan met haar Keltische harp. Alleen al dat ene woordje 'Shaftoe' uit de traditional Bobby Shaftoe op honderd manieren bezongen, spottend, bijtend, hoopvol, ti mide, guitig! Altijd weer sensueel en poezelig is het romantische 'O my love is like a red, red rose', that's new ly spring in June' van de room- zoete dichter Robert Bums (1759-1796). De King's Singers, begonnen als koorzangstuden ten van King's College in Cam bridge, zijn in staat om je mee te nemen op één prachtig waas van licht verstrengelde melodi elijnen, die elkaar zacht kreu nend schurken. Het kan niet beeldender worden verwoord dan ooit door de Amerikaanse krant, de Seattle Times: 'Luiste ren naar de Kings' Singers is ongeveer het leukste wat je kan doen met je kleren aan'. rotterdam/anp - De slotfilm van het Intematioi Filmfestival Rotterdam is 'Girl with a pearl ring* film van regisseur Peter Webber is de geronu seerde ontstaansgeschiedenis van het schili 'Meisje met parel' van Johannes Vermeer. Drie derlandse medewerkers van deze Britse film zijn nomineerd voor een Oscar: kostuumontwel Dien van Straalen en art-directors Ben van Os Cecile Heideman. Met deze nominaties maakt Nederland kans op Oscars. Gisteren werd bekend dat De Tweeling beste niet-Engelstalige film is genomineerd voor felbegeerde beeldje. Schrijfster van de roman Tweeling Tessa de Loo liet weten heel blij te met de Oscarnominatie. Zij vindt het een hele et Ook ziet zij door deze nominatie goede kansen; de internationale markt voor deze film. De Loo moedt dat meer landen interesse zullen tonen ii film dan tot nu toe het geval was. De schrijfster treurt het dan ook dat „kennelijk de macht van! lywood en een Oscarnominatie nodig blijken te om een film de internationale aandacht te gever ze verdient." 'Girl with a pearl ring' wordt in het voorjaar ir Nederlandse bioscopen uitgebracht. In de speelt Colin Firth de rol van Vermeer en Scarlet is Scarlett Johanson. hansson de rol van het meisje. De film is ook gi mineerd voor beste cinematografie. Ingrid Moerman neemt na 35 jaar afscheid van museum door Herman Joustra leiden - Ingrid Moerman (60) trad in 1968 in dienst van stede lijk museum De Lakenhal, als conservator van de historische afdeling. Het was haar eerste en tegelijk ook meteen haar laatste baan. Gisteren nam de historica tijdens een feestelijke receptie in De Lakenhal afscheid. Kort daar voor blikte ze op verzoek nog eenmaal terug op de periode in 'haar museum' en op haar werk wijze. „Ik vind het niet alleen leuk om de geijkte museumbe zoekers binnen te krijgen, ik vind ook datje moet proberen ander publiek te trekken." De woonkamer van Ingrid Moerman, die uitziet op de Kal vermarkt, doet wel een beetje denken aan haar 'eigen' Laken hal. Een kanten kinderhemdje. Drie werken van Rosina Wacht- meister. Bronzen beeldjes. Ke ramiek. Oud aardewerk. Bijna overal staat wel iets. En alles is keurig gerangschikt, alsof het een tentoonstelling betreft. „Maar ik heb het niet achter deurtjes staan, of achter glas. Hier kun je alles pakken, aanra ken. In een museum kan dat niet. Nog niet eens zozeer om dat het dan eerder gejat kan worden, suppoosten letten goed op en er is camerabewa king. Waar het om gaat is dat de kans op schade te groot is, de kans dat er iets kapotgaat. Dat zou zo erg zijn." „Daarom, ik ben zelf iemand die nergens aankomt in een museum. Een museum als Boerhaave maakt juist tentoon stellingen waar je dat móet Je moet iets in beweging zetten bijvoorbeeld. Dat kost me dan moeite, ik moet dan een drem pel ovér." „Ik heb het altijd enorm naar mijn zin gehad in De Lakenhal. Ik heb er 35 jaar gewerkt, ik ben er nooit weggegaan. Al heb ik wel andere aanbiedingen ge kregen, van het Rijksmuseum bijvoorbeeld, waar ik stage heb gelopen. Maar werken in de La kenhal is honderd keer leuker dan in het Rijksmuseum. Het heet dan hét museum van Ne derland te zijn, maar ik vind het een fabriek. Het is veel te groot, er is haat en nijd tussen de ver schillende afdelingen." „Dat heb je niet bij De Laken hal. Toen ik in 1968 begon was er alleen een directeur, een as sistente en een secretaresse. En toen kwam ik er dus bij als con servator van de historische af deling. Met zo weinig mensen ben je op de hoogte van wat de ander doet, je kunt eens voor elkaar invallen. Het werk is er Ingrid Moerman in een van de zalen van haar geliefde museum: „Als men zegt dat ik belangrijk ben geweest voor De Lakenhal, dan zal dat ook wel zo zijn." Foto: Hielco Kuipers bovendien heel afwisselend ge weest. Ik mocht geregeld zelf dingen verzinnen, wat betreft tentoonstellingen bijvoor beeld." „Wat ik zelf heb opgezet is de hele reeks van 'Verzameld en getoond'. Ik dacht op een gege ven moment: waarom moeten het altijd kunstenaars zijn, waarom laten we niet de collec ties zien van gewone verzame laars? Dat zijn er uiteindelijk elf geworden. Heel wisselend qua onderwerp. En ook wat bezoe kers betreft. Ik vind het niet al leen leuk om de geijkte muse umbezoekers binnen te krijgen, ik vind ook dat je moet probe ren ander publiek te trekken. Dat kon in dit geval. Zo was er een vrouw die spaarpotten ver zamelde. Haar vrienden en fa milieleden kwamen allemaal in het museum. En die ontdekten dat er behalve de spaarpotten nog veel meer was te zien. En dat is toch mooi. Een van de laatste tentoonstellingen was van de Zangeres Zonder Naam. Dan krijg je natuurlijk ook een heel ander publiek dan bij een tentoonstelling van Rembrandt en Lievens, zeventiende-eeuw- se schilders." „Maar het zijn wel Leidse schil ders. De Lakenhal is en blijft natuurlijk een stedelijk muse um, een echt Leids museum. Ik Dubbele onderscheiding Ingrid Moerman, scheidend conservator van de historische afdeling van De Lakenhal, heeft gisteren bij haar zeer druk bezochte afscheids receptie in het museum twee onderscheidin gen ontvangen: zij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en kreeg van de gemeente de Jan van Houtpenning toegekend. De koninklijke onderscheiding ontving zij uit handen van burgemeester Lenferink. Deze werd verleend op grond van haar verdiensten voor de Leidse geschiedschrijving. Vele jaren lang was zij bestuurslid van de Vereniging Oud Leiden, redactielid en eindredacteur van het 'Leids Jaarboekje'. Daarnaast was zij actief betrokken bij de totstandkoming van de Leid se Historische Reeks en de restauratie van de begraafplaats Groenesteeg. Moerman was het eerste vrouwelijke lid van het College van Kerkvoogden van de Her vormde Gemeente. Ze was bestuurslid van het Wagenmakermuseum en van de Stichting Leidse Hofjes. Ook werkt zij nog als beeldre dacteur aan de nieuwe geschiedschrijving van Leiden. Naast tal van andere bestuursfuncties en activiteiten is zij ook lid van de jury van de Zilveren Veer, de Leidse cultuurprijs. Op lan delijk niveau vervulde Moerman bestuurs functies in onder andere de Koninklijke Ne derlandse Oudheidkundige Bond (KNOB) en de Nederlandse Museumvereniging De Jan van Houtpenning is haar door de ge meente toegekend 'vanwege haar jarenlange inzet voor de promotie van het museum'. Vol gens wethouder Hessing is zij 'er als geen an der in geslaagd de Leidenaar naar het muse um te krijgen'. Ook heeft zij een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de geschiedschrijving van Leiden en de bescherming van het stedelijk cultuurbezit. ben zelf in Rotterdam geboren, heb er achttien jaar gewoond. Maar inmiddels kun je mij geen Rotterdamse meer noemen. Wel een Leidse, ik voel me hier thuis. Bovendien heb ik in de loop der jaren veel kennis op gebouwd over de stad. Ik weet meer dan menig Leidenaar. Maar het is ook mijn vak om mij bezig te houden met de Leidse geschiedenis, die ge schiedenis op de kaart zetten." „Als men zegt dat ik belangrijk ben geweest voor De Lakenhal, dan zal dat ook wel zo zijn. Ik ben de allereerste conservator van de historische afdeling. Ik heb die afdeling opgezet, heb historische tentoonstellingen gemaakt. Ik had alleen gehoopt al een opvolger te hebben die ik dan had kunnen introduceren bij verschillende instanties met wie je te maken krijgt. Aan de andere kant, ik ben ook in het diepe gegooid. Ik had ook geen voorganger." „Ik weet mij mijn eerste ten toonstelling nog goed te herin neren. Die ging over pennin gen. Maar ik wist helemaal niks van penningen. Dus daar had ik me in helemaal in gestort, geët aleerd en de kaartjes erbij ge maakt. Zo ging het ook bij 'Tin ten toon', een expositie van de eigen tincollectie. Datzelfde geldt voor tegels. Dus je ont wikkelt jezelf de hele tijd. Dat heb ik altijd geweldig gevon den." „Natuurlijk heb ik me ook wel eens gefrustreerd gevoeld in mijn werk. Neem nou de ge wenste uitbreiding die er nog steeds niet is. Elke keer staat de uitbreiding van de Lakenhal weer op de lijstjes van de poli tieke partijen, maar als ze een maal op het pluche zitten ge beurt er niets meer. Nou ja, er gebeurt wel iets. Nu zijn ze bij voorbeeld bezig met de casco restauratie van het Scheltema- complex. En er gebeurt in De Lakenhal zelf ook wel het een en ander, zoals het plaatsen van airconditioning in zalen waar het tot nu toe niet zo was." „Maar die uitbreiding hè, die is echt nodig. We hebben niet ge noeg ruimte om te tonen wat we willen tonen. Ik weet heus wel dat een museum als een ijs berg is: een tiende boven water, negen tiende onder water. In museumtermen: je ziet een tiende en negen tiende staat in het depot. Maar het liefst heb je die verdeling toch iets gunsti ger, zodat je meer kunt laten zien. Dat gaat nu niet in De La kenhal." „Als we bijvoorbeeld een grote schilderijententoonstelling hebben, kan dat alleen in de schilderijenzalen. Die zalen moeten dan eerst leeg. De schilderijen die er hangen moe ten dan tijdelijk het depot in. Zo kun je dus niet eens je eigen topstukken laten zien. En die depots zijn ook niet toereikend. We hebben ook een hele mooie pers van de Rotogravure. Maar die staat in een depot van Boer haave in Alphen, want wij kun nen hem niet plaatsen." „Dat neemt niet weg, dat ik de meeste tijd met heel veel plezier heb gewerkt. Alleen, ik vind het na 35 jaar wel genoeg. Ik ga nu voor mezelf beginnen. Daar be doel ik mee, dat ik de dingen die ik tot voor kort in mijn vrije tijd deed, nu gewoon overdag kan doen. Ik val echt niet in een zwartgat." „Zo ben ik ben nog bezig met de beeldredactie van twee de len van de Leidse geschied schrijving. Deel 3 en 4 komen dit jaar uit. Ik heb een opdracht van de 3 October-Vereeniging om een boekje te maken voor groep 8 van de basisschool. Ik ben ook nog benaderd om mee te werken aan een boek over Rembrandt, dat moet in 2005 uitkomen." „Verder is het mijn bedoeling om lezingen te gaan houden. En excursies, liefst met een klei ne groep van hooguit twaalf. Een jaar of zes doe ik dat trou wens al. Ik heb een literaire wandeling door de stad, een Ju- gendstil-wandeling, een tocht langs muurgedichten, langs hofjes. Voorlopig heb ik dus wel het een en ander te doen." Bij- de ouverture is het even wennen: zou het niet ietsje meer mogen zijn? Jan Willem de Vriend houdt het orkest light', bijna mager. De voorpret - .Want dat is een ouverture - wordt erg serieus gespeeld, de glanzende melodieën klinken sober en precies en pas vlak voordat het doek opengaat staat hij zwierigheid toe. De he le zaal popelt en verlangt naar een spetterend feest; hij houdt de teugels strak. Maar die aam pak loont. In de derde akte ben je hem meer dan dankbaar, omdat hij de frisheid van de muziek zo helder heeft weten te hóuden, de weekheid zo knap vermeden heeft die altijd op de loer ligt bij de veel te aansteke lijke muziek van Strauss. Geen patat met mayonaise, maar knapperige sla met een fluwe len vinaigrette, zo laat De Vriend Die Fledermaus sma ken. De operette gaat over een wraakactie, en dat komt in de regie van Eva Buchmann heel inventief naar voren. Tijdens de ouverture zie je de wreker, dr. Falke alias de Fledermaus, aan zijn bureau de actie voorberei den. Dat bureau, met ganzen veren, gummen, puntenslijper en vloeischommel, maar dan opgeblazen tot reuzen-propor ties, verbeeldt in de eerste akte een huiskamer, met een sofa in de vorm van een ganzenveer, in de tweede een feestzaal, met de muziek recensie Susanne Lammers Operette: Die Fledermaus van Johann Strauss door Muziektheater Usti. Muzikale leiding: Jan Willem de Vriend. Regie: Eva Buchmann. Met: Djoke Winkler Prins, Peter Vincent. Robbert Muuse, Lucia Mlynarova e.a. Gezien: 28/1, Schouwburg, Leiden opbergvakjes als gezellige zitjes, en in de derde akte de gevange nis, met de vloeischommel als schrijftafel. Alles is in scène ge zet, zegt dat decor, en de Fle dermaus trekt aan de touwtjes. Dat roes en vergetelheid ver oorzakende, verzachtende, sprankelende champagne het andere thema is, dat verbeeldt vooral de muziek. Want net als het echte leven is het verhaal van deze operette niet erg ver heffend. De listen en het be drog zijn nog tot daaraantoe, de bijna dwangmatige en zelfzuch tige hang naar plezier of wat daar voor door moet gaan, is ei genlijk nog erger. De Nederlandse tenor Peter Vincent is fijn gecast als de al te joviale Von Eisenstein, die we gens 'belediging van een amb tenaar in functie' een paar da gen moet gaan brommen en op wie zich de wraak van de Fle dermaus richt. Hij zingt bresd en gemakkelijk, warm en van zelfsprekend en hij is een ver rukkelijke partner voor Djoke Winkler Prins, die de veeleisen de rol van Rosalinde, zijn echt genote, zingt. Winkler Prins acteert aanvanke lijk wat stijfjes, maar als ze zingt, vergeef je haar dat on middellijk. Stralend, zeer ex pressief en ongelooflijk precies; ieder nootje op zijn plek met maximale uitdrukkingskracht. De Czèrdas, niet de mooiste maar wel de lastigste aria van dit stuk, zingt ze werkelijk voor beeldig. Maar vooral in de sprankelende duetten, terzetten en kwartetten is Winkler Prins de stem waar deze operette op drijft. Champagne voor het oor. Amsterdam - Met de Merken- wet in de hand had bierbrou wer Heineken zonder proble men cabaretier Youp van 't Hek in de aanloop naar de oude jaarsconference 1989 het zwij gen kunnen opleggen. En als Van 't Hek op 31 december 1989 in zijn door miljoenen Ne derlanders bekeken show niet in zijn fameuze Buckler-tirade was losgebarsten, zaten we nu nog steeds aan het alcoholarme bier. Heineken heeft nooit overwo gen de aanzienlijke schade op Van 't Hek te verhalen zo blijkt uit Buckler? Proost!', de docto raalscriptie van Mamix Lange- veld, waarmee hij de Nationale Scriptieprijs won. Langeveld schreef zijn scriptie aan de rechtenfaculteit van de Univer siteit van Amsterdam. Hij on derzocht wat de Merkenwet zegt over het satirisch gebruik van merknamen en komt na een analyse van de Buckler-af faire en andere zaken tot de aanbeveling dat er meer ruimte voor humor binnen het mer kenrecht zou moeten zijn. De Nationale Scriptieprijs wordt uitgereikt voor een scrip tie die een hoog wetenschappe lijk gehalte heeft en die de basis van een interessant journalis tiek verhaal vormt. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Quartet with One' Ann van den Broek. Gezien: LAKtheater Leiden Als de ene danseres een je in de lucht geeft en sttL, dichter bij de andere da res gaat staan, als de één fe wang uitsteekt om een k k van de ander te ontvan dan krijg je hartverwarn aj de gevoelens. Dit wordt sympathieke voorstel m Die laatste verwachting k ei zeker uit, maar wat e 51 'Quartet with One' met kusgebaren gebeurt, is heel anders dan een ui d beeld verhaaltje. Choreografe Ann van Broek, die deze voorste n danst met Angelina D gebruikt de luchtkusjes te aanzet voor een grondig n gewerkte abstracte d s compositie. De opzij geb< u nek blijkt ook fel en vi g, achtig vooruit te kunnen p( wegen of een machtige naar achteren te maken »het hele lichaam van de seres in een werveling te slepen. De arm daarbij kronkelig naar ren uitgestoken en dooi hele meedraaiende lichw trekt een golving. De chc )s grafie is opmerkelijk thej vast. Telkens keren de g ,t, ren terug. Het is prettig 0j alle rust naar te kijkei mee te gaan in een opb ,q( waarin er steeds meer gie loskomt. De twee danseressen b m gen om elkaar heen, k om of gooien hun h c achterover, bewegen stri jgJ lend achteruit en dr: n( vloeiend rond. Gelei: krijgen ze een totaal vers 1 lende uitstraling. Ang Qf Deck maakt ronde, bred baren. Ze lijkt meeges door krachten die van bi op haar afstormen. Zetf? aan haar dans verslaaf: maakt hoge beenheffii die ze vervolgens vlot opneemt in de kronkeli jy en draaiingen die ze ei al maakte. Ann van vc Broek danst scherp en n doelgerichte, vaak hoi m; gebaren, die, ondanks d 5st vaak op de grond te komt, uit haarzelf kome >n kracht verraden. En inti h hebben ze ieder hun 1 !re verstandhouding met ge drummer (Maarten K n wijk) en de pianist (Rei hi bo). Van den Broek L raakvlakken met harde 1 mische drumgeluiden, }g( wijl de piano kabbelt De Angelina Deck. De spai >j g loopt op. Beiden bev;>n< hoe langer hoe gehaast en bezetener, totdat de dor mer en de pianist de stelling een tijdje ov men, met muziek die b j overgaat van heftig riti |S in melodieus en anderst ter In het laatste deel zettei aw den Broek en Deck de voort, maar nu gek inj door uitputting en vert n( ling. Het is jammer dt. spanning in dit get js zakt. Het lijkt of het tl en van de uitputting te let! be; bezit neemt van de ch grafie. Maar de helder :ja£ wegingen en de persoo 1 e uitstraling van de dani sen overheersen in ht0et voel waarmee je deze kei stelling verlaat. j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20