REGIO 3 'Nieuwedingen proberen is wezenlijk voor mensen3 Het geheim voor een goed huwelijk GERECHT donderdag 29 JANUARI 2004 NAVRAAG Vandaag wordt voor de vijfde keer de nationale gedichtendag geor ganiseerd. Dit jaar is het thema 'Helden en heldendichten'. Toevallig )T i heeft Leiden de traditie een Leidenaar houdt van verzen stad te zijn waar de dicht kunst in hoog aanzien staat. Immers de Leidse Stichting Tegenbeeld schil dert al sinds jaar en dag versregels van grote helden op gevels. De muurgedichten, die onder dakgoten 'wonen', zijn ook te koop in een boekje. „De Leidenaar houdt van zijn verzen, want juist dat boekje gaat elke dag wel een paar keer over de toonbank", zegt WILLEKE VAN DER MEER, winkelmanager van boekhandel Kooyker aan de Breestraat. Welk gedicht leest u zelf graag? „Denkend aan de dood kan ik niet slapen, niet slapend denk ik aan de dood. De eerste regels uit Insomnia van J.C. Bloem zijn bij mij nog steeds favoriet. Hoewel het een somber gedicht is, hoort het toch bij mij. Ik werd er door gegrepen in een bepaalde periode van mijn leven. Ik denk dat dat ook de kracht is van gedichten. Je haalt eruit, wat je eruit wil halen. En krachtige dichtregels vergeet je eigenlijk nooit meer." tekst: Saskia Stoelinga archieffoto: Hielco Kuipers UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1904, Vrijdag 29 Januari GEMEENTERAAD VAN LEIDERDORP - De vergadering wordt met ge bed geopend, waarna de notulen der vorige worden gelezen en goedge keurd. Naar aanleiding van die notulen deelt de voorzitter mede, dat de pomp aan de Doeslaan is hersteld en dat, naar het oordeel van B. en Ws., de lantaarn over den Hoogmadeschen weg goed is geplaatst. Vervolgens deelt de voorzitter mede, dat blijkens opgave van het hoofd der openbare school het aantal leerlingen bedroeg 152, weshalve een onderwijzer van bijstand meer moet worden aangesteld. Na eenige bespreking worden B. en Ws. gemachtigd sollicitanten naar de betrekking op te roepen. In verband met de daaromtrent met het gemeentebestuur van Zoeter- woude gehouden bespreking en gevoerde correspondentie wordt met algemeene stemmen besloten Gedeputeerde Staten machtiging te ver zoeken nadere regeling aan te gaan omtrent de toelating van kinderen uit die gemeente op de school alhier. ANNO 1979, maandag 29 januari leiden - De tweede seizoenuitgave van de micro-korfbalderby De Danaïden-De Algemene eindigde in 6-8. Trudy Nap is aan de bal voor De Danaïden. Sanny Rusman wil het duel al aangaan, Eric Filemon is ter assistentie aanwezig. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.<L(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de Dalle van het Leidsch Dagblad, Roosevcltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg E-mail: directiehdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail; redactie.lddPhdcnl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5 !5° S43 Personeel: 075-6813677 Wonen/in-exterieur: 072-519 6554 Business to business: 072-519 6540 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met 075-6813636 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr-18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. ©HDCMedia BV.2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-orgamsatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem Leidse geluksonderzoeker Maarten C. Berg heeft succes met zelfhulpboek 'Pluk het Geluk' 'Pluk het Geluk' heet het suc cesvolle boek van de Leidse ge luksonderzoeker Maarten C. Berg (28). De eerste druk van het zelfhulpboek is nagenoeg uitverkocht. De tweede komt binnenkort op de markt. Niet gek, vindt psycholoog Berg, in een markt die wordt gedomi neerd door Amerikaanse au teurs. Zijn boodschap is: geluk of ongeluk overkomt iemand niet zomaar. Door de juiste stappen te zetten, kan ieder een gelukkiger zijn. Iedereen wil gelukkig zijn, dat is een open deur. Dat maakt de doelgroep voor 'Pluk het Geluk' heel groot, maar in de praktijk hebt u natuurlijk wel een specifiek publiek voor ogen. „Volgens mijn uitgever bereik ik met 'Pluk het Geluk' vooral bovengemiddeld hoog opge leide vrouwen van tussen 25 en de 60 jaar. Zij zijn erg met hun persoonlijke ontwikke ling bezig. Wij leven in een in dividualistisch tijdperk, waar in mensen hun eigen leven moeten 'maken'. Het leven is een supermarkt geworden, met duizenden keuzes. Kie zen is daardoor moeilijk en je moet het zelf doen. Allerlei maatschappelijke regels en gebruiken waar mensen vroe ger min of meer automatisch volgens handelden, zijn weg gevallen. Dat maakt sommige mensen onzeker. Als mensen zoveel keuzes kun nen en moeten maken, wor den ze daar dan niet eerder ongelukkig van? Een samenle ving waarin keuzes al voor je zijn gemaakt, geeft wat dat be treft ook rust. „Dat lijkt zo, maar uit onder zoek blijkt dat mensen toch gelukkiger zijn als ze de gele genheid krijgen om zelf hun eigen keuzes te maken. Het blijkt dat mensen in dictatu ren ongelukkiger zijn dan in liberale culturen. Ook in Ja pan bijvoorbeeld, waar de druk om te conformeren heel groot is, zijn mensen minder gelukkig dan in het liberale westen. In conformistische landen en in dictaturen heb ben mensen niet de vrijheid om hun leven in te richten volgens hun eigen wensen en persoonlijkheid. Wat maakt een mens geluk- kig? „Mensen zijn gelukkig als ze zich kunnen ontplooien, als ze gelegenheid krijgen om te veranderen. Er zijn mensen die wel wülen veranderen, maar niet dürven, uit angst dat ze niet de juiste beslissing nemen. Mensen die 'de beste oplossing' zoeken, de beste strategie, die doen vaak twin tig jaar niets. Dan zijn ze dus twintig jaar ongelukkig. De bal moet rollen, pas dan kun je hem bijsturen. Verder maakt persoonlijke ontplooi ing mensen gelukkig. Nieuwe dingen proberen is wezenlijk voor mensen. Zelfs mensen die 'alles al hebben' willen nieuwe dingen doen, want het is niet motiverend om dertig jaar op dezelfde manier bezig te blijven." U hoort niet tot een bepaalde deren. Dat lijkt me niet sf pel. „Van het lezen van 'Pluk* Geluk' alléén word je nie* lukkig. Je moet van je lev een project maken. VeelP sen vinden dat gek, maaf vinden het niet gek om per week in hun werk tel1 vesteren. Als je bijvoorb#- denkt dat je gelukkiger vt1 door veertig kilo af te vaP dan moet je daarin net 2P energie steken als in een1 baan." >1 j 'Leven als project', dus. Zf1 klinkt geforceerd. Waarop kun je het leven niet spoh over je heen laten kometf „In een voorspelbaar lev1 gebeurt niets spontaans*1 richting wil geven aan zy ven, moet sturen. Stel, je1 alleen, je zoekt een parti Veel mensen denken daP zoiets niet kunt sturen, een partner 'toevallig', al door het lot gestuurd, tq moet komen. Er bestaat I zin tegen contactadvert^ en datingbureaus. Maan* moet je wachten en watP tot het lot je vriendelijk is. Daar is niets op tegei) altijd in het centrum vai belangstelling staat, mai" ontmoedigend als er ni£ beurt. Door gebruik te ri?' van de mogelijkheden al11 partner te vinden, krijg P greep over je leven. Zelfr niet direct een partner v word je al gelukkiger, dd^ jij je leven beheerst en rl3 andersom. Je krijgt zelM' trouwen en optimisme (f( is een bonus." Ir Iedereen wil gelukkig zift maar de vraag hoe je dcP heeft de psychologie tot r links laten liggen. IL „Dat is waar. Gelukson#( zoek is een jonge tak val psychologie. Psychologl van oudsher geïnteress< ziektebeelden, in het get: van zieke mensen. De a dacht voor het psychoid welzijn van gezonde md is relatief nieuw en wor niet overal serieus genq Maar vanuit de filosofif godsdienst is er vanouc veel aandacht geweest de vraag hoe je gelukkij zijn. Ik schrijf nu bij pr< sor Ruut Veenhoven va Erasmus Universiteit e<n sertatie waarin ik filoso en godsdienstige voors ten over geluk toets aar we inzichten uit het gel derzoek." ti De Leidse geluksonderzoeker Maarten C. Berg. „Ik weet wat ik wil en ik weet dat het kan, is een gedachte die op zichzelf al gelukkig maakt." Foto: Hielco Kuipers psychologische school, maar gebruikt in uw boek een mix van psychologische standpun ten en benaderingen. „Dat klopt. Er is bijvoorbeeld een psychologische benade ring die zegt dat mensen ge lukkig worden van positief denken. Door te zéggen dat je gelukkig bent, ben je het al enigszins. Ik geloof wel dat dat werkt. Alleen kun je jezelf daarmee ook voor de gek houden. Verlangens moet je onderkennen. Het over schreeuwen van je eigen stemming, bijvoorbeeld door te roepen: 'ik ben wél gelukkig met mijn werk!' kan ontaar den in zelfbedrog. Wat je niet onder ogen ziet, kun je ook niet veranderen. Wie onvrede erkent en zich ervan bewust is dat verandering mogelijk is, wordt alleen daarvan al geluk kiger. 'Ik weet wat ik wil en ik weet dat het kan', is een gedachte die op zichzelf al gelukkig maakt." Waaróm zijn wij eigenlijk ge lukkig of ongelukkig? „Ik ben ervan overtuigd dat gevoelens van geluk en onge luk een biologische basis heb ben en een rol spelen in de evolutie. Een gevoel van on geluk is een biologisch signaal dat je je in een slechte omge ving bevindt. Het betekent: 'wegwezen hier, weg uit dit le ven, weg uit deze situatie'. Omgekeerd is een gevoel van geluk juist een teken dat het goed is, dat je moet blijven. Er bestaat het gevaar dat men sen op een impulsieve manier uit hun ongeluk willen vluch ten. Ga met beleid te werk. Toch is mijn stelregel: je moet altijd iets anders doen als je ongelukkig bent, zelfs als je denkt dat een nieuwe situatie geen verbetering is ten op zichte van de huidige. De ef fecten van een dergelijke stap kunnen je verrassen! Goed, ongelukkige mensen moeten dus hun leven veran- b< En, zijn eral resultaten „Er zijn beslist opvattir e die niet aansluiten bij c deme maatschappij. De boeddhistische kerij 'begeerte veroorzaakt 1 werkte wel in het India vijfde eeuw voor Christ™ maar nu niet meer. Her1! ter om je verlangens te kennen en om ambitie|fe zijn in je streven om te deren. Wentel je niet in teleur sc gen. Ik zag laatst een h a huis dat nét aan mijn n voorbij ging. Ik was erg gesteld en ik dacht: 'zo mooi huis vind ik nooii Maar dat is natuurlijk cP Er zijn tientallen ander zen, maar daar moet je*11 naar op zoek gaan. Wilfred Simons Ze lopen samen de rechtszaal bin nen. Terwijl hij haar hand langzaam loslaat en plaats neemt op het ver dachtenbankje, stevent zij op de rechter af. „Mag ik voor we begin nen wat zeggen?", vraagt ze vriende lijk. „Deze zaak is echt niet nodig." Nog voor de gehoofddoekte vrouw haar verhaal vervolgt, wordt ze door de rechter onderbroken: „U mag de zaak niet inhoudelijk bespreken. Als u iets belangrijks te vertellen heeft, kunt u als getuige worden oproe pen." De vrouw stemt in. In de hal wacht ze geduldig op haar beurt. Ondertussen wordt haar man bin nen aan de tand gevoeld over de mishandeling die begin oktober in hun huis plaatsvond. Het Openbaar Ministerie beschul digt de Leidenaar ervan zijn echtge note aan de haren te hebben getrok ken, in de buik te hebben geschopt en een stomp tegen de borst te heb- ben gegeven. Van deze misdragin gen zegt de man zich echter niets te kunnen herinneren. Hij verklaart die dag slechts zijn vrouw vanuit de slaapkamer op de gang te hebben geduwd. Toch begint hij gaandeweg aan zijn eigen woorden te twijfelen. Als mijn vrouw iets anders zegt, dan zal dat wel waar zijn", klinkt het voorzichtigjes. „Ik heb misschien met mijn handen..." Hij maakt zijn zin niet af. Duidelijk is dat het stel in de slaap kamer ruzie heeft gekregen over het kabaal van de kinderen. De vermoei de man wilde gaan slapen toen zijn vrouw in hetzelfde vertrek nog met hun kroost bezig was. Uiteindelijk was de man het gejengel beu en zet te hij vrouw en kinderen hardhandig op de gang. Tot zover komen de ver klaringen van de man en vrouw overeen. Om meer duidelijkheid te krijgen over wat er die dag nog meer in het echtelijk huis is gebeurd, wordt de vrouw door de rechter ge hoord. Maar in tegenstelling tot haar melding bij de politie rept ze van daag met geen woord over mishan deling. De rechter is verbouwereerd. „Heeft u tegen de politie gelogen?" vraagt ze streng. „Nee, niet echt gelogen, maar half gelogen, antwoordt de vrouw met haar allervriendelijkste glimlach. „En dat u van uw man wil de scheiden is dus ook niet waar", vervolgt de rechter. De vrouw grijnst. Ach, dat doen vrouwen toch wel vaker? Als ze ruzie met hun man hebben, roepen ze dat ze van hem af willen. Gewoon om hem een beetje bang te maken." De rechter kijkt haar met grote ogen aan: „U kunt toch niet naar de poli tie stappen als er helemaal niets aan de hand is?" „Nou ja, in onze cultuur doen we dat wel hoor", verzekert de vrouw haar als ze merkt dat ze geen voet aan d£ grond krijgt. Ze is oprecht verbaasd dat de rechter dit g€ if, voor een goed huwelijk niet k Jong geleerd is oud gedaan, z al snel. De dochter van het ge f heeft eveneens bij de politie j verklaard dat haar vader haai der heeft mishandeld. „Haar spraken moet u niet al te seri men", legt de vrouw onder et „Ze praat mij gewoon na. U w, wel, dochters praten hun mol en zoons hun vader." De recti zucht diep. „Ik ben wel een bi boos op u. Hier zijn we toch o voor!" Haar verwijt is aan dovemans gericht. De vrouw kan haar al namelijk prima rijmen: „Ik da woon dat hij niet meer van ip hield." Nadat de man is vrijgesprokel laat het echtpaar dolgelukkig; Floor Ligtvoet Nemen jullie de gedichtendag serieus? „Natuurlijk. Poëzie loopt als een rode draad door ons leven. De nieuwe bijbel op dichtgebied van Gerrit Komrij is in de vorm van een pilaar in onze winkel gestapeld. Hij lacht ons tegemoet. Die gaat goed verkopen. Bekende Leidse poëten als Thomas Lieske, Anton Kor- teweg, Cees van Hoore Abdelkader Benali, Ilja Pfeijffer, Frank Koenegracht, Rudy Kousbroek zijn weer geselec teerd. Pfeijffer spant de kroon met acht gedichten. Dat is toch mooie reclame voor Leiden." Hoe gevoelige zijn Leidenaars voor poëzie? „Heel gevoelig. Ik denk dat Tegenbeeld prachtig werk doet. Men sen komen hier af en toe citerend binnen. Dan hebben ze zinnen uit een muurgedicht onthouden en willen ze meer van die dichter zien en lezen. Wij hebben alles in de winkel staan. Ik denk dat van de Nederlandse dichter Rutger Kopland en Judith Herzberg het meest gelezen worden. Maar ook de nieuwe garde als Hagar Pee- ters en Mark Boog vinden gretig aftrek bij jonge mensen. Natuur lijk, de vertalingen van Kavafis zijn ook erg gewild." HETGELUKi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18