KUNST CULTUUR Honderd jaar surrealisme van Dali Korte, sidderende zigzaglijntjes Opnieuw niet te vermijden Overduin in De Lakenhal 1% Spaanse schilder ook na zijn dood nog vol verrassingen Rr De pop, eei wat zielloze:,; vertoning Redford ei*»"' Che muziek recensie lidy van der spek Trio Amédée. Gehoord 25/1 Stadsgehoorzaal, Leiden Het Trio Amédée bestaande uit de violist Emmy Verhey, cellist Godfried Hoogeveen en pianist Paul Komen, ver kende in de NUONzaal de ui terste grenzen van hun klank wereld. Dat leidde bij pianis simo passages tot wonder schone fragiele zachtheid, bij fortissimo tot een magistrale orkestklank. Paul Komen, su perieur en dominant aanwe zig, en Emmy Verhey legden de extremen overigens net iets minder ver dan Godfried Hoogeveen, wat hem tijdens Ravels pianotrio in a dan ook een gesprongen c-snaar ople verde; j? timer maar wel hila risch. Zo overvleugelde hij di rect al in het Trio Elégiaque in g mineur van Sergei Rach- maninov de vioolklank van Emmy Verhey. Nu speelde zij aan het begin van het 'Lento lugubre' nog niet op volle toeren, enigszins aarzelend, wellicht door de kille onaan gename tocht die door de foyer waarde. Rachmaninov componeerde dit Trio op negentienjarige leeftijd. Tijdens de première in 1892 speelde hij zelf de pianopartij. Voor Komen een hele uitdaging. De vier om- hoogstuwende noten werkten door het hele Lento obsessief, naar een climax toewerkend, dan wel tragisch versluierd als een vraag naar het hoe en waarom, zeer spannend door Amédée vertolkt. Door de he le elegie heen trekken korte sidderende zigzaglijntjes van de strijkers. 0«>k het Pianotrio van Ernest Chausson (1855-1899) staat in mineur (g), evenals Ravels pianotrio na de pauze. Don ker vlammend zet Hoogeveen het thema in, intens en deli- kaat overgenomen door de viool. Als één monumentale stem spelen Hoogeveen en Verhey unisono passages, waaronder rustige pianoak koorden vallen. Met losse lichte handen vlindert Ko men over de toetsen omhoog, omlaag, omhoog, omlaag waarop hij met een donde rend fortissimo die lichtheid wegmaait. In het 'Assez Lent' stelt de componist zich kwetsbaar op. Chausson toont hier zijn diepste gevoe lens; fascinerend verbeeld door Trio Amédée in oases van rust, spannend oplaaien de dynamiek, diminuerend naar een zuiver en sereen aangehouden slottoon. Ravels Pianotrio in a bruist en briest. Zelfs in het 'Modéré' wordt strak ritmisch aange stuurd op een heftige explo sie, voorafgegaan door een huiveringwekkend tere melo die. Paul Komen laat in de 'Passacaille' in sobere klank kleur als vanuit een verte dof fe voetstappen horen waarin de cello met een warm colo- riet zijn stempel zet. Verhey gaat mee in dit uitgezette spoor met een ingetogen diepgang. Zo 'liepen' drie zeer getalenteerde musici in een gematigd tempo te sa men, in die stille 'bas'melo- die. Nerveus, licht hitsig vangt de Finale aan. Amédée werkt eensgezind toe naar fenome naal orkestraal hoogtepunt, waarin Paul Komen vaktech nisch en muzikaal excelleert. Het enige minpuntje van dit samenspel is de weliswaar schitterende, maar soms te volumineuze celloklank van Godfried Hoogeveen. i theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Wonderful Live van Het Groot Niet Te Vermijden. Met Martin Bakker, Louis Kockelman, Jochem Kroon, Sjoerd Plak en Peter Tinke. Gezien in de Leidse Schouwburg op 26 januari. Vanavond herhaling De tijden zijn gunstig voor lief hebbers van theatraal mu- ziekentertainment in en rond Leiden. De maand begon sterk en geestig met De nieuwe snaar. De Gitanos de Granada gaven een fantastische flamen covoorstelling heb ik me laten vertellen. Overmorgen de ope rette Die Fledermaus, volgende week fado. En dat is dan alleen nog het aanbod van de Leidse Schouwburg. Tel daar Het Groot Niet Te Vermijden bij op, en je moet zo langzamerhand gaan nadenken over welke soort muziek nog niet in h<^ Leidse voorbij is gekomen. Je weet met HGNTV altijd waar je aan toe bent: groot feest uit alle muzikale hoeken. Kopman Louis Kockelman (inmiddels zestig, maar dat zie je bij hem minder dan bij Mick Jagger) noemt de groep een luxe cover band waarvan de ideeën nog lang niet op zijn, en zo is het maar net. Het Groot switcht soepel tussen stijlen en sferen, en bedenkt gasten (meestal cre aties van Kockelman) die weer aanleiding zijn voor nieuwe muzikale zijstraten. De opzet is voorspelbaar &shy; elk nummer minstens één grap, en dan goed spelen &shy; maar dat betekent niet dat hun voorstellingen voorspelbaar zijn. De groep bestaat sinds 1985. Sinds een paar jaar moeten we trompettist Bert van Bommel en bassist Anton van den Burg helaas missen, maar de vervan gers mogen er zijn. Naast Koc kelman (altsax en zang) bleven Peter Tinke (virtuoos op de toetsen) en drummer Jochem Kroon. Nieuw zijn Martin Bak ker en gitarist Sjoerd Plak. Mu zikale alleskunners die ook the atraal uit de voeten kunnen met als extra bonus dat de meer stemmige zang nog beter is ge worden. Het Groot trakteert dit keer op Turkse powerpop, draaiorgel, Balinese percussie en dans, gamelan (Kockelman blijkt ook een goed Indisch verteller), tut tig mannencabaret, Albanese straatmuziek, de geestverrui mende kant van The Beaües, Asterixfolk, de Vlaamse friet zanger Gert Verdomme en nog zo het een en ander. Meestal sterk en verrassend getroffen; er zit dit keer maar weinig vulsel tussen. Al die muziek krijgt de vertrouwde showy aanpak, met veel glitter en uitbundig licht. Niet zo absurd, dwars en eigen zinnig als De Nieuwe Snaar, maar gladder en gestroomlijn- der. En van een even begena digd muzikaal niveau. j Hedy d' Ancona. Foto: GPD D' Ancona in Volkenkunde leiden - Hedy d' Ancona is gast spreker tijdens de tweede bij eenkomst van het Vrouwennet werk Leiden (in oprichting). De oud-minister draagt woensdag middag vanaf 16.00 uur voor uit haar boek 'Het Persoonlijke is Politiek'. Dat is ook de naam van de door haar ingerichte ex positie in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, niet toeval lig plaats van handeling van de lezing. Na afloop is er napraten in het museumcafé. De toegang bedraagt 2,50 euro. Poppodium 013 in problemen tilburg - Poppodium 013 in Tilburg ontslaat acht perso neelsleden en geeft zes werkne mers een andere functie of ar beidstijdverkorting. Ook zal het aantal optredens en met name het aantal dansavonden dras tisch worden beperkt. Het pop centrum kampt met een exploi tatietekort van enkele tonnen. Schuurmans in de hoofdrol Amsterdam - Producent Johan Nijenhuis en regisseur Pim van Hoeve gaan na 'Liever verliefd' een nieuwe romantische kome die maken. Het project dat luis tert naar de naam 'Snow Fever', vertelt over drie meisjes die strijden om de liefde van een manipulerende snowboardle- raar. De mannelijke hoofdrol wordt vertolkt door acteur Daan Schuurmans. Expo over woonwijken Rotterdam - Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam wil aan de hand van de tentoonstelling 'De Grote Verbouwing de ontwikkeling en de gevolgen van herstructure ring onderzoeken. De vernieu wing van de naoorlogse woon wijken is de meest ingrijpende bouwopgave van Nederland. Dertien woonwijken en 160 projecten staan van 12 februari tot en met 31 mei centraal. Impressionisten in Den Haag den haag - Van Corot tot Cé- zanne - De natuur als atelier' toont aan de hand van beroem de doeken de ontwikkeling van het 19de eeuwse landschap. De tentoonstelling, met werken van onder anderen Corot, Mo net en Cézanne, begint op 31 januari en duurt tot en met 9 mei in het Gemeentemuseum Den Haag. Koormuziek in Gouda gouda - De Sint Janskerk in Gouda staat 13 februari in het teken van Russische muziek. Het concert is gewijd aan gees telijke en wereldlijke koormu ziek van bekende Russische componisten uit de 19de en 20ste eeuw. De werken worden in het Russisch gezongen. leiden - Het Stedelijk Museum De Lakenhal is sinds kort een aantal kunstwerken van de schilder Henk Overduin rijker. Ze zijn afkomstig uit de nala tenschap van de erfgenamen van Overduin. De Lakenhal toont de schilderijen op een speciale expositie die van 3 fe bruari tot en met 25 april wordt gehouden onder de noemer: Schenking Henk Overduin: iedereen is kunste naar. Henk Overduin (1943-1988) is vooral bekend als de bevlogen educator die in de jaren '70 met een kunstkar de Haagse Schilderswijk introk. Als de mensen niet naar het museum wilde komen, zo redeneerde hij, dan moest de kunst maar naar de mensen toe. Op 26-ja- rige leeftijd wint hij met de 'Straatjes en steegjes van Lei den' de eerste prijs in de CO- OP schilderwedstrijd. In korte tijd heeft hij exposities in Lei den, Amsterdam, Rotterdam en Hilversum. Zijn loopbaan in de museum wereld begint als assistent op de afdeling moderne kunst van het Frans Halsmuseum in Haarlem en eindigt met het adjunct-directeurschap van het Haags Gemeentemuseum. Tijdens zijn hele leven blijft Overduin op zoek naar kunst waarbij de toeschouwer zoveel als mogelijk wordt betrokken. Op de expositie in De Laken hal zijn behalve tekeningen en schilderijen ook objecten die met verschillende technieken en materialen zijn gemaakt. Drie onderwerpen komen tel kens terug: zijn christelijke op voeding, zijn liefde voor zijn vrouw en zijn sociologische interesse. barceiona/gpd - Honderd jaar geleden werd in Figueres de sur realistische schilder Salvador Fe lipe Jacinto Dali geboren. Spanje viert zijn eeuwfeest met een reeks van exposities, symposia, congressen, muziek- en theater evenementen. Het surrealisti sche festijn beperkt zich niet tot Spanje. De rondreizende ten toonstelling 'Dali, Cultura de masses' (Dali, Cultuur van de massa), is in het voorjaar van 2005 ook te zien in museum Boymans van Beuningen in Rot terdam. Toen in 1975 de hele wereld protesteerde tegen de executie van vijf ETA-leden, in opdracht van dictator Franco, stuurde Salvador Dali' de 'caudillo' een telegram om hem geluk te wen sen. De woede en verontwaar diging van zijn landgenoten was zo groot dat de schilder hals over kop het land uit moest vluchten, anders hadden ze hem gelyncht. Vijftien jaar na zijn dood is de relatie Dalf- Franco nog altijd een heikel on derwerp. Dalf-experts ruziën er ter gelegenheid van het eeuw feest weer lustig op los. Was hij werkelijk een voorstander van het onderdrukkende regime of was ook dit een van zijn vele provocaties die zijn leven en kunst beheersten? Architect en vriend van de kun stenaar, Oscar Tusquets zegt in zijn boek 'Dalf en andere vrien den' ervan overtuigd te zijn dat het Franquisme van Dali „een van zijn hysterische uitwassen" was. Ter illustratie vertelt Tus quets hoe Dali hem ooit had uitgelegd wat het verschil was tussen een snob en een dandy. De eerste slooft zich uit om op alle feestjes van de high society te worden uitgenodigd. De dan dy stelt juist alles in het werk om er overal uit geknikkerd te worden. Volgens Tusquets lijdt het geen twijfel dat Dali pro beerde de super dandy uit te hangen. Zijn hele leven lang lukte het hem dan ook om overal uitgekotst te worden. Op de koninklijke kunstacade mie in Madrid schoffeerde hij zijn docenten zo vakkundig dat ze hem weg stuurden. Hij had ze verweten dat ze niet capabel genoeg waren om zijn werk stukken te beoordelen. Zijn va der zette de opstandige Salva dor het huis uit toen hij op het portret van zijn moeder spuw de. Zijn provocaties in het ge wone dagelijkse leven gingen zelfs zover dat de Guardia Civil van Cadaques, de latere woon plaats van Dali, opdracht kreeg om hem de toegang tot het dorp te ontzeggen. Zijn vreemde sympathieën voor de aristocratie, zijn obsessie voor Hitier en zijn aanbidding van De Sade hadden tot gevolg dat hij werd geroyeerd door de communistische partij. Zelfs bij zijn eigen surrealistische kunst vrienden ging hij te ver toen hij verkondigde dat het maar goed was dat de meeste slachtoffers van een treinongeluk derde klas-passagiers waren. De op richter van de Surrealistische beweging, André Breton, gooi de hem uit de groep. De door sommigen als 'krank zinnig' betitelde kunstenaar liet bij zijn dood in 1989 een van de omvangrijkste en meest popu laire kunstverzamelingen ter wereld na. Miljoenen bezoekers vergapen zich aan zijn bizarre schilderijen zonder nu te weten of ze het mooi moeten vinden of lelijk. Maar dat het boeit, daar is iedereen het over eens. Een groot deel van zijn werk is verspreid over de hele wereld, maar in het noordelijk kustge bied van de Costa Brava waart de geest van Dalf nog altijd rond. In zijn geboorteplaats Figueres, een provinciestadje honderd ki lometer ten noorden van Barce lona opende hij in 1974 zijn ei- Het museum in Figueras is ge heel in de stijl van de kunste naar Dali - ex centriek. Foto: GPD gen Teatre-Museu Dalf, dat hem door de gemeente was aangeboden. Behalve dat daar veel van zijn kunst is te zien, ademen het gebouw en de om geving de sfeer van de kunste naar. De zwarte cadillac in de patio van het museum, waarin het gaat regenen als je er een muntje in gooit, leidt de bezoe kers een labyrint binnen van verrassingen. De toestroom van toeristen is de laatste jaren zo gigantisch toegenomen dat het museum in de zomermaanden ook 's avonds kan worden be zocht. Van Figueres is het niet ver naar het kleine vissershaventje van Port Lligat, waar het huis van Dalf staat. Het fantastische uit zicht over de rotsachtige baai komt in veel van zijn werken te rug. Hij nodigde er zijn kunst vrienden uit, zoals de regisseur Luis Bunuel en de dichter Fede- rico Garcia Lorca. Hier begon ook zijn leven met Gala. Dalf had de Russische in Parijs leren kennen. Toen het paar later in Port Lligat kwam logeren werd Dali tijdens een hysterische lachbui die vier uur duurde ver liefd op Gala. Ze besloot bij hem te blijven en haar man Eluard ging alleen terug naar Parijs. Gala werd zijn grote inspiratie bron en stond tientallen keren model voor zijn schilderijen. Hij kocht voor haar een kasteel tje in het boerendorp Pubol, waar ze in de weekenden vaak naar toe gingen. In de kelder van het kasteeltje ligt Gala be graven. Naast haar tombe is het lege graf dat voor de kunstenaar zelf was bestemd. Dalf had een verbinding tussen de twee tom bes laten maken zodat ze el- kaars hand konden vasthou den. Maar zover is het nooit ge komen. Dalf ligt tachtig kilome ter van Gala verwijderd in zijn eigen museum in Figueres. Ook na zijn dood zorgde de schilder nog voor een paar ver rassingen. Bij opening van- zijn testament bleken al zijn bezit tingen te zijn nagelaten aan de Spaanse staat en niets aan de Catalaanse regering, een fout die de Catalanen hem nog altijd niet hebben vergeven. Zijn ad vocaat zou Dalf vlak voor zijn dood hebben overgehaald om voor Madrid te kiezen boven Barcelona. Als beloning werd Dalf postuum de titel van mar kies verleend. De herdenking van de hon derdste geboortedag van Span- je's meest omstreden kunste naar is aanleiding voor een nieuwe stroom publicaties, waarin het bizarre leven van de kunstenaar uit de doeken wordt gedaan. Het comité dat het eeuwfeest van de surrealist or ganiseert is daar niet blij mee. Het wil vooral de nadruk leggen op de betekenis van de kunste naar Dali - minder op de per soon zelf. De belangrijkste gebeurtenissen rond het eeuwfeest van Dalf spelen zich af in Figueres, Ca daques (Port Lligat), Pubol, Barcelona en Madrid. Daar naast is er een grote overzichts tentoonstelling in Venetië en New York. Een tweede expositie 'Dalf, Culura de masses' is on der meer in Rotterdam te zien in het voorjaar van 2005. dinsdag 27 januari 2oo4 recensie theater k Paulien Koopmans e Voorstelling: 'De pop'. Door: |j Theatergroep Mamarisa. Regie: AaJ Wieman en Sabine Vanderbroeck. Sff Judika Leszmann, Dónci BAnki, Penip Schupper. Gezien: 25/1 LAKtheatej Leiden L Met kleine sierlijke pasjes dj sen als een prima ballerf Hoog boven de grond acrobtta sche kunsten uithalen. Of je [°e wegen als lappenpop met Pen nen van elastiek. Aan het iZ01 van theatervoorstelling |oel pop' van Theatergroep Maj^e risa zetten vijftien kinderen!on het publiek een wervelende'fj 8' cusshow neer door de bewejPos gen van de drie volwassen sK i*1 Iers te imiteren. Sommige |e8c tiesten' ogen een beetje teiP^ houdend, anderen genieten het moment in de schijm pers en zwaaien trots naarl zaal. Het slot van de voorstellin| echt een goedmakertje. voor het overige boeit 'De niet genoeg. Het stuk wordi een trage manier gespeeld, zferf der veel spanning. Er is oolVO( weinig houvast voor de spek ^e' Het verhaal is daarvoor te a1331 De jongen Jaap-Jan erft vanfwe( overgrootmoeder een pop. re L woont bij zijn strenge tante301 hem op het hart druk zuini|erei zijn met dit antieke speelg<per Ze dreigt: anders moet Jaap W01 naar een internaat. En het ^'es vermijdelijke gebeurt, tijcPpn een dans - die blijkbaar te t H is al ziet het er tamelijk ged?e ei plineerd uit - verliest de i8lai een arm. Jaap-Jan gooit de ac* in het park weg en ontmoet^ circusmeisje Jaél. De pop 1 tot leven en met zijn drieën, sluiten ze een circusact te ken. Het spel van Jaap-Jan en Jaj te veel naar binnen gekeerd het publiek echt te rakenJJJ personages hebben nauwef :ten j030 üjnJui naar >rdV" jet )ki Ja! tl diepgang. Ze wekken geen sLe| pathie, ontroering, of afkeer Niks. Aan het begin van voorstelling weten we niets Jaap-Jan; en aan het eind. we geen stap verder. Ook j blijft vlak, ze mompelt wat sisch, of een andere 'Slavis taal, maar zij overtuigt niet leen de pop (gespeeld dooi dika Leszmann) valt op haar accordeonspel, dansf"', sterke mimiek. Helaas is niet voldoende om van 1 voorstelling een succes te r ken. Zelfs al is het circusfej aan het einde voor het pu^g t teg< ue n J6. een verrassing. (niek Redford in Havana. Foto: mexico-stad/anp - De Ai n m kaanse acteur en producen n bert Redford heeft in Cubf nieuwe film over de revoL e* nair Emesto 'Che' Guu Jp (1928-1967) 1Ne' rolprent uioiiua uc muiutr (Motor-Dagboeken) gaat de reis per motorfiets dj10.01^ jeugdige Guevara en zijn v. y.n Alberto Granados in 1952 Latijns-Amerika maakten. s; Bij de voorstelling in Ha, waren de weduwe en do J" van Che, Aleida March en on dita, en de inmiddels 82-r 0r Granados zelf aanwezig. E. &0: gie van de film was in ha onz van de Braziliaan Walter S. de hoofdrol is gespeeld daL.0If' Mexicaan Gael Garcia Berr0 De indrukken van armoei on\ onderdrukking die de Arg\ n „a Guevara tijdens de motor, s opdeed, versterkten zijn feu? tuiging dat hij de maatscb m wilde veranderen. Hij sloo?0 0n bij Fidel Castro aan, die ?.V( 1959 het regime van d/s e 0 baanse leider Batista tel bracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18