Actienieuws bevalt Gallyon van Vessem wel! MEDIA 'Kredietspotjes zijn de ergste' Kreatief met de Troubabroers De mensen achter project-Maif E zaterdag 24 januari 20c Ze is na zes jaar terug op de buis, en mag meteen dagelijks een kwartier moord en doodslag, on gelukken, branden, natuurram pen en klein leed aan elkaar pra ten. Gallyon van Vessem is het gezicht van SBS Actienieuws. Emoties toont ze in haar nieuwe job zo weinig mogelijk: „De beel den zijn al heftig genoeg." door Martin Ruesink Amsterdam - Ellende scoort. Waar de vooravond van SBS 6 jaren het zorgenkindje was van de commerciële zender, gloort met Actienieuws hoop in de strijd tegen kijkcijferkanonnen als RTL Boulevard en GTST. Wat het kwakkelende Stem van Nederland en het geflopte DTop of d'ronder niet lukte, dat lijkt geen onmogelijke opgave met een simpele opsomming van misdaad, ongelukken en natuurgeweld. Bij SBS vinden ze het nog wat te vroeg om de vlag uit te hangen, maar drie weken Actienieuws stelt de zenderbazen allerminst teleur. Gemiddeld kijkt er een half miljoen mensen naar. Di rect na de moord op Hans van Wieren stemden zelfs driekwart miljoen kijkers op het program ma af. Gallyon van Vessem (35) had zich met het snelle succes van Actienieuws geen betere ren tree voor de camera's kunnen wensen. „Natuurlijk zijn kijkcij fers belangrijk. Niet zozeer voor mij persoonlijk. Ik weet van mezelf wanneer ik er alles aan heb gedaan om een goed pro gramma te maken. Ik vind de kijkcijfers belangrijk voor deze zender, omdat daarmee, via ex tra reclame, het geld wordt ver diend." De presentatrice, die op 21-jari ge leeftijd omroepster werd bij de TROS en daar later jeugd- en dierenprogramma's presenteer de, was in 1996 een van de pio niers van Hart van Nederland. Na verloop van tijd verschoof het werkterrein van de pure au todidact van voor naar achter de camera. Enkele jaren gele den nam ze afscheid van SBS om zich te concentreren op het media-adviesbedrijf dat ze in middels met een compagnon was begonnen. Gallyon van Vessem: „Ik hoop dat de mensen zien dat ik mijn uiterste best sta te doen en that's it." Foto: GPD/Phil Nijhuis „Ik ben gestopt met presente ren toen de pioniersfase van Hart van Nederland voorbij was. Ik verloor een beetje de kick en kreeg het tegelijkertijd steeds drukker met mijn eigen bedrijf." Door de contacten die ze voor een klant met SBS on derhield, kwam van Vessem on langs weer in beeld bij de Am sterdamse zendergroep. „Het is allemaal heel snel ge gaan en dat vind ik wel prettig. Bij SBS worden beslissingen meestal snel genomen. Ze dur ven risico's te nemen en dat past bij mij. Beter een slechte beslissing dan geen beslissing. Ik ben in december gevraagd, heb er een paar dagen over na gedacht en toen ja gezegd. Waarom? Omdat Actienieuws een nieuw programma is. Ik ben gek op pionieren. Boven dien geloof ik in dit program ma. De activiteiten voor mijn eigen bedrijf zet ik nu even op een lager pitje. Ik wil me nu echt op Actienieuws concentre ren." Oude nest De terugkeer op het oude nest bevalt haar goed. „Het voelt vertrouwd, maar je merkt ook dat er de afgelopen jaren veel is veranderd. Het is hier allemaal veel professioneler geworden." Niet alleen SBS, ook Van Ves sem heeft een ontwikkeling doorgemaakt sinds ze van de buis verdween. „Ik relativeer veel meer dan vroeger, ben een stuk nuchterder geworden. Of dat zichtbaar is voor de kijkers? Pfoeh...da's een moeilijke...Ik hoop dat de mensen zien dat ik mijn uiterste best sta te doen en that's it." „Het verschil met vroeger is misschien dat je geen meisje meer ziet dat een kunstje staat te doen. Helemaal in het begin, bij de TROS, was ik veel sterker opgemaakt, met zwart omlijnde ogen en speciale kleding aan. Als ik mezelf terugzag op tv zag ik er een mevrouw zitten, maar niet mezelf." Hoezeer Van Vessem nu ook zichzelf is voor de camera, haar toon en gezichtsuitdrukking blijven opvallend neutraal bij Actienieuws. Anders dan bij Stem van Nederland, Hart van Nederland en Shownieuws, worden blijken van verontwaar diging, medelijden, afschuw of vermaak zo veel mogelijk ver meden. Af en toe een kwinkslag over die teruggevonden gesto len bromfiets, daar blijft het bij. „Ik vind het niet professioneel om de kijker te laten merken wat jij als presentator van de onderwerpen vindt, dat is hele maal niet belangrijk. Ik zou het heel amateuristisch vinden om dat wel te laten blijken. Als ik thuis of hier vóór de uitzending schokkende beelden bekijk, zit ik best wel eens een potje te vloeken en tieren. Natuurlijk roepen de moorden op Hans van Wieren en Marleen Ko- nings ook bij mij dat soort hef tige emoties op." De items in Actienieuws zijn al flitsend en heftig genoeg, vindt de presentatrice. „We gaan nét een stapje verder dan de mees te nieuwsprogramma's. Ik vind dat je dan met je presentatie een rustpunt moet inbouwen." En de keuze voor één presenta- 'Programma's i kijkers onnodig I Programma's als Actii nieuws maken mensei ger dan nodig is. Dat de columnist Maarten gen deze week in het VJ mediaprogramma De I gen regeert. De dagelijk fc opeenstapeling van itei over misdaad en ongeil ken, vaak voorzien van gende muziekjes, kunn volgens Huygen een an cultuur versterken. SBS woordvoerder Michiel Rijswijk is het niet eens Huygens kritiek: „Wat weergeven is het gevoe™ de dag. Wat je overdag maakt of hoort, zie je 's avonds terug bij Actie nieuws. Bovendien is 1 niet alleen maar moor< doodslag wat je ziet. Eé de peilers van dit progi ma is juist veiligheid. I in de huiskamer? Nee. tor in plaats van een du ook als gevolg dat melig tweetjes ontbreken. Tot opluchting van Van Ves haat geforceerde grapjes Is Actienieuws misschie een beetje te heftig? Ech beurend is een kwartier groot en klein leed uit bi en buitenland niet bepa „Het gekke is, dat SBS zt die kritiek krijgt, terwijl j het nieuws op andere ze °n nou ook niet echt vaak v wordt. Het zal wel met e m go te maken hebben. Kij91 eens naar het Journaal, ellende zie je daar niet?' Kick Wat ze gaat doen als bij nieuws de 'kick van het ren' is uitgewerkt, daar van Vessem zich voorloj mee bezig. „Ik ben niet toekomstgericht bezig. 1 voor heb Uc de afgeloper te veel mensen om me h dood zien gaan. Ik kan c week ook tussen zes pla liggen." Actienieuws, maandag- met vrijdagavond 19.15 SBS 6 door Bernice Breure Hilversum - Arrggh! Presentator Edvard Niessing met zijn 'laat ste bericht', het meisje dat door een voordelige lening niet al leen een computer maar ook dat leuke truitje heeft gekocht, Rick Engelkes die tijdens een repetitie plots babbelt over geldzaken of Martine Bijl en Johnny Kraaykamp die onder ingeblikt gelach de aanschaf van een nieuwe keuken bespre ken: veel kijkers grijpen gillend de afstandsbediening. Maandagavond wordt in het TROS-consumentenprogram- ma Radar voor de tweede keer de Loden Leeuw, prijs voor de meest irritante televisiespot, uitgereikt. Duizenden televisie kijkers hebben afgelopen jaar hun keuze gemaakt, zondag nacht is de digitale stembus ge sloten. Frisia Financieringen heeft met de zogenaamde nieuwsuitzending van Niessing lange tijd de lijst aangevoerd, op de voet gevolgd door de spot van Remia Vloeibaar Vet waarin een dikke man klem zit in een tuinstoel. Presentatrice Antoi nette Hertsenberg noemt voor al de hoge score van de financi ële dienstverlening opvallend. „Van de tien genomineerde commercials gaan er maar liefst vijf over geldzaken. Die hebben een hele hoge irritatiegraad." De vaak zo liefdeloos gemaakte spotjes wekken ook weerzin op in de reclamewereld zelf. Zo kijkt art-director Eric van Ta- tenhove van het Amsterdamse reclamebureau KSM met krom me tenen naar de man die met een met geleend geld gekochte breedbeeldtelevisie in zijn auto probeert te proppen. De 'nik- sigheid' komt doordat het voor deze branche nog behoorlijk, nieuw is om op tv reclame te maken, vermoedt hij. „Vroeger adverteerden ze op de achter kant van radiogidsen. Deze be drijven zijn helemaal niet bezig met de vraag: 'hoe zet ik mijn merk neer'. Ze willen alleen in korte tijd zoveel mogelijk con tracten afsluiten. Een aantal van deze spotjes wordt gewoon in eigen beheer gemaakt. Daar bij wordt helemaal niet gedacht aan het belang van die arme ac teur of oud-nieuwslezer die hiermee zijn hele loopbaan ten gronde richt." Net als bij wasmiddelen, komt er vanzelf een moment waarop de kredietverstrekkers zich wil len onderscheiden met leukere spots. „Maar dan gaat het nog enorm veel tijd en geld kosten om het beeld van die foute re clame kwijt te raken." Jan van Kuyk, directeur marke ting van BMW Nederland, is jurylid van de vakprijs Effie. Verder is hij bestuurslid van Si re en de Bond van Adverteer ders. Hij kan geen aannemelijke verklaring bedenken voor het niveau van deze commercials. „Ik vind het ook verbazingwek kend." Aan het budget kan het niet liggen, zegt hij, verwijzend naar de hoge frequentie waar mee de spots over het scherm rollen en de bekende acteurs die ingeschakeld zijn. „Het kan allemaal zoveel puntiger, crea tiever, en dat voor hetzelfde geld. Ik weet niet wat er in de hoofden van de opdrachtgevers speelt, maar deze reclames moeten getest zijn. Misschien is het strategie, en beklijft de boodschap toch." Volgens Van Kuyk speelt de Lo den Leeuw overigens geen rol van betekenis in de vakwereld. „Het is een publieksprijs, en dat is natuurlijk altijd leuk. Maar in tegenstelling tot de Gouden Loekie blijft dit toch wat meer in de 'gebbetjes-sfeer'." Wat Radar betreft hebben de 'prijswinnaars' wel degelijk wat uit te leggen. Dat een aantal ge nomineerden vorig jaar nog wat lacherig in de studio zat, kan ei genlijk niet. Hertsenberg: „On ze vragen zullen wat pittiger worden, het is toch een ernstige zaak. Je kan er wel om lachen en denken 'als we maar ge noemd worden', maar dat ge tuigt toch van dédain naar de kijkers." Het kost de redactie van Radar in ieder geval weinig moeite om de hoog scorende bedrijven naar de uitzending te krijgen. „Sommigen belden weken gele den zelf al of ze weer moesten komen. Dat vond ik wel erg ijverig." Radar. TROS, maandag 20.25 uur, Nederland 2 Monique Brandt Mars, The Landings, morgen op Nl Melissa Etheridge Foto: ANP Melissa Etheridge bij Schiffers.FM Hilversum - De Amerikaanse zangeres Melissa Etheridge is dinsdag te gast bij AVRO's Ra dio 2-programma Schiffers.FM. Presentator Hans Schiffers praat met haar over het nieuwe album Lucky dat in februari verschijnt. Etheridge, onder meer bekend van het nummer Like the way I do' is in Neder land om de cd te promoten. Het nummer 'Breathe' is de eerste single van dit album. Het programma Schiffers.FM gaat dinsdag tussen 14.00 en 17.00 uur de lucht in. Thema-avond 'Hoezo respect?' Hilversum - Onder het motto 'Hoezo respect?' brengt BNN op 18 februari een thema-pro gramma op televisie over jon geren en geweld. Directie aan leiding is de recente moord op een leraar van het Terra College in Den Haag. Volgens BNN is gaat het om een incident, 'maar het is wel het zoveelste incident op het gebied van zinloos ge weld'. Jeroen Pauw speelt voor de gelegenheid een leraar van een speciaal samengestelde klas met leerlingen, leraren, be kende Nederlanders, politici 'en ander gespuis', aldus de om roep. Partij Schalken live bij NOS Hilversum - In een extra uit zending van Studio Sport brengt de NOS in de nacht van zaterdag op zondag de vierde- rondepartij Schalken-Roddick op televisie. Het tijdstip van de ze match in de Australian Open wordt vanmiddag bekend. Het aanvangstijdstip ligt tussen 01.00 en 09.30 uur 's nachts. Commentator is Jan Roelfs. Hilversum - Twee narren hup pelen onvast ter been door een houten keet midden in een tv- studio. Ze doen alsof ze, hor tend en stotend, een woonwa gen voorttrekken, en zijn op weg naar een ontmoeting met een bekende Nederlander. On ophoudelijk rolt een stroom tekst uit hun mond. Het woord 'poepgaatje' valt opvallend vaak. Wie niet beter weet, zou denken dat de twee lijden aan een ernstige vorm van de aan doening ADHD. We hebben hier echter te ma ken met Arjan Ederveen en ca baretier Alex Klaasen in het nieuwe VPRO-programma de Troubabroers. En dus heet al die wanordelijke activiteit voor de camera's al gauw 'vernieu wende televisie'. Na tv-succes- sen als Theo en Thea, Kreatief met Kurk, Borreltijd en de veel bekroonde reeks docudrama's 30 Minuten tekent Ederveen nu voor 'een luchtig in elkaar ge plakt middeleeuws tv-magazi ne'. Ederveen en Klaasen spelen de 'troubabroers' Rombout van schuifdeurentoneel en een aan eenschakeling van melige scè nes doen weer afbreuk aan het aanstekelijke enthousiasme van de troubabroers. Fans van Theo en Thea en Kreatief met Kurk zullen hun hart ongetwijfeld ophalen. Het idee voor de Troubabroers is van Ederveen, Klaasen - eer der al te zien in een gastrol in 25 Minuten, de opvolger van 30 Minuten - schreef de liedjes. „We hebben eindeloos gebrain stormd, totdat ik ineens een mailtje kreeg van Arjan met de tekst: 'Broeders pakt uw luit, we zijn eruit!"', zegt Klaasen. In de Troubabroers doet Eder veen wat hij eigenlijk het liefste doet: in een knotsgek kostuum, zonder al te uitgebreid script er lustig op los improviseren. Of, zoals de makers hun 'middel eeuws tv-magazine' zelf type ren: 'kinderachtige televisie voor volwassenen'. Berrit de Lange De Troubabroers, vanaf morgen bij de VPRO op Nederland 3, 22.10 uur Hilversum - „Ik weet inmiddels zó veel van ruimtereizen dat ik mijn eigen expeditie naar Mars kan opzetten", grapt de Ameri kaanse programmamaker Mark Davis. Hij maakte de film Mars, The Landings die morgen is te zien bij National Geographic Channel. Op het moment van uitzending zullen, als alles goed gaat, bij ruimtevaart organisatie NASA de eerste signalen bin nenkomen van Opportunity, de ruimtero bot die dit weekend op Mars landt. Opportunity is het high tech-tweeling- broertje van Spirit. Het identieke ruimte karretje, volgestouwd met de meest moder ne snufjes op het gebied van geografisch onderzoek, landde 4 januari al succesvol op de rode planeet, nadat vlak daarvoor de landing van Beagle 2, de sonde van de Eu ropese ruimtemissie naar Mars mislukte. Spirit en Opportunity moeten de Marsbo dem afzoeken naar de sporen die erop wij zen dat er ooit vloeibaar water over het op pervlak van de rode planeet heeft ge stroomd. De Spirit heeft inmiddels echter met pech te kampen en zwijgt af en toe. De film Mars, The Landings, doet nauwkeu rig verslag van de start van het project on der leiding van astronoom Steve Squyres. Een deel van de film werd al in december uitgezonden. De documentaire is aange vuld met actueel materiaal van de landing van Spirit, een paar weken geleden, en de spannende momenten in het 'hoofdkwar tier', de controlekamer van het Jet Propul- sary Laboratorium (JPL) in Pasadena, bij Los Angeles. „Het was enorm opwindend", aldus Mark Davis, die we spreken vlak voor hij vanuit zijn woonplaats Washington op nieuw afreist naar Pasadena voor de lan ding van Opportunity. Davis bracht - met tussenpozen - bijna een jaar door b waar de ruimterobotten werden on or keld. Al die tijd volgde hij Squyres e t r mensen van dichtbij. „Raar om te tjzc ken dat we diezelfde spanning nóg meemaken. Zo'n sonde doet er zev l€ maanden over om Mars te bereikei opeens gaat het razendsnel. De uit! 'zeven maanden verveling en dan z nuten van absolute horror' klopt et e' ging opeens razendsnel. Voor ik he ag stond iedereen te juichen.rv< De feestelijkheden na het eerste sig Spirit richting aarde, nog geen kwalici de landing, werden getemperd doo'i6 dat het daarna opeens angstwekke werd. „Ze raakten het signaal weer Dat waren heel angstige minuten,rti met het mislukken van het Beagle I iaa in het achterhoofd. De NASA-men: tijc ten als geen ander dat de expeditieia Mars meestal fout gaan. Toen er nt nuut of tien wéér een signaal kwan het pas echt feest. Dat is ook het le het materiaal dat ik heb geschoten, ging mij erom de mensen achter di wat abstracte project te laten zien, paar minuten blijdschap komt de van deze mensen echt naar voren.' Diezelfde passie zal ook getoond w1 de film die Davis het komend jaar maken over het verloop van de rei: twee Mars Rovers, die vanuit Pasa< worden bestuurd. „De mensen acl project moeten elke dag weer besli over wat de Rovers die dag gaan d< hun werk goed te kunnen doen le\£ Mars-tijd. Een dag op Mars duurt i minuten langer dan op aarde. Dat dat ze lijden aan een voortdurend! orT. Al met al een slopende tijd. Ik wil sen gaan volgen." Squyres en zijn ploeg zijn volgens dolblij met de erkenning door met i president Bush, die heeft aangekoi nieuwe ruimteprojecten ruimharti len ondersteunen. „De NASA kon goed nieuws gebruiken. Om te pio de ruimte is iemand die zegt 'we gi genoeg. Het vereist politieke goodjH Maar mensen naar Mars, dat is allé nog ver weg. Zo'n ploeg is minimaLar jaar weg." Hj| „Hoe stel je zo'n team samen? Wo alleen mannen, een gemengd tear,s len? Hoe komt de bemanning aan Water voor drie jaar, voor vier pencil dat is onmogelijk te vervoeren. Ze la; dus beschikken over een installatie die water kan maken door bijvoor\jtr te smelten. Ook brandstof voor ee moet daar vervaardigd worden. D kent weer dat er van te voren aller jn( riaal naar Mars moet worden vervl dit zijn slechts een paar facetten vj reis! Het is een ongelooflijk gecom| project. Helaas zal ik te oud zijn ol filmen." ren, die per woonwagen, voort getrokken door een knalroze 'my little pony-ponnie', het land doorkruisen. Onderweg pikken ze steeds een bekende Nederlander op, die een poosje in de woonwagen logeert en middelpunt is van een serie sketches en liedjes. Zanger Xander de Buisonjé is in de eerste aflevering te zien als trektocht met de troubabroers zijn wilde haren verliest. In de overige afleveringen logeren achtereenvolgens Boudewijn de Groot, Willeke Alberti, Albert Verlinde, Antonie Kamerling en Twarres in de woonwagen. De Troubabroers, evenals Eder- veens vorige tv-producties ge regisseerd door Pieter Kramer, laat zich eigenlijk moeilijk om- Troubabroers Klaasen (links) en Ederveen met de band Twarres. Foto: GPD/Piotr Kukla

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 32