'Veel mensen zijn bang voor eenzaamheid' Echte S KUNST CULTUUR Stuur uw vakantie foto op Boeijen: De dichterlijkste zanger van Nederland ReisCircuit.nl R7 r._ DE ZEVENDE HEMEL en win een digitale camera* zaterdag 24 JANUARI 2004 Paul Haenen schreef toneelstuk speciaal voor Nelly Frijda echt is het van Michiel? een - Is het wiel van Mi- el echt bediend door de le admiraal De Ruyter? mm in Vlissingen, touwslagerswiel te be- i is, wil dat laten on- :n. De uitslag moet be- i in 2007, als de vier- idste geboortedag van lAdriaenszoon de Ruy- dt gevierd. De 'echtheid' wiel wordt betwijfeld conservator Weber museum als door de us Prud'homme van een biografie schreef Ruyter. Ook het Genootschap wil graag 10e oud het touwslagers - waar het vandaan komt relatie met De Ruyter en en endichten dam - Met honderden iten wordt komende tdag het eerste lustrum dichtendag gevierd. Bij iniserende Stichting Poe- mational in Rotterdam meer dan tweehonderd itendagactiviteiten in Ne- 1 en Vlaanderen aange- Helden en heldendich- ditmaal het thema van rlijkse poëziefeest. Dat krijgt in veel van de acti- i aandacht. Gedichten- ren initiatief van Poetry itional en het Vlaamse 1de Begeerte. De vijfde ilendag wordt feestelijk dmet een Gedichten van woensdag op don- in de Kunsthal Rotter- Ii middernacht houdt imrij dan een State of ir gelegenheid van zijn ■n of the in Trianon -De film Lord of the - Return of the King deze week ook nog in i Dagelijks om 20.30 zo en woe. ook 14.00 door Theo de With leiden - Speciaal voor de actri ces Nelly Frijda en Tjitske Reidin- ga schreef Paul Haenen het to neelstuk 'Treinen kunnen keren'. Het scheidingsdrama van zijn ouders vormde de belangrijkste inspiratiebron. De voorstelling beleeft zaterdag 31 januari haar première in de Leidse Schouw burg. „Een luxe", vindt Nelly Frij da. „Zo'n op je lijf geschreven stuk. Maar het schept ook ver plichtingen." „Nee, dat is nooit eerder ge beurd", zegt de 67-jarige actri ce. Het is voor het eerst in haar meer dan 40-jarige carrière in de toneel-, film- en televisiewe reld dat een schrijver een rol creëert met haar in zijn hoofd. „Of ik kan merken dat Paul Haenen mij bij schrijven in ge dachten had? Tja, wat zal ik zeggen. Er zitten wel dingen in die mij bekend voorkomen. Be paalde gevoelens, bepaalde twijfels. Die zijn wel herkenbaar voor mij. Maar ik ben niet het personage dat ik speel. Per soonlijk zou ik anders reageren op zo'n scheiding." Nelly Frijda speelt in 'Treinen kunnen keren' een vrouw die na een lang huwelijk scheidt van haar man. Ze betreuren het echter dat ze elkaar daardoor nooit meer zullen zien. Daarom besluiten ze, als vrienden, in hetzelfde huis te blijven wonen. Vrijheidsbeknotting moet plaats maken voor ruimden kendheid. De praktijk blijkt echter weerbarstig als er nieu we partners in het spel komen. Paul Haenen heeft een omge keerde situatie meegemaakt met zijn eigen ouders. „Ze wil den na hun scheiding nooit meer met elkaar praten. Het ge volg daarvan is dat je ook alle mooie herinneringen kwijt bent. Op die manier zou ik het nooit doen. Ik zou het geza menlijke verleden niet in de vuilnisbak kieperen als mijn vriend Dammie van Geest en ik uit elkaar zouden gaan", aldus de schrijver. Ook Frijda is een ervaringsdes kundige. „Ach, elke scheiding gaat gepaard met een aantal basisprincipes. Rancune, ru zies, uitbarstingen. Je gaat na tuurlijk niet uit elkaar omdat je nog zoveel van elkaar houdt. Bovendien zijn zulke gevoelens ook nodig om je eigen gelijk te rechtvaardigen. Ik moest er destijds niet aan denken om met mijn ex in één huis te wo- Nelly Frijda: „Persoonlijk zou ik anders reageren op zo'n scheiding." Foto: George Verberne nen. Maar ja, het is ook niet he lemaal onvoorstelbaar. Ontzet tend veel mensen zijn natuur lijk bang voor de eenzaam heid." Haenen zou Haenen niet zijn als hij niet voor de overdrijving zou hebben gekozen. „Het blijft een komedie", beaamt NeUy Frijda. „Maar er zit absoluut een serieuze ondertoon in. Ik denk dat mensen die iets derge lijks hebben meegemaakt, zich soms zullen herkennen in de conflicten of juist in de warme momenten. Misschien hakt het er zo nu en dan zelfs behoorlijk in. Dat zou mooi zijn." Het sterke punt van Paul Hae nen als toneelschrijver is vol gens haar zijn taalgebruik. „Hoe moet ik dat omschrijven? Het is heel bijzonder. Ogen schijnlijk springt hij van de hak op de tak. Daardoor is het vre selijk moeilijk de tekst uit je hoofd te leren. Hij grijpt steeds terug op wat een paar zinnen eerder is gezegd. Zo praten mensen in het echt ook. Dat is dus wel naturel, maar doordat Paul absurde situaties uitver groot is het soms ook heel erg niet-naturel. Het maakt dat je om zo'n op zich verdrietig the ma soms toch enorm moet la chen. Zo gaat het bij echte scheidingen ook. Als buiten staander is het vaak humoris tisch om het van een afstand gade te slaan." Over haar eigen sterke punten als actrice is Frijda minder stel lig. „Dat weet ik niet hoor", is haar eerste antwoord. Na enige bedenktijd komt ze op 'timing'. „Ik kan - geloof ik - wel goed ti men. Maar ik vraag me nooit af of waarom ik voor een rol wordt gevraagd. Ze vragen me gewoon. En ik doe het wel of ik doe het niet. Een rol moet inte ressant zijn, ik moet er plezier in hebben en ik wil weten wie mijn medespelers zijn. Vaak krijg ik komische rollen toebe deeld, maar gelukkig niet al tijd." Daarom was ze ook erg ingeno men met haar rol in de tv-serie 'Wet en Waan'. Ze speelde daarin hoofdofficier van justitie Oda Ringholz, die nogal kren gerig uit de hoek kon komen in de richting van haar medewer kers. De Avro heeft de serie in middels stopgezet. „Doodzon de", vindt Frijda. „Het was een goed gemaakte serie over een officier van justitie en een psy chiater, twee mannen die toe vallig ook nog samenwonen. Maar ja, als de kijkcijfers niet omhoog gaan, gaat de stekker eruit. Dat is omroeppolitiek. Zo'n serie heeft een lange adem nodig, maar die kans werd 'Wet en Waan' niet gegund. Ik heb afgeleerd me daar druk om te maken. Mijn bijdrage aan de serie was leuk, omdat ik eens iets anders speelde dan vyerk- ster of huisvrouw." De Amsterdamse actrice heeft tot op de dag van vandaag last van het zogeheten Swiebertje- effect. Bij het grote publiek werd ze in de jaren tachtig be kend als Ma Flodder. Over deze asociale familie werden drie films en een tv-serie van meer dan vijftig afleveringen ge maakt. De onverschillige en si garen rokende moeder met haar hart van goud groeide uit tot populairste Flodder. „Ik vrees dat ik nooit meer los kom van dat etiket. Het gebeurt nog elke dag dat ik aangesproken word als Ma Flodder. Gisteren nog in de bioscoop. 'Zo heet ik niet' zeg ik dan terug." Ze begrijpt het wel. „De serie wordt voortdurend herhaald. Als acteurs hadden wij er na 52 afleveringen wel genoeg van. De tv-kijker krijgt er blijkbaar geen genoeg van. En er is na tuurlijk steeds weer een nieuwe generatie die ermee opgroeit. Toch zijn er nog legio mensen die mij niet kennen als Ma Flodder. Echt waar! Veel thea terbezoekers kijken naar hele andere dingen. Ze hebben geen idee waar een uitspraak als 'het blijft toch je kind hè' vandaan komt als iemand die in de mond neemt." Nelly Frijda, die er niet over peinst met acteren te stoppen ('ik wil graag beleg op mijn brood'), houdt van afwisseling in haar werk. Daarom wisselt ze toneel af met film, televisie en musical. Volgend theatersei zoen gaat ze zelfs terug naar het genre waarin ze ooit debuteer de: het cabaret. Ze gaat deel uit maken van het roemruchte ca baretgezelschap Purper. Oud gediende Frans Mulder is al druk aan het schrijven voor het programma. „Als het aan mij ligt, wordt het totale kolder. Lekker veel lachen. Niet ieder een is gediend van het grofge- bekte cabaret dat tegenwoordig zo in is. Grofheid is niet erg als het geestig is, maar daar man keert het weieens aan. Ik denk dat wij het publiek een groot plezier gaan doen met sketches en liedjes." 'Treinen kunnen keren' van Paul Haenen. Regie: Melte Bouhuys. Met: Nelly Frijda, Tjitske Reidinga, Hugo Haenen en Vincent CroiseL Te zien: vrijdag 30 (to.) en zaterdag 31 janua ri (première), 20.15 uur, Leidse Schouwburg. Verder in o.a.: Stads theater Zoetermeer (12/2), 't Onder dak Sassenheim (27/2), Parktheater Alphen a/d Rijn (6/3), Schouwburg Gouda (2/4) en De Warenar Wasse naar (23/4). theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Furia Maya' door Gitanos de Granada. Gezien: 23/1 Leidse Schouwburg. Minstens zes keer verliezen ze iets. Een krachtige beweging en daar vliegt weer een bloem of haarspeld uit het kapsel. Dit is furie. Dit is pure, geconcen treerde danskracht. Gitanos de Granada houdt niet van een tam begin. Meteen staat de groep energiek te klap pen. Telkens treedt iemand uit de kring naar voren en verovert de ruimte met woest uihalende armen. De gitarist is al even ge dreven. Zijn romantische, kab belend zachte aanzetten maken snel plaats voor stuwende hartstocht. Het meest komt de woedende kracht van de flamenco tot uit drukking in de solo's. Carmen la Talagona heeft een samenge bald temperament. Woedend als een dier vliegt ze over de vloer en staat dan stil om zich opnieuw op te laden. Intussen zie je hoeveel plezier de mu ziekgroep erin heeft haar tot kooktemperatuur op te war men. Subtiel bespeelt ze de vloer met haar hakken om dan weer richting te kiezen en voor uit te stormen. La Pepa be treedt het toneel alsof ze zich uit een menigte moet bevrijden, voordat ze aan haar superieure dans kan beginnen. Met haar gezicht vertelt ze verhalen. Ze concentreert zich op minieme stapjes, danst even met een trieste blik, om dan ineens vro lijk heupwiegend verder te gaan. Dit is veelzijdigheid met karakter. Juan Andrés Maya bewijst dat stilstaan in flamenco net zo spannend kan zijn als een be wegingsexplosie. Zijn lichaam zich vult met hartstochtelijke energie, die dringend naar bui ten wil. Dat gebeurt dan ook in onwaarschijnlijk knap stamp werk, een heldere dansstijl en ontwapenende macho-humor. Net zo knap, maar duidelijk minder meeslepend zijn een duet en een trio. De dansers maken gelijke bewegingen, waardoor de dans voorzichti ger, minder rauw overkomt. Senior zanger Tony Maya draagt veel bij aan de show. Hij zingt de dansers ontwapenend toezingt en geeft zelf ook nog een aardige dans ten beste. De furie is nog niet in hem ge doofd, maar hij geeft er een goedmoedig tintje aan. Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Wim Brussen. de Alphense orkestleider van het Jostiband Orkest, in de Zevende Hemel? Beste cd „Eind december heb ik de cd 'Portret van Aafje Heynis' ge kocht. Mijn vrouw had die al heel lang op haar verlanglijstje staan en dus heb ik 'm haar ca deau gedaan. Verder koop ik weinig cd's. Op Classic FM wordt een door haar vertolkt stuk van Handel vaak gedraaid. Dat is werkelijk prachtig. Zij is een alt en haar stem heeft iets aparts. Blijkbaar vinden veel mensen dat; anders zou ze niet zo vaak op de radio gedraaid worden. Op de cd zingt Aafje Heynis naast Handel ook Bach, Britse volksliedjes en kinder liedjes. Ze doet dat met ontzet tend veel allure. Je moet wel keihard zijn, wil je daar geen kippenvel van krijgen. Die cd maakt elke keer weer indruk." Beste boek „Het boek 'Pelican Bay' van Nelleke Noordervliet. Ik las er in het Leidsch Dagblad een re censie over en ben het meteen gaan kopen. Het boek werd omschreven als een 'ambitieu ze roman' en de verhaallijn sprak mij ontzettend aan. Het gaat over een Zeeuwse suiker planter uit de achttiende eeuw. Het knappe is dat zij zo'n his torisch gegeven weet vast te knopen aan het heden. De dra den lopen heel erg door elkaar. Ik moet bekennen dat ik op een kladpapiertje de namen opschrijf, omdat ik anders de draad kwijt raak. Je moet in dit boek echt bij de les blijven. Verder kom ik weinig aan lezen toe; eigenlijk alleen in de zo mervakantie en op winter sport." Beste film „Ik ben in geen jaren meer naar de bioscoop geweest. De meeste films zie ik dus op tele visie. Afgelopen zondag zag ik de film 'Not without my daughter' van Brian Gilbert. Ik had hem al eerder gezien, maar opnieuw maakte hij grote indruk. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Betty Mahmoody. Sally Field speelt een Amerikaanse vrouw die met een arts uit Iran trouwt. Omdat hij moeilijk aan de bak komt in de Verenigde Staten verhuist ze met hem mee naar zijn vaderland. En dan zie je zo'n man helemaal veranderen. Die vrouw wordt geslagen, vernederd en haar kind wordt bij haar wegge haald. Ze doet er alles aan om te vluchten, maar ze wil niet zonder haar dochter vertrek ken. Het deed me beseffen dat in veel culturen de vrouwen emancipatie nog niet van de grond is gekomen. Mijn eigen vrouw is wethouder geweest in Alphen aan den Rijn. De vrouw in de film was ook zelfstandig en intelligent, maar werd volle dig de vernieling in geholpen." Beste kunstwerk „Een moeilijk onderwerp vöor mij. Begin deze maand was in het nieuwe stadhuis van Al phen voor de nieuwjaarsrecep tie en daar raakte ik erg geïm poneerd door het kunstwerk 'Daedalus' van Gerhard Len- tink dat er sinds kort hangt. Het gaat om een manfiguur met vleugels die is opgebouwd uit bijna driehonderd stukjes hout. Ik vind het een heel mooi beeld. Maar het meest ben ik dan toch onder de indruk van het technisch vernuft. Het zit zo knap in elkaar: al die stukjes die weer vastzitten aan alle maal draadjes." tekst: Theo de With foto's: Henk Bouwman Het kunstwerk 'Daedalus' van Gerhard Lentink. Archieffoto: Henk Bouwman muziek recensie Susanne Lammers Concert: Frank Boeijen. Gehoord: 23/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Hij begint met een liedje over zijn muze, en bij Frank Boeij en valt die nou eens niet sa men met zijn beminde. Frank Boeijen is de dichter lijkste zanger van Nederland, die grote woorden en aparte invalshoeken niet uit de weg gaat, maar het komt er niet altijd even verstaanbaar uit. Als het over de hemel gaat, zingt hij steevast HEMA, en dat levert rare beelden op. In 'Twee mannen, zo stil', een lied dat twee vrienden op de begrafenis van een vriend be zingt, gaat een regel als: 'Ze bestormen de hemel' dan akelig wringen; in 'Zonder liefde geen warmte' wordt het zwartgallige 'Wat valt er nog te zeggen over de hemel zonder wolken' ineens van een Hollandse zeurderigheid. Ook zijn de melodietjes niet allemaal even goed in staat zich in je geheugen te neste len. Boeijen neemt van alle genres wat mee, maar lijkt nergens echt zijn hart verlo ren te hebben. Dat maakt het muzikaal wat bloedeloos en dan worden kreupele beel den en rare rijmen een groot nadeel. 'Stille Strijd' lijdt daaronder. In 'Dialoog', waarin Boeijen vrijelijk asso cieert op gevleugelde woor den en titels uit de literatuur, vat hij het allemaal samen: 'Ik spreek over de horizon, jij struikelt over je woorden, ik zoek de HEMA.' Maar Frank Boeijen doet wel zijn best liedjes te zingen die ergens over gaan en die bo vendien nog iets te raden over willen laten. Aan mora lisme doet hij niet en hij heeft de wijsheid niet in pacht. Dat, in combinatie met zijn bijna zwoel-warme stem, maakt dat hij een groot publiek aanspreekt. Deze theater-tournee staat voor een groot deel in het te ken van zijn nieuwe cd 'De Schaduw van de Liefde', maar natuurlijk komen zijn oude successen ook aan bod. 'Zwart/Wit', 'Piano van Beet hoven', een voorbeeldig kaal gehouden 'Zeg me dat het niet zo is', waarin Ruud de Groot zich een liefdevolle be geleider toont, en het prach tige "Van de dieren komen wij' met zijn vies-vochtige beschrijving van een lief desnacht, die de schreeu wende eenzaamheid van de mens adequaat schildert. Zijn toon oprecht, de beel den pakkend en niet gezocht. In die liedjes laat Boeijen de raadsels de ruimte. Als ik het goed verstaan heb. (advertentie) de reissite van uw dagblad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19