KUNST CULTUUR Overwerken voor The Lion King 3'Alleen verkapte country slaat aan in 3 Musici West End vrezen de komst van virtueel orkest Festivalbezoeker kan kiezen uit 600 films R7 Machinerie voor nieuwe musical in Scheveningen komt op gang Meer bezoekers filmhuizen Nieuwkoper Cor Sanne verricht dertig jaar zendingswerk voor Nashville donderdag 22 januari 2004 il Ex. GPD/Marnix Schmidt irel Ex ar Boijmans [Erdam - Sjarel Ex wordt per li algemeen directeur van museum Boijmans Van ningen. Ex legt na vijftien op 1 april zijn functie als ïteur van het Centraal Mu- n in Utrecht neer. Hij wordt meen directeur en krijgt mee de eindverantwoorde- eid over zowel het artistie- ls financiële beleid van nans. Kunsthistoricus Ex 1 samen met de Duitser Hollein door de advies missie voorgedragen aan jemeentebestuur. Die koos rankelijk voor de jonge Hol- maar de gemeente Frank- waar hij directeur van de jnKunsthalle is, hield hem rijn contract. tdelijk Museum it op KunstRai ierdam - Het Stedelijk Mu il in Amsterdam verzorgt in decentrale tentoonstelling leKunStRAI. De dependan- in het Stedelijk Museum, lis een springplank voor f kunstenaars fungeert, werken zien van veelbelo- ie nieuwe talenten. De stRAI heeft het museum aiodigd ter gelegenheid bet tienjarig bestaan. De lerdamse kunstbeurs is dit tan 5 tot en met 9 mei. ijwilligers voor lilderfestival idwijk - Het Schilderfesti- ïoordwijk is op zoek naar ifigers voor de zesde editie bet jaarlijkse evenement, festival wordt van 21 tot en ÏI juni gehouden aan de ingin Wilhelmina Boule- Er zijn vrijwilligers nodig de workshops, inschrijvin- en bardiensten. Aanmelden da tel. 071-3410267. iwijvenkoor ekt leden - Het Viswijvenkoor telt stig zangeressen, maar kan nog versterking gebruiken, dve vrouwen die goed bij izijn, is ook behoefte aan ikanten die de viool, de ac- leon en de gitaar kunnen *len. Het acht jaar be nde koor repeteert eens in eertien dagen op maandag- !din De Burcht. Meer fn- iatie: tel. 071-5226602. ek de Jonge straatzanger kaag - Cabaretier Freek de |e treedt morgen in Den jop als straatzanger. Hij enteert in de Koninklijke iotheek (KB) een cd met op 24 historische straatlie- n. Deze uitgave markeert oltooiing van een groot lie- nproject van de KB en het terdamse Meertens Insti- De instellingen hebben collecties teksten van itliederen via internet toe- Wijk gemaakt. Vorig jaar is selectie van 24 liederen uit- erd en opgenomen door erlandse artiesten. Het lie- nproject is onderdeel van pootschalige digitale sa- werkingsverband 'Het ge ien van Nederland' iseum twee landen gratis haag - Het Museum voor onunicatie aan de Zeestraat en Haag, het voormalige Museum, is de komende 'maanden gratis toeganke- tot deze actie is besloten 'tde kindertentoonsteiling to'was 'vastgelopen'. Deze ractieve expositie over oe "gen heeft de afgelopen «den veel bezoekers ge- ten. Kinderen konden door iel van een soort stekkerfie "ezen 'ZieZo' activeren, 'het systeem bleek niet bc- i tegen massaal gebruik, echniek wordt nu aange- op 29 maart moet alles het 'doen. Tot die tijd zijn de tentoonstellingen, on- meer over de geschiedenis Post en telefonie, gr atis te feken. londen/gpd - Musici die werk zaam zijn in de Londense thea- terwijk West End verzetten zich fel tegen de plannen van de steenrijke impresario Sir Came ron Mackintosh om een deel van hen te laten plaatsmaken voor het 'virtuele orkest' Sinfo- nia. Dit elektronische gezel schap, bestaande uit twee krachtige computers en een synthesizer, geeft volgens voor standers meer 'muzikale waar voor je geld' dan musici. De or kestleden zelf zeggen dat de Sinfonia banen kost en het pu bliek bedriegt. In de Verenigde Staten heeft de Sinfonia al huis gehouden in musicals als 'Miss Saigon' en 'Phantom of the Opera'; sommige ensembles zijn daar met de helft inge krompen. Mackintosh is van plan om de Sinfonia vanaf maart in te zet ten, wanneer de musical 'Les Misérables' na achttien jaar verhuist van het Palace Theatre naar de kleinere Queen's Thea tre, dat een orkestbak van be perkte omvang heeft. Volgens zijn plannen zal het virtuele or kest de plaats innemen van twaalf musici, waarna er negen overblijven. Bij de Sinfonia ver zorgt de technicus de muzikale inbreng vanachter zijn toetsen bord, terwijl hij op video het stokje van de dirigent in de ga ten houdt. De impresario heeft deze week inmiddels een gesprek gehad over zijn plannen met de vak bond van musici, nadat meer dan honderd leden op een spoedbijeenkomst hun onge noegen hadden laten blijken. De bond vreest dat de intro ductie van de Sinfonia niet al leen gevolgen heeft voor musi- calhits van Mackintosh, zoals 'Miss Saigon', 'Phantom of the Opera' en 'My Fair Lady", maar ook andere shows in de thea- terwijk nadelig zal beïnvloeden. „Elke fan van West End-musi cals weet dat het orkest het kloppende hart is van de pro ductie. Haal de musici weg en je ontbeert meteen een van de vitale elementen van een leven de theaterervaring", aldus vak bondswoordvoerder Horace Trubridge. De komst van 'virtuele orkes ten' was onlangs een belangrij ke factor bij een staking op Broadway. Uiteindelijk leidde de actie tot het besluit dat er minimaal negentien 'echte' musici bij iedere productie worden ingezet. In Groot-Brit- tannië zijn er overigens nog geen technici opgeleid die de Sinfonia kunnen bedienen. door Coos Versteeg scheveningen - En weer zet Joop van den Ende zijn handen aan het mes. Het is inmiddels een traditie geworden om bij de eer ste repetities voor een nieuwe musical feestelijk een enorme taart aan te snijden. Samen met de hoofdrolspelers uit de show en in dit geval van 'The Lion King' ook samen met Disney-di- recteur Thomas Schumacher en regisseur Julie Taymor. De machinerie kan nu op gang komen. Niet alleen om de mu sical daadwerkelijk vanaf 19 maart in het Scheveningse Cir custheater als try-out op het podium te brengen, maar voor al om de kaartverkoop op gang te krijgen. Want 'The Lion King' is voor Van den Ende de groot ste en duurste show die hij ooit heeft geproduceerd. Alleen aan de dierenfiguren en maskers zijn de afgelopen weken in een atelier in Toronto al 37.000 manuren besteed. Om het on derste uit de kan te halen, zul len er dan ook voor het eerst bij Van den Ende acht voorstellin gen in de week zijn: van dins dag tot en met zondag, met ma tinees op zaterdag en zondag. Alleen op maandag is iedereen vrij. De leden van de cast zul je nu nog niet over werkdruk horen klagen. Iedereen straalt dat het feest eindelijk kan beginnen. Vanuit elf landen zijn ze bijeen gebracht, acteurs, zangers en dansers. Met 'Hai' of 'Hello' stellen ze zich één voor één voor. Een meisje uit Japan, een jongen uit China, eentje uit Brazilië, Engeland, de Filipij- nen, Canada, Curasao en heel veel jongens en meisjes uit Zuid-Afrika en uit Nederland uiteraard. Als ze dan met z'n al len zinderend 'The Circle of Li fe' beginnen te zingen, lijkt het wel of het om een reclamespot voor Unicef gaat. „Multi-culti, ik doe er alles aan", grapt Joop van den Ende. Rotterdam - De bezoeker van het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) kan de ko mende tien dagen kiezen uit zeshonderd films. Het gaat daarbij om tweehonderd recen te speelfilms en documentaires en vierhonderd korte films. De 33ste editie van het IFFR is gis teravond begonnen met de ver toning van de Japanse speelfilm 'Zatoichi' van Kitano Takeshi. Takeshi, in eigen land een grote ster, was zelf aanwezig bij de af trap. Met een van zijn grootste fans, festivaldirecteur Simon Field, introduceerde hij in Pa- thé Schouwburgplein zijn film. 'Zatoichi' is een nogal bloederig gebeuren. Het is een vrije verfil ming van een klassiek zwaard vechtersdrama over een dorp dat zucht onder de terreur van twee rivaliserende bendes. Kita no zelf speelt de rol van de mysterieuze blinde masseur Zatoichi. Dankzij zijn goede ge hoor verdient hij de kost met dobbelen - hij hoort exact hoe de steentjes rollen. En als zwaardvechter is hij ongeëve naard. De uitdrukking 'de kop is er af kreeg na de openings film een geheel nieuwe beteke nis. De Brit Field heeft twee perio des van vier jaar leiding gege ven aan het Rotterdamse festi val, dat met 350.000 bezoekers een van de grootste culturele evenementen van Nederland is geworden. Volgend jaar zal Sandra den Hamer de taak van Field overnemen. De editie van dit jaar hebben ze samen ge daan. 'Zatoichi', die overigens vanaf 5 februari in de Nederlandse bio scopen draait, is geen echte première. De film was in 2003 al te zien in Cannes. Het IFFR kent wel een aantal films die voor het eerst zijn te zien, zoals de wegens pornografische beel den nu al spraakmakende 'Ana tomie de l'enfer' van Catherine Breillat. Ook beleven enkele Nederlandse producties hun wereldpremière, zoals 'Het Zui den' van Marin Koolhoven en de Rotterdamse martial arts film 'Fighting Fish'. Ook is de film 'Johan Cruyff: en el mo menta dado' voor het eerst te zien. Het IFFR is in 33 jaar een festi val van grote aantallen gewor den. Binnen vier dagen na de start van de voorverkoop waren gisteren 140.000 kaarten ver kocht. Naar verwachting zullen dat er uiteindelijk ruim 350.000 worden. Het is voor de filmlief hebber dan ook zaak er snel bij te zijn, want de populairste producties zijn al uitverkocht. Verder verwacht de organisatie 2500 gasten, regisseurs, acteurs, producenten en filminkopers. Er kan naar films worden geke ken, maar ook zijn er exposities, workshops en lezingen. Een van de extra programma's is Powerplay, dat gaat over de wisselwerking tussen compu terspelletjes en film. Een andere bijzonderheid is dat dinsdag de eerste film ooit over het bombardement van Rotter dam in première gaat. 'De eer ste dag', die te zien is in het programma 'Kort Rotterdams', vertelt over een bevalling op 14 mei 1940. De climax van de film van makers Silvain Hooglander en Steven Friedman bestaat uit een lang shot waarin vanuit de lucht een bom wordt gevolgd tijdens zijn val op de Grote- of Sint Laurenskerk in het cen trum van de stad. Van de ma jestueuze kerk uit de vijftiende eeuw resteerden na het bom bardement alleen nog een paar muren en een halve toren. Informatie over het complete programma is te krijgen op filmfestivalrotterdam.com. Het festival duurt tot en met 1 fe bruari. Hoofdrolspelers Carolina Dijkhuizen (Nala) en Etienne Poeder (Simba) snijden de taart aan als symbolisch begin voor het repetitieproces van de musical 'The Lion King'. Foto: WFA/Michel Utrecht De Nederlandse musicalkoning is in zijn element. 'The Lion King' is de zoveelste trofee aan zijn riem, en wat voor eentje. De show op muziek van Elton John, Tim Rice en Lebo M. loopt nu al in zeven landen, in clusief twee rondreizende ver sies in de Verenigde Staten en Canada negen shows. Dat Disney akkoord ging met een tiende uitvoering in het piep kleine Nederland, geeft aan hoe serieus men bij het Amerikaan se concern Van den Ende neemt. Niet alleen Schumacher, big boss bij de theaterpoot van Disney en tien jaar geleden per soonlijk verantwoordelijk voor het succes van de tekenfilm 'The Lion King', komt dat alle maal op typisch Amerikaanse wijze vertellen, maar ook de grote ongrijpbare Julie Taymor neemt er de tijd voor. Schuma cher verhult niet hoe deze frêle Amerikaanse vrouw de musical 'The Lion King' heeft gemaakt tot wat die nu is: de meest suc cesvolle show die Disney ooit heeft gekend. Julie Taymor laat alle loftuitin gen en complimenten met een genoegzame glimlach over zich komen; ook weer op een wijze waarop alleen Amerikanen dat kunnen. Geen gêne of valse schaamte, niks, ze begint met een haar successtory. Aan wei nig is te merken dat ze nog niet zo heel lang geleden tot de avantgarde in Amerika werd ge rekend. Een jong en eigenzin nig multitalent dat films regis seerde, zich met opera, sculp tuur, theater en schrijven bezig hield. Van 'The Lion King' wist ze niets, toen Schumacher haar in 1995 benaderde. De teken film, in 32 talen een wereldhit, had ze nooit gezien. Maar waar Schumacher per soonlijk geen enkele heil zag in een musicalversie, was Taymor juist dolenthousiast. Alle on mogelijkheden die Thomas Schumacher voorzag, werden door haar als uitdagingen be schouwd. „De vrouwenrollen waren waardeloos", floepte ze er gistermiddag met een strijd baar feministische blik uit. En dus transformeerde ze een ano nieme mannenrol tot de smaakmakende vrouwpersona ge Raffia, bouwde ze de onbe duidende Nala uit tot een krachtige hoofdfiguur en sleu telde hier en daar verder ook nog wat aan het verhaal. En passant besloot ze om de ac teurs niet achter dierenmaskers te verstoppen, ze wilde eigenlijk helemaal niets verstoppen. „Mensen denken altijd dat je de magie moet verbergen. Maar ik wilde laten zien hoe de vogels vliegen, ik wilde de draden waarmee je de poppen mani puleert gewoon tonen, want het is een genoegen om de tech niek te zien, te zien hoe alles werkt." amsterdam/anp - De Neder landse filmhuizen hebben in 2003 een kwart meer bezoekers getrokken dan in 2002. Dat heeft de Associatie van Neder landse Filmtheaters (ANF) gis teren bekendgemaakt. In totaal trokken de honderd Nederland se filmhuizen meer dan 1,7 mil joen bezoekers, een stijging van 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De ANF spreekt van een record jaar: nog nooit trokken de alter natieve filmtheaters zoveel be zoekers. Als oorzaak noemen de filmhuizen onder meer het sterke alternatieve filmaanbod, de groei van de publieke inte resse voor kunstzinnige films en de verbeterde accommoda ties in de kleine en middelgrote filmtheaters. De grote publieksfavorieten in de filmhuizen waren dit jaar de speelfilms 'The Pianist' (172.000 bezoekers), 'Goodbye Lenin!(150.000), 'The Hours' (118.000) en 'Cloaca' (110.000) en de documentaires 'Etre et avoir' (165.000) en 'Bowling for Columbine' (105.000). Ook voor de grote bioscoop complexen was 2003 overigens een goed bioscoopjaar. Het to tale aantal bioscoopbezoekers in Nederland steeg vorig jaar tot bijna 25 miljoen. Dit betekende een stijging van 2,5 procent ten opzichte van 2002. De cijfers staan haaks op die in veel andere landen. In Duits land, Spanje en de Verenigde Staten bijvoorbeeld gingen ze omlaag. De grootste publieks trekkers in de normale biosco pen waren het tweede deel van 'Lord of the Rings' (bijna 2 mil joen bezoekers) en 'Finding Ne mo' (1,3 miljoen). door Louis Du Moulin nieuwkoop - Cor Sanne staat met country op en gaat ermee naar bed. „Waarna ik er ook nog eens van droom", bekent de Nashville-adept (57) uit Nieuw koop. Een leven dus in het teken van het traditionele Amerikaan se 'volkslied', als hobby en als broodwinning. Zonder zijn CMS Productions zouden vedetten als Johnny Cash, Emmylou Harris, Dolly Parton en Willie Nelson aan ons land voorbij zijn gegaan. Zaterdag staat deze onvermoei bare idealist zelf in het zonnetje als in zijn woonplaats dertig jaar promotorschap wordt gevierd. Eind jaren zeventig waagde Cor Sanne te voorspellen dat coun- trymuziek in ons land nog eens een marktaandeel van zo'n vijf tien tot twintig procent zou ver overen. Ahoy' kende in die da gen een drukbezocht meer daags festival en Hilversum had nog wel oren naar wat Nashville produceerde. Een kwart eeuw verder heeft dezelfde Sanne geen enkele hoop meer dat zijn favoriete genre ooit een veel breder bereik krijgt. Is zijn zendingswerk als promo tor namens het onafhankelijke CMS Productions dan ook mis lukt? „Niet wat mijzelf betreft", antwoordt Sanne opgewekt. „Country heeft me alles ge bracht wat je je als concertorga nisator maar kunt wensen. Ik heb met alle groten, van Johnny Cash tot Emmylou Harris, sa mengewerkt en dat op de meest vriendschappelijke voet. Behal ve die zeer waardevolle herin neringen is er de laatste vijftien jaar altijd het genoegen van een goed belegde boterham ge weest. Eerder, in 1982, ben ik een keer grandioos failliet ge gaan, was ik ook privé echt alles kwijt, maar die miskleun ben ik later als mijn noodzakelijke leerschool gaan beschouwen." Niet te veel risico nemen, maar toch ook niet te kleinschalig opereren, luidt de voornaamste les die Sanne, voorheen boek houder, opstak. Plus altijd je af spraken nakomen. „Bij de echte kanjers kun je dan een potje breken. Zo heeft andersom Buck Owens me tien jaar na da to nog eens terugbetaald, zoals dat hoort. Kwestie van ere schuld." Zeker in de countryscene kom je niet weg met rare fratsen. Al was het maar omdat je elkaar in dat relatief kleine liefhebbers circuit altijd weer tegenkomt. Die familiale sfeer bevordert ook de neiging tot blijven ste ken in het eigen kringetje, heeft Sanne maar al te vaak ervaren. Maar de echte oorzaken van het maar niet doorbreken van country in Nederland liggen toch elders, zegt de man die het als geen ander kan weten. „Om te beginnen wordt deze muziek al jaren in Hilversum volkomen genegeerd. Er is werkelijk geen doorkomen aan, tenzij je met een verkapte vorm aankomt, zoals Shania Twain en Ilse De- Lange. Dat zijn natuurlijk prima artiesten, maar wat ze doen heeft geen reet met country te maken." Een tweede verlammende fac- Cor Sanne met zijn kleinzoon Stefan op het podium bij een optreden in de Leidse Groenoordhallen. Foto: CPD tor is de stilaan veranderde mentaliteit in en om Nashville, waar tegenwoordig alles is ge richt op direct scoren. „Vroeger werden daar artiesten voor het leven gelanceerd, wie het nu na twee albums niet heeft gemaakt kan het schudden. En wie dat wel is gelukt moet ook oppas sen, want een nieuwe naam is misschien wel interessanter. Al lemaal korte-termijnplanning dus, waarmee je nooit echte helden kunt scheppen. Naast de malaise, die de hele platen industrie parten nu al geruime tijd speelt, is dat het grote pro bleem." Menige 'collega-apostel' zag in het voorbije decennium in de populariteitsexplosie van het 'linedancen' een geschenk uit de hemel. Zo niet Cor Sanne. „Ik heb altijd gezegd dat die dansrage een zwaar vertekend beeld gaf. Omdat de mensen die zich ermee bezig hielden het eigenlijk niet kon schelen wat er op het podium gebeur de. Desnoods werd er een cas sette met Hazes of Iglesias ge draaid, als ze hun kunstje maar konden doen. Inmiddels is die storm geluwd en mag worden vastgesteld dat de countrymu- ziek er, op een incidenteel suc cesje na, niets mee is opgescho ten." Dan maar zelf de gitaar ter hand genomen en achter de microfoon gekropen, getuige zijn nevenloopbaan als aan voerder van de band Grand Ole Country? „Een geintje, heus, meer is het niet", wuift Sanne de suggestie van serieuze ambi ties weg. „Twee jaar geleden was ik in een club in Barcelona zo in the mood dat ik na jaren weer eens een paar liedjes ben gaan zingen. Dat sloeg kenne lijk zo in dat ik later thuis werd gebeld door de eigenaar, die vond dat-ie eindelijk wee^ens country tot op het bot had ge hoord. Van het een is daarna het ander gekomen. Intussen toeren we door half Europa en niet eens op zo'n bescheiden schaal. Zo hebben we in Litou wen in een voetbalstadion voor 35.000 mensen opgetreden. Ik zeg niet dat we nou zo geweldig zijn, maar we brengen wel country uit het hart. En daar voor is overal belangstelling, het publiek moet er alleen mee in aanraking worden gebracht." 30 jaar CMS Productions, za terdag 24 januari. De Steupel, Nieuwkoop. Met Savannah, Ruud Hermans, Arly Karlsen Band, Jimmy Lawton Strat- cat, The HiUbilly Boogiemen, Grand Ole Country en Billy Yates.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15