'Dat vooruitstrevende is iets om trots op te zijn' KUNST CULTUUR Jan Akkerman houdt nog steeds van rock-'n-roll Nieuwe brief ontdek van Vincent van Goj Snarenvirtuoos brengt eerste dvd uit Belangstelling 'Rotterdam' enoi Prijs Festival Vrouwenfili naar schrijfster Maria Go Leidsé jazzclub Hot House viert 35-jarig jubileum dinsdag 20 JANUARI 20C>4 Olifant Zun als bronzen wijnvat shanghai - Bezoekers kijken naar de olifant Zun, een bron zen wijnvat uit de late Shang Dynastie (13de- 11de eeuw voor Chr.) die onderdeel uit maakt van een tentoonstelling in het Shanghai Museum. De tentoonstelling wordt gehou den in het kader van het Chine se en Franse Culturele Jaar. Zun is eigendom van het Frans Na tionaal Museum van Guimet. Friedman wint E. du Perronprijs tilburg/anp - Schrijfster Carl Friedman neemt morgen in Til burg de E. du Perronprijs 2003 in ontvangst. De prijs is een ini tiatief van de gemeente Tilburg en de letterenfaculteit van de universiteit van Tilburg. Het geldbedrag van 2500 euro en de eer gaat sinds 1986 naar perso nen of instellingen die zich met hun cultuurbijdrage hebben in gezet voor wederzijds begrip en toenadering tussen de Neder landse bevolkingsgroepen. Friedman debuteerde in 1991 met Tralievader, over het kampverleden van haar vader. Haar roman Twee koffers vol (1993) werd door Jeroen Krabbé verfilmd onder de titel Left Lug gage. Friedman schrijft ook we kelijks een column in Vrij Ne derland. Eerder wonnen onder anderen Max Velthuis, Marion Bloem, Anil Ramdas en Fouad Laroui de E. du Perronprijs. Pierre Bokma naar Orkater Amsterdam - Pierre Bokma ver ruilt vanaf komend theatersei zoen Toneelgroep Amsterdam voor Orkater. Hij zal meespelen in De verschrikkelijke moeder, een nieuw theaterstuk van Alex van Warmerdam, dat in decem ber in de Toneelschuur in pre mière zal gaan. Ook is Bokma van de partij in De kortste eeuw, een stuk van Gijs Schol ten van Aschat dat alleen op lo catie in Amsterdam te zien zal zijn. Volgens Marc van War merdam, zakelijk leider van Or kater, blijft Bokma in elk geval tot 1 januari 2006 aan Orkater verbonden. „Maar we hopen allebei dat met minimaal twee jaar te verlengen." Het contract met Orkater sluit producties bij andere gezelschappen niet uit. Zo zal Bokma tussentijds mee spelen in een nieuw stuk van Gerardjan Rijnders bij ZT-Hol- landia. Expositie voor jarige Heyboer oirschot/anp - Kunstenaar An ton Heyboer wordt 9 februari tachtig jaar oud, reden voor Museum Kruysenhuis in het Brabantse Oirschot om een ex positie te wijden aan het werk van hem. De overzichtsten toonstelling 'Anton Heyboer 80 jaar' loopt van 23 januari tot 29 februari en toont een compleet beeld van het leven en werk van de kunstenaar uit Den lip (NH). In het begin van de jaren vijftig groeide Heyboer in korte tijd uit tot een wereldster. Hij ver wierf faam in onder meer de Verenigde Staten, Japan en Ita lië. Totdat hij in 1983 brak met de gevestigde kunstorde. Hij wilde niets meer te maken heb ben met galerieën en verkocht zijn werken zelf. Dat hij daarbij erg vercommercialiseerde, deerde hem niet. De tentoon stelling bestaat uit tachtig wer ken. Er komt ook een boek uit van de kunstenaar. Dat heeft dezelfde naam als de expositie. 'Liefde' trekt ruim 50.000 bezoekers Amsterdam - De tentoonstel ling Liefde uit de Hermitage in de Nieuwe Kerk in Amsterdam heeft de eerste vijf weken ruim 50.000 bezoekers getrokken. Koningin Beatrix opende in de cember de expositie van 250 kunstobjecten uit het museum de Hermitage in Sint Peters burg. Liefde uit de Hermitage vormt het sluitstuk van de sa menwerking tussen het Russi sche museum en de Nieuwe Kerk. Het publiek krijgt tot en met 18 april de kans zelden ver toonde objecten uit het muse um te bekijken. door Fred Hoogendoorn alphen - Op zijn website www- .janakkerman.com staat een lijst met tientallen soloalbums. 'C.U.' is de nieuwste cd van Jan Akkerman. De man die in de ja ren zeventig werd uitgeroepen tot 'beste gitarist van de wereld' sluit daarop een opvallend pact met bandleden van Soulvation. De snarenvirtuoos omarmt de dancebeat. En komt tegelijker tijd met zijn eerste dvd: 'Jan Ak kerman live'. Deze week begint zijn C.U.-theatertournee. In de extra's op de dvd is een interview te volgen van Jan- Douwe Kroeske met Akkerman. De gitarist blijkt nog steeds wei nig woorden vuil te willen ma ken aan zijn carrière, aan zijn drijfveren, aan zijn muziek. De antwoorden duren vaak hoog uit twee zinnen, gevolgd door een observerende grijns van Akkerman. Steeds is zijn hou ding er een van 'doe maar ge woon, dan doe je gek genoeg'. Geen pretenties, geen hoogdra vende analyses, geen diepgra- verij. Akkerman houdt het sim pel. Een gitaar noemt hij 'een houten kissie met zes touwtjes'. En de 57-jarige merkt droogjes op: „Ik speel in wezen nog net zo als toen ik een jochie van ze ven was. Het is alleen wat uitge breider geworden." Hij is trots op wat hij heeft gedaan en be reikt, maar wars van arrogantie. Onder het onafscheidelijke hoedje klinkt het relativerende „Ik ben maar een Nederlandse boerenlul." Maar dan wel een tje met gouden handen. Zijn muzikale carrière omvat ruim veertig jaar. Z'n eerste gi taar krijgt hij op zijn vijfde en als tiener speelt hij in Amster damse bands, waarvan Johnny His Cellar Rockers de be kendste is. Daarna volgt The Hunters, waarmee Akkerman de hit 'The Russian spy and I' scoort. Ondertussen is hij als studiomuzikant verantwoorde lijk voor gitaarpartijen in num mers van talloze Nederlandse bands, waaronder The Cats. In 1968 verschijnt Akkermans eerste soloalbum, 'Talent for sale'. Een jaar later maakt hij deel uit van Brainbox, dat de le gendarische elpee 'Brainbox' afscheidt. De jaren zeventig brengen hem wereldfaam met de band Focus. In onder meer de Verenigde Staten en Groot- Brittannië slaan de albums en hitsingles als 'House of the king', 'Hocus Pocus' en 'Sylvia' meer dan behoorlijk aan. Voor al het spel van Akkerman valt op en leidt ertoe dat het Engel se blad Melody Maker hem uit roept tot beste gitarist van de wereld. Zijn vertrek uit Focus luidt een hervatting van zijn sololoop baan in. Die is in muzikaal op zicht veelzijdig. Akkerman speelt elektrische en akoesti sche gitaar, de traditionele luit en sitar en beweegt zich op het terrein van rock, akoestische pop, klassiek getinte stukken, funk, blues en jazz. Voorname lijk instrumentaal. In de hitlijs ten is hij al lang niet meer te vinden, wel vaak op podia over al ter wereld aan de zijde van andere wereldberoemde muzi kanten. Al weigert hij begin ja ren negentig met niemand minder dan Sting op wereld tournee te gaan. Vaak is hij ervan beschuldigd z'n muzikale richting kwijt te zijn. Met meer argumenten kan worden gesteld dat Akkerman juist probeert zichzelf te ver nieuwen en te verrijken door fusies aan te gaan met allerlei genres. Het nieuwste voorbeeld daarvan is het album 'C.U.'. Dat is gemaakt met onder meer drie leden van danceband Soulva tion. Het resultaat is een opval lende frisse combinatie tussen harde moderne beats en pro gramming én het gitaarspel van Akkerman, waarop instrumen tale rock, funk, blues, jazz en dance floreren. Een bijzondere cd met een swingende 'vette sound', die net zo goed kan klinken op een danceparty als amsterdam/anp - Het Van Gogh Museum presenteert donderdag een nieuwe brief van schilder Vincent van Gogh (1853-1890). Sinds 1990 zijn er geen nieuwe brieven van Van Gogh opgedoken. De tot op he den onbekende brief is afkom stig uit een particuliere collectie en wordt tijdelijk in bruikleen gegeven aan het museum. Aan wie het schrijven is gericht, maakt de instelling pas donder dag bekend. Dan zal L. Jansen, medewerker van het Van Gogh Brievenproject, de inhoud en het belang van de ontdekking toelichten. Dat project loopt al acht jaar, maar onduidelijk is hoe lang de medewerkt over hebben gedaan om< thenticiteit van deze brii te stellen. De medevi hadden niet verwacht 1 nog een brief van Van Goj opduiken, temeer omdai ongeveer negenhonden kend zijn. Veel daarvan gelardeerd met schetsjes, het bezit van het museui museum heeft verder twi derd schilderijen en v derd tekeningen van de k naar. Omdat het kwetsba teriaal betreft, wordt di enkele maanden tenti steld en daarna in een kl geborgen. Jan Akkerman: „Ik speel in wezen nog net zo als toen ik een jochie van zeven was. Het is alleen wat uit gebreider geworden." Foto: PR in de huiskamer van een lief hebber van gitaarmuziek. Dwars door muzikale barrières heen dus. Op de dvd 'Live' is van die nieuwe stap nog niets te horen. Wel twee Duitse optredens uit 2001, met bandleden Jeroen Rietbergen (toetsen), Wilbrand Meischke (bas) en Ton Dijkman (drums). Ofschoon de sfeer vooral bluesy en jazzy is, giert en huilt er ook genoeg rock door de snaren. Onder meer 'Tommy' en fragmenten van 'Sylvia' en 'Hocus Pocus' (met de toevoeging 'No yodel'...) van Focus. Want zoals Akkerman zelf opmerkt op de dvd: „Mijn instelling is rock-'n-roll." Jan Akkerman speelt vrijdag in Het Kasteel in Alphen. rotterdam/anp - De publieke belangstelling voor het Inte naai Filmfestival Rotterdam is 'overweldigend', aldus eeni voerder van het festival maandag. Sinds zaterdag de kaartv begon, zijn 95.000 toegangskaarten verkocht. Dat is ongevee aan vorig jaar. Dit jaar kunnen filmliefhebbers voor het een ten on-line kopen. De belangstelling daarvoor is volgi woordvoerder zo groot dat de site de aanvragen een aanta! niet kon verwerken en daardoor onbereikbaar werd. Belang! den namen daarop hun toevlucht tot de kassa's in De Doel het vervolgens extreem druk kregen. Telefoonlijnen raaktei door overbelast. Een aantal voorstellingen is al uitverkocht editie van het film-evenement heeft plaats van 21 januari t bruari in diverse Rotterdamse theaters. op het definitieve prog heeft de festivalorganisi middels de eerste fUmtiti gegeven. Als voorpremiè den Personal Velocity v becca Miller en Since Oi van Julie Bertucelli vei Alexandra's Project van de Heer is uitgekozen duizendste film uit het 1 van het festival te draaie Verder staan op het pi ma Cloaca van Willem Sande Bakhuyzen, Bridge van Wiebke Cai Swimming Pool van Fi Ozon, Women's Priso Manijeh Hekmat, In T van Jane Champion en strasse van Maragareti Trotta. Het volledige pi ma wordt begin febru kendgemaakt. assen - Maria Goos krijgt de trofee van het Festival Vrou wenfilms. Dat heeft de organi satie van het festival in Assen bekendgemaakt. Scenario schrijfster Goos (1956) krijgt de prijs omdat zij 'met haar talent een enorme impuls heeft gege ven aan het Nederlandse televi siedrama en de speelfilm'. Goos (1956) tekende onder meer voor de scenario's van Pleidooi, Oud Geld en Cloaca. De trofee wordt haar uitgereikt tijdens de 24ste editie van het Festival Vrouwenfilms op 13 en 14 maart in theater De Kolk in Assen. Eerder werd de prijs ge wonnen door onder anderen Ireen van Ditshuyzen, Heddy Honigmann, Monique van de Ven, Nouchka van Brakel en Valérie Schuit. Vooruitlopend door Herman Joustra leiden - De oude posters van Hot House spreken boekdelen. Ze vertellen over een nomadenbe staan. Een concert van David Murray, met Cornell Rochester, Jan Kuiper en Pablo Nahar, in het LAKtheater. Het Hot House Twintig Jazzfestival in De Waag. Een concert van Johnny Griffin, met Rob Agerbeek, Rob Lange- reis en Peter Ypma, in Augusti- nus aan het Rapenburg. „Het is het verhaal van een zwerfkat", zegt Frank Eikhuizen tussen de aanplakbiljetten, plakboeken en fotoboeken, die hij samen met partner Thea Pieterse tevoor schijn heeft gehaald. En dat zijn heel wat posters en boeken. Toch is het nog maar een kleine greep uit de gehele geschiedenis van jazzclub Hot House die dit jaar zijn 35-jarig bestaan bestaan viert met een reeks jubileumconcerten, om te beginnen komend weekeinde met het dubbelconcert van saxofonist en fluitist Carjps Ward, zaterdagavond en zon dagmiddag. Eikhuizen en Pie terse waren er bij vanaf het be gin. Sterker nog, zij zetten Hot House samen met andere jazz- vrienden op poten. Bij studen tenvereniging Augustinus aan het Rapenburg, op zolder. Elke week, op vrijdagavond. Pieterse: „Dat liep goed. Men speelde graag bij ons. Ik denk dat muzikanten in die tijd veel minder plekken hadden om te spelen. De mentaliteit was ook anders. Voor een optreden wa ren ze makkelijk te porren. Ze speelden voor drank en reiskos ten. Dat kon ook niet anders, want we hadden niks." Ze wijst op een paar foto's, een tje van een optreden van Theo I-oevendie, eentje van Rein de Graaff. „Kijk, het publiek. Alle maal jongeren. Jazz was toen nog echt iets van de jeugd. En Augustinus was toen ook nog een open vereniging. Dus de concerten waren ook toeganke lijk voor niet-studenten." Dat betekende ten slotte wel het einde van Hot House bij Augus tinus. „Er kwamen klachten van 3 P. Thea Pieterse en Frank Eikhuizen: „We zijn nog de enigen die over zijn van het eerste uur. Ze noemen ons soms pappa en mamma Hot House." Foto: Henk Bouwman de horeca", zegt Eikhuizen. „De café's vonden dat er sprake was van oneigenlijke concurrentie. Burgemeester Vis heeft toen be paald dat het niet meer mocht." Pieterse: „We moesten kiezen. Öf de concerten waren voortaan alleen maar toeganke lijk voor leden, öf we moesten Augustinus uit." Dat laatste geschiedde een tijd je later ook, Hot House zou in 1977 onderdak vinden in het LAKtheater, dat toen nog aan het Levendaal zat. In de jaren die daarop volgden trok Hot House van de ene stek naar de andere. Eikhuizen somt op: „De filmzaal van het LVC, de bene denzaal van het LVC, de zolder van het LVC, de kantine van de studenten aan de Cleveringa- plaats, De Waag, De X en nu in De Burcht. Daar zitten we best goed. Jan van der Stoep en John van der Steen zijn vogels die van jazz houden. Maar toch, het is niet onze eigen ruimte. De artiesten hebben er geen kleedruimte, we moeten steeds de geluidsinstallatie opzetten, we moeten de vleugel huren, we hebben geen vaste tap. Laatst liepen we na een concert met een blauw emmertje naar de plee om schoon te gaan ma ken. Toen dacht ik wel even: wat hebben we nou bereikt in die 35 jaar, waar doen we het voor?" Om zelf meteen maar een paar antwoorden te geven. „Omdat er nog steeds publiek is. Omdat we er nog steeds veel energie in steken en eigen geld. Omdat we gek zijn en van jazz houden. Want we genieten er nog steeds mateloos van, elke keer is het weer een fantastisch uitje. Zo houden we het vol. Maar ja, we zijn nog de enigen die over zijn van het eerste uur. Ze noemen ons soms pappa en mamma Hot House." Hun mooiste herinneringen? Poeh, dat is een lastige vraag. Omdat het er zo veel zijn. Ze denken diep na. Dan zegt Pie terse: „Het concert van Ben Webster vond ik geweldig. In 1972. Dat was onze eerste grote Amerikaan. Wat ik ook ontroe rend vond, was de presentatie, het optreden van de muzikan ten die een workshop hadden gevolgd bij Hot House. Met Herman de Wit, de goeroe van de workshop. Die workshop hadden we zelf opgezet. En bij dat optreden was overduidelijk te zien hoe enorm veel lol de muzikanten hadden." Eikhuizen denkt nog met veel plezier terug aan Augustinus. „Qua sfeer heeft dat oude zol dertje veel indruk op maakt. Ik herinner me 1 tastisch optreden van H nink. Leo van Oostrom er vaak. Ja, en een van concerten van Willem was ook geweldig. Dat\ mensen daar in konde ken, bomvol was het." Hij pakt nog een albi heel bijzonder album, „Ik was een enorme hi ningenverzamelaar. Hie de hele band van Duki ton. Kijk, en hier staat d tekening van Miles V en die van Theloniu Daar zit nog een mooi aan vast. Hij speelde ee het Kurhaus. Ik had voor een kaartje. Het 1 eert heb ik buiten b Ten minste, naar flai ziek die uit een paar naar buiten kwam afloop werd hij buite besprongen door allei ik kon eerst niet bij h< buurt komen. Op een moment komt er een t hem aanrijden, door df te. Hij stapt in en ik s taalweg aan de andere l Of ik een handteken hem mocht. Hij vo prachtig." Een heel zoete herinne! J rug naar nu, naar de tijd, die af en toe een sl terder is. Het is er niet d ker op geworden om g meerde musici binnen hi zeggen ze. „We moete cl meer doen om daar ftei voor bij elkaar te krijfrei de gemeente ontvangÉ >r; 25 jaar hetzelfde bed :ui subsidie. Om subsidie er Rijk los te peuteren mi di tegenwoordig hele blte' vol motiveringen inlev ft ja, het Rijk hanteert cr h publieksbereik. Dat ligt voor ons, omdat we al 0 ben gekozen voor de w ti lijkere jazz, om het fa. eens te zeggen. Maar'ti rustig te zeggen dat 1 !e. voorlopen. Wij hadt a- Breuker die toen n 'ei moeilijk werd gevoni -1 genwoordig speelt hi'rk Acht jaar geleden ha< g 1 Michiel Borstlap. Het» br haal. Ook hij speelt n °e Dat voorlopen, dat voi ve vende is toch iets om g zijn." 'n' >nc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18