Doodgaan is een kunst, zoals alles 00 O Fidel Castro's aan het voetballen Reagan was visionair met missie Een huis voor de muzen m m De Amerikaanse dichteres Sylvia Plath (1932-1963) was er rotsvast van over tuigd dat ze Lazarus, de beroemde bij belse dode die twee keer stierf, ver achter zich zou laten. In het gedicht LadyLazanis zegt ze dat ze net als de kat recht kan laten gelden op negen levens. En aangezien ze nog maar drie keer uit de dood is opgestaan, heeft ze nog zes keer te gaan. Ze schreef er indringende en bij vlagen onthutsen de poëzie over. poëzie recensie Jaap Goedegebuure 'Ariel' door Sylvia Plath. Vertaald door Anneke Brassinga. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: €21,50. kwaliteiten op waarde had geschat en zich na haar dood zou manifeste ren als de behoeder van haar literai re nalatenschap, tot grote woede en ontsteltenis van duizenden lezeres sen. In de zomer van 1962 verliet Plath de echtelijke woning in Devon en ves tigde zich in Londen. De strenge winter die vervolgens inviel, bleek het ultieme symbool voor haar le vensmoeheid en doodsverlangen. Tegelijkertijd is het een overstelpend bewijs van haar scheppingsdrang dat ze juist onder de allergrootste druk het beste uit zichzelf wist te ha len. Er is geen gedicht in deze bundel of de lokstem van de dood voegt zich bij de lofzang op het leven. Kolen damp doet dienst bij wijze van ver jaardagsgeschenk, de ochtenddauw vliegt zelfmoordbelust af op de zon, 'kookpot van de ochtend'. Ook wan neer het ik van de dichteres aan stukken breekt, dan nog vliegen die stukken als wrekende knuppels in het rond. Ariel is een doordringende en dik wijls ook onthutsende getuigenis van een vrouw die weet heeft van haar verlangens en pijn, een vrouw die willens en wetens kiest voor de vlucht naar voren, in volle galop naar de afgrond, in bange en vreug devolle afwachting van het moment dat de vleugels van de verbeelding zich zullen spreiden om haar naar een overkant te dragen, of die nu hier, daar of nergens is. De vertaling van dit wonderwerk, van de hand van Anneke Brassinga, verscheen in een jaar van nog een fraaie vernederlandsing van Plaths poëzie, de bloemlezing Zie de duis ternis lekt uit de scheuren. Bras- singa's prestatie dateert al van 1980, maar werd voor deze gelegenheid herzien en afgesloten met een prachtig essay over Plaths meester schap van de hand van... Ted Hughes. Een paar maanden na voltooiing van het gedicht rechts slikte ze een flinke hoeveelheid slaaptabletten, stopte haar hoofd in de gasoven en liet zich wegglijden in een slaap waaruit ze nooit meer wakker werd. Lady Lazarus maakt deel uit van Plaths postuum verschenen bundel Ariel, de definitieve bezegeling van haar roem. De laatste winter van haar leven werkte ze er aan als een bezetene en voor haar eigen gevoel slaagde ze er ook in om er een slui tend geheel van te maken. Desal niettemin gooide haar echtgenoot, de latere Engelse dichter des vader lands Ted Hughes, de opbouw totaal om en voegde er gedichten aan toe die Plath voor een volgende verza meling had bestemd. In de officiële Plath-kunde, die van oudsher sterk door de feministische literatuurkritiek wordt gedomineerd, krijgt Hughes steevast de rol van kwade genius toebedeeld. Men heeft altijd de kant gekozen van de vrouw die zich moest losscheuren van het beeld van haar vroeggestorven va der, van haar wurgend zorgzame moeder, van het Amerika van haar jeugd en tenslotte ook van de man die als een van de eersten haar grote Doodgaan Is een kunst, zoals alles. Ik kan het meesterlijk. Ik kan het zo dat je sterft van de pijn. Ik kan het echt Het is mijn roeping, zou je zeggen. Er is niets aan om het stiekem te doen. Er is niets aan om erin te blijven Maar de theatrale Rentree bij klaarlichte dag Naar je oude plek, je oude gezicht, de oude rauwe Jolige kreet: 'Een wonder!' Daar ben ik kapot van. Het is een dure grap Mijn hechtingen te zien, een dure grap Mijn hart te horen Het klopt echt. non-fictie recensie James McGonigal 'Reagan's War' door Peter Schweizer. Uitgeverij Anchor Books (Nederlandse importeur Van Ditmar). Prijs: €15,95. Ronald Reagan, president van de Ver enigde Staten van 1980 tot 1988, wordt ten onrechte afgeschreven als een rela tief onwetende sukkel, slechts de spreekpop van onbekende machten achter hem in het Witte Huis. Reagan (1911) was juist een visionair, die al in de jaren veertig in de gaten had dat er maar één manier was om de goddeloze communisten van wereldheerschappij te weerhouden, namelijk met onweer staanbaar Amerikaans machtsvertoon. Zonder Reagan was de Koude Oorlog nooit gewonnen, is de strekking van een deelbiografie van deze Republikeinse politicus, die als geen ander de harten van het Amerikaanse volk wist te beroe ren. De ex-Hollywood-acteur en voor malig gouverneur van Califomië wordt door vriend en vijand omschreven als the great communicator': wat zijn boodschap ook was, hij kon hem per fect en met warmte overbrengen. Maar, betoogt wetenschapper Peter Schweizer (die over onberispelijke rechts-politiek- correcte achtergronden beschikt), Reagan was veel meer dan dat. Dit was de man die al in de jaren veertig in zag dat het communisme kei hard tegemoet moest worden getreden. Reagan deed dat als voorzitter van de vakbond van acteurs en is altijd op dat pad voortgeschreden. Hij vond dat in Korea Amerika had moeten doorbijten, desnoods met atoombommen, richting China. En Vietnam is uitsluitend verlo ren gegaan omdat de VS niet durfden Noord/Vietnam plat te bombarderen. Het is makkelijk dit boek af te doen als rechtse geschiedschrijving achteraf. Dat is het zeker. Maar het is vooral een boek dat een kijkje geeft in de keuken van de rechtervleugel van de Amerikaanse Re publikeinse partij, waar Bush senior en junior als softies worden gezien. Al dat gepraat in Verenigde Naties en Navo, waarom hebben we die atoombommen dan? Een van de stellingen van dit boek is dat Reagan na de aanslag waarbij hij gewond raakte in 1981 geloofde dat hij, net als de Poolse paus Johannes Paulus II, een man met een hogere missie was. In opdracht trokken zij samen op tegen Moskou. Het boek wordt hier een tikkel tje ongeloofwaardig: religie, geloof, overtuiging laten zich maar slecht men gen met staatszaken. Maar Schweizer maakt één ding heel duidelijk. Wie vanuit Europa zaken wil doen met de Verenigde Staten, zeker in het post/0911/klimaat, na de oorlogen in Afghanistan en Irak, kan zich beter maar realiseren dat het Witte Huis en het Pentagon worden bevolkt door lie den met een missie. En dan zijn Bush, Rumsfeld, Wolfowitz en hun companen slechts de electoraal acceptabele voorhoede van wat door sommige Amerikaanse waarnemers wordt omschreven als the dark right'. Uit dit boek blijkt dat de stroming in de VS om de rest van de wereld desnoods terug te bombarderen naar het Stenen Tijdperk, nog zeer levendig is. TOP-10 t' 4 Reid, Geleijnse Van Tol, sc ke Sukke, het afzien van 2003 s Harmonie, 8,60 - n.r-n lil'--irt III iT.'WT r 1' h'imii HnjWTiinSMÉBBiMMMfci Amsterdam - De excentrieke zoon van een rijke bollenkweker liet in 1885 een aardig optrekje neerzetten aan het Amsterdamse Oosterpark. Het moest als atelier gaan dienen voor beel dend kunstenaars. Al snel trokken achtereenvolgens George Breitner en Willem Witsen erin en in hun voetspoor vond de hele Tachtigers-beweging er hun thuishonk. Marie Witsen-Schorr, de tweede weduwe van Willem Witsen, gaf in haar testament een definitieve bestemming aan het huis: een plek waar armlastige schrijvers tot op de dag van vandaag een onderdak kunnen krij gen. Dus kon Marga Minco er haar Bittere kruid schrijven en voltooide Thomas Rosenboom er in begin jaren negentig zijn Gewassen vlees. Over de kleurrijke historie van het pand schreef Jessica Voeten, de dochter van Marga Minco en Bert Voe ten (op de foto vanaf de dakgoot naar beneden kijkend) die in het Witsenhuis opgroeide, een fraai geïllustreerd en kloek uitgegeven boek ('Het Wit senhuis', Atlas, €39,90). Over schrijvers die van de trap vallen, er vanwege het uitzicht nooit meer weg willen, en de geest van de weduwe Witsen die er nog steeds zou rondwaren. Niet alle armlas tige auteurs maakten van het riante aanbod ge bruik: 'Omdat de tweede etage geen ligbad had, haakte de schrijfster Aya Zikken toch af.' Foto's uit besproken boek ZATERDAG 17 JANUARI 2004 ER BIJ lYoup van 't Hek, angst mas Rap, 7,50 J.K. Rowling, ry Potter en de orde van de feniks- Harmonie, €21,50 Nicci French, ferborgen glimlach (Os, 18,90 j"?? 1) Karei Glastra van Loon, ^zichtbaren we /een, 15,95 .41 Karei Glastra van Loon, lassievrucht lora, 10,00 ;fl cn nb Daphne Deckers, ate faartse drukte ua in, 9,98 e^f|)Ann-Marie MacDonald, ge :raaien zullen het zeggen h Van Ditmar, 22,50 est Nicci French, les p_3 ingo, €5,00 ;eld en Nicolaas Klei, val irmarktwijngids 2004 lWnüm,€n,- ere :ed CPNB/De Bestseller 60 Glastra van Loons Passievrucht profiteert van de verfil- van het boek. Nicci French schreef een novelle voor de en id van het Spannende Boek, die ook al vanwege de lage dei blijft terugkeren in de top tien. ian door Harry Arts In de rubriek De Leestafel wordt we kelijks een ander genre boeken be schreven. Deze week de recente oogst sportboeken. 'Anderen waren altijd voor de Bra zilianen, ik vond ze aanstellers met him sambavoetbal.' Zo begint schrijver/journalist Erik Brouwer de inleiding van zijn boek ln den beginne was de bal (Vassallucci, 15,95), een ruim 250 pagina's dilcke hommage aan het Argentijnse voet bal. Brouwer, redacteur bij het literair getinte voetbalmaandblad Johan, is al vanaf zijn prille jeugd gefasci neerd door de manier waarop in Argentinië voetbal beleefd wordt. 'Het was de combinatie van verbijs terende lelijkheid en ontroerende schoonheid die me aansprak', schrijft hij om zijn preoccupatie te verklaren. 'Mannen met baarden als Fidel Castro en haren die hun rugnummers onzichtbaar maakten. 0 Maar hun balhehandeling was al tijd onmiskenbaar Zuid-Ameri kaans. Tik, tik, tik, ineens een ver snelling. Voetballen schoot er soms bij in, maar de tackle op knie hoogte werd altijd vlekkeloos uitge voerd.' Brouwer heeft een voorliefde voor melodrama. „Vroeg of laat gaat het op een of andere manier bijna altijd fout met Argentijnse voetballers." Hij levert zelf tal van voorbeelden: Tarantini die in zijn vrije tijd bij kluste als drugsdealer, Maradona en Caniggia die zelf verslaafd raak ten aan het witte spul. En Rene Houseman, de aan de drank ge raakte dribbelaar die zijn bijnaam 'El Loco' alle eer aandoet. De auteur heeft tijdens twee reizen naar Argentinië met tal van voet balgrootheden van gedachten ge wisseld. Naast oud-spelers en trai ners sprak hij ook met journalisten, sociologen, zelfs met een antropo loog en een psycholoog. Want in Argentinië heeft iedereen wel iets zinnigs te melden over voetbal. De ambivalentie, die zo eigen is aan het voetbal in het op een na groot ste land van Zuid-Amerika wordt in het boek het meest treffend neerge zet in de manier waarop Brouwer de twee succesvolste trainers por tretteert die Argentinië ooit voort bracht. Aan de ene kant is daar Ce- sar Luis Menotti, coach van het elf tal dat in '78 de wereldtitel greep. Lineair daar tegenover staat Carlos Bilardo, de man die Maradona en zijn waterdragers in '86 naar de meest begeerde trofee in het voet bal begeleidde. Menotti vertegenwoordigt het pro gressieve, 'linkse' voetbal, geba seerd op creativiteit en spelplezier. Bilardo wordt afgeschilderd als een representant van het reactionaire, 'rechtse' voetbal, hard en puur re sultaatgericht. De twee kunnen el- kaars bloed wel drinken, nog altijd. Menotti: 'Hij is een lafaard en een getikte dwerg. Nooit zullen we het kunnen bijleggen.' En Bilardo: 'Hij noemt zich links, maar laat zich omhelzen door militairen. Zijn bij naam is niet 'El Flaco', maar 'Ra dijsje': rood van buiten, lijkwit van binnen.' Ook al laat de geloofwaardigheid van al die smeuïge anekdotes en mooie verhalen hier en daar te wensen over: wie zulke mooie zin nen herkent en noteert, verdient het gelezen te worden. Wat moet je zeggen over de nieuw ste Hard Gras (Veen, €7,75) als bij verhaal één de tranen al in je ogen springen. Dat het als 'prachtig' aan gekondigde verhaal van Barbara Smit over de wonderbaarlijke WK- zege van Duitsland in 1954 tegen valt en amper over Helmuth Rahn gaat. Dat Rob de Wit leuke grappen maakt in slowmotion. Dat Zeger van Herwaarden geweldig kan ver tellen, ook voor wie zich de Mara dona uit 1982 niet kan herinneren. Moet je zeggen dat Simon Kuper al lemaal oude voetbalverhalen ople pelt uit de Eerste Wereldoorlog, maar wel op een zo aangename manier dat het niet stoort. Dat je de tekeningen van Janneke Huijnk niet snapt en dat Gerrit de Jager nu wel een keertje is uitgekrijt. Nee, natuurlijk niet. Je moet alleen maar verhalen over het hartver scheurende verhaal waar het voet baltijdschrift mee opent. Een ver haal dat perfect past bij het thema van deze Hard Gras: 'Het voetbal en de dood'. Het is een verhaal over onvoorstel baar verdriet, dat iedereen die ooit meer heeft meegemaakt dan het stoten van de kleine teen, zal doen janken; tenminste inwendig. Het gaat over dood, onmacht, vre DE LEESTAFEL selijke pijn, drank en de plotselinge zinloosheid van alles waar een mens plezier aan beleeft. Over ie mand die niet gelooft in een hemel, maar wel in een hel op aarde. Over Michel Boerebach, die op 22 juli van dit jaar zijn Lesley verliest en drie dagen later zijn Sven. De oud-voetballer van onder meer PSV ligt al op bed als de politie voor de deur staat om zijn leven te ver woesten. Een aanrijding heeft zijn oudste zoontje al klein gekregen. De jongste vecht nog voor zijn le ven, maar is kansloos. Wat gebeurt er met een mens als hij in een klap twee van de belangrijk ste mensen in zijn leven verliest? Hugo Borst beschrijft het op magi strale wijze, (bijdrage: Dolf Schelle- kens). Scheidsrechter Pierluigi Collina geeft een gele kaart aan Argentijn Gabriel Batistuta. Foto: Reuters/Enrique Marcarian

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 9