KUNST CULTUUR Geen stoute dingen op het toneeV Paardenkathedraal slaat op hol in De revisor R7 rt terug penburg liekdagen DE ZEVENDE HEMEL Ontnuchterende Iolanta met geforceerde sopraan Uta Hagen overleden Vlaamse Kermis zaterdag 17 januari 2004 Jos Brink en Liesbeth List met 'Het hemelbed' in Leidse Schouwburg MC - Na 15 jaar afwezig- al Jane Fonda terugkeren t witte doek. De 66-jarige e neemt de hoofdrol voor ekening in de komedie ster-In-Law' waarin ze een ige moeder speelt die tjnkele vrouw goed genoeg om met haar zoon te en - zelfs Jennifer Lopez )e laatste film waarin Jane i te zien was (Stanley Jlateert van 1990. Ze won met haar rollen in 'Klu- 'Coming Home' en werd inr vijf andere films geno- ^rd voor een Oscar. 'Mon- ,-Law' zal in 2005 de bio- bereiken. |i - De faculteit der kun de Muziekschool Lei omstreken houden van- irdag 31 januari de Ra- :g Muziekdagen. Jonge, ille musici die zich be lden met klassieke mu- ijgen de kans een inspi- le masterclass te volgen [zaterdagen 31 januari i), 7 februari (zang), 14 fe- (blokfluit), 6 maart (viool to), 13 maart (gitaar) en (saxofoon en klarinet), van 13.00 tot 16.00 uur. iterclasses, die ook taan voor muzikale niet - iten tussen de 10 en de 30 orden gegeven door do- van het Koninklijk Con- )rium en van de Muziek- lijven kan via het aanmel- Iprmulier op de website Muziekschool lnuziekschoolleiden.nl. door Hans Visser amsterdam/leiden - 'Het he melbed', een musical voor twee personen van Harvey Smith en Tom Jones, was onder de titel 'I do I do' in 1966 al een hit op Broadway. Een show die ze ba seerden op het toneelstuk 'Het hemelbed' van Jan de Hartog. Voor Jos Brink is het de vervul ling van een oude wens in dit stuk te staan, samen met Lies beth List: „Ik had de toneelversie van 'Het hemelbed' ooit met Lu cy de Lange willen spelen, maar het kwam er niet van." „Ik was zestien toen ik het stuk voor het eerst zag. Inderdaad, mijn ouders namen mij al vroeg mee naar het theater. Jan de Hartog schreef het tijdens de oorlog voor Lilly Bouwmeester, met wie hij toen iets had. Maar het is pas na de bevrijding, in 1945, voor het eerst gespeeld. Het gaat over Robert en Hilde, een echtpaar dat trouwt in 1878 en dat je dan langzaam ouder ziet worden tot het stuk eindigt in 1948. Gek genoeg speelt de oorlog geen enkele rol in het verhaal. Kennelijk vond Jan dat toen helemaal niet nodig. In 1968 werd de musical gespeeld bij het Nieuw Rotterdams To neel door Annet Nieuwenhuij- zen en Eric Schneider." „Er was dus al een Nederlandse vertaling, maar die was zo ver ouderd dat ik die toch maar he lemaal heb afgestoft. Want wat moetje bijvoorbeeld met een tekst van bijna veertig jaar gele den over een eerste huwelijks nacht? Daar kijken we nu toch heel anders tegenaan. En toch heb ik er alles bij elkaar maar vier zinnen bij geschreven. Dat leek me toch wel nodig, want je ziet dat de man in het verhaal succes krijgt als schrijver, ver volgens nogal arrogant wordt en wel eens buiten de pot piest. Terwijl zij intussen langzaam emancipeert. Om dat duidelijk te maken laat ik haar aan het eind, in 1948 dus, zeggen dat Juliana koningin is geworden en niet Bernhard." ,,Verder is er niets aan toege voegd en ook bij het spelen mag ik geen 'stoute dingen' doen, dus niet zomaar er iets bij verzinnen: Liesbeth lacht zo snel. Gelukkig zit er al genoeg humor in. Dat miste ik achteraf zo enorm in 'Max Havelaar', een musical die ik nota bene Jos Brink: „Wat moetje met een tekst van bijna veertig jaar geleden over een eerste huwelijksnacht?" Foto: Roy Beusker zelf had geschreven. Maar na twintig voorstellingen begon ik me te vervelen. Wat wil je: elke avond ging het over dode Java nen en gestolen buffels. En dan hadden we ook nog eens een gezelschap dat op zeker mo ment in twee kampen uiteen viel." „Daar had ik nou nóóit op gere kend. Dat kwam omdat de Indi sche acteurs het verhaal ook zo serieus namen. Als ik in de voorstelling in de rol van Have laar tegen de Javaanse vorst iets onaardigs, iets 'koloniaals' moest zeggen, werd dat ervaren alsof ik het meende. Maar als ik Hitier speel wil dat toch ook niet meteen zeggen dat ik ach ter zijn ideeën sta? Ik ga vol gend jaar een musical spelen over Jacques van Tol, de tekst schrijver van Louis Davids en heel veel andere artiesten. Hij was fout in de oorlog. Maar omdat ik hem speel, hoef ik het nog niet met hem eens te zijn." „In het Hemelbed begin ik nu als een jonge man. Eigenlijk is dat voor een oudere acteur, zo als ik, misschien wat vreemd. Die man is immers altijd ge speeld door jonge collega's die je dan langzaam ouder ziet worden. Daarom heb ik Annet Nieuwenhuijzen gebeld, want die kent dit verhaal. Die zei me dat het nu juist zo interessant zou zijn om dit met oudere ac teurs te doen: je glijdt dan op zeker moment vanzelf in je ei- Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Petra Unger, directeur van de Leidse Stadsgehoorzaal, in de Zevende Hemel? Beste cd „Tja, een cd. Levende muziek raakt mij toch het meest. Elke uitvoering is uniek. Het is een malig en zal nooit meer het zelfde zijn. Ja, dat kan mij echt kippenvel bezorgen. Beroeps matig luister ik natuurlijk heel veel naar cd's. Maar ik moet toegeven dat ik zelden de tijd neem om heel rustig te luiste ren. Er was ooit wel een cd die elke zomervakantie mee op va kantie ging. Dat was een ver tolking van 'De Vier Jaargetij den' van Vivaldi door het Com- battimento Consort onder lei ding van Jaap van Zweden. Zo dynamisch, met heel veel ener gie en prachtig in de langzame delen. Nee, inmiddels gaat de ze cd niet meer mee op vakan tie." Beste film „Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst naar de bioscoop ben geweest. Thuis heb ik wel Filmnet. Daar kijk ik vaak 's avonds laat naar als ik thuiskom uit mijn werk. Zonder echt iets te zien. Een film die me wel bijgebleven is, is 'The Green Mile' uit 1999 met Tom Hanks. Het verhaal speelt zich af in dat deel van een gevangenis waar mensen wachten op hun doodstraf. Een van de gevangenen is een boomlange neger die veroor deeld is voor de moord op twee jonge meisjes. Hij blijkt echter ook over bijzondere ga ven te beschikken. Van deze film was ik echt een poos stil. Geen glamour, geen mooie mensen, maar rauwe puur heid." Beste boek „Daarmee is het nog veel erger gesteld. Ik heb een huis vol met boeken, maar ik heb er echt geen tijd meer voor. Al leen 's avonds in bed wil ik nog wel lezen om mijn hoofd leeg te maken. Gelukkig kan ik 's zomers de schade een beetje inhalen. Vroeger las ik altijd veel sciencefiction. Het grappi ge is dat veel van wat daarin werd voorspeld inmiddels wer kelijkheid is geworden. Heden daagse sciencefiction lees ik niet meer. Het is allemaal zo vergezocht. Dat kan me niet meer boeien. Van John Updike en John Irving koop ik nog al tijd trouw elk nieuw boek. Het zijn allebei schitterende verha lenvertellers en dat weten ze met veel humor op te schrij ven. Maar echt één favoriet boek heb ik niet. Mijn mooiste boek moet nog komen." Beste kunstwerk „Van jongsaf aan heb ik veel musea gezien. Ik las ook altijd veel over kunst. Daardoor maakte het beeld 'Le Penseur' (De Denker) van Auguste Ro din al veel indruk. Later zag ik het in Parijs in het echt. Ik was erg geïmponeerd door de kracht van het beeld. In de schilderkunst spreekt het werk van René Magritte me heel erg aan. In Venetië heb ik zijn schilderij 'Empire des lumiè- res' (Rijk van licht) gezien. Hij heeft een prachtig evenwicht bereikt tussen daglicht en avondlicht. Natuurlijk heb ik er een poster van gekocht. Het is tien jaar geleden dat ik het schilderij in werkelijkheid heb gezien, maar het blijft mooi. Het blijft een bepaald gevoel bij mij oproepen." tekst: Theo de With foto Petra Unger: Hielco Kuipers foto Jaap van Zweden: publiciteitsfoto gen leeftijd en wordt dan uit eindelijk nog weer ouder. Tja, als een grote actrice als zij dat zegt, dan is dat vast waar." „Maar de onzekerheid blijft, ze ker als je de hele avond op het toneel staat met achttien lied jes. En bovendien: hoe langer je in het vak zit, hoe meer je be twijfelt of het allemaal nog wel zal lukken. Of je nog wel in staat zult zijn om aan de ver wachtingen van je publiek te voldoen. Ook daar heb ik met Annet Nieuwenhuijzen over ge praat. Ze herkent dat gevoel." ,Daar komt dan nog bij dat ik voor het eerst na zoveel jaren een voorstelling speel die ik niet zelf heb geproduceerd. Ik heb het hele productieproces dus ook niet zelf begeleid, me ner gens mee bemoeid. Ik werk nu immers voor het eerst in meer dan dertig jaar in dienst van een andere producent, Albert Verlinde. Zodoende ging ik dit jaar op vakantie zonder dat ik ook maar een enkel ontwerp voor een decor of kostuum had gezien." „Grappig, dat ik nu werk voor Albert Verlinde, die als jongen van zestien bij mij in de kleed kamer kwam om te vragen hoe hij bij het toneel kon komen. En Pelle Herfst, de zoon van Jaspe- rina de Jong en Erik Herfst, die nu als een van de beste belich ters van Nederland voor ons het lichtontwerp heeft gemaakt, zat als kind nog bij mij op schoot." „Maar één ding is reuze jam mer: dat Jan de Hartog dood is. Hij was zo'n leuke man en ik had hem zo graag een keer in de zaal gehad. Hij was een schrijver met een groot oeuvre. Maar hij had succes bij een groot en breed publiek en dan ben je een volksschrijver, dan word je literair niet voor vol aangezien. Net als Jan Mens. Zo gaan die dingen nu eenmaal in Nederland, we gaan hier ge woon slecht met onze grote mensen om. In Amerika krijgen de groten uit het vak bij een verjaar dag of een jubileum, een tribute. Maar is zoiets hier ooit al eens gedaan voor Mary Dres- selhuys? Of voor Conny Stuart? Heeft zij ooit een musicalprijs gekregen voor haar hele carri ère? Dit jaar werd Liza Minelli onderscheiden. Ze werd er nota bene voor betaald om die on derscheiding te komen opha len." 'Het hemelbed', woensdag 4 februari in de Leidse Schouw burg. new york - De uit Duitsland af komstige Broadwayster Uta Ha gen is woensdag op 84-jarige leeftijd overleden in haar woon plaats New York. In maart vorig jaar was Hagen nog door de Amerikaanse president Bush onderscheiden met de Medal of Arts, de hoogste onderschei ding in de Verenigde Staten voor kunstenaars. Vier jaar eer der kreeg zij de Tonyprijs voor haar totale verdiensten voor het theater. Hagen maakte op ne gentienjarige leeftijd haar de buut op Broadway. Daarna was zij in meer dan twintig Broad- wayrollen te zien, onder andere als Martha in 'Who's Afraid of Virginia WoolfSinds 1947 gaf zij samen met haar tweede man, Herbert Bergdorf, les bij de HB-Studios. Hagen speelde ook in een aantal films, onder meer 'The Boys from Brazil' (1995), en 'Reversal of Fortune' (1990). theater recensie Aad van der Ven Voorstelling: 'Iolanta' van Tsjaikovski door De Nederlandse Opera. Muzikale leiding: Yakov Kreizberg. Regie: Ivo van Hove. Solisten, Koor van de Nederlandse Opera en Nederlands Philharmonisch Orkest. Gezien: 15/1, Muziektheater, Amsterdam. Nog te zien aldaar: 17,19, 22, 25, 28 en 30/1. Prinses Iolanta, hoofdpersoon in de gelijknamige opera van Tsjaikovski, is blind, maar zij weet dat zelf niet. Haar vader heeft iedereen in haar omge ving verboden haar dat uit te leggen. Dus zij denkt dat alle mensen zijn zoals zij. Totdat zij van een passerende ridder - op wie zij meteen verliefd wordt en dat is wederzijds - de waarheid te horen krijgt. Gelukkig wordt zij kort daarop genezen door een Arabische dokter. En wat is het eerste dat zij ziet in de nieuwe productie van de Nederlandse Opera? Metalen stangen, tl-buizen en kantoormeubilair. Wat in het li bretto een prachtige tuin is werd in het door Jan Verswey- veld ontworpen toneelbeeld een soort ontvangsthal van een stadsdeelkantoor. De bedoeling van deze door Ivo van Hove geregisseerde pro ductie is duidelijk. Het zwart en donkergrijs slaan op het ont brekende gezichtsvermogen van Iolanta en de stangen en tl- buizen maken dat de prinses haar weg in het paleis kan vin den. Het streng geordende to neelbeeld in deze ontnuchte rende enscenering symboliseert ook de geheel door regels en wetten beperkte minisamenle- ving aan het hof van de Proven- caalse koning. De grote ommezwaai wanneer Iolanta plotseling kan zien ('O, ondraaglijke lichtheid, wat is dit?') blijft uit, tenzij iemand opgewonden wordt van een on aantrekkelijk achterdoek dat omhoog wordt getrokken. En intussen prijst het koor 'de al machtige Schepper' en sugge reert de muziek eeuwige liefde, engelen, hemel, etcetera. Maar het is natuurlijk ontzettend ou derwets ervan uit te gaan, dat de muziek in een opera als de leidende gedachte zal worden beschouwd. In zijn laatste ope ra is Tsjaikovski overigens niet op zijn best. De partituur is wat rommelig opgebouwd en de ideeën zijn niet altijd eersteklas. Dat er niettemin fraaie melo dieën in voorkomen hoeft bij deze componist geen betoog. Het is de eerste scenische op voering in ons land van deze slechts ruim anderhalf uur du rende opera. En het is het Ne derlandse operadebuut van Ya kov Kreizberg, die hier voor zijn Nederlands Philharmonisch Orkest staat en dat ensemble met passie en discipline laat musiceren. Op een paar grote stemmen meer of minder is niet gekeken. Het is een onge kende luxe in rollen als René, Robert, Bertrand en Ibn-Hakai de machtige Russische zangers Sergej Aleksasjkin, Vassily Gerello en Anatoli Kotsjerga en hun prachtige Poolse collega Andrzej Dobber te horen. De wat mager klinkende Slo- vaakse tenor Ludovit Ludha is als Iolanta's prille minnaar Vaudémont minder overtui gend. Maar de werkelijk grote teleurstelling is Elena Prokina. De meest gevierde Russische sopraan van dit moment is niet tegen de rol van Iolanta opge wassen. Tegenover fraaie, intie me episodes staan talrijke plaatsen waarin zij zich forceert alsof van haar een wagneriaan se krachtsinspanning wordt ge vraagd. a leiden - Stedelijk Museum De Lakenhal heeft de collectie schilderijen van Tinus van Doorn (1905-1940) uitgebreid met drie recent verwor ven werken. Het gaat om het schilderij 'Liggende Christus' uit 1933, de houtsnede 'Het Kruis' uit 1926 en het 'Meisjesportret' in zand steen uit ongeveer 1928. Samen met de schilderijen die De Lakenhal al in bezit had, worden de nieuwe aanwinsten tot en met 7 maart tentoongesteld. Tinus van Doorn schilderde vaak vrolijke, alledaagse taferelen, met vrolijke mensen in gezelschap van hun huisdieren. Maar de vrolijke scènes ademen ook een sfeer van eenzaamheid en melancholie. Dat is vooral goed te zien op zijn schilderijen van kermisklanten en op het liefdevol geschilderde portret van zijn vrouw Akkie, uit 1929. De ze werken, waaronder dat met de titel 'Vlaamse Kermis' zijn al in het bezit van het museum. De Lakenhal koesterde al geruime tijd de wens om de collectie van Van Doorn uit te breiden met een sculptuur en een werk met een re ligieuze voorstelling. Die wens is nu in vervulling gegaan. Speciaal voor de tentoonstelling heeft het museum ook nog het schilderij 'Christus aan het Kruis', uit 1933 in bruikleen gekregen. Deze voor stelling iaat zich goed vergelijken met de houtsnede 'Het Kruis', waarin hetzelfde onderwerp met andere materialen is uitgewerkt. Foto: De Lakenhal theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: De revisor van De paardenkathedraal. Tekst: Nicolaj Gogol. Vertaling: Leidse slavisten o.l.v. Karei van het Reve. Regie: Dirk Tanghe. Gezien op 16 januari in de Leidse Schouwburg. Vanavond herhaling. De revisor komt! Het Russische plaatsje, diep in de provincie, siddert. Het hangt aan elkaar van corruptie en machtsmis bruik, en nu stuurt de regering een pottenkijker om te beoor delen of de gang van zaken daar wel kosjer is. De hoog waardigheidsbekleders, die stuk voor stuk veel te verbergen heb ben, verzamelen zich in ge meenschappelijke paniek, die nog groter wordt als ze in een klaploper de gevreesde toe zichthouder denken te herken nen. Ze leggen hem in de wat ten met spijs, drank, geld en vrouwen, waarna hij verdwijnt 'voor een kort bezoek aan zijn oom'. De ontknoping is mooi: de postmeester, die alle belang rijke post ook zelf leest, onder schept de brief van de neprevi- sor aan een vriend en leest hem voor. Iedereen krijgt een veeg uit de pan. De volgende dag komt de echte revisor. In zijn klassiek geworden satire De revisor (verfilmd met Danny Kaye als The Inspector General) hekelt Gogol ambtenaren, heb zucht en geldingsdrang op een virtuoze en bijna absurde ma nier. Bij De Paardenkathedraal zijn alle personages volstrekte idioten; lichamelijk spastisch en geestelijk ontoerekenings vatbaar. Ze wringen zich ook letterlijk inluizend bochten om de revisor gunstig te stem men, wat af en toe bewonde renswaardige gymnastiek ople vert, maai' door de permanente overdaad aan accenten ook een erg vermoeiende voorstelling. Regisseur Dirk Tanghe heeft de komedie gesmoord in de mod dervette saus van zijn concept: permanent over the top spelen. Hoe leuk dat kan zijn was in Poquelin van STAN te zien: Mo lière in de overdrive. Het ver schil met die voorstelling ligt in de variatie en de dosering, die bij Tanghe ontbreken. Bas Keij- zer (de burgemeester) laat mooie staaltjes van tekstbehan deling zien (met hoeveel spuug kun je praten), maar uiteinde lijk maken die plaatselijke op klaringen de voorstelling nau welijks minder eenvormig en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19