REGIO
'Jezus werd ook wel eens kwaad op God
navraag
Dubbele gevoelens bij mensen, soms gezin-
vertrekcentrumbesluit in Nederland wonen,
uit de archieven
colofon
Winnaars kerstpuzzel 2003
Sloop van Terweeweg 73 in Oegstgeest:
onbehoorlijk bestuur en machtsvertoon
ier
boven"
schrijvende lezers
Minister Verdonk (foto) van Vreemdelingenzaken en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten bereikten afgelopen weekeinde een ak
koord over een vertrekcentrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
m Daar worden deze
7 7 7 nen, die vaak al lang
voorbereid op de te
rugkeer naar hun land van herkomst en uiteindelijk uitgezet. Woord
voerster WILMA NIJBORG van de Stichting Vluchtelingenwerk Leiden
heeft 'dubbele gevoelens' bij het overheidsakkoord.
Wat vindt u van het akkoord tussen Verdonk en de VNG?
„Een vertrekcentrum is altijd beter dan op straat staan, in die zin is
het een goed besluit. Maar voor de Leidse asielzoekers bijvoor
beeld vind ik het heel erg als ze weer naar een centrum moeten. Ze
hebben hier al meer dan vijf jaar, soms zelfs al tien, elf jaar, in een
huis gewoond. Ik mag toch hopen dat minister Verdonk deze 'ou
de groep' vluchtelin
gen niet naar een cen
trum stuurt, maar voor
hen een bijzonder plan
van aanpak ontwerpt.
Ik heb dus dubbele ge
voelens bij dit besluit."
Moet de gemeente Lei
den zich conformeren
aan het standpunt
van de VNG?
„Leiden heeft altijd
een heel sociaal beleid
gevoerd voor asielzoe
kers. Tijdens de nieuw
jaarsreceptie zei burgemeester Lenferink nog dat hij 'het uiterste'
zou doen voor de schrijnende gevallen, gezinnen die eigenlijk
compleet zijn ingeburgerd, die ook niet terug künnen, maar die
niet voldoen aan de eis van 'minimaal vijf jaar in Nederland'. Ik
ben benieuwd naar wat B en W van dit akkoord vinden. Ik kan mij
voorstellen dat zij zich niet gehouden voelen aan het akkoord met
de VNG en dat zij de Leidse uitgeprocedeerden niet naar een ver
trekcentrum laten gaan. Zij kunnen ook vanuit hun huis werken
aan hun uitzetting."
Het is begrijpelijk dat mensen liever thuis zitten. Maar is dat de
enige reden om tegen een vertrekcentrum te zijn?
„De gemeente, Vluchtelingenwerk, wij kénnen die mensen. We
kennen hun situatie, we weten welke papieren zij nodig hebben
om naar hun land van oorsprong te kunnen terugkeren, waarom
die landen moeilijk doen. Wij weten ook wat hen tegenhoudt. Er
zijn ook mensen over wie Verdonk nog een laatste beslissing moet
nemen, die in feite nog hoop hebben. Als zij naar een vertrekcen
trum moeten, dan zien we ze niet meer en dan kunnen wij niets
meer voor ze doen. Dan vallen ze onder het rijk, dan zijn het weer
onbekenden die ondervraagd moeten worden en over wie ambte
naren van alles willen weten. Dan begint het hele verhaal weer van
voren af aan."
Dus uw overheersende gevoel is toch negatief?
„Vooral als het om de oude gevallen gaat, ja. Er is met deze men
sen in Leiden zoveel bereikt. Ik vind het onterecht dat het akkoord
van de VNG en Verdonk dat allemaal kan doorkruisen."
tekst: Wilfred Simons foto: ANP/Govert Coebergh
ANNO 1904, Dinsdag 12 Januari
LEIDEN - Uit het jaarlijksch verslag van het bestuur van het Heilige
Geest-of Arme Wees- en Kinderhuis blijkt het volgende: Bij het einde
van 1903 was het getal der verpleegden met de nog 'weeshuis eige
nen' 160: 75 weezen; 77 op verzoek van Burgemeester en Wethou
ders opgenomen houkinderen; 8 tegen vergoeding verpleegden. Twin
tig werden in het afgeloopen jaar opgenomen, 16 weezen en 4 houkin
deren. De opleiding voor een ambacht bij de jongens en het onderricht
in huiselijken arbeid bij de meisjes had als gewoonlijk plaats; het
godsdienstonderwijs werd door de kweekelingen boven zestien jaren
buitenshuis genoten bij de predikanten hunner keuze, wien een woord
van dank voor hun zorgen wordt gebracht.
ANNO 1979, vrijdag 12 januari
NOORDWIJK - Het staat vrijwel vast dat het onlangs door brand ver
woeste Palace-hotel aan de boulevard zal worden afgebroken. „Er zal
een groot horecagebeuren voor in de plaats komen", zo verzekerde
mede-directeur Van de Anker. Foto: archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na
plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op
gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA
Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van
plaatsing) of door contante betaling aan de oalie van het Leidsch Dagblad,
Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd.
Leidsch Dagblad
Directie: B.M. Essenberg
E-mail: directiehdcuz@hdc.nl
Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van
der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct)
E-mail: redactie.ld@hdc.nl
HOOFDKANTOOR
Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356
Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden.
Redactie fax 071-5 356 415
Advertentie fax 071-5 356 325
Familieberichten fax 023-5 '5° 567
ADVERTENTIEVERKOOP
Advertenties m.b.t
Auto's: 072-6813661
Onroerend goed: 023-5150 543
Personeel: 075-6813677
Wonen/in-exterleur: 072-519 6554
Business to business: 072-519 6540
Overige detailhandel: 071-5 356 300
Reclamebureaus kunnen contact opnemen
met 075-6813636
ABONNEESERVICE
071-5128 030
E-mail. abonneeservice@hdc.nl
ABONNEMENTEN
Bij vooruitbetaling (acceptgiro)
p/m €20,20 (alleen aut ine.)
p/kw €56,70 p/j €216,90
Abonnees die ons een machtiging verstrekken
tot het automatisch afschrijven van het
abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting
per betaling
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenland)
worden verzonden geldt een toeslag van €0,50
aan portokosten per verschijndag
GEEN KRANT ONTVANGEN?
Voor nabezorging: 071-5128 030
ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13
AUTEURSRECHTEN
Alle auteursrechten en databankrechten ten
aanzien van (de inhoud van) deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbehouden Deze
rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV
cq. de betreffende auteur.
HDC Media BV, 2004
De publicatierechten van werken van
beeldende kunstenaars aangesloten bij een
CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting
Beeldrecht te Amstelveen.
HDC Media BV is belast met de verwerking van
gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze
gegevens kunnen tevens worden gebruikt om
gerichte informatie over
voordeelaanbiedingen te geven, zowel door
onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar
tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten
aan HDC Media BV. Afdeling Lezersservice,
postbus 507,2003 PA Haarlem
De oplossing van de kerstpuzzel 2003 luidt:
Niemand is rijk genoeg om zijn verleden terug te kopen.
De winnaars zijn:
J.C. Blokker, Nic. Damesstraat 15, Sassenheim; M. v.d.
Zwart, Mar. Poststraat 30, Valkenburg;
A. Peddemors, Frans Halslaan 285,
Oegstgeest; C. Hoek, Ludolph Bohlen-
straat 21, Voorhout; I.W. Sikking, Straat
ter Leede 23, Warmond; H.E. Linde
man, Kanaalweg 139, Leiden; MA
Meijer, Fred. Hendriklaan 4, Voorscho
ten; A.C.M. van Noort, Ida Gerhardt-
straat 2, Lisse; Mw. Kramer, Mareza-
tendreef 74, Alphen aan den Rijn; Petra
Hoogeveen, Vierheemskinderenweg 15,
Hazerswoude-Dorp.
Wat stelt geloof nog voor
in de nieuwe eeuw? Voor
de een is religie de leidraad
in het leven, voor een an
der volstaat een geloof aan
'iets'. In 'Hierboven' acht
vragen aan een heden
daagse gelovige. Deze
week aan Joost Kuurman,
rector van het Visser
't Hooft Lyceum.
door Silvan Schoonhoven
Waaruit blijkt dat uw scholen chris
telijk zijn?
„Moet je horen, ik zou niet weten
hoe je christelijk moet metselen.
Maar als je de keus hebt om een flat
te metselen of een kerk, dan kiezen
wij voor de kerk. Waaraan merkje
dat het een christelijke school is?
Tja, elke dag hebben we een mo
ment van reflectie tijdens de dag
opening. Er zijn vieringen met kerst
en Pasen en er is een goed doel
waarvoor we inzamelen. De leerlin
gen zitten in een fase waarin allerlei
vragen opkomen: waar kom ik van
daan, wat is het doel van het leven?
Daarin sta je naast hen en leer je hen
keuzes maken vanuit het christelijke
geloof. Dat klinkt verheven, maar we
laten hen blijken dat ze er als mens
altijd toe doen.
Wat betreft de eisen die een christe
lijke school stelt aan docenten: een
overtuigd moslim die op het Visser 't
Hooft solliciteert, die wordt niet be
noemd. Omdat je van een moslim
niet mag vragen dat hij van harte het
christelijk onderwijs dient. Daaraan
kan hij niet voldoen. Datzelfde geldt
ook voor een ongelovige docent. Ho
moseksuele docenten? Die zou je op
onze school wel kunnen aantreffen,
ja."
Vindt u het belangrijk dat leerlingen
gelovig zijn?
„Ieder kind is op zoek naar de zin
van het leven. We houden bij hoe
veel leerlingen staan ingeschreven
bij een kerk. Afgezien daarvan is het
moeilijk te meten hoe gelovig leer
lingen zijn. Je merkt wel hoe ze op
een dagopening reageren. Als je het
Joost Kuurman: „Ik ben geen evangelist. Ik steek mijn geloof niet onder stoelen of banken, maar ga geen zieltjes win
nen." Foto: Dick Hogewoning
volgende uur een repetitie natuur
kunde krijgt, staat je hoofd er na
tuurlijk niet naar. Maar de dagope
ning maakt best reacties los. In Lei
derdorp hebben brugklassers alle
maal een brief aan God geschreven.
Daaruit merk je hoe ze bezig zijn
met het geloof - ze zijn het alleen
vaak niet in de traditionele zin van
het woord."
Wat moet de kerk doen om meer jon
geren te trekken?
„Beter aansluiten op hun belevings
wereld. Net als in het onderwijs. Dat
is altijd gericht geweest op het aan
bod. De school en de docent bepaal
den wat je moest leren, maar er
werd nooit gevraagd: wil je dit wel
leren? De kerk moet ook vraagge
richt werken. En niet alleen het ant-
nai
woord uit het hoofd laten leren,
GEI
Komt u wel eens in botsing nietc^as
ders of leerlinge?: over hetgeloofi pa,
„Nauwelijks. Ik sprak eens een v f0
die zei: 'mijn zoon zit bij u in de
brugklas, en die gaat aardrijkski
krijgen volgens een éndere aardi nel
kundemethode. Die ga ik betalers
De man wilde zijn zoon niet bloi
stellen aan geologische theorieë w
over het ontstaan van de aarde.
heb hem bedankt voor zijn moe A
maar heb wel gezegd: 'uw zoon
komt hier niet op school'. Dat n NA
niet weg dat we bij aardrijkskun ro,
biologie ook aandacht besteden e i
de bijbelse visie."
pe
Gelooft u dat de bijbel van kaft i ,na
kaft waar is? a n
„De bijbel is onvoorwaardelijk w es j<
En bevat deels ook historie. Ma; Jjj(
met name in het oude testamen ,n
je de joodse verteltraditie. In Ge e
staat dat de aarde in zes dagen i
schapen. We weten dat het een^n
proces is geweest. Genesis presa,
teert het scheppingsverhaal in e
voor mensen herkenbare vorm;
zes dagen zijn een symbool. Chj ee1
nen moeten goed weten wat de
logie zegt over het ontstaan van a
aarde. Maar natuurwetenschap
moeten ook op de hoogte zijn
de schepping in zes dagen, wan
hoort bij ons cultuurgoed. Ik nel##
het verhaal van de appel in het
dijs en de tocht door de Rode Zi ,w<
niet letterlijk. Maar de strekking
intact. Dat geldt ook voor de op
ding van Jezus of de Hemelvaar}
P
chi
om
Heeft u een zendingsdrang?
„Nee, ik ben geen evangelist. Ikjebt
mijn geloof niet onder stoelen
banken, maar ga geen zieltjes
nen. Ik wil laten merken dat ik
hen sta. Ook als je bestraffend
iemand moet staan, of bemoe<
gend."
Twijfelt u wel eens aan het bestq
van God?
Anders ben je geen mens. Jeziimi
ook wel eens een keer kwaad geéi
den op God. Hij twijfelde en man
God verwijten in een moment
wanhoop. Ik kan me geen zoekt
voorstellen zonder twijfel. Het a
maar gebeuren dat je een kind tli
liest, dan is het heel begrijpelijkn
je God ter verantwoording roepji
Totdat je begrijpt dat God levert
geeft en leven neemt op Zijn n
nier."
Welke bijbeltekst vind u mooi?
welke tekst heeft u moeite?
„Teksten die me niet aanstaan, |n
interesseren me niet, die negei
gewoon. Wat de mooiste tekst li
treft: in de brief van Paulus aai
Korinthiërs komen prachtige zik dr
den voor als 'het hoofd kan niei
gen de voeten zeggen: ik heb juf:
niet nódig'. Dat betekent dat dei
zelganger niet bestaat: we hebbi
kaar nodig. Leerlingen merken®
de dagelijkse praktijk en bijvoor
beeld op werkweek, als ze een if
moeten bouwen met touw, plai
en een paar tonnen.
Op het moment dat ik dit
schrijf is het dorpshuisje uit
1915 aan de Terweeweg 73 in
Oegstgeest al voor een groot
deel gesloopt. Er komt een
bijna drie maal zo groot huis
voor in de plaats. De tuin die
de Terweeweg op die plaats
een groen en ouderwets aan
zicht gaf, zal grotendeels ver
dwijnen.
De gemeente beweert dat de
sloop- en bouwvergunningen
niet geweigerd mogen wor
den. Dit zouden zogenaamde
gebonden besluiten zijn, dat
wil zeggen dat in de wet de
weigeringsgronden genoemd
staan en daarmee de kous af
is. Een van de gronden echter
om een bouwvergunning te
weigeren, is dat de bouwaan-
vraag niet voldoet aan 'rede
lijke eisen van welstand'. De
gemeente laat zich, als het om
dit criterium gaat, adviseren
door de welstandscommissie.
De gemeente Oegstgeest heeft
nog geen duidelijk omschre
ven criteria, maar één ding
staat volgens de Woningwet
vast: 'Het uiterlijk en de plaat
sing van een bouwwerk, zo
wel op zichzelf als in verband
met de omgeving of de te ver
wachten ontwikkeling daar
van mogen niet in strijd zijn
met de redelijke eisen van
welstand'.
Ik neem toch aan dat als de
gemeente een besluit aan het
voorbereiden is om onder an
dere de oneven kant van de
Terweeweg aan te wijzen als
beschermd dorpsgezicht ze
een bepaalde ontwikkeling
kunnen verwachten. Dan is
het toch zeer vreemd dat een
oud huisje op een in het oog
springende plaats vervangen
wordt door een driemaal zo
groot gevaarte en nog vreem
der dat de welstandscommis
sie van mening is, en letterlijk
gezegd heeft, dat dit oude
huisje niet in de omgeving
past.
Hoe had het moeten gaan?
Toen de aspirant-koper zich
indertijd tot de gemeente
wendde met de plannen voor
sloop en nieuwbouw, had de
gemeente moeten antwoor
den dat de koper wel het een
en ander zou kunnen bou
wen, aangezien het pand geen
monument was en ook de
aanwijzing tot beschermd
dorpsgezicht nog niet rond
was, maar dat gezien de te
verwachten ontwikkeling van
de Terweeweg er veel beper
kingen zouden worden opge
legd. Hierdoor zou de koper
waarschijnlijk van de koop
hebben afgezien. Dan was er
een andere koper gekomen,
die wellicht het huisje weer in
de oude staat van 1914 zou
hebben teruggebracht en ver
volgens zou het een monu
ment hebben kunnen wor
den.
Getuigt hetgeen hierboven ge
zegd is wellicht uitsluitend
van gebrek aan visie van de
kant van de gemeente, de wij
ze waarop de buurtbewoners
overdonderd zijn door de
sloop kan ik alleen maar zien
als onbehoorlijk bestuur. De
sloopvergunning is afgegeven
op 24 december, de buurtbe-
WBSÊSSSSm^^msm
Terweeweg 73 voordat de slopers er aan de gang gingen. Archieffoto: Mark Lamers
huis-aan-huisblad; een Ere
val een burger en de ovt do
onwaardig. bel
Kan het handelen met b scl
king tot de sloopvergun als
woners kregen deze medede
ling op 30 december in de
bus, de sloper had al drie da
gen eerder de opdracht ont
vangen. In tegenstelling tot de
gebruikelijke gang van zaken
is de sloopvergunning niet ge
publiceerd in de Oegstgeester
Courant.
Oplettende buurtbewoners
zagen op vrijdag 2 januari dat
mensen aan het werk waren
in en bij het huis. Bij navraag
wisten deze te vertellen dat
maandag 5 januari zou wor
den begonnen met de sloop.
Bij navraag aan de sloper en
de eigenaar bleek hiertoe op
dracht te zijn gegeven; er zou
die maandag zeer vroeg wor
den begonnen. De eigenaar
wilde de sloop niet een paar
uur uitstellen om de buurtbe
woners de kans te geven een
voorlopige voorziening te vra
gen (de rechtbank blijkt na
melijk schandelijk genoeg niet
buiten kantooruren niet te be
reiken). Verzoeken aan zowel
wethouder als burgemeester
om de sloop enige uren uit te
stellen werden afgewezen.
Ik vind dit onbehoorlijk be
stuur. In de eerste plaats had
de gemeente kunnen zorgen
dat het slopen pas zou kun
nen beginnen als de bouwver
gunning rond was (zoals in
sommige gemeenten ver
plicht is), dit zou wel zo ele
gant geweest zijn. In de twee
de plaats is hier sprake ge
weest van een pure overval,
gebruikmakend van weekein
de en feestdagen, zonder de
gebruikelijke publicatie in het
nog onbehoorlijk bestui tve
noemd worden, de wijz 'da
waarop de sloop aanvir 'en
ronduit machtsvertoon ekj
weest. De manier waard111
standers bejegend werd we
door de politieagenten! 'od
vooral de wijze waarop 1
zeer betrokken ludieke <<G
ker' die de tijd wilde rel °n
tot er contact met de re*1
bank gelegd zou zijn, ge b
werd afgevoerd en zes 1 's
een cel werd vastgehou Jde
was ronduit beschamen lvl
id
Emmyl va
Oegst