KUNST CULTUUR 'Ik ben altijd bezig liedjes te schrijven* R7 hnny Depp als eeuwse losbol aamse prijs or Buelens a Tovenaar musical Bf 1 'g 4 f Veertig café's doen mee aan Kroegentocht Kruidvat komt met goedkope boekenlijn y DE ZEVENDE HEMEL Devotie slaat Brels chansons dood Hester Macrander ontwapenend zaterdag 10 JANUARI 2004 Frank Boeijen met nieuwe theatershow in Stadsgehoorzaal - Na het grootste lerciële succes van zijn ire, 'Pirates Of The Carri- zal acteur Johnny Depp te zien zijn in een cre- historische schelm. In jrfilming van het door ihen Jeffrey geschreven to- 'The Libertine' speelt de hoofdrol van de 17- e John Wilmot, graaf van lester. Wilmot was behalve een beruchte losbol die ertrouwelijke voet verkeer- net de Engelse koning Karei werpen - Literatuurweten- jper Geert Buelens heeft aamse Cultuurprijs voor ly, voorheen de Staatsprijs, egen voor zijn studie 'Van lijen tot Heden. Zijn invloed e Vlaamse Poëzie'. Buelens nstrueert aan de hand van werk van dichter Paul van lijen de ontwikkelingen in laamse dichtkunst in de tigste eeuw. De 32-jarige ens is docent aan het de- ement Letterkunde van de rersiteit Antwerpen. haag - 'Tita Tovenaar' t wellicht terug. Lo Hartog Banda, schrijver van de in iren zeventig enorm popu- televisieserie, werkt aan musical, een bioscoopfilm en nieuwe televisieserie de wereldvreemde tove- en zijn dochter Tika. Vier lucenten, waaronder Stu- 100 (bekend van Kabouter en NL Films (verantwoor- tvoor 'Costa!') benaderden met het verzoek zijn meest esvolle creatie, 'Tita Tove- nieuw leven in te blazen, iponist Joop Stokkermans, verantwoordelijk voor de iek in de oorspronkelijke schrijft de liedjes voor de ical. door Martin Groenewoid leiden - In maart is Frank Boeijen (1957) het onderwerp van een gala in het Amsterdamse theater Carré. De zanger, die al ruim 25 jaar op de planken staat, krijgt dan de Radio 2 Zendtijd Prijs uit gereikt. „Toen ik hoorde dat ik die prijs had gewonnen, werd één seconde lang mijn ego enorm gestreeld", zegt Boeijen. „Maar daarna vond ik dat eigen lijk iemand anders die prijs had verdiend. Ik vind mezelf nog erg jong voor dit soort onderschei dingen." Vanavond begint Boeijen zijn nieuwe tournee, langs Vlaamse en Nederlandse theaters, die hem later deze maand ook naar de Leidse Stadsgehoorzaal brengt. Van zijn status van 'popster' is hij nu wel af. Boeij en kijkt met gemengde gevoe lens terug op de jaren tachtig, waarin hij een van de leidende artiesten was in de Nederlands talige hausse. „Achteraf bezien zijn er momenten geweest waarop ik bijna in mijn eigen mythe begon te geloven. Die tijd is nu echt wel voorbij. Als je succes krijgt, ben je geneigd je agenda helemaal vol te plan nen. Het gevaar bestaat dan dat je jezelf verliest. Je moet of een heel goede begeleiding, of zelf een heel sterke basis hebben om die periode door te komen. Al heeft het ook wel iets moois om af en toe langs de afgrond te scheren." Een tafel, een stoel, een vulpen en een vel papier. Meer heeft Frank Boeijen tegenwoordig niet nodig voor het uitoefenen van zijn vak, het schrijven van liedjes. Een opengeslagen schrift ligt voor hem op tafel. Frank Boeijen bladert er even in en wijst: „Kijk, nauwelijks cor recties of aantekeningen. In het opnameproces wijzigt er nog wel eens een woord, maar de basis van een liedje staat meestal vrij vlot op papier. Ik schrijf eigenlijk altijd. Dat is geen dwangneurose; het gaat eigenlijk onnadenkend. Daar om heb ik altijd mijn schrift of een boekje bij me." Een paar maanden geleden ver scheen zijn nieuwe album 'Schaduw Van De Liefde'. Zoals altijd had Boeijen geen vastom lijnd plan toen hij er aan begon te werken. Het begon allemaal met de bruiloft van een vriend. „Ik wilde voor hem een lied componeren. Dat werd een nummer dat aanvankelijk 'Be lofte' was getiteld en dat ik later heb omgedoopt in 'Stille Strijd'. Daarna kwamen er nog veel meer teksten. De 'Gebeden Van Een Heiden' heb ik ze ge noemd. Op de een of andere manier gingen ze allemaal over samenleven. Over samenleven in het klein, met geliefden, vrienden of familie. Maar ook over de problemen die verschil lende bevolkingsgroepen on dervinden om met elkaar om te gaan." In tegenstelling tot zijn vorige cd, 'Heden', is 'Schaduw Van De Liefde' een grotendeels akoestische plaat geworden. „Het is een reactie op de tijd waarin we leven, en tevens een reactie op 'Heden'. Op die plaat verlangde ik weer een beetje naar het jaren tachtig-geluid. Met Henk Temming (ex Het Goede Doel) achter de knoppen kwam dat duidelijk uit de verf. Deze plaat heb ik opgenomen met J.B. Meijers. We hebben er samen voor gekozen de liedjes centraal te stellen. Zonder pro ductionele fratsen, want die lei den alleen maar af van waar het werkelijk om gaat. Bij de cd zit een dvd waarop ik in m'n een tje een aantal liedjes zing. Een man met een gitaar en zijn tek sten. Dat is waar het uiteinde lijk op neerkomt." De cd is grotendeels live inge speeld door Boeijens vaste be geleidingsband. Een enkele be zettingswijziging daargelaten - drummer Norman Bonink ver ving bij Blof de overleden Chris Götte - is de groep al jaren bij elkaar. „Ik vind het prettig om een langdurige relatie met mijn muzikanten te hebben. We ma ken de plaat echt samen. We spelen live in de studio en kie zen telkens de mooiste take. Ja, ook de zang staat er vaak in één keer op." Niet alleen de artistieke aanpak van de cd is ouderwets. Met ruim veertig minuten en slechts tien liedjes is die aan de korte kant. „Ik kom uit het elpee-tijd perk, waarin veertig minuten ongeveer het maximum was. Ik hou ervan als je aan het einde van de plaat het eerste liedje nog herkent. Een plaat is een afgerond geheel, waarin de volgorde van de liedjes heel be langrijk is. Met de komst van de cd is het selectiecriterium ver vaagd. Voor mij gaat dat niet zo op." Met gebrek aan inspiratie heeft het allemaal niets te maken. „In .....Jr-iy--. - - k -. "Sltlm$f;/ Frank Boeijen: „Een man met een gitaar en zijn teksten. Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt.' Publiciteitsfoto 1999, voordat ik aan 'Heden' begon, heb ik even het gevoel gehad dat ik alles wel zo'n beet je had gezegd. De voorganger, 'De Ballade Van De Dromeda ris', ging zo diep, dat alles wat ik daarna schreef triviaal leek te zijn. Maar ik kon al gauw de draad weer oppakken, doordat een aantal mensen om me heen vroeg liedjes voor hen te schrij ven." Het nummer 'Vertrekhal', een duet met Nits-voorman Henk Hofstede, is een van de onbe twiste hoogtepunten van de nieuwe cd. „Het idee ontstond tijdens de uitreiking van de Edi- sons", vertelt Boeijen. „Ik liep 's middags met Henk door de lege Heineken Music Hall. 'Het lijkt wel een aankomsthal', zei Henk. 'Of een vertrekhal', rea geerde ik. Enkele dagen later stuurde hij me de tekst, die we beiden op muziek zetten. De melodieën bleken naadloos in elkaar te passen." Nog meer moois: het titelnum mer 'Schaduw Van De Liefde'. Boeijen schreef het lied naar aanleiding van het gelijknamige schilderij van de Irakese schil der Saad Ali, die hij in Frankrijk leerde kennen. „Op zoek naar titels voor zijn doeken, kwamen we bij één schilderij op 'Scha duw Van De Liefde'. Ik vond het een prachtige titel en vroeg of ik 'm mocht gebruiken voor een nummer waaraan ik werkte. Het schilderij is nu de cover van de cd." Frank Boeijen, speelt 23 janu ari in de Stadsgehoorzaal in Leiden. leiden - Aan de Leidse Kroegen tocht van woensdag 21 januari doen ongeveer veertig café's mee. Dat is bijna net zoveel als in voorgaande jaren. Daarom tonen de drie organisatoren, Coert Duivenvoorde van De Uyl van Hoogland, Jan Blonk van Jantje van Leiden en Erik Rooij- akkers van De Twee Spieghels zich tevreden. „Er zijn maar een paar kroegen die niet mee wilden doen en een paar kroe gen die niet hebben gerea geerd." De drie besloten anderhalve maand geleden de Kroegen tocht zelf op poten te zetten na het annuleren van de Leidse Blues Jazzweek wegens ziekte van organisator Dick Wansink. Saillant detail is de deelname van jazzcafé The Duke, waar van Wansink eigenaar is. De Kroegentocht maakt tradi tioneel deel uit van de Leidse Blues Jazzweek. In alle deel nemende café's is dan live-mu- ziek te horen. Tijdens het eve nement zorgen twee bussen van vervoersbedrijf Beuk en vier busjes van Stadsparkeer- plan Leiden voor gratis vervoer van de bezoekers van het eve nement. nijmegen/gpd - Het Kruidvat komt in maart met een eigen boekenlijn. De drogisterijketen brengt onder de noemer 'Brilli ant Books' goedkope boeken op de markt voor een groot pu bliek. De boeken zijn uitslui tend te koop in de vestigingen van Kruidvat. Met dat alleen recht wordt de vaste boeken prijs omzeild: het Kruidvat be paalt de prijs. Vooralsnog gaat het om thril lers, romantische fictie voor vrouwen, kinderboeken en non-fictie. In die laatste catego rie betreft het onder meer kookboeken, tuinboeken en boeken over gezondheid. Het ligt in de bedoeling om in de nabije toekomst ook Neder landse literatuur onder de noe mer Brilliant Books uit te geven. Het merk 'briljant' is ook te vin den op de klassieke cd's die het Kruidvat uitbrengt en met veel succes verkoopt. Het Kruidvat zegt met de Brilliant Books een stuk goedkoper te zijn dan ver gelijkbare boeken in de regulie re boekhandel. Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven. Welke muziek weet telkens weer te ontroeren. Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Ruud Hessing, cultuurwethouder van de gemeente Leiden, in de Zevende Hemel? Beste film „Het tweeluik 'Jean de Florette' en 'Manon des Sources' uit 1986 van Claude Berri. Het is een Franse film die in de Pro vence speelt met Yves Montand en Gérard Depardieu in de hoofdrollen. Ik ben gek op Frankrijk en deze film heeft de zelfde warme, zuidelijke uitstra ling als het land. Bovendien vind ik Franse films vaak le vensecht. Het verhaal gaat over iemand uit de stad die op het platteland rozen gaat kweken. De buurt werkt hem op alle mogelijke manieren tegen en metselt de noodzakelijke bron met water dicht. In het tweede deel, 'Ma- non des Sources', vindt het ver haal zijn dramatische apotheo se. Deze film staat op zichzelf en heeft de grootste bekend heid gekregen. De Franse inslag en sfeer spreken me enorm aan." Beste cd „De cd 'Post Scriptum' uit 2000 van Cristina Branco. Dat is fa- do-achtige muziek van een fan tastische zangeres uit Portugal. Dit schijfje gaat - schat ik - ge middeld eens per twee weken in de cd-speler. Ik draai ook to taal andere dingen, maar dit blijft prachtig. Op 'Post Scriptum' staat heel warme muziek, maar met een trieste ondertoon. En vooral die triestheid ontroert mij het meest. Het brengt me in een melancholieke stemming. Ja, je kunt wel zeggen dat ik gevoelig ben voor stemmingen." Beste boek „'Beminde gelovigen' van God fried Bomans uit 1970. Het is deels autobiografisch en han delt over zijn rooms-katholieke jeugd. Bomans schrijft heel mooi. Hij is een meesterlijk sti list. Bovendien is het heel her kenbaar voor mij, want ook ik heb een katholieke opvoeding genoten. Ik kan het dus letter lijk meebeleven. Het is jammer dat de in 1971 overleden Godfried Bomans nog maar weinig gelezen wordt. Veel van zijn oeuvre is tijdge bonden. Dat geldt met name voor zijn humoristische boe ken, maar minder voor zijn be schouwende werk. Dat vind ik nog altijd zeer de moeite waard." Beste kunstwerk „Een schilderij van Sonia Del- aunay uit 1924. Ik noem het al tijd maar 'De Vier Vrouwen', omdat er vier vrouwen achter een tafel te zien zijn. In mijn beleving is het een expressio nistisch schilderij. Het is altijd moeilijk om te zeggen wat er zo mooi aan is. De vlakverdeling in combinatie met de kleurtinten maakt het tot een harmonisch geheel. Het is een sereen schil derij. Het origineel heb ik ge zien in het Centre Pompidou in Parijs en toen heb ik een poster gekocht die ik sindsdien thuis heb hangen. In mijn slaapka mer." tekst: Theo de With foto Hessing: Hielco Kuipers foto Cristina Branco: Publiciteitsfoto muziek recensie Susanne Lammers Concert: Hommage cl Brei door Filip Jordens les P'tits Mozarts de ce soir. Gehoord: 9/1, Schouwburg, Leiden. Het is een beetje griezelig. Hier is iemand die zo hevig bewon dert, dat hij volkomen in de huid van zijn idool kruipt. De kleinste stembuiging, het min ste handgebaar van Jacques Brei heeft Filip Jordens opgezo gen als een spons, en dat bijna volmaakte beeld van Brei geeft hij terug als een spiegel. Ik word er koud van, maar bij ve len leidt het tot gloeiend en thousiasme. Brels liedjes zijn meesterlijk, en hij zelf was de grootste inter preet van zijn werk. Zo bezien lijkt een volmaakte imitatie van zijn optreden dus bepaald te rechtvaardigen, maar het be vroren beeld dat Jordens op roept, heeft juist iets heel erg steriels. Dat voel je vooral bij het niet helemaal van harte bruisende Bruxelles, waar de lach in de stem iets hols heeft. Dat grijpt je naar de keel in het al te toneelmatig vrome Les Bigottes en in het volkomen aan de buitenkant blijvende Le Moribond, dat nergens van uit zinnige doodsangst siddert. Jordens doet niet Brei, hij doet Brei na. Hij is huiveringwek kend getrouw, en dat maakt hem tegelijk sympathiek en on geloofwaardig. Het beste werkt zijn aanpak in de ingetogen nummers, die niet met een overvloed aan ge baartjes, pasjes en mimiek kun nen worden opgevoerd: die klinken het eerlijkst. In het wee moedige La Fanette, in La Chanson des Vieux Amants en vooral in Les Vieux komt een authentiek gevoel tot leven, waardoor Jordens in die liedjes de pure nabootsing lijkt te over stijgen, ook al zijn ook die tot en met het parlando kopieën van de grote meester zelf. Ook de geestige liedjes, zoals Made leine of Les Paumés du Petit Matin, zijn geslaagd. Daar klinkt de spot en de zelfspot ontwapenend in door. Les P'tits Mozarts de ce soir zijn hem daarbij niet weinig van dienst. Bassist Peter Verhaegen en pianist Jan van Looy voelen Brei overduidelijk perfect aan, maar vooral accordeonist Gwen Cresens, die onder veel meer in staat is een compleet orkest van Victor Sylvestre uit zijn instru ment te trekken, is een muzi kant naar wie je heel lang luis teren kan. Maar dan in een pro gramma waarin Brei met net zo veel bewondering, maar min der devotie hulde wordt ge bracht theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Weet ik veel'. Tekst en spel: Hester Macrander. Muziek: Greetje de Oude. Gezien: 8/1Leidse Schouwburg, Leiden. Succes blijft een raadselachtig fenomeen. Terwijl de meest prille cabaretiers al bij hun eer ste schreden op het podium op volle zalen mogen rekenen, staat Hester Macrander na ruim twaalf jaar nog altijd voor nog niet eens een halfvolle schouw burg. Haar onmiskenbare doel groep zou daarentegen op zich zelf groot genoeg moeten zijn voor uitverkochte zalen: twee- verdienende dertigers/ veerti gers met opgroeiende kinderen. Het is namelijk ook héér leef wereld. Als werkende moeder van twee kinderen mikt ze con sequent op de herkenbaarheid van haar thema. Hoe kun je moeder, partner en zelfbewuste vrouw met ambities tegelijk zijn zonder voortdurend met die rolmodellen in de clinch te lig gen? Dat probleem opperde ze al nadrukkelijk in haar pro gramma 'Stomstomstom', in 'Hup' en nu ook weer in 'Weet ik veel'. Ze vraagt zelfs keer op keer naar die herkenbaarheid. Wat niet eens nodig is, want de doelgroep zit al ijverig mee te knikken. Dat de zalen niet volstromen, blijft dus vreemd. Aan de kwali teit van het programma valt het niet te wijten. Macrander is een slimme vrouw die haar bood schap weldoordacht en goed gedoseerd in een echt cabaret programma heeft verpakt. Hooguit kun je stellen dat dit laatste programma 'Weet ik veel' tamelijk veel lijkt op het vorige 'Hup' dat trouwens erg goed was. Ook nu haalt ze weer grapjes uit met de videocamera: herhaaldelijk laat ze haar ge- zichtsmimiek uitvergroten en in een stilstaand beeld vangen. Ook nu is ze vaak (eerlijk ge zegd: te vaak) met decorstuk ken aan de gang. Ook nu is er weer volop aandacht voor alle daagse ergernissen, de commu nicatiestoringen met de partner en de strubbelingeiypn het op voeden. Ze herhaan zelfs on derwerpen. Zo komt ze weer te rug op haar anti-stropdas-be toog. Minder inspiratie, of toch maar gewoon een kwestie van je eigen thematiek trouw blij ven?! De echte doorbraak naar het grote succes is er nooit geko men. Een echte publiekslieve ling wil ze waarschijnlijk ook niet eens zijn. In haar optre dens kan Hester Macrander na melijk ontwapenend zijn, maar tegelijk ook afstandelijk, nukkig en belerend. Haar gedreven heid kan tot prachtige num mers leiden, maar zit haar zeker ook wel eens in de weg. In elk geval is 'Weet ik veel' (voorals nog?) haar laatste avondvullen de programma. Ze gaat zich nu nog meer op het schrijven rich ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19