'Elke hartslag is voor mij een zegen'
nc ,3t
KUNST CULTUUR
'Wij willen absoluut geen folklore laten zien'
MJ
De Popprijs voor Frans Bauer? Dat durven ze nooitf
Zilveren munt Kui
McFerrin onbetwist ee*
groot muzikaal fenome
eJ»s
vrijdag 9 januari 2oo4
Kroningsei van tsaar Nicolaas.
Foto: Reuters
Sotheby's veilt
paaseitjes
new york - Veilinghuis Sothe
by's in New York veilt op 20
april een collectie snuisterijen
en juwelen die het beroemde
juweliersbedrijf Fabergé heeft
vervaardigd. Eén van de klap
stukken wordt het 'kroningsei',
dat tsaar Nicolaas n (1894-
1917) omstreeks zijn kroning
liet maken om met Pasen aan
zijn tsarina te geven. Ook zijn
voorganger Alexander III liet
dergelijke paaseieren ontwer
pen en uitvoeren. Het kro
ningsei van Nicolaas II gaat ze
ker 20 miljoen euro opbrengen,
schat Sotheby's. Er worden ook
nog iets lager ingeschatte eie
ren van Fabergé verkocht. Wie
wat krapper bij kas zit, kan
waarschijnlijk al terecht voor
een eitje van rond 15 miljoen.
Mr. Bean speelt
Voldemort niet
londen - De Britse komiek Ro
wan Atkinson (Mr. Bean) heeft
gisteren laten tegenspreken dat
hij Harry Potters aartsvijand
Voldemort gaat spelen in de
nieuwste (vierde) film over de
tovenaarsleerling. Zijn agente
verklaarde dat mediaberichten
over zijn nieuwe rol niet klop
pen. De krant The Sun meldde
woensdag dat Atkinson de rol
zou gaan vertolken.
Toernee Alan
Parsons afgelast
am ster dam - Het reünieconcert
dat Alan Parsons Project op 2
februari zou geven in Amster
dam gaat niet door. De hele
toernee van de band is afgelast
wegens juridische onenigheden
tussen de twee belangrijkste
bandleden: Alan Parsons en Er
ic Wolfson. Mensen die kaarten
hebben gekocht, kunnen die tot
2 maart weer inleveren bij de
bekende voorverkoopadressen.
Bestuur wil
orkest opheffen
Amsterdam - Het bestuur van
het Nederlands Promenade Or
kest wil dit gezelschap wegens
financiële problemen opheffen.
De 55 orkestleden en de vak
bonden proberen de toekomst
van het orkest veilig te stellen.
Het bestuur wil er echter per 1
februari mee stoppen. Het Ne
derlands Promenade Orkest is
vooral bekend van het tv-pro-
gramma 'Una Voce Particolare'.
Het is het enige professionele
orkest dat zich de afgelopen ja
ren zonder rijkssubsidie een
plaats wist te verwerven in het
Nederlandse orkestenbestel.
door Martin Croenewold
Groningen - De komende da
gen staat het centrum van Gro
ningen in het teken van Noor
derslag en het Europese pop-
spektakel Eurosonic. Deze festi
vals trekken jaarlijks duizenden
pop- en rockliefhebbers naar
de tientallen podia in de stad.
Alleen al op Eurosonic treden
150 bands uit heel Europa op.
Morgen is het uitverkochte
Noorderslag in De Oosterpoort,
het jaarlijkse live-overzicht van
de Nederlandse popmuziek
met bijna vijftig acts. Onder
meer Audiotransparent, Di
rect, Basic One en Eleven, de
winnaar van de Grote Prijs van
Nederland, zijn op verschillen
de podia te zien en horen.
Laat op de avond wordt de win
naar bekendgemaakt van de
Popprijs. Hoewel altijd druk
wordt gespeculeerd over moge
lijke winnaars, blijft de jurykeu
ze doorgaans tot de uitreiking
een goed bewaard geheim. Vo
rig jaar ging de prijs naar dj Tië-
sto. Kane, Krezip, Di-rect, Don
Diablo en Blof worden dit jaar
genoemd. Met Frans Bauer als
sterke outsider.
Frans Bauer. Het is de eerste
naam die Sieme Gerrijts over de
lippen komt. De radiomaker uit
het Groningse Middelstum
maakt er jaarlijks een sport van
om de winnaar van de Popprijs
zo vroeg mogelijk te achterha
len. „Hoe je het ook wendt of
keert: Frans Bauer heeft de Ne
derlandstalige muziek dit jaar
naar een hoger plan getild. En
het is al jaren geleden (Marco
Borsato in 1997) dat een Neder
landstalige zanger de Popprijs
Kane en Krezip zijn ook dit jaar
kandidaat, stelt Gerrijts. „Maar
voor beide bands geldt dat ze
de prijs vorig jaar al hadden
moeten krijgen. De directe aan
leiding ontbreekt nu. Ook de
namen van Within Temptation
en Di-rect zingen opnieuw
rond. Maar beide bands zijn al
geprogrammeerd op Noorder-
slag."
„Frans Bauer? Laten ze daar
maar een aparte prijs voor ver
zinnen", reageert muzikant Da
niël Lohues. „Iets met het le
venslied of zo. Nee, ik word er
niet heel erg vrolijk van als Bau
er wint." Wat Lohues betreft
winnen De Poema's. „Ik heb
net vier keer in hun voorpro
gramma gestaan en was be
hoorlijk onder de indruk. Di
rect mag hem natuurlijk ook
winnen. Die jongens gun ik het
van harte, als medeproducer.
En Kane, natuurlijk. Misschien
is dat nog wel de beste kandi
daat. Kane is zó goed, dat wil je
niet weten."
Jan Tekstra, zanger van De
Bobby McFerrin kiest voor Jezus, zijn gezin en dan pas de muziek
door Martin Hermens
amsterdjlm - Na zijn wereldhit
'Don't worry be happy' in 1988
stond niets hem in de weg om
het te gaan maken als popar
tiest. Maar Bobby McFerrin, ei
genzinnig als hij is, had daar
geen boodschap aan. Hij trok er
ineens tweeëneenhalf jaar tus
senuit. „Mijn relatie met mijn
drie kinderen vond ik belangrij
ker", zegt hij over die tijd. „De
eerste drie levensjaren van mijn
zoontje heb ik grotendeels ge
mist. Omdat ik veel op reis was.
Daar heb ik nog altijd spijt van."
Natuurlijk drong zijn toenmali
ge platenmaatschappij aan op
een nieuw album. „Ik moest
meer geld maken, juist omdat
ik zo succesvol was", herinnert
McFerrin zich. „Wat ze eigenlijk
wilden, was een 'Don't worry
be happy'-deel 2. Dat wilde ik
niet. Ik had inmiddels genoeg
geld verdiend om een tijdje
niets te doen. Om thuis te zijn
bij mijn familie en dat was
heerlijk Ik geef mijn familie
niet op voor mijn populariteit."
„Ik kreeg de mooiste aanbie
dingen. Iedereen verklaarde me
voor gek dat ik daar niet op in
ging. Dat beroemd zijn was in
het begin even leuk. Maar al
snel was een normaal leven niet
meer mogelijk. Ik houd van pri
vacy, ik word echt gek als je me
uit de anonimiteit haalt. Ik
werd op straat belaagd door
handtekeningenjagers en ande
re fans. Leuk hoor, maar dat is
iets wat ik niet wil."
De in 1950 in New York gebo
ren McFerrin maakte een ver
rassende ommezwaai. Hij ging
studeren bij grootheden als
Leonard Bernstein en Gustav
Meier om in 1990 zijn debuut
als dirigent te maken bij het
San Francisco Symphony Or
chestra. Sindsdien groeide hij
uit tot een veelgevraagde diri
gent in de klassieke wereld.
„Het is nooit de bedoeling ge
weest om een tweede carrière
als dirigent te gaan maken", be
nadrukt hij. „Daar was ik ook
niet naar op zoek. Mijn veertig
ste verjaardag stond voor de
Bobby McFerrin: „Ik ben en blijf een zanger die ook dirigeert. Als ik moest kiezen, stopte ik meteen met dirigeren."
Foto: GPD/Harmen de Jong
deur en ik wilde mezelf een ca
deautje geven. Die ervaring in
San Francisco was voor mij ge
noeg; ik was er tevreden over.
Maar al snel begon de telefoon
te rinkelen. Het ene na het an
dere klassieke orkest wilde met
mij werken."
McFerrin heeft er nog altijd een
dubbel gevoel over. „Ik ben en
blijf een zanger die ook diri
geert. In de klassieke muziek
wereld is dat een vreemde com
binatie. Als ik zou moeten kie
zen, stopte ik meteen met diri
geren. Ik heb ook niks met al
die conventies van de klassieke
muziek. De jazz is zo veel mak
kelijker. Daar maakt het niet uit
hoe ik dingen doe of hoe ik er
uit zie. Daar kijkt niemand op
als ik in een spijkerbroek en T-
shirtje binnenkom. In de we
reld van de klassieke muziek
ligt dat anders."
Amsterdam Sinfonietta zag in
hem dan ook de ideale dirigent
voor het nieuwjaarsconcert van
2004. „Ik krijg niet vaak de kans
om met dit soort kamermuziek-
ensembles te werken. En zij wa
ren op zoek naar iets anders; ze
wilden experimenteren. Voor
de musici is het soms moeilijk,
die combinatie tussen klassiek
en jazz. Het kost tijd. Ik probeer
ze daarbij op de goede weg te
helpen."
„Ik houd van werken met jonge'
muzikanten, daar heb ik lol in.
Maar ik pak de zaken wel aan
met respect voor de muziek en
de componisten. Dat is de basis
wil je als dirigent resultaten be
reiken. Maar ik wil niet alles
precies vastleggen. Muziek ver
andert steeds, dus moet je
daarvoor ook de ruimte vrij
houden. Anders haal je het
mysterie uit de muziek en gaat
iedereen op de automatische
piloot spelen."
„Tijdens concerten speel ik met
het publiek. Dat wil het ook. Ik
geloof dat tachtig procent van
het publiek bij een concert in
zijn fantasie actief mee wil
doen met wat er op het podium
gebeurt. Als jij bij een concert
bent, wil je toch ook je favoriete
liedje meezingen als achter
grondzanger. Ik speel in op dat
gevoel. Dat helpt het publiek te
relaxen en de oren te openen.
Daardoor raakt het nog meer
bij de muziek betrokken."
Hij mag zich dan het liefst pro
fileren als zanger, het christelij
ke geloof heeft bij McFerrin de
eerste prioriteit. „Ik ben een
christen die zingt. Muziek is be
langrijk voor mij; ik houd van
zingen. Maar mijn relatie met
Jezus is belangrijker. Dan komt
mijn familie. Daarna pas de
muziek. Als mijn dochtertje
'daddy* tegen mij zegt, klinkt
dat als muziek in mijn oren.
Een mooier geluid bestaat
niet."
Volgend jaar neemt hij weer
een tijdje vrij. McFerrin wil
schrijven. Muziek, hymnen en
poëzie. „En de koelkast repare
ren", grinnikt hij. Dan, serieus:
„Een kleine twee jaar geleden
had ik hartproblemen. Ik moest
een operatie ondergaan. Dan
besef je pas hoe kwetsbaar het
leven is. We nemen zoveel als
vanzelfsprekend aan terwijl dat
eigenlijk niet zo is." Sindsdien
slurpt hij het leven nog bewus
ter op dan voorheen. En wil hij
nog meer tijd met zijn familie
doorbrengen. „Ik heb in het
ziekenhuis veel nagedacht. Elke
hartslag is voor mij een zegen.
Zo lang je gezond bent, moet je
tevreden zijn."
Werk van tien Vietnamese kunstenaars in Leidse galeries Amber en Caro
door Theo de With
leiden - Twee Leidse galeries
tonen momenteel hedendaagse
kunst uit Vietnam. Bij de gale
ries Amber en Caro zijn hon
derd kunstwerken van tien
schilders te zien. De kunstma
nifestatie Vietnam Vandaag'
wordt zondag officieel geopend
door de Vietnamese ambassa
deur Dinh Thi Minh Huyen,
voorafgegaan door een perfor
mance, morgen om 14.00 uur,
van de 'nadrukkelijk homosek
suele' kunstenaar Truong Tan.
„Nee, wij weten ook niet zo
goed wat wij daarvan moeten
verwachten", zegt het echtpaar
Roefs, dat galerie Amber be
heert. „De enige opdracht die
wij hebben gekregen, is dat de
kunstenaar de beschikking wil
hebben over een matras. Tru
ong Tan is in Vietnam een om
streden kunstenaar. Daarom
woont hij de helft van de tijd in
Hanoi en de andere helft in Pa
rijs." Irma Roefs-de Wit wijst op
een schilderij in de galerie.
Naakte mannen met een erectie
laten weinig te raden over.
„Zulke kunst is voor de regering
van Vietnam te expliciet. Er is
weieens werk van hem van een
expositie verwijderd en subsi
die geweigerd voor een project
waaraan hij meedeed."
Het gekoketeer met zijn homo
seksualiteit was voor Irma
Roefs geen reden om hem uit te
nodigen voor 'Vietnam Van
daag1. „Hij is gewoon een inte
ressant kunstenaar. Als kind te
kende hij alleen in het zand.
Pas op zijn twaalfde raakte hij
Het werk van de Vietnamese kunstenaar Truong Tan laat weinig te raden over. Publiciteitsfoto
voor het eerst pen en papier
aan. In Vietnam past hij een ze
kere mate van zelfcensuur toe.
Hij kan daar niet alles laten
zien. Daarom geniet hij zo van
de vrijheid in het Westen."
De Leidse galeriehoudster is
bestuurslid van de East West
Foundation (EWF). Deze stich
ting beijvert zich ervoor onbe
kende kunst uit Azië meer be
kendheid te geven in Neder
land. In het verleden is onder
meer kunst uit Maleisië, Iran en
Syrië hierheen gehaald. Irma
Roefs liet nu haar oog vallen op
Vietnam.
Waarom? „Het land is al sinds
1925 op de moderne kunst uit
het Westen georiënteerd. Dank
zij een kunstacademie die de
Franse schilder Tardieu in die
tijd stichtte, heeft Vietnam veel
meer aansluiting met onze ge
dachten over kunst dan China
of Japan. De rest van Azië be
gon pas in de jaren vijftig de
blik op het Westen te richten."
Ze ziet echter ook een nadeel.
„Soms weten ze te goed wat
westerlingen willen en wordt
daar gemakzuchtig op inge
speeld. Er is een heel circuit
ontstaan van kunstenaars die
schilderijtjes maken die het bij
de toeristen goed doen. Die
schilders hebben wij links laten
liggen. We willen geen folklore
laten zien, maar moderne kunst
die authentiek is en onmisken
baar wortels heeft in Vietnam."
Het is niet de eerste keer dat
Vietnamese kunst in Nederland
wordt tentoongesteld. Het Me
disch Comité Vietnam nam in
1993 het initiatief voor een ex
positie in het Tropenmuseum
in Amsterdam. Voor het Circus
theater in Scheveningen maak
te veilinghuis Christie's, in het
kader van de musical 'Miss Sai
gon', een selectie uit het aan
bod van Vietnamese kunst. Vol
gens Octaaf Roefs heeft zijn
echtgenote een betere selectie
gemaakt. „Irma is drie jaar gele
den al begonnen met de voor
bereidingen. Zij is met EWF-se-
cretaris Mieke Schneider naar
Vietnam geweest om ateliers
van kunstenaars te bezoeken en
gesprekken te houden."
Bij toeval' heeft dit selectiepro
ces tien mannelijke kunste
naars opgeleverd. „Ik heb ge
zocht naar kunstenaars die zich
steeds verder ontwikkelen. Ze
kopiëren daar vrij gemakkelijk.
Ik heb een aantal schilders
moeten laten vallen, omdat ze
gezwicht zijn voor de wensen
van Japanse en Amerikaanse
toeristen. Ze produceren rijst
velden en andere exotische
(Nije) Kast, vindt dat de Pop
prijs zeker niet naar Kane moet
gaan. „Nee, mijn sympathie
gaat uit naar een band of artiest
die zich op een positieve ma
nier onderscheidt. Iemand die
nog niet is binnengelopen.
Spinvis bijvoorbeeld, al zullen
er mensen zijn die vinden dat
hij dit jaar niet zoveel heeft ge
daan."
Tekstra zat twee jaar geleden
nog in de Popprijs-jury, toen
Anouk tot winnares werd uitge
roepen. Zelf won hij de prijs in
1997. Althans, als liedjes t
ver voor Marco Borsato
indirect in de prijzen
Marco won, was behoorli
streden. Is dit jaar Frans fc
in de race? Nee, dat dui j
nooit!"
Voormalig diskjockey
Westbroek vindt dat ze d 1
prijs maar aan Within Ti
tion moeten geven. Die n
heeft het zonder noemen jj
dige airplay geschopt 1
Duitse top-10. Dat hebbe )t
danken aan hun hondsi
aanhang. Het zegt wel
je fans bereid zijn dag ei n
jouw videoclipjes aan
gen."
muziek recensie
Lidy van der Spek
Concert: Amsterdam Sinfonietta,
concertmeester Candida Thompson, met
Bobby McFerrin, gastdirigent en vocals.
Gezien: 8/1, Stadsgehoorzaal, Leiden.
„Bach, Jimy Hendrix, Mozart,
Duke Ellington, Beethoven,
they all use the same stuff, and
came up with all this wonderful
music." Een verzuchting van
Bobby McFerrin. Ook in zuch
ten is hij overigens vreselijk
goed, al zijn buigzame vocalises
zweven duidelijk hoorbaar op
zijn adem. McFerrin, die op on
conventionele wijze de hele
avond lang een bomvolle Stads
gehoorzaal in de ban houdt.
Komt dat door McFerrin's vlin
derlichte relatie met het feno
menaal spelende Amsterdam
Sinfonietta? Nee, eigenlijk hele
maal niet. Hij voegt weinig toe
aan Sinfonietta's kunnen. Geen
extra drama of lyriek, geen ver
dieping, kracht of vitaliteit, al
deze zaken heeft het orkest al in
huis. Het is waar, Bobby diri
geert Sinfonietta, zelfs zonder
partituur. Soepeitjes draait hij
de stok in het rond; op tijd wijst
hij naar grote of kleine strijkers,
laat met royale gebaren fortissi
mo's toe of geeft de vrijheid aan
fluistertonen. Toch is de power,
de schitterende toonvorming,
de pure verfijning louter en al
leen voor rekening van het or
kest onder impliciete aanvoe
ring van hun concertmeester
Candida Thompson. Want o
wat speelt die vrouw fabelach
tig mooi en inspirerend.
Dit orkest evenaart, zo niet
overtreft de Concertgebouw
strijkers. Zelfs van Mozarts
overbekende, al te vaak ver
speelde serenade 'Eine kleine
Nachtmusik' maakt Sinfonietta
een nieuwe, zilveren maanover-
goten nacht, zo een die je maar
een enkele keer in je leven mee
maakt: lichtvoetig roma v]
diamantzuiver, barstensi (e
loften. Zoals gezegd, dacr
echt niet door McFerrin's w
delijke directie. Ook al (41
hij als hij zijn stem als s j
strument gebruikt in 'I(
Concert voor twee celli
blijft dat zijn vocale we 1(
op het virtuoze, door eti
vitale spel van de cellist gl
Horsch (eerste solocelli
het Concertgebouworke )q
heel in het niet verdwijnt ,e
Niettemin lijkt het ov j
deel van de zaal voor de ei
zendpoot te zijn gekom
tuige de enthousiaste ra
door-applausjes, de opei
jes, en het aanstekelijk ri
meezingen en mee-imp"*
ren. Want ook McFerrin
betwist een groot muzil
nomeen in honderd v eI
ningsvormen, zingend, a
gend, dansend, entert lc
vol spirit, zo licht als ee
tje. Hij bespeelt de zaal 1 n
handbeweging, een oog ,n
een ritmetje, een beken os
del. Waarop hij een di
helder antwoord krijgt, 2 ,n
bliek doet voorbeeldig u
de show. )e
Improviserend op z'n e 0l
hij onnavolgbaar knap, 1 m
en kleurrijk. Zijn stetic
overspant vier octaven. M
reliert hij hoog als een l m
rik, ijl en scherp, duikt er
valk naar de bodem en,^
weer even zo snel de li jj
schort in het middenj
licht en spottend,
kan even openbreken
woorden, om even latei*
als een oester dicht te s
resonerende zoemzang
vlooit met Thompson, klc
misch met de slagwerker Jf
het orkest om z'n vin 5
Brittens 'Simple Symph
String Orchestra' krijg je n(
gevoel dat zijn directie er
toe doet, dat hij wel n
zorgt voor de zwier van uv
laarsvlucht. ltj
symbolen. Ik kan het ze niet
kwalijk nemen. In Vietnam zelf
bestaat nog geen markt voor
kunst. Ze zijn afhankelijk van
westerlingen met geld. Daarom
is het werk van de East West
Foundation zo belangrijk. Wij
proberen serieuze kunstenaars
ook een kans te geven. In de
Aziatische landen krijgen we
veel waardering voor ons werk.
Dat is een stimulans om door te
gaan."
Amber en Caro hebben de buit
eerlijk verdeeld. In beide gale
ries is werk van alle deelnemen
de kunstenaars te zien, varië
rend van olieverf op doek tot
lakwerk op hout. Vu Dan Tan
toont als enige driedimensio
naal werk, uit karton gemaakte
objecten uit een serie over mo
de. Hij lijkt het werk van mode
ontwerpers te parodiëren, maar
speelt ook een spel met het af
wezige lichaam.
Nguyen Quang Huy presenteert
een aantal portretten op Do-
papier. Met Chinese inkt of wa
terverf geeft hij elk portret een
mystiek tintje mee. Een andere
opvallende kunstenaar is Phan
Cam Thuong. Hij haalt zijn in
spiratie grotendeels uit het
boeddhisme, een religie die
sinds de jaren negentig in op
mars is in Vietnam. Met behulp
van houtblokken maakt hij af
drukken van bijvoorbeeld
boeddhistische rituelen.
Vietnam Vandaag, t/m 1 fe
bruari. Amber, Hooglandse
Kerkgracht 8 en Caro, Nieuw-
straat 15, Leiden. Open: wo
t/m zo 12.00 tot 18.00 uur.
Zilveren munt met het portret van Kuifje en Bobby.
Foto: AFP/Benoit Doppagne
brussel/anp - Zijn hoge leeftijd
is hem niet aan te zien. De vele
explosies, maanreizen en
scheepsrampen die hij beleefde
in verre oorden ook niet Zijn
haar staat nog kwiek overeind
en zijn gezicht is rimpelloos.
De jonge reporter Kuifje bereikt
morgen de eerbiedwaardige
leeftijd van 75 jaar. De verjaar
dag is een hoogtepunt in Brus
sel, waar tekenaar Hergé woon
de. Zo presenteerde de Konink
lijke Munt van België gisteren
een zilveren munt met het por
tret van Kuifje en zijn hondje
Bobby. Nederland viert mee.
Het Rijksmuseum voor Volken
kunde in Leiden geeft alle Kuif
je look-a-likes morgen en zon
dag gratis toegang en taart. Het
museum heeft nog tot en met
augustus de expositie 'Met
Kuifje naar de Inca's' in huis.
Tekenaar Hergé (pseudoniem
voor Georges Remi) kon nooit
bevroeden dat hij zoveel teweeg
zou brengen, toen de stripheld
op 10 januari 1929 op papier
verscheen. De 'geboorte van
Kuifje' vond plaats in de Brus
selse krant Le XXme siècle (De
twintigste eeuw). De hoofdre
dacteur van de krant wilde de
jonge lezers duidelijk maken
wat goed en slecht was in de
wereld en had Hergé gevraagd
daar een stripheld voor te creë
ren. Op zijn eerste ailn<
vertrok Kuifje naar de 011
Unie om te tonen hoe vi P
lijk de bolsjewieken waria
Ook tekenaar Hergé wa fte
dagen vrij conservatief,
bijvoorbeeld vrienden bi 'Q
treem-rechtse partij Rex
blonk ook niet uit in vefSt
gen de Duitse bezetter
de Tweede Wereldooi'
tekende gewoon door.
houding moest de teke jf
de oorlog een nacht in d
Kuifje zou steeds metE
meegaan. In herziene Jjsv
veranderde de tekenaj^et
woon de achterhaalde
tingen. Dagelijks werken -
na veertig mensen fullti
Kuifje-artikelen, zoals ac"
kleding en poppetjes. A j1^
de Kuifje-parafernalia L0
voor ruim zes miljoen ei
zet per jaar. Dat bedrag'
groeien als de Ameriki
gisseur Steven Spielbi
reeks Kuifje-films mai
opnames daarvoor b<
eind dit jaar. *"*-
De geestelijk vader var
overleed in 1983 op ,ei
leeftijd. Hij wilde niet da
ren nieuwe albums zou
kenen. Een stichting vvó
over dat alle activiteiten erf
in de geest van de goec j10"1
lende, eeuwig jonge Kuil "w
a! Ie