'Lucky Jeans' kan nog jaren mee KUNST CULTUUR Tieneridool in een rode stippeljurk Nederlandse musea meer dan tevreden over 2003 3 Musketiers: na RotterdamI nu Duitsland en dan Amerift Klein Duimpje sli> pact met de reus? Miljoen bezoekers v<j[ derde Lord of the Rb» Kim-Lian-videoclip in Leidse Schouwburg Feest der herkenning morgenavond in Leidse Schouwburg het Fotomuseum. Vorige week werd al bekend dat de zes Leidse musea samen met 625.000 belangstellenden 7 pro cent meer geïnteresseerden hebben getrokken dan in het jaar ervoor. 'Dino Argentmo' in Naturalis was de grootste pu bliekstrekker. Het altijd vooral door buiten landers goed bezochte Van Goghmuseum in Amsterdam trok in het Van Goghjaar 1,3 miljoen bezoekers, iets minder dan in 2002 toen de expositie 'Van Gogh Gauguin' de grootste knaller uit de geschie denis van het museum werd. Het Kröller-Müller Museum in Otterlo trok meer bezoekers dan ooit in het 65-jarig bestaan. Ruim 400.000 mensen kwamen kijken naar de tentoonstelling Vincent en Helene', ook in het kader van het Van Goghjaar. Het Rijksmuseum in Amster dam kreeg 825.000 mensen over de vloer. Dat is minder dan in 2002 toen er meer dan een miljoen bezoekers waren, maar afgelopen voorjaar moest het museum de deuren enige tijd sluiten in verband met de vondst van asbest. Het Groninger Museum scoor de met 'Fatale Vrouwen', ge opend door lichtend voorbeeld Joan Collins, en kreeg in totaal 235.000 mensen te venverken. Dat was beduidend minder dan vorig jaar. Niettemin is 'Fatale Vrouwen' het grootste succes van het museum tot nu toe, op de tentoonstelling van Ilja Rep- in in 2002 na. Repin hielp het museum toen aan een bezoe kersaantal van 345.000. In Rotterdam beroept de Kunsthal zich erop de best be zochte kunsttempel in de ha venstad te zijn. Vorig jaar kreeg het 190.000 bezoekers. Het al oude impressionisme met de tentoonstelling 'Miracle de la couleur' bracht alleen al 77.000 man op de been. Maar liefst 20.000 schoolkinderen bezoch ten de expositie over de Zwart- voet-indianen. Boijmans van Beuningen in dezelfde stad trok bijna de helft meer bezoekers dan het jaar daarvoor, maar dat is vooral te danken aan de her opening na een grootscheepse verbouwing in mei. Afgelopen jaar kwamen er in totaal 165.000 kunstliefhebbers. Het Centraal Museum in Utrecht kon zich verheugen in de belangstelling van 106.500 d man. De tentoonstelling en Praal van de Paus; Ir1 uit het Vaticaan' in hen, um Catharijneconveir kans om kostbare voor uit de pauselijke schatkfe bewonderen, bracht he?1 kersaantal van dit mus^1 meer dan 60.000. Het Van Abbemuseumh' hoven kreeg 160.000 P Het Teylers Museum i lem boekte ook nog een 0 je. Hoewel het door botf? teiten in de buurt sle! bereiken is dan ooit, trdf' procent meer mensen iï het het jaar af met ruiiP, verkochte kaartjes. P -L IWJ jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Klein Duimpje'. Tekst en regie: Hakim TraJdia. Spel: Hakim Traïdia en Djamel Bara. Gezien: 4/1, Leidse Schouwburg, Leiden. In sprookjes zijn helden hun belagers vaak te slim af. In 'Hans en Grietje' steekt Hans een miezerig stokje door de tra lies als de heks zijn vinger wil voelen. Sneeuwwitje wachtte met ontwaken tot het moment dat er een interessante prins langskomt. En Klein Duimpje steelt de handige zevenmijls laarzen van de reus om hem daarmee in één klap te degra deren tot een tweederangs zon dagswandelaar. Hakim Traïdia - behalve van het het theater ook bekend van Sesamstraat - breekt met deze heldentraditie in zijn variant van 'Kleine Duimpje'. In deze voorstelling laat hij het kleine ventje een pact sluiten met de reus. Ze worden vrienden, na dat Klein Duimpje heeft ont dekt dat de reus en hij iets met elkaar gemeen hebben. De reus blijkt net als hijzelf vroeger te zijn gepest vanwege zijn lengte. Al klinkt het raar: voor reuzen is hij een klein exemplaar. Zijn koosnaampje luidt ook niet voor niets 'Rozijntje'. Zonder het originele sprookje W ;rt van Grimm is dezékl Duimpje' moeilijk te bfia Hakim schetst in een pj lijnen het verhaal. Maal al ruziet hij er vrolijk ojj| Djamel Bara, die onder rol van oudere broer, en reus speelt. Verder n vooral korte toespeling^! bekende elementen uiten haal. Zo flitsen de kie#e tjes en de broodkruimel bos slechts kort voorbijjt I Kinderen en ouders uit»u' bliek doen volop me£e verhaal. Hakim laat z#n zes broers en zusjes vile Duimpje in vrolijke gaen over het toneel loper#* dét al maakt van de voqidi een succes. Ook krijgtlrt' bliek de schrik van zijn |e. de reus komt opdravend diep dreunende voetPn Het lijkt niet veel goeds! h ven als hij de geur opsiiw de kinderen in de zaal. de Maar deze angst is oiw Hakim heeft Klein kennis laten maken e|j vaardigheden die een deze moderne maatj$( nodig heeft. Nadat hij van zijn blindheid heeffüj geeft Klein Duimpje Ifldi lesje in de Nederlandsege cultuur: Voor wat, hofir En zo wordt deze Kletfek pje het levende bewijs jor ook komt zonder help toeren. En als dank krijpg zevenmijlslaarzen gevats, deau. en Ma Amsterdam/ANP - 'The Return of the King', de derde film in de trilogie van 'Lord of the Rings', heeft in Nederland al een mil joen bezoekers getrokken. Het kostte de film achttien draaida gen om dat aantal te bereiken, zes dagen minder dan 'The' Two Towers' uit 2002. De eerste film, 'The Fellowship of the Ring' uit 2001, deed er zelfs drie weken langer over om een mil joen bezoekers te trekken. Meer dan een kwart va"g° zoekers zag de film rrlva Daarmee zette de ff S1 nieuw record: nog noopdf gingen zoveel menserfor weekeinde naar dezelfoc Eerder al brak 'The the King' het record vft/ bezochte eerste draaid^be De film is wereldwijd d Ja succes: in drie weken film die 100 miljoen do?s te, het vijfvoudige op. 'be hti door Peter Ouwerkerk Rotterdam - De eerste van de, pakweg veertig veeltonners zijn inmiddels in Duitsland gearri veerd. De decors van de '3 Musketiers' werden afgebroken zodra afgelopen zondag het mi nutenlange slotapplaus in het Nieuwe Luxor was weggestor ven. De bruggen, karren, ka nonnen en het schip worden deze week met de honderden kostuumdozen opgeslagen, in afwachting van de Berlijnse avonturen van d'Artagnan en Constance. Na 291 keer is er in Rotterdam definitief een streep onder de Musketiers gezet. Er drijft een dubbel gevoel door producent Joop van den Ende en directeur Rob Wiegman van het Luxor theater. In de rech- terloge kijken ze neer op de drukke bedrijvigheid op het to neel: alles wat aan de Muske tiers herinnert moet in hoog tempo verwijderd, alles moet in oude staat worden terugge bracht. Alles. Vrijdagochtend staat Het Groot Niet Te Vermij den voor de deur. De twee weten dat het voor goed 'over' is met de Neder landse episode van de '3 Mus ketiers'. Artistiek mocht het chef d'oeuvre van Van den En- de bepaald niet elke toets der kritiek hebben doorstaan, com mercieel was het een succes. „Het publiek heeft de Muske tiers omarmd", hoorde Van den Ende ook in deze allerlaatste voorstelling terug. Het applaus, de open doekjes, de fankicks - een continue 'Waterval'. Het hele weekend stonden er tien tallen fans voor de artiestenin gang voor een laatste contact. Het gevoel bij zo'n 'demière'? Van den Ende is dolblij met het publieksucces. Maar: „Het is ook een soort zelfmoordgevoel. Een theaterproducent die een productie moet stoppen, terwijl hij weet dat er nog twee- tot driehonderdduizend kaarten hadden kunnen worden ver kocht... Willen doorspelen, maar niet meer kunnen door spelen - dat is raar, hoor." Eerst kwamen Rotterdam en de regio; hete zomer of niet. Daar na, toen bekend werd van de verlenging, stapte 'heel' musi- calminnend Nederland in bus of trein. Rob Wiegman: „Drie maanden verlengen was het maximaal haalbare; een beetje van het programma omgooien naar het oude Luxor kon nog net. Maar je kunt niet blijven opschuiven voor de '3 Muske tiers'." Van den Ende was vanaf de conceptie betrokken bij de '3 Musketiers'. Hij week geen se conde van het script, de mu ziek, de casting, de belichting, het decor, het geluid, de effec ten, de kostuums. Het moest 'zijn' meesterstuk worden. Wat destijds met 'Cyrano' niet was geluld, moest met de Muske tiers wel loskomen: internatio nale erkenning. Maar de kritieken waren niet mals. Er was veel moois te zien, afgewerkt tot in de perfectie, geen van de bezoekers die zich tekort voelde gedaan, maar me nig beroepsWjker zag ook te kortkomingen en feilen. Te veel van het goede is ook niet goed, en in het verhaal waren geen duidelijke keuzes gemaakt. Van den Ende is het niet eens met degenen die vonden dat de overdaad schaadde. „Integen deel: ik vind zelf dat er nog te weinig gebeurde. Ik vind bij voorbeeld dat er te weinig de cors in zitten. Wij hebjnt stilistisch willen werkeij rj men het in Nederlandj.ja te gek vindt. Maar iki^n daar in Amerika fe y< wordt gekeken: hoe m&rtr takel hoe beter. Zo'n ^ai 'Parijs', die gaan we zfo j groter maken, nog stevjft i Weden." pv „We gaan met de Nedsei ervaring een aangepas^fdt versie neerzetten. Er wj aantal scènes geschrapt teksten worden ingekoitai twee liedjes verdwijnei" men vijf nieuwe liedje|||j totaal wordt tien minif ter." Um Nederland was de ftta; wordt gezegd. Van d(ais kent de kritiek, maarie Vf „In Amerika, waar altij^dt producties worden gen0O; je eerst 'out of town'. Ep^j maanden Boston, dri^ve den Chicago, nog tweftsh den repeteren en dan |oUtj York in. Dan kom je pfoin definitieve versie. Waajen dat hier niet mogen? H ac] voorstelling nu een keflbez elf gezien. En ik zit er sjsej tistiek creatief naar Ook bij de laatste weer. anders, wat kan bet| j credo: alles kan beter!'®' ook." i i De recette van de '3 mJ is voor Rotterdamse b^NE| astronomisch: bijna 25eria euro. Of Joop van denjQp al is uitgekomen'? Ifozc „Nee, de show is nog^nv rugbetaald. Dan ha<^ ja; hier twee jaar moet6r Dat moet in DuitslanLc ren. Maar dat is het Ltrc van mijn bedrijf: ikjnds meerdere landen we£cjL Duitsland wacht Amer| B2k op een foto uit 2002. Foto: AP/Jim Cooper Jongensgroep B2k uit elkaar new york - De Amerikaanse rijswijk/anp - Veel Nederland se musea zijn dik tevreden over 2003. Vooral de Haagse ge meentemusea hebben reden tot juichen: het Gemeentemu seum, het nieuwe museum voor actuele kunst GEM, het Fotomuseum en het voormali ge paleis aan het Voorhout (Es- cher in het Paleis) trokken geza menlijk 34 procent meer bezoe kers dan vorig jaar. In totaal kwamen 387.000 be zoekers naar de Haagse kunst tempels. Uitschieters waren de tentoonstellingen van werk van Emil Nolde en van Botero in het Gemeentemuseum en het werk van Emmy Andriesse in Jongengroep B2k is uit elkaar. De tieners scoorden afgelopen jaar een aantal hits. In Neder land stonden ze in de hitparade met 'Bump, bump, bump'. On enigheid over de toekomst van B2k heeft de groepsleden uit eengedreven. Ton Koopman geeft college leiden - Ton Koopman geeft vanaf deze maand een college reeks over oude muziek. Ter sprake komen met name de cantates van Bach alsmede mu ziekinstrumenten in de beel dende kunst. De bijeenkomsten zijn op 12 en 19 januari en op 14 en 28 mei in zaal 235 van het Centraal Faciliteitengebouw aan de Cleveringaplaats in Lei den en op 20 en 21 januari, 19 februari, 5 en 26 maart22 en 23 april en 17, 24 en 25 mei in Bussum. Info: www. kunstenwetenschappen.nl. Gedichten in Dorpskerk leiden - De Openbare Biblio theek Voorschoten nodigt lief hebbers van poëzie uit om op de Landelijke Gedichtendag, donderdag 29 januari, hun lie velingsgedicht voor te lezen in de Dorpskerk. De gedichten mogen moeilijk of gemakkelijk zijn, in het Nederlands of in een andere taal. Ook eigen pennen vruchten mogen worden voor gedragen. Aanmelden kan via een inschrijfformulier dat ver krijgbaar is bij de bibliotheek aan de Wijngaardenlaan 4. De bibliotheek wil de gekozen ge dichten uiterlijk 15 januari in haar bezit hebben. Zanger dood bij aardbeving den haag - De vier concerten die de Iraanse zanger Iraj Bas- tami en zijn ensemble in febru ari in Nederland zouden geven, gaan niet door. De zanger is omgekomen bij de aardbeving in de Iraanse stad Bam. Basta- mi zou tussen 13 en 20 februari optreden in Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Bas- tami was geboren en opge groeid in Bam. Hij was bekend door zijn traditioneel Perzisch repertoire. Bastami is 34 jaar geworden. door Theo de With leiden - „Houd je het allemaal nog vol, meid?" Het is niet ge bruikelijk dat vanaf de eerste rij in de Leidse Schouwburg zo'n bezorgde vraag wordt gesteld aan de artiest op het podium. Vandaag mag het. Alles is an ders. Op het podium wordt druk heen en weer gerend. De zaal is nagenoeg leeg. In het brandpunt van de belangstel ling staat Kim-Lian van der Meij. Zij neemt in de schouw burg de videoclip op bij haar nieuwe single die eind januari verschijnt. De 23-jarige Kim-Lian, die zich gewoonlijk zonder haar achter naam presenteert, is een tiener idool. Ze zingt, acteert en pre senteert. Als actrice is ze onder meer te zien in de tv-soap 'Cos ta' en in de musical 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertel len'. Elke zondagochtend weet ze zo'n beetje alle kinderen van de basisschoolleeftijd aan de buis te kluisteren met de Fox Kids Top 20. Ze presenteert dan de populaire clips van onder meer Chipz, voormalige Idols- kandidaten en van zichzelf. Af gelopen zondag kondigde ze aan dat haar eigen single 'Teen age Superstar' nummer één stond in het jaaroverzicht van de Fox Kids Top 20. Tijd dus voor een opvolger. Wederom een pakkend popdeuntje waar bij gisteren in de Leidse Schouwburg een passend film pje werd gemaakt. Achter het rode gordijn klinkt gegil en gejoel. Dan gaat het doek open en barst de muziek los. Kim-Lian staat in het mid den, in een rode stippeljurk. Om haar heen zes danseressen Kim-Lian (midden) danst over het podium van de schouwburg, waar ze de videoclip bij haar nieuwe single opnam. Foto: Henk Bouwman in identieke jurken, maar uitge voerd in geel of groen. Ze voe ren de ingestudeerde choreo grafie uit. Regisseur Peter van Eyndt is echter niet snel tevre den. Hij laat de scène diverse keren overdoen. „Kim, je kijkt nog te nors. Je staat op het plein van een highschool en moet één en al vrolijkheid uit stralen." De Haarlemse zange res is een goedgehumeurde spring in het veld, die onver moeibaar alle aanwijzingen van de regisseur opvolgt. Peter van Eyndt maakte ook de succesvolle clip bij haar de buutsingle. Daarvoor werd vo rig jaar gefilmd in een Duits pretpark. Nu blijft de filmploeg dichter bij huis. Directeur Bart van Mossel van de Leidse Schouwburg weet niet precies waarom zijn theater is uitverko ren als filmlocatie. „Kim-Lian heeft hier onlangs een paar voorstellingen van 'Hameien' gespeeld en dat waren erg ge zellige dagen. Misschien is dat de reden." Tijd om de vraag aan Kim-Lian van der Meij zelf voor te leggen is er niet, want er moet doorge werkt worden. De pauze wordt gebruikt om de make-up bij te werken. Uitgedost in de jaren vijftig-stijl, petticoat en een stippeljurk met brede ceintuur, grapt Kim-Lian: „Eigenlijk zou hier zo'n luchtrooster op de grond moeten liggen. Dan zou ik Marilyn Monroe na kunnen doen." Met haar knalrode, rechtopstaande haar is ze een wel zeer eigentijdse uitvoering. De opnamen kunnen weer be ginnen. 'Hey boy', barst de mu ziek opnieuw los. Het dansje wordt uitgevoerd alsof het voor het eerst is. „Volgens mij ging ie nu wel helemaal gelijk hè", roept Kim-Lian naar boven. Op het eerste balkon zit de choreo graaf. Ze krijgt een opgestoken duim als antwoord. Op naar de volgende scène. door Henk Waninge leiden - De formule is onverslijt baar. Al dertien jaar is de 'specta culaire song en dance show' een tophit in de theaters, de vele ne gatieve recensies ten spijt. De dertiende aflevering van Jeans, morgenavond te zien in de Leid se Schouwburg, heet treffend 'Lucky Numbers'. Eén van de zangers is Ivar Cos- tenoble. Hij maakt voor het derde jaar achtereen deel uit van de cast. „Het is topsport, twee uur lang zingen, soms achtstemmig, dansen en acte ren. Ga er maar aanstaan. En tussendoor verkleden, niet zel den twaalf keer op een avond. Timing is erg belangrijk. Soms heb je maar vijf seconden om iets te drinken, je haar goed te doen of een pruik op te zetten, het programma mag nergens inzakken. Da's krap, zo was ik bij de vorige show iets te laat en in mijn haast om bij de micro foon te komen ging ik onderuit. Krimpend van de pijn heb ik het programma afgemaakt." Costenoble grimlacht bij de herinnering. Ach ja, vallen en opstaan komt ook bij topsport voor." Per seizoen worden zo'n 130 voorstellingen gegeven. Diverse genres, rock roll, soul, balla ds, Nederlandstalig, etcetera, komen aan bod in de 'greatest hits show1, alles besprenkeld met een flinke middle-of-the- road-saus. Vorig seizoen mocht Costenoble zich uitleven in een schlagerblok. „Ik kwam op als Heino, compleet met zonnebril en robot-achtige bewegingen. Het publiek lag dubbel." Ook voor het Smurfenlied ge neert Jeans zich niet. „Je ziet de mensen genieten. Soms hele fa milies, die anders nooit naar het theater gaan. Het is het feest der herkenning. Ze zingen mee, dansen in het gangpad, doen de polonaise. Wat wil je nog meer?" Lyrische, juichende kritieken misschien? Die zijn er wel eens geweest, maar de gezaghebben de media moeten niet veel van 'Jeans' hebben. Costenoble: „Ik snap het wel, geen verhaal, elk jaar hetzelfde concept, dat be antwoordt niet aan hoge cultu rele maatstaven. In de grote steden slaan we ook niet aan, maar in de provincie loopt het als een trein, in sommige thea ters komen we al voor de zesde maal." 'Jeans' is het geesteskind van Dick van den Ende (geen fami lie van). Ooit werd 'Jeans' als opstapje beschouwd voor het 'grote werk' - zo doorliepen on der meer Lenette van Dongen, Tony Neef, Antje Monteiro en Bastiaan Ragas 'de school' - maar volgens Costenoble is dit beeld achterhaald. Tegenwoor dig is een omgekeerd proces aan de gang, bij audities mel den zich talenten, die in musi cals speelden of anderzins bühne-ervaring hebben opge daan. „Het lijkt mooi, een rol in een musical, maar doorgaans bete kent dat weinig speeltijd, met een bescheiden plaats ergens achter op het toneel. Bij 'Jeans' is iedereen even belangrijk. Er zijn geen sterren, het aantal soli van de vocalisten is gelijkelijk verdeeld", zegt Ivar Costenoble. „Kijk", zegt de zanger, terwijl hij naar Dick van den Ende wijst, hij zit nu met een aardap pelschilmesje een box te repe- raren. Dat zien we de 'grote' Van den Ende inderdaad niet zo gauw doen. Die heeft daar zijn mensen voor." 'Jeans' is nu aan haar dertiende aflevering toe. Bijgelovig zijn de dames en heren niet. Ze heb ben de voorstelling zelfs 'Lucky Numbers' genoemd. Er wordt onder meer een duik in het te levisie-verleden genomen en een uitstapje gemaakt naar Frankrijk. Het concept kan nog jaren mee, want, zegt Costen oble: „Het repertoire is onuit puttelijk." 'Lucky Numbers'. Te zien: woensdag 7 januari in de Leid se Schouwburg. Bij 'Jeans' is iedereen even belangrijk. Er zijn geen sterren. Publiciteitsfoto: Wim Kluvers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16