KUNST CULTUUR 'Ik liep letterlijk mijn eigen boek binnen' Oervorm van theater Musical Mamma Mia krijgt Zweedse versie Boekhandel verkijkt zich op Harry Potter vijf Vuijsje wer aan biograf van Rita Re Lord of the Rings 3 breekt nog meer records Galerie LUMC weer open dinsdag 30 DECEMBER 200 Schots landschap als personage in verfilming Renate Dorresteins roman 'Verborgen gebreken' Ouinten Schram als Pietje Bell. FotorGPD Goud voor Pietje Bell 2 Amsterdam - De familiefilm 'Pietje Bell 2' heeft in zeven da gen tijd een Gouden Film ver diend, omdat meer dan 100.000 mensen tot nu toe de film heb ben gezien. Het is voor de eer ste keer dat een Nederlandse film binnen een week deze sta tus bereikt. 'Pietje Bell 2' is in de kerstvakantie de best be zochte Nederlandse film en laat concurrenten als 'Kees de Jon gen' en 'Pipo en de Parelrid ders' ver achter zich. Het resul taat van het vervolg is zelfs tien procent beter dan het origineel, dat vorig jaar de grote Neder landse kersthit was. Filmmaker Francis Thompson dood new york - In New York is de Amerikaanse filmmaker Francis Thompson overleden. In zijn 50-jarige carrière kreeg Thomp son in 1965 een Academy Award voor de beste korte do- cumëntairé.vHij produceerde en regisseerde tal van korte en lange films. Francis Thompson was 95 jaar. Thompson kreeg zijn Oscar voor 'To Be Alive' een documentaire over kinde ren in Afrika, Italië en Amerika. In 1957 regisseerde hij de film 'N.Y..N.Y.', een abstracte kijk op het dagelijkse leven in New York. Crescendo zoekt leden leiden - Het Leids operettege zelschap Crescendo is op zoek naar vooral jonge leden voor de uitvoering van 'De Csérdés- fürstin'. liefhebbers van zin gen, dansen en acteren zijn welkom op de inlooprepetities op dinsdag 13 en 20 januari. Ze beginnen om 20.00 uur in de Maranathakerk aan de Lage Morsweg (ingang Dijkstraat 2b) te Leiden. Meer informatie: tel. 071-5652439. Stripdagen blijven in Archeon alphen aan den rijn - Het ar- cheologisch themapark Arche on in Alphen aan den Rijn blijft de plek voor de Nederlandse Stripdagen. Dat heeft het orga niserende Stripschap deze week bekendgemaakt. Afgelopen na jaar werden de jaarlijkse strip dagen voor het eerst in Alphen gehouden. Er is altijd een grote stripmarkt en de stripprijzen worden uitgereikt. Het Archeon is zo goed bevallen dat het Stripschap er op 22, 23 en 24 oktober terugkeert met de Stripdagen. Actrice Lisa Lesco overleden Berlijn - De Duitse actrice Lisa Lesco is op 88-jarige leeftijd in Los Angeles gestorven. Zij werd beroemd door onder meer haar samenspel met de Nederlander Johannes Heesters en de Zweedse Zarah Leander. De als Lisa Körschner geboren Lesco speelde al op zesjarige leeftijd in haar eerste theatervoorstel ling. Vanaf 1939 trad zij op in talrijke operettes in het Berlijn- se Nollendorfplatz-Theater. Op het witte doek maakte Lesco faam met onder meer de films 'Ein Mann mit Grundsatzen' en 'Spion für Deutschland'. door Marjolijn de Cocq Amsterdam - Eerdere plannen om boeken van Renate Dorre- stein te verfilmen, liepen vaak al in een vroeg stadium vast. Maar toen de schrijfster het scenario van Verborgen Gebreken' onder ogen kreeg van Tamara Bos, wist ze: dit gaat lukken. Paula van der Oest tekent voor de regie van de film, die in het najaar van 2004 uitkomt. Ze moest, lacht Renate Dorre- stein als ze terugkomt van de filmset, even de dode muis in specteren. De dode muis, die een kleine maar niet onbelang rijke gastrol speelt in haar boek Verborgen Gebreken' dat dezer dagen wordt verfilmd. Het ver stijfde beestje ligt, in een bedje van hagelslag, in dè tot een chaos van etensresten verwor den keuken van het nagebouw de Schotse cottage waar de bin nenopnamen plaatsvinden. Een Schotse acteur speelt de verte genwoordiger van een verhuur bedrijf voor vakantiehuisjes op inspectie en treft in het huisje een ontredderde Henny Orri in badjas. „Stilte in de studio", roept de opnameleider. „Quiet around here please." Dorrestein schreef Verborgen Gebreken' in 1996 en al snel na het verschijnen van het boek diende Tamara Bos ('Otje', 'Minoes') zich aan met de opzet voor een filmscenario. De ro man over het kleine meisje Chris dat zich, op de vlucht voor een familiedrama, met haar halfbroertje verstopt in de auto van de bejaarde Agnes Stam en zo op het Schotse ei land Muil belandt, is één van Dorresteins 'lievelingen'. „Bij eerdere pogingen om mijn boe ken te verfilmen ging het vaak al mis in het scenariostadium. Dan moest ik mijn veto uitspre ken. Film is toch een heel ander medium. Maar toen ik het see- amsterdam/anp - 'The Return of the King', de derde film in de Lord of the Rings-trilogie, heeft tijdens de kerstdagen ruim 262.000 bezoekers getrokken. Daarmee heeft de film weder om een record gebroken, na melijk dat van het beste week einde voor een rolprent in Ne derland ooit. Eerder al brak de film het record van best be zochte eerste draaidag. Dat heeft distributeur A-Film gisteren bekendgemaakt. Hier mee heeft de film van regisseur Peter Jackson het record van zijn voorganger, 'The Two To wers', verbroken. De tweede Lord of the Rings-film trok vo rig jaar in het kerstweekeinde ruim 250.000 bezoekers. In totaal bezochten inmiddels meer dan 700.000 Nederlanders 'The Return of the King'. De bij na vier uur durende film draait op dit moment in een record aantal van 189 bioscopen. Veel bioscopen vertonen de rolprent van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in meerdere kopie- en om aan de vraag van het pu bliek te kunnen voldoen. 'The Return of the King' is het sluitstuk van de grootse verfil ming van de boekentrilogie van schrijver Tolkien die Jackson heeft gemaakt. 'In de ban van de ring' verhaalt over een ring die kwade machten herbergt en door een reisgenootschap van hobbits, elfen, dwergen en mensen moet worden vernie tigd. Elijah Wood, Ian McKel- len, Viggo Mortensen, Sean Be an en Cate Blanchett spelen de hoofdrollen. stockholm/gpd - De musical 'Mamma Mia', waarvoor de hits van "Abba zijn gebruikt, beleeft 12 februari 2005 zijn Zweedse première. Het is de eerste keer dat het Abba-repertoire in zijn geheel in de moedertaal van de vier Zweedse popartiesten wordt vertaald. Naast nummers als 'Ring ring' en 'Waterloo' heeft Abba nau welijks songs in het Zweeds op genomen. De band wilde in de jaren zeventig juist met Engels talig repertoire de wereld ver overen. Niet Björn Ulvaeus, die de teksten voor Abba schreef, vertaalt de songs, maar Niklas nario van Tamara las, wist ik: dit gaat lukken." Regisseur Paula van der Oest, die een Oscarnominatie ont ving voor 'Zus Zo' en met 'Moonlight' de prijs voor Beste Europese Film won op het Hol lywood Film Festival, kwam in 1999 'op audiëntie bij Renate'. Uiteindelijk vonden in oktober van dit jaar de eerste opnamen voor Verborgen Gebreken' plaats op Muil. Dorrestein: „Ik liep letterlijk mijn eigen boek binnen. De cameraman is net zo verliefd op Schotland als ik. Het landschap is in het boek bijna een personage, en het is in de film ook heel sfeerbepa lend." Dat de Nederlandse lite ratuur vaak zo saai is, vindt Dorrestein, heeft met ons vlak ke land te maken. „Het bepaalt ons denken. Hier kun je je niet verbergen, hier kun je niet ver dwalen in een Sahara of weg zakken in een moeras. Daarom wijk ik vaak uit naar dramati scher landschappen." De licht dementerende Agnes, naar het zomerhuisje van haar familie gekomen om daar de as van haar oudste broer Robert te verstrooien, ontfermt zich op Muil over Chris en haar broer- tje. Terwijl de Schotse politie een grootscheepse zoekactie is begonnen, wordt langzaam duidelijk wat Agnes, gespeeld door Henny Orri (78) en Chris (rol van de 11 -jarige Priscilla Knetemann) beweegt. Het heeft volgens Van der Oest lang ge duurd voordat zij en Bos de juiste vorm hadden gevonden om de permanente monologue intérieur in het boek te verbeel den. Slechts sporadisch is geko zen voor flashbacks, een enkele maal voor een voice-over. Als Agnes haar dode broer Robert in gedachten voor zich ziet, ver schijnt hij gewoon in beeld. Bos: „In de literatuur zijn flash backs heel natuurlijk, maar in films zijn ze een crime. Robert is lijfelijk aanwezig. Maar dat heb ik pas aangedurfd nadat ik de televisieserie 'Six Feet Un- Regisseur Paula van der Oest in het Schotse landschap dat een belangrijke rol speelt in de verfilming van Renate Dorresteins boek Verborgen gebreken'. Foto: GPD der' had gezien, waarin de do den ook zichtbaar zijn." In eerste instantie, zegt Bos, had ze zich vooral op het psy chologisch drama van het boek gestort. Maar later heeft ze in haar scenario meer het thril leraspect geaccentueerd. „Dat heeft een film nodig ook." Ze wilde niet 'zo'n Amerikaans' verhaaltje, waarin Agnes en Chris elkaar verder zouden hel pen en het uiteindelijk allemaal weer goed komt. Dorrestein schudt van nee. „Daar doen we niet aan." Het thrilleraspect, zegt Paula van der Oest, is wat de film voortstuwt. De gehei men van Agnes, die een niet af latende liefde koestert voor de overleden Robert, en van Chris, die als gevolg vein haar handtas telijke oudere broer op drift is geraakt, leiden tot excessen. „Het is een heel sferisch, sterk verhaal over twee atypische heldinnen." Een zwaar verhaal, maar met ook een 'soort van lichtheid'. Van der Oest: „Een mooie men geling van ontroering en een hele laconieke humor. Het is natuurlijk ook een prachtig wrang gegeven: een oude vrouw die haar hele leven lang verliefd is gebleven op haar ou dere broer, en een klein meisje dat van haar oudere broer een liefde heeft gekregen die niet zou mogen." Toen Verborgen Gebreken' afgelopen zomer in Engelse vertaling verscheen, merkte een Britse literaire re censent op hoe zeldzaam het is als het in één boek gaat over zowel de very old als de very young. Dorrestein: „Toen ik Henny Orri op het strand van Muil zag rondscharrelen met die kinderen, ontdekte ik zelf ook hoe ongewoon en hoe ver frissend het was. Ik denk dat die combinatie van oud en jong één van de charmes van de film zal blijken te zijn." Al twintig jaar, zegt Dorrestein, praat ze met producenten over de verfilming van haar boeken. Vijf zijn er door producenten in optie genomen en 'in één of an der stadium van voorberei ding'. „Ik weet inmiddels wat de heikele punten zijn. Mensen tippelen er erg op om mijn werk te verfilmen. Er zit veel ac tie in mijn boeken, veel dialoog. Maar de werelden eronder, daar lopen ze altijd op vast." tienhoven/gpd - Rita Reys een biografie. Het boek geschreven door journalist Vuijsje en verschijnt naai wachting in november enkele weken voordat de zangeres tachtig jaar wordt rige week werd het contrat tekend in haar woning te hoven. Het boek zal zo'n pagina's tellen, inclusief t grafie en fotokatern, en schijnen bij uitgeverij Th Rap, onderdeel van De B Bij. Vuijsje gaat de nog imme tieve vocaliste uitgebreid viewen en is van plan het grotendeels in de 'ik-vorn te schrijven. „Rita is dus m al aan het woord. Maar he mij aardig ieder hoofdsti beginnen met één a twee na's waarin de auteur wat tergrondinformatie geeft haar uitspraken en herinn gen in hun context plaatst. Het is zijn doel 'deze marl jazzdame zichzelf zo com mogelijk te laten portrett en daarbij een groot deel vi Nederlandse jazzgeschiei in kaart te brengen. Reys zi melijk al zestig jaar 'in het „Ik heb het volste vertroi in deze onderneming, temperamentvol, goed va tongriem gesneden en zeldzaam goed bij stem vo< mand van achter in de zt tig" Vl Vuijsje (61) publiceert sind e gin jaren zestig over jazz; t< )u woordig in onder meer het [e Jazz en het bulletin van he derlands Jazz Archief. Sint v' drie jaar geleden vertrol >L hoofdredacteur van H J,® Tijd, is hij freelance jourr e', Rita Reys (79) debuteerde ii theaterorkest van haar vad 1942 en maakte sindsdien^, names met sterren als K e, Clarke, Oliver Nelson ei Blakey. Ze is de weduweef achtereenvolgens slagw Wessel Ilcken en pianist Pi cobs. alphen aan den rijn - Nu de drukke en kooplustige decem bermaand bijna achter de rug is, verwacht een aantal boek winkels met een flinke voorraad 'Harry Potter en de Orde van de Feniks' te blijven zitten. Hoewel exacte cijfers ontbreken en geen van de winkeliers zijn strop wil erkennen, is dat toch de algemene indruk. De ver koop van de Harry Potter liep goed, maar de verwachtingen waren nog hoger gespannen. Veel boekhandelaren hebben dit jaar te gretig ingekocht. Een algemene klacht is ook dat op het moment van de inkoop nog niet duidelijk was dat grote ke tens als Albert Heijn en Kruid vat een licentie hadden aange vraagd om ook boeken te kun nen verkopen. Hoewel het me rendeel van de nu verkochte exemplaren van 'Harry Potter en de Orde van de Feniks' over de toonbank van de boekwin kels is gegaan, is de concurren tie toch voelbaar geweest. Som mige boekhandelaren klagen dat klanten van tevoren hun 'Potters' wel bij hen hadden be steld, maar vervolgens het boek meenamen uit een supermarkt. In totaal zijn er door uitgeverij De Harmonie 1.120.000 exem plaren van het vijfde deel over de tovenaarsleerling gedrukt. Dat gebeurde grotendeels bij drukkerij Haasbeek in Alphen aan den Rijn, die daarmee een mega-order te verwerken kreeg. „Dat betekent dat één op de zestien Nederlanders een boek moet kopen. Dat kan haast niet", zegt een boekhandelaar. De uitgever daarentegen stelt dat van deel I nu toch ook één miljoen exemplaren zijn ver kocht. Maar dat is op de lange termijn gerekend. Een telem sche rondgang leert dat ni je winkel al gauw sprake is honderd tot enkele hond* la onverkochte exemplaren. „Daar staat tegenover", Fabian Paagman van de g jg namige Haagse boekha lie „dat de verkoop natuurlijl voorstelbaar is geweest, soort cijfers maak je met ar boeken niet mee. Wij hadd ie enkele weken 2100 exemp verkocht." Maar Paagman geeft toe d gj veel meer had ingekocht. 51 lukkig kon ik die voorraa Jj tijd doorverkopen." De m J,; boekhandelaren verwal overigens wel dat zij in de van het komend jaar hun raad nog kunnen verkoper hoop is gevestigd op het in latie gaan van de nieuwe 1U( Potter-verfilming. Strömstedt, een in eigen land gerespecteerd tekstdichter. Inmiddels is het internationale succes van 'Mamma Mia' niet te stuiten. Duitsland krijgt van af juli 2004 een tweede produc tie in Stuttgart. In Dublin begint volgend najaar een tournee door Ierland en Engeland. De Engelse productie verhuist in mei volgend jaar naar een an der theater. De musical is er dan al vijf jaar te zien. Wereld wijd zijn er momenteel tien producties van 'Mamma Mia' te zien, waaronder de Nederland se versie in het Utrechtse Bea- trixtheater. leiden - De galerie van het Leids Universitair Me disch Centrum (LUMC) is weer open. Na de verbou wing van de hoofdingang van het ziekenhuis maakt de galerie een herstart met een tentoon stelling van werken uit de NOG-kunstcollectie van het SNS Reaal Fonds. De menselijke figuur staat daarbij centraal. De kunstcollectie NOG is betrek kelijk jong. Pas in 1994 is begonnen met verzame len. De kunststichting van het LUMC toont hieruit het werk van vijftien hedendaagse kunstenaars. Onder hen bevinden zich Emo Verkerk, Elly Strik, Ossip, David Bade en Pieter Kusters. Op de foto zijn twee beelden te zien van Tom Rosenboom. Het verzamelgebied van de NOG collectie betreft actuele kunst met het accent op nog niet gevestig de kunstenaars. De collectie omvat inmiddels circa driehonderd kunstwerken. Bijzonder eraan is dat de collectie dakloos is en dus niet wordt gebruikt om het eigen kantoorgebouw te verfraaien. De werken worden uitgeleend aan culturele instellin gen of in bruikleen gegeven aan musea. De menselijke kunst blijft tot en met 1 februari te zien in de galerie van het LUMC. Publiciteitsfoto theater recensie Bert Jansma Voorstelling: 'Tantalus' van John Barton door Toneelgroep De Appel. Regie: Aus Greidanus. Toneelbeeld: Guus van Geffen. Met Sacha Bulthuis, Carine Crutzen, Geert de Jong, Judith Linssen, Reinout Bussemaker, Hubert Fermin, Aus Greidanus e.a. Gezien: 28/12, Appeltheater, Den Haag. Daar te zien t/m 30/5 op woensdag, zaterdag en zondag (aanvang 11.00 uur). Op een aantal woensdagavonden in drie delen (aanvang 19.30 uur). Een huzarenstuk, bravoure-the ater, een uitputtingsslag. Er zijn tal van omschrijvingen te be denken voor de 'Tantalus'-ma rathon van Toneelgroep De Ap pel. Maar fascinerend blijft het, van elf uur 's ochtends tot tien uur 's avonds in het Appel-the ater met het Griekse epos van John Barton: negen stukken van bijna een uur, onderbroken door korte pauzes en lange voor lunch en diner. Het heeft iets van het kermisef- fect: gaat dat zien, nooit ver toond. Tegelijkertijd refereert het aan een oervorm van thea terbeleving: met z'n allen een hele dag lang naar een giganti sche vertelling. In dit geval het epos van drie geslachten uit de Griekse oudheid: het huis van Tantalos met z'n vloek, dat van Peleus en het koningshuis van Troje. De aanloop, de strijd en de nasleep van de oorlog om Troje. Barton vond zijn stof in de drama's van Aischylos, Euri pides en Sophocles, bij Homerus en in andere bron nen, richtte het bouwwerk van mythes over goden en mensen, min of meer lineair, opnieuw op. Maar dan als een antieke soap, met elk van die afzonder lijke stukken als afleveringen met een cliffhanger aan het slot. Aus Greidanus heeft dat soap element nog versterkt. In een voorstelling die steeds wisselt van kleur en toon, duikt voort durend de ironie op. De stem van de profeet Kalchas als een onverstaanbare kletser via de megafoon, de neerdwarrelende sneeuw bij de kus van Cassan dra en Agamemnon, de hilari sche he-man held Achilles (Reinout Bussemaker), de her en der aanzwellende filmmu ziek, en vooral de tekstbehan deling: Bartons blanke verzen bewegen hier van pseudo-klas- siek naar nonchalant modern in de manier waarop vooral Sa cha Bulthuis en Hugo Maerten hun tekst benaderen. Dit is een familiesaga k la 'Pey ton Place', 'The Onedin fine', 'North and South'. Maar ook de familiesaga van de wereld, want steeds besef je dat er niet zoveel veranderd is. De onvermijdelij ke oorlogen, wraak die nooit iets oplost, volkeren tegen el kaar, de geheime scenario's, het afschuiven van verantwoorde lijkheid naar de goden, de meest gewetensvolle persona ges die de slechtste dingen ver oorzaken. En alle dood en ver derf, zegt de tekst, is ook uiteindelijk begonnen om Olijfolie dan wel. Het begint bij De Appel scl rend met een klassiek frie verstilde Griekse figuren b k de toneelwand. Het eigen ter aan de Duinweg is er j ff dig voor verbouwd. Het tc 5 heeft een amfitheatervorn ronde vloer blijkt deels om te kunnen, met een kroonl jc ter van licht erboven en verhoging en verdieping het speelplan daaronder. w Van de rollen blijft een aire huizenhoog overeind: de I volgehouden Agamemnon Hugo Maerten, defiberei j( aarzelend, gewetensvol, 1 v daardoor in het vuur van' drama zwak. De gestaalde lach van Geert de Jong als taimnestra die de proble i< onder de keukenmat veegts schrikbarende herkenbaai van de diplomatie in de sl overlever Odysseus van Hi Fermin. En de oude, a maar in termen van oorlog D kende 'beroepsmilitair' P< van Aus Greidanus zelf. rc Deze lange 'Tantalus' kent q pen en dalen, er is af en toe dip, soms op het toneel, sip fysiek bij jezelf. De Appel 1 artistiek betere voorstelfii jj gemaakt, maar dit is een h gorie apart: een uitputti theatrale vertelling met veil - zichten, van verstild tot ex fj rant uitbundig. Met in feite boodschap over de vergi heid van het menselijk strev C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14