Vlaria was eigenlijk een tienermoeder, 'Voortplanting essentieel als eten' Qt nbevlekte ontvangenis heeft niks met seks te maken Bert Alberda vindt niet dat hij voor God speelt WOENSDAG 24 DECEMBER 2003 tje aankomen. Het is voor mij ook he lemaal niet relevant wie de 'donor' is. Die wetenschap staat voor mij haaks op Het Geloven. Geloven heeft te ma ken met overgave, met accepteren dat er dingen zijn die we niet kennen. Dat we dingen niet weten, niet kunnen zien en misschien wel niet mógen zien." Daar zijn die grenzen weer. „Je moet niet alles klinisch willen verklaren," vindt Lijesen. „Op het moment dat je kind wordt geboren, overheerst toch niet de klinische wetenschap over hoe die baby is ontstaan. Dan overheerst de verwondering. Hoe is het toch mo gelijk dat zoiets moois ontstaan is?" Die verwondering geldt niet alleen de geboorte, maar zeker ook de dood. Al zijn bij de dood misschien veel meer vragen te stellen dan over het ont staan van het leven. „Ik heb mensen dood zien gaan. Ook dat is een in drukwekkende gebeurtenis. Nabe staanden blijven achter met vragen. Waar is hun geliefde gebleven? Ik zeg dan: we wensen hem of haar het goe de toe, dat ze verder mogen leven bij de warmte, bij de liefde, bij het licht. Niemand wenst zijn doden namelijk duisternis en kilte toe. Liefde en warmte houden niet op bij de dood, net zomin als ze beginnen bij de ge boorte. Warmte en liefde zijn er al voordat het leven begint. Zo zou het althans moeten zijn." Moderner Over de dood gesproken. Enige tijd geleden stond de katholieke wereld bol van de spanning vanwege de slechte conditie van paus Johannes Paulus II. Hij staat bekend als een be trekkelijk strenge paus. Abortus, eu thanasie, homoseksualiteit. Voor de paus zijn het allemaal onderwerpen die niet voor discussie vatbaar zijn. Zal een toekomstige paus wat moder ner worden? „Geen flauw idee. Er is een gerede kans dat de volgende paus een Zuid- Amerikaan of een Afrikaan zal zijn. In die gebieden wonen tegenwoordig de meeste katholieken. Ik moet oppas sen dat ik niet ga generaliseren, maar bij West-Europeanen zit het geloof vooral in hun hoofd. Zuid-Amerika nen en Afrikanen beleven hun geloof met hun hele lijf, met hart en ziel. Ge- passioneerder ja. Dat zal zijn invloed hebben op het functioneren van de kerk. Maar of het ook moderner wordt? Ik weet het niet." Over euthanasie wil pastor Lijesen nog wel wat kwijt. „Ik ben geen advo caat van de kerk. Zal niet zeggen: dit mag wel en dat mag niet. Als de wens er is, dan bespreek ik die. Stel dan de vragen: heb je aan je leven nog iets toe te voegen? Durf je de Eeuwige recht in de ogen te kijken? Sterven is een heel moeilijk proces. Een beslis sing om euthanasie te plegen, neem je niet zomaar. Ik vind dat je in vrede moet kunnen sterven. Moet sterven zoals je hebt geleefd. „De paus is ook iemand die staat voor rechtvaardigheid en solidariteit. Ik vind dus dat ik solidair moet zijn en naast een stervende moet staan. Ei genlijk vind ik het heel moedig als je het besluit durft te nemen. Ik vind het een daad van ultiem geloof en ver trouwen. Je hebt je leven gekregen van God en op een zeker moment geef je het weer terug." la stond twintig jaar geleden aan de wieg van de eerste Nederlandse reageerbuisbaby. Ui/Jaap Rozema door Joyce de Bruin Ach. De onbevlekte ontvangenis. Voor dr. Bert Alberda, die twintig jaar geleden aan de wieg stond van de eerste Nederlandse rea geerbuisbaby, is het vooral iets symbolisch. „Jezus is voor de kerk een bijzonder mens die wonderen heeft verricht. Hij was de zoon van God. Dus die moest ook op bijzondere wijze ter we reld komen. Daarbij is seksuali teit vooral voor de katholieke kerk iets smerigs dat eigenlijk niet kan. Priesters mogen toch ook niet trouwen?" Dokter Alberda is geen religieus mens, gelooft niet in bovenmen selijke gebeurtenissen, al ging hij in zijn jeugd wel naar de zon dagsschool. Had hij toen al kun nen bevroeden dat hij later zelf talloze 'onbevlekte ontvangenis- sen' tot stand zou brengen? Zo kun je reageerbuisbevruchting immers zien. In een petrischaal- tje worden zaadcellen en eicellen samengebracht, waarna een em bryo wordt teruggeplaatst in de baarmoeder. Er komt geen paring aan te pas. Het werd hem twintig jaar gele den wel verweten. Dat hij voor God speelde. „Het sprak mij niet erg aan. We zorgen dat de zaad jes bij het eitje komen. In vitro fertilisatie is in feite heel eenvou dig. Ingewikkeld was het om uit te zoeken wat de ideale omstan digheden waren om dat te doen. Ivf wordt nu ook in ontwikke lingslanden gedaan. Er is eigen geen land meer waar het niet wordt gedaan. De motieven ver schillen natuurlijk. In Nederland kan een vrouw in principe prima zonder kinderen leven, maar in sommige landen is een vrouw zonder kinderen een tweede rangsvrouw. Ik ben onlangs in Indonesië geweest. Daar lagen vier vrouwen in een zaal te beval len met alleen een gordijntje er tussen. Maar er was wel een ivf- kliniek." Diep ingebakken Voortplanting, zegt Alberda, is de enige manier waarop een mens zijn voortbestaan kan garande ren. Dat verlangen naar nage slacht zit dan ook diep ingebak ken. „Ik ken ontwikkelde vrou wen die druk waren met een mooie carrière, maar die rond hun veertigste toch het gevoel kregen: hé, er moet meer zijn in dit leven. Ik ken ook alleenstaan de vrouwen die zwanger willen worden. Die regelen zo snel geen vaste relatie met een man en gaan daarom naar de sperma- bank of zoeken een donor uit." De gemiddelde leeftijd van Alber- da's patiënten ligt rond de 35 jaar. De kinderwens gaat pas rond die leeftijd een grotere rol spelen, terwijl de vruchtbaarheid al flink is afgenomen. „Een vrouw wordt geboren met de ei cellen waarmee ze het haar hele leven moet doen. Wil ze tegen haar veertigste een kind, dan ge beurt dat met een eitje dat al bij na veertig jaar in haar lichaam zit. Die eicellen doen het minder goed. Er is een grotere kans op afwijkingen. Sperma daarentegen vernieuwt zich steeds weer. Een man kan in principe op zijn tach tigste nog kinderen verwekken." Voor een vrouw ligt, medisch ge zien, de beste leeftijd om aan kin deren te beginnen tussen het twintigste en het vijfentwintigste levensjaar, zegt Alberda. „Maar sociaal gezien vind ik de beste leeftijd rond je dertigste. Ik heb een dochter van 24 jaar. Als zij op haar 21ste zwanger was geraakt, had ik gezegd: je had nog zoveel kunnen doen. Als je kinderen hebt, word je beperkt in je moge lijkheden. Vroeger wachtte een vrouw tot ze een vent tegen kwam, trouwde en zwanger raak te. Meer was voor haar niet weg gelegd. Nu denkt ze eerst aan haar eigen ontwikkeling." Ja. In vitro fertilisatie druist in te gen de natuur. Zet de biologische klok een uurtje stil. „Ik vind niet dat het mijn taak is de mens aan die natuur te onderwerpen," zegt Alberda. „Want diep in mijn hart vind ik het een goede ontwikke ling dat vrouwen later beginnen aan kinderen. Als een vrouw van 38 jaar bij mij komt om hulp, moet ik haar dan zeggen dat ze er tien jaar eerder aan had moeten beginnen? Nee, natuurlijk niet. Wel zal ik haar goed voorlichten over de mogelijke risico's." Knibbelzuchtig Sommigen vinden dat mensen het recht hebben om kinderen te krijgen. Dat ivf daarom zonder meer in het ziekenfondspakket moet blijven. Het knibbelzuchti- ge kabinet heeft de vergoeding van de behandeling echter op de tocht gezet. „Ik weet niet of een mens het recht op kinderen heeft," peinst Alberda. „Maar ik vind wel dat ieder mens recht heeft op een behandeling als het krijgen van kinderen niet lukt. Voortplanting is net zo essentieel als eten. Ik vind dus dat men be ter andere dingen kan afschaffen. De pil, bijvoorbeeld, is toch iets dat men slikt om plezier te kun nen hebben. Sterilisatie is iéts waar men voor kan kiezen. Voor onvruchtbaarheid kies je niet." In Nederland is de techniek voor reageerbuisbevruchting zo on derhand wel uitgekristalliseerd. „Ik denk dat men in de toekomst vooral gaat nadenken over het maken van nieuwe cellen uit em bryo's die overblijven na ivf," vermoedt Alberda. Een embryo dat overblijft na een reageerbuis bevruchting is een klompje cellen dat nog moet uitgroeien tot bij voorbeeld levercellen, huidcellen, hersencellen of hartspiercellen. Wetenschappers hebben ontdekt dat deze stamcellen mogelijk kunnen worden ingezet om ziek ten als Parkinson, hart- en vaat ziekten en diabetes te genezen. „Ik zie niet in waarom we dat niet moeten doen. Deze embryo's zouden anders worden vernie tigd, als iets waardeloos wegge gooid! Als je er dan iets %Sarde- vols mee zou kunnen doen!" Zou Alberda zelf nog weten schappelijk onderzoek doen, dan zou hij waarschijnlijk bestuderen of en zo ja hoe menselijke eicel len buiten het lichaam kunnen rijpen. „Dat zou namelijk de ivf- behandeling voor de vrouwen veel minder belastend maken. Nu moeten we via de wand van de schede met een naald eitjes uit de eierstok halen. En de vrouw moet heel veel hormonen slikken. Er kleven allerlei risico's aan de behandeling. Heel soms gaat er zelfs wel eens een vrouw dood." Die uitdaging laat Alberda echter aan zich voorbij gaan. „Onder zoek kost heel veel tijd. Dan zou ik hier dingen moeten laten schieten en dat wil ik niet." De beroemdste bevalling aller uzi tÜden vond 2003 jaar geleden 'plaats in een stal in Bethlehem. Hoe zat het toen eigenlijk met de geboorte van Jezus en de )f gpnbevlekte ontvangenis van de maagd Maria? Rob Lijesen is 1 iastor van de rooms-katholieke parochie de Emmaüsgangers in IJsselmonde. Dr. Bert Alberda stond twintig jaar geleden aan de wieg van de eerste Sn] Nederlandse reageerbuisbaby. Beiden gaan vanuit hun eigen "njvakgebied nader ingaan op het begrip 'onbevlekte ontvangenis'. Ijïdoor Joyce de Bruin Pastor Rob Lijesen van de rooms-katholieke parochie de Emmaüsgangers in IJsselmon de wil eerst even iets rechtzetten. Veel mensen denken namelijk dat die on bevlekte ontvangenis iets te maken heeft met de manier waarop Maria zwanger geraakte van Jezus. Dat is niet het geval. „De onbevlekte ont vangenis heeft niets met seks te ma ken. Maria is de onbevlekte ontvange nis. Dat wil zeggen dat ze niet belast is met de erfzonde. Wat is erfzonde... Hoe leg ik dat uit? Erfzonde is het ge volg van de eigenschap in de mens om op zoek te gaan naar grenzen en om die grenzen vervolgens te over schrijden." De onbevlekte ontvangenis is in de katholieke wereld pas sinds 1854 een vaststaande overtuiging. Hoewel er al eeuwen eerder over werd nagedacht. „Voor het hele verhaal moet je eigen lijk terug naar het verhaal over Adam en Eva. Adam en Eva werden uit het paradijs verbannen omdat Eva van de appel at, ofschoon God het had ver boden. Zie je, dat wordt bedoeld met de erfzonde. Niet kunnen of willen accepteren dat er grenzen zijn. Adam en Eva hadden het goed in het para dijs. Ze mochten alles, behalve van die appel eten. Ze deden het toch. En dat had consequenties." Terug naar de onbevlekte ontvange nis. „In 1858 verscheen in Lourdes Maria aan een meisje dat Bemadette de Soubirous heette. Maria zei tegen dat meisje: ik ben de onbevlekte ont vangenis. Vier jaar eerder had paus Pius IX in een dogma vastgelegd dat Maria de onbevlekte ontvangenis was. Bemadette de Soubirous was een ongeschoold meisje dat niet eens wist wat die woorden betekenden. De verschijning van Maria móest dus wel echt zijn." Maar waar komt dan die algemene overtuiging vandaan dat Maria als maagd zwanger geraakte? „Maagd be tekent letterlijk jong meisje. Meer niet. Ze was verloofd met Jozef, maar nog niet getrouwd. En ze heeft de moed gehad die zwangerschap uit te dragen en dat kind gewoon te krijgen. Heel dapper. Maria was eigenlijk wat we nu een tienermoeder noemen." Was Jozef dan toch gewoon de biolo gische vader van Jezus? „We weten het niet. In de bijbel staat alleen dat de engel Gabriël naar de aarde afdaalde en aan Maria ver scheen. Gabriël is niet zomaar de eer ste de beste engel. Maria schrok zich dus helemaal naar. Gabriël zei tegen haar: 'Maria, je zult zwanger raken en je zult de zoon van de allergrootste baren'. Maria dacht: 'Oh jee, ik heb helemaal geen omgang met een man.' Maar Gabriël zei: 'De kracht van de allergrootste zal over je komen.' Met andere woorden: dat komt wel goed." Proloog Die eerste hoofdstukken in het ver haal over de geboorte van Jezus, be schreven in het bijbelboek Lucas, hebben maar één doel, meent Lije sen. „Het poogt je te prikkelen om de rest ook te lezen. Want als je dat leest, 'de kracht van de allergrootste zal over je komen', dan wil je maar één ding. De rest ook lezen. Het was een ijzersterke proloog." Hoe de bevruchting nou precies tot stand kwam, doet niet ter zake, vindt Lijesen. Want dat is nou juist de ma gie van het verhaal. „In zo'n verhaal moetje niet met een zaadje en een ei- Pastor Lijesen: „Geloven heeft te maken met overgave, met accepteren dat er dingen zijn die we niet kennen. Dat we dingen niet weten, niet kunnen zien en misschien wel niet mógen zien". Foto: GPD/Jaap Rozema Maria verscheen in 1858 in Lourdes. Ze werd het symbool van de onbevlekte ontvangenis. Foto: UPI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 33