Vreemde kostgangers Uitbeelding geboorteverhaal hangt samen met eeuwenoude culturen WOENSDAG 24 DECEMBER Franciscus van Assisi staat waarschijnlijk aan de wieg van de kerststal zoals wij die kennen. Volgens de overlevering kwam hij in elk geval met het idee om het verhaal van de geboorte van Jezus Christus uit te beelden met levende mensen en dieren. Een soort living statues, ter 'lering ende vermaek', zoals dat in de Middeleeuwen gangbaar was. Hij wilde in 1223 het kerstverhaal uitbeelden op een manier die iedereen kon begrijpen. De kerststal is dus bijna acht eeuwen oud én kent in sommige culturen soms vreemde kostgangers. door Pieter Lamberts De kerststallen die in honderden kerken te bezichtigen zijn, trekken veel belangstelling. Archieffoto: United Photos De Boer/Jur Engelchor Foto: GPD/Jan Lamberts n zijn meest ele mentaire vorm be volken Maria, Jozef, het kindje Jezus, een os, een ezel, wat engelen, herders en schaapjes een stal. Wie de voor stelling nog wat wil uitbreiden, kan er dan nog de drie koningen (of wijzen uit het oosten) bij zetten met hun kamelen en diena ren. In Nederland heb je het dan wel zo'n beetje gehad. Maar in andere landen is dat wel anders. Catalanen bijvoorbeeld hebben het idee voor hun kerststal in de acht tiende eeuw van de Napolitanen overgenomen. Daar dreven ze veel handel mee. En met die handel kwam ook de uitbeelding van Chris tus' geboorte in de vorm van een be kend en vertrouwd landschap Cata- lonië binnen. Maar niet alleen dat. Er reisde nog een verstekeling mee: de caganer. Dit figuurtje is misschien wel het populairste van de Cata laanse kerstkribbe. Je zou hem het Spaanse neefje van Manneken Pis kunnen noemen, want ook hij doet zijn behoefte. Alleen, de caganer doet het hurkend. Hij is dan ook een Manne ken Poep. Het is niet bepaald alledaags na tuurlijk, een figuurtje in de kerst stal dat doet alsof het op een Franse hurk-wc zit. In feite is de caganer dan ook een hei dens symbool. Hij staat voor de vruchtbaarheid van de grond. Logisch als je bedenkt dat in de achttiende eeuw het me rendeel van de Europeanen nog boer was en van landbouw of veeteelt moest leven. Vruchtbare grond betekende goede oogsten en goede oogsten genoeg eten voor ie dereen. Anders was het hongeren geblazen. Dus zetten de Catalaanse boeren en stedelingen een figuurtje in de kerststal dat zijn behoefte deed. En voor de herkenbaarheid kreeg hij natuurlijk het uiterlijk van een boer mee, met de typische slap pe Catalaanse muts, een gordelband en vaak ook nog een pijpje in zijn mond. Geluk Maar het kerstverhaal is natuurlijk niet zomaar een verhaal. De heilige familie en een poepend boertje in één ruimte, dat kan niet. Maar dat is geen probleem. De Catalaanse kerst stal bestaat immers niet alleen uit de kribbe. De stal staat in een berg achtig landschap, zoals je die kunt vinden in het binnenland van Cata- lonië, compleet met boerderijen, meren, en bossen, varkens en koei en, boeren en boerinnen, wasvrou wen, ganzenhoedsters, vissers en zelfs kapelaans, al dan niet op een ezel. Ergens in een hoekje verscholen, in elk geval niet zichtbaar voor Maria, Jozef en het kindje Jezus, maar wél voor wie de kerststal bekijkt, doet de caganer waarvoor hij is ingehuurd: hij bevrucht de aarde. En op die ma nier brengt hij geluk. Want ook in Catalonië zijn er nog maar weinig boeren. En stedelingen liggen meestal niet wakker van al dan niet vruchtbare grond. Maar geluk kun nen ook zij wel gebruiken. Daarom staat er bij iedereen wel een caganer in de kerststal. Dit traditionele figuurtje is nog elk jaar in allerlei soorten en maten op de kerstmarkten in Catalonië te ans rt lo igvl ;emi We koop. Beroemd is die van Barcelona, de Fira de Santa Llücia, genoemd naar Sint Lucia wier naamdag op 13 december valt. Een paar weken eer der al staan de kraamhouders, de firaires, op het plein voor de kathe draal en verkopen er, behalve de ge wone kerstspullen, caganers. Vaak hebben ze in de hete zomermaan den zelf de beeldjes van klei geboet seerd en beschilderd en hebben ze geprobeerd hen iets eigens mee te geven. Voor de verzamelaars, want die zijn er. Ook de chocolademakers blijven niet achter. Want de caganer, of zijn vrouwelijke evenknie de caganera, wordt zelfs van chocola gemaakt. Vaak krijgt hij of zij het gezicht van een bekende Catalaan, Spanjaard of zelfs Nederlander mee. Zoals een paar jaar geleden nog dat van Louis van Gaal, destijds coach van Barce lona. Die kon in elk geval toen wel wat geluk in de voetballerij gebrui ken. Dit jaar staat Letizia Ortiz mo del, gevierd tv-presentatrice en sinds kort de verloofde van de Spaanse kroonprins Felipe met wie ze op 22 mei volgend jaar gaat trouwen. Ze draagt een kroontje en draait een gouden drol. Missionarissen Maar de Italianen en Spanjaarden zijn natuurlijk niet de enigen die met de kerststal aan de haal gingen. Overal waar het christendom in zijn katholieke vorm naartoe ging, reisde de kribbe mee. Het was natuurlijk voor missionarissen een uitgelezen middel om het verhaal van Christus' geboorte helder en duidelijk uit te beelden, als woorden bij gebrek aan taalkennis letterlijk tekortschoten. Bovendien had de kerststal het voor deel dat hij makkelijk aan plaatselij ke omstandigheden kon worden aangepast. Zo kan het 'kindeke' Je zus in Mexico in een wigwam liggen. Of de geboorte wordt uitgebeeld in een pompoen, zoals in Uruguay, of in een kalebas, wat in Brazilië vaak gebeurt. In Zuid-Amerika is vaak ook een haan in of bij de stal te vinden. Die haan duidt op een Spaanse legende die zegt dat dit dier als eerste de ge boorte van Jezus zou hebben verr kondigd. Daarom heet de nachtmis in Spaanstalige landen Misa del gallo oftewel Hanenmis. Met het kraaien van de haan worden kwaad en duis ternis verdreven. In Aziatische landen hoeft Jezus weer niet in een kribbe te liggen. Daar wordt vaak een lotusblad ge bruikt. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het boeddhisme en zijn beeldentaal. In het boeddhisme is de lotus een teken van verlichting. De lotus staat met zijn voet in modderig water, maar groeit naar het licht toe. Op dezelfde manier groeit Jezus bo ven de modder van deze wereld uit. Uit het donker komt het licht. MÊÊtÊ mfflmmHPR Door het hele land zijn tot en met begin januari vele soorten kerststallen te bewonderen. Foto: United Photos de Boer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 25