KUNST CULTUUR 'Grandeur van paleis en Escher versterken elkaai Kerstcircus in Carré: weemoed en trots Ramayana: Bollywood-spektakel in Alphen Dickens Festijn trekt weer ruim 130.000 bezoekers Leidse Cantorij verdiei een aandachtig oor Rijksmuseum 'zeer tevreden over opkomst in Philipsvleu Zin in Kerstmis maandag 22 DECEMBER Poëzie in Voorschoten voorschoten - Poëzieliefheb bers in Voorschoten kunnen hun hart ophalen op donder dag 29 januari tijdens de Lan delijke Gedichtendag. Wie wil mag in de Dorpskerk een ge dicht (maximaal drie) voordra gen van eigen hand of van ie mand anders. Het thema is 'Helden', maar het is geen wet van meden of perzen dat het daar ook over moet gaan. In schrijven kan door een formu lier in te vullen bij de balie van de bibliotheek aan de Wijn gaardlaan. De poëzieavond be gint om 20.00 uur. KunstKlank zoekt stemmen noordwijk - De Stichting KunstKlank in Noordwijk gaat rond de dodenherdenking op 3 en 4 mei weer een speciaal pro ject uitvoeren. Uitgevoerd wor den het requiem van Campra en Funeralsentences van Henry Purcell. Een projectkoor repe teert vanaf januari. KunstKlank is nog op zoek naar nieuwe koorleden, jong en oud. Geïnte resseerden kunnen zich via in ternet wenden tot herma.van- piekeren@tiscali.nl. Rondleiding in een jachtslot hoenderloo - Nationaal Park de Hoge Veluwe besteedt in ja nuari aandacht aan het werk van de Nederlandse kunstenaar Chris Lebeau (1878-1945) in Jachtslot St. Hubertus. De rondleidingen door het slot voeren om die reden door ruimtes die normaal afgesloten zijn. Jachtslot St. Hubertus is gebouwd als woonhuis voor het echtpaar Kröller-Müller, grond leggers van het park en het naar hen genoemde museum. Kunstliefhebster Helène Kröl ler-Müller gaf Lebeau opdracht een deel van het interieur van het slot te ontwerpen. Lebeau ontwierp bekleding voor de stoelen en gordijnen. Daarnaast maakte hij decoratieve vazen en wandborden. Belangstellenden moeten voor de Lebeau-rond- leidingen reserveren. muziek recensie Maarten Baanders Concert: Adventsconcert door Leidse Cantorij o.l.v. Hans Brons. Gezien: 21/12 Hooglandse Kerk, Leiden. In het programmaboekje wordt gevraagd niet te klappen tussen de nummers, en de bladzijde pas om te slaan als de muziek is uitgeklonken.' Dit is kenmer kend voor de zorgvuldigheid waarmee de Leidse Cantorij haar muziek gaaf wil houden en de sfeer van het adventsconcert wil bewaken. Deze zorg is op zijn plaats, want het koor heeft een prachtig uitgebalanceerd geluid, de stemgroepen vormen een fraaie eenheid en de mu ziek wordt met veel gevoel voor nuance uitgevoerd. Dit blijkt meteen al bij de pro cessie-hymne (arr. David Will- cocks), waarmee het koor de kerkruimte binnenkomt. De ijle vrouwenstemmen hebben een grote ruimtelijke werking en met het invallen van de andere stemmen wordt een volheid opgebouwd, die de grootse ge beurtenissen in de tekst geheel tot hun recht laten komen. Het programma vertoont een mooie opeenvolging van scha keringen. 'Ave Maria' van De Victoria wordt ernstig en ver fijnd uitgevoerd, met een inge houden opbloei aan het eind. De nobele melodie van het 'Magnificat' van Herbert Ho- wells wordt licht ingezet door de vrouwenstemmen, waarna halverwege het indrukwi de ingrijpen van God m( gestieve kracht wordt l gen. De verrassendste on len zijn 'Ave Rex' van M Mathias en vooral het ii wekkende 'O Magnum M um', waarin de sterk uitg de, vaak dissonante intei voor grote spanning zorg in het geval van 'O M; Mysterium', het gevoel i luisteraar geopend waardoor er ook werkel mysterieus' ontstaat. Aardig is de keuze om de 'A Ceremony of Carol' Benjamin Britten te later afgaan door 'Masters Hall' (arr. Willcocks), e< moedelijk, ongecompl mars-achtig werk, en een solo van Louis-Claude D met virtuoze variaties. B verstilde, serene, ve compositie komt daarn; over. De vrouwenstemm helder en trapsparant. I het wervelend canonisch zette 'This Little Babe' partijen helder te volge zouden hier en daar de p speelsheid en extraverte e die Britten zo eigen zijn tot hun recht mogen kom Bijzonder is de bij drag mezzo-sopraan en harpis chel Ann Morgan. Ze echte Britse, zoals ze het tige en het tedere met weet te verenigen, pree goede combinatie om lit als 'In the bleak midwint Gustav Holst en 'A wai Manger' van W.J. Kirkj indrukwekkend uit te voe amsterdam/anp - De bezoe kersaantallen in het tijdelijk on derkomen, stellen het Rijksmu seum niet teleur. In totaal 3500 mensen bezochten afgelopen weekeinde de Philipsvleugel van het museum in Amster dam. Dat is grofweg de helft van de opkomst tijdens een normaal weekeinde. De topstukken van het Rijks museum zijn sinds dit weekein de tijdelijk ondergebrach Philipsvleugel, omdat hoofdgebouw ingrijpend verbouwd. Het vemi Rijksmuseum zal halv< 2008 openen. Tot die ti vierhonderd belangrijke ken, waaronder de Nacht te bezichtigen in de F vleugel, die eentiende v totale oppervlak van het um beslaat. deventer/anp - Het jaarlijkse Dickens Festijn en de Deventer kerstmarkt hebben het afgelo pen weekeinde meer dan 130.000 mensen naar de Han zestad getrokken. Bij het Dic kens Festijn in de Deventer bin nenstad liep de wachttijd door de enorme toeloop af en toe op tot zestig minuten. Volgens een woordvoerster van de organisa tie hebben zich ondanks de re- corddrukte en de slechte weers omstandigheden geen proble men voorgedaan. In de Walstraat en omgeving kwamen meer dan 350 figuren en personages uit de beroemde boeken van de Engelse schrijver tot leven. Onder hen klassiekers als de vrek Scrooge, de geest van Marley, de deftige Samuel Pickwick en zelfs Queen Victo ria. Nieuwe elementen ten op zichte van vorig jaar waren de Charles Dickens expositie en een lezing over de vermaarde schrijver. Bezoekers van het Dickens Fes tijn konden gisteren aanslui tend een bezoek brengen aan de grote kerstmarkt op De Brink. Hiervan hebben tiendui zenden mensen gebruikge maakt. Ook de talrijke kerstcon certen in de diverse kerken wer den druk bezocht. Volgens de organisatie wordt het publiek dat het kerstspekta kel bezoekt steeds breder. „Mensen komen overal van daan. Dit jaar kwamen bezoe kers met tientallen touringcars uit heel Nederland, maar ook uit België en Duitsland. Het geeft aan dat we als kerstevene ment nog steeds groeien." Het Dickens Festijn dat gister middag om vijf uur officieel werd afgesloten, is nu voor de dertiende achtereenvolgende keer gehouden. Vorig jaar trok het evenement eveneens onge veer 130.000 mensen naar De venter. utrecht - Nieuwsgierig kijken bezoekers naar een tafereel van de tentoonstelling 'Zin in kerst', tot en met 6 januari te zien in het Catharijneconvent in Utrecht. De expositie over de betekenis van het kerstfeest probeert de bezoeker antwoord te geven op vra gen als: waarom zetten we een kerstboom in huis? Waarom hangen we sterren voor de ramen? En: waarom eten we zo uitbundig met kerst, het liefst aan een tafel vol kaarsen. Foto: ANP/Marcel Antonisse theater recensie Theo de With Voorstelling: 'Ramayana' door Jeugdtheaterschool Zuid-Holland. Regie: Theo Ham. Gezien: 20/12, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Nog te zien in o.a.: Den Haag (9/1), Zoetermeer (18/1), Leiden (29/2), Amsterdam (5-6/3) en Gouda (14/3). Het is een traditie aan het einde van het jaar. De in Gouda ge vestigde Jeugdtheaterschool Zuid-Holland, met tegenwoor dig ook een vestiging in Alphen aan den Rijn, duikt in de thea ters op met een familievoorstel ling. Sinds vorig jaar is de koers ietwat verlegd. Waren het in eerste instantie sprookjes van Grimm of verhalen van 1001 nacht die voor het theater wer den bewerkt, vorig jaar werd een aantal bijbelverhalen bij de kop gepakt. En op dat pad gaat de theaterschool voort, want ze staat nu in het theater met een verrassend verhaal uit het hin doeïsme. Stand-up comedian Narsingh Baltwantsingh is door regisseur Theo Ham als enige volwassen .acteur aangetrokken voor 'Ra mayana'. Als verteller neemt hij het publiek bij de hand en leidt het door het mythische verhaal over een prins die op het laatste moment niet wordt gekroond, maar veertien jaar wordt ver bannen. Met zijn vrouw Sita trotseert deze prins Rama aller lei gevaren. Het dreigt uit de hand te lopen als de mooie Sita door een tienkoppige duivel wordt ontvoerd. Met behulp van een apenleger weet Rama zijn schone echtgenote echter te heroveren. De familievoorstelling begint als een Bollywood-spektakel. In de stijl waarin in India films worden gemaakt, is er zang, dans en magie. En dat wordt nog eens overgoten met een sausje van veel goud en glitter. Een lekker eigentijds deuntje met oriëntaalse klanken maakt het tot een aantrekkelijk schouwspel. Maar daarna ont vouwt zich toch echt hef ver haal. De verteller stapt er zo nu en dan uit en in en weet daar mee ook de jeugdige kijkers bij de les te houden. Voor zover nodig, want die aanschouwen meestentijds geboeid de avon turen van onder meer Rama's baldadige broertje Lakhsman (prachtig vertolkt door Maarten van der Molen) en de dikke aap Hanuman die tot een van de helden van het verhaal uit groeit. Het enthousiasme van de veer tig jeugdige acteurs op het po dium werkt als altijd aansteke lijk. Het is knap dat ze met een onbekend verhaal bijna twee uur lang de aandacht vast we ten te houden. Vorig jaar kende iedereen op zijn minst een aan tal bijbelverhalen, maar zo'n aanknopingspunt ontbreekt bij 'Ramayana'. Door het motto 'beloofd is beloofd' een paar keer op een cruciaal punt terug te laten komen, wordt toch een houvast geboden. Het maakt nieuwsgierig naar wat de Jeugdtheaterschool in de toe komst van plan is. Er staat in elk geval nog een 'boeddhisti sche voorstelling' op de rol. door James McGonigal den haag - Het Escher museum in Den Haag bestaat een jaar. Het heeft stilletjes aan de weg getimmerd en is tevreden over de bezoekersaantallen. Maar het wil volgend jaar sterker groeien: meer jongeren, meer buitenlan ders. En: het wil koninklijker overkomen. „Na een goed verlopen op- bouwjaar gaat het museum in 2004 de vleugels uitslaan", zegt directeur Wim van Krimpen van het Escher museum, geves tigd in het voormalig koninklijk paleis Lange Voorhout. „Daar bij gaan we de grandeur van het Paleis Lange Voorhout verder herstellen. De uitstraling van deze unieke locatie in het hart van Den Haag versterkt de kracht van de Escher-collectie die we laten zien." Het Escher museum is een on derdeel van het Haags Gemeen temuseum, dat al heel lang de beheerder is van de collectie Escher. Sinds november vorig jaar is het werk van deze grafi cus permanent te zien in een gebouw in het centrum van Den Haag, waar Wilhelmina, Juliana en Beatrix voetstappen hebben liggen. „Toen dit gebouw werd overge dragen aan de gemeente, zijn alle kroonluchters weggehaald, bestemd voor andere paleizen. We zijn nu bezig met een pro ject van kunstenaar Hans van Ben them uit Rotterdam voor achttien nieuwe kroonluch ters." Een uit kristallen stukjes opgebouwde glazen haai van twee meter is wellicht niet exact de herinnering van prinses Juli ana aan haar voormalig werk paleis, maar Van Krimpen be schouwt het als een onderdeel van de 'marketing' van zijn mu seum. „We zitten op een unieke loca tie, vlakbij het Binnenhof. Het werk van Escher is fantastisch, van alle tijden. En het gebouw is een voormalig paleis van de koninklijke familie. Met die combinatie kun je toch wat?!", zegt hij enthousiast. Toen hij drie jaar geleden in Den Haag aantrad, was 'Muse um het paleis' een verliesge vende attractie. Volgens Van Krimpen was er een publieks- werken van Escher te zien. Maar ook bijvoorbeeld lichtobjecter^ Hans van Benthem in het Trappenhuis. Foto: CPD f- trekker in dit gebouw nodig om te voorkomen dat er een door lopende financiële verliespost zou ontstaan. „Het Gemeente museum heeft drie parels in de collectie. Mondriaan, de Haag se School en Escher. We doen veel meer dingen daarbuiten, maar in dit paleis kunnen we Escher permanent laten zien", aldus Van Krimpen. Het eerste jaar was er een van opbouw. „We hebben niet ge adverteerd, amper ons gezicht laten zien. Toch hebben we on ze doelstelling van 80.000 be zoekers per jaar gehaald", zegt Van Krimpen. Het paleis is ver der verbouwd en gemoderni seerd. De komst van de nieuwe kroon luchters is een stap op de weg die Van Krimpen zijn museum wil zien volgen: aantrekkelijk voor jongeren, gericht op be zoekers uit Japan en Amerika. „Naast Nederland zijn 4n Escher-landen, ondank^ klap die het toerisme de ij pen jaren heeft gehad." B dien biedt nadruk op d° schiedenis van het geboil koninklijk paleis extra mojj heden. In Nederland en België ziL Krimpen voorts grote moL heden. „We gaan via irL educatieve pakketten ajc den, als kunstonderwijs scholen dat oppikken, zIj aansluitend welkom vo(fot bezoek aan dit museum, "g. Hij ziet een duidelijke tij ding tussen het werk vay: cher (bijna digitaal) en dfj reld van jongeren. Het n% bevat ook onderdelen diej^ op aansluiten. Bezoeker:», nen videobrillen op^( waarmee zij virtueel kf rondwandelen in de onmj ke constructies van Eschel door Corrie Verkerk Amsterdam - De prijswinnaars buitelden, vaak letterlijk, over el kaar heen tijdens de première van de alweer negentiende edi tie van het Wereldkerstcircus in Carré. En de kersverse spreek- stalmeester Ted de Braak vergat geen enkele, blinkende, onder scheiding. Daar betraden ze het zaagsel van de piste: de Gouden- en Zilveren Clownwinnaars (de circus-Oscars die elk jaar in Monte Carlo worden uitgereikt) en nieuwe talenten die - nu al - met zilveren en bronzen me dailles mochten prijken. Een sterrenparade, aldus de organi satoren, als ode aan het oude Carré, aan de vooravond van de ingrijpende renovatie. „Een programma met weemoed en trots." Weemoed was er ook een beet je bij het definitieve afscheid van gastheer/ spreekstalmees- ter Peter van Lindonk. Nog één keer betrad hij, in vol ornaat, de piste, om opvolger De Braak aan te kondigen en voor een laatste maal zijn jaarlijkse kers twens uit te spreken: 'May all your days be circus days'. Het leverde hem applaus, een bos rozen van Ted en een levens lange ereplaats bij 'zijn' circus op. En zo mocht De Braak zijn allereerste Carré-nummer aan kondigen. Een beetje onwennig nog, in het begin. Maar met het vorderen van het programma zagen we hem steeds beter in Dompteur Alexander stoeit met zijn dieren alsof het katjes zijn, zoals hier met Maasai. Foto: WFA zijn bordeaux-rode circusjas passen. De Engelse dompteur Alexan der Lacey mocht het spits afbij ten met zijn tijgers en leeuwen, waaronder zijn imponerende mannetjesleeuw Maasai. De kenners waren het eens: een topnummer, met een aantal opzienbarende staaltjes dres suur. En een 'gouwe ouwe': La- cey's hoofd tussen de kaken van Maasai. De dompteur stoeide met zijn dieren alsof het - hoe clichématig dat ook klinkt - katjes waren. Er werd geknuf feld, op natte neuzen gezoend en gekroeld, al liet een enkele leeuw op Lacey's aanwijzingen nog wel wat woest zijn vlijm scherpe tanden zien. Lacey ont ving er in Monte Carlo begin dit jaar niet voor niks een Zilveren Clown voor, uit handen van prinses Stephanie. Dat niet elke prijswinnaar de harten van het publiek kan ver overen, bleek ook tijdens deze circuseditie. De Russische ko miek Jigalov? Fantastisch, vond uw recensent; niet te pruimen, meenden anderen. Met zijn nogal schokkerige mimiek trok hij aan en stootte af. De circus jury uit Monte Carlo was geïm poneerd door Jigalovs vernieu wende stijl. Ja, alweer een Zilve ren Clown. Zijn aangever Csaba mag daarbij niet worden verge ten. Stoïcijns bezag deze de ca priolen van zijn partner, en oogde een beetje, aldus een be zoeker, als een 'vollere' broer van W.F. Hermans. Het begrip '116 jaar Carré' viel dikwijls. Zoveel jaar was het im mers geleden dat Oscar Carré zijn theater oprichtte. Maar ook de Zwitserse familie Knie, als altijd de spil van de show, had iets te vieren. Dit jaar bestond het Zwitserse circus 200 jaar en speciaal voor dit feestelijke feit presenteerde Fredy Knie jr. een 'paardencaroussel' met niet minder dan 24 viervoeters. Heel veel dus. En daarmee, moet Knie jr. gedacht hebben, was het wat paarden betreft dit jaar wel genoeg. Jammer. Echtgeno te Mary-José verscheen nog wel eventjes op een wit paard, maar de rest van haar act bestond uit een teleurstellende papegaai- endressuur: papegaai telt tot negen, papegaai vliegt door hoepel In het door Zwitserland reizen de jubileumprogramma van Knie trad dit jaar ook buikspre ker Wilier Nicolodi op. Niet al leen met in elkaar geknutselde poppen, maar ook met 'slacht offers' uit het publiek. Medail les, stonden bij hem niet ver meld, maar Nicolodi liet op aanstekelijke wijze zien hoe je van een ouderwetse variété-act een moderne dijenkletser kan maken. En dan verder, in vogelvlucht, de overige artiesten met gevul de prijzenkasten. Jongleur Pica- so jr. jongleerde zich naar een Zilveren Clown, De Vliegende Vrouwen van Pyongyang ver overden met hun sensationele luchtnummer goud, evenals de springplankacrobaten van de Russische Puzanov-ploeg. Met een drievoudige salto op één stelt kun je de Russen ook moeilijk met lege handen naar huis sturen. Wereldkerstcircus, t/m 4 janu ari in theater Carré

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10