Zuco 103: 'Vrijheid staat bij ons voorop' w KUNST 8f CULTUUR Springlevend en spontaan kerstconcert 'Ik wist als kind al: ik wil blazen' Schilderijen van Jos Verwiel zijn bijna fysieke ervaring ij ito vaakst immer één Wereldrecord filmkijken verbroken woensdag 17 december 2oo3 R5 lp? de Nederlands bekendste muzikale exportproduct speelt in het LVC bijlorsato. pp p/Jasper Juinen de )k m - Marco Borsato ds deze week van alle ïdse artiesten de mees ier-1-hits op zijn lat succes boekt hij met Ie 'Afscheid nemen be- die deze week naar plaats stijgt in de Top f- tzijnplatenmaat- j Universal Music. Bor- iet met zes nummer-1 - i bij de Golden Earring A :ats, die elk vijf keer de plaats van de Top 40 jurylid lale Teheran |rma Roefs de Wit, ei- n de Leidse Galerie li bestuurslid van de jt Foundation, is jurylid tsde Biënnale van Te- je jury, waarmee zij duizend werken be- bestaat uit vijf leden zij de enige niet-Iraan- ifs de Wit dankt de uit- onder meer aan de r georganiseerde expo- ichttien moderne kun- onder de titel 'Een ijk op Iran', in 2001 in .kerk en bij Galerie n aan de expositie van engroep Dena, in 2002 r en bij Art Gallery Ca- nkort wordt mede on- ïuspiciën, onder de ti- am Vandaag', het werk nternationaal beken- imese kunstenaars esteld bij Amber en afie over mneveld door Bert Jansma leiden - Een bijzondere chemi sche reactie moet dat geweest zijn, toen pianist Stefan Schmidt, drummer Stefan Kruger en zan geres Lilan Vieira vier jaar gele den samen in een studio wat tracks maakten voor de hippe formatie Sfeq. De drie kenden el kaar, van hun jazzopleiding, van diverse bands. Niets wees er nog op dat ze daar gedrieën die mu zikale cocktail klaar zouden schudden die Zuco 103 ging he ten. Maar al werkend, schavend en ideeën spuiend was het er op eens. Een explosieve cocktail, want hun mix van Braziliaanse ritmes, wereldmuziek, souljazz en electronics is nu Nederlands bekendste muzikale exportpro duct. Dit jaar maakte Zuco 103 een tournee door Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland en speelde zelfs in zalen van zo'n 1200 man. „Ik denk dat ons succes te maken heeft met het feit dat we alle drie zo anders zijn van karakter en achter grond. We vullen elkaar aan", zegt de Braziliaanse Lilian Viei ra. De band is komende vrijdag te horen in het LVC in Leiden. „We komen uit de scene van de jaren negentig", vult drummer Stefan Kruger aan. „We gingen naar dezelfde feestjes, los van de jazzclubs waar we zelf speel den. We ontdekten daar dat electronische muziek heel inte ressant kon zijn. Daar is New Cool Collective uit voortgeko men, waar wij bij speelden voordat we Zuco 103 vormden. We hadden het geluk dat die beweging van de Braziliaanse vibes toen helemaal los kwam. De gedachte achter Zuco komt van conservatoriumstudenten die verguisd werden door de jazzgeneratie daarboven die he lemaal op slot zat. Geen subsi die meer te krijgen, jazzclubs die leeg waren. Wij gingen in discotheken spelen, mét ons jazzgevoel." Tien jaar geleden werden jazz muzikanten die muzikale gren zen aan hun laars lapten nog als een soort overlopers gezien. Inmiddels zijn cross over, drum 'n bass en wereldmuziek allang geen vieze woorden meer in jazzland. Stefan Kruger geeft zelfs les aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. „Er is verandering, er zijn meer open geesten. Vorige week nam ik op het conservatorium deel aan een clinic met de muziek van Steve Reich. Muziek knip pen, er overheen spelen, sam plen. Op de jazzafdeling, nota bene. Er verandert wel iets. De hele bebop-terreur is een beetje verwaaid." Pianist Stefan Schmid valt in: „Al heb ik nooit één seconde spijt gehad dat ik les van Frans Eisen heb genomen." Kruger: „Natuurlijk vind ik 't ook nog altijd te gek om naar liedjes uit het American Songbook te luis teren. Of naar Frank Sinatra. Maar het is ook te gek om de modernste drum 'n bass-songs te horen. En dan te merken hoe moderne jazzmuzikanten dat weer gebruiken. En omgekeerd hoor je jazz van twintig jaar te rug gemixed door de hipste dj's." Stefan Schmid: „In ieder geval is het verleden voor ons belang rijk. Daar hoort de Braziliaanse muziek bij, de salsa, de Afro- Cubaanse jazz, de poppy din gen die we met Cool Collective speelden. Het zijn allemaal bouwsteentjes die we gebrui ken in Zuco." „We hebben Lilian echt op heel verschillende manieren laten zingen. Zelfs als een dronken viswijf." Foto: GPD/Theo Bohmers Kruger studeerde in Den Haag en Rotterdam, Münchenaar Schmid volgde het conservato rium in Hilversum en Lilian Vieira studeerde zang in Rotter dam nadat zij in 1989 vanuit Brazilië naar Nederland was ge komen. Haar metamorfose is misschien nog de opmerkelijk ste. Eerst een zacht en lieflijk zangeresje bij de Braziliaanse band Bacan, inmiddels een po diumbeest. Ze lacht er hard om. „Ik was heel verlegen. Ik was echt doodsbang op het podi um, durfde niks te zeggen. Bart Suèr van Sfeq heeft me er af ge holpen. Verlegenheid is iets persoonlijks, van jou privé. Daar komt het publiek niet voor, zei hij. Dat was raak, dat heeft me geholpen." Een bevrij ding noemt ze het, net als de manier waarop ze nu muziek maakt. Met gekke stemmetjes, met een lief of dan weer ruig geluid. Stefan Schmid: „We hebben Lilian echt op heel ver schillende manieren laten zinr gen. Zelfs als een droflken "vis wijf." Lilian Vieira: „Op school leer je techniek en hoe het hoort. Ie dereen gaat dan ook precies als iedereen zingen. Als je dan je eigen muziek leert maken, komt dat als een bevrijding. Je hoeft geen ander te zijn dan je zelf. Ik weet dat mijn techniek niet de allergeweldigste is, maar ik ben wel erg bezig met de ei gen kleur van mijn stem." Het drietal van Zuco - op het podium aangevuld met bas, percussie en een dj - schrijft de composities gezamenlijk. On der elk stuk staan minstens drie auteursnamen. „Iedereen heeft wel ideetjes voor liedjes, met z'n drieën werken we die uit. Meningsverschillen zijn snel opgelost, heel democratisch, twee tegen één en niemand is kwaad als-ie overmiled wordt", stelt Schmid. „Het gaat steeds een stukje be ter met Zuco", sluit Kruger aan. „We hebben geen marketing concept dat ons van bovenaf wordt opgedrongen, we zitten op een soort undergroundlabel. We produceren onze platen zelf. We hebben een jazzmenta- liteit, vrijheid staat bij ons voor op. Die willen we houden. Dat betekent dat je er voor moet gaan, dat je moet vechten om naar boven te komen. In dë popmuziek moet je je echt be wijzen, in de jazz is dat wat ge makkelijker. Daar heb je nog wat extra geldstromen en subsi dies. Onze geldstroom is het publiek in de zaal." Zuco 103: 19/12 LVC, Leiden; 20/12 Patronaat, Haarlem; 26/12 Paard van Troje, Den Haag; 29/12 Paradiso, Amster dam. - Tv-producent, tor en theaterkenner ;1 schrijft een biogra- rim Sonneveld, die ko- irjaar met een dvd Het is op 8 maart geleden dat de ge- tertainer op 56-jarige hartfalen overleed, ia zijn dood versche- le boeken over zijn le- tot een serieuze bio- ajlet nooit gekomen. De van Peekei heet 'Zeg igen het leven', naar Sonnevelds frater Ve- muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Rotterdams Kamerorkest o.l.v. Conrad van Alphen m.m.v. Wilke te Brummelstoete, mezzo-sopraan en het Nationaal Jeugdkoor o.l.v. Wilma ten Wolde. Gehoord: 16/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. Springlevend, spontaan, naar alle kanten stralend; in zeer kort bestek het optreden van het Rotterdams Kamerorkest met de mezzo Wilke te Brum- melstroete en het Nationaal Jeugdkoor. Instrumentalisten, koor, en solist vormen een fraai kerstboeket, vol primaire, sa mengestelde en versluierde, licht mysterieuze kleuren. Eén bloem uit de toef is de pas torale uit Handels Messiah, ge volgd door de alt én sopraan aria 'He shall feed his flock like a Shepherd', die de mezzo Wil ke te Brummelstoete helder en ongecompliceerd in z'n geheel voor haar rekening neemt. Hier wordt direct duidelijk dat het Rotterdams Kamerorkest in staat is om sfeer te scheppen. In Antonio Vivaldi's motet 'Nisi Dominum' (kopie van dit werk is pas in 1920 gevonden in Tu rijn) weet het RKO steeds een fraaie balans te vinden tussen ijle transparantie, kleurrijk vreugdebetoon en gedragen plechtstatigheid. De grote strij kers creëren met elkaar een donker gloedvol coloriet, heel vrolijk aangelengd met het licht hese, o zo vriendelijke, kist- orgeltje. De ambitieuze compo sitie in negen delen wordt door Te Brummelstoete ronduit prachtig gezongen. Haar helde re wendbare stem straalt en draagt ver in vreugdevolle pas sages, maar kan heel soepel overgaan in zachte iets ge voileerde donzigheid die ze heel lang en teder weet uit te spinnen. Na de pauze treedt er een hele rij jonge meiden aan, tussen de 16 en 25 jaar; in 't zwart met ie der z'n eigen snufje rood. En die zingen me toch de cherubij nen uit de hemel, dat je bijna vanzelf midden in een schilderij van de gebroeders Van Eyck rolt; dat beeldschone paneel waarop een hele rij zeer toege wijde engelen bij een organum staan te zingen. Zo ook in de 'Hymnus' uit Haydns Vespers in F voor koor en orkest waarin het Nationaal Jeugdkoor even eens veelstemmige engelen zang benadert. Deze uitverko ren groep zingt in een kristal heldere primaire klankkleur, die niettemin verschillende stem soorten in zich bergt. De dames zingen onder de in spirerende directie van Wilma ten Wolde.Het 'klapwerk' van drie zangers bij het Spaanse liedje 'Riu, riu chiu' is heel tof, in drie verschillende, strak ge klapte, ritmen. Voor soleren zijn de zangers ook niet bang, elke stem heeft z'n eigen timbre en overtuigingskracht. In Haydns Vespers, waarin het or kest onder leiding van Conrad van Alphen geestdriftig en met veel muzikaal aplomb muci- seert, merk je nog wel dat er aan dit koor nog iets aan diep gang ontbreekt. Maar hoe kan het ook anders, als je nog jaren de tijd hebt om door te groeien. ien de regio bestaat grote belangstelling voor professio- imateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad jenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fo- ïn of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Anja van Doo- ren van Duo Modern. tisten zijn er genoeg, n ook. Ze spelen gere- taaüen in gezelschappen 1 ten. Maar een combi- Ij n alleen die twee in- iten, die is zeldzaam. In Duo Modern dan ook alledaags duo, weet de t van het tweetal, de rui larinettiste Anja van „Een heleboel men en het een verbazing- le combinatie, klarinet Ze vinden de samen- ai* zonder. Ik vind het de luisteraar twijfelt of in fluit hoort of een Dat komt natuurlijk lat Alwin op een hou- ispeelt. Die heeft een trafarme klank. Net als ^inet." ee Alwin de Vries uit ,ge de andere helft van art Modem. „We spelen t." ar of acht samen", ver- t Van Dooren. „We :t elkaar van het conser- ch En we speelden ook k ïationaal Jeugdorkest, t {iden we op een gege ven moment: 'zullen we eens iets samen gaan doen'." Uiteindelijk heeft die samen werking geleid tot een cd, met muziek van twintigste-eeuwse componisten. Muziek speciaal geschreven voor fluit en klari net. En, een unicum, nog'nooit eerder op cd uitgebracht. Het mag dan ook duidelijk zijn dat Van Dooren bijzonder in haar nopjes is. „Het is heerlijke mu ziek. Neem de muziek van Joli- vet. Dat is een stuk waar je steeds weer iets in ontdekt. Als je er twintig keer naar luistert, hoor je twintig keer wat an ders." „Met dat stuk zijn we ooit be gonnen. Voor de leek klinkt het misschien wat ingewikkeld, maar wij vinden dat nog steeds het mooiste stuk. Alleen heb ben we bij de presentatie van de cd andere stukken gespeeld, van Koechlin en Szalowski. Die liggen het gemakkelijkst in het gehoor. Bij dit soort muziek is het ook niet zo dat één instru ment een begeleidingsinstru ment is en de ander een solo- Anja van Dooren: „Ik vind het mooi als de luisteraar twijfelt of hij nu een fluit hoort of een klarinet." Foto: Hielco Kuipers instrument. Klarinet en fluit zijn twee volwaardige stem men. Dat maakt de muziek zo apart. Dat is anders dan bij een duo van klarinet en piano bij voorbeeld. Dan heeft de klari net een solo-stem." Aan repertoire in elk geval geen gebrek, zegt Van Dooren op vallend genoeg, ondanks het feit dat klarinet en fluit geen al ledaagse combinatie vormen. „Nee, er is echt genoeg. Laatst heeft Alwin nog ergens een lijst gevonden met vijftig stukken. En we zijn niet heel kieskeurig, we vinden veel dingen mooi. Dus valt er veel te Idezen. Deze cd is vrij tonaal, met stukken uit het begin van de twintigste eeuw. Dat wil niet zeggen dat daar specifiek onze voorkeur naar uitgaat. Stukken uit deze tijd, de huidige tijd, zijn meer experimenteel. Piep-krak-mu- ziek noemt men dat soms, maar wij houden er wel van. Met deze lijst kunnen we in elk geval twee kanten op: meer ex perimentele muziek, of meer oude muziek. Welke kant we opgaan, weten we nog niet." Het tekent de veelzijdige smaak van het duo, dat zich niet wil vastpinnen op een be paald genre. „We spelen ook in orkesten. Ik heb pas nog het Requiem van Mozart gespeeld. En met Alwin speel ik ook iin Ensemble Contour. Dat is be doeld om oude muziek met nieuwe te combineren. Dus dat kan een stuk zijn van Schu mann volgens de oude Weense traditie en een stuk van Alban Berg, een leerling van Schön- berg. Dat is ook romantisch hoor, twaalftoonsmuziek." En dan vooral met de klarinet, waar Van Dooren een innige verhouding mee heeft. „Ik wist als kind al: ik wil blazen. Dat zat toen al in me. Het was lief de op het eerste gezicht. De klank is fluweel in de laagte, rond en vol. In moderne mu ziek hoger en fel. Je kunt er veel kanten mee op." De cd van Duo Modern is on der meer te koop bij de win kels Luijken en Barning in Leiden en Caminada in Den Haag. Herman Joustra Jos Verwiel aan het werk in zijn Griekse atelier. Publiciteitsfoto beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Schilderijen en zeefdrukken van Jos Verwiel. Prijzen: 750 tot en met 4.900 euro. Te zien: t/m 4/1wo t/m vr 10-18 uur, za 10-17 uur, zo 13-17 uur, 25/12, 26/12 en 1/1 gesloten, galerie Frederiek van der Vlist, Nieuwe Rijn 26, Leiden. Galerie Frederiek van der Vlist barst bijna uit haar voegen. De expositieruimte is niet bepaald klein, maar nu lijkt het wel alsof de muren op je afkomen. Te zien is werk van Jos Verwiel, een Nederlandse kunstenaar die in Griekenland woont. Ge ïnspireerd door het Griekse licht en de heldere kleuren schildert hij grote doeken met robuuste vormen. Werken die zo intens en krachtig zijn dat het lijkt alsof ze van de wanden afknallen. Niemand kan erom heen, het is een bijna fysieke ervaring. Toch is Verwiels werk ook sub tiel en fijnzinnig. Zijn composi ties zijn abstract, maar tegelij kertijd kun je er van alles in herkennen. De grote vlakken in zijn schilderijen stellen soms bijvoorbeeld de bovenkant van een tafelblad voor. Verwiel be perkt zich niet tot het schilde ren. Hij past een collagetech niek toe waarbij papier, kran tenknipsels, stukken zeildoek en gestempelde reliëfpatronen op de ondergrond worden aan gebracht. Daaroverheen schil dert hij zijn voorstelling, die door de verschillende structu- ren van de onderliggende laag verlevendigd wordt. Bovendien bevatten de meeste werken een naturalistisch ele ment. Telkens duikt namelijk een zeer realistisch geschilderd stuk verroest ijzerdraad op. Meestal zo geplaatst dat het lijkt alsof het echt is. Een effect dat nog versterkt wordt doordat Verwiel ook de schaduw schil dert die achter de ijzerdraad op het beschilderde doek valt. Het is zo goed gedaan dat je het soms zou willen aanraken om even te voelen of het niet toch echt een stuk ijzer is. Dit schept diepte in het schilderij en voegt een speels element toe aan de platte, vooral rechthoekige vor men die de compositie bepa len. In grote lijnen is dit de beeld taal waarvan Verwiel zich in al zijn schilderijen bedient en waarop hij eindeloos varieert. Soms houdt hij het eenvoudig door zich te beperken tot het weergeven van een enkel lang werpig rood vlak. Een andere keer schildert hij het doek zo vol met een opeenstapeling van vormen dat je er onrustig van wordt. Altijd is zijn stijl herken baar en heeft het werk iets on ontkoombaars. Het is geen ge makkelijke kunst. Voor gevor derde kijkers maakt dg het des te interessanter. amsterdam/anp - Tweeëntwin tig die-hards hebben 70 uur achter elkaar films gekeken in de Cineramabioscoop in Am sterdam. Daarmee hebben ze het wereldrecord filmkijken ruimschoots verbroken. Sinds het begin in de nacht van zater dag op zondag hebben zij, zon der één minuut slaap, 37 films voorbij zien komen. Gistermiddag om half vier uur werd al het officiële record van het Guiness Book of Records verbroken. Dat record, 63 uur en 27 minuten, stond op naam van drie Australiërs. Vorige week zaterdag hebben filmfa naten in New York het 66 uur en 30 minuten uitgehouden, maar dit is nog niet officieel goedgekeurd door het Guiness Book of Records. Bij aanvang gingen ruim hon derd deelnemers van start. Uit eindelijk zijn er 22 overgeble ven, van wie drie vrouwen. Wie even in slaap dutte of langer dan 20 seconden de ogen sloot, mocht niet meer meedoen aan de recordpoging. Er waren art sen aanwezig om de gezond heid van de filmliefhebbers in de gaten te houden. Zij dwon gen een aantal deelnemers te stoppen toen zij begonnen te hallucineren. De recordpoging begon met de film 'Underworld', de eerste van in totaal negen premières. De filmmarathon werd besloten met de film 'Pulp Fiction'. De deelnemers moesten elke film helemaal zien, inclusief de afti teling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17