KUNST CULTUUR Museum voor volksschrijver Gerard Reve in Amsterdam Een trombonist regelt het verkeer Warm en vreugdevol kerstconcert Jubilate Nostalgie en emotie op slotfeest K&G llmorkest Slax Tak echt om iandacht Buitenissige performance sluit jubileumjaar Haagweg 4 af ne Jansen It goud rdam - Het debuutalbum oliste Janine Jansen heeft juden status bereikt, wat II :nt dat er 15.000 exempla- 1 n verkocht. Het komt niet mor dat een cd met klas- muziek in Nederland T 'wordt'. Het titelloze al- inmiddels in vijftien lan- itgebracht, in Amerika is vanaf 7 maart te koop. De Daj n plaat wordt haar 17 de- lijn er uitgereikt bij en door vai d Van Dorp. di 11 re Reich ct 15.000 man nel 't t rag - Het festival rondom ran uvre van Steve Reich 15.000 belangstellenden e [ken. De Amerikaanse rooi onist was de afgelopen iveken gast van het Ko- n k Conservatorium en de r 0 klijke Academie van Beel- Kunsten in Den Haag. ïoeijonde tientallen repeti- D jscussies, concerten en ra ellingen bij. neleon-musical emaak arden - Producent K. de Pei rerkt aan een musical e Kameleon-tweeling. De st I al, waarvan de première enl 004 is gepland, gaat be- uit een verzameling van en sketches rond de jes Hielke en Sietse Klink- De Jong hoopt een aantal acteurs uit de Ka- In-films te kunnen con- en. Regisseur Steven de lie de films maakt, is als ur bij het musicalproject [ken. muziek recensie Susanne Lammers ert 'Cinema Fantastique' door test Max Tak. Gehoord: 13/12, ial( Stadsgehoorzaal, Leiden. ani ren ze' :eft soms iets van maso- lVali. Filmorkest Max Tak jk met inzet en liefde de igste muziek, die werke- r 0 volle aandacht verdient, d lh moet je vechten om je ren te laten leiden. Want de n8 s die ze bij hun spel ver- 'gzijn krachtige concur- naEn ook al doe je je stin- -r best om je aandacht eer- ïrts sen beeld en muziek te 'e 1 :n, je houdt het gevoel vr0 n beide je een deel ont- e lva :ten ze zelf ook, en daar- we'elen ze eerst een beeld- si' uk, dat begint als een ou- tstcvan Mozart en eindigt d® n swingende ragtime. 122 stallen ze even al hun ha n uit met onbekommerd iar md koper en zwierende ne[t een pompende bassaxo- en!n een knallend trompe- lig schuimende muziek -fsl lar meer smaakt. Maar nP 1 in het eerste filmpje, ''e ortrettengalerij, gemaakt ror ippers uit de kelders van >- lmmuseum, maken ze iPe enstbaar. De plaatjes van li0 voorbije mensen vragen a e aandacht, dat van de op ïjeslla geïnspireerde muziek 1111 meer dan flarden blijven 311. De grootouders met deinkinderen in matro- :SC' [jes, de oerlelijke stelle- ree e onhandig voor de ca- poseren, de mannen die ouding redden met een of een monocle, ze zijn inerend. Milhauds La Création inde en het uit de jaren immende 'Het Zandkas- in Co Hoedeman zijn wat n evenwicht. De bizarre eatuurtjes die hun eigen scheppen, vallen mooi met de muziek en de strelende klank van de t geeft het filmpje extra En in het poëtisch gete- 'De monnik en de vis' <or ichael Dudok de Wit, op chivan Arcangelo Correlli, muziek en beeld elkaar maar sterker. ;n( ipmerkelijk is vooral hoe- el uziek de blik stuurt. Hoe een muzikaal motiefje js |g de aandacht af kunt van de weeïge trekjes laplins 'The immigrant' n doorlopende lijn aan ïin rengen in deze liefdesge- ;senis. Het meest toont kest Max Tak dat bij het van David Haneke over terzuiveringsgebouw van Quist op Petrusplaat, de muziek, tinkelende or ^PPels en legato stro- 'ele malen beeldender is trage diavoorstelling van undige details. Dan spannend wat op zichzelf Ongenietbaar is. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Katwijks Chr Mannenkoor Jubilate o.l.v. Sander van Marion, m.m.v. Margaret Roest, sopraan, Marco Bakker, bariton, Peter Bontje, synthesizer, Jan Mulder, piano, het Nederlands Arpeggio Trio, Addy Potters, declamatie, e.v.a. Gezien: 12/12, Cleijn Duin, Katwijk aan Zee. In een wereld waarin alles aan verandering onderhevig is, een wereld met steeds meer vuil, steeds meer herrie, meer pillen, meer sms'jes, is er nog één plek waar alles bij het oude en ver trouwde blijft. En dat is de grote hal van Cleijn Duin in Katwijk aan Zee, wanneer alles in het teken staat van het grote kerst concert van het Katwijks Chris telijk Mannenkoor Jubilate. Als eerste constante is daar Sander van Marion, wederom in don kerrood kersttenue voor zijn ruim 200-koppige mannenkoor, dat ook deze keer weer aan treedt met de intrada 'Wij heb ben de kaarsen ontstoken', in ieders knuist zo'n flakkerende kaars. Als vanouds is de prachtig in rood en zilver opgetuigde hal weer bomvol. De temperatuur is aangenaam, de verlichting fraai en rustgevend, langzaam overgaand van warmrood naar zilverwit en vice versa. Ook Marco Bakker en Margaret Roest zijn weer van de partij, met het Arpeggio Trio (fluit, ho bo en harp), aangevuld met twee synthesizers en een con trabas. En achter de vleugel zit Jan Mulder, die met zijn bege leiding van Jubilate en solisten, en in zijn kerstmedleys alle lof verdient voor zijn sfeervolle spel, vol sprankeling en inventi viteit. Dit hele feestelijke gebeuren werkt als een zalig donzen dek bed; je laat je inpakken. Want hoe je het ook wendt of keert, Jubilate zingt als een reuze bei aard, met een ruisende reso nance. Het zijn aanvankelijk overbekende kerstliederen, waarin herders zich haasten naar Bethlehem, engelen in Ex- celcis Deo zingen, en het Kindeke Jezus devoot wordt aanbeden. Tweehonderd man nen die fluisterzacht zingen, die uitstekend articuleren, die pa tent hebben op een warme ho mogeniteit, dol zijn op aan zwellende en langzaam uitdo vende dynamiek; dat is ronduit bewonderenswaardig. Als een rinkelende arreslee door een witte wonderwereld, zo vliegt de avond om. Lichtpunten zijn er genoeg, zo als het 'Sing we now of Christ mas' dat prachtig gedoseerd overgaat in glijdende zacht slin gerende lijnen, flitsend begeleid door Jan Mulder. Sopraan Mar garet Roest en bariton Marco Bakker zijn in topvorm in res pectievelijk 'Jésus chez les Bre tons' en 'Cantique de Noël'. Roest's stem heeft een gloedvol, warm timbre, draagt ver, mengt zich prachtig met het nog altijd fraaie coloriet van Marco Bak ker. Zijn optreden straalt rust en evenwicht uit, is nergens 'overdone'. Beiden zingen in drukwekkend mooi. Even is Ju bilate de weg kwijt bij de aan vang van 'Abide with me', maar Van Marion zet ze snel weer op de rails, en in 'Silent Night' wordt er weer voluit, stralend gezongen. Hier komen alle in strumenten uitstekend tot him recht. Het laatste lied 'Hope was bom' loopt van alle kanten gesmeerd, waarop de toegift overdonderend losbarst in 'Ma ry's boy Child'. Slot van een warm en vreugdevol concert. Tachtigste verjaardag gevierd in Leids antiquariaat door Theo de With leiden - Gerard Reve heeft giste ren voor zijn tachtigste verjaar dag een museum cadeau gekre gen. Het wordt gevestigd in het gebouw van de openbare biblio theek aan de Prinsengracht in Amsterdam. In afwachting daar van is bij het Leidse antiquariaat AioloZ een provisorisch Reve Mu seum ingericht. Een schrijftafel met twee kaar sen, handschriften, foto's, brie ven, vertalingen, posters, een tekening van Kamagurka en na tuurlijk de sonore stem van Ge rard Reve zelf die uit zijn mees terwerk 'De Avonden' voorleest. Dat is kort samengevat de in houd van het tijdelijke Reve Museum aan de Leidse Boter markt. De voorwerpen zijn af komstig uit de collectie van ver zamelaar Peter van Bergen. Uit eindelijk verhuizen de spullen allemaal naar Amsterdam, want slechts enkele dagen geleden werd met het Amsterdams ge meentebestuur overeenstem ming bereikt over de vestiging van een museum in Reve's ge boortestad. Piet van Winden, eigenaar van AioloZ, kon zijn gasten gister met luidspreker werkte niet. Met de gewone telefoon lukte het wel, maar Schafthuizen vroeg later terug te bellen. Als het gesprek uiteindelijk tot stand is gebracht, kost het Kra nenburg de nodige zweetdrup pels om de goede bedoelingen van het initiatief duidelijk te maken aan Joop Schafthuizen. De bezoekers van AioloZ luiste ren gespannen mee. Ze horen niet wat aan de andere kant van de lijn wordt gezegd. „Het is een serieuze zaak", horen ze Kranenburg in de verdediging gaan, terwijl hij het zweet van zijn voorhoofd wist. En: „De schrijver die alle andere schrij vers overbodig maakt, verdient een museum." Het museum is niet het enige wapenfeit bij de viering van Re ve's tachtigste verjaardag. Piet van Winden heeft ter gelegen heid van het bereiken van deze respectabele leeftijd een heruit gave gemaakt van het gedicht dat Vasalis in 1983 schreef bij de zestigste verjaardag van Re ve. Het gedicht is gestoken in verjaardagsenvelop die op 14 december 2003 is gestempeld en die weer verpakt is in een doosje met daarop de afbeel ding van een tafeltennisspel. Ook maakte Frank van den In- gh in Leiden bekend dat het Re ve Genootschap nieuw leven wordt ingeblazen. De jurist uit Oegstgeest irriteerde zich eraan dat het een aantal jaren geleden opgerichte genootschap geen enkele activiteit ontplooit. Sa men met cabaretier Diederik van Vleuten heeft hij het heft in eigen hand genomen. „Een groot schrijver verdient beter", verklaarde hij gisteren op het verjaarspartijtje. „Nop Maas, de biograaf van Reve, en enkele andere revianen gaa^ons ter zijde staan." Het eerste initia tief is het organiseren van een serie openbare lezingen over le ven en werk van Gerard Reve. De eerste lezing wordt op 30 ja nuari door Rudy Kousbroek ge geven in de Leidse Lokhorst- kerk. Hij zal het daarbij hebben over de verhouding tussen Ge rard en zijn broer Karei. De tweede activiteit is het uit geven van de correspondentie tussen Gerard Reve en collega Simon Vestdijk uit de periode 1947-1951. Deze bibliofiele uit gave wordt voorafgegaan door een inleiding van Kees Fens. Initiator Frank van den Ingh betwijfelt of de jubilaris hieraan zijn goedkeuring zou verlenen. „Hij houdt niet van bibliofiele uitgaven. Hij wil als volksschrij ver voor iedereen toegankelijk zijn." muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Kunst en Genoegen met Show- and Marchingband K&G, Jong K &G en K&G3. Gezien: 13/12, Groenoordhallen, Leiden. K&G is alweer dik 75 jaar. De verjaardag is gevierd op 1 ok tober in de burgerzaal van het Leidse stadhuis. Daar werd een cd én een fraai gedenk boek overhandigd aan burge meester Lenferink én aan oud-burgemeester Goekoop, die een smakelijk voorwoord schreef in dit gedenkboek. Ook op 3 oktober liet K&G van zich horen tijdens de jaarlijkse optocht in het on derdeel 'van kamp tot wereld kampioen'. En afgelopen za terdag nog eens een groots opgezet slotfeest in de Groenoordhallen dat bijna de hele dag in beslag nam. Overdag waren er workshops voor kinderen en een spea kers-corner, en pendelden bussen heen en weer naar het archief van K&G om de rijke buit te bewonderen, binnen gehaald met concoursen en andere feestelijkheden. Voor liefhebbers waren er exerci- tielessen en verder was er ruim tijd om bij te kletsen. Reünisten en alle mensen die de afgelopen jaren ook maar iets te maken hadden met K &G konden hun hart ophalen. Na een gezamenlijke maaltijd werd het tijd voor een specta culair optreden van alle leden van K&G, 160 in getal, ver deeld over drie groepen. Erg gezellig was het er niet, hoog, hol en kil; één lange rij kerst rozen moest de boel opfleu ren. Geen koffie of thee, en dat betekende dat er in de pauze buiten de zaal slechts naar hartelust werd gepaft. Voor de pauze traden K&G3 op (de 35-plussers), en Jong K &G, dat al een eind op weg is om de oudjes te evenaren. In een soepele, adequate directie van René Leckie werd een ze vental stukken gespeeld. De klank wisselde met de minuut van warm en wollig naar scherp en kleurrijk. Alle in strumenten hadden zo hun geheel eigen inbreng. Mooi rond egaal schalden de trom petten in 'Always on my mind', meegesleept door de dikke potige baritones, die weer opgeslokt werden door swingende trombones (schuiftrompetten). Er werd bij K&G3 bepaald fraai gemu- ciseerd met een opvallend warm coloriet, maar opwin ding bleef achterwege. Van Jong K&G werd de laatste topper 'Heb je even vopr mij?' eigenlijk voor 't eerst een goeie meezinger, cq -deiner en -klapper. De groep die niet hoefde te blazen zong uit vol le borst na elke muzikale zin 'Ohejo, Oheo' in het pittige ritme van de instrumentalis ten. In minder dan geen tijd ohejoode de hele zaal mee en swingde Jong K&G in alle sec ties. De Show- and Marchingband K&G begon na de pauze met 'To dance in the secret gar den'. Nou, daar was niets 'se crets' aan. Het Groot koper knetterde van jewelste, maak ten even plaats voor grappige schokkende fluiten en om het contrast nog groter tmaken bralden de sousa's daarop aanstekelijk, opgesard door de saxen. Een heerlijk onstui mig stuk zonder geheimen. Direct daarop toomt het hele orkest zich in, in het prachtig gedragen koraal de 'Canter bury Chorale', waarin alle in strumenten naar elkaar luiste ren waardoor er een prachtig omfloerste klankkleur ont staat. In 'Rhytm Marines' mo gen alle slagwerkers naar vo ren komen om te excelleren met stokken en trommels en een heleboel kleingoed dat rammelt, klopt en klokt boven de superstrakke steeds wisse lende ritmen van de tromme laars. Nostalgie en emotie braken los in de Medley van 'gouwe ouwe' waarin Glenn Miller sfeervol swingend, welhaast dramatisch aanwezig is, o.a. in 'American Patrol', met van die zwiepende harmonieën en korte, stevige ritmen. De hele zaal raakte 'In the Mood', toen tot slot nog eens heel K &G zich op het podium staat te verdringen om met exoti sche glamour en glitter dit slotfeest te beëindigen met een grandioos muzikaal vuur werk. Geen vrolijke parkiet, maar een luguber kippenlijkje in de vogelkooien bij de slotscène van de perfor mance 'On draaglijk' in Kunstcentrum Haagweg 4. Foto: Taco van der Eb door Theo de With leiden - Twee alpinisten hangen aan de gevel van Kunst centrum Haagweg 4. Hun zwarte gewaden wapperen in de wind. Zo nu en dan gooien ze een hand gekleurde pa piersnippers naar beneden. Hun optreden wekt nieuws gierigheid. Leidenaars op weg van koopzondag terug naar huis blijven stilstaan. Hier is iets bijzonders aan de hand. Met de performance 'Ondraaglijk' is gisteren de viering van het tienjarig bestaan van Haagweg 4 afgesloten. De Haagse kunstenaar Lichel van den Ende was gevraagd voor een onvergetelijk slotakkoord van het jubileum jaar. Hij heeft de afgelopen jaren een reputatie opge bouwd met optredens waarin de meest buitenissige kostuums de boventoon voeren. Ruim zestig figuran ten werken mee aan de performance in Leiden, waarbij de bezoekers door allerlei ruimten in de voormalige ambachtsschool worden gevoerd en geconfronteerd worden met scènes die van het predikaat 'ondraaglijk' zijn voorzien. Wie door de alpinisten en de muzikanten op straat naar binnen is gelokt, komt in de hal van Haagweg 4 een uit de kluiten gewassen vrouw tegen die de toe gangspoort vormt. Een trombonist regelt het verkeer. Hij bepaalt wie er aan de beurt is om tussen haar 'koei- enuiers' door te lopen. In deze entree wordt de bezoe ker getrakteerd op het geluid van klotsende melk. Het is een van de vele verrassingen op de tocht door het oude schoolgebouw. Op de trap ligt een achtergelaten gewaad. Het publiek loopt er voorzichtig omheen. Bovenaan de trap komt een dame in een rollende constructie aangereden. Ze wordt begeleid door een trompettist met een flamingo op zijn nek. Beesten spelen een belangrijke rol in de door Van den Ende ontworpen kostuums. Er volgen onder meer nog fazanten, struisvogels en wilde zwij nen. In de gang staan hapjes. Ook gemaakt van dieren. De zalm is nog herkenbaar. Eén bezoeker wil zo'n belegd toastje gretig in zijn mond stoppen. Een afwerend ge baar van een 'buitenaards' figuur maakt duidelijk dat niet de bedoeling is. „Is dat nou een man of een vrouw", fluistert een toeschouwer tegen zijn echtgeno te. Ze krijgen de kans niet zich in het vraagstuk te ver diepen, want ze worden gedwongen door te lopen naar de volgende scène. Een operazanger wacht hen op. Niet alleen zijn stem trekt de aandacht, maar zeker ook zijn uitdossing. In zijn kostuum zijn vier zwijnenkoppen verwerkt. Een showballet is wel vaker met veren uitgerust, maar zijn begeleidende dansers hebben complete fazanten op hun hoofd. Omdat mensen langer naar deze wit ge schminkte wezens met blauw omrande ogen blijven kijken dan wellicht de bedoeling is, ontstaat een file op de gang die doet denken aan het gedrang van leerlin gen die van lokaal wisselen. Een trap hoger is een meisje van nog geen tien jaar neergezet op een torenhoge zwarte troon. 'Gloria, in exelcis deo' zingt het blonde wicht aandoenlijk vals. Zo nu en dan wordt ze overstemd door de operazanger van een verdieping lager, maar ze laat zich niet uit het veld slaan. Dapper zingt ze door. „Prachtig", roept een mannelijke bezoeker haar toe De aangrenzende werkruimte van kunstenaar Joep van Duyn is omgetoverd tot toetjesatelier. Met luide stem wordt het recept voor 'hemelse modder' voorgelezen. In het midden van de ruimte staan talloze bekertjes va nille- en chocolademousse. Een vrouw in een creatie van lepels en vorken reikt bestek uit aan bezoekers. Ze nemen voorzichtig een hapje. Je weet maar nooit. De trap weer af, langs een ruimte waar dankzij strobo- scopisch licht alleen flitsen van geweien en een com plete struisvogel te zien zijn. Terug naar de hal. Een vrouw maakt kipgeluiden en wijst de weg naar een vol gende gang. Een pianiste in een blauwe galajurk en een imposant hoofddeksel speelt 'Primavera Portena' en maalt niet om de vreemde wezens die om haar heen krioelen. Ze heeft uitzicht op vier zwarte zuilen die bewegen en kronkelen. De gang komt uit in de binnentuin van Kunstcentrum Haagweg 4. Daar wacht een gezelschap met vogelkooi en op schoot. Lichel van den Ende is er niet de man naar om daar een parkietje in te zetten. Er bungelen geslachte kippetjes in de kooien. Een vrouw in een jas van kippenvellen komt aangewaggeld. Ze brengt een treurzang ten gehore. Ongetwijfeld huilt ze om haar omgekomen soortgenoten. „Ik geloof dat ik voor een vegetarische kerst kiest", giechelt een bezoekster. En dan opeens is de 'ondraaglijke' tocht voorbij. De route eindigt in de galerie van Haagweg 4. Daar staat een aantal eerder door Lichel van den Ende gebruikte kostuums uitgestald. Deze tentoonstelling blijft tot en met 31 december te zien. middag het heuglijke nieuws meedelen op het verjaarspartij tje in zijn stampvolle antiquari aat. „Het liefst hadden we na tuurlijk een mooi herenhuis voor het museum gehad, maar deze oplossing biedt meer ga ranties voor de continuïteit. De openbare bibliotheek levert na melijk het personeel en de faci liteiten." Gerard Reve lijdt aan de ziekte van Alzheimer in een vergevor derd stadium. De contacten met de volksschrijver lopen via zijn huisgenoot Joop Schafthui zen. Vanuit Aioloz werd een te lefonische verbinding gelegd met het woonhuis van de jubi laris en zijn partner in het Bel gische Machelen aan de Leie. In het Leidse antiquaritaat AioloZ is een provisorisch Re ve Museum in gericht. De col lectie verhuist definitief naar Amsterdam. Foto: Hielco Kuipers Erik Kranenburg, die afgelopen week het laatste zetje gaf dat nodig was voor de toezegging van de gemeente Amsterdam, mocht het cadeau telefonisch aanbieden. Dat ging niet zon der slag of stoot. De telefoon t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15