'Laatste kans op vrede in Cyprus' BUITENLAND Checkpoint Watch houdt Israëlische soldaten in de gaten Politici in verzet tegen 'islamisering' Berliji Gebedshuizen en koranscholen 'broedplaatsen van fundamentalisme' Dit weekeinde verkiezingen in Noord-Cyprus Architect Mehmet Bayram: 'Duitsland is mijn I mat' Foto: GPD/Wierd Duk vrijdag 12 DECEMBER qalandiya/ap - Een Israëlische vrouw rent op een soldaat af en vraagt hem de Pales tijnse tiener die hij net tegen een hek heeft klemgezet niet te slaan. De soldaat haalt zijn handen langzaam van de jongen af en laat hem uiteindelijk gaan. Een kleine overwinning voor de 53-jarige Sara Alimi, vrijwilligster bij Checkpoint Watch, een groep van driehonderd Israëlische vrou wen die zich verzetten tegen het gebruik van grof geweld bij Israëlische controle posten op de Westoever. Iedere week verspreiden de vrouwen zich over de tientallen controleposten, gewa pend met mentholcrème tegen de gevol gen van traangas en mobiele telefoons om te klagen bij bevelhebbers. De acties van de vrouwen zijn geen weer spiegeling van de algemene opinie in Isra el. Veel Israëliërs zien de controleposten en blokkades als een schild tegen daders van zelfmoordaanslagen die de afgelopen jaren aan honderden mensen het leven hebben gekost. De Palestijnen verdienen de harde aanpak omdat ze te weinig doen om terreuraanslagen te voorkomen, stel len veel Israëliërs. Critici vinden dat de vrouwen een gevaar vormen voor de veiligheid. „Op gerichte en georganiseerde wijze willen zij soldaten die, zij het niet altijd met succes, proberen te voorkomen dat terroristen binnenko men, van hun werk te houden", schreef politiek commentator Yossi Olmert in de krant Yediot Ahronot. Volgens het leger hebben soldaten het bevel met de vrou wen samen te werken, maar sommige sol daten voelen daar niets voor. Oprichtsters van Checkpoint Watch, on der wie de 69-jarige Yehudit Elkana, zoch ten naar een praktische manier om uiting te geven aan hun tegenstand tegen de Is raëlische bezetting van de Westoever en de Gazastrook. „Ik zag wat mijn land als bezetter deed", zegt Elkana, wier zoon re serve luitenant-kolonel is. „Maar toen be sefte ik dat ik zulke dingen kon voorko men." Alle leden zijn vrouwen. Uit ervaring leer de de groepering dat bij mannelijke acti visten de situatie vaker uit de hand loopt, alleen al omdat soldaten hen bedreigen der vinden. Palestijnen zoeken vaak hulp bij de vrou wen. Bij een van de controleposten vragen Palestijnse moeders die hun kinderen naar school brengen vaak aan de vrijwil ligsters of zij voor de veiligheid met hen mee willen lopen. Soms voelen de vrouwen zich machteloos. Aya Kanyuk, een 43-jarige boekverkoop ster, vertelt hoe zij in maart voor de loop van een mitrailleur ging staan om te voor komen dat een soldaat een groep Pales tijnse tieners onder vuur nam die met ste nen gooiden. Door haar tussenkomst stopte de soldaat met schieten, maar de 14-jarige Omar Muater was al geraakt. Drie dagen later overleed de jongen. Qalandiya is een van de drukste controle posten waar het verkeer tussen het noor den en zuiden van de Westoever wordt aangehouden. Wanneer Alimi hier met andere vrijwilligsters aankomt, ontdekt zij dat de bevelhebber van de post, die zich Amit noemt, al het verkeer heeft stilgezet omdat een groep jongens stenen gooit. Amit eist dat de autobestuurders de jon gens tegenhouden. Alimi en haar mede vrijwilligster Tova Szèintuch bellen tever geefs de regionale bevelhebber en de con trolepost blijft nog twee uur gesloten ter wijl aan beide zijden de rij auto's en vrachtwagens aanzwelt. Een Palestijnse chauffeur slaat de actie van de twee vrou wen gade. „Ze helpen ons, het zijn goede mensen", zegt hij. Later spreekt de 60-jari- ge Szèintuch tegen een soldaat haar zor gen uit over zijn opvliegende karakter. Hij heeft net een gehandicapte Palestijn uitge scholden. „Ik luister niet naar jou", is zijn commentaar. Met zijn laars geeft hij een trap na, tegen een stuk beton. Een Israëlische grenssoldaat pakt een Palestijn hard aan bij het Hawara checkpoint in Nablus. Archieffoto: AP vlakte van 8000 vierkante meter, in Neukölln. „Wij wil len de jongeren van de straat halen en ze een toekomst bieden", zegt Nofal, een Duitse die dertien jaar gele den overging tot de islam. „In zo'n modern, open ont moetingscentrum is iedereen welkom. Ook joden en christenen." Maar het project werd door de Stefanie Vogelsang ge blokkeerd. De christen-democrate: „Laten de initiatief nemers mij eerst maar eens duidelijk maken hoe zij in zo korte tijd aan die miljoenen euro's komen. Maar dat kunnen ze niet." Volgens Nofal is de gemeentelijke af wijzing er een voorbeeld dat de Berlijnse politiek 'geen idee' heeft welke problematiek er onder moslims leeft. „Drugs, criminaliteit, ongeletterdheid, massawerkloos heid: daar willen wij nou juist iets aan doen. Wij willen dat moslims hun verantwoordelijkheid nemen, en ook dat wij moslims worden geaccepteerd. Maar wat krij gen we te horen? Dat we terroristen en fundamentalis ten zijn. Nou, we hebben net een aanbod uit Saoedi- Arabië afgeslagen, om 80 procent van de tien miljoen euro die wij nodig hebben te financieren. Omdat we onafhankelijk willen blijven." Ook architect Bayram zegt het wantrouwen van de au toriteiten niet te begrijpen. „Het is toch vanzelfspre kend dat ik mij als Duits staatsburger aan de wet houd? Maar zijn de Duitsers wel bereid mij te accepteren zo als ik ben? Die nieuwe multifunctionele centra kunnen tot wederzijds begrip bijdragen, tot transparantie en tolerantie." Allemaal mooie woorden, reageert Stefanie Vogelsang in het raadhuis van Neukölln. „Praat met de leraren op onze scholen. Dan zie je hoe hun kinderen bloot staan aan propaganda. De ouders worden door die islamiti sche verenigingen zo onder druk gezet dat zij bang zijn om hun dochters zonder hoofddoek naar school te sturen." Tot haar opluchting merkt Vogelsang dat zij sinds 11 september niet meer bang hoeft te zijn voor 'racist' te worden uitgemaakt wanneer zij dergelijke ronselprak tijken aan de kaak stelt. „Vergeet niet: de vliegtuigka pers kwamen uit de moslimgemeenschap in Hamburg. Dat geeft te denken. Ook de vele gematigde moslims in Duitsland voelen zich door de fundamentalisten be dreigd." door Fidan Ekiz lefkosa - De Turken in Noord-Cyprus leven al langer dan 25 jaar geïsoleerd van de wereld. Het volk ziet met afgrijzen toe hoe alleen het zuiden van Cyprus rijk wordt van toerisme. Aan die situatie komt pas een eind als de Turks-Cypriotische leider Rauf Denktash besluit tot een hereniging met Zuid-Cyprus. Gebeurt dat niet, dan wordt volgend jaar alleen het Griekse deel lid van de EU. En dat betekent de ondergang van hun vaderland, voorspellen de Turks-Cyprioten. De verkiezingen van 14 december worden naar verwachting met een kleine meerderheid gewonnen door de rechtse partijen, die tégen hereniging zijn. Twee mannen uit Istanbul buigen zich over een porseleinen vaas. „Hoeveel kost deze voor de Turken?" vraagt de een la chend aan de verkoopster. De Turks-Cy priotische vrouw, Filiz Orkun kijkt haar klanten geïrriteerd aan en zwijgt. Als de mannen hun excuus aanbieden, zegt ze: „Grieken komen hier niet. Toeristen zie ik nooit. Allemaal dankzij Denktash. Praat eerst met hem en kom dan terug. Anders vraag ik het dubbele." De 52-jarige Filiz is eigenaresse van een cadeauwinkel in Lef kosa, de hoofdstad van Noord-Cyprus. Het gesprek met de mannen heeft haar zicht baar geërgerd. Met een ruk trekt ze de kas salade open. Een voor een legt ze de groe ne biljetten van 20 miljoen Turkse lire (12 euro) op de toonbank. „Hier! Ik heb op één dag maar tachtig miljoen verdiend. En ik heb twee kinderen die studeren. Niemand bekommert zich om ons." Het eiland is sinds de invasie door Turkse troepen in 1974 opgedeeld in een inmid dels welvarend Grieks-Cypriotisch deel en een armzalig Turks-Cypriotische helft, die alleen door Turkije wordt erkend. De le vensstandaard in Noord-Cyprus is veel la ger (slechts eenvijfde deel) dan die van het Griekse eilanddeel. Dat is dankzij toerisme en bankwezen een van de meest welvaren de landen in het oostelijk Middellands- Zeegebied. „Als ik me niet schaamde, zou ik in het zuiden van het eiland gaan wer ken," zegt Filiz. Trots weerhoudt haar daarvan. „Ik kan de Grieken niet dienen." Ze lacht minzaam. „Ironisch. Dat is pre cies waar Denktash ons voor wilde behoe den: afhankelijk worden van Zuid-Cyprus. Maar hij beseft nog steeds niet dat zijn conservatieve politiek averechts heeft ge werkt." Filiz heeft altijd gestemd op de UBP, de Nationale Eenheidspartij van pre mier Derwis Eroglu. Dit keer kiest ze voor een partij die vóór hereniging is. „Welke weet ik nog niet. Als het maar een linkse partij is. Rechts heeft Noord-Cyprus aan de afgrond gebracht." De Turks-Cypriotische leider Denktash is een oude, verbitterde man die al een halve eeuw voor de internationale erkenning van de Turks-Cypriotische staat vecht, terwijl hij weet dat dat niet haalbaar is. Hij wil niet akkoord gaan met een referendum dat bepaalt of het eiland kan worden herenigd. Die starre, onverzoenlijke houding van Denktash komt niet voort uit zijn liefde voor de Turks-Cyprische staat, maar uit angst, gelooft Ismail Sayi van de CAB, de 'Partij voor een Oplossingen de EU'. „Denktash is bang", zegt Sayi.Als er een referendum komt, stemt een meerderheid voor hereniging. Daarmee verliest hij zijn status en dus zijn immuniteit. Na 30 jaar kan dan eindelijk een onderzoek worden verricht naar de corruptie binnen de Turks-Cypriotische regering. Elke inwoner van Noord-Cyprus weet dat Denktash en de zijnen geen schone handen hebben." Het zijn deze corrupte figuren in Zuid-Cy prus en Turkije, die een oplossing voor het gespleten eiland belemmeren, meent Sayi. „Deze gangsters in uniform behoren tot de 'derin devlet', de politieke onderwereld. Die heeft veel te verliezen bij een herenigd Cyprus. Het beëindigen van de huidige situatie schaadt hun economische belangen." Sayi deelt pamfletten uit aan de jongeren die zich inspannen voor de campagne. In de afgelopen jaren hebben veel Turks-Cy priotische jongeren het eiland verlaten. Ze waren het zat om geïsoleerd te leven van de rest van de wereld. „Ze zien deze ver kiezingen als hun laatste kans. Als de vrede verliest, zullen ze Cyprus verlaten. Zoveel Rauf Denktash. Foto: AP is zeker. Als het zover komt, breekt mijn hart." Toch is er veel tegenstand tegen een her eniging. In het VN-plan staat dat gevluchte Grieks-Cyprioten naar hun woonplaatsen terug mogen. „Velen van ons zullen dak loos worden. Daar hebben ze bij de VN kennelijk nog niet over nagedacht", zegt Fevdi Arli, die een restaurant runt in het centrum van de kuststad Girne. Hij zit op het dakterras dat uitkijkt uit over de hele kuststrook. Het restaurant ligt naast het middeleeuwse kasteel van Gime, met aan de achterkant het Vijfvingergebergte. Fevdi wijst naar beneden. „Deze huizen en win kels zijn al jaren ons eigendom. Moeten wij na tientallen jaren alles opgeven om bij Europa te kunnen horen?" De Turks-Cyprioten die bij de komende verkiezingen voor een verenigd Cyprus willen stemmen, noemt hij 'naïef. „Ze wil len dat Denktash vertrekt. Maar als die man er niet was geweest, woonde ik nu naast een Griek. Als hij er niet was geweest, had ik mijn identiteit verloren. Voor mij is een oplossing voor Cyprus niet noodzake lijk. Ik ben tevreden met mijn leven." De prijs die Noord-Cyprus moet betalen voor het VN-plan is 'veel te hoog' vindt Hüseyin Beyar van de Nationale Eenheids partij. Maar Denktash moet volgens hem wel onderhandelen. „Daarin verschilt ons standpunt met dat van Denktash. Persoon- lijk mag ik die man niet. Hij is niet onaf hankelijk. Hij doet er alles aan om de De mocratische Partij van zijn zoon in het parlement te krijgen. Hij betaalt zijn cam pagne." Noord-Cyprus hoeft het Annan- plan niet goed te keuren om bij de EU te komen, meent Beyar. „We treden toch wel toe. Samen met Turkije,' zegt hij met een zelfverzekerde grijns. „We moeten niet zo pessimistisch zijn." De zelfverzekerde grijns verdwijnt niet van zijn pokdalige gezicht. Beyyar zit aan zijn bureau in het partijgebouw in Girnekapi, het centrum van Lefkosa. De hele ochtend 'luistert hij naar dezelfde muziek, 'ölürüm Türkiyem' (Ik ben bereid om voor je te sterven, Turkije) zingt een krakende stem. Beyyar heeft er alle vertrouwen in: de Na tionale Eenheidspartij van premier Eroglu wint de verkiezingen en vormt een rechtse coalitie met de Democratische Partij van zoon Serdar van president Denktash. „Let op mijn woorden." De 21-jarige Ali Bucakci zit op een terras tegenover het partijgebouw van de Natio nale Eenheidspartij. Op de voorgevel van het gebouw hangt een groot doek met het portret van premier Eroglu. „Hij vult zijn zakken. Eroglu is geen enkele belofte aan zijn volk nagekomen. Hij beloofde de jon geren werk. Ik heb public relations gestu deerd, maar kan nergens een baan krijgen. Bij elke sollicitatie vragen ze op welke par tij ik ga stemmen. Als ik een linkse partij noem, mag ik vertrekken. Zo gaat dat hier." In het noorden van Cyprus leven 200.000 mensen, terwijl Zuid-Cyprus 800.000 in woners telt. Een groot deel van Noord-Cyprus bestaat uit geëmigreerde Turken uit Oost-Turkije. Allemaal criminelen en onopgeleide men sen, volgens Ali. „De regering lokt ze naar door Wierd Duk De omstreden moskee aan de Colombiadamm in Berlijn. De minaretten zijn negen meter hoger dan toe gestaan. Aanvankelijk moesten ze worden afgebroken, maar uiteindelijk deed het gemeentebestuur de overtreding van de bouwverordening af met een boete van 80.000 euro. Foto: AFP Berlijn - Dwaal door Berlijnse wijken als Wedding, Neukölln en Kreuzberg en je waant je in een islami tisch land. Exotische vruchtenstalletjes staan naast Turkse Döner-imbissen en theehuizen. Ook de reisbu reaus, de wasserettes en de autorijscholen zijn Turks, Libanees of Palestijns. Tweehonderdtwintigduizend moslims telt Berlijn, van wie zo'n 50.000 in bezit zijn van het Duitse staatsburgerschap. De Turken, Arabie ren en moslims uit de Kaukasus, die de oude arbei derswijken van de Duitse hoofdstad bevolken, denken er niet over terug te keren naar hun landen van her komst. „Duitsland is nu onze Heimat", zegt de Turks- Duitse architect Mehmet Bayram. „Daarom bouwen wij zoveel nieuwe cultuurcentra en moskeeën." Bayrams architectenbureau heeft voor de 'Islamitische Federatie Berlijn' zes grote projecten in de pen. „Die geven uitdrukking aan ons zelfbewustzijn als moslims. Weg van de groezelige binnenplaatsen en in het volle licht. Zie het als een vorm van emancipatie." De plannen voor nieuwe islamitische centra baren po litici en burgers in Berlijn zorgen. Bepalen de minaret ten, die hoog boven de huizen uittorenen, niet te zeer het straatbeeld? En zijn die gebedshuizen en koran scholen geen broedplaatsen van fundamentalisme? Stefanie Vogelsang (CDU), verantwoordelijk voor de bouwopdrachten in de wijk Neukölln, is resoluut. „Ik ben tegen die grote islamitische centra. Ze zijn te mas saal en er worden jongeren gerekruteerd voor de dji- had, de heilige oorlog." Vogelsang ziet een gevaar voor de binnenlandse veiligheid. „Volgens de geheime dienst wordt een aantal projecten gefinancierd door fundamentalisten, die in contact staan met Harnas. Die strijden tegen onze grondwet en stellen homo's, vrouwen en westerlingen in het algemeen als 'ongelo vigen' gelijk aan 'dieren'. Dat soort praktijken kunnen wij hier niet toestaan." Eén van de verenigingen die bij Vogelsang onder ver denking staan heet Inssan. Zij bestaat sinds anderhalf jaar en heeft in korte tijd dankzij 'giften' een aanzien lijk kapitaal ingezameld, legt woordvoerster Lydia No fal (36) uit. Daarmee moet de bouw worden bekostigd van een islamitisch 'cultuurcentrum', met een opper 'Cyprus is en blijft Turks', staat op plakkaten die studenten deze week omhoog hielda dens een toespraak van hun leider Rauf Denktash, op de univesiteit van Istanbul. Fot Cyprus om stemmen te werven. Van de echte Turks-Cyprioten krijgt Eroglu geen stemmen meer. Dat weet hij. Om zich te verzekeren van de steun van de Turken, stookt hij ze tegen ons op. Wij wordi 'Turkenhaters genoemd', omdat wel Turkije maai' Noord-Cyprus als onsf land zien."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6