Een vinder die een zoeker blijft KUNST CULTUUR 0 Bedreigende en intimiderende sfeer in Alphense jongerenfilm Javier Rodriguez roept emoties op JUB40 springlevend en de meligheid ver voorbij Stemgeluid Triga's grote kracht P.C. Hooftprijs voor Cees Nooteboom Top 40-fans zijn overwegend braaf donderdag 11 DECEMBER 2OO3 r. Foto: AP/Jan Bauer jpese première J of the Rings De Amerikaanse actri- yier was gisteren in Ber- wezig bij de Europese re van het derde deel il vi 'Lord of the Rings'-trilo- :t ti turn of the King'. Tyler dai le rol van Arwen in de ien jaseerd op de boeken )ai R. Tolkien. Het laatste cto 1 de Ring-trilogie draait aaa 7 december in de Ne- :ho [se bioscopen. erscheiding Koolhaas Schrijver Bernlef sig- lorgen tussen 15.00 en ur zijn nieuwe roman is het maandag' bij idel Kooyker aan de lat 93 in Leiden. Voor losante oeuvre is Bem- se keren bekroond. Hij onder meer de Con- Juygensprijs, de P.C. ijs en de AKO Litera- I door Theo de With alphen aan den rijn - Het Parkfilmhuis had gisteravond voor het eerst in zijn bestaan een première in huis. Voor ma kers en genodigden werd de door Alphense jongeren ver vaardigde film 'Mag ik nu naar huis' vertoond. De rolprent is tot en met woensdag 17 decem ber dagelijks in het Alphense filmhuis te zien. De film maakt gemengde ge voelens los. De jongeren zien de productie ook voor het eerst en ontvangen de film soms met besmuikt gegiechel, soms met enthousiast gejoel. De Alphense Burgemeester Schoof uit kritiek op beeld dat wordt opgeroepen burgemeester Nico Schoof is heel direct in zijn reactie. „Ik voelde me behoorlijk unhei misch", zegt hij na afloop. „In de film wordt toch het beeld opgeroepen dat de hedendaag se jongeren geen bal om elkaar geven. Als dit jullie wereld is, vind ik die nogal bedreigend en intimiderend." De jeugdige acteurs en regis seur Enk de Vries zijn dat niet met hem eens. Acteur Chris die de agressiefste van het hele stel speelt: „Het zijn opgefokte kap sels en interessante broeken. Ik was er ooit ook geïntimideerd door, maar daar kijk ik inmid dels allang door heen." Hij krijgt bijval van een mede speelster. „Het taalgebruik lijkt grof, maar zo is het niet be doeld. Dat vrienden elkaar af zeiken is vrij normaal, maar we zullen elkaar niet afvallen. Het is meer een kwestie van je weerbaarheid oefenen op vrienden." Regisseur De Vries, die ook het scenario schreef, verdedigt de veertig minuten durende film. „Achter dat uiterlijk vertoon gaat veel schuil. Ik vind niet dat er in de film een kille wereld wordt getoond. De jongeren zijn gewoon heel direct. Ze spreken zich soms keihard uit, maar dan weet je ook wel waar je aan toe bent." Hans Ver horst, coördinator van het Parkfilmhuis, zegt: .Achter de harde buitenkant bespeur ik veel zachtheid en het verlangen naar liefde." In 'Mag ik nu naar huis' wordt een vriendengroep gevolgd die een avondje uitgaat in jonge rencentrum Max Er zou een optreden zijn van de band Idi ots, maar zanger Boudewijn laat het afweten. Hij durft het podium niet op. Ook de dj komt niet opdagen. Daarnaast kan Chris zijn ex-vriendin maar niet met rust laten en dat mondt uit in een handgemeen. Vincent heeft nog wel een vriendinnetje, maar alom wordt vermoed dat hij homo is. Met deze film willen de Alphense jongeren laten zien wat de pro blemen zijn waar ze tegen aan lopen: het populair willen zijn, de onderlinge competitie en de iam - Architect Rem as krijgt in februari een rilritse onderscheiding. De ■M rchitectenorganisatie eloont hem met de Gou- (jidaille voor zijn gehele rio De medaille van de ,tte astitute of British Archi- hel bedoeld voor iemand or oed heeft op de intema- architectuur. De jury n(j JCoolhaas een „vooruit- de reus in het uitvoeren esgeven in architectuur, t zijn stempel gedrukt eU ereld en zijn speciale ta- Bst en orginaliteit in zijn sdi mfrnenin museum !G - Het Fotomuseum in ag toont van 13 decern - Bn met 21 maart het jij n de Amerikaanse foto- j Iward Sheriff Curtis 952). 'Sacred Legacy" ingeveer 120 portretten ird-Amerikaanse india- rond de vorige eeuw- g. Curtis maakte in krtig jaar 40.000 fotopor- van indianen, die tot on- achtig verschillende n behoren. Hij wilde de legacy' (heilige nalaten de steeds zeldzamer de tradities en gebrui- de indianen, vastleg- door Peter van Vlerken den haag - Cees Nooteboom is van zo'n internationale allure en heeft zijn leven lang zo'n zwer vend bestaan geleid, dat men in eigen land bijna zou vergeten aan deze grote schrijver een gro te literaire prijs toe te kennen. Gelukkig is dat niet gebeurd. Gis teren werd bekend dat Noote boom de P.C. Hooftprijs krijgt. Bij alle publiciteit die AKO en Libris weten te vergaren, is dat nog altijd de meest begeerde li teraire onderscheiding van Ne derland. De grootste prijs ter wereld, de Nobelprijs, ging ech ter ook dit jaar weer aan Noote boom voorbij, in die zin zou de P.C. Hooftprijs als een goedma- kertje kunnen worden be schouwd. Onduidelijk is overigens of hij ooit kans maakt op de Nobel prijs. De Duitse literatuurpaus Marcel Reich-Ranicki heeft er eens op gezinspeeld dat Noote boom die zou moeten krijgen en sindsdien geldt hij als een gedoodverfde kandidaat. Maar zelf zei hij nog niet zo lang gele den in een interview er niet in te geloven en zijn kandidatuur als een uitvinding van de pers te beschouwen die er te pas en te onpas zo op zinspeelt, dat het hoogst onaangenaam wordt. Als hem de Nobelprijs wordt gegeven, zou het daarom om humanitaire redenen moe ten zijn, zei hij. Intussen is Nooteboom overi gens in vele landen, waaronder Duitsland, Oostenrijk, de Ver enigde Staten en niet te verge ten Spanje met versierselen omhangen en is zijn werk in talrijke talen vertaald. Aan Spanje heeft Nooteboom zijn hart verpand. Een deel van het jaar woont hij op het eiland Menorca. In zijn laatste boek, de verzameling reisverhalen 'Hotel Nooteboom', staan veel stukken over Spanje. Hij zet zich in dat boek neer als een pelgrim die mediteert in de monnikscel van een hotelkamer over het door en door katholie ke Spanje, waar de kloosters en abdijen hem doen denken aan zijn eigen katholieke jeugd in Nederland. Nooteboom werd in 1933 gebo ren in Den Haag, maar doordat zijn ouders gingen scheiden, bracht hij een groot deel van zijn jeugdjaren door op kost scholen bij fraters en paters, onder meer in Venray en Eind hoven. Nergens hield hij het lang vol. Van het Augustinia- num in Eindhoven werd hij ver wijderd vanwege 'perfide ge drag', al is het hem tot op de dag van vandaag een volstrekt raadsel wat er gebeurd is. Wel zat hij in Eindhoven in een de- batingclubje waarbij het veel over literatuur ging. Dat literaire spoor bracht hem zelf tot schrijven. Dat, en het gegeven dat hij nergens lang kon blijven, resulteerde in zijn debuut 'Philip en de anderen', de eerste 'roadnovel' van de Nederlandse literatuur en een zo teder, dromerig boekje dat hij er op slag beroemd mee werd. Zijn snelle succes stelde hem in staat te reizen, wat hij zijn leven lang is blijven doen, en van die reizen persoonlijke verslagen te maken, wat hij eveneens zijn leven lang is blij ven doen. Maar voor zijn mooi ste boek, de roman 'Rituelen', zocht hij het juist dicht bij huis, bij herinneringen aan zijn ka tholieke familieleden in Tilburg, hetgeen leidde tot een van de meest geciteerde zinnen uit de Nederlandse literatuur: „Herin nering is als een hond die gaat liggen waar hij wil." In zijn reisverhalen en romans tracht Nooteboom vele aspec ten van de rare diersoort die de mens is te doorgronden. Al die vreemde gewoonten en gedra gingen blijven hem mateloos fascineren. Niet zelden toont hij zich een filosoof die zijn ei gen doen en laten 'tussen de anderen' poogt te analyseren. Een passant, iemand die ner gens thuishoort, zo mag hij zich Cees Nooteboom: „Herinnering is als een hond die gaat liggen waar hij wil." Foto: ANP/EPA graag zien in zijn reisverhalen. En in zijn romans draait het vaak om zijn en niet-zijn, om schijn en wezen. Maar het allerbelangrijkste voor Nooteboom zelf is niet het reis verhaal of de roman, maar de poëzie, zo liet hij gisteren nog maar eens weten in de krant El Pais, nadat hij in Spanje weer was gelauwerd. „Ik zou nooit geschreven hebben zoals ik schrijf zonder de dichtkunst", zei hij. 'Ik had wel duizend levens en ik nam er maar één', zo staat in een van Nootebooms verzen, een regel waarin zowel tevre denheid zit opgesloten omtrent de keuze van zijn bestaan als ook een melancholisch gevoel over gemiste mogelijkheden. Uit die regel wordt tevens dui delijk dat Nooteboom gevon den heeft wat hij zoekt, maar dat hij niettemin een zoeker blijft. onzekerheid van het anders zijn. Bij het maken van de film heeft de regisseur zich laten leiden door de uitgangspunten van Dogma 95. Volgens deze regels moet er bijvoorbeeld op locatie worden gefilmd en niet in een decor, mag er geen geluid wor den toegevoegd en moet de ca mera in de hand worden ge houden. Omdat er geen trucage wordt toegepast, is het acteer werk volgens Erik de Vries heel belangrijk. „Dat moet gewoon goed zijn. Daarom hebben de jongeren workshops op dat ge bied gehad van regisseur Eddy Terstaill en actrice Nadja Hüp- scher." Er was weinig tijd om te repete ren. Na één weekeinde werden de scènes al opgenomen. De Vries: ,Ach, dat hield het spon taan. De taal in het script was ook iets gepolijster dan wat uit eindelijk in de film gehanteerd wordt. Maar goed, dat brengt ons alleen maar dichter bij de werkelijkheid." 'Mag ik nu naar huis', regie: Erik de Vries, t/m 17 decem ber, 19.00 uur, Parkfilmhuis, Alphen aan den Rijn. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Javier Rodriguez, tenor, met Daniel Morcos, piano en percussie en Oscar Puebla, gitaar. Gezien: 10/12, Lokhorstkerk, Leiden. Voor lekkere, harde, direct in 't gehoor liggende Argentijnse muziek ben je bij Javier Rodri guez aan het verkeerde adres. Niet dat zijn muziek moeilijk toegankelijk is, of niet zou swingen. Maar er valt veel méér in te beluisteren dan dat. In de eerste plaats speelt Ro driguez met het duo La Trama zonder versterking en dat al leen al is een zegen. Dat heeft hij ook helemaal niet nodig, want met zijn volume vult hij de hele Lokhorstkerk met het grootste gemak. Zijn stem is niet klassiek ge schoold maar heeft een oerin- stinct voor volksmuziek. Als Rodriguez zingt, zich zelf be geleidend op de 'bombo le- güero', een simpele houten trommel, dan is hij in staat om alle emoties van de wereld op te roepen; melancholie, nostalgie, pure devotie, magie, vreugde en verdriet. Voor elke sfeer mengt hij een klankkleur met subtiel oplichtende nuan ces. Daniel Morcos als pianist en percussionist, en gitarist Oscar Puebla begeleiden ge heel in de stijl van Rodriguez. Morcos specialiseerde zich in de Argentijnse volksmuziek en heeft hier zelfs als componist twee suites geschreven in op dracht van het Nederlands Fluitorkest. Oscar Puebla blijft op de achtergrond, niettemin functioneel muzikaal aanwe zig. Het programma van dit drietal is zeer divers. Het bestrijkt ve le ritmes, waarvan de tango bepaald niet zo op de voor grond treedt als wij Hollan ders na Piazzolla verwachten. De chacarera, gato, zamba, milonga nemen veel meer een prominente plaats in. Elke dans heeft zo zijn eigen sfeer en cadans, waarin de woorden van Rodriguez organisch mee worden gevoerd. De sfeer van de avond wordt gezet in 'la Zamba nina', een sensueel lied over liefde en nostalgie; en in het zoete, prachtig gezongen kerstliedje 'El nacimiento'. In 'Luz de una chacarera' wordt het rit me in allerlei variaties zo sjeu- ig opgediend dat enkele lief hebbers het niet kunnen laten mee te klappen. 'El Choclo', een vroege tango ligt aanvan kelijk iets te laag voor Rodri guez' heldere tenorstem, maar gaandeweg wordt zijn stem opzwepender en kleurrijker in een hoger register, aange vuurd door complex ritmisch slagwerk In 'Vagabondo de la oscuri- dad' (zwerver der duisternis) van Anibal Cuadros doet ook een cajón Peruano mee, let terlijk een Peruaans kistje waar je bovenop zit en zo te gen de voorkant trommelt. Weer zo'n lied dat heel wee moedig begint, maar steeds feller en heller in uitslaande kleuren eindigt. 'Oude Mees ter van de pijlen' gaat over In dianenstammen en hun mo res. Het vangt met een lange evocatieve uitroep als bood schap naar gene zijde in een spanend hel coloriet. De re- genpaal, de 'palo lluvia' ritselt en tikkelt als een voorjaarsbui, versterkt door rammelende geitennagels, twee instrumen ten als sfeermakers bij uitstek In golvende beweging zwie pen de pijlen als haarzuivere lijnen door het luchtruim tot dat de oude kreet, het vérdra- gende bericht als een nacht kaars uitdooft, buitengewoon intens door Rodriguez gezon gen. In de 'cancion-bagala', over vijf eeuwen onderdrukking in Zuid-Amerika passeren al die gemoedstoestanden nog eens de revue. Opstand en gelaten heid, melancholie en woede, even aangezet met een dosis scherpe rauwheid in Rodri guez' stem, zorgen voor een zeer ontvankelijk gemoed. muziek recensie Maarten Baanders Concert: "Chora e Canto' door Mónica Triga. Gezien: 10/12 Stadsgehoorzaal. Leiden. Alleen de stem, niets anders dan de stem. Daar gaat het om als Fado-zangeres Mónica Triga op het toneel staat, sober in haar bewegingen en een en al concentratie op wat ze zingt. Haar stem kan zacht, weemoe dig en gesloten zijn en zich via een ruim golvend vibrato ope nen tot een strakke helderheid, tot smart of zelfs iets van exal tatie, het blijft altijd ingehou den, kalm, en van een genuan ceerde gevoeligheid. Zoals ze daar staat te midden van haar begeleidingsgroep, hoeft ze er niets speciaals voor te doen het toneel met de sfeer van haar muziek te vullen. De hartstocht waarmee ze een ode zingt aan Amalia Rodrigues, de koningin van de Fado, krijgt juist zoveel diepgang en vervoe ring door het zachte en donkere begin. Saudade, weemoed komt naar buiten met een aanvanke lijk teruggetrokken, gepijnigde expressie in haar stem, waarna de felheid groeit. En in 'Ama- me', waarin ze vraagt of de lief de van nu nog bestaat als ze la ter oud en gebrekkig is, kantelt haar stem prachtig van een vra gende weemoed naar de fris heid van de nu nog jonge liefde. Politiek engagement schuwt ze niet. Ze zingt over de Portugese dictatuur onder Salazar en over kindsoldaten die bij him moe der worden weggehaald. Het sterke is dat ze bij dit soort nummers nooit op zoek is naar nadrukkelijk effect. Er is een lichte, droevige vervoering en die heeft precies de juiste zeg gingskracht. Geen opsmuk, geen effectbejag. Dezelfde on nadrukkelijkheid als Triga heeft ook haar begeleidingsgroep. Vooral de accordeonist weet met zijn dunne tonen een enor me sfeer op te roepen, drome rig, weemoedig. Het is jammer dat Triga in haar laatste nummers de concentra tie loslaat en naar een climax met meer losheid en contact met het publiek toe wil werken. Ze omlijst deze nummers met te breed uitgesponnen herinne ringen aan haar grootvader en over het lievelingseten van de Portugezen. Na zo'n verhaal heeft ze er duidelijk moeite mee een zonnig liedje op het juiste uitbundige niveau op het pu bliek over te laten slaan of een deuntje dat ze vroeger op opa's schoot zong op gang te bren gen. Dan verlang je ernaar dat ze zich weer in zichzelf terug trekt en concentreertj>p haar eigen, originele invulU% van de Fado-muziek. Dan is ze meesle pend genoeg. amsterdam/anp - Jeugdige liefhebbers van Top 40-muziek, 'gewone' rockmuziek en klassieke muziek hebben minder problemen dan jongeren die luisteren naar hiphop, metal en mensen die naar allerlei muziek luisteren ('omnivoren'). Dat blijkt uit een onderzoek van T. ter Bogt, bijzonder hoogleraar Popmuziek aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). In zijn onderzoek 'Tijd onthult alles...' kijkt de deskundige naar de gevolgen van het luisteren naar popmuziek. Ter Bogt verdeelt het poppu bliek (11-16 jaar) in diverse categorieën en con cludeert dat klassieke-, rock- en Top 40-muziek- fans de minste problemen hebben. Zelfmoordge dachten en neigingen tot zelfbeschadiging ko men het meeste voor bij metal-liefhebbers. Als een metalfan ook van popmuziek of hiphop houdt, dan geldt die hang naar beschadiging weer niet. 'Omnivoren' kenmerken rich door meer angst en depressie en sociale isolatie. Dat geldt volgens de popdeskundige ook voor jonge ren die weinig van popmuziek weten. Buiten de popcultuur staan, betekent meer teruggetrokken heid. Hiphoppers, exclusieve metalfans, 'omni voren' en gecombineerde metal- en rapliefheb bers vertonen vaker agressief gedrag. Bovendien overschrijden ze vaker regels en kampen ze vaker met alcohol- en drugsproblemen. muziek recensie Louis Du Moulin UB40. Gezien: 10/12, Ahoy', Rotterdam. JS] Vaak afgeschreven, maar J25 jaar wel zo springle- *JB40 is bezig aan een Jlopmars, die gisteravond afgeladen Ahoy" resul- in veel meer dan een ge- vondje vol gouwe ou- et Britse reggaecollectief de twee uur lang buiten- mg te frisheid aan het raffine- T33|at alleen overlevers aan wbizfront plegen uit te Wellicht komt er toch een dag dat frontman .ibell en zijn maten net (fficiële erkenning zul ten als publieke bijval, laatste vorm van waar- leeft de vrolijke vrien- uit Birmingham nooit i gehad, maar in dit ju- iar is de populariteit g naar ongekende gestegen. In eigen land 0 plotseling 'top of the teels dankzij de single Low', die extra glans ekregen door de koppe- het verrassende succes nationale rugbyteam bij cente wereldkampioen- Elders lijkt de stijlvaste swoon de tijdgeest mee ben. Hoe anders is het rbaar dat UB40 zomaar Bl Ahoy' uitverkoopt, zoveel andere intematio- Lange tijd ging het er zeer strak aan toe onder vo cale aanvoe ring van UB40-front- man Ali Campbell. Foto: GPD nale pophelden moeite hebben om hun fans naar hun optre dens te lokken? Heel opvallend bovendien: de jeugdige leeftijd van de liefhebbers gisteravond in het Rotterdamse sportpaleis. UB40 was a la geestverwant Bob Marley eerder al min of meer tijdloos, maar spreekt thans kennelijk meer dan voor heen aan bij hen die nog gebo ren moesten worden toen de band uit een soort balorigheid werd opgericht. Nu was de relatie met Neder land altijd al innig. Vandaar ook dat de 'bijna thuiswedstrijden' in Ahoy' dienen als basis voor een live-dvd. Ofwel eveneens tot extra scherpte bij de tien he ren op het podium, die het daar nooit van hun discipline moes ten hebben, maar altijd mikten op zo veel mogelijk leut. Lange tijd ging het er dus eigenlijk zeer strak aan toe, onder vocale aanvoering van afwisselend Ali en Robin Campbell en de onge kend serieuze Astro. Totdat bij 'Here I Am' (Come And Take Me) bewust werd aangestuurd op maximale uitbundigheid, die vervolgens middels een hele rits andere succesnummers (als 'Rat In The Kitchen', 'Red Red Wine', 'I Can't Help Falling In Love With You', Food For Thought', 'Cherry Oh Baby'. 'Kingston Town') moeiteloos werd vastgehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19