'Ik wil ook gelukstranen zieil Gelderland ruziet over smartlappen Koning van de talkshow vertrekt MEDIA Opgeslokt door de oorlog VARA wil tweede reeks van De Banc Maartje in geen vélden of weegen... Fox Kids schrijft winst in 2003 Duitsland rouwt, Harald Schmidt (46) wil een creatieve pauze inlassen door Wierd Duk berliin - Hij is de koning van de Duitse talks-shows, het publiek loopt ook na acht jaar nog mas saal met hem weg en toch houdt Harald Schmidt (46) er mee op. Schmidts satirische 'late night show*'s avonds na elven bij de commerciële zender Satl, is een schaamteloze kopie van het format van zijn grote voorbeel den David Letterman, Jay Leno en Conan O'Brien. Niettemin geldt de show voor veel Duitsers als een vast ijk- punt. 'Het avondgebed én het ochtendgesprek in de lift', schreef Die Welt. Over de reden om vanaf eind december een 'creatieve pauze' in te lassen, na 1365 uitzendingen, laat de grijze, slanke en bebrilde 'hof nar van de tv-natie' (Bild) zich niet uit. De commentatoren, die tot op de deftige feuilletonpagina's van de dagbladen over het on verwachte vertrek van de tv-en- tertainer filosoferen, voelen zich ontheemd. 'De journalis tiek verliest haar idool, de intel ligentsia haar consensus-held', schreef de Süddeutsche Zeit- ung. Schmidts invloed op de eigen tijdse Duitse samenleving moet niet worden onderschat. Ook de Bondsrepubliek heeft slechts een paar écht grote tv-sterren: de showmasters Thomas Gott- schalk en Günter Jauch én Ha rald Schmidt, wiens loopbaan bij de publieke omroep begon. Hoewel voor Britse of Neder landse begrippen tamelijk braaf - Schmidt is fatsoenlijk in ver gelijking met een rauwdauwer als Paul de Leeuw - wordt Ha rald Schmidt geroemd om diens kritische humor, zijn on beschaamdheid, zijn verfrissen de gebrek aan politieke correct heid en zijn intelligentie. Als eerste durfde Schmidt in de zo moralistische Bondsrepu bliek op de televisie amoreel te zijn. Toen dit in het conserva- tief-linksige Duitsland nog vloe ken in de kerk was, vroeg Schmidt, destijds 'Dirty Harry' genoemd, zich af waar al die 'vrouwenhuizen' toch toe dien den. 'Inmiddels is het een ge vestigd instituut, maar vroeger moest je de vrouwen er nog naar toe schoppen", grapte hij. Deze uitspraak kwam de tv- ster, die goed zou zijn voor 10 miljoen euro per jaar, op veel verontwaardigde reacties te staan uit het politiek-correcte kamp. Hij zou een 'vrouwenha ter' zijn. Maar toen de talk show-presentator ook homo's, Oosteuropeanen, Bayem Mün- chen en (te) dikke kinderen op de hak nam, was er voor de ver ontwaardigde critici geen be ginnen meer aan. Zij schakel den uit, waar gemiddeld een miljoen Duitsers inschakelde en zich vrolijk maakte over zo veel schaamteloosheid. De stu dentikoos ogende, goed in het pak zittende Schmidt toonde niet alleen graag zijn glamou- Amsterdam - De televisiezender Fox Kids Europe heeft in het boekjaar eindigend op 30 sep tember een nettowinst behaald van 3,8 miljoen dollar. In het fi nanciële jaar van 2001-2002 schreef het bedrijf nog een ver lies. Dat heeft Fox Kids Europe vandaag bekendgemaakt. De zender gaf geen exact vergelij- kingscijfer voor de winst. In de periode van 30 juni 2001 tot en met 30 juni 2002 schreef het be drijf een verlies van 44 miljoen dollar. De omzet steeg met 14 procent naar 152 miljoen dol lar, vooral door goede presta ties van zijn televisiezenders en internetactiviteiten. De zender is in bijna 35 miljoen huizen in 57 landen te ontvangen. Dat is 2,5 miljoen meer dan vorig jaar. Yorin volgt nieuwe Idols Hilversum - Yorin FM presen teert zich de komende maan den als 'the place to be' voor liefhebbers van Idols. Elke maandag is één van de deelne mers te gast bij Eddo in de och tend om de hoge en lagen no ten nogmaals ten gehore te brengen. Daarnaast is jurylid Eric van Tijn vaste gast op don derdag bij Wout in de middag voor een voor- en nabespreking van de audities. Vanuit een spe ciale radiostudio verzorgt Yorin FM elke zaterdagavond, vooraf gaand aan de live shows, tussen 18.00 en 21.00 uur een uitzen ding met verhalen van achter de schermen. Nieuwe rubriek in Man bijt hond Hilversum - Vanaf 5 januari 2004 start het dagelijkse NCRV- programma Man bijt hond met de nieuwe dagelijkse rubriek 'In de lift'. In de lift krijgt talent een minuut de tijd om zich aan het Nederlandse volk te presente ren. Die bepaalt door middel van sms en internet of ze ie mand de volgende dag terug willen zien. Een uitvoerende kan maximaal drie dagen ach ter elkaar te zien zijn, met ver schillende acts. Voor de nieuwe rubriek is het programma op zoek naar talent: variërend van zangers, grappenmakers, dan sers, buiksprekers tot muzikan ten. Inschrijven kan via mail manbijthond@ncrv.nl. reuze Jaguar, hij trad net zo makkelijk op in een ordinaire zwarte tanga. Ook Bild was on der de indruk. 'Hij heeft geen wekker en geen mobieltje', schreef het massablad in een poging om Harald Schmidts als on-Duits ervaren 'onafhanke lijkheid' en 'vrijheid' te be schrijven. Maar Schmidt is ook gewoon geestig. 'Bush in Bagdad. Die Irakezen waren zo verrast, die dachten: het is een dubbelgan ger' Of: 'De bondskanselier is al zolang in China. Heet dit nog een staatsbezoek of spreken we al over ballingschap?' Schmidt zou opstappen omdat hij zichzelf begon te herhalen, omdat een vriend van hem bij Satl werd ontslagen, omdat hij .3! door onze mediaredactie arnhem - De Gelderse politiek en Omroep Gelderland zijn met elkaar in aanvaring gekomen over een Gelderse smartlappen- zender. Provinciale Staten vindt dat zo'n zender 's avonds moet uitzenden op de etherfrequentie van Radio Gelderland. Omroep Gelderland vindt het idee 'onbe spreekbaar'. Provinciale Staten willen dat er een legale zender voor het le venslied komt. SP'er Paul Fre- riks kwam met dat idee nadat in de afgelopen maanden in Arn hem vier piratenzenders uit de lucht werden gehaald. Het plan waaraan een Statenwerkgroep nu werkt, bestaat uit twee de len: er kan een kleine zender- frequentie op de kabel gekocht worden of er komt een samen werking met Radio Gelderland. Die maakt na 19.00 uur geen ei gen programma's, maar zendt dan Radio 1 uit. Freriks: „Waar om zou je daar geen ruimte maken voor het levenslied?" Freriks wil dat de zendtijd 's avonds gevuld kan worden door medewerkers van de vier piraten, zodat plaatselijke be roemde dj's als De Twee Sneet jes een plek vinden. Adjunct- hoofdredacteur Ton Mallo van Omroep Gelderland vindt het een onzalig idee. „Wij hebben een bepaald luisterpubliek, waar je voorzichtig mee moet omgaan. In tegenstelling tot tv- kijkers zijn radioluisteraars geen zappers. Maar als ze zich meer dan gemiddeld ergeren, gaan ze wel weg. En als je ze eenmaal kwijt bent, komen ze niet terug." Er is ook een juridisch pro bleem: Omroep Gelderland is een publieke zender en mag niet dienstbaar zijn aan com merciële omroepen. Mallo wijst erop dat Radio Gelderland wel degelijk Nederlandstalige lied jes draait. Maar hij erkent dat lokale smartlappenzangers en artiesten als Zwarte Riek niet tot het repertoire behoren. De provincie kan de zenders van Omroep Gelderland niet vorderen. Maar de omroep krijgt haar subsidie via de pro vincie. Freriks zinspeelt daar al op: „Het is natuurlijk jammer dat zij twaalf miljoen euro krij gen en 's avonds geen eigen uit zendingen hebben, nietwaar?" Eerder zei PvdA-fractievoorzit- ter Piet Bijl al dat het geld dat voor de nieuwe zender nodig is, wel gekort kan worden op de subsidie van Omroep Gelder land. Een zender in de lucht houden zou mininaal tweehon derdduizend euro per jaar kos ten. bezetten en de theaterschool dicht moet. Zeven jaar later maakt Juliano de trieste balans op. Yussef en Nidal komen in 2001 om bij een zelfmoordaanslag, Ashraf werd neergeschoten en Alla leidt een verzetsgroep. De jongeren van nu zijn met andere duigen be zig dan theater of het verwer ken van haatgevoelens. Ze pro beren in alle ellende toch een gezin te stichten en ze worden helemaal opgeslokt door de oorlog. Tijdens het bezoek van Juliano aan Jenin overlijdt ook Alla. Daarmee komt de trieste balans van deze documentaire op vijf doden. Arna overwint haar kanker niet en de vier jon gens vallen ten prooi aan het grotere Israëlisch - Palestijnse conflict. Zelfs voor een klein, vriendelijk vredesinitiatief als een theaterschool voor kinde ren is er geen bestaansmoge lijkheid. Esther Koolstra De kinderen van Arna, van avond, IKON, Nederland 1, 23.10 uur economisch nieuws: 'Sterren keren PC Hooftstraat de rug toe'. BN-ers als ESTEL- LE GULLIT, LINDA DE MOL, CONNIE BREUKHOVEN en LEONTINE BORSATO zouden het beu zijn om constant in de chi que hoofdstedelijke winkelstraat te worden opgewacht door paparazzifotografen. 'Er wordt hier in stilte veel armoede geleden', aldus een van de gedupeerde winkeliers. Ja hoor, het wordt de hoogste tijd dat we een ROBIN HOOD-fonds oprichten voor hongerlijdende bontjasverkopers en juwe liers die geen schoeisels meer hebben om naar de gaarkeuken te lopen. Behalve de BN-ers, schijnt nog een andere koopkrach tige en cameraschuwe groep de PC Hooft te mijden. De BC-ers, bekende criminelen, blijven ook plots weg. 'Zij werden steeds vaker in de straat in de gaten gehouden en dit leidde zelfs meerdere malen tot aan houdingen. Dat heeft ons zeker geen goed gedaan', aldus een ondernemer. Saillant detail: de BC-ers gaven in de straat altijd veel meer geld uit dan de BN-ers. Misdaad loont dus wel degelijk. Een eervolle vermelding voor geslaagde hu mor gaat deze week naar EVERT SANTE GO EDS van Privé, die CONNIE BREUKHO VEN er mooi inluist door te beginnen over de Kopspijker-imitatie van haar persoon. 'Volgens hen ben je half-joods', zegt SAN- TEGOEDS, waarop CONNIE antwoordt: 'Ik ben helemaal joods'. SANTEGOEDS: 'Nee, half; de rest is siliconen...' Mart**} Ruesink EO-presentator Mare Dik wil troosten, maar óók scoren Met maar liefst vier programma's is Mare Dik (35) dit seizoen onbetwist hèt gezicht van de EO. Hij wil troostende televisie ma ken, maar wel scoren. „Ik lig nogal goed, ja." door Bernice Breure Hilversum - Wat de toekomst ook brengt: dit wordt het drukste televisieseizoen uit de loopbaan van Mare Dik. Het is overigens eerder toeval dan uitgekiende strategie dat hij plots vier programma's in één seizoen presenteert. „Voortaan doe ik er hooguit twee. Dat houdt me fris, anders ga je verve len. Mensen denken misschien; jemig, die wil wel héél graag." Vrolijk streepjeshemd, prethoofd, makkelij ke prater; Dik oogt niet als iemand die zwaar gebukt gaat onder zijn persoonlijke missie de Evangelische Omroep aan meer kijkers te helpen. Met verve vertelt hij over de Weddingplanner, het programma waar in hij aanstaande bruidsparen helpt de laatste obstakels vóór hun huwelijke uit de weg te ruimen. In het voorjaar wordt een nieuwe reeks Jong, het praatprogramma voor jongeren, uitgezonden. Ook neemt Dik de presentatie van de nieuwe program ma's Marc's Angels (over jonge gehandi capten) en Het Huis van Hera (stellen gaan voor de camera in therapie om hun huwe lijk te redden) voor zijn rekening. Dik beaamt dat hij op deze manier de glans van jong en fris EO-gezicht snel kan verlie zen. Maar dat hij dit televisieseizoen zoveel is te zien, komt vooral door een samenloop van omstandigheden. Eén programma werd onverhoopt een jaar later uitgezon den dan gepland, voor een ander is hij op het laatste moment gestrikt. Mare Dik geeft grif toe dat hij flink wat ambitie heeft, en behoorlijk gebeten is op kijkcijfers. Maar, bezweert hij, hij hoeft echt niet zo nodig in beeld. „Misschien onderschat ik het heel erg. Maar ik denk echt dat ik ook heel erg gelukkig zou zijn als ik vandaag te horen krijg dat ik voortaan alleen nog maar mag regisseren en ideeën voor nieuwe program ma's uitdenken. Daar heb ik minstens zo veel lol in." Net als het veelgeprezen Jong komt de Weddingplanner uit de koker van Diks ei gen productiemaatschappij Sky High TV. De kijkcijfers van de eerste afleveringen zijn bemoedigend; gemiddeld volgen ruim een half miljoen mensen hoe Dik bemid delt bij een ruzie met schoonouders, een verblijfsvergunning regelt voor de bruid of op zoek gaat naar geschikte huisvesting voor het aanstaand echtpaar. „Een prachtig cijfer." Al had Dik stiekem op meer ge hoopt. Want hij is verwend, klinkt er snel achteraan. „Naar Jong keken vorig jaar ge middeld 800.000 mensen. En adel ver plicht, zeggen ze. Maar die serie heeft jaren de tijd gehad om te groeien. Voor de Wed dingplanner zit er ook meer in, daarvan ben ik overtuigd." Het trouwprogramma is hem vooral zo dierbaar omdat hij er hard voor heeft moe ten knokken. De EO zag er in eerste instan tie niet veel in. „Er was angst voor vervlak king, en terecht. Ze vroegen zich af waarom ze ook zo nodig iets moesten doen met ver liefdheden." De omroep ging uiteindelijk overstag omdat de Weddingplanner meer behelst dan het volgen van een doorsnee bruiloft. „Het draait altijd om mensen met een bijzonder verhaal." Bovendien voegt het reality-programma iets toe, legt Dik uit. „Er wordt veel gehuild bij de EO; om een ziekte, overlijden, om een ellendige opvoe ding. Ik wilde er heel graag eens tranen van geluk zien. En het werd tijd dat de EO iets ging doen met zoiets moois als de liefde. Ik heb het altijd heel jammer gevonden dat we dit onderwerp hebben laten wegkapen door bijvoorbeeld de commerciëlen en de TROS. 'We', zegt Dik, als hij over de Evangelische Omroep praat. Hij staat weliswaar niet meer op de loonlijst, maar het blijft zijn omroep. Het is de plek waar hij al tien jaar rondloopt, en alle kansen heeft gekregen en benut om het radio- en televisievak te leren. Als gelovig mens, zoon van een do minee zelfs, en student aan de Evangeli sche School voor de Journalistiek, was het logisch daar zijn carrière te beginnen. Al voelt Mare Dik zich in de eerste plaats programmamaker, en dan pas evangelist. Hij heeft'in het begin, en met veel pl 'hardcore evangeliserende programi gemaakt. Maar 'de afdeling verkond^ programma's' is niet zijn stiel. „Mijn D< is om mooie, vernieuwende en voor 7- tieve televisie te maken. En dat wil il voor de EO doen omdat ik achter de d< delijke kant sta. De EO wil de boodsi c f verkondigen. Maar daarnaast moete van de netmanager ook een bepaald 3c aandeel halen. En daarbij wil ik graa en pen." Abortus Het Huis van Hera gaat om stellen d hd scheiding overwegen, in het praatpn ma Jong komen onderwerpen als ab D[ ter sprake. Pittig, erkent Dik. „Het Hl gs Hera is inderdaad heel erg gedurfd. 11- elementen als knokken voor je relatii alleen trouw beloven maar ook trout ,'q ven, passen juist ook weer heel goed ck EO. Bovendien kan het geen kwaai eens andersdenkenden te horen. voed m een chnstelijk nest, valt de v er, aanvankelijk heel eenvoudig uiteen i f en slecht. Van Jong heb ik geleerd da soms niet zo simpel ligt. Je mag wel pes hebben, maar ik vind wel dat je open oren en open hart naar andere liet luisteren." Mare Dik vermoedt dat zijn producti le heel gemêleerde kijkersgroep trekke w de vaste achterban van de EO heeft 1 moeite mee. Hij krijgt in ieder geval ze hoek nooit kwade brieven of telefl dat hij te ver zou zijn gegaan. Meer C2.: dan verontschuldigend: „Ik lig nogal 2j ja. Het mooiste compliment dat ik la [jjj dat ik kijkers in contact breng met h< 2.1 zondere mensen. Mensen die pijn hl th geleden, maar toch niet bij de pakke J"'| zijn gaan zitten." En zulke types vormen eigenlijk de n draad in al zijn producties. „Het is gi ou als kijkers daardoor zelf de kracht kri J'H om door te gaan, dat we ze troost her gegeven." Dus je wilt troosten en te tijd het kijkcijferkanon van de EO zi Lacht: „Kanon vind ik een beetje pla term, maar verder: graag." Hilversum - Nog voordat de eerste aflevering op televisie is geweest, heeft de VARA al be sloten om een tweede reeks van de muzikale dramaserie De band op te nemen. Johnny de Mol, een van de hoofdrolspe lers, heeft al toegezegd weer be schikbaar te zijn voor de rol van drummer Lou. De VARA zendt op 17 december de eerste aflevering uit van De Hilversum -Arna Mer Khamis en een door haar opgerichte Palestijnse theatergroep vor men het onderwerp van de do cumentaire De kinderen van Arna, die vanavond wordt uit gezonden door de IKON. De documentaire schetst een aan grijpend beeld van het Israë- fisch-Palestijnse conflict door in te zoomen op de dramati sche ontwikkelingen rond Mer en vooral de kinderen van de theatergroep. De zoon van Arna Mer Khamis, Juliano, filmde begin jaren ne gentig de Palestijnse kinderen van de theatergroep tijdens de repetities. Ama, getrouwd met een Palestijnse Arabier, zette zich destijds in voor Palestijnse kinderen in Jenin op de Weste lijke Jordaanoever. Ze ontwik kelde een onderwijssysteem voor de jeugd en richtte de the aterschool op. Daar konden kinderen uit het kamp door toneel te spelen hun woede op de Israëli's, hun erva ringen in het vluchtelingen kamp, hun verbittering en hun angst verwerken. Tot aan haar dood in 1995 blijft Wat een geboorte allemaal niet kan veroorzaken...Vijf glossy's deze week, allemaal met hetzelfde - dan nog naamloze - meisje voorop. Weekend en Story renden net iets harder dan de rest om dinsdagmorgen als eerste in de winkel schappen te liggen. Hadden de collega's met minder haast gelijk? Wisten Party, Pri vé en Deze Week nét iets meer te vertellen over CATHARINA-AMALIA? Helaas, de meest spectaculaire onthulling van Party luidt: 'Ook de trotse ouders waren ooit ba- by...' Privé dan, heeft dat blad misschien ge wacht totdat de naam van het meiske be kend werd gemaakt? Vergeet het maar, het blad komt niet verder dan een naamgrapje over de NOS-hofnarrin die zondag zo jam merlijk faalde het volk tijdig en volledig te informeren: 'MAARTJE in geen velden of WEEGEN te bekennen.' Opmerkelijk ge noeg heeft juist Deze Week als enige de naam van het prinsesje in chocoladeletters vermeld op de handig uitneembare mid denpagina's: PRINSES CATHARINA. Jam mer dat haar roepnaam AMALIA is, maar een kniesoor die daar op let. Story weet twee dagen na de geboorte precies te ver tellen wat het karakter van de kleine Oran jetelg is: 'Ze is spiritueel, ze is wijs, ze houdt van de zee, ze heeft een goed geheugen en ze heeft een fijn gevoel voor kunst'. Hoe het blad aan al die wijsheid komt? Ach, hier spreekt PRABOUDH CHOUHAN, Story's Indiase numeroloog/astroloog. Ook Weekend begeeft zich op het duistere De Duitse praatshowkoning Harald Schmidt neemt afstand televisie. Foto: EPA moe zou zijn, of omdat hij terug wil naar de publieke omroep, ARD - waar men hem overigens met open armen zou ontvan gen. Maar Harald Schmi naar het devies: 'Neva plain, never explain'. En de media dus gissen. band, een dertiendelige serie over de leden van de onbeken de band The Mixx. De vijf vrienden zijn overtuigd van een op handen zijnde doorbraak, maar worden in het dagelijkse leven hard teruggeworpen op de realiteit van relaties, werk en kinderen. Behalve Johnny de Mol vertolken de jonge acteurs Terence Schreurs, Lottie Hel lingman, Pepijn Gunnew-^g, Waldemar Torenstra en Tijn Docter hoofdrollen in De band. De serie is bedoeld als een soort opvolger voor de succes volle voetbalreeks All Stars. „We hebben van de week ge hoord dat de VARA zoveel ver trouwen in de serie heeft dat ze in het voorjaar al een tweede reeks wil opnemen", aldus Johnny de Mol. „Ik vond de combinatie van acteren en mu- pad van onverklaarbare, paranormale za ken. 'Huilende RIAALBERTI: WILLY leeft weer!', kopt het blad. Heeft de weduwe een verschijning van 'gene zijde' ervaren? Wel nee, ze nam gewoon een dvd-tje met nooit eerder vertoonde familiebeelden in ont vangst. Party bewijst deze week dat het een serieus journalistiek pr^rJuct is, met interessant loo ziek zo leuk, dat ik nog' 'r,J keer wil tekenen voor de jre Lou." w Volgens een VARA-woo 01 der is het helemaal niet merkelijk dat al een twe< fS| rie wordt gepland ten 0 eerste nog niet op het sd geweest. „Van All Stars z 1 drie reeksen uitgezondf kort na elkaar zijn 0 ot men." De kinderen van Arna bij de repetitie. Foto: GPD/IKON Arna zich inzetten voor haar theatergroep. Voor de demon stratie tegen sluiting van het kamp verliet zij stiekem het zie kenhuis, terwijl de dokters haar dat verboden hadden. Deson danks moet kort na haar dood de theatergroep de deuren slui ten. Juliano keert zeven jaar na de sluiting (in 2002) terug om 'de kinderen van Arna' op te zoeken. In de documentaire vertellen de dan nog jonge Alla, Yussef, Ni- dal en Ashraf eerst hoe Arna hen allemaal bij elkaar heeft ge trommeld. Het theater is in die dagen een groot succes. Veel kinderen komen iedere dag en thousiast repeteren en regelma tig verzorgt de groep toneeluit voeringen. Dat eindigt vrij ab rupt als in 1995, na de dood van Arna Mer, de Israëli's de stad Maartje van Weegen. Foto: GPD ■■F „Het draait altijd om mensen met een bijzonder verhaal," zegt EO-presentator Mare Dik. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10