Nickelback gaat voor de eeuwigheid KUNST CULTUUR ieuwe ouderen voor eeuwig jong op Harley Canadese neo-grungeband voor tweede keer in dik jaar tijd in Amsterdam Ontbreken Pluk bedreigt filmopnames Regisseur Tolkien-fïlms wil 'De Hobbit' verfilmen Cabaret met inhoud door Jan Jaap van der Wal Expositie over actieve 55-plussers in Fotografiemuseum Amsterdam trs. Jin- man dinsdag 9 DECEMBER 2003 y Spears Jangeres Britney Spears gisteren, tijdens een in Seoel, in traditio- ise klederdracht irzamelde fotografen, jeed Zuid-Korea aan op irnee door Azië en om juwe album 'In the Zo- «moten. n!' beste stpese film 'Good Bye, Lenin!' van e regisseur Wolfgang eeft in Berlijn de Euro- gaan Award, de Europese tooor de beste film van (jpegen. De Deen Lars i(W kreeg de regieprijs, gville'. 'Good Bye, Le- irde? afgelopen lente in pre- ïg en sinds enige tijd h ederland draait, is in [uu d een enorme hit. De s 0j elt het verhaal van een 1 isfitse die kort voor de val )ntif ommunisme in coma wier zoon en dochter /aajf maanden uit haar co- ;ide aakt voor haar verbor- ,g e leren te houden dat de s b# Muur is gevallen. ;se|jye, Lenin!' won in juni egponale Duitse filmprijs, tho -rdcjst Ruben d>Halez dood Op 84-jarige leeftijd is Ie Afro-Cubaanse pia- geljen Gonzalez overleden. [virtuoze toetsenwerk inzalez een belangrijk ip de reeks albums ionele Cubaanse iek van de Buena Vis- Club van Compay Se- midden-jaren ne- ird uitgebracht. In 2en2000 verschenen ook (albums van Gonzalez. door Willem Bemboom Amsterdam - Het is een span nende tijd voor Nickelback. De Canadese neo-grungeband schreef met 'How You Remind Me' dé ultieme rocksong, ver kocht sinds 2001 acht miljoen exemplaren van hun album 'Sil ver Side Up' en de zalen waarin ze speelden groeiden in ander half jaartijd uit van clubs tot enorme sporthallen. Ook Neder land krijgt geen genoeg van de band: donderdag staat de groep voor de tweede keer in een dik jaartijd in de Amsterdamse Hei- neken Music Hall. Een mooie prestatie voor vier eenvoudige jongens uit Canada, maar nu moeten ze het stadium van een dagsvlieg zien te ontgroeien. Aan hun derde langspeler 'The Long Road', die dit najaar ver scheen, zal het in ieder geval niet liggen. Net als haar succes volle voorganger staat de plaat bomvol oerdegelijke gitaarrock, met beukende ritmes en pak kende zanglijnen. Aan radio vriendelijkheid heeft Nickel back iets ingeboet; zwaar en hoekig zijn de kernwoorden van 'The Long Road'. „We wil den beslist geen tweede 'Silver Side Up' maken", verklaart zan ger Chad Kroeger. „Niet dat we per se een harde plaat in ge dachten hadden, maar het ge beurde nou eenmaal zo. 'The Long Road' bevat de hardste nummers die we ooit opna men, al zijn we alle fans die we er door de grote hits bijkregen ook niet uit het oog verloren. Je kunt de mensen die naar ons zijn gaan luisteren door 'How You Remind Me' niet ineens op het verkeerde been zetten door alleen maar snoeiharde me- talsongs te gaan maken. 'Some day', de eerste single, is daarom ook geschreven met hen in het achterhoofd. Door het hardere werk af te wisselen met een aantal melodieuzere stukken, moet het mogelijk zijn de nieu we fans vast te houden. Dat was een bewuste zet, een soort con cessie aan onze groei." Het woord 'groei' is eigenlijk een understatement: eind jaren negentig werd er in en om Van- Nickelback moet het stadium van eendagsvlieg zien te ontgroeien. Foto: GPD couver nog gezwoegd zonder resultaat. Het album 'The State' bracht de band nationale be kendheid, opvolger 'Silver Side Up' bleek een zevenmijlslaars. Meer dan acht miljoen stuks gingen ervan over de toonbank. 'How You Remind Me' werd de meest gedraaide single op de Amerikaanse radio van 2002 en wereldwijd schoot de plaatver koop als een raket omhoog. Zaaltjes werden arena's en waar ter wereld ze ook kwamen: er wachtte Nickelback altijd een gouden plaat vooraf aan hun uitverkochte optreden. Niettemin gaat de band er prat op de controle in eigen hand te houden, megastatus of niet. Bassist Mike Kroeger - broer van Chad: „Wij blijven ons al tijd met elk aspectje van de band bemoeien. De slimme za- kenjongens zien je als een pro duct, nu wellicht meer dan ooit tevoren. Maar je zult Nickel back nooit in een kippensoep commercial zien. Daar zien we persoonlijk op toe. Tuurlijk, de schaal is vergroot. Enorm ver groot, zelfs. En we zijn absoluut wel eens bang geweest de grip kwijt te raken. Maar we hebben de touwtjes nog net zo stevig in handen als in het begin, stevi ger zelfs." Sommige dingen zullen echter nooit veranderen: Chad Kroe ger staat erom bekend zich re gelmatig van zijn sociale kant te laten zien met nummers over misbruik, huiselijk geweld en einder onrecht. Verantwoord stokpaardje op 'The Long Road' is het agressieve 'Throw Your self Away", dat verhaalt over een tienermeisje dat tijdens haar eindexamenbal bevalt, haar kind achterlaat in de toiletten en weer teruggaat naar het feest. Kroeger: „Dat soort ge beurtenissen raakt me. Ik moet er iets over zeggen, een bood schap geven. Ik wil nog steeds mensen aan het denken zetten met mijn muziek. Daarvoor moet je soms onderwerpen aansnijden waar mensen liever niet over praten." Nu het succes er eenmaal is, gaat de band voor 'de eeuwig heid'. Chad Kroeger: „Het kon me eerst geen reet schelen hoe het deze plaat zou vergaan. Ik dacht: 'Silver Side Up' was het grootste dat ons ooit zal over komen. Een hit als 'How You Remind Me' krijgen we nooit meer.' En dat is ook zo: we zijn nooit meer de new guys, er wordt vanaf nu op ons gelet. We hebben de top bereikt, wat meer dan 99% van onze colle ga's nooit zal gebeuren. Aan de andere kant is dat streven waar je jarenlang naartoe geknokt hebt wel verdwenen. Ineens 'ben' je er en weet je het even niet meer. Je doel is weg. Tja, en dan? Gelukkig besefte ik me dat ik eigenlijk nooit meer van die top af wil. Nóg hoger hoeft niet - dat kan ook helemaal niet. Maar het lijkt me een mooie gedachte om alle fans zo lang mogelijk blij te maken met onze muziek, in plaats van al leen maar meer en meer zieltjes te moeten winnen. Daarom hebben we als groep besloten dat ons nieuwe doel is om dit niveau vast te houden. Tot in de lengte der dagen. Yep, we hebben een lange weg afgelegd. En hopelijk een nog langere weg voor de boeg..." Nickelback speelt op donder dag 11 december in de Heine- ken Music Hall, Amsterdam. amsterdam/anp - Voor de ver filming van het kinderboek 'Pluk van de Petteflet' is nog steeds geen goede hoofdrolspe ler gevonden. De afgelopen maanden hebben honderden jongetjes auditie gedaan, maar producent Burny Bos en regis seur Ben Sombogaart hebben de jongen met de juiste 'Pluk- uitstrafing' nog niet gevonden. De tijd begint te dringen want begin maart moeten de eerste opnames plaatsvinden. „We zoeken via scholen, adver tenties in kranten en het na pluizen van bestanden van de grote castingbureaus", vertelt Sombogaart. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse bevolking het boek kent, veel meer dan bij bijvoorbeeld 'Abeltje' die hij eerder regisseerde. „Onze Pluk moet de uitstraling en het uiter lijk hebben van zowel de woor den van Annie M.G. Schmidt als de tekeningen van Fiep Westendorp. Beiden staan iii het collectieve geheugen ge grift." 'Pluk van de Petteflet' vertelt het verhaal over een jongetje dat in een klein rood kraanwa gentje door de stad rijdt op zoek naar een huis om in te wo nen. Via Dolly de Duif komt hij terecht in de torenkamer van de Petteflet. Samen met een groot aantal medebewoners, onder wie Zaza de kakkerlak, de fami lie Stamper en Paard Langhors, komt hij vervolgens in actie wanneer blijkt dat de kwade Parkmeester de bomen in de wilde Torteltuin wil omhakken om een lelijk tegelpleintje aan te leggen. „Pluk moet een jongetje zijn van een jaar of zeven, die vooral zichzelf kan blijven", omschrijft regisseur Sombogaart zijn idea le hoofdrolspeler. „Over het al gemeen melden dat soort kin deren zich niet voor audities en moet je er toevallig tegenaan lo pen. De hoofdrolspeler van 'Het zakmes', een jeugdfilm die ik eerder heb gemaakt, kwam mee met een vriendje dat een screentest kwam doen. Zodra we hem zagen, wisten we dat hij het moest worden." Als niet snel een goede Pluk wordt gevonden, worden de opnames uitgesteld en komt de beoogde premièredatum van de film in gevaar. Het is de be doeling dat 'Pluk van de Pette flet' vanaf 17 november 2004 ih de bioscopen is te zien. berlijn/anp/rtr - De Nieuw- Zeelandse regisseur Peter Jack son, maker van de filmtrilogie 'The Lord of the Rings', wil ook het boek 'De" Hobbit' van de schrijver J.R.R. Tolkien verfil men. Dat heeft Jackson gisteren in Berlijn gezegd, waar hij ver blijft voor de Europese premiè re van het laatste deel het drie luik, dat is gebaseerd op de ge lijknamige boeken van Tolkien. Jackson zei tegenover verslag gevers moe en uitgeput te zijn nu de trilogie is voltooid. Niet temin zei hij veel zin te hebben om ook 'De Hobbit' te verfil men. Hij gaf echter aan dat dit pas kan als allerlei juridische kwesties zijn opgelost. 'De Hobbit' werd nog voor 'The Lord of the Rings' geschreven en was bedoeld voor kinderen. Veel figuren die in die trilogie een rol spelen, komen ook al in 'De Hobbit' voor. Het laatste deel van de Ring-tri- logie, 'The Return of the King', draait vanaf 17 december in 185 Nederlandse bioscopen. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Staat' van en door Jan Jaap van der Wal. Regie: Ruut Weissman en Raoul Heertje. Gezien: 8/12, schouwburg Leiden. Raar, maar waar. Een jonge ca baretier in pak met overhemd en keurige stropdas baart op zien. Bijna zelfs provocerend. Zo'n outfit past gewoon niet in de hedendaagse code van het cabaret. Eén ding staat vast: een cabaretier als Jan Jaap van der Wal doet dat niet zo maar, hij wil er ongetwijfeld een state ment mee maken. Maar wat wil hij ermee zeggen?! Gelukkig valt die vraag niet zo maar zonder meer te beant woorden. Van der Wal maakt geen simpel cabaret waarvan je de bedoeling van de artiest moeiteloos kunt aflezen. Einde lijk weer eens iemand die op een intelligente manier verwar ring weet te zaaien. Een enkele terloopse opmerking van Van der Wal geeft misschien een in dicatie voor het antwoord op de vraag naar het pak. Nadrukke lijk zet hij zich namelijk af tegen de consequent casual geklede collega-cabaretiers die hun werk op het podium als een vak beschouwen. Je vertelt enkele grappen, en daar komt het alle maal kort samengevat op neer. Jan Jaap daarentegen eist meer diepgang van zichzelf, die plek op dat podium moet simpelweg méér inhouden. Aan die ambitie wordt door hem iri dit tweede avondvullen de programma keihard gewerkt. Niet alleen tracht hij tal van he dendaagse vormen van dom heid te ontmaskeren, vooral doorzichtige grappenmakerij prikt hij genadeloos door. Dat leidt tot de sterkste momenten in zijn nieuwe programma 'Staat'. Al grappen makend pro beert hij het nut of de p>n)zin van een grap te analyseren. Soms doet een dergelijke zelf bespiegeling aan het werk van Freek de Jonge denken. Lang nog niet alles in zijn pro gramma heeft deze kwaliteit. Dat is misschien ook wel te veel gevraagd. Een deel van het pro gramma bestaat uit spitse op merkingen op de actualiteit. Die zijn vaak leuk. En soms is hij uit puur effectbejag gewoon even grof. Helaas betreedt hij echter ook tamelijk vaak nog di verse zijpaden in zijn betoog die wel eens langdradig zijn. Maar zelfs dan weet hij een uit verkochte schouwburg gecon centreerd te laten luisteren. Al dus getuigt hij van klasse. Dit is cabaret met inhoud. Zo straal je autoriteit uit - al dan niet met een mooi pak. e Ledeboer Wie het geluk op hoge leeftijd gezond i, slijt zijn dagen niet in- iter de geraniums. On- •plussers van nu zijn er knotten, aan yoga ochtend in zee zwem- ilnemen aan de Rijn- ipvan tien kilometer, met het zangkoor Krij- ingen en Harley Davids- |den. Of ze zijn 'druk, ik' met allerlei vormen jvilligerswerk. Dat de or de deur staat ontken- iet, maar zolang hij nog ft aangeklopt, plukken "va Bgave de dag' tim£ speciale foto-opdracht n hfsitie 'Document Neder- hetfaatvoor het Rijksmuse- ds zes jaar samenwerkt gee^C Handelsblad, lukte ncdne Schrijver (37) uit alle ingdvan de samenleving simF Ouderen' voor de lens de pn. Ze bezocht daarvoor uail enten als ouderenbeur- 3tsc 'egde contacten via Uit- rojeJro 55 websites en tijd- i ov 1 als Plus en Midi. Ook n gfe vanzelf tips uit haar ;tho| omgeving: „Zodra ik /ere> vertelde over mijn op- rt va^as er altijd wel weer ie- iijna^e iemand kende die op [et fte nog met een compu- was begonnen." 'kojkn van afspraken bleek v°Ue agenda's al niet Idig. De grootste compli- e Schrijver moest over heid was echter de titel die >gt atiefnemers vooraf voor chtiDiect hadden bedacht: le) Ouwe'. Ze merkte al nin lat de gemiddelde 55- t. van nu zich niet oud sseijj niet als zodanig behan- DrdePworden. 'Gouwe Ouwe' !zet daarom plaats voor 'Fo- i dèloung' omdat die vlag de 0f nele lading van het the- bleek te dekken. Schrijver hanteerde het uit gangspunt dat ze een opgewekt stemmende, respectvolle expo sitie wilde maken. Actieve ou deren visueel belachelijk ma ken, zou geen enkele moeite hebben gekost, maar die neer buigende benadering is haar vreemd. Naar de eeuwige jeugd hunkerende bejaarde vrouwen met neergestorte facelifts of gerimpelde, uitgezakte, manne lijke 70-plussers met veel jonge re vrouwtjes aan hun zijde, ont breken dan ook. Wie een ironi sche glimlach toch niet kan on- derdnikken bij het zongebruin de stel in hun Volvo-cabriolet (een huwelijkscadeautje) in Marbella, waar ze een tweede huis hebben, krijgt van Schrij ver een standje: „De vrouw ver telde me dat ze het gevoel heeft op aarde in de hemel gevallen te zijn. Ze geniet met volle teu gen, dat is toch prachtig?" De 'Nieuwe Ouderen' op deze foto's ogen verbluffend fit en spannen zich met inspirerend plezier in dat zo te houden. Op de Golfclub van Hank speelt de heer Boer (72) elke morgen ne gen holes, de heer Ossenblok (67) traint twee keer per week zes- en zevenjarigen bij een voetbalclub in Rotterdam, Wil Hurford (74) geeft ongeveer zes uur per week yogales, Hans (67) en Winnifred (59) de Beukelaar maken deel uit van een actieve groep Harley Davidson-rijders en Elisabeth Lust uit Vlissingen zwemt op 66-jarige leeftijd nog élke dag in zee. Van de 55-plussers in Neder land - met een aantal van 3,7 miljoen maken ze op dit mo ment rond de dertig procent van de bevolking uit - plukt het merendeel de vruchten van de enorm gegroeide welvaart na de Tweede Wereldoorlog. Met in herinnering de sobere om standigheden waarin hun ou ders Nederland na 1945 moes ten opbouwen, geniet de 'Fore ver Young'-generatie daar met volle teugen van. Ze volgen een cursus muziekgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit, stich ten een woongemeenschap in de prachtige natuur nabij Mid delburg of formeren een ploeg vrijwilligers om de driemast schoener De Eendracht in de vaart te houden. Maar het leven van deze 'Nieu we Ouderen' houdt veel meer in dan het louter najagen van eigen genoegens. Riet Wortman (67) doet vrijwilligerswerk voor de kerk, Joke Been (61) is vrij willigster in een Wereldwinkel en ambassadrice bij kunsteve nementen in Rotterdam, de heer Melief (69) bezorgt één maal per week maaltijden van Tafeltje Dekje en de eerder ge noemde 74-jarige yogalerares begeleidt als vrijwilligster ook geriatrische patiënten in een verpleeghuis. Schrijver trof tijdens haar voor bereidende onderzoek naar de Een zonge bruind stel in een Volvo-ca- briolet in Mar bella. Foto: GPD Janine Schrijver 'Forever Young'-generatie geen allochtone ouderen die het le ven op dezelfde manier vierden als hun autochtone leeftijdge noten. Zo weerspiegelt deze ex positie ook de harde maat schappelijke realiteit: witte, welvarende 'Nieuwe Ouderen' hebben een voorsprong waar aan pas de man met de zeis voorgoed een eind zal maken. 'Document Nederland: Fore ver Young. Janine Schrijver fo tografeert de nieuwe ouderen'. Te zien in het Fotografiemuse um Amsterdam, Keizersgracht 609, t/m 8/2, dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur, do. en vr. van 10.00 tot 21.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15