KUNST CULTUUR Ajax in een vreemde wereld Ute Lemper: de juiste dingen op het juiste moment Meesterlijke beelden Tijdelijke huisvesting Malevich zaterdag 6 DECEMBER 2003 Muziektheater over talent, een ster, voetbal en Zuid-Afrika the afbeeldingen in Assen. NP/Juan Vrijdag iooo Jaar in Assen In het Drents Museum >n is de tentoonstelling jaar seks' te zien. Het toont circa 200 voor- variërend van opgegra- ïhistorische beeldjes en jdingen tot foto's en kuis- rordels. De archeologi- Sfentoonstelling over de ge- eJenis van de seksualiteit is tot en met 8 februari. eet zet iion op i'n kop rag - Eigenlijk zouden ze twee nummers spelen, |e werden uitgezonden via 1538. De bedoeling was lieden van de Haagse Joep Di-rect daarna even pauzeren om vervolgens A'n mini-optreden te ver gil. Dat pakte anders uit, ochtend in het Centraal n van Den Haag. Tot ver- van de nietsvermoeden- en tot genoe- een enorme schare paren de vier muzikanten an het immense podium in en zetten ze vanaf half de hal volledig op z'n Iet concert was een van derdelen van een sinter- jpektakel van het radio - jmma van Edwin Evers. Blords voor >fley-films ink - De films van het ikaanse amusementscon- Disney hebben tot nu jaar 3,1 miljard dollar opgebracht. Dat is aldus het be- Het concern bracht dit aantal succesvolle rol- en uit, waaronder 'The Pi- if the Caribbean' en de itiefilm 'Finding Nemo'. Iiinklijk tapijt pezichtigen rdam - Het 600 vierkante I grote tapijt in het Ko- Ijk Paleis op de Dam is van eember tot en met 1 janu- 9 veler verzoek opnieuw te Jitigen. Ook kunnen be- irs in deze laatste weken |et jaar een stijlkamer met els van Lodewijk Napole- ikijken. Het tapijt is speci- or de koningin gemaakt unstenares Ria van Eyk 1998 in gebruik genomen. >tume uitgave is Buurman i - Er is een postume uit- verschenen met gedichten Ie Leidse beeldend kunste- Kees Buurman (1933- Eerder verschenen al lundels van Buurman. De ive uitgave, met als titel bestaat uit drie delen. 93 wilde Buurman de he- leschilderen en begon hij iet ontwerpen van vlie- De ervaring bij het bestu- aarvan resulteerden in de phten verzameld in deel 1 irde titel: 'Vliegeren'. In 2, 'Overpeinzingen' komt mans affiniteit met het oeddhisme tot uitdruk- Deel 3 van de bundel, 'De enden', is geschreven vlak zijn aangekondigde dood. loekje is verschenen in een ;e van 200 genummerde ïplaren bij de Leidse uitge- Kopwit. uden Strop at jaar over haag - De eerstvolgende den Strop, de prijs voor het Nederlandstalige span de boek, wordt niet volgend maar pas in juni 2005 toe- nd. Dat heeft het Genoot- p van Nederlandstalige laadauteurs (GNM) beslo- De afgelopen twee edities de Gouden Strop hadden :ns in november plaats. Dat te maken met de voorkeur sponsor KRO die in die nd zijn detectivefestival Nu de omroep zich als schieter heeft teruggetrok- voelt het GNM zich ook meer gehouden aan no- ber als de maand om de in uit te reiken. Juni, de md van het Spannende k, lijkt een beter moment de literaire onderscheiding vaarde van 11.500 euro te even. Maar om over een jaar de prijs al weer uit te en, zag het GNM niet zitten. door Nico de Boer Amsterdam - Het is de droom van me nig jonge voetballer: spelen bij Ajax. Voor een talent uit een arm Zuid-Afri kaans gezin biedt voetballen bij een grote club in West-Europa bovendien kansen op een beter bestaan. Dat dit pad evenwel niet over rozen gaat, ver telt 'Ajax uit Afrika', een muziektheater voorstelling van De Nieuw Amsterdam, waarin op scherm ook hogeschoolvoet bal wordt gedemonstreerd. Wie kent ze niet, die fanatieke jochies die zich op (school)pleintjes en veldjes uitleven in het voetbalspel? Zo iemand is ook Ayaxola uit Kaapstad, bijge naamd Ajax. Hij is de ster in de voor stelling 'Ajax uit Afrika'. Hij is een groot talent, een jongleur die meer kan dan alleen een balletje hoog hou den. Hij wordt opgemerkt door een scout. Een bliksemcarrière volgt. Hij mag naar Nederland om bij het grote Ajax te schitteren. Europa, of beter, het grote geld lonkt. En familie en vrienden profiteren mee. Maar zoals aan alles zit aan de glamour en het sterrendom een keerzijde. Hij loopt krassen op zijn ziel op. Hij mist in het killere noorden de warmte van het zuiden. Relaties, zoals die met zijn vriendin die in Zuid-Afrika van zijn geld kan studeren, komen onder span ning te staan. Banden worden verbro ken. Het idee voor 'Ajax uit Afrika' ont stond toen regisseur Aram Adriaanse met zijn theatergroep De Nieuw Am sterdam op tournee was in Zuid-Afri ka. „In Kaapstad heb je Ajax Cape Town, een satellietclub van Ajax. Want wat bindt ons tenslotte meer dan Jan van Riebeeck en de anti-Apartheids beweging in het verleden? Voetbal! In een vorige voorstelling 'The Bells of Amersfoort' vertelden we over een vrouw die moest vluchten voor de Apartheid en in Nederland terecht kwam. 'Ajax uit Afrika' vertelt eenzelf de soort verhaal, dat van een plant die je lostrekt uit de grond. De wortels blijven daar en de plant probeert hier verder te leven. Ontworteld. Vervol gens zocht ik iemand die goed kon schrijven en iets met voetbal had, en toen kwam ik op Lydia Rood uit." De schrijfster hapte meteen toe. Lydia Rood, auteur van zeventig boeken (li teratuur, jeugdboeken, thrillers) en freelance journaliste, schreef immers eerder over voetbal in 'Nframa, zwarte ster' (1999), een boek over een Gha- nees voetbaltalent dat naar de jeugd opleiding van Ajax wordt gehaald. Als kind had Rood al iets met voetbal. „Ik ben opgegroeid met voetbal", vertelt ze. „Ik had vier broertjes en een vader die naar voetbal keken, en dan heb je niet veel keus hoor. Toen ik veertien was, stond er in mijn agenda niks over vriendjes of eerste zoenen, maar wél over de uitslagen van Ajax." „Toen ik Kameroen destijds op het WK zag, kwam ik erachter dat dit voor die spelers hét grote heldendom was. Ik wilde toen iets doen met Afrika, en heb dat verhaal over Nframa verzon nen. Ik moest me natuurlijk ook in de voetballerij gaan verdiepen. Hoe dat in Ghana georganiseerd is. En ik ben toen veel naar Ajax gegaan. Daar kreeg ik alle medewerking, zodat ik er zo over kon schrijven dat het ook nog er gens op sloeg. Toen was het dus niet zo eng meer om nü ja te zeggen tegen het verzoek of ik een toneelstuk wilde schrijven over voetbal. Ajax was een Griekse held. En topvoetballers zijn net als film- en popsterren de goden en helden van vandaag." Adriaanse: „Ja, ze zijn echt sterren, ze kunnen iedereen en alles krijgen, zal ik maar zeggen. Natuurlijk gaat dit stuk over voetbal, maar het behandelt die wereld niet heel controversieel zoals gebeurt in de voetbaldocumentaire 'Daar hoorden zij engelen zingen' van Roel van Dalen. Daar stonden de fans de ingang van de bioscoop te versper ren omdat van hun Ajax, in hun ogen tenminste, de vuile was werd buiten gehangen. Dat is hier niet aan de orde, er wordt helemaal geen negatief beeld van Ajax geschetst. Of van de voetbal wereld in het algemeen." Op filmschermen worden allerlei situ aties uit de voetbalwereld verbeeld, van kleedkamers tot de catacomben, van het veld tot de tribune. Lydia Rood, die behalve het script ook twaalf van de dertien liedteksten schreef: „Op die manier kun je toch de sfeer van de voetbalwereld overbrengen. Want je kunt nu eenmaal niet een hele training op het toneel verbeelden." De muziek is gecomponeerd door de Zuid-Afrikaanse componist Sean Ber- gin, die in 2000 de VPRO-Boy Edgar- prijs won. De hoofdrol wordt vertolkt door Marlon David Henry, die onlangs nog te zien was in de succesvolle mu sical 'Aida'. In hoeverre is 'Ajax uit Afrika' een po litiek stuk? Alles is politiek", vindt Adriaanse. „Je kunt zeggen: het ligt al tijd aan het geld. Doordat het ongelijk verdeeld is in de wereld moeten men sen met grote talenten helemaal hier naar toe komen om het grote geld te verdienen, hun talent te gelde te ma ken. Ajax had ook daar kunnen blij ven. Maar dan was hij in een township een van de miljoenen geweest. Maar wat gebeurt er met zo iemand als hij hier naar toe komt? Wat is de invloed van de omgeving op zo'n jongen? Hoe werkt het ontbreken van de vertrouw de omgeving op hem door? Daar gaat 'Ajax uit Afrika' over." 'Ajax uit Afrika', te zien: t/m 7/12 Theater Bellevue, Amsterdam; 17 en 18/1, 20 en 21/1 Cosmic Theater, Amsterdam; 6 en 7/2 Theater Lanta ren, Rotterdam; 18/2 Theater aan het Spui, Den Haag; 28/2, De Meervaart, Amsterdam. Marlon David Henry vertolkt als Ayaxola uit Kaapstad, bijgenaamd Ajax, de hoofdrol in de voorstelling 'Ajax uit Afrika'. Foto: GPD/Jean van Lingen amsterdam/gpd - Een enorme, kale ruimte is het nog, de tijde lijke huisvesting van het Stede lijk Museum in het oude TPG- gebouw op het Oosterdoksei- land in Amsterdam. En koud, en een beetje donker. Het is moeilijk voor te stellen dat hier vanaf mei werk van Malevich en Nauman aan de muren prijkt. „Een fantastische locatie met een geweldig uitzicht op onder meer het wetenschapsmuseum Nemo", vindt architect Rein Jansma van het architectenduo Zwarts Jansma. Zij ontwer pen de nieuwe behuizing van het Stedelijk op de tweede, derde en elfde verdieping van het pand. In totaal beslaat de ruimte zevenduizend vierkante meter, waarvan 5500 is be stemd voor kunstwerken uit de vaste collectie en de wisselen de tentoonstellingen. „Dat is iets minder dan op de huidige locatie 'aan de Paulus Pot terstraat", zegt Jansma. Het is wel opschieten geblazen want dit voorjaar al wil het Ste delijk zijn nieuwe behuizing voor het publiek openen. Er wordt gerekend op 200.000 be zoekers per jaar, de helft van het 'echte' museum. De hum- van het TPG-gebouw loopt in ieder geval tot 2007. Uiteraard wordt het pand goed bewaakt met een beveiligingssysteem. Voor de verbouwing van post kantoor tot tijdelijk museum is ongeveer een miljoen euro uit getrokken. De hum bedraagt een half miljoen emo per jaar. De middelen voor het project zijn sober, zegt museumdirec teur Hans van Beers. „We moeten het karakter van een tijdelijke locatie niet uit het oog verliezen en er geen gelikte tent van proberen te maken. Elke cent die we uitgeven aan de plaatsvervangende huisves ting, gaat af van het bedrag voor de renovatie van het pand aan de Paulus Potterstraat. Hoe goedkoper, hoe beter." Het architectenduo zit er niet mee. Integendeel, ze vinden het een uitdaging. „De kwali teit van het tijdelijke zit in de flexibiliteit die daarbij hoort. Het schept mogelijkheden voor een vernieuwende aan pak", zegt Jansma. Volgens de architect hebben musea in Ne derland te veel de kenmerken van een tempel: een heilig huis waar je fluisterend langs de kunstwerken schuifelt. „Wij vinden dat een museum ook een soort laboratoriumfunctie moet hebben, waarin ruimte bestaat voor experimenten", aldus Jansma. Duitse theaterdiva Ute Lemper doet een 'weekje Nederland' door René van der Velden Amsterdam - Eind november stond ze in New York en Barce lona, komende dinsdag treedt ze op in Rome en 15 december in het Nieuwe de La Mar Thea ter in Amsterdam. De Duitse zangeres, actrice en danseres Ute Lemper doet een 'weekje Nederland'. Ute Lemper, in 1963 geboren in het Duitse Münster, is een ster van wereldformaat, maar niet iedereen weet dat. Dat heeft al les met het repertoire van me vrouw Lemper te maken. Zij is voor eeuwig verbonden met de namen van Kurt Weill en Bertolt Brecht. Dit Duitse duo heeft in Lotte Lenya en Ute Lemper de ideale vertolksters van zijn stuk ken gevonden. Wat Ute Lemper zo bijzonder maakt, is dat zij het hierbij niet heeft gelaten. Ze ging in zee met de erfenis van het Berlijnse ca baret van de jaren twintig, liet zich onder meer in Chicago gel den als een van de grootste mu sicalsterren van de vorige eeuw en omarmde later rockers als Nick Cave, Elvis Costello en Tom Waits. Gevolgd door onder anderen Jacques Brei en Astor Piazzolla. Wat Ute Lemper haar hele carrière al kenmerkt is dat zij altijd op het goede moment kiest voor dejuiste namen. En daarmee zichzelf blijft vernieu wen. Na haar studies (dans in Keu len, drama in Wenen), maakte ze haar theaterdebuut in de Weense productie van 'Cats'. Vervolgens speelde ze Peter in 'Peter Pan' in Berlijn, had ze de hoofdrol van Sally Bowles in de met Liza Minnelli verfilmde musical 'Cabaret' in Parijs, speelde ze Lola in 'Der Blaue Engel' in Berlijn en danste ze in Parijs in het ballet 'La Mort Su- bite' van Maurice Bejart. Samen met het befaamde Pina Bausch Ute Lemper: voor eeuwig verbonden met de namen van Kurt Weill en Bertolt Brecht. Foto: GPD Danstheater verscheen ze in 'Kurt Weill Revue'. Daarnaast gaf Ute Lemper solo concerten in de meest prestigi euze concertzalen van de we reld, zoals het Sydney Opera House in Australië, de Royal Festival Hall in Londen en het Lincoln Center in New York. Menigmaal werd ze begeleid door de wereldtop van symfo nie-orkesten. In 1998 bereikte ze een nieuwe mijlpaal met haar rol van Velma Kelly in de Londense productie van 'Chica go'. Met een invulling die alle Simone Kleinsma's van deze wereld doet vergeten. Lemper kreeg er de Oliver Award voor 'Beste Actrice in een Musical' voor. De juiste dingen op het juiste moment. Als ze meewerkt aan films, staat ze op de aftiteling tussen Peter Greenaway, Mi chael Nyman en Robert Altman. In haar lopende theatertournee zingt zij traditionele theaterlie deren, maar ook nieuwe arran gementen en composities van haar laatste album 'But One Day'. Opvallend is dat voor het eerst ook eigen nummers van Lemper te horen zijn, alle geïn spireerd door haar helden. „Het was vooral een kwestie van de goede balans vinden tussen al die werken waarmee ik optreed en die ik zelf schrijf', zei Lem per in een interview van vorig jaar. Daarin zegt ze ook dat ze voor haar eigen liedjes begint met de tekst. „Samen met mijn goede vriend Todd Turkisher ontstaat de muziek. Hij speelt bas, drums en gitaar en ik, heel slecht, piano." Haar teksten moeten niet als een dagboek worden gezien. „Het is persoonlijk, maar niet privé", aldus Lemper. „De songs gaan over leven, liefde, passie, relaties, de onmogelijk heid om een geluksmoment vast te houden en de poging om altijd maar weer te zoeken naar de schoonheid in de strijd om te overleven met al zijn dage lijkse dingetjes. Het is een ode aan de liefde in het dagelijks be staan." Een van haar liedjes - 'Little Face' - gaat over haar twee kin deren Max en Stella, met wie de zangeres in New York woont. Hoewel ze een terugkeer naar Berlijn niet uitsluit, voelt ze zich happy in The Big Apple. Niet vreemd voor een artieste die groot geworden is met het van vrijheid en anarchie doordrenk te repertoire van Weill en Brecht. „Ik voel me heel veilig en vrij hier. Je kunt hier een vrije geest zijn, er zijn geen na tionale limieten zoals in Euro pa." Hoewel niets zeker is in het le ven van Ute Lemper, lijkt ze de laatste jaren prioriteit te geven aan muziek. Wat ze als volgt verklaart: „Muziek is een ex pressie van het hart in de zoek tocht naar ultieme vrijheid en vrede." beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Beelden van Frank Letterie. Prijzen: 820 t/m 11.650 euro. Te zien: t/m 1/2, vr. 14-17.00 uur, za. en zo. 13-17.00 uur, galerie Laerken, Bent 2, Hazerswoude. Het werk van beeldhouwer Frank Letterie is verspreid over heel Nederland te zien. Vanaf eind jaren vijftig maakt hij bronzen beelden voor de open bare ruimte, bedrijven en in stellingen. In parken, op plei nen en binnenplaatsen staan zijn ruiters, dieren, ambachts lieden, moeders met kinderen en liefdesparen. Uitgevoerd in een klassieke, realistische stijl. Het zijn sculpturen waarover geen misverstanden kunnen bestaan. De voorstellingen zijn in een oogopslag duidelijk, to nen traditionele onderwerpen en geven geen enkele aanstoot. De kans dat een buurtvereni ging er tegen in opstand zal ko men is bijzonder klein. Het werk van Letterie past in de traditie van de monumentale beeldhouwers van na de Twee de Wereldoorlog, zoals Mari Andriessen, Jan Bronner en Piet Esser. Kunstenaars die het vak tot in de puntjes beheersten. Wat ook voor Letterie geldt, die zichzelf volgens eigen zeggen meer ziet als ambachtsman dan als een artistiek genie. Toch is dat wel erg bescheiden, zo blijkt uit zijn overzichtstentoonstel ling bij galerie Laerken in Ha zerswoude. Te zien zijn zo'n veertig sculp turen. Vooral voorstudies en ontwerpen voor opdrachten, maar ook een aantal voltooide beelden. Midden in de galerie staat een groot beeld van een moeder en kind. Beiden zijn naakt. De moeder hurkt naast haar zoontje en buigt zich naar hem toe. De peuter staat par mantig op zijn beentjes, Idaar om onder begeleiding van zijn moeder een paar stapjes te zet ten. De voorstelling is van een grote eenvoud. Zowel van moe der als kind zijn de gelaatstrek ken slechts globaal aangeduid. Het zijn geen individuen. Dat is ook niet belangrijk. Letterie concentreert zich hier op de toewijding die hoort bij echte moederliefde. En doet dit meesterlijk. Dat blijkt ook uit andere moe derbeelden in de tentoonstel ling. Of het nu gaat om een moeder die haar baby de borst geeft, een vrouw die haar kind boven haar hoofd optilt of een moeder die op de grond met haar baby aan het spelen is, steeds lijkt zij helemaal op te gaan in haar handeling, en spreekt liefde en tederheid uit haar gebaren. Letterie beeldt de moeders zo af dat ze archety pen worden, oerbeelden die diep geworteld zijn in ons on derbewuste en daardoor regel matig terugkeren in de kunst. Hetzelfde zien we bij zijn lief desparen, die archetMïen zijn van verliefdheid en iriBniteit. Een heel andere categorie vor men de sculpturen waarin Let terie dieren uitbeeldt. Daarin zien we niet de eenvoud, rust en verstilde eeuwigheid van de archetypische moeders en lief desparen, maar overheersen snelheid en beweging. In een beeld van opvliegende kippen toont Letterie zich een uitste kend waarnemer. Het zenuw achtige gefladder van de dieren is levensecht weergegeven. Ronduit dramatisch is zijn 'Val lende ruiter', een sculptuur die in het groot in park Vreugd en Rust te Voorburg staat, en waarvan op de expositie het ontwerp is te zien. Weergege ven is het moment waarop het paard onderuitgaat. Met groot inlevingsvermogen beeldt Let- terie de emoties af van mens en dier. We zien schrik, angst en paniek. Wie dat kan is veel meer dan een ambachtsman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 27