KUNST CULTUUR MÊÊÊÊ^y rs A ^mnim 'Nummer is goed wanneer ik emotie voeF Effectief solowerk Rein de Graaff Trio R5 Mauritshuis koopt schilderijen Rubens Zichzelf overschreeuwende beschuldiging Wibi Soerjadi overtuigt niet echt Noodzaak ontbreekt bij Dood Paard Fantasieloos geklungel vrijdag 5 december 2003 gei groig' ren nl efee; bl tiel tij ul< ?g( dui :Kast. o: AP/Mark J. Terrill ippers ■nomineerd angeles - Rap en R&B do- jj ïeren de nominaties voor de ;e |4 Grammy Awards. Beyoncé ippers Jay-Z, Pharrel Wil- en OutKast zijn gisteren in zes categorieën voorge- jen voor de prestigieuze ■lierikaanse muziekprijzen. ;en artiesten onder wie Jus- rimberlake, rapper Emi- n, Luther Vandross en Missy [jijtt sleepten ieder vijf nomi- efies in de wacht. Een aantal ,1 rieden artiesten is postuum rgedragen, onder wie War- Zevon, ex-Beatle George firison en countryzanger rg nny Cash. De Grammy irds worden op 8 februari e r de 46e keer uitgereikt. i onument voor 'anz Kafka e ag - - In Praag is gisteren een lument voor Fr anz Kafka luid. Het 3,7 meter hoge izen beeld, een lopende fi- :s[ir zonder hoofd met Kafka le schouders, is van de Tsje- iche beeldhouwer Jaroslav Het beeld staat in een :je tussen de Spaanse syna- en de Kerk van de Heilige it, aan de rand van de jood- ijk. Kafka (1883-1924) was imstig uit een joods, Duits- tkend gezin uit Praag. Hij >nde en werkte in Praag, ijn en Wenen. Tot zijn be- 1ste werken behoren 'Het en 'Het Slot'. Hij werd de communistische hthebbers grotendeels ge- eerd. eelm h( lii 6 n: leri w» di ayeia.l duwcj, tte e ten si Dvij mup, zet*.] netlij tyeidt.. d ces' taa)r da* »stello opent -i»rth Sea Jazz rge gpN haag - Elvis Costello en het onitropole Orkest openen don- sa dag 9 juli 2004 de 29e editie i het North Sea Jazz Festival Ven Haag. Het concert van Britse zanger en componist itello zal een overzicht geven een aantal projecten waar- e hij zich de laatste jaren Jti ft beziggehouden, zoals het ggjrt Bacharach-programma, Juliet Letters samen met Brodsky Quartet en zijn ode i jazzmusicus Charles Min- Deze projecten hebben nig met popmuziek te ma- 30p, het genre waarin Costello t j de jaren '70 groot werd als ^jijv wave-artiest. tafl Costello. AP/Martial Trezzini recensie muziek Ken Vos Concert: Rein de Graaff Trio met Gary Foster en Marco Kegel. Gezien: 4/12, De Burcht, Leiden. De eeuwigdurende bopcursus van pianist Rein de Graaff heeft dit jaar met de vooral bij insi ders bekende Amerikaanse alt saxofonist Gary Foster (1936), een door de wol verf geverfde Tristano-volgeling, een wat in getogener karakter. Tweede man in de frontlijn is de Haagse saxofonist Marco Kegel (1970) uitgenodigd, ook een altist, die stilistisch niet ver afstaat van Foster, maar wel twee genera ties later is opgeleid. Het pianotrio met Marius Beets (bas) en Eric Ineke (drums) klinkt in het begin wat stijfjes, maar al na twee stukken komen ze los en staat de avond in het teken van lichtvoetige, strakke swing. Die benadering is vooral van nut in de stukken van Len- nie Tristano, waarin de nadruk volledig op de melodische in ventiviteit van de solist komt te liggen. Juist de leider valt op met goed afgewogen begelei dingspartijen en effectief solo- werk, terwijl de andere twee zich vooral van hun ingetogen kant laten horen, bewust als ze zijn van de harde akoestiek in het café. De groep had zich voorgeno men om zo hard mogelijk (lees: met weinig zachte passages) te spelen om het geroezemoes van de minder geïnteresseerde drinkers achterin te overstem men. Toch is er ruimte voor subtiliteiten, zoals in de deels onbegeleide duo-uitwisselingen tussen Foster en Kegel. De eer ste blinkt uit door voor de Tris- tano-school typische asymme trische fraseringen, waarin de spanning vooral ontstaat uit vindingrijke melodische wen dingen en minder afhankelijk is van ritmische accenten. Kegel is daarentegen een duide lijke Parker-epigoon, even licht voetig als Foster, maar met een wat puntiger, meer bluesy arti culatie. Foster is uiteindelijk de meer inventieve solist, maar Kegel weet ook de handen op elkaar te krijgen voor zijn fluïde en technisch goed in elkaar zit tende improvisaties. Kegel heeft ondanks een behoorlijke staat van dienst toch nog steeds niet de bekendheid die hij verdient. Zowel Foster als De Graaff wa ren als improvisatoren op hun best in de ballads, en dan voor al in de standard 'I Thought About You' waarin beiden kon den laten horen hoe muzikale ervaring diepgang kan creëren. Andermaal bleek dat De Graaffs concept om met overzichtelijk repertoire en interessante ge nodigde blazers het bebopvo- cabulaire uit te diepen meer dan levensvatbaar is. 'r- li |jr den haag - Het Mauritshuis in Den Haag heeft twee schilderijen verworven van de Vlaamse kunstenaar Peter Paul Rubens (1577- 1640). Het gaat om twee portretten van een vrouw en een man, waarschijnlijk Clara Four- ment, het schoonzusje van de schilder, en haar man Peter van Hecke. Rubens schilder de het paar omstreeks 1630, op het hoogte punt van zijn schildersloopbaan. De panelen zijn altijd bij elkaar gebleven. Ondanks Ru bens' uitgebreide oeuvre is zijn werk slechts matig vertegenwoordigd in Nederlandse musea. Het aankoopbedrag, dat niet door het muse um bekend is gemaakt, wordt opgehoest door diverse instanties en fondsen. Bijna 40 procent is afkomstig van de Sponsor Loterij, maar bijvoorbeeld ook de Vereniging Rem brandt, de Mondriaan Stichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC &W) droegen hun steentje bij. De portretten zijn voorlopig tot en met 15 februari in het Mauritshuis te zien. Daarna maken ze deel uit van de internationale tentoonstelling 'Rubens Universel' in het Palais des Beaux Arts in Lille (maart-mei 2004). Foto: ANP/Het Mauritshuis Alessandro Safina laat klassiek en pop weer harmonieus samengaan door Sandra Put Amsterdam - Hij heeft als geschoolde tenor nooit bewust gekozen om iets met pop te doen. Na het succes van de single 'Luna' (2000) vond Alessandro Safina het uit de hand gelopen geintje echter zo leuk dat inmiddels weer een nieuw album is verschenen waarin klas siek en pop harmonieus met elkaar sa mengaan. Op zijn nieuwe album 'Musica di te' staat voor het eerst een volledig En gelstalig nummer. Het klinkt vreemd, Alessandro Safina die de woorden 'you come to my senses' zwoel uitspreekt en dat ook goed doet, maar zijn Itali aanse accent niet kan verbloemen. Het heeft wel iets charmants. „Grazie", zegt Safina, en hij lijkt ineens verlegen. „Ik had er zelf eigenlijk nog nooit echt over nagedacht in het Engels te zin gen, maar in Los Angeles ontmoette ik de muzikanten Tom Kelly en Billy Steinberg. Zij gaven me dit nummer, omdat het wel iets voor mij zou kun nen zijn. Ik vond het onmiddellijk goed. Het is zo anders dan wat ik nor maal zing. Niet alleen qua taal, maar ook qua sfeer. Het is vrolijk, heerlijk positief." Het nummer 'You come to my senses' past volgens Alessandro Safina sowie so perfect op 'Musica di te' (Muziek van jou). „Het album kent nogal wat internationale invloeden", verduidelijk de tenor, die tijdens het praten graag met verschillende toonhoogten speelt en er af en toe spontaan een riedeltje uitgooit. Zo is 'Como sol y luna' (Als zon en maan).een modern klikkend Spaanstalig nummer. „En zal ik wat verklappen?", grinnikt hij. „Ik spreek geen woord Spaans." Toch is het voor Safina zeker niet de eerste keer dat hij zich aan een Spaanstalig nummer waagt. Zijn hit 'Luna', waarmee hij drie jaar geleden internationaal doorbrak, werd later ook in het Spaans opgenomen. 'Luna' Alessandro Safina: „Ik heb er zeker niet bewust voor gekozen iets met popmuziek te gaan doen." Foto: GPD/George Verberne was het nummer waarmee Safina voor het eerst zijn klassiek geschoolde ope- rastem ging gebruiken in een mix met pop. Daarvoor hield hij zich voorna melijk bezig met opera's en operettes. Op zijn 26ste stond hij in zijn eerste opera: 'La Bohème' van Puccini. „Nee, ik heb er zeker niet bewust voor gekozen iets met popmuziek te gaan doen", vertelt Safina, die thuis graag luistert naar Russische operamuziek, maar ook de Simple Minds kan waar deren. „In Rome ontmoette ik in die tijd toevallig een muzikant die met een project bezig was waarin klassieke en popmuziek met elkaar werd verweven. Hij had al een aantal mooie liedjes en liet ze aan mij horen. Ik vond het wel eens leuk om iets anders te proberen." Het album 'Insieme a te' (samen met jou) volgde en werd internationaal goed ontvangen. „Onbedoeld", aldus Safina. Hij kan er nu nog om lachen dat het toen zo aansloeg. „Ik had het album gemaakt met in mijn achter hoofd dat het een allemaal een geintje was. Wist ik veel dat iedereen het zo leuk zou vinden. Nu is het ineens heel serieus." Zo serieus zelfs dat Safina zich bezig bleef houden met zowel pop als klas siek. „Nee, ik had nooit gedacht dat ik met mijn conservatorium een soort van popster zou worden", lacht hij. „Het is ook nooit echt de bedoeling geweest, maar ik geniet er wel enorm van." Geen van de nummers op 'Musica di te' is van de hand van Safina zelf. „Nee zeg, ik kan niet schrijven. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar het werd nooit iets. Wanneer een nummer goed genoeg is voor mij? Mm, wanneer ik het onmiddellijk leuk genoeg vind om te leren en te zingen. En, het belang rijkste, ik moet er iets bij voelen, een bepaald soort emotie. Nu voel ik na tuurlijk bij de veertien nummers van 'Musica di te' niet allemaal hetzelfde. Vijf of zes vind ik echt heel mooi, an dere vind ik weer minder. Ik wil er lie ver niet over uitweiden, want bij 'Luna' had ik bijvoorbeeld het gevoel dat het nou niet echt bijzonder was. Het is een goed nummer, maar er zat voor mij persoonlijk totaal geen emo tie in." 'Incanto' (betovering) zou volgens hem wel eens net zo groot kunnen worden als 'Luna'. „Er zitten veel po pelementen in en daardoor ligt het nummer bij veel mensen beter in het gehoor. Het klinkt natuurlijk niet het zelfde als 'Luna", maar, zegt Safina en hij knipt een aantal keer met zijn vin gers, „het kent wel hetzelfde ritme". Het maakt hem eigenlijk niet zoveel uit welk nummer een hit wordt en welke niet. Als mensen naar een optreden van hem komen, omdat ze zijn muziek leuk denken te vinden, krijgen ze toch alles te horen. Ook de zwaardere klas sieke nummers, want: „Die mogen ook best worden gewaardeerd. Net als een goede opera." theater recensie Susanne Lammers irstelling: Omtrent PP door Keesen Tekst: Rob de Graaf. Regie: Willibrord esen. Spel: Wim Bouwens, Monique ijpers en Xander Straat. Gezien: 4/12, LAKtheater, Leiden. ipltwas de bedoeling een stuk lei maken waarin de pijn van de 00 d-strijders recht gedaan zou duiden, maar 'Omtrent PP' is >te 1 pijnlijk stuk geworden over ge ïcuneuze bitterheid. Het gaat 1 fier Jan 'Poncke' Princen, die lens de politionele acties in lonesië deserteerde en tegen Nederlandse jongens ging bejchten. in Co wilden een stem aan de veteranen die zich he nieuw gekwetst voelden toen Nederlandse regering Prin- 11 in 1993 een visum verleen- Zij hadden gedaan wat hun gezegd werd - en hoefden nooit te rekenen op begrip of steun. Hij had zijn eigenwijze keuze gemaakt - en werd alsnog als een held ontvangen. Voor die invalshoek verdient Keesen Co lof: het voelbaar maken van verraad, van levens bedreigend verraad zelfs (hoe nobel de motieven ook mogen zijn), maar ook het tastbaar maken van de angst en de twij fel die geheerst moeten hebben onder de dienstplichtigen in dat verre land, dat is meer dan interessant. Dat is een daad van rechtvaardigheid. Alleen, zo werkt 'Omtrent PP' niet. De oudgemaakte en in 'keurig pak' gestoken acteurs spelen de be ledigde oud-strijders van meet af aan op zo'n verschrikkelijk hysterische toon, met zo'n schreeuwende haat en bovenal zo eensgezind wraaklustig, dat er van mee- of navoelen geen sprake kan zijn. Eerst wordt je ingepeperd hoe fout Princen wel niet is, en daarna kom je - mondjesmaat en fragmentarisch - te weten wat hij nou eigenlijk gedaan heeft. De fout die hem het meest aangerekend wordt, is dat hij zelf een keuze gemaakt heeft, zelf nagedacht heeft, zich niet als kuddedier heeft laten behandelen en zich niet als zo danig gedragen. En daarna pas dat hij zijn maten in de steek heeft gelaten, op ze geschoten heeft. Heel soms sijpelt er iets van twijfel door, een keertje hoor je zelfs iemand zeggen dat hij wel mee had willen overste ken, maar meteen komt daar weer een, op het genante af, schuimbekkende aanval over heen. 'Omtrent PP' wordt daar door een zichzelf overschreeu wende beschuldiging, waarin je node een tegenstem mist. Je zou er haast sympathie voor Princen door krijgen. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Wibi Soerjadi, plano. Gezien: 4/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. Van het ene afscheid komt het andere. Zo nam Wibi Soerjadi ook afscheid van zijn 'Bösie', die hij jaren lang vertroeteld en bejubeld had; het kan verkeren! Sinds kort heeft hij zich met de zelfde overgave uitgeleverd aan 'zijn' Bechstein, een vleugel om U tegen te zeggen. Ook zijn ge liefde rokkostuum heeft een hogere aaibaarheidsfactor ge kregen: zwart fluweel gevoerd met scharlakenrode zijde. Zo gezeten achter zijn instrument eist hij stiltes op vóór en na elk pianowerk die bepaald overdre ven lang zijn. Maar elke keer weer als Wibi gaat spelen sta je paf van zijn weergaloze virtuositeit en zijn volmaakt organische band met de vleugel. Hij overweldigt je door zijn optreden maar niet, en daar zit het mankement, door het werk van de maker. Want tussen de luisteraar en de componist zit Wibi veel meer dan een medium te zijn. Zo maakt hij van een bewerking (door de pianist Myra Hess) van Bachs evergreen 'Jesu, joy of man's desiring', een zachte ro mige slagroomsoes. Voor wie daarvan houdt, een heerlijk voorafje. Dan krijgen we de onvermijde lijke portie Liszt, waarin één ding als een paal boven water staat, en dat is Wibi's absolute bevlogenheid, zijn groots en meeslepende visie, wederom vermengd met een behoorlijke portie ego. Zijn dynamische contrasten zijn gigantisch in Liszts 'Années de pélerinage'. Deze muzikale sfeertekening van een pelgrimstocht o.a. door het Italië van Dante, samen met zijn maltresse Gravin d'Agoult, barst van het molligste mos en het meest verpletterende on weer. Soerjadi is dol op bewerkingen. 'Der Müller und der Bach' van Schubert wordt er in Liszts an nex Wibi's opvatting niet mooi er of ontroerender op; het golft, kabbelt, is fluwelig als 't eigen rokkostuum, maar overtuigt niet echt. Virtuoos passage- werk, zwaar vallende akkoor den, macabere donkere lijnen tegen welhaast mystieke vlin derlichte nevels in de hoge re gisters roepen ontegenzeglijk heimwee-gevoelens op naar een verleden, in Liszts 'Rémi- niscences de Norma, Grande Fantaisie', naar de opera Nor- ma van Bellini. Ook de Noctur ne in c van Chopin na de pauze wordt door Wibi een warm, donzen dekbed met eigen de sign. Alexander Skriabins Etude in cis daarentegen krijgt naast dat zeer persoonlijke ook een au thentieke en bijzonder sfeervol le lading, die nieuwsgierig maakt naar zijn interpretatie van ander werk van deze com ponist. Soerjadi eindigt specta culair en overdonderend met 'Gladiator', naar de gelijknami ge film van Ridley Scott en Hans Zimmer. Eindeloze water vallen van nooq'es storten zich om de stentorstem aan de bas- kant. Bataljons soldatenkistjes denderen voorbij over heerba nen van staal en beton, rijkelijk besprenkeld met glitter. Verdo vend en adembenemend knap. Dit wonderkind zou zich nog eens moeten laten inspireren en bijsturen door een andere grootmeester in het vak! theater recensie Margriet Prinssen Voorstelling: 'Sell By Date Best Before End' door Dood Paard. Met Kuno Bakker, Steve Green, Manja Topper, Iwan Van Vlierberghe en Herman Venderickx. Gezien: Frascati, Amsterdam. Nog te zien: 6/12, LAKtheater, Leiden. Wat zou een blinde wel niet ge ven om een moment te kunnen zien, al ging dat nog met zoveel pijn gepaard? En wat doet de ziende met dat vermogen? Niets, hij realiseert zich zijn ge luk niet en is doorgaans onge lukkig, om duizend en een an dere redenen. In zijn toneelstukken schetst Thomas Bernhard op virtuoze wijze de capaciteit van mensen om ongelukkig te zijn en elkaar ongelukkig te maken. 'Sell By Date Best Before End', de nieu we voorstelling van Dood Paard, is grotendeels gebaseerd op interviews met de legendari sche Oostenrijkse schrijver. Net als zijn toneelwerk staan die uitspraken bol van afschuw van al wat burgerlijk is, - vooral zondagsrust en een harmoni eus gezinsleven -, en getuigen ze van een grote woede op de leugens en bedrog waarmee wij ons dagelijks staande moeten zien te houden. Humor en cy nisme, woede en eenzaamheid vormen de belangrijkste ingre diënten. De voorstelling wordt als solo gespeeld door Kuno Bakker; opzij van het toneel zit, zoals bij eerdere voorstellingen van Dood Paard, dj Steve Green achter een lange tafel. Sell By Date Best Before End is sober opgebouwd en valt of staat dan 00k met de twee belangrijkste ingrediënten: de tekst en het spel van Kuno Bakker. Geen van beide is overtuigend. De in terviewfragmenten vormen een zwakke afspiegeling van wat Thomas Bernhard in rijn to neelstukken veel onontkoom baar formuleert; Kuno Bakker brengt ze op een milde, licht ironische, bijna sympathieke toon. De woede ontbreekt en daarmee wordt de angel uit het stuk gehaald. De voorstelling ontbeert elke noodzaak. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Scènes voor mensen' van en door 'Droog Brood'. Gezien: 4/12, Leidse Schouwburg. Scène één: Bas Hoeflaak en Pe ter van de Witte komen op en spelen man en hond. Wat is de grap? De hond is sloom, hét baasje roept tevergeefs en wordt steeds bozer. Laatste scè ne: Hoeflaak en Van de Witte spelen weer man en hond. In middels rit de hond naast de man die nu wederom alsmaar harder roept dat het beesq'e weg moet. Slottafereel: de man legt zich neer bij de weigering van de hond en aait hem. Nut van deze combinatie van twee scènes? Begin en einde van de voorstelling rijn gemarkeerd. Het is een handige manier om aan te geven dat het program ma is afgelopen. Een doorzich tige truc overigens die kenmer kend is voor de reeks flin terdunne ideetje waaruit het geheel is opgebouwd. Met stijgende verbazing zie je het duo 'Droog Brood' de ene magere vondst na de andere aan elkaar rijgen. Nooit is er e'en onverwachte clou en vrij wel altijd duurt de scène véél te lang. Het eerste programma van dit duo kon nog bogen op enkele licht hilarische num mers. Heel lang hebben de win naars van het Amsterdams Kleinkunst Festival 2000 op dat succes geteerd. 'Scènes voor mensen' is het tamelijk pedant getitelde vervolg hkrop. En nu vallen Hoeflaak en Van de Witte definitief door de mand. Onder het mom van absurdistisch be doelde humor blijven ze steken op het niveau van fantasieloos geklungel. Een man vertelt rijn vrouw een raadseltje. Het is geel, het zit in een kooitje, het fluit liedjes en het is géén kanarievogeltje. Ra- rara, enzovoorts. Antwoordsug- gesties rijn achtereenvolgens: een banaan, een kuikentje en een parkiet. Driemaal fout! Na tuurlijk leidt dat alles tot slaan de ruzie. En wat blijkt tenslotte? Het is stiekem toch een kana rievogeltje. Meliger kim je het haast niet bedenken, Droog Brood kennelijk wel. Met dit soort ongein wordt een avond vullend programma samenge steld. Wat een creatieve armoe de.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15