Fabuleuze schets van vorige eeuw Smeken om een opgeheven vinger Rijmen en dichten voor kinderen Het borrelt in Nietzsches lab Wonderen verklaard TOP -10 1.(1) Youp van 't Hek, Liegangst Thomas Rap, 7,50 2. (2) Hanneke Groenteman, Doorzakken bij Jamin Thomas Rap, 15,- 3. (4) Snoecks 2004 Scriptum, 12,50 4. (-) Nicci French, Verlies Flamingo Noire, 5,- 5. (-) Het cabaret van Kopspijkers Thomas Rap, 18,50 6. (5) Nicci French, De verborgen glimlach Anthos, 18,90 7. (6) Baantjer, De Cock en geen excuus voor moord De Fontein, 9,98 8. (-) David Baldacci, Onbewaakt ogenblik A.W. Bruna, 19,95 9. (10) Robert Ludlum Gayle Lynds, De Altman code Luitingh/Sijthoff, 17,95 10. (7) Karei Glastra van Loon, De onzichtbaren LJ. Veen, €15,95 Bron: CPNB/De Bestseller 60 Nieuw in de top tien: Verlies dat de goedkope uitgave is van het lange, spannende verhaal dat Nicci French speciaal schreef voor de Maand van het Spannende Boek. De cabaretiers van Kopspijkers to nen met veel mooi fotowerk hoe hun imitaties van bekende Neder landers ontstaan. En thrillerschrij ver en bestsellerauteur David Bald acci laat zich in De Altman Code, over een plotseling verdwenen presidentskandidaat, van zijn bes te kant zien. ZATERDAG 22 NOVEMBER 2003 Met 'Europeana' vat de Tsjechisch- Franse auteur Patrik Ourednik de twintigste eeuw fabuleus samen in een reeks feiten en anekdotes. Het re sultaat is even geestig als diepzinnig en genadeloos. non-fictie recensie Aly Knol 'Europeans, een zeer korte geschiedenis van de twintigste eeuw" door Patrik Ourednik. Vertaling Edga'r de Bruin. Uitgeverij Fagel. Prijs: €16,50. Op pagina tien rekent hij het de lezer onderkoeld, bijna achteloos voor: bij een gemiddelde lijklengte van 1,72 meter en als je ze achter elkaar zou leggen, 'de hielen tegen de kruinen', leverde de Eerste Wereldoorlog 2681 kilometer aan gesneuvelde Fransen op, 1547 kilometer aan gesneuvelde Engelsen en 3010 kilometer aan ge sneuvelde Duitsers. 'En alles bij el kaar was er op de hele wereld 15.508 kilometer aan gesneuvelde solda ten.' Maar ja, het verbaast dan al niet meer, want op pagina zeven had hij de lezer al laten weten: Van de Eer ste Wereldoorlog werd gezegd dat daarin de mensen bij bosjes werden neergemaaid, en de Russische com munisten hebben later berekend hoeveel mest één kilometer lijken opleverde en hoeveel er kon worden bespaard op dure mest uit het bui tenland als ze voor de bemesting de lijken van verraders en criminelen zouden gebruiken.' Aan het woord is de' half Tsjechi sche, half Franse Patrik Ourednik, een ongebreideld verzamelaar van historische feiten, anekdotes, wee tjes, filosofische stromingen en godsdiensten, die hij onder de titel Europeana, een zeer korte geschiede nis van de twintigste eeuw op een fa buleuze manier aan elkaar heeft ge regen. Het resultaat is een hallucinerend leesavontuur vol geestigheden en vette knipogen, maar tegelijkertijd verontrustend, genadeloos en diep zinnig. Aan het slot rest maar één conclusie: de mens en dat stukje van de wereld dat hij zelf heeft mogen scheppen zijn in hoge mate absurd om niet te zeggen krankzinnig en ge leerd van het verleden wordt er niets, niente, nada, hoeveel monu menten er ook worden opgericht. In Europeana schakelt Ourednik schijnbaar moeiteloos over van de vraag waarom Stalin het opeens op de esperantisten had gemunt tot de betekenis van de Barbiepop, van het rookgedrag in de communistische landen van eertijds tot de vrouwen die in 1968 hun beha's publiekelijk uittrokken, van Freud en diens psy choanalyse tot het besluit van het Rode Kruis om, nadat het in 1942 had gehoord van het bestaan van de gaskamers in de Duitse concentra tiekampen, dit niet bekend te ma ken. Europeana leert de lezer waarom in films uit de jaren vijftig altijd in ko renvelden werd gevreeën en waarom die mores later werd losgelaten. Ou rednik doet dat in een bijna onna volgbaar tempo en altijd met een licht verbaasde, maar o zo ironische ondertoon. Men leze op pagina 68: 'In de jaren zeventig hadden de filmhelden voor al gemeenschap in auto's, want dat was origineel en het leven werd steeds sneller, en de jonge kijkers die geen auto hadden, konden zich zo een voorstelling maken van het le ven dat hun wachtte. En mannen la gen hoe langer hoe vaker onder en vrouwen zaten boven op hen, omdat ze ondertussen waren geëmanci peerd.' Over Europeana heeft Ourednik zelf gezegd: „U zou dit boek kunnen le zen alsof het geschreven is door een marsmannetje, een complete bui tenstaander, die optekent zonder een oordeel te vellen." Maar dan wel een hyperintelligent marsmannetje, met enorme humor begiftigd en zeer belezen. Een marsmannetje dat de lezer een (lach) spiegel voorhoudt, waarin niets meer is wat het ooit leek te zijn. DE LEESTAFEL Amsterdam - Rudy Kousbroek verzamelt merkwaardige foto's, waarop tragiek en humor vaak hand in hand gaan. Neem de als engel verklede hond, waarbij het potsierlijke beeld eerst de lachspieren in werking zet, maar de intens droevige, lijdzame blik van het dier ook schrijnt. Of het gevleugelde zwijn - door Kousbroek 'vliegtuig' betitelt - dat door zijn hou ten uitsteeksels zijn erf niet kan verlaten. Zo staan er in 'Opgespoorde wonderen' een kleine tachtig foto's afgebeeld, stuk voor stuk door Kousbroek van een treffende uitleg voorzien. De verwondering waardoor Kousbroek werd getroffen, raakt de lezer al evenzeer. Foto's uit besproken boek. door Willeke Heijkoop Voordat iedereen ver zandt in flauwe rijmela rijen van het kaliber 'Sint zat dit jaar weer diep te denken', ligt op deze kin derboekenleestafel een bescheiden aanbod van boeken met gedichten van wat hoger nivo. Meestal geschikt voor alle Neem Een vlekje wolf van Sine van Mol (De Eenhoorn, €10,00) Een ste vig klein boekje is het, met zwart witte linoleumafdrukken ter illustra tie van korte gedichten over de na tuur, dieren, mensen, gevoelens. Ge dichten, feitelijk, over de wereld en het leven wat zich er afspeelt. Het bundeltje van Van Mol begint met een aantal brieven aan bomen. Heel mooi, heel lief, heel simpel. Mi ni-odes zijn het, zonder opsmuk of gedweep. Wie de korte gedichtjes even op zich in laat werken, ziet als het ware de maker mijmerend in het bos staan. Een voorbeeld: Brief aan boom (3) 'Ik ken je nog niet. Het stormt. Waai niet om, anders moet ik aan een gevallen boom schrijven.' Op de volgende bladzijde staat even wel: Brief aan een gevallen boom. 'Nu pas zie ik hoe machtig mooi je was. Zal ik je tekenen om je niet te vergeten?' Op vergelijkbare wijze pakt Van Mol ook de andere kleine onderwerpen aan in Een vlekje wolf. Kleine portretjes in dichtvorm, van alledaagse dingen waar mensen doorgaans weinig.acht op slaan. Nog even over de titel, dat is een subtiele verwijzing naar het sprookje van Roodkapje in een van de gedichten. Op geheel andere wijze speelt Rood kapje ook een hoofdrol in de bundel Sprookjes voor oog en mond van het Italiaanse duo Roberto Piumini en Emanuela Bussolati (Zanzibar, 14,50). De titel van dit boek is zeer letterlijk te nemen; Drie sprookjes (Roodkapje, Hans en Grietje en de Gelaarsde Kat) zijn op rijm uitge werkt, Piumini en Bussolati noemen het ballades. Op de linkerpagina staat elke dichtregel steeds afgedrukt in geschreven èn getekende vorm, als een filmpje met ondertiteling. Op de rechterpagina ontrolt zich een soort poppenkastvoorstelling, waar in steeds een thema uit het sprookje wordt gelicht; Roodkapje, moeder, het bos. De illustraties in Sprookjes voor oog en mond zijn eenvoudig van lijn en kleur en doen wat ouder wets aan. Dit is een heel leuk boek voor kinderen die al lekker kunnen lezen maar ook houden van plaatjes kijken. Maandag mag je met me mee (Que- rido, €9,95) is niet splinternieuw en ook niet helemaal een dichtbundel. Het is wel een poëtisch boekje over Emma die op een maandag vertrekt om een week lang op avontuur te gaan met haar oma. Het kleine ver haaltje van Emma en haar oma wordt steeds gelardeerd met (onzin) gedichtjes over de dingen die ze on derweg zien en meemaken. De ge boorte van een elfje, de beklimming van een toren en nog wat andere avonturen. Auteur Els Wuyts is van huis uit kleuterjuf; dit bundeltje is haar geslaagde debuut. roman recensie Wim Vogel 'Odessa Star" door Herman Koch. Uitgeverij Augustus. Prijs: €18,50. Zonder clichés geen Herman Koch. Zijn teksten voor Jiskefet, voor De Dierenwinkel, zijn ultrakorte verhalen in Hansaplast voor een opstandige, zijn puberroman Red ons, Maria Montanelli (1989), zijn roman Eindelijk oorlog (1996) alles is één gro te warreling van lullige en melige situaties, niet af gemaakte gedachtegangen, inhoudsloze dialoog jes en stereotyperingen. En temidden van al die alledaagsheid plaatst Koch zijn hulpeloze perso nages die in hun halfslachtige pogingen aan die vanzelfsprekendheden te ontsnappen net zo cli chématig zijn. Clichés kun je uitvergroten en in tensiveren, het blijven clichés. Wat dat uitvergroten van 'zinloze feiten' betreft, is Koch natuurlijk schatplichtig aan Gerard Reve. Waarin zij verschillen, is dat Reve aan die feiten uiteindelijk nog altijd een mystieke, raadselachti ge bedoeling geeft. Koch is wat dat betreft zonder mededogen en, in de filosofische betekenis van het begrip, veel minder idealistisch. De lezer die voor een appel en een ei 'ergens beter van wil worden1, die troost zoekt in literatuur, waarschuw ik wat dat betreft maar vast. In Odessa Star, Kochs nieuwe roman, is Fred Moorman een antiheld, een loser, iemand die het gevoel heeft altijd de beslissende boot te hebben gemist. Tegen de vijftig, saai werk, saai bovenhuis in een Amsterdamse wijk, uitgeblust huwelijk en een zoon die hard bezig is zijn eigen leven vorm en inhoud te geven. Een toevalli ge ontmoeting met Max G., een vriendje van de middelbare school, lijkt het leven van Fred weer spanning en inhoud te ge ven. Net als in De Grot van Tim Krab bé zijn ook bij Koch de twee 'vrienden' eikaars tegenpolen. Max een topcrimineel, in wie we, alweer net als in De Grot, zonder veel moeite Klaas Bruinsma herkennen, lijkt de wereld naar zijn hand te kunnen zetten en 'regelt' binnen de kort ste keren van alles voor Fred waar de laatste alleen maar van droomt. Het leven in een stroomversnelling. Eindelijk ge beurt er wat. Wordt de Opel voor de deur ingeruild voor een zwarte jeep Cherokee, maar ruikt Fred ook aan een leven waarin een mensenleven meer of min der niet telt. Odessa Star is een trage roman. Feitelijk spelen de driehonderd bladzijdes zich af binnen vierentwin tig uur in het hoofd van Fred Moorman als hij de woorden bepeinst die hij zal zeggen op de begra fenis van Max. In die vierentwintig uur wordt de lezer meegezogen in een draaikolk van flash backs, metaforen en afrekeningen. Koch beschrijft het allemaal geestig en met de van hem bekende meligheid. Ik moest vooral erg la chen om zijn typering van de presentator van het tv-spel Miljonair van de Week en een eye-opener is zijn bewijsvoering voor de invloed die de crimi naliteit heeft op de uitslag van deze quiz. Dat de roman toch een onbehaaglijk gevoel achterlaat, moet dus aan andere zaken te wijten zijn die overigens alles te maken hebben met de functie die literatuur, die kunst heeft. In Odessa Star worden zonder blikken of blozen mensen ver moord. Worden bejaarde Belgen genadeloos getypeerd en speelt de hoofdpersoon met de ge dachte een mongool iets aan te doen. Niet zonder reden merkt een dertienjarig, ongetwijfeld naïef, meisje op dat zij Fred zo cynisch vindt, om een dag later een totaal ander oordeel te heb ben als ze zegt hem, integen deel, juist zo'n aardige man te vinden. Het is die verwarring, die alles te maken heeft met on ze ethiek, waar ook ik niet goed uitkom. Hoewel... In de laatste scène van de roman rijdt Fred samen met zoon Daan naar de begrafenis van Max. Op de vraag van Daan of Fred nu uiteindelijk gewon nen of verloren heeft in Miljonair van de Week antwoordt Fred met 'Gewonnen'. Over de inter pretatie van dat uitermate dubbelzinnige 'Gewon nen' kun je lang nadenken. Er is inderdaad wat geld gewonnen. Er zijn mensen vermoord en ver dwenen op jouw verzoek en beide feiten hebben alles met elkaar te maken. Tel uit je winst! Het is die genadeloze typering van onze samenleving, de bijna achteloze en terloopse manier waarop Koch dat allemaal beschrijft die mij ergeren. Alsof ik smeek om het opgeheven vingertje. Wat dat be treft, neemt Koch mij goed te grazen. filosofie recensie Ronald Frisart 'Nagelaten fragmenten', delen 1 en 2, door Friedrich Nietzsche. Uitgeverij SUN. Prijs: 34.50. 'Friedrich Nietzsche. Het voordeel van een slecht geheugen. Een kennismaking met de Nagelaten fragmenten' door Michel van Nieuwstadt Uitgeverij SUN. Prijs: €5,00 Waarschijnlijk is met geen filosoof zo gesold als met Friedrich Nietz sche (1844-1900). Ten dele is hij daaraan zelf debet. Het grootste deel van zijn werk bestaat niet uit een systematisch filosofisch bouwwerk, maar uit aforismen. Die laten zich in bloemlezingen gemakkelijk vermin ken of regelrecht plunderen door geestelijke grafschenners. De Nederlandse letterkundige Men- no ter Braak (1902-1940) was daar nijdig over. Hij hekelde 'de usurpatie van Nietzsches woordén en denk beelden door volksmenners'. Hij doelde vooral op de nazi's, die luk raak in Nietzsches boedel grabbel den. Dat Nietzsche tot die nazi-belang stelling wel enige aanleiding heeft gegeven, concludeerde de Haarlem se politicoloog Jaap Hagen afgelo pen zomer in het proefschrift waar op hij in Leiden promoveerde. Nietzsche-vertaler Michel van Nieuwstad gruwt ervan. Met de (te rechte) vaststelling dat Hagen nogal eens kromme zinnen construeert, meent Van Nieuwstadt zijn held vrij te pleiten. Dat is wat al te makkelijk. Van Nieuwstadt toont daarmee slechts de lichtgeraaktheid die Ha gen in een interview in Leidsch Dag blad al voorzag van Nietzsche-adep ten. Het allerminste dat van Nietzsche zelf te zeggen valt, is dat hij zijn ge dachten heel nijver heeft neerge pend. Minder dan de helft daarvan bestaat uit voor publicatie gereed gemaakt werk. In de Kritische Stu- dienausgabe beslaat dat gepubliceer de werk ruim 3.600 pagina's. Daar naast zijn er bijna 4.800 pagina's Nachlass, ongepubliceerde aanteke ningen, gedachtensnippers. De Italianen Colli en Montinari komt de eer toe de Nachlass te heb ben ontdaan van verminkingen en schimmels, en het Nijmeegse uitge vershuis SUN heeft er Nederlandse vertalers aan gezet. Het resultaat brengt de SUN sinds vorig jaar op de markt als zeven ban den Nagelaten fragmenten. De delen 6 en 7 verschenen vorig jaar, 1 en 2 hebben zojuist het licht gezien en de rest zal volgen. Samen vormen ze Nietzsches nalatenschap zoals geno teerd tussen najaar 1869 - toen hij, FRIEDRICH NIETZSCHE Nagelaten fragmenten [deel i] herfst 1869 eind 1874 sun 24 jaar oud, net was benoemd tot hoogleraar in Bazel - en begin 1889, toen zijn geest het begaf. Een van de vertellers, Michel van Nieuwstadt, stelt in een inleidend boekje dat de lezer 'door de Nagela ten fragmenten pas het grootse ei genlijke laboratorium van Nietz sches denken binnen gaat'. Menig vuldig de ge dachten die er staan te borrelen, de plannen die er rijpen en de snedig heden die er vergeefs wachten om te worden ingebed in een groter geheel. In het korte bestek van deze pagina is het on doenlijk de veelzijdig heid ervan zinvol te be spreken. Toch enkele losse op merkingen. In 1870 no teerde Nietzsche: ,,Ik zie enorme conglo meraten in de plaats komen van de afzonderlijke kapitalisten". Op het eerste gezicht een treffende profetie, maar niet voor wie het werk kent van die andere Duitser, Karl Marx, die de concentratie van het kapitaal al eer der beschreef. Anderzijds: Nietz sches vaststelling 'Mensenrechten bestaan niet' moge verwerpelijk lij ken, maar is dat alleen als hij uit zijn verband wordt gerukt. In werkelijkheid is het de slotsom van een betoogje waarin Nietzsche stelt dat rechtvaardigheid zal wor den afgedwongen door machtsvor ming. Dus: voor rechtvaardigheid is macht nodig en op rechten kan niet zomaar aanspraak worden gemaakt. Dat klinkt al veel minder sinister. Wellicht doen we Nietzsche nog het meeste recht door enkele van zijn 'geboden van de vrije geest' te cite ren. Een vrije geest te zijn, is immers wat hij voor een filosoof het hoogst denkbare achtte: „Gij zult volkeren liefhebben noch haten. Gij zult geen politiek bedrijven. Gij zult beroemdheden en invloed rijken uit de weg gaan. Gij zult u niet aan enige kerkelijke ceremonie onderwerpen. Gij zult om de waarheid te kunnen zeggen aan de ballingschap de voor keur geven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 7