KUNST CULTUUR 'Branchevreemde' winkels werpen zich op Potter 'Vroege' Van Gogh in Breda's Museum RSfPliPjlM Werken vanuit klein perspectief Naamswijziging Expressie 70 uit protest tegen verhuizing R5 kkluk terug ipo-vervolg ntrycoryfee ton overleden in trekt 000 bezoekers a- en omroep: es 400 banen Restitutie Commissie wijst twee claims oorlogskunst af Terug bij Sony Nederlandse schrijvers op longlist Impac Kunstwereld voor Piet Snot naar Kamer wat er 20 november ^■in de bijlage UIT Ite vinden is Vele prijzen te winnen met de ao 19 NOVEMBER 2003 n Klukkluk vertolkt door rt Joeks. Archieffoto: ANP Als de eerste Pi- n een succes wordt, komt ieid een tweede deel. Ook It de TROS een tv-serie e illustere clown voor. En jlangrijkste nieuws voor teratie die is opgegroeid eoude serie: indiaan uk keert terug in Pipo II. eerste film, die deze week mière gaat, ontbreekt de tige figuur, ooit legenda- eworden door wijlen ac- erbert Joeks. De eerste ilm, 'Pipo en de Parelrid- raait vanaf donderdag in ederlandse en dertig Bel- bioscopen. - De Amerikaanse ycoryfee Don Gibson is arige leeftijd overleden, esschrijver boekte we- jd succes met 'I Can't oving You', 'Oh, Loneso- i' en 'Sweet Dreams'. Dnesome Me' geldt als in van de zogenoemde Ie sound. den haag/gpd - Als de Neder landse Potter-adepten komend weekeinde een exemplaar van 'Harry Potter en de Orde van de Feniks' in handen willen krij gen, hoeven ze daarvoor niet per se naar de boekhandel. De reguliere boekhandel krijgt te maken met geduchte concur rentie. Platenwinkel Free Re cord Shop, drogisterijketen Etos, speelgoedzaak Bart Smit en de supermarkten Super de Boer, Albert Heijn en Plus wer pen zich met volle overgave op de hype rond het vijfde boek van J.K. Rowling. Eerder dit jaar bereidden Albert Heijn en Free Record Shop zich al voor op de verschijning van Rowlings boek en vroegen spe ciaal bij de koninklijke vereni ging van het boekenvak (kvb) een vergunning aan voor ver koop van het boek. Alleen gere gistreerde winkels mogen boe ken van meer dan twintig euro verkopen, maar de supermarkt ketens meldden zich deze zo mer daarvoor net op tijd aan. De boekwinkels, die in totaal ruim 1.060.000 exemplaren be stelden van het vijfde avontuur van de tovenaarsleerling, heb ben wel wat te vrezen van de 'branchevreemden'. Uitgeverij De Harmonie kon geen precie ze cijfers geven van het aantal door de niet-boekhandelaars ingeslagen exemplaren omdat de leveringen via groothande laars verlopen. Maar Ahold (waaronder Albert Heijn en Etos vallen) alleen al bestelde volgens De Harmonie ca. 25.000 Potters. Bart Smit laat weten aan- en verkoopcijfers niet aan derden te verstrekken. De niet-boekhandelaars kun nen klanten lokken met flinke kortingen. Ook al kent Neder land een vaste boekenprijs - een winkelier mag boeken niet iag - De Holbein-ten- elling in het Haagse shuis heeft ruim 175.000 u getrokken. Dit aantal ift alle verwachtingen museum, dat de mees- een deels leende van de ;oningin Elizabeth II. De de-eeuwse Duitser Hans n werd vooral bekend als schilder in dienst van ;else hof. ag - Podiumkunsten en jen zullen volgend jaar n tekort van 12,5 miljoen maken krijgen als ge il hogere kosten voor enen en periodieken. >or komen vierhonderd op de tocht de staan. Dat e kunstenbond FNV an de Tweede Kamer ge en. De bond wil dat het ent het kabinet dwingt ;end jaar 3 tot 4 procent leidsvoorwaarden in de e reserveren. breda/anp - Het Breda's Muse um zegt een vroeg schilderijtje van Van Gogh te hebben ont dekt. Van Gogh schilderde deze 'Huizen bij Den Haag' vermoe delijk in 1882. Het werkje is afkomstig uit een collectie van ruim 250 stukken, die in 1939 in Breda is ontdekt en al snel als een stel vervalsin gen werd beschouwd. Het nu toch weer aan Van Gogh toege schreven schilderijtje is verge lijkbaar met een aantal bekende werken uit de Haagse periode, aldus het museum. Dat het doek werd gesneden uit een groter doek, werd zichtbaar op een röntgenfoto van het werk, waarop de helft van een eerder geschilderde studie zichtbaar is. „Die eerdere studie bevat ook een aanwijzing waardoor dit schilderijtje aan Van Gogh kan worden toegeschreven. Het betreft namelijk een Scheve- ningse breister. Van Gogh hield zich in dezelfde periode bezig met de uitbeelding van huizen in de omgeving van Den Haag en van Scheveningse vrouwen." De collectie waarin de ver meende Van Gogh is aangetrof fen bestaat uit circa zeventig schilderijen en een paar hon derd werken op papier. Het ge heel werd al in 1939 in Breda ontdekt op de zolder van de zonderlinge allesverzamelaar Barend den Houter. Het Stede lijk Museum in Amsterdam be titelde de collectie eind jaren veertig al als vervalsingen. „Maar het onderzoek bracht ook een tot op heden onbekend feit aan het licht. Er heeft een contact bestaan tussen de ver zamelaar Barend den Houter en de moeder van Vincent van Gogh, die op het moment dat Vincent in Frankrijk verbleef het beheer voerde over het me rendeel van zijn Nederlandse werk. Toen Vincents moeder in 1889 verhuisde van Breda naar Leiden, huurde zij een woning aan de Herengracht 100, die ei gendom was van Barend den Houter, de oom van de verza melaar", aldus het Breda's Mu seum. Het Van Gogh Museum in Am sterdam heeft moeite met een reactie: „Onze experts hebben het schilderij nog niet gezien, laat staan onderzocht. Vanzelf sprekend ziet het museum nieuwe, aan Van Gogh toege schreven werken met interesse tegemoet, maar de ervaring leert dat enige behoedzaam heid op zijn plaats is. Wij zullen de tentoonstelling in Breda ze ker gaan bekijken en ook de re sultaten van het onderzoek na der bestuderen." den haag/anp - De Restitutie Commissie, die de regering ad viseert over teruggave aan erf genamen van kunst die in de oorlogsjaren werd geroofd, heeft voor het eerst geadviseerd twee claims af te wijzen. Het gaat om de claims op de schilderijen 'De Rijn bij Ko blenz' van de Rotterdamse schilder G. van Battem (1636- 1684) en het 'Stilleven met vis op schragentafel' van A. van Beyeren (ca. 1620-1690). „Beide verzoeken strandden op het be wijs van het oorspronkelijke ei gendom: in beide gevallen acht de Commissie het niet voldoen de aannemelijk dat de schilde rijen in eigendom waren van degenen namens wie de ver zoekers hun claim indienden", aldus een woordvoerster. De schilderijen blijven nu onder deel van de rijkscollectie. Ze zijn in een depot onderge bracht. Wel moet er een 18de- eeuwse, Frankfurtse kast uit de rijkscollectie worden afgestaan. „Het eigendomsrecht van de ouders van verzoekster is vol doende aannemelijk geworden. Daarbij speelt een rol dat ver zoekster zich bijzonderheden kon herinneren die niet op een foto zichtbaar zijn." londen/anp - De Britse zanger George Michael heeft een nieuw con tract getekend met Sony, de platenmaatschappij waarvan hij zich begin jaren '90 met een juridische strijd juist moeizaam losmaakte. Michael zou inmiddels werken aan zijn eerste nieuwe album sinds 'Older1 (1996). Dat 'Patience' getitelde werk komt begin volgend jaar uit. Sony verklaarde blij te zijn met de terugkeer van „een van de grootste artiesten die dit land ooit heeft voortgebracht". George Mi chael verkocht in de twintig jaar dat hij met Wham! en solo optrad, meer dan 75 miljoen albums. In 1994 verloor hij een slepende juridi sche strijd om zijn contract met Sony te verbreken. Hij vond dat de platenmaatschappij hem verstikte en niet wilde dat hij van tiener idool uitgroeide tot volwassen zanger. Foto: Reuters/Paul Bates met korting verkopen - de su permarkten kunnen wel stun ten met de prijzen. Met Airmi- les en Rocks kunnen de klanten het boek goedkoper in hun be zit krijgen. Airmiles kunnen worden gebruikt om het hele aankoopbedrag te dekken. Rocks, het spaarsysteem van Super de Boer en Texaco, werkt met 'Vijfjes', zodat de klant wei nig hoeft bij te betalen. Dat is Super de Boer ook van plan. dublin/gpd - Vier Nederlandse schrijvers zijn doorgedrongen tot de longlist van een van de grootste literatuurprijzen ter wereld, de Impac Dublin Liter ary Award. De winnaar krijgt 100.000 euro. Voor de prijs ko men boeken in aanmerking die in het Engels zijn geschreven of vertaald. De Nederlandse geno mineerden zijn: Tessa de Loo met 'A Bed in Heaven' (Een bed in de hemel), Maya Rasker met 'Unknown Destination' (Met onbekende bestemming), Mar cel Möring met 'The Dream Room' (Modelvliegen) en Karei Glastra van Loon met 'A Father's Affair' (De passie vrucht). Of ze een kans maken? Op de longlist ook bijvoorbeeld ook Umberto Eco, Nobelprijswin naars Gao Xingian, Ismael Ka- dare en J.M. Coetzee, John Up dike, oud-winnaar Michel Hou- ellebecq, Nicci French, Donna Tarrt en honderd anderen. De winnaar wordt bekendgemaakt op 17 juni. den haag/anp - Woordvoerders van meer dan tien organisaties uit de kunstwereld hebben gis termiddag min of meer voor Piet Snot in de Tweede Kamer gezeten. Ze waren uitgenodigd om, voorafgaand aan de behan deling van de cultuurbegroting volgende week maandag hun standpunten naar voren te brengen. Er was behalve over- legvoorzitter Leerdam (PvdA) echter maar één Kamerlid (Van Vroonhoven, CDA) komen op dagen en zij ging ook nog voor tijdig weg, omdat andere zaken om haar aandacht vroegen. Woordvoerders van twee orga nisaties lieten hun teleurstelling over de 'opkomst' van de Ka merleden duidelijk blijken. De anderen deden tijdens het 'overleg' braaf hun zegje en lie ten het er verder bij. n Leiden en regio bestaat grote belangstelling voor fessionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, Ispelen, schilderen, fotograferen, schrijven of op andere actief zijn. Vandaag: Ab Steenvoorden uit Noordwijk die afscheid' neemt met een overzichtstentoonstelling. zijn in je bewegings- betekent nog niet be- '~i in je verbeeldings- Ab Steenvoorden (70) a zijn hele leven ge- aan een rolstoel, handicap weerhield wijker er niet van om talenten te ontplooien, t, etst of schildert de uit zijn perspectief, een klein perspectief', beeld op scherp, nziekte trof hem kort te verjaardag, en schijnbaar emo- nstateert Steenvoor- na een mensenleven la- zijn jeugd daarom niet d een gelukkige geweest jing als kind struikelend et leven. Letterlijk. Viel ie zo maar om. Maan- g lag ik thuis op bed in s, van mijn nek tot mijn Niemand die kwam kij- ant mensen hebben de om voor de ellende van der hun eigen kop in het steken. Voor leren was ik door al die sores niet in de wieg gelegd. Ik was vaak in de war. Maar gelukkig bleek ik toch over bepaalde talenten te beschikken. Ik kon naar de Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. En naar de Vrije Academie. Ik wilde vech ten, ik wilde bekend worden. Dat is me gelukt, al is het niet gemakkelijk geweest." Het evenwicht dat hij miste in zijn benen, compenseerde hij op doek, papier en plaat met zijn handen. Geboren en geto gen in Noordwijk zou je ver wachten dat de zee, het duin en de lucht de voor de hand liggende bronnen van inspira tie zijn voor een kunstenaar. Maar dat blijkt in het geval van Ab Steenvoorden toch ook weer typisch anders te liggen. „Mijn wereld is klein. Zo voel ik het. Ik leef in een beperkte kring. Ik laat mij vooral leiden door de gebeurtenissen om me heen. Ik kijk door het raam. Ik zie daar dingen. Die leg ik vast. Zo spelen de natuur en de ver- Ab Steenvoorden: „Ik wilde bekend worden. Dat is me gelukt, al is het niet gemakkelijk geweest." Foto: Dick Hogewoning gankelijkheid daarvan toch een bepalende rol." Zijn gezichtsveld mag dan be perkt zijn, het is nog altijd groot genoeg om daar via zijn kunstuitingen over te vertellen. „Oh ja. Ik wil op mijn manier laten zien hoe mooi en interes sant het leven is. Of het nu komt door mijn handicap of door iets anders; aan verbeel dingskracht ontbreekt het me beslist niet Ik kan me heus goed uiten." Hij troont me mee - of anders om eigenlijk - naar het Muse um Oud-Noordwijk aan de Pa rallelboulevard. Met gepaste trots laat hij zien hoe hij tussen pakweg 1957 en 2001 vanuit zijn stoel de wereld heeft be zien. Wat overheerst is symbo liek, hij beaamt het onmiddel lijk. In de verte zie je Salvator Dali goedkeurend knikken, het surrealisme heeft Steenvoor den duidelijk geïnspireerd. Maar er hangt ook abstract werk, alsmede realistische ver beeldingen van de werkelijk heid. Een heel klein mannetje in een rolstoel kijkt op tegen de stad die hoog boven hem uit torent. De trappen en andere hindemissen van de straat zijn voor hem schier onneembaar. „Maar de stad blijft mooi", zegt hij, nog eens ten overvloe de. Wat Ab Steenvoorden betreft is het, na exposities in Den Haag, Leiden, Amsterdam, Düssel- dorf en Polen zijn laatste, echt grote overzichtstentoonstel ling. Hij gaat zich nu wijden aan een andere vorm van ex- presssie: het woord. „Ik teken op waarover ik heb getekend. Natuurlijk moet kunst voor zich spreken en dat doet het ook. Maar ik wil er graag wat over filosoferen, het verhaal er achter vertellen. Dat is mijn nieuwe uitdaging." Ab Steenvoorden - t/m 8 de cember. Museum Oud-Noord wijk, Parallelboulevard Noordwijk. Openingstijden woe, do, za, zon 14-17 uur. Ad van Kaam door Theo de With alphen aan den run - Expres sie 70, het Alphense centrum voor kunsteducatie, heeft haar naam gewijzigd. Op voorspraak van directeur Willem van den Broek heet het centrum voort aan Parkexpressie. Daarmee wil hij beter aansluiten bij het Parktheater en het Parkfilm huis, maar ook protesteren te gen de dreigende verhuizing naar het stadshart Expressie 70 is een instituut in Alphen aan den Rijn. Honder den mensen uit de wijde omge ving volgen er wekelijks lessen in onder meer schilderen, beeldhouwen, fotografie, kera miek en zilversmeden. In 1989 werd Expressie 70 met een aan tal andere culturele instellingen gevestigd in het monumentale Park Rijnstroom. „Het theater en het filmhuis pasten toen hun naam aan, maar Expressie 70 was zo'n begrip dat niemand aan die naam wilde tomen", zegt Willem van den Broek. Inmiddels is dat toch gebeurd. „Dit gebouw is in de volks mond Parktheater gaan heten. Mensen gebruiken die naam ook als ze eigenlijk Expressie 70 bedoelen. Dat jaartal mocht er wat mij betreft af. Ik kijk liever vooruit dan terug. Daarom is het Parkexpressie geworden." De naamswijziging is ook een vorm van protest. Het gemeen tebestuur wil als het nieuwe theater-bioscoopcomplex in het stadshart is opgeleverd, de gezamenlijke huisvesting van de drie instellingen in Park Rijnstroom verkopen. Parkex pressie zou daarna met het filmhuis ondergebracht moeten worden in de Bonifaciusschool in het Alphense centrum. En daar is Van den Broek, sinds een jaar directeur van het crea tiviteitscentrum, geen voorstan der van. „Ik wil graag in het park blijven. We zitten op de mooiste plek van Alphen. Als wij hier weggaan, verliest het park grotendeels zijn openbare functie. Dat het Parktheater verdwijnt, is inmiddels een uit gemaakte zaak. De gemeente wil het gebouw daarna verko pen. Het geld is nodig voor de exploitatie van het nieuwe the ater. Daarom is bedacht dat wij maar naar de Bonifaciusschool moeten verhuizen." Deze redenering gaat volgens hem niet helemaal op. „Een verhuizing kost ook geld. De school moet verbouwd worden. De brandweer heeft een lange lijst met eisen. Per saldo levert het niets op. Bovendien is de Bonifaciusschool eigendom van het bisdom. Die zal het gebouw niet zonder slag of stoot prijs geven." „Wij willen hier niet weg", zegt Van den Broek stellig. „Parkex pressie is de grootste kunstin stelling van Alphen. Het film huis trekt jaarlijks 15.000 be zoekers. Waarom zouden we de hele boel overhoop halen, ter wijl daar geen enkel argument voor te vinden is?" (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19