Mannen kijken over de kerkmurei REGIO r 'Meteen rookverbod rlsleJcht!!t!,T hou ]e geen klant over een advies van de Ce- Brandalarm een volstrekt verkeerd middel bij actie voor een goede CAO 'Andere dingen zijn belangrijker' NAVRAAG In Nederland sterven jaarlijks duizenden niet-rokers door 'meeroken'. Passief roken is nog y dan gedacht, blijkt uit zondheidsraad, geba seerd op Amerikaans onderzoek. Navraag bij WIL RODENBURG, roker én barman van café 't Keizertje. Niet-rokende klanten lopen in het café een hoog risico. ,,De klant kan doorlopen of bij mij naar binnen. Hij weet dat er bij ons wordt gerookt als hij naar bin nen stapt. Als je ergens op visite bent, snap ik dat er niet gerookt mag worden. Toevallig een dag of drie geleden zei iemand tegen me: ik weet het, ik kies ervoor. De meeste mensen in de kroeg roken nou eenmaal." Hoort roken bij het uitgaansle ven? Zeker. Alcohol en roken gaan goed samen. Sommige mensen roken nooit, behalve bij een bier tje. Hoe dat komt, moet je maar aan een specialist vragen. Het is een vorm van gezelligheid, lekker knus. Je kruipt lekker bij mekaar. Al het personeel rookt bij mij." Er vallen duizenden doden door meeroken. Moeten kroegbazen niet hun verantwoordelijkheid nemen en de zaak rookvrij ma ken? „Dan kunnen we ons beter meteen bij de sociale dienst melden. Je houdt geen klant meer over. Tachtig procent van de mensen rookt bij ons, dus ga maar na. Wel hebben we tegenwoordig luchtreini gers die de rook opzuigen en filteren. Als die voluit aanstaan, zie je bijna geen rook meer. Dertig jaar geleden was de rook om te snij den." Moeten rokers zich niet schuldig voelen over de schade die ze aan niet-rokers toebrengen? „Nee hoor. De Amerikanen hebben de tabaksbladeren ingevoerd en die voelen zich ook niet schuldig. We zijn met z'n allen aan het roken geholpen en dat heeft de schatkist een godsvermogen opge leverd. Individuele rokers moet je dus niet aanspreken op hun ge drag." Worden rokers door allerlei maatregelen steeds meer in de hoek gedreven? „Ach, rokers maakt het niet zoveel uit dat er waarschuwingen op de pakjes staan. Er wordt nog verrassend veel gerookt. Ga maar eens kijken bij de kassa van de supermarkt. Ik denk wel eens dat het roken alleen maar toeneemt, tegen alle campagnes in. Mis schien wel een tegenreactie op de overheidsbetutteling. Als je op een berg een bord zet 'niet op het randje lopen', gaat iedereen op het randje lopen." tekst: Silvan Schoonhoven foto: Petr Josek UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1903, Dinsdag 17 November 'R0EL0FARENDSVEEN - Zondag-was het vijf en twintig jaar geleden, dat de Eerw. Zusters van het Heilig Gezelschap zich alhier vestigden om zich te wijden aan het onderwijs en de opvoeding van de vrouwelij ke jeugd. Op maatschappelijk, zoowel als op godsdienstig en zedelijk gebied is de invloed dezer school merkbaar. De ijver, de toewijding, het voorbeeld, de ordelijke en nette gang in alles wat de goede Zusters doen, hebben hun stempel gezet op het gedrag der aan haar veilig toe vertrouwde jeugd. Er was dan ook volop stof tot feestvieren. En ze heb ben feest gevierd, de Zusters. In tegenwoordigheid der Eerw. Geeste lijkheid met den beminden pastoor Van Rijn aan het hoofd, den burge meester in ambtskostuum, den arrondissements-schoolopziener, de leden van school-, kerk- en armbestuur, die der pl. schoolcommissie ën der Commissie tot wering van het schoolverzuim, benevens vele da mes, hebben zij door haar kindertjes in de smaakvol versierde bovenlo kalen der school een keurig program doen afspelen, waarin zang, pia nospel, declamatie en gymnastiek elkander den voorrang betwistten. Het zoo goed geslaagde feest werd nog opgeluisterd door de welluiden de tonen van het fanfarekorps van Roelofarendsveen. MAANDAG 17 NOVEMBER 2003 Praten en luisteren, vragen stellen en beantwoorden, samen zingen en huilen op Mannendag in Leeuwenhoïi De Man dag inl wen hoi trok rui tweeho belang; lenden, dertigej zevenïi en uit a hoeken de kerü wereld. Foto: Ér Geloven is iets heel persoonlijks. Toch voelen sommigen zich vrijer om zich daar over te uiten in het gezelschap van meer dan tweehonderd vreem den, dan in hun eigen kerk of zelfs thuis. De door het Rijnsburgse inter kerkelijke comité georganiseerde Mannendag - zaterdag gehouden in het Noordwijkerhoutse congrescen trum Leeuwenhorst - bracht bij de bezoekers veel teweeg: praten en luis teren, samen vragen stellen en beant woorden, samen zingen, samen hui len. „In de kerk durf je je emoties bij na niette uiten, maar hier komen mannen in tranen de deur uit." Het fenomeen Mannendag is al snel goed voor grappenmakerij, zeker wanneer je als enige vrouw in het gezelschap infiltreert. Het voelt ook een beetje als inbreuk, om een zaal te betreden waar 280 mannen zitten te luisteren of bidden en waar een Mannendagsticker op de deur prijkt. Maar het heeft ook voordelen: als 280 man voor de pauze de zaal ver laat, is er geen rij voor de wc. Het gezelschap is gevarieerd. Van dertigers tot zeventigers en uit alle hoeken van de kerkelijke wereld. Hervormd, gereformeerd, rooms-ka- tholiek of pinkstergemeenteleden. Vooral afkomstig uit Rijnsburg, Kat wijk en omgeving, legt André Siezen- ga van het mannendagcomité uit. Met zijn tienjarig bestaan is het één van de oudste comités in Nederland. De vragen Waarvoor dient de Mannendag? „Omdat zij behoefte hebben te pra ten over wat het betekent om chris ten te zijn en wat er in de bijbel staat over onderwerpen waarmee ze wor stelen", merkt Siezenga. Als thema is op deze dag gekozen voor geloof waardigheid. „Ik kan van alles bewe ren over een goede christen zijn, maar als mijn vrouw zegt: 'daar merk ik thuis anders geen moer van', dan ben ik dus niet geloofwaardig. Het is ook de vraag: klopt wat ik uit draag met wat ik voel? Dat kan heel emotioneel zijn, want je kunt ont dekken dat je op bepaalde punten niet geloofwaardig bent en dat je daar wat aan wilt doen." Waarom moet dat alleen met man nen? Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal verschillend.Als je een man aanspreekt op zijn rol als vader, is dat .anders dan zijn rol als opvoe der. Hier praten we over de rol van een man als vader, of als echtgenoot. Dat kan zelfs gaan tot de rol in een seksuele relatie." Met de 'jongens onder mekaar', zegt Siezenga, weten ze waar ze het over hebben. Dat praat een stuk meer ontspannen. Maar waarom dan het geloof erbij, als je ook in een niet-gelovige man nengroep over mannelijkheid kunt praten? „Omdat we geloven in God", zegt Siezenga. „En we hopen dat als je daar in het dagelijks leven vorm aan kunt geven, het ons helpt een goed mens te zijn. Als je met een counselor praat omdat je met iets worstelt, zal die zeggen datje het uit jezelf moet halen, dat daar de kracht en het goede zitten om problemen op te lossen. Het geloof geeft daar-, aan een extra dimensie, juist daar waar je denkt: ik kan het niet alleen. In de bijbel, dat boek van tweedui zend jaar oud, vinden wij parallellen met de vragen rondom geloofwaar digheid in ons leven van nu." De ervaringen Aan de lunchtafel zitten de Rijnsbur gers Piet van Egmond en Wim Hoge- woning, trouwe bezoekers. De eerste keer was Van Egmond sceptisch. „Alleen maar mannen, beetje terug in de tijd, vond ik. Maar het was ge weldig, alsof je voor de eerste keer verliefd bent, zoveel emotie en blijd schap." Vooral over het warme ge voel dat ontstaat door met christe nen uit andere kerken te zingen en te praten. „Hier overstijgt de ge meenschap der heiligen de kerkmu ren. Morgen zitten we allemaal weer in ons eigen kerkje, maar hier voel je dat anderen helemaal niet ver bij je vandaan zitten." Dat is een bijzondere ervaring, vin den de Rijnsburgers, die gerefor meerd zijn grootgebracht in een strikt verzuilde maatschappij. Nog blijer zou Hogewoning zijn als er volgend jaar geen 280, maar vijfdui zend mannen naar de Mannendag komen. Want het kijken over de kerkmuren, maakt hen rijker en vrij moediger in hun geloof. De spreker In de zaal wordt beurtelings gebe- den^of uitbundig gezongen. Er wordt gelachen om spreker Dick Langhen- kel die bijna als een cabaretier de zaal aan zijn lippen laat hangen. „Hoe ga je om met erotiek en porno grafie, want vroeger moest je daar voor naar de kapper, nu ligt dat alle maal op straat. Zeg nou niet: dat doet me niets, want dan moetje morgen naar de dokter." Nog geen tien minuten later weet Langhenkel tranen over mannenwangen te laten rollen, als hij vertelt over zijn worste ling met God. „Heer, openbaart u zich, want ik heb mij nog nooit leeg gevoeld." Hij geeft antwoord op vragen u zaal. Over hoe te handelen a' denkbeelden botsen met die v< kerkgemeente. En over de gren aan de verantwoordelijkheid oi geloof aan anderen uit te drage De vrouw Tot slot toch even over de vrou want daar kan de Mannendag i eindelijk toch niet zonder. Eni omdat de inschrijving voor de nendag via de 'vrouw van' verli of omdat de lunch en de koffie vrouwen werd verzorgd. Maar simpele reden dat er geen Maij dag was geweest zonder de Vro wendag. „Ja, zij waren er indei nog eerder bij met het organist van vrouwenbijeenkomsten",; Siezenga. „Daar komen zelfs zt bezoekers dat ze er twee dagen uittrekken." Daar beginnen de nen niet aan. „Die staan er tod ders tegenover. Voor vrouwen i echt een dagje uit, zo'n dag. Vo mannen is het meer een opgav ze zichzelf opleggen." De dagi daarom niet te lang. „Tot driet Zijn we op tijd voor het voetbal klaar." Saskia Buitelaar SCHRIJVENDE LEZERS ANNO 1978, vrijdag 17 november NOORDWIJK - Het Casino. Een geschilpunt tussen de gemeente en de Noordwijkse Sportvereniging. De gemeente is 'niet zo gelukkig' met deze bar/dancing, met name vanwege de parkeeroverlast. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO <Ld.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooscveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M, Essenberg, G.P. Arnold E-mail: directiehdcuz@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54 2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-515° 567 ADVERTENTIES Lokale Accountgroep: 071-5 356 300, fax: 071-5 356 325, e-mail: lag.ld@hdc.nl. Brancheverkoop: Auto Accountgroep: 075-681 3663, aag@hdc.nl. Bureau Accountgroep: 075- 6813636, bag@hdc.nl. Business tot Business: 072-519 6540, lag.btb@hdc.nl. Makelaars Accountgroep: 023-515 0543, mag@hdc.nl. Personeel Accountgroep: 075-6813677, pag@hdc.nl. Woon Accountgroep: 072-519 6554, wag@hdc.nl. ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. ine.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. Op de regionale voorpagina van het Leidsch Dagblad van 14 november troffen wij het artikel 'Thuiszorgers verbran den CAO'. In dit artikel be richt het Leidsch Dagblad over de actie van de AbvaKa bo waarbij honderd mede werkers van Thuiszorg Groot Rijnland aanwezig zouden zijn geweest. De bestuurder neemt hierbij de uitdaging van Linda Groen, regiobe stuurder van de AbvaKabo, aan om een weerwoord te ge ven. Deze reactie is ook mon deling gecommuniceerd met genoemde regiobestuurder. Ook als Raad van Bestuur zijn wij voor een goede CAO voor onze medewerkers. Dat hier bij in geval van een patstelling actie als middel wordt ge bruikt, kunnen wij billijken. Echter dat dan gebruik - of beter gezegd: misbruik - wordt gemaakt van een hulp middel als het brandalarm is ons inziens ontoelaatbaar. Dat door het alarm dan alle aanwezige medewerkenden de straat op gaan, is conform de procedure. Dit alles met de inzet van de bedrijfshulpver leners. Deze zijn op de foto te herkennen met de oranje hes jes. Vele medewerkenden zijn na dat zij buiten stonden gelijk weer naar binnen gegaan toen het om een actie van de Abva Kabo bleek te gaan. Geduren de een klein half uur, zoals de AbvaKabo-actie duurde, zijn hierdoor toch vele medewer kers noodgedwongen van hun werkplek geweest en hebben helaas niet op 'vragen van cli ënten en uitvoerende mede werkers kunnen reageren. Dit betreuren wij ten zeerste. Brandalarm is een dusdanig ernstig middel dat wij blij zijn dat de ontruiming snel en adequaat is verlopen. Deze vorm van ludieke acties vin den wij als Raad van Bestuur en vele medewerkers een kwalijke zaak. Zoals al hiervoor aangegeven: dat er snel een goede CAO komt voor alle medewerkers in de Thuiszorg en de sector V &V vinden wij als Raad van bestuur van groot belang. Het gebruik van acties kap.h ondersteunend werken, niet misbruiken van mii is hierbij echter van groi lang gebleken. Voorzitter Raad van Bes en directiesecretaris Thi zorg Groot Rijnland, Lita Berkho Marja Kras 5 VOOR 12/12 12 December van dit jaar is voor veel regiogenoten een belangrijke datum. Dan valt het definitieve besluit over het samengaan van drie protestant se kerken in Nederland. Voor de een reden tot juichen, voor de ander een zwarte dag. Vandaag: Bely Voskamp (30), lid van de hervormde Marewijk- gemeente in Leiden. „Samen op Weg is eigenlijk een proces dat al gaande is zolang ik be wust geloof. Toen ik als kind in Benthuizen woonde, speelde het al. Persoonlijk heb ik er in een kerk nooit ervaring mee gehad, omdat ik een beetje in de rechterflank van de hervormde kerk zit. Voor mij betekent Samen op Weg datje ervoor kiest om één te zijn. Op zich vind ik dat een mooie ge dachte. Verschillen heb je altijd. In mijn gemeente zijn er ook verschil len in hoe je over iets denkt. In an dere kerken kan ik me heel erg thuis voelen, maar ik kan me soms ook mijlenver verwijderd voelen van mensen die mijn gedachten niet de len. Je kan in verschillen denken, en in overeenkomsten. Ik ben niet erg met het onderwerp bezig. Ik heb het er ook weinig over met anderen. Andere dingen in het geloof zijn gewoon belangrijker. In onze gemeente zijn we voorge licht tijdens een informatieavond. Ik denk dat er binnen de Marekerk veel mensen tevreden zijn over on ze gemeente. Mensen komen niet voor niets naai- de Marekerk. Naar aanleiding van het Samen-op-Weg- proces hebben mensen vragen, zo als: kunnen we wel blijven zoals we zijn? Mij is verteld dat de Marekerk de ruimte en de middelen houdt om te blijven zoals we zijn. Er zijn broe ders in de kerkenraad mee bezig en dat stelt mij gerust. Hoewel het voor onze gemeente dus weinig gevolgen heeft, vind ik de fusie wel een meerwaarde heb ben. Ik vind de gedachte mooi dat je kunt samenwerken. Je hebt als kerken al veel samen: een maat schappijvisie,'waarden en normen. Je ervaart de verschillen niet zo. Ik heb alleen wel eens de indruk dat het vooral een interne oplossing is. Het idee dat we nu als één kerk naar buiten kunnen treden, lukt volgens mij niet. In de media wordt vaker de verscheidenheid benadrukt de eenheid. Volgens mij horen I tenstaanders alleen dat we zitte kissebissen." tekst: Janneke Dijke foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 8