KUNST CULTUUR Kylie Minogue is een dame geworden Orkest en verteller strijden om aandacht Nieuwe album Beatles alleen te horen op Beat Meet Briefwisseling ontdekt tussen Vestdijk en Reve 'Verhuizen' bezorgt geen echt verhuisgevoel Grootse zan After Forev( Poeldijk» theatergroi wint festivi Horst Tappert als Derrick. Foto: Reuters Derrick terug als stripheld Berlijn - Vijfjaar na zijn af scheid keert de Duitse politie man Derrick op 26 februari 2004 terug in een animatiefilm. De tachtig minuten durende te kenfilm wordt momenteel 'in gesproken' door onder anderen Horst Tappert en Frits Wepper, die Derrick en zijn assistent Harry Klein vertolkten in de zeer populaire tv-serie. Er zijn in totaal 281 episodes van Der rick voor de televisie gemaakt, die tussen 1974 en 1998 werden uitgezonden. Het verhaal van de animatiefilm speelt zich af in de coulissen van het Eurovisie Songfestival. Prijs Koolhaas voor ambassade berlijn - De Nederlandse archi tect Rem Koolhaas krijgt de Ar chitectuurprijs Berlijn 2003 voor het door hem ontworpen gebouw van de Nederlandse ambassade in de Duitse hoofd stad. De jury roemt het gebouw om de 'complexe ruimtelijke organisatie die echter niet ver warrend, maar makkelijk te ontraadselen is'. Het personeel van de ambassade heeft echter talrijke klachten over het ge bouw. In Berlijn is zaterdag een grote overzichtstentoonstelling geopend over het werk van Koolhaas. Vanaf maart 2004 is de expositie te zien in de Kunst hal in Rotterdam. leiden - De Leidse boekenanti- quair Piet van Winden heeft ze ven nog onbekende brieven van Simon Vestijk aan de jonge Ge rard Reve ontdekt. Het gaat om brieven uit de jaren 1947-1951. Van Winden zal deze week uit en over de brieven publiceren in het Reve-tijdschrift Nader tot hem. De brieven zullen waar schijnlijk over enige tijd in een gebundelde uitgave op de markt worden gebracht. Reve, die in december tachtig jaar wordt, ligt momenteel in het ziekenhuis. Hij lijdt al enige tijd aan dementie. Vestdijk schreef de brieven kort na het debuut 'De avonden' van (toen nog) Simon van het Reve. Vol gens Van Winden was Vestdijk erg onder de indruk van het werk van zijn jonge collega. Af gelopen weekeinde legde Van Winden in Maastricht, tijdens de Antiquaren-beurs, ook nog de hand op elf brieven van de dichter Adriaan Roland Holst aan Reve uit de jaren 1967- 1972. Overigens verschijnt over een maand een driedelige kathe- draalvormige catalogus met 2000 beschrijvingen van boe ken, brieven, handschriften en andere Reve-attributen. Als toe gift zit in elk foedraal een stukje teennagel van de schrijver. De catalogus zal in een beperkte oplage van zo'n honderd exem plaren op de markt verschijnen. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Bruggen met de Symfonie in D van Luigi Cherubini en Egmont, opus 84 van Ludwigvan Beethoven. Met medewerking van Ger Thijs (verteller) en Rebecca Nash (sopraan). Gehoord: 15/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het concert dat het Orkest van de Achttiende Eeuw zaterdag in de Stadsgehoorzaal gaf, draaide om Beethoven. En daarom opent het orkest met de eerste, en enige, symfonie van Luigi Cherubini. Cherubini was niet alleen de tijdgenoot voor wie Beethoven de meeste bewon dering had, bij Beethoven kwam ook tot bloei wat Cheru bini begonnen was. Zonder Cherubini geen 'Fidelio', bij voorbeeld, Beethovens enige opera. Centraal stond echter de 'Egmont', dat wil zeggen de complete toneelmuziek die Beethoven componeerde bij Goethe's toneelstuk over de Hollandse vrijheidsstrijder die sneuvelde op het schavot. Die muziek schreef hij rond 1810, als de vrijheidsgedachte heel Europa beheerst. Naast de ouverture, een aantal entr'actes en de Siegessyphonie bevat de Egmont ook twee liederen, ge zongen door Rebecca Nash. Maar deze 'Egmont' is vooral ook bijzonder door de teksten van verteller Ger Thijs, die een vrije impressie van het toneel stuk door de muziek vlecht. Dat het Orkest van de Achttien de Eeuw het predicaat topor kest verdient, hoor je onmid dellijk bij Cherubini's symfonie. Het statige lento krijgt maxi maal effect door de grote rust, de verfijnde frasering en de zeer heldere articulatie. Contrasten in tempo, dynamiek en orkes tratie en excellent samenspel maken van deze muziek, die toch wel erg sterk leunt op her halingen en lange uitwerkin gen, een buitengewone beleve nis. Brüggen wijst ons op de fijnzinnige details, de subtiele wisselingen van majeur naar mineur, van pianissimo naar dubbelforte en laat vooral de solo-partijen voluit tot hun recht komen. Brüggen en zijn orkest spelen na de pauze zo mogelijk nog meeslepender in de 'Egmont', maar na de donkere en drei gende ouverture gaat een groot deel van de aandacht toch naar verteller Ger Thijs. Thijs schil dert het zestiende-eeuwse Brussel en graaf Egmont, zoals Goethe en Beethoven hem za gen. Zijn teksten zijn ouderwets poëtisch, de Tachtigers klinken erin door en helemaal vrij van pathos is Thijs niet. Maar in de entr'actes waarin hij samen met het orkest optrekt, vallen mu ziek en tekst mooi en effectief samen. Sopraan Rebecca Nash heeft het wat dat aangaat wat lastiger. Haar stem is heel licht en kan vaak alleen in de hoogte tippen aan de orkestklank, de portee van de zin 'Welch Glück sondergleichen' wordt vooral door het orkest voelbaar ge maakt. Het noodlot klinkt zwaar en bij tijden angstig schril door in de 'Egmont', maar naast het dra ma en het verdriet is er ook sereniteit en helderheid, en zelfs naai' apotheose neigende jubel. Het Orkest van de Acht tiende Eeuw vertolkt dat alle maal zonder enig effectbejag, met een puurheid en helder heid die de hoogste lof ver dient. door Sandra Put londen - 'De prinses van de pop muziek', zoals Kylie Minogue het liefst genoemd zou willen wor den, lanceerde zaterdag haar nieuwe album 'Body Language' met een eenmalige show in het Carling Apollo Theater in Lon den. En daar blijft het voorlopig bij, want een wereldtournee lijkt er nog niet in te zitten. De geruchtenmachine draait op volle toeren. De kleine, tengere Kylie Minogue (35) is sinds eni ge tijd hevig verliefd op de Franse acteur Olivier Martinez, die ook model is. Zou de prin ses van de popmuziek een ge zinnetje aan het plannen zijn? Of is ze misschien zelfs al zwan ger? Toen de Australische zangeres afgelopen weekeinde tijdens een persconferentie in Londen meldde nog niet te weten of ze nu wel of niet op wereldtournee gaat, gingen de geruchten nog harder gonzen. Ze gaat inder daad verhuizen naar Parijs om zich daar te vestigen met Marti nez, maar: „Ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren en of ik zal trouwen. Eén ding weet ik wel en dat is dat ik als ik eenmaal oma ben mijn klein kinderen ga vervelen met het zingen van al mijn liedjes." Minogue - die inmiddels een zangcarrière van vijftien jaar achter de rug heeft - reageerde als een ware professional op de vragen over haar privé-leven. Het bleef dus gissen. Wel maak te ze duidelijk zich erg gelukkig te voelen, zowel privé als muzi kaal. „Mijn nieuwe album komt ook echt op het juiste mo ment", aldus Minogue zeven uur voor de officiële lancering van 'Body Language' in het Londense Carling Apollo Thea ter. Minogue heeft zich tijdens het maken van 'Body Language' ook niet opgejaagd gevoeld. „De platenmaatschappij heeft me laten gaan en dat is bijzon der prettig. Ik heb het gevoel dat ik met dit album verder ben gegaan waar ik twee jaar gele den met mijn laatste plaat 'Fe ver' was gebleven. Het is nog steeds electro, maar met het verschil dat we het zachter heb ben gemaakt. Minder beats en meer funk. Wat ik zelf ontzet tend leuk aan dit album vind, is dat ik heel veel heb kunnen ex perimenteren met mijn stem. Dat heb ik nooit eerder op deze manier gedaan." Kylie Minogue lanceerde haar nieuwe album 'Body Language' zaterdag met een exclusieve show in Londen. Foto: AP/Andy Butterton En er is nog een nieuwigheid: Kylie Minogue heeft haar imago veranderd. Geen sexy truitjes meer, geen broekjes meer waar haar derrière - die tot de mooi ste van de wereld is uitgeroe pen - uit puilt. Miss Minogue is een dame geworden en kiest te genwoordig voor de iets hoger gesloten kledij. „Nee, het maakt me zeker niet uit of anderen dat wel doen", wees ze in de richting van ar tiesten als Britney Spears en Christina Aguilera. .Alleen voor mij hoeft het niet meer. Dat wil zeker niet zeggen dat ik spijt heb van de video's en foto's die van mij zijn gemaakt. Overigens zie ik het zelf niet als een enor me imagoverandering. Het is een kleine verandering, maar blijkbaar valt het op", aldus Minogue, die voor de gelegen heid gekleed ging in een zwart witte bloemetjesjurk van Cha nel met daaronder een paar zwarte leren laarzen. De Australische zangeres mag zich dan bescheidener zijn gaan kleden, ze gaf zich tijdens de persconferentie toch ook nog een beetje bloot. „Ik doe mijn best om nu heel kalm over te komen, maar dat ben ik niet", zei ze ietwat nerveus. „Het is allemaal nogal intens geweest de afgelopen weken. In de show waarmee ze haar nieuwe album officieel gaat lanceren, is volgens Minogue ontzettend veel tijd gestoken. „We hebben zes weken geoe fend. Ik hoop dat het allemaal goed gaat." Van over heel de wereld waren mensen speciaal voor de zangeres naar Londen afgereisd. Het album 'Body Language' werd tenslotte op spectaculaire wijze gelanceerd met een eenmalige show (kos ten 1,5 miljoen euro). Slechts vierduizend mensen mochten bij het exclusieve optreden aan wezig zijn. Het concert dat vijf kwartier duurde, zou Minogue in zijn geheel, eventueel met een klei ne uitbreiding, kunnen gebrui ken om op tournee te gaan. Maar de Australische lijkt vast beraden. Het concert was een eenmalige aangelegenheid. Wel namen dertien televisiecame ra's de show op. „En of ik op tournee ga? Misschien." De show 'Money can't buy" opende met het strakke, nieuwe nummer 'Still standing' waarbij Minogue, gezeten op een zwar te balk zoals op het hoesje van de cd, en als een Bardot-looka- like in de lucht balanceerde. Eenmaal op het podium wist zij met achtergrondzangeressen, twaalf dansers en een band waar te maken een echte prin ses van de popmuziek te zijn. Alleen lijkt het toch meer om haar verschijning te gaan dan om haar zangtalent. Zo moest Minogue constant ondersteund worden door een geluidsband en werd het publiek pas echt wild wanneer ze zachtjes met haar kont schudde of een van haar oudere hits zong. Dat Minogue een goede performer is, mag echter na zaterdag avond duidelijk zijn. Liggend op de grond, gedrapeerd op een motor en wulps bewegend tussen paraplu's en dansers. Met onder andere haar hypno tiserende single 'Slow' en het gloednieuwe, lieve nummer 'Chocolate' wist ze de vierdui zend aanwezigen binnen de kortste keren voor zich te win- door Theo de With leiden - Een enkele bezoeker kan zijn teleurstelling niet on derdrukken. Door het Leidse zalencentrum Antonius klinkt de muziek van het nieuwe Beatles-album 'Let it be naked'. De cd is echter niet te koop. De platenmaatschappij heeft de officiële release uitgesteld tot maandag, een dag na de Beat Meet. „Het album zou dit weekeinde worden uitgebracht en daar heb ik bij het vaststellen van de datum voor deze Beatlesbeurs rekening mee gehouden", zegt Franck Leenheer, organisator van de veertiende Beat Meet. „Helaas ben ook ik overgele verd aan de grillen van de pla tenmaatschappij. Als die be sluit om de release twee dagen op te schuiven, is daar niets aan te doen." Leenheer heeft van de platen maatschappij wel de beschik king gekregen over een exem plaar van 'Let it be naked'. Daarom is het album wel te ho ren in het Antonius, maar niet te koop. „Ik heb met mijn hand op mijn hart moeten beloven dat ik het niet zou uitlenen. De primeur was immers beloofd aan de Avro op Radio 2." Deze zender wijdde gistermiddag een twee uur durende docu mentaire aan het Beatles-al bum. 'Let it be naked' is de uitgekle- Allerlei spullen worden op de Beat Meet aangeboden, variërend van cd's tot borstbeelden. Foto: Eric Taal de versie van het album dat de Beatles in 1969 maakten. De Fab Four verkeerden in hun na dagen. Op initiatief van Paul McCartney sloten ze zich op in een verlaten filmstudio om de nieuwe plaat zo live mogelijk op te nemen. De sessies zou den worden gefilmd, zodat er een documentaire van gemaakt kon worden. De aanwezigheid van de camera's en van Yoko Ono, de nieuwe liefde van John Lennon, zorgden voor zulke grote spanningen dat de opna men gestaakt werden. Nadat een jaar later het doek was gevallen voor de Beatles kreeg de Amerikaanse producer Phil Spector de opdracht uit de opnamen een nieuwe LP te destilleren. Dat werd het album 'Let it be'. Spector voorzag de songs van zijn bekende wall of sound, een laagje glazuur met strijkers en koren. Paul McCart ney heeft het eindresultaat al- üjd afgrijselijk gevonden. Ruim 33 jaar na dato neemt hij nu re vanche. Hij heeft de omstreden plaat gerenoveerd en ontdaan van alle overtollige ballast. 'Let it be naked' is het resultaat. Voor Franck Leenheer had het allemaal niet gehoeven. „Ik ben gewend aan die LP uit 1970. Het is het idee van Paul, niet van mij. Volgens mij zit er na 33 jaar niemand meer op een nieuwe plaat van de Beatles te wachten", aldus de Leidenaar. Ondertussen houdt hij zijn kraam met Beatles-rariteiten in het zalencentrum aan de Lange Mare nauwlettend in de gaten. De standhouders uit Neder land, België, Duitsland en Italië bieden onder meer cd's, dvd's, platen, foto's, boeken en kalen ders van de Beatles aan. „Ik heb het idee dat de fans liever de toen gemaakte film uitge bracht zouden willen hebben op dvd. Maar ook dat schijnt er aan te komen." 'Get back' en 'Long and winding road' worden onder tussen over de hoofden van de bezoekers van Beat Meet uitge stort. Er wordt niet met gespits te oren naar geluisterd. Beat Meet is ook één grote reünie. Over de volle dozen met platen heen wordt nagepraat over on der meer het laatste concert van Paul McCartney. „'Let it be naked' zal ongetwijfeld goed verkopen, maar ik verwacht niet dat het de eerste plaats van de album top honderd zal ha len", zegt Leenheer. „Mis schien wel in Engeland en de Verenigde Staten. Daar zijn de mensen toch veel meer Beatles- gek dan in Nederland." moristisch zijn. Er klinken veel echo's in door van andere thea tergezelschappen (het slap stickachtige van Unieke Zaken, de hilarische ontbijtscène van het Hans Hof Ensemble). Blijk baar heeft regisseur Loes Heg- ger zich hierdoor laten inspire ren. Naast allerlei bekende verhuis- akkefietjes kent Verhuizen' momenten van overdenking. Tijdens het inpakken vraagt één van de broers zich af: „Wat is dat brok-in-de-keel-gevoel?" En: „Wat is eigenlijk een herin nering?" Maar dan zijn de ver huisdozen nog lang niet gevuld. Het is nog véél te vroeg voor zulke heftige emoties. Dit komt ook door de timing. Die is in de hele voorstelling wisselvallig. Het verhaal loopt traag en de overgangen tussen het spel en de muzikale inter mezzo's haperen vaak. Geluk kig is er een enkel ogenblik dat je met de bewoners meebeleeft. Na de verhuizing schuift de achterwand van het decor ver naar achteren. Dat maakt de nieuwe woning ineens tien keer zo groot als de oude huiskamer. De bewoners stappen over de drempel van hun nieuwe wo ning en zijn - net als het pu bliek - verrast: wat een zee van ruimte! Maar dat enkele mo ment kan de voorstelling toch niet redden. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Verhuizen'. Regie: Loes Hegger. Spel: Mike van Alfen, Fabian Holle en Huug van Tienhoven. Gezien: 16/11, LAKtheater, Leiden. „Dag huis! Dag kamer! Dag gang! Dag uitzicht! Dag behang! De voorstelling 'Verhuizen' is herkenbaar voor iedereen die wel eens een verhuiswagen heeft laten voorrijden. Alles wat normaal en vanzelfsprekend was, verandert. Hoe moetje bij voorbeeld op je nieuwe stek slapen? En zal het nieuwe huis ooit weer als 'thuis' aanvoelen? De drie spelers (Mike van Alfen, Fabian Holle en Huug van Tienhoven) beginnen opeenge stapeld op de sofa in een piep klein huiskamertje. Dit huiselij ke decor is opgebouwd aan de rand het toneel vlak voor de voeten van het publiek. Dat maakt de afmetingen nog krap per dan ze al zijn. De twee broers en hun neefje rommelen wat aan: ze ontbijten, ze pak ken verhuisdozen in, ze dro men weg bij oude, vergeten spullen en ze wachten op de komst van de verhuizers. Het gegoochel met huisraad en verhuisdozen moet vooral hu- muziek recensie Hans Keijzers Concert: After Forever. Gezien: 15/ LVC, Leiden, Nog niet eerder vond After rever de weg naar het Lr LVC. Met nieuw werk van nieuwe mini-album 'Exord. vielen de metalfans in Lei met hun neus in de bi Noem de dames maar op het hardere genre beheer Anneke van Giersbergen The Gathering en Sharon Adel van Within' Tempi: lopen in die wereld rond. den met fantastische stem gezegend, maar de stem Floor Jansen slaat alles. De klassiek geschoolde sop laat met speels gemak stem van hoog naar laag gi len en kiest zelfs gedeeli voor een opera-achtigë ii ling. Sterke songs maakt Forever met venijnige stai gitaarpartijen die klinken al peterende machinegewi Steeds is er weer ruimte een mooie tempowisselin het nummer en steevast zij de melodieuze bijna mji eeuws aandoende keyboa nen van Lando van Gils vo broodnodige variatie. Met het grootste gemak speelt After Forever de za; laat de lange haren flink-; gaan en met de ventilator c hoogste stand aan de ram het podium geeft dit ook eens een schitterend Bij 'Estranged' kan Sj Gommans eindelijk zijn bi grunts kwijt en even latei het contrast bij 'Glori means' niet sterker zijn.a prachtige stem van Floor sen de rauwe grunts we beantwoordt. Inhoudelijk heeft After Fa ook wat te melden. In 'Fo Hope' verwerkt de metali een tekst van Rabin eD schrijft het conflict tusse Palestijnen en de Israeli's, Forever neigt met haar s nog wel eens naar te veell basme, maar door de neerde opbouw van de i mers met de klassieke koo de soms oosterse invloedi de juiste, tempowisseli blijft de sound heerlijk i lans. 'My Choice' wordt ge telijk akoestisch vertolkt f ballade hangt dicht tegei' werk van The Gathering Met het Iron Maiden coi 'The evil that men do' ei ruige maar o zo transpa 'Emphasis' besluit After Fo de set en laat een gelukk tevreden LVC achter. leiderdorp - Een dubbele voor Theatercollectief 12i op het eenakterfestival dal ater Toverlei het weekeinde hield in Leidei De groep uit Poeldijk oi zowel de jury- als de pub prijs voor 'Linkse directe, i se hoek' van Reinier van rik, over leven en werk v van Klaveren. De jury, waarin onder me neelschrijver Kees Holie en actrice Josée Ruiter z hadden, blijkt unaniem thousiast over de prestatie dit theatercollectief. „Niet lof voor deze prachtige stelling waarin alles klop spel, de regie, het licht, d( ziek en het toneelbeeld, het decor en het lichtge lijkt de kleine speelruimti de zaal veel groter. Een pi sioneel geheel. Hulde!", zo in het juryrapport te lezen De publiekprijs, waarovi passe-partout-houders va vier dagen durende ff mochten beslissen, ontviii succesvolle theatercollecti handen van Leiderdorps b meester Zonnevylle, die bijzonder ingenomen t< met dit initiatief van f' groep Toverlei. „Met enigf stel ik vast dat de culture!, wikkelingen in Leiderdoi laatste tijd in een strooi snelling zijn geraakt. Ik dan ook dat we van dit e terfestival een terugkeren nement kunnen maken", Zonnevylle. Gedurende vier dagen hi elf groepen uit diverse pk in de regio, waaronder bel namen als Toverlei, Totl Genoegen, Per Expres en! cri, heel uiteenlopend wé ten zien. Juryvoorzitter Holierhoek zei in zijn slot die verscheidenheid in mate te waarderen, omd jury hierdoor gedwongf heel goed na te denken oi vraag, waarom ze iets mi spannend of leuk vindt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10