KUNST CULTUUR I* 11$ 'Ik ben niemands geweten' Angstig levensechte beelden van Ron Mueck Leidse kunstenaars maken scheurkalender met bewoners probleemflat fl R7 W Harde hand onder een zijden handschoen Vertraging dreigt voor Van Nelle Grafiek is meer dan een bijproduct zaterdag 15 november 2003 lad* iters/Robert Galbraith mière voor e Berry ;err4cins - A trice Halle Ber- tnei 'd!I >ed« /ant' door Theo de With leiden/delft - Kindertekeningen, recepten, foto's, huisvlijt. De Leidse kunstenaars Hester Keijser en Norman Beierle hebben de bewo ners van de Lisztflat in Delft gemobiliseerd materiaal te leveren voor een scheurkalender. Hun kunstproject heeft geresulteerd in een dikke pil van 366 blaadjes. „Het is een bijdra ge aan de leefbaarheid in zo n anonieme hoogbouwflat", zegt Hester Keijser. De Lisztflat is een probleemflat in Delft. Aan diverse kunstenaars is gevraagd een project te bedenken om de bewoners met elkaar in con tact te laten komen. Keijser en Beierle kwa men met het idee van de kalender. „In het verleden hebben kunstenaars weieens een kookboek gemaakt in een multiculturele wijk", vertelt Keijser. „Maar niet iedereen kan koken. Wij hebben gezocht naar een vorm waarin iedereen zijn ei kwijt kan. Dit is heel laagdrempelig." „De bewoners van de flat hebben allemaal een gratis exemplaar van de kalender gekre gen. Als ze 'm ophangen, worden ze er elke dag mee geconfronteerd." Van de tweehon derd appartementen in de Lisztflat hebben er tachtig aan het kunstproject meegedaan. „Om precies te zijn: 130 personen. In het be gin werden we gewaarschuwd dat het vooral moeilijk zou zijn de allochtonen te bereiken. Dat viel reuze mee. De Irakezen zijn heel aar dig, de Somaliërs heel schuchter, de Surina- mers heel toeschietelijk. Soms was het moei lijker de Nederlandse flatbewoners te berei ken. Vooral vrouwen van boven de 40 zijn argwanend. 'Ga toch weg' en 'zonde van het geld' kregen we te horen. Ze hebben een heel negatief beeld van de flat en willen dat ook niet bijstellen." Keijser en Beierle reisden tussen maart en ok tober vijftig keer naar Delft. „Groepsbijeen komsten werken niet. Daar komen hooguit vier mensen op af. Daarom hebben we huis aan huis aangebeld. Wel hebben we teken middagen voor kinderen georganiseerd toen bleek dat sommige kinderen thuis nooit teke nen. Dat heeft zelfs geresulteerd in de oprich ting van een kinderclub. Ik zie dat toch ook als een bijdrage aan de leefbaarheid in zo'n flat." In de balieruimte van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in Leiden is tot en met 30 no vember een expositie te zien over het kunst project 'In Holland staat een flat'. Hester Keijser houdt woensdag 19 november om 16.00 uur een lezing. „Ik vind het belangrijk om dit ook in Leiden te presenteren, omdat ook in deze stad de leefbaarheid van sommi ge wijken ter discussie staat. Kunst kan daar soms een belangrijke bijdrage aan leveren." 'In Holland staat een flat', tot en met 30 no vember, Centrum Beeldende Kunst, Hoog landse Kerkgracht 19/21, Leiden. Open: woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur en van zondag 12.00 tot 16.00 uur. De kalender is te koop bij CBICs, boekhan dels, galeries en via internet. Meer informa tie: www.inhollandstaateenflat.nl. vorig jaar een Oscar won iaar rol in 'Monster's gisteren in Los Ange- nwezig bij de wereldpre- van haar nieuwste film Berry speelt in de rol- een succesvol psycho- bijschrift I ntaals dansen 1 - In het artikel over ori- I dansen, donderdag in krant, is een verkeerd fo- hrift geplaatst. De danse- de grote foto is niet hAlawerdian maar een buikdanseres, Zeyna. danseressen treden wel ag 22 november op tij- Ie Dinnershow die in het ius Zalencentrum in Lei- ordt gehouden. Khtonen Dllectie foort - Museum Flehite srsfoort wordt het eerste im in Nederland met een vaste expositie over de generaties Turken, Ma nen en andere allochto ons land. Eind volgend de inrichting van de ex- klaar. rtret van van Mieris Het zelfportret van .van Mieris de Jonge, dat 'eel<J ;enhal deze zomer ver- !en is nu te zien in het muse- rhou ansvan Mieris (1689- evei vas in zijn dagen een van oven aangevende fijnschil- idatt Leiden. Op het zelfpor- It hij een paneel met nus en Amor met een mhoog, een schilderij 1 beroemde vader Wil- Mieris. Tori Amos kijkt terug op haar jaren bij Atlantic door Hanneke van den Berg amsterdam - Als een artiest een compilatie-album op de markt brengt, ligt daar vaak creatieve armoede aan ten grondslag. Of sinterklaas en kerst staan voor de deur, altijd een prima tijd om verzamel-cd's in de winkels te hebben. Maar bij Tori Amos lag dat anders. Voor haar laatste album 'Scar let's walk tour' stapte ze over naar een andere platenmaat schappij. Haar vorige 'baas', At lantic, had echter nog een al bum van haar tegoed. „Kijk, als ik niets had gedaan, hadden ze gewoon wat hits achter elkaar geplakt en dat op de markt ge gooid", zegt Tori Amos. „Ik wil de dat de liedjes met respect behandeld zouden worden en dus deed ik het liever zelf." In het gesprek heeft ze het voortdurend over 'haar' liedjes in plaats van 'mijn' liedjes. „Ik produceer dit album zelf en moet dus vanaf een afstand naar mezelf en mijn werk kij ken. Ik moet die twee rollen ge scheiden houden, dus is er op dit moment een verschil tussen de producer Tori Amos en de zangeres." Ze speelt deze vrouw met meer dere gezichten feilloos, totdat het liedje 'Me and a gun' ter sprake komt. Dit nummer van haar eerste album 'Little earth quakes' (een mislukt hardrock- album dat daaraan vooraf ging wil iedereen het liefst vergeten) wordt a capella gezongen en gaat over het moment waarop ze als tiener verkracht werd. „Toen ik dat liedje destijds zong, waren de wonden nog erg vers. Nu zijn die wonden ge heeld en kan ik er op een heel andere manier naar luisteren. Maar iemand die pas verkracht is kan er nog naar luisteren op de manier zoals ik het toen heb ervaren. Dat is het mooie van persoonlijke liedjes. Iedereen kan er op een bepaald moment in zijn leven naar luisteren en eruit halen wat er voor hem of haar op dat moment in zit." Bij geen van de oudere num mers voelde ze de behoefte om ze opnieuw in te zingen. „De emotie die ik er toen inlegde, hoort nog steeds bij die liedjes. Dat hoefde niet over te worden gedaan. Wel heb ik gretig ge bruik gemaakt van de huidige technologie door allerlei ruis en andere onvolkomenheden eruit te filteren, waardoor de ziel van de liedjes nog beter kon wor den blootgelegd." Behalve in 'Me and a gun' legt ze haar ziel ook volledig bloot in de nummers 'Playboy Mom my' en 'Spark'Beiden gaan over de miskramen die ze heeft gehad voordat drie jaar geleden haar dochter Natashya werd ge boren. „Je voelt je als vrouw zo machteloos als je niet in staat blijkt dat kind in leven te hou den. Ik moest me daar volledig aan overgeven en voelde me heel nederig. Pas toen realiseer de ik me echt hoe breekbaar en heilig het leven is. Ik wens het geen enkele vrouw toe hetzelf de mee te maken, maar het heeft er bij mij wel toe geleid dat ik mijn dochter nu nooit als mijn 'bezit' zie, als iets heel vanzelfsprekends waar ik recht op had. Haar heb ik wel in le ven kunnen houden in mijn li chaam en daar ben ik nog elke dag blij om." Het moederschap heeft wel veel overhoop gegooid, beaamt ze. „Ik ben er in ieder geval een stuk minder egoïstisch door ge worden en kijk bewuster naar wat ik doe. Probeer maar eens aan een peuter uit te leggen dat mama geen tijd voor haar heeft omdat ze opeens inspiratie heeft en een liedje moet schrij ven. Ik heb mezelf moeten dwingen die inspiratie te on derdrukken en op een ander, later tijdstip weer te voorschijn te toveren. Dat heeft enige aan passing gevergd, kan ik je zeg gen." Ofschoon de muziek nu niet meer haar enige prioriteit is, zijn haar creaties haar nog wel steeds heel dierbaar. Zo kan ze ook met nauwelijks te verhullen woede naar het illegaal down loaden via internet kijken. „Ik zou nooit een fles wijn van een wijnboer stelen als hij met zijn rug naar me toe stond. Je kunt in dit leven af en toe best schaamteloos iets pakken als je het op dat moment nodig hebt, als je dan maar op een later tijdstip ook iets teruggeeft. Maar mensen die illegaal Tori Amos: „Probeer maar eens aan een peuter uit te leggen dat mama geen tijd voor haar heeft omdat ze opeens inspiratie heeft en een liedje moet schrijven." Foto: GPD/PR/Thomas Schenck downloaden, die geven nooit iets terug. Die pakken alleen maar." „Ik kan niet ieders geweten zijn. De figuren die dat doen, moe ten zelf maar met hun geweten in het reine komen. Als ze een geweten hebben, natuurlijk. Maar oneerlijk is het wel. Het zal nooit helemaal te vermijden zijn, maar ik strijd er wel tegen. Mijn muziek is beschikbaar voor iedereen, maar laat ze het dan wel op een eerlijke manier «es van Hoore i De mannen en vrou- de Australische beeld- 'Ron Mueck zijn zo le- hten de situatie waarin bevinden is zo intiem, dat jna een voyeur voelt. Bij e vrouw die onder een de- t krijg je de neiging om te of de dekenpluisjes bewe- het briesje van haar De vrouw die net bevallen (e willen toefluisteren: er, schat? Ben je dan niet in aantal beelden van is momenteel te zien in en in Haarlem. God hoeft "og maar even langs te om ze een ziel in te bla- wereld van de beeld- unst is Ron Mueck in bjks tien jaar tijd hot stuff fen. Nadat Saatchi het van Muecks dode vader, 'Dead Dad', had aange- was zijn naam gemaakt, •nstellingen in talloze Dek instaande musea, waar- leze zekei Een van de indrukwekkendste beelden van Ron Mueck is 'Mother and Child', van een vrouw die net een kind heeft gebaard. Foto: GPD/PR de National Gallery, volg er Mueck, die zich voor voornamelijk had bezig- 'en met de special effects filmindustrie. Voor zijn worden nu astrono- eiefc hoge bedragen neerge- dstadi lueck zelf wil niets van fpe weten. Hij zwijgt en De Engelse dichter Craig Rayne, ooit voorman van de dichters- beweging The Martians, schreef dat hij na het zien van deze beelden pas wist waarom de mensen ooit de behoefte had den gevoeld om zoiets als een ziel uit te vinden. En dat heeft Rayne goed gezien. Weeg een mens net na zijn dood. Weegt hij dan iets minder dan een se conde daarvoor? Nauwelijks. Alleen het gewicht van de inge ademde lucht ontbreekt. Zo dun en ijl is het leven. Zo wei nig stelt het voor. Dat besef je als je tegenover de beelden van Mueck staat. De situatie waarin de meeste van Muecks figuren zich bevin den, versterken geraffineerd de suggestie dat ze echt leven. Ze denken na. De geest beweegt, maar het lichaam niet. De be wegingen haperen even. Zoals je wel eens stil staat tussen ka mer en keuken om je weer te herinneren wat je ook alweer in die keuken ging halen. Een man in een boot wordt even afgeleid door wat hij ziet in de verte, een oude vrouw is verzonken in een droevig gemijmer. Elk moment kunnen Muecks figuren weer opstaan en verder gaan met hun leven. Een van de indrukwekkendste beelden is 'Mother and Child'. We zien een vrouw die net een kind heeft gebaard. Daar ligt ze, afgepeigerd, nog met een waas- je van zweet op het voorhoofd. De kou komt opzetten, ze kan zo gaan klappertanden. Mueck heeft een heel apart moment genomen voor zijn creatie. Bij de geboorte van een kind is er vaak niet meteen blijdschap op het gezicht van de moeder af te lezen. Er is ernst, verontrusting ook. Is het kind wel goed ge zond, zit alles erop en eraan? Het is die ernst die Mueck in dringend heeft weergegeven in 'Mother and Child'. Je zou ver wachten dat de moeder haar handen meteen beschermend om het kind heen legt, maar dat gebeurt niet. De liefde komt pas later op gang. Alsof de kachel nog moet worden aangezet. 'Sommige mensen hebben de onhebbelijkheid je videobeel den te laten zien van de beval ling van hun vrouw. Je weet niet waar je kijken moet. Een slachting, waar je liever niet bij bent. Bij Mueck krijg je dat ge voel helemaal niet. Bij het zien van de vrouw net na de beval ling is er vooal de herkenning. Ja, zo was het. Wat is dat toch voor een bijzonder grensmo- ment? Bij het beeld van een oude vrouw dient zich dezelfde her kenning aan, maar het moment en de inhoud ervan zijn bijna niet te benoemen. Ze zit, met theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Het Wijde Land van Arthur Schnitzler door Theatergroep Aluin. Regie en bewerking: Erik Snel. Spel: Cabby Bakker, Arend Brandligt, Dennis Coenen, Maaike van der Meer e.a. Gezien: 14/11, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: 15/11, aldaar. 'Gij zult niet echtbreken,' waarschuwt Theatergroep Aluin met dreigende grote let ters, maar ze beginnen Het Wijde Land van Arthur Schnitzler heel luchtigjes. Sa- voir faire en elegante dialogen zetten de toon in dit stuk, dat speelt in een bemiddeld Weens fabrikantenmilieu aan het begin van de vorige eeuw, tussen mannetjes en vrouw tjes die zich tot grote gevoe lens moeten oppompen om zichzelf nog een beetje serieus te nemen. Maar al begint het als een ijdele societykomedie, zo gemakkelijk laat Schnitzler de toeschouwer niet wegko men: gaandeweg blijkt onder de zijden handschoentjes een harde hand. Het leven is geen spel, het is wreed. Spil van het stuk is de gloei lampenfabrikant Friedrich Hofreiter. Een onverbeterlijke echtbreker en een man die het leven maar nauwelijks serieus lijkt te nemen. Dat gaat veran deren, en die verandering wordt ingezet door de zelf moord van een goede vriend, uit wanhoop vanwege de on beantwoorde liefde die deze koesterde voor Hofreiters vrouw. Want deze Genia is haar man dan nog ouderwets trouw. Maar ook dat wordt anders, en dan kantelt de we reld. Dan blijkt de man die al le ins en outs van het spel dacht te kennen, heel anders in elkaar te zitten. Dennis Coenen speelt hem als een welbespraakte winner, de wereld in zijn zak. Maar hij laat hem prachtig ontwikkelen als een man die ondanks dat, zichzelf ook niet lijkt te begrij pen en dat maakt zijn rol fas cinerend. Bovendien is hij het bindmid del; als hij op het toneel staat, begint het te vonken. Schnitzler schreef een bitter stuk vol verwikkelingen, echo's en spiegelingen, dat door Aluin bewonderenswaar dig helder en trouw gespeeld wordt - en spannend gehou den. Het tamelijk lege jaren '70 décor en de wat bruuske speelstijl maken het aanvan kelijk moeilijk de zaken erg ernstig te nemen, maar de strik wordt steeds strakker aangehaald. En hoewel tot op het laatst de mogelijkheid van een geruststellende ontsnap ping wordt opengehouden, wordt heel doelbewust en be heerst toegewerkt naar een in dringende en oudtestamenti sche moraal: Gij zult niet echtbreken. tot zich nemen. Ik bedoel: Als we allemaal van elkaar stelen, waar zit dan nog de vijand?" Het nieuwe album van Tori Amos, Tales of a librarian', ligt sinds gisteren in de winkels rotterdam - De gemeente Rotterdam vreest dat de nominatie van de Van Nelle-fabriek voor de werelderfgoedlijst van de Unesco ja ren vertraging oploopt. De voordracht staat gepland voor 2005. Rotterdam is echter bang dat de benoeming van oud-staatssecre taris Van der Ploeg in het Unesco-comité dat het erfgoed uitkiest, de nominatie van Van Nelle voorlopig tegenhoudt. Van der Ploeg is net begonnen aan zijn zittingsperiode van zes jaar. De gemeente Rotterdam denkt dat hij in deze termijn geen Nederlandse nomi naties zal voordragen om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden. Volgens de woordvoerster van staatssecretaris Van der Laan (cultuur) is de vrees van Rotterdam ongegrond. haar handen ineengestrengeld, bijna biddend, met haar illusie loze gezicht wat voor zich uit te staren. Arme sodemieter, denk je bij jezelf. Wie troost jou nog, wie kust jou als je dood bent? Alleen het theekopje voelt jouw lippen nog. Maar je vraagt je ook af wat je in godsnaam met die ouwe tang aan moet. Op straat zou je haar geen blik waardig keuren en hier, in het museum, sta je maar naar haar te kijken. Kunnen we maar niet geloven dat het leven zo mise rabel is? De National Gallery in Londen heeft een video gemaakt van de beeldhouwer tijdens zijn werk in het atelier. Mueck is geen prater, hij verklaart niets, legt niets uit. Waarom hij een beeld heeft gemaakt van zijn dode va der? Daarmee heeft niemand iets te maken. Het beeld is maar één meter lang. Zo heeft Mueck het iets intiems meegegeven, zo is het te verdragen. Alsof het hemzelf anders ook te erg wordt. Hij werkt akelig precies. Elk haartje, elke baardstoppel, elke rimpel wordt weergege ven." In de titel Dead Dad, in de identieke klanken van de twee woorden, weerspiegelt zich Muecks liefde voor de man. 'Ook al ben je dood, je blijft mijn vader; Dead is hetzelfde als Dad', lijkt hij te willen zeg gen. In angstige en moeilijke momenten bidden we soms: 'God, bewaar me!' Die taak pro beert Mueck van Hem over te nemen. Omdat God ons nooit bewaart. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Grafiek van vier Haagse en vier Leidse kunstenaars. Prijzen: 90 t/m 980 euro. Te zien: t/m 23/11, vrij t/m zo 13-17 uur, Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 9a, Leiden. De laatste jaren lijkt het wel als of hedendaagse kunstenaars zich nauwelijks nog bezighou den met het vervaardigen van grafiek. Wie geregeld een gale rie binnenloopt, treft daar voor al schilderkunst aan, een enkele sculptuur en steeds vaker foto grafie. Weliswaar komt het re gelmatig voor dat schilders als een soort bijproduct ook wat li tho's of zeefdrukken tonen, maar zelden vullen zij daarmee een hele expositie. Des te op merkelijker is het initiatief van de Leidse kunstenaar Michel Siebes. Bij Ars Aemula Naturae heeft hij een tentoonstelling sa mengesteld met grafiek van vier Haagse en vier Leidse kunste naars, van wie hij er zelf één is. Het prettige van een expositie met alleen prentkunst is dat er een natuurlijk soort rust vanuit gaat. Wanneer je de tentoon stellingszaal betreedt zie je niet een verzameling kunstwerken die met elkaar concurreren om de eerste aandacht. Er zijn geen schreeuwende kleuren, geen imponerende formaten, geen voorstellingen die je meteen helemaal in beslag nemen. Gra fiek laat zich pas kennen als je er speciaal naartoe bent gelo pen om de afbeelding tot je door te laten dringen. De exposanten bij Ars werken in uiteenlopende technieken. Er zijn etsen, houtsneden, li tho's en zeefdrukken. Daarmee beelden zij een breed scala aan onderwerpen af. Van eerderge noemde Michel Siebes hangen er vier etsen met zittende en liggende naakte vrouwen. Bij hem is de prentkunst vooral een lineaire aangelegenheid. De lichamen van de vrouwen om lijnt hij met sterke contouren. Daarmee vergeleken zijn de houtsneden van Katerina Cou- falova veel minder aards. Haar voorstellingen, die zij Japanse gedachten noemt, zijn ijl en lu cide. In een van haar werken zien we bijvoorbeeld een ab stracte vorm die aan een boom doet denken. Maar de stevig heid die daarbij hoort ontbreekt geheel. De stam is doorzichtig en de bladeren en takken lijken te zweven. Susette van de Lande gaat daar entegen heel anders met de na tuur als inspiratiebron om. Haar zes zeefdrukken van viool tjes in allerlei kleuren hebben vooral een decoratief effect. Ans Zuyderhoudt, Peter Zuur en Achille beelden in hun grafiek ieder op eigen wijze landschap pen af. De donkere, pstileerde landschappen van Achille zijn het meest romantisch. Die van Zuyderhoudt hebben iets heel oers en oorspronkelijks. En in de etsen van Zuur herinneren het ruige landschap, de weidse vergezichten en zijn uitsteken de beheersing van de techniek aan de etsen van de zeventien de-eeuwse meester Hercules Seghers. En alsof dat allemaal nog niet genoeg afwisseling aan de ex positie geeft, is er een serie anekdotische litho's van Michè- le Huybrechts en een aantal prachtige portretten van Bunny Soeters, die de lithografie aan wendt om te experimenteren met sterke licht-donker con trasten. Kortom een tentoon stelling die op overtuigende wijze onder de aandacht brengt hoe gevarieerd de hedendaagse prentkunst is. Hopelijk krijgen we daar in de toekomst nog meer van te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19