Wie stemmen hoort, is niet knettergek 'Geloof, geen wetenschap' Twee ridders te voet hebben een boodschap voor de wereld ZATERDAG 8 NOVEMBER 2003 ER BIJ Harry Beckers en Ronald Jan Heijn. Foto: Eric Taal Ben je knettergek als je stemmen hoort terwijl er niemand in de buurt is? Harry Beckers vindt van niet. Wie stemmen hoort, hoeft helemaal niet schizofreen of psychotisch te zijn, benadrukt de paranormaal hulpverle ner. Het fenomeen kan ook het gevolg zijn van zogenaamde helderho- rendheid. „De reguliere gezondheidszorg gelooft daar niet in en behan delt elke stemmenhoorder als psychiatrisch patiënt. Met schrijnende ge volgen. Mensen brengen soms jaren onder de medicijnen in een kliniek door." Beckers zoekt mogelijkheden om zijn visie te delen met de regulie re behandelaars. Samen met parapsycholoog Richard Krebber heeft hij het project 'Stemmenhoren' opgezet. Dat moet de westerse psychiatri sche hulpverlening dichter bij de alternatieve aanpak brengen. „Ik hoop op een verbond." De 'prediker van de nieuwe tijd' Ronald Jan Heijn werkt aan Beckers' missie mee. door Nancy Ubert Van de honderd volwassen Neder landers hebben er zeventien wel eens een waan of een hallucinatie gehad, zo blijkt uit cijfers van het Trimbos instituut, het landelijk kenniscentrum voor onder meer geestelijke gezondheidszorg. Meestal blijft dit zonder gevolgen. Stemmen horen valt onder de noemer psychotische ervaringen. Ook onder dat verschijnsel hoef je niet te lijden. Maar wanneer de stemmen je leven gaan beheersen, gevaarlijke op drachten geven en je totaal in de war bren gen, is het natuurlijk goed mis. De reguliere hulpverlening schiet tekort in haar behande ling van stemmenhoorders, vinden Beckers en Heijn. Met de lezingen, die ze door het hele land houden, hopen zij een aanzet te geven tot een andere manier van denken. Van Delfzijl tot aan Watou, een Belgisch dorpje aan de Franse grens - de stemmen hoorders die hulp zoeken bij Beckers komen overal vandaan. Tweehonderd dossiers heeft Beckers staan. Stuk voor stuk getuigenissen van mensen die zeggen dat psychiaters hen niet konden helpen, maar de spiritueel hulp verlener wel. Of in elk geval een stuk beter. Beckers blijft er nederig onder. Hij gaat niet prat op de successen die hij de afgelopen tijd heeft geboekt. „Veel belangrijker is dat de re guliere hulpverleners zich in mijn gedachte goed gaan verdiepen, zodat zij een nieuwe, veel effectievere behandelmethode kunnen ontwikkelen. Ik zet me niet af tegen de tradi tionele geestelijke gezondheidszorg. Ik wil slechts een handreiking doen." Mensen die stemmen in hun hoofd horen en daar echt last van hebben, zijn emotioneel totaal uit balans, stelt de alternatieve hulp verlener. Met die overtuiging strijkt hij de psychiaters nog niet tegen de haren in. Maar als hij het vervolgens heeft over een elektro magnetisch universum; meerdere bewust zijnsvormen en een leven na de dood waar jouw eigen gedachten de wereld creëren waarin je dén leeft, begint menigeen zich toch echt achter de oren te krabben. Zijn het doden die praten, of monsters uit een onderwereld? Beckers is niet in staat een concreet antwoord te geven op de vraag hoe het nu precies zit met dat stemmen horen. „We moeten oppassen dat we niet zomaar met geesten en entiteiten gaan rondstrooien. Mensen kunnen door zulke uitspraken ern stig in de war geraken. Veel paragnosten be naderen het probleem op deze manier. Dat is verkeerd en gevaarlijk." Beckers heeft een boek over zijn werk ge schreven: 'Handvat voor herstel'. Daarin be schrijft hij een aantal voorbeelden uit zijn praktijk. Zo staat te lezen dat hij een vrouw verloste van stemmen die haar opdroegen zich vol te eten omdat ze veel te slank was. De vrouw, die de stemmen niet durfde te ne geren, kwam in korte tijd 35 kilo aan. Die zelfde stemmen dwongen haar op andere momenten in hongerstaking te gaan. Door de deur naar 'de andere wereld' te openen, raakte de vrouw haar belagers kwijt. „Hoe zo'n overstap wordt gemaakt? Ik vertel de mensen van het werkingsmechanisme en de energetische wisselwerkingprocessen. Vervolgens leer ik ze hoe ze met hun onbe heersbare emoties moeten omgaan. Dat is eigenlijk alles." Meer wil Beckers niet kwijt. „Het is een onderwerp dat niet in enkele zinnen uiteen is te zetten. Dan zou ik een verkeerd beeld schetsen." Dat, vreest hij, zou meer kwaad dan goed doen. „Mensen die stemmen horen, zijn al zo kwetsbaar." Ronald Jan Heijn weet het zeker: „Beckers heeft gelijk en zijn aanpak werkt." Een paar jaar geleden ontmoetten de twee elkaar en raakten zij bevriend. 'Dit moet de wereld in', heeft Heijn tegen Beckers gezegd. Als 'be kende Nederlander' gaat Heijn daarbij hel pen. Onlangs gaven de twee in Alphen aan den Rijn hun eerste gezamenlijke lezing. De komende tijd gaan ze nog vaak samen op pad. Houthakker Uiterlijk hebben ze weinig gemeen. Heijn met zijn lange grijze leeuwenmanen en prie mende vissenogen en Beckers met zijn kort geknipte jongenskoppie en warmglanzend donkere kijkers. Beiden zijn geboren in 1960. terwijl Ronald Jan Heijn zo'n twintig jaar ge leden als tophockeyer furore mèakte, schop te vroegtijdig schoolverlater Harry Beckers het tot houthakker en beroepsmilitair. Later haalde Heijn de kranten met zijn (mislukt) spiritueel centrum Oibibio en kwam Beckers in de pers als de gevangen crimineel die bij de geboorte van zijn kind wilde zijn. „Er zijn parallellen", aldus Beckers. „Beiden zijn we verschrikkelijk rijk geweest en hebben al dat geld weer verloren. En alle twee weten we heel zeker dat ervaringen in het verleden zo moeten zijn. Dat we niet voor niets zo'n gril lig pad hebben afgelegd." Harry Beckers is als jongen een dromerig kind. Onderweg naar school verliest hij zich zelf bijna dagelijks in de natuur. Als hij 15 is, wordt hij van school gestuurd omdat er na genoeg niets met hem valt te beginnen. Hij gaat als houthakker aan de slag en vervol gens in militaire dienst. Daarna werkt hij achtereenvolgens als handelaar in onroe rend goed, varkensboer, konijnenfokker, winkelier, horecaondernemer, brandstoffen- verkoper en handelaar op de wereldmarkt. Hij raakt van lieverlee betrokken bij illegale praktijken en komt in 1993 voor vijf maan den in de gevangenis te zitten. Zijn vrouw Hilda, met wie hij nog steeds samen is, was toentertijd zwanger van hun enig kind. De geboorte van zijn dochtertje Bo is het begin van tientallen bijzondere ervaringen. Harry Beckers werd vanaf dat moment, zoals hij zelf zegt, een bepaalde richting uitgedreven. „Achteraf heeft dat onstuimig leven dus een doel gehad." In 1995 werd Beckers steeds gevoeliger voor paranormale waarnemingen. In zijn in eigen beheer uitgegeven boek beschrijft hij niet al leen praktijkvoorbeelden, ook zet hij zijn theorie uiteen over stemmenhoren en psy chosen. Uit 'Handvat voor herstel': „De mens is meer dan een optelsom van chemi sche processen die na de dood ophouden te bestaan. Gedachten en gevoelens vertalen zich naar elektromagnetische energieën." Volgens Beckers kunnen gevoelige mensen de wisselwerking tussen henzelf en bepaalde energiegebieden ervaren. Daardoor kunnen de psychische problemen ontstaan. Ronald Jan Heijn koesterde als kind al de diepgewortelde gedachte dat er meer tussen hemel en aarde bestaat. Veel ruimte om dat geloof te delen was er in zijn jeugd niet. Heijn heeft zich als kind nooit echt thuis ge voeld in de omgeving waarin hij opgroeide. De rol als telg uit de grootgruttersfamilie van het internationaal bekende concern lag hem niet, vertelt hij achteraf. Hij was 27 jaar oud toen zijn vader Gerrit Jan Heijn werd ontvoerd. Dat de Ahold-topman al dertien uur na zijn ontvoering in een bos in Renkum was doodgeschoten, heeft de fa milie maandenlang niet geweten. „Ik hoef toch zeker niet uit te leggen wat die gebeur tenis met mij heeft gedaan." Ronald Jan Heijn speelde hockey op topni veau. Een jaar voor zijn vaders dood besloot hij te stoppen. De sport, die eerst alles voor hem betekende, had een minder belangrijke plaats ingenomen. Hij koos definitief voor het spirituele pad. Zijn miljoenenerfenis ge bruikte hij voor het opzetten van een groot spiritueel warenhuis in Amsterdam: Oibibio. Na zeven jaar ging het uiteindelijk failliet. Vergeefs is nog geprobeerd een doorstart te maken onder de naam Oininio. Roeping Het dramatische verlies van zijn vader; zijn totale faillissement en zijn twee mislukte hu welijken die hem tezamen vier zoons gaven, zijn ervaringen die hem eerder stimuleren dan afremmen, meent hij. „Ik heb een roe ping: spiritualiteit toegankelijk te maken voor een breed publiek." Door met Harry Beckers samen te werken kunnen hun sterke krachten worden gebundeld, vindt Heijn. „Er komt een nieuw tijdperk aan. We gaan een omslag maken in het denken. Dat de stemmenhoorders op den duur anders wor den benaderd door de reguliere hulpverle ners is daar slechts een klein onderdeel van." Heijn draagt uit dat de samenleving zich moet voorbereiden op de nieuwe tijd waarin alles anders wordt en probeert mensen er van te overtuigen dat de werkelijkheid die zij beleven geen werkelijkheid is. „Er bestaat geen dood. Er is alleen maar leven." Beckers spitst zich uitsluitend toe op het fenomeen stemmen horen. De methode die hij heeft ontwikkeld om stemmenhoorders te helpen, brengt hij nu over op een handjevol alterna tieve hulpverleners. Vanuit de stichting Platform Paranormaal Contact is een begeleidingstraject opgezet om mensen op een positieve manier te leren omgaan met hun 'stemmen'. „De effectivi teit daarvan lijkt beduidend hoger te zijn dan de reguliere benadering", aldus Beckers. Daarom is hij op zoek naar onderzoekers die zijn methode wetenschappelijk willen evalu eren. Op dit ogenblik wordt er binnen het projèct al samengewerkt met een kleine groep reguliere psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en (huis)artseri. „Maar dat is niet genoeg." „Voor veel mensen is het nog een brug te ver", zucht Heijn. „Maar alles watje aan dacht geeft groeit. Ook het project 'Stem menhoren'." Ronald Jan Heijn en Harry Beckers. Twee ridders te voet die het volk ie der op een eigen manier naar de nieuwe tijd willen leiden. 'at stemmen uit het hiernamaals zijn te horen seen geloof en geen wetenschap, zegt Berber Van der Vleugel. Van der Vleugel is psychologe En studeert binnenkort af als gedragsthera pie. Ze werkt op de 'stemmenpoli' van de üjngeest Groep, een organisatie voor geestelij ke gezondheidszorg in de regio Zuid-Holland loord. „Zeker tien procent van de mensen loort wel eens wat", zegt ze. „Maar als je er verder geen last van hebt, is dat geen pro- 'leem. Onze hersenen verwerken zoveel infor matie. Dan wil er wel eens wat misgaan." Over de oorzaak van het fenomeen zijn niet al le wetenschappers het eens. De ene onderzoe ker noemt het een neurologische stoornis, de andere een ziekte van de psyche. Vanuit welke hoek het ook wordt benaderd; de reguliere, westerse gezondheidszorg schaart het stem menhoren onder hallucinaties, waarnemingen die geen werkelijkheid zijn. „Daarbij is het één van de symptomen die het moeilijkst te bestrij den zijn", aldus Van der Vleugel. „Te lang heb ben we de mensen slechts geadviseerd pillen te slikken. De resterende stemmen moesten ze simpelweg negeren." Omdat de patiënt de stemmen wel serieus neemt en er soms erg bang voor is, blijkt dat een onmogelijke opgave te zijn. Negeren heeft wel zin, maar het is voor de patiënt over het algemeen een onmogelijke opgave. Sinds een paar jaar gooien de traditio nele hulpverleners het daarom over een ande re boeg. „Geen instelling meer in Nederland die de cliënten zegt dat ze het zich maar ver beelden. Vroeger was dat anders. Toen werd verondersteld datje als hulpverlener de klach ten verergert wanneer je de patiënt naar die stemmen vraagt. Tegenwoordig worden de stemmen wel in de behandeling meegenomen. Wat hebben ze te zeggen? Hoeveel macht heb ben ze?" De therapie die op de stemmenpoli van de Rijngeest Groep wordt gegeven leert de pa tiënten met stemmen omgaan. Van het ouder wetse 'bestrijden' is Rijngeest afgestapt. „We beloven ook niet dat het stil wordt in het hoofd. Trouwens, sommige mensen zouden de stemmen vreselijk missen, zeggen ze wel eens." De aanpak is een combinatietherapie. Naast medicijnen die de hallucinaties moeten onder drukken, wordt ook cognitieve gedragsthera pie gegeven. „Wij gaan ervan uit dat het den ken je gevoel bepaalt en niet andersom. Dus hoe je denkt over wat er gebeurt, bepaalt hoe je je voelt en hoe je je gedraagt. We leren de cliënten de stemmen naar de achtergrond te denken." De een heeft zestien sessies bij de stemmen- polikliniek nodig, de ander vijftig. „Heel be langrijk is dat de mensen onder begeleiding durven te experimenteren. Sommige stemmen geven de meest afschuwelijke opdrachten. Mensen luisteren daarnaar omdat ze bang zijn voor de dreigementen die daarbij worden ge uit. Of ze worden zo in beslag genomen door de drukte in hun hoofd, dat er geen ruimte meer is voor andere dingen." Daarom wordt bij de Rijngeest Groep ook gewerkt aan 'sociale rehabilitatie'. Een stem in je hoofd of niet, je kunt best de straat op om een paar bood schappen te doen of om een kletspraatje met de buurman te maken. IPBs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 3