KUNST CULTUUR Musea werken aan calamiteitenplan Een o '"Bernst in en van Chippendales Onderscheiding voor professor Hans Schneider R6 Brieven van Snouck zijn in Leiden Pietje Bell Award naar fotografen roermond - De Chippendales zijn weer in Nederland. Deze week geven ze vijf optre dens in het kader van hun jubileumtour 'Collar Cuffs'. De Chippendales bestaan al 25 jaar en traden sinds 1991 eik jaar op in Nederland, behalve de laatste twee jaar. Foto: ANP/John Peters door Herman Rosenberg den haag - Beveiliging is bij vele musea een ondergeschoven kind. Naar experts wordt niet geluisterd, samengewerkt wordt er nauwelijks. En bij een over stroming of aanslag weet nie mand wat er moet gebeuren. Maar er is een omslag in het denken aan de gang, bleek giste ren op een congres in Den Haag. Beveiligingsexpert Ton Cremers dacht dat hij gek werd, vorig jaar. De ene kunstroof was nog niet achter de rug of de radio meldde de volgende geslaagde nen binnenkomen - dat is on mogelijk - het gaat erom dat het ze zó veel tijd kost dat de politie een kans heeft. Cremers, voormalig hoofd be veiliging van het Rijksmuseum en nu als zelfstandig adviseur werkzaam, sprak gisteren op het congres 'Glamour for safety security' in het provinciehuis in Den Haag. De organisatoren, het Instituut Collectie Neder land en de Nederlandse Muse umvereniging (NMV), willen met deze bijeenkomst de veilig heid en beveiliging van kunst en archiefcollecties uit het ver domhoekje halen waarin ze in jarenlang hebben gezeten. Een paar jaar geleden begon nen beide instellingen naar aanleiding van de rampen in Enschede en Volendam met nadenken over 'calamiteiten plannen'. De vele roven van vo rig jaar, met de diamantroof uit het Haagse Must en de recente die Legermuseum in ertoe dat ook de drukkelijker op kwam te staan. Gerard de Baai man en 'advisei zorg' van de NM onthutsend beeli heid waarmee d sea tot voor koi derd. „In 1992 is "Verzekering collecties goedkoper' is vc 9.; ns. dr v t. m. r (wegU Reeves. AP/Chiaki Tsukumo m. Z| rk roekersrecord 5ikszj»r The Matrix IV jf erdam - Op de eerste (dag van de film 'The Ma- (evolutions' zijn woensdag s (Acderland bijna 45.000 lief- Hoters afgekomen. Daarmee 1st ihet slotdeel van de Ma- Complogie een Nederlands be- l Praprsrecord behaald. Nooit 'De»r kwamen zoveel mensen alspltfe premièredag van een ye film. Joon )'g° naar ooieredivisie Zo I t, 1 - Show- Drumfanfare sdijkp is er op het nationale 0 dsjïkconcours in Schiedam, (wee eerste prijzen en een Schelle vermelding, in ge- 0. d te promoveren naar de 9.3disie. Amigo komt hier- 1. nog geen acht jaar na de £0 1 hting van het orkest, te- 1. in de hoogste klasse. Met istenpmashow 'Different hof lay', geheel in het teken van treld van Walt Disney, wist p zich tijdens het muziek- ours duidelijk van andere lemende orkesten te on- 10 cfieiden. 'a II e ija Grotter t in Nederland senai SteeERDAM - Het boek 'Tanja 5 Sclpr en de Magische Contra- js v ijiag in Nederland niet op ampi worden gebracht. Het ge- shof in Amsterdam heeft ark Z>nnis hierover gisteren be- tigd. Harry Potter-schrijf- 9 Rowling en haar uitge- vierpten in het geding een ver- ip het boek omdat het op- 9 E(d veel overeenkomsten vierDnt met de boeken van Potter, sgem dsv teert Pink 1 en j rdam - Zangeres Pink 10 dPP donderdag 18 maart KatvCnmalig concert in Ahoy' •kerkfdam. Het optreden is on- imurjel van haar eerste uitge- B Europese tournee. De jem.'res geeft in februari en I concerten in elf Europe- iden. De kaartverkoop (iet concert in Ahoy" be- andaag. s Del 19 E igere Gel ds v Hans Visser k Zo 1 dbeemster/leiden - Het Dorp van 'Adiós Nonino' op het |ijk van Willem-Alexander hses Maxima maakte hem h nationale beroemdheid. t 'Tango Royal' werd daa I' ll groot succes. En zeker (leen omdat hij Maxima 3.00M °°g van gans het volk jnen toe had bewogen. Hij t0ndl r-l- gen vier een Edison voor. Het 'te pafe bekroning op de al jaren ide missie van Carel Kraay- 'om de pracht van de tan- luip Oder de mensen te brengen, geesthoe nu verder? Het ant- /ies el 's de cd 'Street Tango', m huj (orde|eiden, zonder verder iets lp; vaïgen, schuift Carel Kraay- )0 uufeen schijfje in de cd-spe- Alphèi ja hoor, daar zingt zijn treekhneon digitaal door de ka- ^nfoPet sPectaculafte ope- QfQ^nuziek uit Bemsteins I Side Story'. Toch klinkt huisz)s de muziek van tango- pnist Astor Piazzolla. illigelater danst de muziek van i yanblia door het huis: muziek straat, met de klasse van 06- Incertzaal. Maar het had jeonard Bernstein kunnen onstatering hoort Kraay- ïst liST^g- Zijn nieuwe album drietif Tango' is immers een lomieting van Bernstein en pUa. Een ontmoeting die ikTffok zo voor de hand ligt p schrijfster Diana Piazzol- ïnbul weten dat Bernstein en ~.-H n| vader in deze muziek ri vrij] tastbaar aanwezig zijn: )71-qsteden, twee verhalen en leiden - Prof. dr. Hans Schnei der is gisteren benoemd tot Ridder in de Orde van de Ne derlandse Leeuw. Hij ontving de Koninklijke Onderscheiding bij zijn afscheid van het Rijks museum van Oudheden waar voor hij 35 jaar in diverse func ties werkzaam was. De versier selen kreeg hij opgespeld door burgemeester Timmers-Van Klink van Oegstgeest. Hans Schneider was bij het RMO achtereenvolgens hoofd Egyptologie, algemeen direc teur, conservator van de afde- ling Egypte en Hoofd Externe Betrekkingen. In 1965 promo veerde hij aan de universiteit van Gent met een driedelig werk over de Sjabti's. Vanaf 1983 is hij buitengewoon hoog leraar Museale aspecten van de Egyptische Archeologie aan de Rijks Universiteit van Leiden. Een functie die hij in elk geval tot volgend jaar blijft bekleden. De grootste bekendheid ver wierf Hans Schneider als ad junct-directeur van het opgra vingsproject in Sakkara bij Cai ro. Hij ontdekte daar het oor spronkelijke graf van Horem- heb, de generaal van Toetan - chamon die later zelf ook farao zou worden. Schneider verrichtte voor het RMO 20 jaar opgravingen in Egypte, een taak die nu wordt voortgezet door zijn opvolger dr. Maarten Raven. kraak. „Wat dat betreft was 2002 een rampjaar. Hoe is het mogelijk dat zo veel inbrekers op zo veel plekken zo veel tijd kregen om hun slag te slaan? Eén ding staat vast: veel gebou wen voldoen niet aan de veilig heidseisen. Het gaat er niet om dat dieven helemaal niet kun- twee musici, die toch zo veel gemeen hebben. En Bemsteins componerende dochter Jamie schreef hem enthousiast dat beide mannen nu in het hierna maals stellig de beste vrienden zijn. Die laatste reactie is een verras sing. Op advies van een vriend die de familie Bernstein goed kende stuurde hij haar een proefopname. Maar dat de vrouw als hoedster van haar va ders artistieke erfenis op zulke projecten afwijzend zou kun nen reageren en dan haar me dewerking niet zou verlenen, had hij er niet bij gezegd. Hij voelde blijkbaar aan dat Kraay- enhofs aanpak daar in goede aarde zou vallen. „Als compo nist herkende ze waarschijnlijk hoe goed de bandoneon past bij de muziek van haar vader." Toch beseft Kraayenhof als geen ander hoe gevaarlijk het is om zonder de zegen van de er ven aan zo'n project te begin nen. „Piazzolla vroeg me in 1987 mee te spelen in een mu sical waarvoor hij de muziek had geschreven, 'Tango Apasio- nado', op basis van het werk van Jorge Luis Borges, die in New York in première zou gaan. Een productie met veel dans, en zelfs messengevechten zoals in 'West Side Story". Het was een show waar veel sterren op af kwamen, onder wie Paul Newman, Dustin Hofman en Patrick Swayze. Maar toen na drie maanden ook de weduwe van Borges kwam kijken was het over. Het beeld van twee dansende mannen associeerde zij met homoseksualiteit; en het beeld van Borges als verteller van het verhaal, geplaatst in een bordeel van het Buenos Ai res anno 1900, betekende het den haag/gpd - Het ministerie van onderwijs cultuur en we tenschap wil een nieuw sys teem opzetten voor het verze keren van museale kunstcol lecties en kunst die wordt ge leend voor tentoonstellingen. De premies kunnen lager en einde." Het idee voor het nieuwe al bum ontstond toen Kraayenhof besloot na 'Tango Royal' terug te keren naar de plek waar hij in Amsterdam begon te spelen en waar in de Argentijnse hoofd stad Buenos Aires de tango werd geboren: de straat. Wat hij daarmee bedoelt, leert de muzi kale bioscoopdocumentaire 'Nostalgia?' die op dvd het al bum begeleidt. „Een geweldige aanvulling op de cd, want zo'n film met muziek zegt meer over de sfeer daar dan je ooit zou kunnen vertellen. „Maar de straat is ook een plek waar mensen elkaar ontmoeten en afscheid nemen. In Buenos Aires en New York. De plek ook waar de componisten Piazzolla en Bernstein elkaar raken. Ze hebben elkaar niet gekend maar de overeenkomsten zijn onmiskenbaar. Piazzolla was in 1958 na het zien van 'West Side Story' op Broadway diep onder de indruk, terwijl Bernstein bij het luisteren naar de Cubaanse radio al in 1941 verliefd werd op de Latijns-Amerikaanse mu ziek." „Twee mannen uit steden waar immigranten en hun culturen moeten zien te integreren. In die sfeer ontstond rond 1900 in Buenos Aires de tango, die Pi azzolla verhief tot een klassiek niveau. Hij wist wat je met een bandoneon kunt doen: in de ja ren zestig al speelde hij 'Rhapsody in Blue'. Maar de straat is ook de omgeving die Bernstein in New York inspi reerde tot een mengeling van Latijns-Amerikaanse muzikale stijlen, klassieke muziek en jazz in 'West Side Story'. Vandaar de titel: 'Street Tango'." Uit de luidsprekers klinkt 'Ma de staat zal zich mogelijk ga rantstellen. Dat heeft staatsse cretaris Medy van der Laan van cultuur (D66) vanmorgen in Den Haag gezegd op een congres over de beveiliging van musea. Ze kondigde aan te willen nadenken over een 'an- ria'. Verrukt mijmert de bando- neonist: „Net een tango, met Cubaans ritme." En als de strij kers en de bandoneon in 'One hand, one heart' de rollen spe len van Maria en Tony, zucht hij: „Het kón Piazolla zijn." Maar al luisterend blijkt toch ?on als climax, ifstallen uit het 1 Delft leidden beveiliging na- de agenda j, oud-politie- ur veiligheids- V schetste een d van de laks- iefstal uit mu it werd bena- er al aan justi- der verzekeringsbeleid voor ons cultureel erfgoed'. „Want waarom zouden uw inspan ningen om een goed veilig heidsbeleid en verzekering te treffen niet kunnen worden beloond? Bijvoorbeeld door minder premie te betalen". vooral hoezeer Jamie Bernstein gelijk had toen ze hem over bei de componisten schreef: „Hun muziek deelt dezelfde ziel. In hun muziek horen we alles. Van het trappelende ongeduld van een straatjongen tot de roze wolken van de eerste liefde, van tie gerapporteerd dat er een groot probleem lag. En nog steeds is het vrijwel onmogelijk om een overzicht te krijgen. De musea melden lang niet alle diefstallen en fraudezaken, om dat ze zichzelf niet te kijk willen zetten. Ze zijn karig en schuch ter met informatie. De politie op zijn beurt registreert niet goed. Er zijn in het land wel vijf soorten systemen in gebruik en nergens is er een categorie 'diefstal uit musea'. Er moet een nationaal register komen voor het melden van museu mincidenten. De Baaij heeft een vertrouwelijk rapport opge steld waarin ook wordt voorge steld een landelijk bureau vei ligheidszorg in het leven te roe pen. De NMV heeft onlangs een werkgroep ingesteld die nog voor het einde van het jaar zal rapporteren aan staatssecreta ris Van der Laan van cultuur. Gert Groenendijk, directeur van Carel Kraayen hof: „In de mu ziek van de componisten Piazzolla en Bernstein horen we alles. Van het trappelende ongeduld van een straatjon gen tot de roze wolken van de eerste liefde. Foto: Ton Kastermans de wanhoop van een tragisch verlies tot grootmoeders stille nostalgie naar de passie van haar jeugd." Carel Kraayenhof y su Sexteto Canyengue, zaterdag 8 novem ber in de Leidse Schouwburg. het Legermuseum dat tegen woordig Koninklijk Militair Mu seum heet, ging op het congres 'met de billen bloot'. Hij vertel de over de conservator die zes jaar lang spullen uit de collectie ontvreemdde en er niet voor te rugdeinsde stukken uit oude boeken te scheuren. De man zit vast, veel objecten zijn terug, maar de kater is groot. „Het is erg moeilijk te verteren dat er een dief was in ons midden", verklaarde Groenendijk. „Als er geen integriteit is, helpt er geen calamiteitenplan, hoe goed dat ook is. Het museum zal aan zienlijk beter op zijn eigen per soneel gaan letten. Van een heel andere orde zijn zaken als terroristische aansla gen en natuurgeweld. Ook die worden nu opgenomen in de calamiteitenplannen. „Het lijkt allemaal onwerkelijk, totdat er een man brand sticht in de Turkse ambassade in Den Haag theater recensie Bert Jansma Voorstelling: 'Tartuffe' van Molière, door Het Nationale Toneel. Regie: Jürgen Gosch.Gezien: Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Nog te zien aldaar t/m 10/11 en 8t/m 10/12; 12/11 Leidse Schouwburg; 13/11 Stadstheater, Zoetermeer; 7/12 Rotterdamse Schouwburg. De Duitse gastregisseur Jürgen Gosch heeft bij Het Nationale Toneel alles overboord gegooid wat in Molière's 'Tartuffe' nog aan de tijd van ontstaan (1664, eerste versie) zou doen denken. Niets klassieks, een lege, witte speelruimte en acteurs in een mengelmoesje van moderne kleding, veel sigaretjes opste kend. Het is van vandaag en het is tijdloos. Een kale aanpak waarin alle rijkdom van de ac teurs moet komen. En het werkt: Molière's komedie over de hypocrisie blijkt springle vend. Het is even zoeken naar een houvast, dat begin met alle ac teurs aan een lange tafel, dol lend met papieren maskertjes voor. Terwijl een enorme klok aan een draad zachtjes heen en weer zwaait op het toneel. Een klokkenluider ontbreekt. Of is dat Molière zelf met zijn stuk over de schijnvrome bedrieger Tartuffe die de verblinde Orgon (bijna) van kapitaal, vrouw en dochter berooft. Maar al in de eerste scène van Hans Hoes als Orgon - met bril en polshorloge - met het befaamde drie keer 'En Tartuffe?' is de toon duide lijk: lichtheid en scherpte zijn de trefwoorden. De verblinde, goedgelovige Orgon krijgt van Hoes een mooie dubbelheid: komediantesk, zonder karikatu raal te worden; bijna maar nèt geen stripfiguur. Rik van Uffe- len maakt van zijn Tartuffe een hevig natuurgebeuren. Hij straalt iets bijna dierlijks en huichelachtigs uit, een levens- vrijdag 7 NOVEMBER 2003 leiden - De Leidse universiteits bibliotheek heeft de lang verlo ren gewaande briefwisseling tussen de beroemde oriëntalist professor Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936) en zijn leerling en opvolger professor Pijper (1893-1988) in bezit ge kregen. In het veilinghuis Van Stockum's Veilingen in Den Haag werden de brieven giste ren overgedragen aan professor Witkam van de universiteit. De brieven waren ontdekt in een schoenendoos uit de inboedel van wijlen professor Pijper. De universiteitsbibliotheek heeft al een belangrijke Snouck Hur- gronj everzameling. Rotterdam - Het fotografenduo Ari Versluis en Elli Uyttenbroek heeft gisteravond de eerste Pie tje Bell Award gekregen in de Kunsthal in Rotterdam. Om voor de prijs van 10.000 euro in aanmerking te komen moesten genomineerden op cultureel gebied „ondeugend maar sym pathiek" zijn, net als Pietje Bell. De winnaars documenteren, volgens de jury, feilloos, wars van artistieke conventies de we reld om ons heen. en het naastgelegen Museum Meermanno moet worden ont ruimd. Wat echt natuurgeweld de kun sten kan aandoen kwam Mi chael John van de Staatliche Kunstsammlungen in Dresden vertellen. Vorig jaar stond bijna de hele oude binnenstad onder water, toen de Elbe en een aan tal kleinere rivieren buiten hun oevers traden. „Er was nauwe lijks tijd, maar gelukkig hadden we veel mensen. We moesten 23.000 schilderijen en beelden redden. Dat is gelukt. Sommige grote doeken zijn aan het pla fond gebonden in de hoop dat het water niet zo hoog zou ko men. Dat is net goed gegaan." Maar het slagen van de red- dinsgsoperatie was meer geluk dan wijsheid realiseerden de Duitsers zich. Ze zijn meteen begonnen met het opstellen van een rampenplan. gevaarlijke figuur die ieders zwakte uitbuit. Het grote winstpunt van deze 'Tartuffe' is de ruimte die de ac teurs krijgen. Het levert een se rie spannende en hilarische scènetjes op: de ruzie tussen de minnaars (Pauline Greidanus en Mark Ram) wanneer zij aan Tartuffe dreigt te worden uitge huwelijkt; Catherine ten Brug- gencate met een heerlijke nuchterheid (bij Molière staat zij voor het gezonde verstand) als de dienstmeid met bezem die als een soort 'running gag' door het stuk loopt. Er gaan wat billen bloot zoals in de scène waarin Tartuffe de vrouw (Will van Kralingen) van zijn weldoener Orgon bijna ver kracht, maar een veel heviger accent geeft Gosch aan de in troductie van Tartuffe zelf. De schijnvrome zichzelf geselend, iedereen rond hem hysterisch meebiddend en zingend, met een halfnaakte acteur die de houding van de gekruisigde Je zus aanneemt. Zelden zie je een 'Tartuffe' die zo spannend en prikkelend werkt, geen gre^tje stoffigheid, rijk aan kleine, gekke details. Pas tegen het slot lijkt het of de boel een beetje uit de hand loopt. De speelstijlen van een aantal acteurs gaan nogal uit eenlopen, Hans Hoes gooit wat erg veel met stemmiddelen en haarlok, en het ensemble wordt wat rommeliger en verliest aan scherpte en precisie. Molière smeert in zijn allerlaatste scène een flinke dot stroop om de mond van Lodewijk XIV, anders was zijn stuk nóóit gespeeld. Want het is de koning die Tar tuffe uiteindelijk ontmaskert en diens snode plannen verijdelt. Altijd een beetje een lachertje. Gosch maakt van de gerechts dienaar die 's konings bood schap mag uitspreken een lief tallig meiske met een kaarsje. Alsof hij even wil laten merken dat alleen theatersprookjes zo'n 'happy end' hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17