KUNST CULTUUR Rudi Fuchs: vooral boos en beledigd i Renate Hundersmarck schittert als 'De Meid' ii Leyden Art Fair: mix tussen oud en modern Leidse advocaat Roland Mans presenteert tweede kinderboek Muziek als bron van inspiratie Pink presentatie Recordprijs voor Modigliani woensdag 5 november 2003 lie Chaplin. Foto: EPA iplin in het imuseum terdam - Het Filmmuseum |rama in Amsterdam komt :en speciaal Charlie Chap- reekeinde. Belangstellen- ijgen van 6 tot en met 11 ber de Chaplin-films Circus', 'Monsieur Ver en 'The Great Dictator' te Daarnaast bestaat het pro- ^ima uit Richard Atten- igh's 'Charlie' en de docu- jtaire 'The Life and Arts of les Chaplin' van filmcriti- ichard Schickel. I Gestolen jilderijen terug s - De politie heeft in een ilwagen in Parijs 258 gesto- lchilderijen teruggevonden, fcaat om kunstwerken van r meer Picasso, Duty en de ïrlander Van Dongen. De ■e kon na maandenlang Irzoek drie verdachten ar- Jren. De werken werden tij- I inbraken en overvallen op jculiere verzamelaars in Frankrijk buitgemaakt. Gogh' iger open rdam - Om zo veel moge- ubliek de kans te bieden an Gogh Museum te be- ;n gaat de instelling vanaf aruari elke vrijdagavond 1.00 uur open. Nu is het :um op vrijdagen tot 18.00 ipen. Met de verruiming »gt het museum zowel re- 'ngjre bezoekers als nieuw pu- 20| tegemoet te komen. Naast pste collectie en de tijdelij- osities wordt het aanbod ijdagavonden uitgebreid lezingen, concerten en Vertoningen. r theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'De Meid' van Herman Heijermans door toneelgroep De Timdelerclub. Regie: Auke Krispijn. Gezien: 4/11, schouwburg Leiden. Je gram halen - het is niet be paald een nobel motief voor het handelen van een mens, maar het is wel heel herkenbaar. O] die kurk van zoete wraak drijl het (maatschappijkritisch be doelde) stuk van Heijermans. Stel je voor, mevrouw vraagt aan haar dienstmeid: 'Waarom heb je mijn schoenen niet ge poetst?' En dat de meid dan zou antwoorden: 'Wat mankeert er aan je handen - doe het zelf. De meid in het gelijknamige stuk kan zich dit gedrag permit- ul de Leeuw ^Concertgebouw rdam - Paul de Leeuw donderdag 18 december Concertgebouw in Am- jfl |am, samen met het Metro- rkest onder leiding van Bakker. Het concert Me- iuI is onderdeel van de se- ibaretiers in Concert' theaterpersoonlijkhe- ch van hun muzikale kant zien. Het concert begint 10.15 uur. door Marcel Wiegman amsterdam/gpd - Opgelucht? Rudi Fuchs is vooral boos en beledigd. De oud-directeur van het Stedelijk Museum wordt door Justitie niet strafrechtelijk vervolgd voor vermeende frau de met de invoer van vijf schil derijen van Karei Appel. „Maar ondertussen ben ik wel meer dan een jaar verdachte ge weest", zegt hij. In januari vorig jaar zou Fuchs zijn ingegaan op een verzoek van Appel om invoerrechten van enkele kunstwerken te om zeilen door ze aan te merken als bruiklenen voor het muse um. De stukken gingen echter naar Appel zelf en kwamen pas veel later bij het museum te recht. Na een melding van me dedirecteur Stevijn van Heus- den, besloot burgemeester Co- hen in april 2002 het gemeente lijk Bureau Integriteit op de zaak te zetten. In maart van dit jaar werd de zaak overgenomen door het Openbaar Ministerie, nadat de douane daar aangifte van vermeende fraude had ge daan. Fuchs vertrok begin dit jaar als directeur van het Stedelijk. Zijn officiële afscheid in april werd vanwege de affaire echter op de lange baan geschoven. „We wil den niet dat op de dag van zijn afscheid, het OM bekend zou maken dat er een strafrechtelijk onderzoek naar hem was be gonnen", zegt een woordvoer der van Cohen. „We willen het afscheid nu wel zo snel moge lijk organiseren." Zelf heeft Fuchs daar helemaal geen zin meer in, zei hij van ochtend. „Ik kan toch moeilijk doen alsof er helemaal niets is gebeurd. Ik moet nu zeker den ken: zand erover. Dat kan ik niet. Op zijn minst zou Cohen mij eerst eens moeten bellen teren, omdat ze weet heeft van een amoureuze misstap van mevrouw. Die mogelijkheid tot chantage benut ze volop. Het stuk demonstreert dat uitvoe rig. Voor de vertolkster van de ze begerenswaardige rol biedt dat een uitgelezen kans om te scoren. En dat doet Renate Hundersmarck dan ook. Ze speelt het brutale gedrag van de meid met een bewonderens waardige vanzelfsprekendheid. Geen moment wordt ze onge loofwaardig. Door deze opzet van het stuk kunnen de andere personages hiertegen nauwelijks opboksen. De bedrogen echtgenoot niet, de lastige tante niet, de verne derde mevrouw niet. Toch ge ven ze voldoende tegengas waardoor overigens de centrale rol wederom nog meer glans krijgt. Wat dat betreft, hebben de spelers die met de meid mo gen meefeesten het in zekere zin gemakkelijker. De Timdelerclub heeft voor een enigszins ouderwetse aanpak om uit te leggen waarom dit al lemaal nodig is geweest. En om zijn verontschuldigingen aan te bieden." Fuchs zegt nooit te hebben ge twijfeld aan de uitkomst van het onderzoek naar de ver meende fraude. „De integri- teitspolitie van Cohen heeft de zaak gewoon verkeerd beoor deeld. Er was niets aan de hand. Dat wist ik al en dat had Cohen ook kunnen weten. Wat mij meer heeft beziggehouden zijn de motieven om deze zaak zo zwaar aan te zetten." Kennen doet Fuchs ze niet, maar vermoedens heeft hij wel. „Het gebeurde in een tijd dat de gemeente zelf het museum in de problemen heeft gebracht door opnieuw de uitbreidings plannen te torpederen. Na tien jaar moest opeens weer alles anders. Dat moment viel pre cies samen met de omstandig heid, waarin mijn integriteit in twijfel werd getrokken. Ook nog eens vooraf gegaan door uit spraken van wethouder Geert Dales dat ik ik niet de juiste man op de juiste plaats was." In de buitenwereld, aldus Fuchs, ontstond het beeld dat niet de gemeente, maar hij er schuldig aan was dat het muse um 'in puin werd geholpen'. „Dat alles bekroond met de vaststelling dat Fuchs een op lichter is. Opgeruimd staat net jes." Nu volgens Justitie blijkt dat 'er geen sprake was van strafrech telijke betrokkenheid' verwacht de oud-directeur enig eerher stel. Volgens de woordvoerder van Cohen is het nooit de be doeling geweest Fuchs zo lang in het onzekere te houden. In een vertrouwelijke brief naar de Amsterdamse hoofdofficier van justitie Leo de Wit gaf Cohen in juni nog blijk van zijn onvrede met de trage gang van zaken. londen - Popzangeres Pink presenteerde gisteren in een Londens hotel haar nieuwe cd 'Try this'. De zan geres was pas achttien toen zij in 2000 haar eerste album maakte. Nog niet zo'n enorm succes. Maar haar tweede, 'Missundaztood', bracht haar wereldfaam en verkocht wereldwijd 12 miljoen exemplaren. Het nieuwe album van Pink ligt op 10 november in de winkels. Foto: AP/John D. McHugh gekozen. Het taalgebruik bij voorbeeld is hier en daar be wust archaïsch gehouden. Dat pakt goed uit, juist omdat de spelers er goed mee uit de voe ten kunnen. Die aanpak is eveneens zichtbaar in de histo rische kostuums en bij de effec tieve invulling van het decor. Bij dat laatste zullen financiële overwegingen vast en zeker ook gewicht in de schaal hebben gelegd. Het moest sober blijven. Door de stijging van alle kosten wordt voor amateurverenigin gen het uitbrengen van een dergelijke toneelproductie een steeds hachelijker onderne ming. Des te meer respect dus, als het dan toch maar weer is gelukt, en zelfs met succes - dankzij de inzet van zeer velen en ditmaal vooral ook dankzij de ster van de avond: Renate Hundersmarck. door Herman Joustra leiden - De economische reces sie heeft ook de kunstwereld in een stevige greep. Kunstliefheb bers houden steeds vaker de hand op de knip; galeries en kunstenaars verkopen minder dan in de gouden jaren ervoor. Dat heeft ook gevolgen voor de Leyden Art Fair, die de komende dagen voor de derde keer in suc cessie wordt gehouden. Rond de vijftig deelnemers bevolken de stands in de Groenoordhallen, terwijl de teller vorig jaar op 62 stond. Op papier is dat een fors ver schil, maar in de praktijk is de situatie minder nijpend, zegt organisator Richard Kempf. „Voor volgend jaar hebben we al een paar sponsors weten te strikken. En wat het deelne mersveld van dit jaar betreft zijn we bij onze keuze strikter te werk gegaan. We hebben er zelf een paar weggestreept. Zo is het aantal deelnemers dat an tiek verkoopt flink terugge bracht. Het is per slot van reke ning een kunstbeurs. Alleen an tiquairs met hoge kwaliteit staan er nog." Dat neemt niet weg dat ook een aantal deelnemers van vorig jaar er zelf voor gekozen heeft verstek te laten gaan. „Galeries die het moeilijk hebben, waar veel financiële pijn zit, die heb ben gezegd dat ze de kosten willen beperken en het even rustiger aan willen doen. On danks het feit dat we een huur prijs hebben van 45 euro per vierkante meter voor vier da gen. Dat is het goedkoopst van Nederland." Kempf is desondanks tevreden over het aanbod. „Ik denk zelfs dat de inhoud van de beurs nog mooier is dan vorig jaar. Dank zij een goede mix van oude, moderne en hedendaagse kunst. Precies de mix die wij willen, omdat er dan voor elke kunstliefhebber wel iets van diens gading is." Kempf is ook blij met de mede werking van Museum Mesdag, dat speciaal voor deze beurs een expositie heeft ingericht van twee bij het grote publiek wat minder bekende Leidse kunstenaars uit vervlogen tij den, Henri van Daalhoff (1867- 1953) en Hein von Essen (1886- 1947). Beiden kregen niet al te veel waardering tijdens hun le ven. De twee kunstenaars voel den zich aangetrokken tot de in Nederland niet zo populaire stroming van het Symbolisme. Voor de tentoonstelling is een keuze gemaakt uit hun werken op papier. De kunstwerken zijn niet te koop. Verder is op de Leyden Art Fair nog een speciale verkoopten toonstelling van Kunstcentrum Haagweg 4 en galerie Kunst Vliegwerk, onder de titel 'Duo De Zilveren Veer 1 op herha ling'. Beide instellingen won nen een keer de Zilveren Veer, de cultuurprijs van Leiden en de regio. Leyden Art Fair, Groenoord hallen, Leiden. Open: donder dag 11.00 tot 21.00 uur, vrij dag, zaterdag en zondag 11.00 tot 19.00 uur. new york/anp - Op een veiling van impressionistische en moder ne kunst in New York zijn gisteravond recordbedragen betaald voor werken van Amedeo Modigliani en Femand Léger. Een bie der betaalde in het veilinghuis van Christie's 26.887.500 dollar voor Modigliani's 'Liggend naakt'. Het vorige record voor een schilderij van de Italiaanse schilder en beeldhouwer stond op 16.777.500 dollar. Légers "Vrouw in groen en rood' bracht 22.407.500 dollar op. Het hoogste bedrag dat tot nog toe voor een werk van de Fran se beeldend kunstenaar werd betaald was 16.726.000 dollar. Ook twee stukken van Vincent van Gogh kwamen onder de hamer: 'L'allee des Alyscamps' bracht 11.767.500 dollar op. door Theo de With leiden - De Leidse advocaat Roland Mans presenteert mor genavond bij boekhandel Kooy- ker zijn tweede kinderboek. Vo rig jaar debuteerde Mans bij uitgeverij Lannoo met 'Het Ver- dwijnboek'. Bij dezelfde uitge ver verschijnt nu 'De gele trui', een boek, zoals de titel al aan geeft, over wielrennen. Het eerste exemplaar wordt morgenavond overhandigd aan oud-wielrenner Peter Winnen. „Een jeugdidool", zegt Roland Mans (34). „Ik heb mijn ouders gevraagd mijn agenda's van de middelbare school op te zoe ken. Die van 1983 is van voor naar achter volgeplakt met wielrenners. Peter Winnen komt er het vaakst in voor. Hij is net als ik een Limburger en won in de Tour twee keer de rit naar de Alp d'Huez. Hij was mijn held. Klasgenoten aanba den popsterren en ik had mijn idolen in de wielerwereld." Inmiddels bewondert hij Win nen om twee redenen. „Naast een voortreffelijk wielrenner heeft hij zich inmiddels ook tot een goed schrijver ontpopt. Daarom vind ik het geweldig dat hij mijn boek in ontvangst wil nemen. Hij komt er zelfs in voor." In 'De gele trui' be schrijft Roland Mans de avon turen, van Bart, een jongen die tot een getalenteerd wielrenner blijkt uit te groeien. Hij heeft echter één probleem: hij durft niet zonder zijwieltjes te fietsen. „Het idee ontstond terwijl ik champignons stond te snij den", vertelt de Leidenaar, werkzaam voor het advocaten kantoor De Clerq. „In feite gaat het om een ingebeeld gebrek. Die jongen is een paar keer ge vallen nadat zijn vader de steunwielen had verwijderd en 1% Roland Mans: „Klasgenoten aanbaden popsterren en ik had mijn ido len in de wielerwereld." Foto: Hielco Kuipers daarom denkt hij dat hij niet zonder kan. Verder is het hele maal geen sukkel. Het is een hartstikke leuke knul." Zelf is Roland Mans ook een fervent wielrenner. „Vroeger was ik nog fanatieker, maar na een herseninfarct beperk ik me tot twee k drie keer per week op de hybridefiets." Hij verwacht dat zijn derde kinderboek nu wel een jaar of drie op zich laat wachten. „Ik heb nog maar een vaag idee. Bovendien ben ik in de eerste plaats advocaat en pas in de tweede plaats kinder boekenschrijver. De presentatie van 'De gele trui' is donderdag om 19.00 uur in boekhandel Kooyker, Breestraat 93, Leiden. }ag|| .c.m veejeti Mi E M 12\ i_ i_ i B" iter uur lang a capella zingen dat in een taal die tamelijk afstaat van de onze: het isisch. Het Leids Toon- ïstkoor houdt wel van een daging en heeft de Vespers kei 1 Rachmaninov aangegre- om de grenzen verder te leggen. Dirigent Hans van Toorn zal alles uit de kast ten halen om deze tour de tot een goed einde te ngen. „Als je voor de mu- je broek moet laten zak- zei mijn leermeester Da- Porcelijn vroeger, „dan doe als dirigent!" is natuurlijk maar bij wijze spreken, maar Van der >m bedoelt er wél zoveel te zeggen dat je ver moet in het nastreven van de te van perfectie die je wilt eiken. „Deze Vespers van hmaninov zijn niet eenvou- Het is Russisch-orthodoxe kmuziek. Het klinkt niet on- cend, hoor, het heeft wel wat van ons Gregoriaans, van iantijns ook. In dat opzicht vaa lit stuk zeker toegankelijk. t is heel dynamisch, echt ssisch drama. Van pianissi- 15k ;0 lat a 25n: nnii mo tot zeer zwaar aangezet. Maar de taal is een flinke bar rière, want die is gewoon moei lijk. Zeker als het snel gaat. Wie trouwens goed heeft opgelet destijds bij de begrafenis van prins Claus, heeft delen van deze Vespers kunnen horen." Vormt de taal een probleem, het a capella zingen vergt nog méér van het 80 man en vrouw tellende koor. „Je kunt name lijk nergens ook maar een mo ment ergens anders op steu nen dan op je eigen stem en die van je medekoorleden. Het orkest neemt niets over, want dat is er niet, nog geen piano! Sommige stukken zijn 12- stemmig. Dat maakt deze uit voering tot een moeilijke. Maar tegelijkertijd is het een uitda ging. En zoals gezegd, die heb je nodig om verder te komen als koor. Spannend voor de le den, spannend ook voor de toehoorders. Afwisseling is be langrijk. Je moet niet steeds met de Mattheus Passion ko men. Hoe mooi die ook is." Jan Peter Wiersema is voorzit ter van het Leids Toonkunst koor en is niet alleen content De visie van Hans van der Toorn, dirigent van het Leids Toonkunstkoor. Foto: Mark Lamers met de Vespers als keuze maar vooral ook met de locaties waar het erfgoed van Rachma ninov ten gehore wordt ge bracht. „Het koor is voor het eerst live op de radio te horen geweest, afgelopen zondag bij de AVRO in de Spiegelzaalcy clus. Een primeur waar we best trots op zijn. Maar op 9 no vember staan we in de Panora mazaal in Huis ter Duin. Dat is pas apart. Er kunnen zo'n 300 toehoorders in. Meer niet, an ders klinkt het niet meer. En als afsluiting staan we vanzelf sprekend in de Marekerk, onze thuishaven, zeg maar. De akoestiek van die achthoekige barokkerk is perfect, zeker voor zo'n stuk als dit. Er kunnen 450 mensen in. We hopen op een vol huis." Hans van der Toom tikt nog af bij vier andere koren, in de omgeving van Rotterdam. Vol gend jaar is hij 25 jaar verbon den aan het Leids Toonkunst koor. Hij wil nog niet vooruit lopen op dat jubileum, maar zegt na een kwart eeuw nog niets aan ambitie te hebben in geboet. „Muziek is mijn bron van inspiratie. Puur de muziek. Ik kan doodmoe zijn na een dag werken, maar hoor ik de eerste noot dan ben ik direct weer bij de les en kan het kne den en schaven beginnen. Dat gaat bij het koor wel op mijn manier, ja. Ik leg vantevoren altijd uit wat een componist bedoelde of wilde bereiken met zijn stuk, heb zelf een visie op de partituur en laat me tijdens het proces van repetities niet beïnvloeden door andere inter pretaties of door discussies. Daar is later eventueel ruimte Vespers van Rachmaninov - Leids Toonkunstkoor o.l.v di rigent Hans van der Toorn: 9 nov. Huis ter Duin Noordwijk, 15 nov. Marekerk Leiden. Kaarten verkrijgbaar bij o.a Barning en K O. Ad van Kaam In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor irofessionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, tnsen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Dirigent Hans van der Toorn en het Leids Toonkunstkoor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19