I 'Schreeuwlelijk' in maatpak 'Heerlijk om met 250 per uur bumper tegen bumper te rijden' Jort Kelder onderscheidt zich graag van de massa 'Uiteindelijk liep Mulisch ook gewoon achter de Cubaanse billetjes aan' J ZATERDAG 1 NOVEMBER Hij is de enige hoofdredacteur die om handtekeningen wordt gevraagd. Hij is dol op de media en de media zijn dol op hem. Jort Kelder (39), sinds kort dik bevriend met actrice Ceorgina Verbaan, wond zich de afgelopen week weer eens op over de suggestie dat mensen op verkeerde ideeën worden gebracht door de publicatie van lijsten met rijke Nederlanders in zijn blad. „Ik voel me geestelijk een jongetje van 17." door Monique de Knegt Met minieme gebaren legt Kelder plukjes sluik haar op de juiste plaats. Bretels hijsen zijn altijd eigenzinnige pak tot hoog water. „Ik moet maatpakken hebben, want ik ben mismaakt, fysiek imperfect. Zie je die smalle schouder tjes? Ze staan ook nog naar voren. Voel de knoken maar. Dat komt door mijn geboorte. Ik denk dat ik in de baarmoeder een beetje in de knel heb gezeten. Maar los daarvan is esthetiek voor mij heel belangrijk. Het leven is in veel opzichten somber. Het begint en eindigt met bloemen. In de tussentijd kun je er maar het beste iets moois van maken." Hij draagt een nieuw Borelli-pak met krijt streep en laat met trots zijn naam zien in het etiket. „Het kost twee bijstandsuitkeringen. Ik ben het met vrienden in een privé-vlieg- tuig op gaan halen in Napels. Het gevoel dat tien naaisters aan een Napolitaanse tafel tus sen het pasta koken en het luiers verschonen door aan mijn pak hebben gewerkt geeft me een kick. Het is een soort verborgen genot, want niemand die het weet. Ik voel me ge woon gelukkiger in een maatpak dan in een Gako-pak." Ja, hij is ijdel. En nog behaagziek ook. „Ik wil aardig gevonden worden, ik ben een plea- ser." Die combinatie van eigenschappen maakt hem een prooi voor de media. Ieder een weet de intelligente, geestige Kelder te vinden. Tot ergernis van zijn collega's. „Ik voel me nu ook zeer schuldig, weet je dat? Eigenlijk moet ik bij m'n mensen op de re dactie zijn, om ze te in spireren en hen tot hun recht te laten komen. Maar ja, ik had deze af spraak en kan moeilijk nee zeggen. Dat is m'n grootste zwakte. Ik krijg zo'n tien, vijftien ver zoeken per dag. Tegen tien zeg ik nee, maar vijf is nog te veel. En het wordt alleen maar erger. Het ene inter view roept het ander op. Sinds ik omgang heb met Georgina loopt het uit de hand. Ik ben de regie kwijt. Ik moet le ren om nee te zeggen ter bescherming van m'n persoonlijk leven en m'n eigen creativi teit. Ik kom steeds verder van de bron af. De echte Jort Kelder is een jongen die stukjes wil schrijven en die met een grote mond wil verkopen. Weet je dat ik de afgelopen tien jaar nooit langer dan tien dagen op vakantie ben geweest? Niet alleen omdat dan het geld op is, maar omdat ik me dan schuldig ga voelen. Ik moet nog zo veel doen. Ik wil de beste in mijn vak zijn. Ik heb nog nooit een artikel geschreven waarover ik honderd pro cent tevreden was, hooguit over een zin." Biografie Geboren in Gouda op 22 sep tember 1964, twee broers Opgegroeid in Oud-Beijer- land, waar hij zijn vwo- diploma haaide. Studeerde Nederlands recht aan de universiteit van Utrecht. Klimt op van stagiair bij het maandblad Quote tot hoofd redacteur in 1993. Het zaken blad kreeg brede bekendheid door de jaarlijkse publicatie Van de 500 rijkste Nederlan ders (Ouote 500). Was co-auteur van de boeken Man&Pak, Extravaganza en Oud Geld. Kelder werkt aan een nieuw weekblad dat volgend najaar mogelijk gaat verschijnen. Jort Kelder: „Ik vind het leuk om me tegen alles aan te bemoeien. Maar dat mag in Nederland niet. Je mag niet vooraan staan." Foto's: GPD/Phil Nijhuis Handtekeningen Hij heeft net een debat achter de rug op de Erasmusuniversiteit in Rotterdam, waar stu denten hem na afloop om een handtekening vroegen. Hij is waarschijnlijk de enige hoofdredacteur in Nederland die regelmatig handtekeningen geeft. Zijn populariteit heeft hij te danken aan zijn vele media-optredens, waarin hij geen blad voor de mond neemt. Kelder laat zich niet vangen in de politieke hokjes links of rechts, onderscheidt zich van de massa met z'n maatpakken en is naar ei gen zeggen 'veel te openhartig'. Het zijn dezelfde kwalificaties die Pim For- tuyn zo populair maakten. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat driekwart van de studenten economie met een groen papier tje wapperde bij de stelling dat Jort Kelder de politiek in moet. „Ik bén politiek. Ik kan me echt opwinden over onderwerpen en vind het leuk om me tegen alles aan te bemoeien. Maar misschien heb ik als schreeuwlelijk meer invloed dan als backbencher in de Tweede Kamer. De politiek zit nu niet op vernieuwing te wachten. Alles wat vernieu wing heet krijgt het stempel 'verdacht'. De macht probeert je altijd in de hoek van de querulanten te duwen. Dat getuigt zo van een gebrek aan fantasie, durf en inspiratie om nieuwe dingen te doen. Links zou veel progressiever moeten zijn. Ik ben veel linkser dan al die lui in de PvdA. Werknemers zouden allemaal aandeelhou der moeten kunnen worden van hun bedrijf. Maar de gevestigde politiek trekt dan met een een vies gezicht. Ik snap dat niet: geef die mensen nou ook eens de kans om te profiteren. Anders worden alleen de rijken steeds rijker. Met applaus en bloemen („voor studenten doe ik alles gratis") verlaat hij de universiteit op weg naar Amsterdam. Hij trapt het gaspe daal diep in en trekt even door tot bijna 200 kilometer. Het wordt een beetje rumoerig in zijn Saab Cabrio. Toch even geproefd van de snelheid die hij zo graag opzoekt. „The Quo te Challenge is natuurlijk superkinderachtig, maar ik vind het heerlijk om een jongetje te zijn." En om grenzen af te tasten. „Met 250 kilometer per uur bumper tegen bumper rij den. Met een parachute als geintje in ie mands parachute haken. Of met honderd ki lometer over de achterkant van iemands ski's glijden." Soms lijkt hij het leven te tar ten, maar hij is het verre van moe. „Ik ben niet bang om dood te gaan. Het zou een ze gen zijn voor iedereen, maar ik verlang niet naar het einde. Ik durf te leven, durf passio neel te zijn. Ik ga all the way" Hij belt in de auto, luistert, beantwoordt vra gen, houdt (ongevraagd) betogen over welk onderwerp dan ook („Waarom laten wij de publieke zaak zo verslonzen? Werken bij de overheid zou weer prestige moeten krijgen. Wie daar nu gaat werken, staat te boek als loser. De grootste intellectuelen zouden uit gerekend bij de overheid moeten werken, maar dan moeten we ze wel beter betalen."). En ondertussen ziet hij alles en iedereen die op straat passeert. „Zie je die kerel daar? Vast een advocaat van Loeff met zo'n arro gante kop." „O kijk, meisje met een cello, leuk." „Een proleet in een BMW, dat moet drugsgeld zijn." „En kijk, daar gaat de baas van Vrij Nederland, een brave saaie man." Kelder is onrustig, bijna hyper.ADHD? Ik doe gewoon heel veel dingen tegelijk". In de media wordt zijn levensdrift wel uitgelegd als een logische consequentie van zijn dra matische geboorte. Als enige van een drie ling kwam hij levend ter wereld en sterkte aan in een couveuse („bij mijn geboorte al woonde ik in een penthouse"). Zijn hele le ven zou tot nu toe één lange geboorte- schreeuw zijn, een roep om aandacht. Of misschien een leven voor drie. „Ik zou wel vijf levens willen leiden. Maar ik weet niet of dat iets met mijn geboorte te maken heeft. Bij ons thuis is iedereen ambitieus. Ook mijn broers, die niet deel uitmaakten van een meerling. Ik vind het een heerlijke kwaal. Ik ga me er niet voor excuseren en er niets voor laten. Ik vind het leuk om me tegen alles aan te bemoeien. Maar dat mag in Nederland niet. Je mag niet vooraan staan. Ook vrienden van mij zeggen: 'pas nou toch op, niet doen'. Ik weet niet wat dat is. Men sen maken zich zorgen om mij, noemen me zelfdestructief. Ik heb bijna de neiging om het daarom maar rustiger aan te doen. Maar ik snap niet waarom. Waarom moet ik zijn zoals anderen? Ik wil niet hetzelfde zijn. Waarom moet ik terugschakelen? Ik schakel door! Er is nog zo veel te doen." Dus komt die Maserati er volgend jaar, flirt hij met te levisie, begint hij binnenkort een actie tegen dierenleed en hoopt hij in de herfst van 2004 een nieuw weekblad te lanceren voor twinti gers en dertigers. „Er is nu geen blad voor de zapgeneratie dat aansluit op hun belevings wereld. Ik wil een tijdschrift maken dat nieuwsfeiten afwisselt met entertainment en het moet ook diepgang hebben. Ik ben nu bezig met investeerders, want het gaat om meer dan een handvol miljoenen. Het is las tig voor reclamemakers om jonge mannen te pakken. Ze leven in een hoog tempo en wis selen graag af." De campagne tegen dieren leed is bijna in kannen en kruiken. „Sinds ik veertien jaar geleden voor Quote een slach terij bezocht voor een artikel, ben ik vegeta riër. Dat klinkt heel soft, maar het is een kwestie van beschaving. De manier waarop wij in ons land met dieren omgaan is weer zinwekkend. We mishandelen een half mil joen beesten voor onze consumptie. Als je erover nadenkt word je er toch kots- en kots misselijk van?! Maar mensen verbinden ach ter cellofaan verpakt vlees niet met dieren leed. Daar wil ik verandering in brengen." Samen met andere dierenclubs heeft Kelder de stichting Eet Geen Dierenleed opgericht. Voor de campagne zijn bekende Nederlan ders uitgenodigd zoals Katja Schuurman en Ruud de Wild. Zij zullen op posters prijken met bijvoorbeeld een biggetje onder de arm en de tekst: Gaan we dit biggetje wel of niet castreren? De meerprijs voor de klant staat erbij. „Het zijn allemaal BN'ers die scoren in de generatie verwende kinderen. Ik hoop dat meer mensen zullen besluiten geen vlees te eten of in ieder geval biologisch. Dat is wel duurder, maar dan eten mensen gewoon minder maar beter vlees. Als je ziet wat ze nu allemaal voor troep eten. Het kan niet anders of je wordt er dik en lelijk van." Met de campagne verrast hij heel wat mi lieuactivisten. „Jij bent toch rechts, een moordenaar, menen de jongens uit de linkse kerk. Maar milieu is geen onderwerp dat is voorbehouden aan links. Ik vind dat we er veel meer aan moeten doen." Hij blijft wel graag hard rijden en flink door- consumeren. „Er is niets eenzamer dan ge vangene worden van je eigen geld. Ik hou van mooie kleren, lekker eten, helikopter skiën of ver weg van iedereen verblijven op een eiland. Niet langer dan een week, want daarna verveel ik me." Kelder wil in de eer ste plaats een 'leuk leven' leiden voor hem zelf en de mensen die hij liefheeft. „Dat klinkt hedonistisch maar in de jaren zestig waren hippies ook uit op jointjes en leuke meisjes. Zo kan Harry Mulisch romantisch doen over de Cubaanse revolutie, maar uit eindelijk liep hij ook gewoon achter de Cu baanse billetjes aan". Maar in dat leuke leven moet het wel ergens over gaan, meent Kelder. „Op het gebied van zakenleven is Quote absoluut voortrekker. Nu vindt iedereen het volstrekt normaal te lezen wat Moberg verdient, maar dat was tien jaar geleden wel anders. Bijna niemand was bereid openheid van zaken te geven. Nu werkt veertig procent van de miljonairs op onze lijst mee om tot een juiste schatting van het vermogen te komen. Het moeten er ook niet veel meer worden, want dan is het taboe voorbij en daarmee het succes van de Quote 500." Ouderwets Zijn leven staat in het teken van werk en hij kan zich niet voorstellen dat daar snel veran dering in komt. „Ik voel me geestelijk een jongetje van 17 en werk als iemand van 28. Wie uit is op effectbejag neemt vooral jonge mannen aan tussen de 25 en 30 jaar zonder familiebanden. Die werken het allerhardst. Weet je wat echt een taboe is? Vrouwen en werk. Veel meer vrouwen dan mannen wor den ziek of ar beidsongeschikt. Ze werken ook veel vaker partti me. Beroepsgroe pen die vervrou welijken verliezen aanzien. Dat zie je ook bij de rech terlijke macht. Vrouwen zijn vol gens mij veel ge nuanceerder en daardoor misschien betere rechters, maar door de vervrouwelijking van justitie verlie zen rechters aanzien. Hetzelfde zie je in het onderwijs. Parttime werk is verelendung. Vrouwen hebben geloof ik minder behoefte aan een ratrace, zij zijn toch voorbestemd om te zorgen. Dan kun je wel zeggen 'je moet die ratrace veranderen', maar dat duurt wel twee generaties. Bovendien zitten er ook voordelen aan het ambitieuze, mono maan werken van mannen. Grote vernieu wers, topsporters en entrepreneurs hebben allemaal totale toewijding." Kelder is een beetje ouderwets, erkent hij. Betaalt altijd voor zijn meisje. Tegelijkertijd noemt hij zich een vrouwelijke man vanwe ge zijn aandacht voor kleding en lekker eten. En als het er op aan komt, kan hij zich best indenken dat hij zijn toewijding voor het werk op een lager pitje zet. „Ik zou een leuke vader zijn, denk ik. Het kan best zijn dat ik dan al mijn taken neerleg. Maar we gaan nu Quotebaby's maken en geen Keldertjes."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 3