KUNST CULTUUR Huisvesting kleine podia rampzalig Lezers kiezen wel voor Hella Haasse WOFA is een fantastische ervaring 5Symbolische subsidiekan Jeugdtheaterschool redden Stichting eist maatregelen van gemeente Maria de Fatima sterk in triestige fado's Vrouw Weergaloos concert Kamermuziek Festival Prachtige,;; schaamtelos smartlap Koor Volkshiw bestaat 25 jaa,t vrijdag 31 OKTOBER 2003 Robbie Williams. Foto: AP/Axel Seidemann Biografie over Robbie Williams utrecht - Auteur Sean Smith heeft een boek geschreven over Robbie Williams: 'Robbie, De Biografie'. Smith, die biogra fieën over prins Edward, de Rolling Stones en Kylie Mino- gue op zijn naam heeft staan, beschrijft alle aspecten van Wil liams' leven, de 'jongen uit Sto- ke-on-Trent' die als zanger uit groeide tot een wereldster, die een contract met EMI afsloot ter waarde van 80 miljoen pond, zijn drank-, drugs- en seksverslaving, zijn doorbraak met Take That en zijn relaties met onder anderen Geri Halli- well en Nicole Kidman. Afficheprijs voor Proust 2 Amsterdam - Het affiche voor 'Proust 2: De kant van Alberti- ne' is de winnaar van de Thea ter Afficheprijs 2003. Ontwer perscollectief De Filmfabriek tekende voor het affiche. Het stuk werd opgevoerd door het RO Theater. De prijs, 2500 euro groot, wordt sinds 1992 jaarlijks toegekend door een onafhanke lijke vakjury. De juryleden ne men telkens affiches onder de loep van het afgelopen theater seizoen. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: "WOFA', percussie, zang en dans uit Guinée. Gezien: 30/10, leidse Schouwburg. Het gebeurt niet vaak dat een artiest van het toneel valt. Zeker als je een grote, van stro ge maakte dansende pop met een imponerend masker de zaal in ziet storten, zorgt dat voor veel consternatie op de eerste rijen. Wat zielig,' klinkt het her en der in de zaal. Later, als de pop nog driemaal zo hoog gewor den is en weer een val dreigt te maken, is het duidelijk dat het om een grap gaat. Toch is het niet vreemd dat het publiek even dacht dat het ernst was. Het optreden van WOFA staat in het teken van riskant stunt werk, dat echter door een uiter ste aan vakmanschap in de hand gehouden wordt. Opgewarmd door stuwend Afri kaans slagwerk maken drie dansers radslagen, handstan den, salto's, koprollen en dui kelingen over elkaar heen, met een snelheid en een soepelheid die doet denken aan lappen die vrij zweven in de wind. Moeite loos en met zichtbaar plezier golven ze achterwaarts op han den en voeten over het toneel. Het gebeurt met een zekere los heid, alsof ze het ter plekke be denken. Hierin sluiten ze qua sfeer aan op het slagwerk. Op de achtergrond staat leider Aboubacar Fatouabou Cam ara met een verentooi op zijn hoofd. Zijn spel op de grote trommels is overrompelend, opzwepend en virtuoos en vormt de bodem en de kern waaromheen acht djembé-spe- lers hun eindeloos ratelende ritmes voortbrengen. Ieder heeft zijn eigen partij, en het is onvoorstelbaar dat daaruit zo'n onafgebroken razende vloed van tikjes ontstaat. Telkens gaan solisten in het midden staan, die tegen deze geluids- storm hun handen in verras sende ritmes op het trommelvel laten stuiteren en daarbij een aanstekelijk spel van vraag en antwoord met elkaar opbou wen. Gelukkig duren de num mers zo lang dat je je helemaal kan laten meevoeren door de energie die van dit optreden af spat. Een zachter accent wordt aan gebracht door drie danseres sen. Hun rol is niet het stunt werk, maar met niet minder soepelheid dan de mannen, maken ze hun schuddende be wegingen en wervelende pas sen. De dans met de schalen heeft een vriendelijke uitstra ling, maakt dat deze vrouwen ook feller kunnen zijn, bewijzen ze later, als ze ook de trommel stokken ter hand nemen en met de mannelijke groepsleden het programma naar een uitbundi ge afsluiting voeren. WOFA is een fantastische ervaring, waar je eigenlijk niet stil bij kunt blij ven ritten. door Rody van der Pols leiden - Een 'symbolische sub sidie' van de gemeente kan de Jeugdtheaterschool Leiden van de ondergang redden. Zo'n 'of ficiële erkenning' stelt de thea terschool in staat ook elders fondsen te werven. „Nu krijgen we telkens te horen: als de ge meente Leiden nog geen euro voor jullie overheeft, waarom zouden wij dan met geld over de brug komen?" Deze noodkreet uitte Liesbeth Huiberts gisteravond in de raadscommissie cultuur en on derwijs. Met Kees van Leeuwen richtte zij in 1993 de Jeugdthea terschool (JTS) op. Jaarlijks laat de JTS, ondergebracht in Kunstcentrum Haagweg 4, zo'n 180 kinderen met zang, dans en toneel kennismaken. Alleen lukt dat niet langer zonder fi nanciële ondersteuning. „Er is een grens aan wat je aan vrij willigers kunt vragen", aldus Huiberts. De jeugdtheaterschool ijvert al langer voor een gemeentelijke subsidie. Tot nu toe zonder succes. De school moest eerst maar eens zijn professionaliteit aantonen, vond voormalig cul tuurwethouder Alexander Pechtold. Dat laatste heeft de Jeugdtheaterschool inmiddels ruimschoots bewezen, betoog de Huiberts. „We zijn aangeslo ten bij VKV, de landelijke orga nisatie voor kunsteducatie. Dat betekent dat docenten moeten voldoen aan de kwaliteitseisen van het Inspectie van Onder wijs. Door middel van leerplan nen wordt de kwaliteit van de cursussen getoetst. Ook zijn we betrokken bij de landelijke or ganisatie voor jeugdtheater- scholen." Daarnaast heeft de Jeugdthea terschool onmiskenbaar een plekje veroverd in het Leidse culturele leven, zegt Huiberts. Zo maken verscheidene scho len uit de regio - zowel middel baar als basisonderwijs - ge bruik van de lespakketten op maat die de JTS levert. Ook doet de theaterschool mee aan het door de gemeente gesubsidi eerde 'Kunstshot', een cultureel festival voor middelbare scho lieren. Dat alles gebeurt zonder één cent subsidie. En dat is niet lan ger reëel, vindt Huiberts. „Niet alleen vanwege de tijd die erin gaat zitten, maar ook omdat we op deze manier niet kunnen concurreren met de gesubsidi eerde instellingen. Wij kunnen niet meer geld vragen dan bij voorbeeld de Muziekschool, die wel geld van de gemeente krijgt. Daardoor halen we nooit de kosten eruit." Om de Jeugdtheaterschool uit de brand te helpen, zou een symbolische subsidie van 'zeg tien twintigduizend euro' al voldoende zijn, volgens de the- door Jan Rijsdam leiden - Het gaat slecht met de kleine podia in Leiden. Een aan tal instellingen sluit noodge dwongen de deuren en anderen verkeren permanent in geld nood. Het gemeentebestuur doet tot op heden niets om het tij te keren. De Stichting Samen werkende Podia Leiden (Stam- pod) vreest dat het gemeentelijk beleid ten aanzien kunstzinnig en cultureel Leiden zo zoetjesaan afglijdt naar een bedenkelijk ni veau en vraagt om maatregelen. Voorzitter Frank Eikhuizen van de samenwerkende podia schrijft een en ander aan de le den van de gemeenteraad. In mei van dit jaar maakten tien gemeenteraadsleden, op uitno diging van Stampod, een boot tochtje langs de kleine Leidse podia waar ze werden gecon fronteerd met de verschillende knelpunten. De tien podia, ge rund door circa 150 'onbetaalde professionals', zijn samen goed voor 260 voorstellingen per jaar en in totaal 13.000 bezoekers. Met de meeste instellingen gaat het niet goed. Cultureel cen trum de X gaat op 1 januari dicht. Folkclub Horus is het verkassen van de ene naar de andere locatie zat en heeft de programmering tijdelijk ge staakt. Jazzpodium Hot House is uit de Waag geprijsd en maakt nu tijdelijk gebruik van de benedenzaal van De Burcht, waar de faciliteiten onder de maat zijn: er is geen vleugel, geen vaste bar met stromend water en geen kleedkamer. De toekomst van het Muziekhuis en de Leidse Vereniging van Popmuzikanten (LVP) is onze ker. Beide instellingen verkeren in geldnood. Financiële zorgen zijn er ook voor de Jeugdthea terschool Leiden dat om die re den niet in het gebouw aan de Haagweg 4 kan blijven. Er zijn ook tal van andere zaken die Stampod zorgen baren. Met name de regelgeving uit Den Haag is weerzinwekkend, schrijft voorzitter Eikhuizen aan de gemeenteraadsleden. „De procedures voor het verkrijgen van bijdragen uit de landelijke fondsen zijn nodeloos uitge breid en gecompliceerd. Per 1 augustus stopt bovendien de aanvullende rijkssubsidie voor lokale podia. Daardoor is Lei den jaarlijks 30.000 euro aan rijksgeld kwijt", aldus Eikhui zen die bevreesd is voor de ge volgen van dit gewijzigde rijks beleid. Eikhuizen vraagt de raadsleden, namens de samenwerkende podia, om bij het college van B en W aan te dringen op het la ten verschijnen van een, al in 2002 toegezegde, Cultuurnota. Daarin zouden maatregelen moeten worden aangekondigd om de ergste nood van de klei ne podia te lenigen. muziek recensie Susanne Lammers Concert Maria de Fatima en Rosario. Gehoord: 30/10, Stadsgehoorzaal, Leiden Maria de Fatima is een no- nonsense fado-zangeres. Ze heeft een mooie stem, die ze soms indringend door laat klin ken, maar heel vaak ook melan choliek voileert, ze is bovendien charmant en zonder pretenties. Wie echter op grond van de aankondiging verwachtte dat ze de grenzen van de fado oprekt, is een beetje op het verkeerde been gezet. Ze zingt gewoon wat ze mooi vindt, en dat moet voldoende zijn. Naast de on misbare gitaristen heeft ze een contrabassist en een pianist bij zich. De beloofde saxofonist is helaas afwezig. De zaal blijft het hele concert aan de kille kant, de aircondi tioning staat voelbaar op koel, en misschien komt het daar door dat Maria de Fatima een toch vooral keurig concert geeft. De band speelt overwe gend voorzichtig, de arrange menten zijn veilig en de tweede gitarist heeft moeite zijn instru ment op toon te krijgen en te houden. Maria de Fatima begint met een klassieke fado, waaraan de pia no een chanson-achtig tintje geeft, en die sfeer houdt ze vast. Sobere, ingetogen fado's met een forse dosis hartstocht en melancholie worden afgewis seld met vrolijke meezingers, waarbij de zaal in eerste instan tie aarzelend, maar allengs en thousiaster meedoet. Oude be kenden worden opgepoetst: 'Casa Portuguesa', 'Lagrima' en zelfs 'Coimbra' komt voorbij. Maria de Fótima is op haar best in de simpel gehouden, triestige fado's, zoals 'Foi Deus' of het 'Lied van de Hoop'. En natuur lijk in het - zonder begeleiding en zonder versterking gezongen - liedje over een uitgebuite, zwarte slavin, beter bekend als 'Barco Negro'. De oorspronke lijke tekst was verboden tot de Anjerrevolutie, dat wil De Fati ma toch wel even gezegd heb ben voor ze haar stem na een klein en omfloerst begin heftig uit laat barsten in een schreeuw van pijn en verdriet. Amsterdam - In het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam is vanaf vandaag een expositie te zien van vrouwenportretten gemaakt door Lieve Blancquaert. De freelance fotografe werkte samen met Betty Mellaerts aan het boek 'Vrouw'. Mellaerts voerde diepgaande gesprekken met onder anderen een vrouwenarts, een schrijfster, een voormalig fotomodel, een muzikante en een cafébazin over het le ven, hun werk, idealen, waarden en relaties. Blancquaert bracht de geïnterviewde vrouwen in beeld en fotografeerde nog veertig andere vrouwen. De tentoonstelling van deze portretten is tot en met 31 de cember te zien in de Brakke Grond aan de Nes 45 in Amsterdam. Foto: Lieve Blancquaert Amsterdam - Afgelopen vrijdag zat ze er nog voor spek en bonen bij in de uitzen ding van Barend Van Dorp waar de win naar van de AKO-Literatuurprijs bekend werd gemaakt. Maar het Nederlandse le zerspubliek greep gisteren in en kende Hel la S. Haasse (1918), de 'grande dame' van de Nederlandse literatuur, wél de NS Pu blieksprijs toe voor haar jongste roman 'Sleuteloog'. Ruim 33.000 lezers brachten onder andere via internet, in boekhandels en bibliotheken hun stem uit voor het Boek van het Jaar 2003. De Publieksprijs, een initiatief van de Stich ting voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) in samen werking met de NS, bestaat uit een sculp tuur van Jeroen Henneman en een prijzen geld van 7500 euro. De andere genomi neerde boeken waren 'De geboorte van een gezin' van Daphne Deckers, 'De larf van Midas Dekkers, 'De nieuwe man' van Tho mas Rosenboom, 'Godin van de jacht' van Heieen van Royen en 'God's gym' van Leon de Winter. Haasse won de Publieksprijs al eerder met 'Heren van de thee' in 1993. Ze is daarmee de eerste schrijver die de prijs tweemaal in ontvangst mocht nemen. In 'Sleuteloog' schrijft Haasse opnieuw over Nederlands- Indië, waar ze tot haar twintigste bijna on afgebroken woonde. Volgens Haasse schrijft ze bondiger dan vroeger. „Dat is het streven. Het is ook iets waar je pas in de loop van de jaren de technische vaardig heid voor krijgt. Je denken wordt economi scher, je bent-erop gericht het zo functio neel mogelijk te doen." Het schrijven gaat haar niet moeilijker af nu ze 85 is. „Nee, mijn lijf wordt moeilijker. Maar van schrij ven word ik nooit moe. Van denken word ik ook nooit moe. Misschien kan ik dat zelfs steeds beter, omdat ik meer levenservaring heb en verstandiger omspring met mijn in tellectuele energie." muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Marta Dziekanska, cello, Satoko Kato, piano, Stephanos Thomopoulos, piano Gehoord. 30/10, Oudshoomse Kerk, Alphen aan den Rijn. Het is nog maar de eerste dag van het Tweede Internationale Kamermuziek Festival, georga niseerd door The International Holland Music Sessions in sa menwerking met de Junior Ka mer Alphen aan den Rijn. Op dit eerste concert treden drie jonge musici op die zo weerga loos spelen, dat je je afvraagt of dat niveau drie dagen lang kan worden gehandhaafd, laat staan overtroffen. Voor de pauze steelt de Poolse cellist Marta Dziekanska de show samen met de Japanse pianist Satoko Kato. Zij spelen de cellosonate van Claude De bussy en de sonate in d van Di- mirtri Sjostakovitsj. Het is (weer) de vleugel die aanvanke lijk niet erg uit de verf wil ko men. Maar gaandeweg lijkt Ka to te wennen aan de akoestiek en aan het potentieel van de Steinway. En in de Finale is ze optimaal bezig in alert, soepel samenspel met Dziekanska. De cellist voelt zich vrijer, speelt beide werken zonder partituur, waardoor haar spel nog meer diepgang heeft. Suggestief en geconcentreerd ontlokt zij haar instrument een waaier van wondermooie klankkleuren, van het donkerste brons tot het donzigste roze. Die samenvloei en met wazige akkoordwolken, of ketsen in puntige pizzicati te gen trippelende staccatoloppjes van de piano. 'Romantisch, lyrisch en expres sief is Sjostakovitsj' Sonate', zegt het programmaboekje. Maar zeker ook doortrokken van melancholie. Zelfs in het tweede (opgewekte) allegro, waar de sordino de klank al Iaat schrijnen, sijpelt de weemoed tussen de noten door. Wanneer Dziekanska in het largo de me lodie uitzet in plechtstatige lan ge lijnen, zoekt Kato stapsge wijs, subtiel getimed haar weg met beide handen aan de bas- kant. Prachtige dynamische op levingen verbleken tot licht se reen samenspel. In het laatste allegro krijgt Kato de gelegen heid om nog even virtuoos en sprankelend te excelleren. Maar wat we na de pauze krij gen te horen, grenst aan het volmaakte. De pianist Stepha nos Thomopoulos houdt ons van de eerste repeterende ak koordjes tot de laatste demoni sche clusters in de ban. Zijn techniek is fabelachtig, feilloos trefzeker tot in de meest com plexe structuren waaruit hij hel kleurend de melodie laat op bloeien. Twee magistrale ver tolkingen van Van Beethovens 'Waldstein' Sonate en Skriabins 3e Sonate in f flitsen dwars door hart en nieren. Thomop oulos weet als geen ander te genstellingen te verzoenen, overweldigende passages geraf fineerd gedoseerd over te laten gaan in het lieflijkste gemurmel. Hoe magistraal zijn spel ook is, altijd behoudt hij dat superieu re gevoel voor nuance. Hij is in staat decibels te combineren met doorzichtigheid. Toch staat zijn allerindividueelste emotie geheel in dienst van de muziek, blijft de componist aan het woord. Thomopoulos nagelt je aan de grond. aterdocente. Met zo'n 'gen telijke erkenning' is het n lijk bij andere subsidieverli aan te kloppen. Huil „Fonds 1818 is al bereit een overbruggingssubsidi verlenen." Cultuurwethouder Hessin met het toekennen van eventuele subsidie wachte de cultuurnota, die voor 2004 gepland staat. „Dan w we als gemeente wat onze riteiten op dit vlak zijn."P beloofde de wethouder op! te termijn in gesprek te met de Jeugdtheaterschool. 11 1 i theater recensie e' Dick van Teylingen K Voorstelling: 'Eden' van Eugene Ofci door Het groote hoofd. Vertaling bewerking: Marcel Otten Met f Schluter en Xander Straat. Gezien LAKtheater, Leiden. I W Wat is Ariane Schluter tocl^ prachtige actrice geworde^j, is de belangrijkste concluajj het bekijken van 'Eden'. opzienbarende want vorig werd ze al bekroond tot L. actrice door haar rol in 'Stirj Interlude'. Je kunt je wel vt zen over de breedte vanL mogelijkheden. Na de ps)z logische en analytische vc ning van O'Neill stopt z1 haar kwaliteiten in Brenda volkse Rotterdamse meid" een hart van goud, gei door het leven, een smacH en miskend moedertje vanjc jonge dochters. Dat klinkt^ een lach en een traan enL het precies. Brenda draagtFr pijnlijk lot met karakter ei^ mor, en beleeft wanhoop vreugde. Schluter is in alletg ken van haar personage tu overtuigend en consistent.^ Je zou bijna vergeten dat e^, een acteur meedoet, maa^ zou onterecht zijn. Xa^ Straat is Brenda's man W^ compleet met melkboer^] dehaar, matje, druipsno^ waterige oogjes. Hij beging stroef en tam, maar vech^ gaandeweg de voorstellingL Met Willem en Brenda 1'^ het niet lekker, dat is duid De Ierse schrijver Eu O'Brien liet ze naast elkaaJ" monologen uitspreken schetste met alle clichés ei moddervette kwast een hu lijk op een dieptepunt.^ komt door Willem. Hij zijn verantwoordelijkheid zuipt zich elke avond [g heeft bepaald niet meer d^r tijd van John Travolta in 'f£ se' en kan daar niet tegeju loopt zijn pik achterna richting van het 'lekkerste^ x bloed mokkeltje van .e Crooswijk'. Als hij mey dronken kop het snolletje zijn dromen op een feestu op de wc achtervolgt, wory uitgekotst door zijn dr broers. Voor Brenda had die juist een hoogtepunt ml. worden: Willem leek einr weer rijp voor enige toeiu. ring, ze was stevig afgevallu durfde daardoor sinds ein^, weer eens uit met een vriqjc En ze zou met Willem thqa, men, reken maar. Na al voelde ze zich echt blij. M^ c blijdschap maakt plaats jc] droefenis als manlief na tyc] fé met een dikke snikkel u het feestje van de zussies 9jr wankelt. Huilend zit ze ai,j oever van de Rotte. Gelukje daar de handelaar in comfc( spelletjes die ziet hoe een-j trekkelijke en waardi vrouw zij is. Brenda kom^, eindelijk thuis met een F' glimlach van zelfrespect efcfj vrediging, Willem belandt* gezonken op de vloer bij deren. 'Eden' gaat over Vlcj lief, toe drink niet meer, d^ g smade ouder wordende \|pj die zich stil opoffert en E op betere tijden, de pijn ij iemand kunt doen met onuj dachte harde woorden. '^e is kortom een schaamt- h sentimentele smartlap. Mae wordt wel heel goed gezonj u jiti leiden - Het vrouwen zanj" van het Leidse Volkshui^s| staat dit weekeinde 25 jaa£r; koor dat momenteel u^ vrouwen bestaat zingt weljej o.l.v. dirigent Marja G^cj waard en verzorgt ten tien optredens per jaar bij; se instellingen, zoals bejaa:V) centra. Zondagmiddag n 14.30 uur geeft het koobe gratis concert in de theaq e van het Volkshuis. 0j( Hella Haasse neemt de NS Publieksprijs in ontvangst voor haar roman 'Sleuteloog'. Foto: ANP/Juan Vrijdag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16