KUNST CULTUUR
'Hoe groter we groeiden, hoe leuker het werd'
1
Elf gegadigden voor overname Leidse Kunstuitleen
'We hebben het grandioos'
Tiende Disco Dance Classics Party markeert tienjarig bestaan Fun Party's
documentaire
op IDFA 5
'1
?t|
Frédérique Sluyterman van Looin
steelt vocaal de show in 'de Cursu;5
Geld subsidieregeling speelfilms lijkt al c®
WONEN
woensdag 29 oktober 20d
Eric Clapton. Foto: AP
Eric Clapton
weer naar Ahoy'
Rotterdam - Gitaarvirtiioos en
zanger Eric Clapton geeft op 11
april een concert in Ahoy' Rot
terdam. Het is dan drie jaar ge
leden dat de 58-jarige Brit voor
in het laatst in deze zaal optrad.
Toen vertelde hij het publiek
dat dat voor het laatst was, om
dat hij niet weer aan een nieu
we wereldtoemee zou begin
nen. Nu blijkt dat hij de verlei
ding toch niet kan weerstaan.
In november en december geeft
hij een reeks van zestien con
certen in Japan. In het voorjaar
van 2004 heeft het Europese
deel van de toemee plaats. De
voorverkoop voor het Ahoy' be
gint zaterdag.
Van Vliet weer
voor Unicef
den haag - Paul van Vliet be
gint op 4 november in Hoofd
dorp zijn nieuwe theatertour
nee ten bate van Unicef. De ca
baretier brengt in 42 voorstel
lingen een selectie uit zijn oude
repertoire, aangevuld met
nieuw materiaal. Net als vorig
seizoen gaat de opbrengst naar
Unicef-projecten ter ondersteu
ning van kinderen die zijn ge
troffen door oorlog of conflict.
Van Vliet zal tijdens de show
ook iets vertellen over zijn eigen
ervaringen als oorlogskind.
Veilingrecord
voor Breitner
Amsterdam - Met de verkoop
van zijn schilderij 'Geesje Kwak
als Kimono-meisje' is gisteren
een veilingrecord gevestigd
voor de Nederlandse kunste
naar Georg Hendrik Breitner
(1857-1923). Het werk bracht
bij veilinghuis Christie's in Am
sterdam 582.450 euro op.
Gorbatsjov opent
expo Groningen
Groningen - Michail Gorba
tsjov opent op zaterdag 13 de
cember de tentoonstelling 'Het
Russische Landschap' in het
Groninger Museum. De oud-
president van de Sovjet-Unie
zal tijdens zijn bezoek aan Gro
ningen tevens een bezoek bren
gen aan de Rijksuniversiteit
Groningen. De 72-jarige Gorba
tsjov, tegenwoordig vooral ac
tief als het gezicht van de Gor
batsjov Foundation, komt spe
ciaal voor de opening van de
expositie naar Nederland. De
Gorbatsjov Foundation werpt
zich op als pleitbezorger van de
Russische cultuur.
door Herman Joustra
leiden - Liefst elf instellingen en
particulieren zijn serieus geïn
teresseerd in de overname van
de Kunstuitleen in Leiden. De
gemeente, die van de gemeen
teraad tot 1 januari de tijd heeft
gekregen haar keuze te bepa
len, voert op dit moment ver
kennende gesprekken met de
kandidaten. Omdat een aantal
gegadigden anoniem wenst te
blijven noemt de gemeente nog
geen namen.
Drie van de elf kandidaten heb
ben in een eerder stadium wel
te kennen gegeven mogelijkhe
den te zien voor een nieuwe
start van de Kunstuitleen, die
als gemeentelijke instantie op 1
januari 2005 definitief haar
deuren sluit: de Stichting Beel
dende Kunst uit Haarlem,
Kunst Vliegwerk, en Art Gal
lery Caro in samenwerking met
Business Art Service. Zij denken
dat het mogelijk is meer bezoe
kers en huurders te trekken en
de Kunstuitleen rendabel te
maken. De gemeente wil de
Kunstuitleen sluiten omdat
men geen subsidie wil blijven
verstrekken als maar weinig
mensen worden bereikt.
De Stichting Beeldende Kunst
(SBK) in Haarlem, ook een
Kunstuitleen, nam enige tijd
geleden de eveneens noodlij
dende kunstuitleen in Bever
wijk over en wist daar in korte
tijd het aantal leners op te
schroeven. De uitleen in Haar
lem loopt ook goed. Volgens
SBK-directeur L. Duppen heeft
de Haarlemse Kunstuitleen
werk in huis van gerenommeer
de Nederlandse kunstenaars.
Wat hem betreft zou ook de
Kunstuitleen Leiden, wil die in
Haarlemse handen overgaan,
niet louter werk van Leidse
kunstenaars gaan uitlenen.
Kunst Vliegwerk, een atelier
voor verstandelijk gehandicap
ten, heeft ook wel oren naar
een overname van de Kunstuit
leen Leiden, maar ziet in dat
verband wel slechts een facili
taire rol voor zich weggelegd.
,,Wij willen de kunstwerken uit
lenen, niet het aankoopbeleid
bepalen liet coördinator H.
van den Wijngaard eerder we
ten.
door Theo de With
leiden - Twee keer per jaar tril
len de Leidse Groenoordhallen
op hun grondvesten. De Disco
Dance Classics Party's in het
voor- en najaar zijn een begrip
geworden. De gouden formule
van vijf uur lang discomuziek en
tussendoor vijf optredens van ar
tiesten uit het discotijdperk
wordt inmiddels ook elders in
het land toegepast. Tien jaar ge
leden begonnen Paul Louwers en
Richard Neuteboom feesten voor
leeftijdgenoten te organiseren,
omdat er niets voor die doel
groep was. Nu staan ze aan het
hoofd van een goed renderend
bedrijf dat discofeesten organi
seert, bedrijfsfeesten op maat le
vert en cd's uitbrengt.
Vier dertigers verveelden zich.
Daar is de oprichting van het
bedrijf Fun Party's op terug te
voeren. ,,In Leiden viel niets te
beleven voor mensen van onze
leeftijd", haalt Richard Neute
boom herinneringen op aan
1993. „Daarom zijn we zelf
maar feestjes gaan organise
ren." Het allereerste was op 22
mei 1993 in zalencentrum An-
tonius. Onder het motto 'Back
to the Soul' wisten vijfhonderd
Leidenaars de weg naar het
feest te vinden. Nog niemand
dacht eraan om er een bedrijfs
matige activiteit van te maken.
„Het was puur voor de lol."
Van de oprichters is naast Ri
chard Neuteboom alleen Paul
Louwers overgebleven. De an
dere twee zijn afgehaakt toen
Fun Party's steeds groter werd
en steeds professioneler ging
werken. „Zo'n vier keer per jaar
hadden we een feest in het An-
tonius. Beheerder Ab Huijbers
zag 't wel zitten met ons. Hij
vond het zelf ook leuk. In die
tijd hebben we heel veel met
succes gewerkt met winnaars
van de Soundmix Show."
Eind 1994 verhuisden de fees
ten naar de Hotels van Oranje
in Noordwijk. „Tja, dat had
toch iets meer klasse", zegt
Louwers. „Bovendien was daar
plaats voor ruim 1500 man.
Daardoor konden we ook met
grotere artiesten gaan werken.
Boney M trad toen voor het
eerst op voor ons. In het begin
hebben we artiesten er echt van
moeten overtuigen dat onze
feesten klasse hadden. Niet ie
dereen nam ons serieus. Ri
chard kwam soms rechtstreeks
van de veiling, waar hij toen
nog werkte, naar een bespre
king in Oranje. Dan had hij het
zand nog aan zijn handen."
Louwers en Neuteboom lieten
zich niet uit het veld slaan. Ze
waren voor tweehonderd pro
cent overtuigd van het concept.
„Hoe groter we groeiden, hoe
leuker het werd. Met meer be
zoekers krijg je ook meer moge
lijkheden." Bij het vijfjarig be
staan van Fun Party's kwamen
de Groenoordhallen in beeld.
Ook werd de formule aange
past. Werd in Noordwijk nog
muziek uit de jaren zestig tot en
met negentig ten gehore ge
bracht, in Leiden werd de mu
ziekkeuze toegespitst op de
hoogtijdagen van de disco. De
term 'Disco Classics' werd erop
losgelaten: klassiekers uit het
discotijdperk die dertigers en
veertigers nog kennen uit hun
jeugd.
Van een regionaal feest is de
Disco Dance Classics Party uit
gegroeid tot een landelijk eve
nement dat met 7500 bezoekers
de Groenoordhallen steevast
uitverkoopt. „Op het eerste
feest hebben we nog geld moe
ten toeleggen, maar sindsdien
is het alleen maar bergopwaarts
gegaan. Twee jaar geleden heb
ben we onze baan opgezegd en
we leven nu van Fun Party's."
Inmiddels is er in het voor- en
najaar een feest. Klinkende na
men als Boney M, Baccara, Ta-
vares, Amanda Lear, Mai Tai en
Irene Cara hebben er opgetre
den. Dj Comé Klijn praat de
Paul Louwers (links) en Richard Neuteboom bij de bar met uiteraard discolampen in hun kantoor in de Leidse Groenoordhallen.
Foto: Henk Bouwman
optredens aan elkaar en draait
tussendoor plaatjes.
Komende zaterdag wordt het
tienjarig bestaan van Fun Par
ty's gevierd met de tiende Disco
Dance Classics Party. De orga
nisatoren laten de artiesten te
rugkeren die de meeste indruk
gemaakt hebben: Jocelyn
Brown, Tavares, The Trammps,
Jimmy Somerville en een act
waarvan de naam nog geheim
wordt gehouden.
Volgens Louwers is een artiest
geschikt om op te treden als hij
minstens twee herkenbare hits
heeft gehad die de bezoekers
kunnen meezingen. „Wij stel
len als voorwaarde dat ze alleen
hun hits zingen. Irene Cara wil
de bijvoorbeeld ook ballads
zingen, maar dat hebben we
niet toegestaan. Zo'n avond
moet knallen. De gasten moe
ten lekker kunnen dansen. We
hebben ook een keer Patrick
Hernandez gehad. Die heeft
maar één hit ('Bom to be alive')
gescoord en was dus snel uitge
zongen. Heel graag hadden we
de Weather Girls ('It's raining
men') ook terug laten komen,
maar bij hun optreden in 2001
moest één van de twee zich we
gens ouderdom en overgewicht
al staande houden met behulp
van een tafeltje. Dat lukt dus
niet meer."
Het tweetal krijgt weieens de
vraag voorgeschoteld waarom
ze geen discotheek openen als
er blijkbaar zo'n behoefte is aan
oude discomuziek. Maar daar
geloven ze niet in, stelt Neute-
boom. „Onze klanten hebben
een baan, kinderen en een hy
potheek. Twee keer per jaar wil
len ze nog wel een oppas rege
len, maar dat doen ze niet drie
keer per week. Wij zóeken onze
uitbreiding in een andere rich
ting." Vorig jaar hebben ze voor
het eerst een discofeest voor
5000 bezoekers gegeven in de
Brabanthallen in Den Bosch.
Volgend jaar staan er zelfs vier
op het programma: twee in Lei
den, één in Den Bosch en één
in de IJsselhallen in Zwolle. Zo
willen ze steeds meer Nederlan
ders ook op kleinere plekken
kennis laten maken met hun
succesformule.
De ultieme droom van de Lei
denaars is om een stadion vol
te krijgen. „En dan zien hoe
zo'n mensenmassa uit z'n dak
gaat op die discostampers."
Art Gallery Caro denkt iil
menwerking met Businesi
Service de Leidse Kunstui
nieuw leven in te kunnen
zen. Eigenaar C. van Liero
recent met zijn galerie ovet
goede nieuwe locatie voq
uiüeen te beschikken. Bef
dien beschikt Business Art^,
vice naar zijn mening ovfr
nodige expertise en contf
teit. In vijftien jaar groeidr
bedrijf uit tot grootste kuni
huurder aan bedrijven in*
derland. rt
f
p
==f
Nederlandse fc
Hl
amsterdam/anp Het zei
de documentairefilmfe*
IDFA geeft dit jaar extra*
dacht aan de hoogtijjareiT
de Nederlandse document
film tussen 1945 en 1965yi
maakte festivaldirecteur^
Derks gisteren bekend. He
tival is van 20 tot 30 noveli
in Amsterdam. |c
Tijdens de IDFA zijn in tie!
gen ruim 200 documentair
zien, verdeeld in een aantf?
tegorieën. Wat dit jaar opvi
de drie zogenoemde coi
tieprogramma's met in
61 documentaires, is het
ge aantal Nederlandse pr<
ties: slechts zes, waarvan
competitie 'First Appear^
maar één nationale debuu
('Scheppers' van Chai Loch
Derks vindt dat de kwalitei
de Nederlandse prodil
achteruit is gegaan. „De b-
ge tendens is dat de make
de vierkante centimeter
zijn. Het lijkt op navelstare
grote verhalen worden g-
den." Het bevreemdt haa
de wereld in vuur en vl«
en dat dat alleen is terug
den in actualiteitenprol
ma's en niet in documents
IDFA opent 20 novembeg
'Capturing the Friedmans
Andrew Jarecki waarin hf
seksschandaal reconsti
dat halverwege de jaren
maandenlang het nieuv
Amerika beheerste. Het
Friedman raakt ontwrielf
vader Arnold en een vj
drie zoons worden gearres
op verdenking van grootsj
misbruik van jonge jongei
Tijdens IDFA 2003 star"
Oostenrijkse filmmaker I
Seidl centraal met onder
een retrospectief van zijn
Ook zijn onder de noemer
TODAV achttien films ti
over de machtspolitiek
Verenigde Staten sinds del
nationale strijd tegen het
risme begon. Bovendien
discussies, talkshows, m
classes en seminars op h(
gramma. IDFA vindt
meer plaats in De Bali
Stadsschouwburg en Paj
De prijsuitreiking is op
28 november.
i/lam_
rug tl
ipraf
~nta
beg
ins
1 tc*
!um
lier
var_
rrejï
ots|
gei*
»tar"
r t
Ier
ijn
ner
tef
c v|
del
iet P
'L
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig
Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen,
dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief
zijn. Vandaag: de Big Band Bollenstreek.
Een mooie pakkende naam,
Big Band Bollenstreek. Ook een
naam die aardig de lading dekt
De muzikanten komen stuk
voor stuk uit de Bollenstreek,
of van net daarbuiten. Dat is al
jaren zo. Op de kop af 25 jaar.
De Big Band Bollenstreek geeft
daarom een groot feest, met op
1 november een optreden in
De Kleine Engel in Lisse.
Dat betekent dat er vooraf ste
vig wordt gerepeteerd in deze
zaal. Onder de bezielende lei
ding van dirigent Adri van Vel-
sen wordt het grote repertoire
nog eens doorgenomen. Hé,
worden daar triolen gewoon
als achtste noten gespeeld? Dat
kan niet, vindt Van Velsen. Op
nieuw maar weer. Totdat het
stuk vloeiend en swingend
klinkt. Maar hoe serieus er ook
wordt gespeeld, zonder plezier
kan dat natuurlijk niet, zeggen
een paar blazers, die even met
elkaar aan een tafeltje zijn ge
schoven om het hoe en wat
van hun band uit de doeken te
doen.
„We hebben het samen grandi
oos", zegt Willem Ruigrok.
„Zonder plezier is het niks",
vindt Henriëtte Limburg. „Ook
al moeten we kwaliteit leve
ren", vultAad Wols aan. „Maar
dat lukt ook", weet Limburg op
haar beurt. „Wij gaan nog
steeds vooruit, dankzij de diri
gent." En dat is niet het enige,
aldus Willem Ruigrok: „Het
komt soms nog wel eens voor,
dat ik vermoeid uit mijn werk
kom. Dan heb ik eigenlijk geen
zin om te repeteren. Maar ik ga
toch, omdat ik weet dat ik na
afloop weer helemaal fris ben.
De vermoeidheid is dan weg."
Dat is nog eens harmonieus
samenspel. Eensgezindheid al
om. Willem Ruigrok: „Het is
een hechte groep. We hebben
een standaardbezetting. Van 22
man. We zijn niet op zoek naar
nieuwe leden, zolang de stoe
len bezet blijven. Nou ja, we
zijn wel op zoek naar een pia
nist." „Op dit moment spelen
we weer even met een oudge
diende, Erik Doelman", gaat
Aad Wols verder. „Hij is intus
sen professional, maar doet
speciaal voor het lustrumcon
cert weer even met ons mee.
Ja, we wilden voor dat concert
weer even in de originele be-
Big Band Bollenstreek: „Wij gaan nog steeds vooruit, dankzij de dirigent, Adri van Velsen."
Foto: Taco van der Eb
zetting spelen, voor zover mo
gelijk. Na het concert is het he
laas weer afgelopen."
Willem Ruigrok: „Frits Landes-
bergen helpt ons wel eens uit
de brand en speelt mee. Kijk,
een pianist voor een optreden,
dat lukt altijd wel. Er is altijd
wel een invaller te vinden. Ook
voor repetities. Dat klinkt mis
schien gek, maar ook bij het re
peteren is dat belangrijk. Dat
speelt gewoon lekkerder."
Aad Wols: „Zonder pianist is er
geen big band." Willem Ruig
rok: „Blazers lopen met een
manke poot, zonder pianist.
We blijven zoeken."
Big-band-muziek is zeker nog
van deze tijd, vinden de bla
zers. Omdat de muziek tijdloos
is. „Ook al is het nu overal
house en hiphop, wat de klok
slaat, de Big-band-muziek slaat
ook bij jonge mensen zeker wel
aan." Aad Wols: „Voorbeeld:
we hebben jarenlang gespeeld
op het vwo in Lisse. De leerlin
gen waren enorm enthousiast.
Dus er is heus nog wel belang
stelling voor, hoor." „De laat
ste jaren helaas wat minder",
constateert Coen Maas. „Het
nieuwe is er voor het publiek
misschien van af. Bovendien
zijn er veel meer bigbands ge
komen."
De Big Band Bollenstreek doet
er alles aan om bij het lustrum
concert uitstekend voor de dag
te komen. Aad Wols zorgt voor
het slotakkoord van het ge
sprek: „Het leuke van dit con
cert is dat we op één avond
met twee bands spelen. Die
met het oude repertoire en die
met het nieuwe, moderner re
pertoire. Voor elk wat wils."
De Big Band Bollenstreek
viert zijn jubileum op zater
dag 1 november in De Klein
Engel, Heereweg 461 Lisse.
Aanvang 19.45 uur. De entree
is gratis.
Herman Joustra
theater recensie
Susanne Lammers
Voorstelling: 'Musical, de Cursus', met
Gerrie van der Klei, Frédérique Sluyterman
van Loo én Erik Brey. Regie: Michael
Diederich. Gezien: 28/10 (première),
Leidse Schouwburg.
Ontegenzeggelijk spreekt er
liefde uit 'Musical, de Cursus'.
Liefde voor de muziek, liefde
voor het vak, liefde voor het to
neel - en liefde voor zichzelf.
Erik Brey, Frédérique Sluyter
man van Loo en Gerrie van der
Klei brengen hun favoriete mu
sicalliedjes in de vorm van een
'cursus', die tal van aspecten
van het genre aan de orde laat
komen. De thema's, de zang
stijl, de audities, het van de we
reld vervreemdende repeteren,
het publiek en natuurlijk de on
derlinge competitie. Dat laatste
speelt natuurlijk het hele pro
gramma lang: de vriendschap
pelijke wedstrijd tussen de ge
arriveerde ster Van der Klei en
de aanstormende ster Sluyter
man van Loo is een dankbare
running gag.
De spil van 'Musical, de Cursus'
is Erik Brey, die met jaloersma-
kend gemak de toon zet, maar
vocaal gezien steelt Frédérique
Sluyterman van Loo tintelend
de show. De meeste présence
heeft natuurlijk Gerrie van der
Klei, die haar leeftijd koket uit
speelt en geregeld fel opvlamt.
Mooi zijn ook de subtiele ver
wijzingen naar het Nederlandse
musicalrepertoire, zoals het lied
van de oude diva 'In mijn tijd',
dat onmiddellijk 'Goddank er
komt weer schaarste' uit 'Wat
een planeet' in herinnering
roept.
Aan de vorm houden ze vooral
vast in het eerste deel van het
programma. Ze beginnen zelfs
met het vilein becommentari
ëren van het ingeleverde huis
werk van 'cursisten' in de zaal.
Vervolgens springen ze door de
stof heen op muziek van musi
cal-evergreens, uit 'The sound
p
of music' van Rodgers en
merstein natuurlijk, matvo
Steven Sondheim, Irving l i
Lerner en Loewe, Kebb er
der en zelfs Casey Jacob
maker van Grease) kome
bod met speciaal voor dé—
genheid vernederlandste
sten.
Die melodietjes zijn het 1
ment. Erik Brey, die bijn
en ook zichzelf aan de i
begeleidt, is een pianist c
sferen en stijlen typeel
mooie arrangementen kaf
zinnen. Maar na de pauze
de klad er een beetje ir^
worden al die mooie mg
wijsjes vooral ingezet om P
maar weer de musicalster"-
klagen dan wel te be wie If
Goedwillende amateurs
steeds weer braaf opdrdt
publiek worden wat mij
iets te cru afgezet tegen L
va's, bij lange na niet altijr
overtuigend. Dat maakt
dele luchtje dat rond 'M_--
de Cursus' hangt, iets te
trant. 31
1.1
den haag/anp - Er is dit jaar al
voor 41 miljoen euro een be
roep gedaan op de fiscale sub
sidieregeling voor speelfilms,
terwijl het budget maar 23 mil
joen bedraagt. Het is dan ook
twijfelachtig of er nog geld
overblijft om de regeling vol
gend jaar voort te zetten. Dat
blijkt uit stukken die het minis
terie van Financiën naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd.
De betreffende regeling maakt
het voor particulieren mogelijk
om fiscaal gunstig te investeren
in speelfilms. Het kabinet wilde
er volgend jaar mee stoppen,
omdat het verlenen van belas
tingvoordelen aan particulieren
ook tot misbruik kan leiden.
Maar de Tweede Kamer heeft
bedongen dat de fiscale stimu
lans nog één jaar in stand blijft,
in afwachting van een andere
subsidieregeling voor speel
films. Voor dat extra jaar is ech
ter geen apart budget beschik
baar. Het voortzetten van de re
geling moet betaald worden uit
het geld dat dit jaar overblijft.
Nu het aantal aanvragen bijna
tweemaal zo groot is als het be
schikbare bedrag, lijkt er weinig
kans op dat er voor 2004 nog
iets overschiet. D66-Kamerlid
Bakker ziet het niet zo somber
in. Hij wijst er op dat er de afge
lopen jaren steeds geld is over
gebleven omdat aanvragen
werden afgewezen of omdat
speelfilms uiteindelijk niet
doorgingen. Bovendien is er
volgens Bakker nog zo'n 1
joen over van vorig jaar.
(advertentie)
Exposities, lezinge -
workshops en I
interieuradvies bl
kunstuitleencentrej
heel Nederland)!
www.kunstuitleeij^