KUNST CULTUUR 'We zochten Maya, we vonden Horembeb' luer verbruikt meer stroom dan de Stones Een hypochonder die grossierde in prachtliedjes Gestoorde familie barst uit in soulkrakers R7 Egyptoloog dr. Hans Schneider neemt met expositie afscheid van Rijksmuseum van Oudheden later Carré bijna jaar dicht donderdag 23 oktober 2003 AP/Hermann J. Knippertz uw album Minogue 1 - De Australische zan- Kylie Minogue presen- t gisteren op een perscon- tie in Keulen haar nieuwe idy Language'. Het lang chte nieuwe album ligt november in de winkels. jf in januari ir Nederland idam - Het al twee keer telde concert van Ozzy ime is nu definitief vast- 1 op 17 januari. De voor zanger van hardrock- lack Sabbath treedt dan boy' Rotterdam in het ran zijn Europese tour zanger zou eerst 9 sep- in Nederland optreden, irerd het concert een eer- al verzet naar 4 novem- 8400 kaarten die voor estelde concerten zijn t, blijven geldig. ■zanger The Iers overleden io - Andy Moss, oud van de Amerikaanse 'he Platters is woensdag irige leeftijd in Chili en aan de gevolgen van e van Parkinson. The beleefden hun hoogtij- n de jaren vijftig. Ze in hits met 'Only You', eat Pretender' en 'Smo- In Your Eyes'. a - The Show utterdam 'Abba - The Show", dse productie met on- Ir de originele Abba-be- Igsband met gitarist nander en saxofonist |ersson, komt opnieuw iderland. Op 10 maart is jiement in de Rijnhal in I en op 11 maart in Rotterdam. door Ad van Kaam leiden - Professor dr. Hans Schneider is vanaf 1965 verbon den aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Hij was er achtereenvolgens conservator van de Egyptische afdeling, di recteur, leider van het opgra vingsproject in Sakkara, opnieuw conservator en hoofd externe betrekkingen. Sinds 1983 is hij ook als buitengewoon hoogle raar verbonden aan de Universi teit Leiden met als leeropdracht museale aspecten van de Egypti sche archeologie. Nu, op zijn 64ste, neemt hij afscheid van het museum. Hij doet dat met een kleine, maar exquise exposi tie van Egyptische kunstschat ten, afkomstig van het prestigi euze Eton College bij Windsor, Engeland. Aan welke functie beleefde u het meeste genoegen/voldoening? „Het conservatorschap in com binatie met het veldwerk. Dat heb ik twee perioden gedaan. Van '68 tot '79 en van '89 tot '95. In de tussentijd was ik di recteur. Ik heb functie met ple zier vervuld, maar voor mana ger was ik niet opgeleid. Het omgaan met de voorwerpen, daar draait het toch om bij een museum, bleef mij trekken. We hebben het geluk om opgravin gen te mogen doen in een ge bied dat qua tijdsperiode en vondsten perfect aansluit op onze collectie. Sinds 1975 groe ven wij samen met de Egypt Ex ploration Society, vanaf 1995 werken wij samen met de Uni versiteit Leiden. Al in het eerste campagne was het na tien da gen direct raak. We baseerden ons op een oude kompaskaart uit 1842. We zochten het graf van Maya, minister van financi en van Toetanchamon, maar wij vonden dat van Horemheb, oppergeneraal en plaatsvervan ger van die koning. Omdat hij later zelf farao werd, is Horem heb uiteindelijk in de Vallei der Koningen begraven. Maar je begrijpt, ik had door die ont dekking de smaak van het op graven meteen voor goed te pakken." In uw tijd als directeur klaagde Oudheden steen en been over de huisvesting. Zijn, met de recente renovatie, die problemen nu de finitief de wereld uit? „Ik moet het eerste deel van uw vraag absoluut tegenspreken, want het museum is in die tijd juist zeer genereus door de overheid bediend. Vlak voor mijn aantreden als directeur was net de grote open binnen plaats verbouwd tot onderko men voor de tempel uit Taffeh die onder mijn leiding weer is opgebouwd, vervolgens konden we door de verhuizing van alle diensten en depots uit het hoofdgebouw naar de Papen gracht - in panden waarin vroe ger de Leidse Courant zat - alle ruimten in het museum be stemmen voor de presentatie van de collecties. Ik heb toen ook de de afdelingen Nabije Oosten en Nederlandse Mid deleeuwen opgericht. De laat ste jaren is onder leiding van directeur Magendans onnoe melijk veel gebeurd. Door de verbouwing en nieuwbouw van de zuidvleugel en de totale ver nieuwing van de collectie-pre sentaties is het museum volle dig aangepast aan de smaak en aan de eisen van deze tijd. Oud heden kan weer jaren mee." Of had, bij de schepping van Naturalis, alles op een plek moeten samenvallenVolken kunde, Oudheden, Naturalis en Boerhaave in het bio-science park onder één dak? „Als een soort British Museum of Louvre, een topmuseum met internationale uitstraling? Klinkt verleidelijk. Maar ik ben blij dat dat nooit is gebeurd. De geschiedenis, onderzoeksgebie den en mentaliteit van de diver se musea is al te zeer verschil lend. Nee, schaalvergroting is niet per definitie zaligmakend." In 1989 concludeerde u dat het goed ging met de musea. Ziet die toekomst er nog altijd floris sant uit of viert het populisme met farao's, mummies, Van Gogh, Kuifje en dino's hoogtij? „Ik vind ons museum zeer evenwichtig. Egypte trekt altijd, daar kunnen wij eigenlijk altijd van uitgaan. Maar 'Syrië', toch voor de echte fijnproever zou je zeggen, liep ook buitengewoon goed. Voor kinderen zijn er leu ke, maar ook interessante expo sities. Zoals nu weer met de Middeleeuwen." Wat was voor u het meest ver rassende dat ooit uit het zand omhoog kwam? „Het graf van Horemheb. Ja, dat was wereldnieuws. Het mu seum stond definitief op de kaart. Na die ontdekking leefde je in een soort roes. Je besefte dat je met je project een fantas tische toekomst tegemoet kon gaan. Maar je staat snel weer met beide benen op grond, hoor. Want de consequenties van zo'n ontdekking zijn enorm. Je krijgt te maken met extreme beveiligingsmaatrege len en alles moet gepubliceerd worden. Maar het moment zelf, het moment dat je je realiseert wat je hebt gevonden, dat ver geet je nooit meer. Het geeft achteraf ook zeer veel voldoe ning. Want je hebt weer een stukje van de legpuzzel gevon den, een pagina van het ge schiedenisboek ingevuld." Welke tentoonstelling staat u nog het meeste (na)bij? „Farao's van de Zon. Dat was genieten. Prachtige kunstvoor werpen en wetenschappelijk zeer interessant en een boeiend verhaal. Objecten van deze al lure zullen niet zo gauw deze kant meer uitkomen. De rijen mensen op het Rapenburg ver geet je niet licht." Wat is het mooiste stuk dat Oudheden niet heeft, maar wel had moeten hebben? „Een onmogelijke vraag. Nee, daar geef ik geen antwoord op. Wat ik wel zóu willen opmerken is dat ik de weigering van de Engelse regering nogal kinder achtig vind om de Steen van Rosette, de sleutel tot het hiëro gliefenschrift, voor een paar maanden af te staan voor een tentoonstelling in Caïro. Ze zijn, denk ik, bang dat de steen dan niet meer terugkomt. Een absurde gedachte. Het enige object dat de Egyptenaren zon der meer willen hebben is de kop van Nefertiti in het muse um van Berlijn, Omdat ze vin den dat die gestolen is." Waarom deze keuze voor Eton bij uw afscheid? „Ik wil graag laten zien dat de oude Egyptenaren ook op klei ne schaal tot zeer bijzondere prestaties in staat waren. De meeste mensen kennen Egypte van de grote kunst, de beelden, reliefs, mummies, van de pira mides, de sfinx, Luxor, Karnak. Wat ik wil laten zien zijn de kleine meesterwerken. Ik koos daarvoor de collectie die bijeen is gebracht door William Joseph Myers, een militair in het En gelse leger, circa 1880. Hij was een echte connaisseur. Er zitten unieke stukken in zijn verzame ling. Myers liet die na aan Eton, zijn oude school. Deze stukken zijn nog niet eerder in Etiropa te zien geweest. Alleen in het Metropolitan in New York is een selectie tentoongesteld ge weest." Wat krijgen de bezoekers te zien? „Beeldjes, amuletten, scarabee- en, mummiemaskers, sieraden. Toegepaste kunst, zeg maar. Een vaas die mogelijk persoon lijk bezit is geweest van de fa rao. Lotuskelken van faience, luxe, rituele waterschalen. Het betreft in totaal 214 objecten. Het ontwerp voor de inrichting is gemaakt door Prof. Wim Crouwel, oud-directeur van Museum Boymans en een van de meest vermaarde ontwer pers van Nederland, voor mij de beste! Zijn ontwerp is op zich al een meesterwerk/' Wat gaat Hans Schneider nu doen? „Ik blijf nog een jaar verbonden aan de universiteit. Ik heb nog een promovendus. Nee, even niet reizen, dat heb ik voor het museum voorlopig genoeg ge daan. Ik moet nog het nodige voor het museum publiceren. En ik denk na over de geschie denis van de Nederlandse Egyptologie. Of ik daar iets mee kan. Nee, van vervelen is abso luut geen sprake. Ik kom eerder tijd tekort." >am/gpd - Theater Car- plgend jaar tien maan- loten zijn wegens een jiovatie. Zondag 4 janu- laatste voorstelling, het erstcircus. In oktober jaar gaat het theater |r nadat het achterhuis jnapt, gaat het voorste op de schop. De entree feder, er komen specia- feiten en een eigen in- pr rolstoelgebruikers en len worden vervangen door wat ruimere zetels, die wat verder uit elkaar zullen staan. Nu staan er nog 2007 stoelen, dat worden er 1860. Daarnaast staan flinke techni sche ingrepen op stapel. Onder het pand wordt opnieuw ge heid en er komt een nieuwe vloer in de theaterzaal. Nieuwe wetten en regels, over brand veiligheid en arbeidsvoorwaar den voor technisch personeel, vragen eveneens om aanpas singen. De ingreep gaat 28 mil joen euro kosten. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'J.C. Superman' door Suver Nuver. Regie: Moniek Merkx. Muziek: Joop van Brakel en Roger Verhaart. Gezien: 22/10, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar: vanavond (19.30 voorbespreking door Lot Vekemans). Van Goedehuyzen heet de fa milie, maar het enige wat er flo reert is de bankrekening van pa. Hij is een schoft van de eerste orde en ook de rest van het ge zin is behoorlijk gestoord, ieder op zijn eigen wijs. Ze likken hier en ze trappen daar. In hun han den worden emoties of ont kend, of gevaarlijke gedrochten. Pa wordt 63, en ter ere daarvan verzamelt de wankelende hoek steen der samenleving zich voor een feest dat alleen een ramp kan worden. Zie de film 'Festen', waarvan schrijver Tom de Ket het verhaal dankbaar ge bruikt heeft. Suver Nuver wil de grenzen van hun genre al lang aan alle kan ten oversteken en koos er nu voor dit verhaal de vorm te ge ven van een musical vol soul krakers. Zwarte parels als 'Why can't we live together', 'If you don't know me by now' en 'Ain't no sunshine' krijgen een Nederlandse versie waarin de familieleden hun kant van de ontspoorde verhoudingen be zingen. De Nuvers zelf spelen de kinde ren. Op het verjaardagsfeest slaan de manisch-depressieve zoon (Peer van den Berg) en de getergde hielenlikker die nu echt gaat zeggen waar het op staat (Henk Zwart) pa een voor een dood met de golfclubs die hij net gekregen heeft. Zus Katja (Dette Glashouwer) gebruikt haar incestverleden om hogere kijkcijfers te scoren voor haar tv-programma. Een verpeste jeugd is goede handel. De gasten leveren mooie bijdra gen. Rogier Schippers is als va der een gruwelijk misbaksel, Jo ke Tjalsma gaat als zijn vrouw de buitenwereld te lijf met zoutzuur en probeert intern alle oneffenheden te dempen met bètablokkers. Kathenka Wou denberg is als tante Laurette re delijk ontsnapt aan de terreur van haar broer. In een onwaar schijnlijk lelijk eind-seventies- decor gaan ze elkaar te lijf en zingen ze hun liedjes. Grote zangers zijn ze niet (Wouden berg wint hier het songfestival), maar hun presentatie maakt veel goed. 'J.C. Superman' is een onder houdende voorstelling die past in het reli-drieluik van Suver Nuver. Visueel valt er uiteraard veel te genieten. Dat kun je aan de mimefriezen wel overlaten. Wel gaan ze minder ver en is het stuk minder hilarisch dan het vorige deel, 'De aankondi ging'. Jochem slaat wel een spij ker door zijn voeten, maar zijn godsdienstmanie is er een beet je met de haren bijgesleept. De tekst van het stuk zelf is vaak erg komisch, maar de vertaling van de balladen had scherper gekund, met meer aandacht voor het soulidioom. - IN MEMORIAM tl van der Velden [m - Bij Ahoy1 is men Jrtgebied het nodige I Smaar nog voor hij één rt gezongen laat Frans fords sneuvelen. De i volkszanger, die van- t startschot geeft voor ^Jerten, heeft technisch e kast gehaald om zijn fcnvergetelijke avond len. „Wij beginnen [Towers is opgehou- k de West-Brabander. I is Bauer schatplichtig towers, in de loop der d voor vijftig gala's in &t een groot zwembad i decor met hoge rot- n tot theater verbouw- 1 heeft de crew van ft sportpaleis in een later met Las Vegas- uure getransformeerd, niek schrijdt voort, I Bauer in staat is thea- 1 te etaleren die enke- ileden nog niet tot de eden behoorden, nauwelijks een rol te \ls er voor een be- honderd lampen no- rordt er voor gezorgd nderd lampen zijn", „En als een bepaal- !f alleen in Tokio te 'Qalen we 'm desnoods vlak geeft Bauer LI oravond van de pre- prijs. „Ik kan slechts dit mijn eerste one- is." Tijdens een g door de met tapijt ena raakt hij echter raat over de techniek waarmee de grenzen van de fy sieke mogelijkheden van Ahoy1 worden verkend. Aan het dak hangt 60.000 kilo aan geluid en licht, het absolute maximum. Het speciaal voor de gelegenheid gebouwde zwem bad is gevuld met vierhonderd kuub water. Bij de productie zijn vierhonderd mensen be trokken. De energieleverancier is ingelicht over het feit dat er 10.000 ampère stroom nodig is voor de show. Bauer neemt daarmee niet alleen meer stroom af dan The Rolling Sto nes eerder dit jaar, voor Ahoy' is er zelfs sprake van een abso luut record. Met tien voorstellingen eve naart Bauer de succesreeks van Lee Towers, die met zijn 'Gala of the Year' ooit eveneens tien voorstellingen op rij verzorgde. Qua publieke belangstelling haalt Bauer overigens niet het onderste uit de kast. Ahoy' biedt in potentie plaats aan 11.000 bezoekers, maar tijdens de volledig uitverkochte con certreeks heeft Bauer de capaci teit bewust beperkt tot zeven duizend plaatsen. „Plekken met slecht of matig zicht worden niet verkocht. Mijn fans hebben recht op goeie plaatsen", zegt Bauer, die kort voor de aftrap opvallend ontspannen door Ahoy' banjert. „Mensen betalen voor kwaliteit." De beste plekken in Ahoy' zijn gereserveerd voor rolstoelers. Verder valt op dat er geen enke le barrière tussen podium en de zaal bestaat. ,Ik sta graag tussen mijn mensen," zegt Frans Bau er. „Ik wil niet op een voetstuk staan." Een typische 'rocklegende' was de afgelopen dinsdag op 34-ja- rige leeftijd overleden Elliott Smith allerminst. Daarvoor was hij niet extravagant genoeg. Een timide liedjesschrijver zonder enige bravoure. Maar min of meer door het toeval vanuit de anonimiteit omhooggeschoten, maakte hij in 1998 het album 'XO' dat door de gezamenlijke Nederlandse popcritici tot dé plaat van dat jaar werd verko zen. Diverse, niet officieel be vestigde bronnen melden dat de weinig uitbundige Ameri kaan in zijn huis in Los Angeles zelf een eind aan zijn leven heeft gemaakt. „Het was allemaal nogal een surrealistische ervaring voor mij", vertelde Smith in de zo mer van 1998 naar aanleiding van de gebeurtenis die zijn car rière omhoog deed schieten en zijn leven radicaal veranderde. Je moest de woorden uit z'n mond trekken, maai' stukje voor stukje kwam het verhaal. Hoe filmregisseur Gus van Sant, die hem kende, zijn liedje 'Miss Mi sery' in de film 'Good Will Hunting' had gebruikt. Hoe de film onverwacht een klapper werd en 'Miss Misery' een Os carnominatie voor het beste filmliedje kreeg. En zo kwam het dat Elliott Smith, de krui melrocker die van zijn handvol eerdere platen ondanks de Foto: AP/Susan Sterner Elliott Smith 1969-2003 prachtige songs niet meer dan een paarduizend platen had verkocht, opeens op het Acade my Award gala moest opdra ven. Hij stond nota bene gepro grammeerd tussen de fondan ten Nashville Kitsch-tante Trisha Yearwood en popdiva Celine Dion. „Een surrealisti sche ervaring. En die ellende duurde maar liefst drie uur aan een stuk." De Oscar ging aan Smith voor bij, maar hij hield aan de ge schiedenis wel een platencon tract bij het grote Dreamworks- label over. En met 'XO', dat zo veel betekent als 'hugs kisses' - knuffels en kussen - maakte hij een plaat die naast prachti ge, ontroerende liedjes ook mooie uitgebalanceerde arran gementen bevatte. Het werd zijn internationale doorbraak in het alternatieve rockcircuit. Vergelijkingen varieerden van Paul Simon - vanwege de in ventieve liedjes - tot Nick Drake - vanwege zijn hypochondri sche inslag. Twee jaar later volgde het album 'Figure 8'. Ondertussen wist de Amerikaan bij zijn concerten echter nooit werkelijk de reputatie waar te maken die hij op basis van zijn platen gekweekt had. Ondanks zijn schuchtere hou ding leek Smith zich met zijn rol als rockster verzoend te hebben, hoewel hij in 'Bied White', nota bene het meest opgewekte liedje van 'XO', al zong dat vreugde en verdriet el kaar snel afwisselen. Bij rijn overlijden werkte Elliott Smith aan een nieuw album, 'From a Basement on the Hill', dat in 2004 had moeten verschijnen. Hij liet de wereld liedjes, knuf fels en kussen na. Peter Bruyn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 23