in glas
een goed idee
Vrouwen centraal in campagnes
De affiches uit de jaren vijftig
zijn opvallend braaf. Da
mes met handschoentjes,
handtas en een hoedje op het hoofd
kondigen de Damesbeurs of de Fas
hion Week aan. Er is nu heel wat
meer nodig om te shockeren, maar
in de jaren vijftig en zestig werd een
laag decolleté al met wantrouwen
bekeken. De schilder van het affiche
van de Fashion Week uit 1952,
CAB. Bantzinger, zag een boekje
van zijn hand zelfs uit de boekwin
kels verwijderd worden. Er zou te
veel naakt in staan.
Reclame maken voor sigaretten is nu
dan uit den boze, in de jaren vijftig
en zestig werden de pakjes rookwaar
nog groot aangeprezen. En nog wel
door dames. Rokende vrouwen op
de affiches straalden sensualiteit uit.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam
ons land in contact met Amerikaan
se producten, want naast Marshall
hulp kwamen bijvoorbeeld ook Ca
mel en Coca-Cola mee naar Neder
land.
Er verschenen nieuwe producten als
soep in een pakje of blik, oploskoffie
en nylons. Amerika werd een voor
beeld als het ging om reclame ma
ken. Nieuwe bureaus maakten ge
bruik van marktonderzoek. Voor
luxeartikelen richtten reclamema
kers zich op de sociale bovenlaag.
Maar het waren hoe dan ook vrou
wen die allerhande producten aan
prezen. Ook al hadden ze niets met
het onderwerp. Want wat had de la
chende dame op het affiche nou met
de wetenschappelijke expositie 'Het
Atoom' te maken?
Al die nieuwe producten dienden
om het leven van de huisvrouw te
verlichten of te veraangenamen.
Daarnaast werden vrouwen ingezet
om typische mannenproducten aan
te prijzen op affiches. Dit vanuit de
gedachte dat de heren weliswaar het
geld binnenbrachten, maar de da
mes het besteedden. Zo wordt een
tricot overhemd van Enkalon uit
1962 gepresenteerd als het ideale
overhemd: „Maakt mannen trots en
vrouwen blij, blijvend nooit strijken!
Of een réclame voor een krant in
1970: een levensgroot model dat
door een krantenpagina springt met
de kreet „U doet uw vrouw er 's
1965.
Illustraties:
Collectie Atlas van Stolk
IÊ SI ZATERDAG
Stralende g,
reclame b|
»noxv?
Vrouwen spelen een
hoofdrol in reclames
voor wasmiddelen en
vaatwaspoeder. Ook
anno 2003. Wie dat
ergerlijk stereotiep vindt,
moet zeker niet gaan
kijken in Museum Het
Schielandshuis in
Rotterdam, waar de
komende maanden oude
reclameaffiches te zien
zijn met stralende
vrouwen die allerhande
producten aanprijzen.
door Jan van Kampenhout
morgens een reusachtig plezier mee!
Op de expositie ligt een aantal (da
mes) bladen uit die tijd, opengesla
gen bij de wasgoedreclames. Daaruit
zou je kunnen opmaken dat een
vrouw al dolgelukkig werd van een
stralend witte was. In de jaren zestig
ontstond er door de emancipatie kri
tiek op het traditionele vrouwbeeld
zoals reclamemakers dat naar buiten
brachten. Kritiek kwam er vooral van
Provo, Dolle Mina en de Rooie Vrou
wen van de PvdA. Niet iedereen had
tenslotte maatje 36 en was huis
vrouw. Maar reclamemakers hielden
vast aan het heersende ideaalbeeld,
want dan bleek reclame het grootste
effect te hebben.
'Gelukkige vrouwen', reclameaffiches
uit de jaren '50 en '60; t/m 8 februari
in Museum Het Schielandshuis, Kor
te Hoogstraat 31, Rotterdam; open: di
t/m vr 10-17 uur, zo/zo en feestdagen
11-17 uur.
Vrouwen brachten in de reclame van alles en nog wj|
onder de aandacht (1957)
1968
1957-
1959-