Van 'hotero' tot brave huisvader Jan Rot is een gelukkig mens geworden 'Weetje dat ik voorkom in de regionale puzzelroute?' 'Die tijd van jongensliefde bijna uit een vorig leven' is Biografie 1 ZATERDAG 18 OKTOBER ot: „Geld is niet interessant. Frans Bauer zit met al z'n miljoenen ook frikadellen te eten in de schuur."Foto: GPD/Con Clasqu Van notoire jongensversierder in nachtelijk Amsterdam tot brave huisvader in Ossendrecht. Van 'de bekendste Nederlandse ipzanger zonder hits' tot hertaler' van klassieke kunst. Jan Rot (45) is een der mens geworden. Een gelukkig mens. 'De todzaak om pijnliedjes te "schrijven is er niet meer'. door Jacques Hendriks Is je via het gehucht Calfven naar Ossendrecht rijdt, begrijp .je meteen waarom Jan Rot, zijn vrouw Daan en hun dochtertje Elvis (nu bijna twee jaar) hier zijn gaan wonen. West-Brabant op zijn schoonst. Dat geldt iets minder voor de voormalige burgemeesterswoning, sinds anderhalf jaar hun liefdesnest. De heer des huizes excuseert zich voor de lichte chaos. Een volgende stap in de broodnodige ver bouwing laat even op zich wachten. De zanger/schrijver/presentator is ook erg druk met andere zaken. Hij maakte een cd-album met voornamelijk herta lingen (geen letterlijke vertalingen, maar eigentijdse, Rottiaanse interpretaties) van liederen van Schubert, begon een nieuwe theatertour ('Muziek voor Mil joenen'), vertaalde Bachs Matthaus Pas sion en schreef een boek dat net uit is: Meisjes. Om met het laatste te beginnen: zoals we van de schrijver Rot gewend zijn, is het een opmerkelijk openhartige, auto biografische roman. De eerste, sterk ero tisch getinte helft speelt zich af in de Amsterdamse homo-scene, waar hij ja ren in verkeerde. Maar dan volgt de om mekeer. De onvermoeibare jongensjager Jan Rot ontmoet Daan, de vrouw van zijn dromen ('Wat een wonder. Een jon getje met tietjes en toch een echte vrouw!'), ze trouwen en krijgen een dochtertje na een loodzware bevalling die Rot ook zeer beeldend en liefdevol weet te beschrijven. Je moet het maar durven, zo onbe schroomd je privé-leven blootgeven. „Ik maak nooit iets waarvan ik denk dat ik er wel eens succes mee zou kunnen heb ben, maar schrijf over iets waar ik zelf vol van ben", zegt hij..Al tijd al zo geweest. Daar door is het eerlijk, puur. Ik maak wat ik moet maken, zoals ik denk dat het 't mooiste is. Juist de dingen die voor mij het meest in grijpend zijn, zijn ook de interessantste dingen. Die probeer ik onverbloemd vast te leggen, daarna is het voor mij ook klaar. Ik heb er bij het schrijven van Meisjes wel over nagedacht. 'Ik kan het ook laten, ik ben nu een gelukkige huisvader, ik heb het nooit meer over vroeger'. Maar dan begint af en toe toch weer een journalist: 'Jan, maar jij was vroeger toch...?' Moet ik antwoorden: 'Dat was vroeger...' Ik vind het fijner om het ook voor mezelf leeg te schrapen in een boek. Ik hoef niks kwijt, het gaat mij er in de eerste plaats om dat ik het een waanzinnig verhaal vind dat ik nog nooit eerder heb gelezen. Je hebt wel mensen die een brave huisvader zijn en dan op een gegeven moment in een ruig leven terecht komen, maar andersom? Nee." Maar door in zijn boek geen detail te verzwijgen uit de periode dat onrust en vooral lust nog baas waren van zijn li chaam en geest, vraagt Rot er toch om dat dat wilde homo-verleden steeds wordt opgerakeld? ,,Ja," geeft hij toe, „maar het aardige is dat ik nu naar het boek kan verwijzen. Daar staat het in. Zo kan niemand me verwijten dat ik er niet over wil praten. Ik draag geen geheim met me mee. Voor mij vervaagt dat ver leden, het is mijn werkelijkheid niet meer. Die hele tijd van jongensliefde is voor mij hetzelfde als mijn periode met de Streetbeats (band, waarmee Rot rond 1980 optrad, JH). Ik weet nog wel dat het toen mooi was, maar het is bijna uit een vorig leven. Ik heb het opgeschreven, het is vastgelegd. Nu hoef ik me er niet meer mee bezig te houden." Holqes Toch is hij bereid om die zo opmerkelij ke, omgekeerde coming-out nog een keer toe te lichten. „Mensen hebben overal hokjes voor, behalve één groot hok voor mensen die niet in hokjes pas sen. Daar hoor ik bij. Ik ben nooit homo geweest. Ik noemde mezelf vroeger 'ho tero'. Ik heb altijd gezegd dat ik meisjes seksueel misschien zelfs wel aantrekke lijker vind, maar dat ik in de liefde liever met jongens te maken had. Meisjes maaide ik zo gauw stuk. Zij werden ver liefd op mij, ik niet op hen. En dat ging onmiddellijk wringen. Ook al zei ik dit tegen mensen, dan nog was de reactie: jij doet het met jongens, düs ben je ho mo. In allerlei interviews heb ik ook gezegd dat ik na mijn veertigste naar de meisjes terug zou gaan. Op het moment dat je dat dan ook doet, geloven ze je nóg niet. Ik merk dat sommige mensen toch zit ten te wachten op het moment dat ik ook in Ossendrecht jongens in hun kont knijp. Ik probeer het uit te leggen door te vragen of ze zelf wel eens écht verliefd zijn geweest. Als je echt van je partner houdt, dan let je niet op andere mensen. En of dat nou jongens of meisjes zijn, dat doet er niet toe. Ik kijk echt niet meer naar jongens. Maar mensen hou den er blijkbaar niet van als je onder je stempeltje wegduikt." De verhuizing van Amsterdam naar Os sendrecht was niet alleen opportunis tisch. Ik had altijd al de gedachte dat ik ooit een tijdje op het platteland wilde gaan wonen. Vraag was alleen: wan neer? Dit was het juiste moment om het te doen. Ik kan me voorstellen dat als Elvis twaalf is, we weer naar een grote stad gaan omdat zij een beetje streetwise moet worden." Jan Rot zegt geen idolen na te leven. Maar zijn eerdere uitspraak 'In mijn hart ben ik altijd een Brelvis geweest' is duidelijk. Een verwijzing naar The King en naar de 25 jaar geleden overleden chansonnier Jacques Brei, die stopte op het toppunt van zijn roem en ging va ren. Je zou dat kunnen vergelijken met een verhuizing naar de luwte van Os sendrecht. Alle grote geesten hebben wat gemeen," grijnst Rot, om zijn grap meteen te relativeren. „Brei was een A- talent, net als Lennaert Nijgh, Frank Si natra, Elvis Presley. Ik behoor tot de B- talenten. Die zijn ook goed, hoor. Bou- dewijn de Groot heeft jarenlang met de grootste tekstdichter aller tijden ge werkt, Lennaert Nijgh. En nu neemt hij voor zijn nieuwe cd zomaar twee num mers van mij op. Dat zie ik wel als een bevestiging. Wat Brei betreft: ik snap heel goed dat hij verdween. Het publiek aan zijn voe ten krijgen was een kunstje geworden. Dan is het niet meer interessant. Ja, fi nancieel misschien, maar, geld is toch niet interessant? Frans Bauer zit met al zijn miljoenen ook gewoon frikandellen in de schuur te eten. Dat vind ik prach tig hoor, maar dat kon hij vroeger ook al." Gezinsgeluk Om geld geeft Jan Rot niets, wel om ge luk. „Veel mensen roepen dat het vast heel slecht voor de kunst is nu ik zo ge lukkig ben. Maar moet je eens kijken wat ik dit jaar allemaal gemaakt heb! Mijn twee meisjes gaan om negen uur naar bed, dan heb ik de hele avond en Optreden met Fay Lovsky in Countdown. nacht nog. Ik hoef niet meer uit, dat ge loof ik allemaal wel. Dus als ik niet hoef te spelen kan ik de hele nacht doorwer ken. Dan kom ik 's ochtends om elf uur uit bed en heb ik ook nog een hele dag gezinsgeluk. Zielenpijn. Ja, je moet het wel hebben meegemaakt als artiest. En ik kan het zo weer naar boven halen. Ik hoef er maar aan te denken dat mijn meisjes er niet meer zouden zijn. Vroeger overleefde ik door zwaarmoedige liedjes te maken. Maar de noodzaak om pijnliedjes te schrijven is er niet meer. De tekst kan met mij te maken hebben, maar dat hoeft niet. Daarom kan ik nu juist heel droevige liedjes schrijven, omdat ze mij niet in mijn diepste wezen raken." Neem het lied Café Maria, op de wijs van Schuberts Ave Maria. Gaat over een man die al twintig jaar in dezelfde bar komt om de stilte te ontvluchten. Heeft niets met mij te maken, maar is toch zeer ont roerend omdat ik die man zo voor me zie, omdat iedereen wel zo'n man kent." Café Maria, maak me mens Verhoor mijn stille hartsgebeden Vervul mijn allerdiepste wens Ik heb al veel te langgeleden We zakken zeker door tot morgen Wat of de buurt er ook van vindt Maria1 wil je voor me zorgen Als moeder voor een dorstig kind „Café Maria, dat is natuurlijk een schit terende woordspeling. Mensen krijgen er regelmatig de slappe lach van. Dat mag ook. Ik vind het mooi om dat lied te ontheiligen. Maar uiteindelijk gaat het om hetzelfde gevoel: een man die in de kroeg warmte zoekt en mensen die via de aria bij Maria warmte zoeken. Een groot deel van de zinnen is zelfs letterlijk vertaald. Ik heb al veel te lang geleden. Dat is een grappige zin, maar tegelijk ook mooi. Dat vind ik het fijnste wat er is. Iets wat grappig én ontroerend is." Het 'hertalen' van klassieke muziek is sinds enkele jaren de nieuwe passie van Jan Rot, die zich daarmee inzet voor de wedergeboorte van de liedkunst. Dich- terliebe van Schumann, met teksten van Heine, en Schuberts Winterreise kregen een Nederlandse, eigentijdse tekst. Som mige liederen zingt hij zelf. 'Wmterreis', zoals de Nederlandse versie luidt, liet hij vertolken door bariton Maarten Ko ningsberger. 't Kruidvat verkocht maar liefst 20.000 exemplaren. „Voor 3,59 eu ro, dus rijk ben ik ook daar niet van ge worden", aldus Rot. Hoorspel Het volgende project is niets minder dan De Matthaus Passion van Johann Sebas tian Bach. Rond Pasen 2004 zou de pre mière plaats moeten vinden. Met welke zangers is nog niet duidelijk. „Ik twijfel nog steeds tussen een kleinkunst- en een klassieke versie. Kan allebei heel goed, want het is in feite een hoorspel. In de tijd dat Bach het maakte vond het kerk bestuur het verschrikkelijk. Het was een soort van opera, theater in de kerk, met heel moderne vormen. Dat was niet hun bedoeling." Rot gaat bij zijn hertaling uit van de mu ziek. „Wat die mij zegt, vind ik belangrij ker dan wat Bach bedoeld heeft, al kom je vaak op hetzelfde uit. Ik probeer het spannend te maken, vermakelijk en af en toe ontroerend. Maar die hele devotie vind ik niet interessant. Ik ben vaak naar de traditionele Matthaus geweest, maar dan zat ik na een half uur al op mijn hor loge te kijken." Hoewel geld hem niet interesseert, re kent hij zich toch even arm. „Drie maan den heb ik me voor misschien één of twee kwartjes per uur mesjokke gewerkt aan de Matthaus. Gelukkig doe ik af en toe een quizje op tv voor 500 euro, dan heft dat elkaar weer op. Nadeel is dat mensen je dan alleen kennen om dat je in zo'n quiz zit. Word je een soort Lous Haas- dijk. Maar als Lous Haasdijk van avond in het thea ter staat, komt er niemand kijken..." Hij houdt zich even in. Zegt dat hij zich zelf van zijn vrouw niet te veel mag neer halen, anders wordt ze kwaad. Tja, en dat Meisjes tot nu toe 'nog voor geen meter' verkoopt en dat op een voorstel ling van Muziek voor Miljoenen in Baarn slechts vijftig mensen afkwamen, doet ook de artiest wel degelijk pijn. Maar al snel is daar weer die licht spottende glimlach. Relativeren, dat mag toch wel? „Weet je dat ik hier voorkom in de regio nale puzzelroute? 'Welke bekende Ne derlander woont sinds enige tijd in Os sendrecht?' luidt de vraag. Kijk, van zo iets word ik toch wel weer voor één dag extra gelukkig..." Meisjes; Jan Rot; Uitgeverij Nijgh Van Ditmar; 17,50 euro. Jan Rot werd geboren op eerste kerstdag 1957 in Makassar, Celebes (Indonesië) als zoon van een zendingsarts. Terug in Neder land belandde het gezin Rot in Drenthe. Ê- ter ging Jan (even) in Groningen studeren. Zijn muzikale carrière was toen al begonnen, in bands als Bluesgroep Drenthe, Streetbeats enRatata. In 1982 haalde de inmiddels in Amsterdam neergestreken Rot met zijn debuut-solosingle Counting Sheep de tipparade. In de jaren daarna werkte hij voor muziekblad Oor, pre senteerde diverse tv-programma's, schreef columns voor onder meer Nieuwe Revu en enkele romans, maakte diverse platen en ging de theaters rond. Na een turbulent leven als 'hotero' (mix van homo en hetero) trouw de hij in 2001 met zijn vriendin Daan. Op 14 januari 2002 kregen ze een dochter, Elvis. In datzelfde jaar verhuisde het gezin naar de voormalige burgemeesterswoning in Os sendrecht, niet ver van Daans ouderlijk huis in Hoogerheide.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 3