KUNST CULTUUR Sontags' geloof in de wereldliteratuur Dansend op zoek naar de ultieme kick De choreografie zit in de Juweel van een voorstelling bij Imperium Het William Byr Ensemble en de' menselijke emot| Prijs voor Ruebsamen 'Rommel' geld waard Baltic Storm in première Hermans en Hotx in trek Megabioscoop in suikerfabriek Jongkin 'Eigentijd! onopgesmi Amerikaanse ambassadeur blijft weg bij uitreiking van Friedenspreis aan schrijfster maandag 13 oktober 20 Helga Ruebsamen. Foto: GPD Amsterdam - Schrijfster Helga Ruebsamen krijgt de Anna Bijns Prijs 2003, een tweejaarlijkse li teraire onderscheiding voor Ne derlandstalige literatuur van vrouwen. De prijs bestaat uit 10.000 euro en een sculptuur. Ruebsamen (69) krijgt de on derscheiding voor haar hele oeuvre. Volgens de jury schrijft ze sprankelend, baldadig en hartstochtelijk. nancy - Een schilderij van Maximilien Luce, twee maan den geleden op een Franse rommelmarkt voor 4 euro ge kocht, heeft zondag op een vei ling in Nancy 68.000 euro opge bracht. Het schilderij Oevers van de Seine in Parijs uit 1892 was ingezet op 15.000 euro. Het had enkele punaisegaatjes in de hoeken, maar verkeerde voor het overige in goede staat. Luce, die in 1941 in Parijs overleed, was bevriend met Camille Piss- arro en behoorde tot de neoim- pressionisten. berlun - Negen jaar na de ramp met de Oostzee-ferry Estonia is er een film gemaakt over dit grootste naoorlogse scheepson- geluk in Europa, waarbij 852 mensen om het leven kwamen. Vanavond gaat deze thriller, 'Baltic Storm', in Berlijn in pre mière. De Amerikaanse filmma ker Reuben Leder probeert daarin een antwoord te geven op de raadselachtige achter gronden van de catastrofe. De Hollywood-regisseur baseert zich voor een groot deel op wa re gebeurtenissen. Amsterdam - De recessie heeft ook op de Frankfurter Buch- messe geleid tot terugval van de productie. Er zijn dit jaar aan zienlijk minder nieuwe titels op de markt, ten opzichte van voorgaande jaren zeker tiental len procenten. Volgens Henk Pröpper, de huidige directeur van het Nederlands Productie fonds voor Vertalingen, heeft dat er toe geleid dat de belang stelling van de buitenlandse uitgevers zich nu vooral richt op de moderne klassieken. „Ze zijn niet meer zo bang om een potentiële bestsellers te missen waarvan de kwaliteit echter on duidelijk is. Bij de buitenlandse uitgevers is nu de literatuur in trek die in Nederland tot de ge vestigde namen behoort en die goed past in hun eigen literaire fondsen. Zo kwamen W.F. Her mans en F.B. Hotz onlangs in Duitsland op de markt, waar zij zeer goede recensies kregen", aldus Pröpper. „Van de actuele titels is er vooral veel belang stelling voor 'Schaduwkind' van F. Thomése, 'Hokwerda's kind' van Oek de Jong en 'Grand café boulevard' van Tomas Lieske. halfweg - In de oude suikerfa briek van CSM in Halfweg komt een megabioscoop met acht tien zalen en 5000 stoelen. Het project moet in 2006 klaar zijn. Projectontwikkelaar Cobraspen en Wolff Cinema Groep sloten vrijdag een overeenkomst om de bioscoop te ontwikkelen, zo maakten beide partijen bekend. Halfweg ligt tussen Haarlem en Amsterdam. De partijen ver wachten uit de omgeving vol doende bioscoopbezoekers te kunnen trekken. Volgens de ini tiatiefnemers past het plan goed binnen de ontwikkelingen in de regio, zoals de uitbreiding van Schiphol, de verstedelijking vanuit Amsterdam-West en de groei van het Westelijk Haven gebied. Na de sluiting van de suikerfa briek in Halfweg kwam 100.000 vierkante meter grond vrij om een herbestemming te geven. Dat is ongeveer eenderde van het grondgebied van het dorp. De grootste bioscoop die Wolff nu exploiteert, ligt in Enschede. Daar zijn tien zalen en 2700 stoelen voor filmkijkers. Het be drijf bezit in Nederland tien bioscopen. Theater Recensie Wijnand Zeilstra VoorstellingSpaanse Ruiters van Koos Terpstra door Toneelgroep Imperium. Regie: Jules Noyons. SpelSabine Jimkes, Frank Heesbeen, Annemarie Hagenaars, Lidewij Gerits en Els van Midden. Gezien: 11/10, Imperium Theater, Oude Vest Leiden. Aldaar nog te zien: 16,18,19,23, 24 en 25/10. De acteurs spelen onder hun eigen naam. Dus Annemarie Hagenaars speelt het personage Annemarie, Els van Midden de rol van Els enzovoorts. Dat lijkt misschien nauwelijks vermei- denswaard. Toch zit er meer achter, want dit spel tussen schijn en werkelijkheid is ken merkend voor het gehele stuk. Een jonge vrouw wordt betaald door drie andere vrouwen om wraak te nemen op een man. Ze neemt na enige aarzeling de uitdaging aan. We zien het spel dat zij speelt met de man die natuurlijk tegen zo veel raffine ment niet opgewassen blijkt te zijn. Daarbij blijft het tot het eind spannend, of ze zich daad werkelijk aan de spelregels houdt. Naast dit gegeven loopt nog een andere spanningsboog die tussen de regels door in de dialogen tussen de drie vrou wen wordt uitgewerkt. Zinnen ze alle drie op wraak? Is er mis schien meer dan één vrouw door die ene man bedrogen? En hoe oprecht zijn ze jegens el kaar? Dat alles is door Koos Terpstra in zijn stuk 'Spaanse Ruiters' tot één intrigerend geheel ver vlochten. Imperium heeft hier van onder leiding van gastregis seur Jules Noyons een juweel van een voorstelling gemaakt. Kennelijk heeft Noyons het vol ledige vertrouwen van zijn spe lers weten te winnen, waardoor zij in een confronterende set ting tot opmerkelijke prestaties kunnen komen. Het zaallicht blijft aan, de spe lers kunnen de toeschouwers voortdurend aankijken. Dan moet je als acteur al de nodige schroom overwinnen. Aan vier zijden van het centrale speel vlak zit publiek, het podium is meestentijds leeg. Dat maakt het allemaal nog veel moeilij ker. De spelers kunnen zich im mers nergens achter verschui len. Met flair houden zij zich echter overtuigend staande. Els van Midden bijvoorbeeld heeft al vaker in voorstellingen van Imperium gestaan. Bekend zijn haar vaak licht-komische bijdragen. Hier echter als één van de eigentijdse wraakgodin nen stijgt ze boven zichzelf uit. Haar luchtige toonzetting is somtijds wrang en suggestief. Maar ook Annemarie Hage naars, een nieuw gezicht bij Imperium, speelt een prachtrol in de manier waarop zij als uit voerder van de wraak soms bij na zakelijk soms uiterst sensu eel opereert Voeg bij deze spelprestaties het kale speelvlak waarop zich een heuse waterscène afspeelt die een prachtig toneelbeeld ople vert. Dat het licht wel erg vaak aan en uit gaat, waardoor de hechte structuur verbrokkelt, en dat de muziekmontage mis schien iets te overdadig is uit gevallen, moet je maar gewoon vergeten. Imperium is dit sei zoen ijzersterk begonnen. dans recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Kicks' door ISH, de Meekers en AYA (Danscombinatie 4). Gezien: 11/10, Leidse Schouwburg. Kun je een kick krijgen van een dansvoorstelling? Veel jongeren zullen daar niet zo in geloven. 'Kicks' laat zien dat er in dans toch plaats is voor dingen waar jongeren op kicken: stuntwerk en humor. 'Kicks' is een drie luik van drie groepen. ISH en AYA hebben, als het op stunts aankomt, een reputatie. Succes is voor hen bijna verzekerd. Dat ook de Meekers bij 'Kicks' betrokken zijn, is een aardige vondst. Met hun bijna legenda rische humor en fantasie zor gen ze voor de nodige relative ring. Ook lachen geeft een kick. De dansers van ISH gooien zich totaal in de strijd, staan op hun hoofd of op één hand, springen en maken korte swin gende groepsdansen. Vaak loopt het uit op uitdagen, op boksen en schijnvechten. Ze gaan niet zacht met elkaar om, maar dankzij snelheid en soe pelheid verloopt alles vlekke loos. Mooi is het als een van de dansers na zo'n stoere scène dronken over het toneel loopt en tussen zijn gewankel door felle draaiingen en beenzwaai- en maakt. Zijn motoriek is doortrokken van dit soort be wegingen, of hij dronken is of niet. Een minpuntje aan dit stuk is dat het stuntwerk gere geld onderbroken wordt en de vaart er even uitgaat. Maar knap blijft het. De Meekers komen met een schitterend contrast. Geen stoere dansers, maar een sulli ge man met een geruite rok aan en een edelweiss in zijn hand zoekt een meisje dat met hem wil trouwen. Hij zwerft rond in een bizarre wereld, waar van alles gebeurt. Jongens en meis jes dansen, soms lieflijk, soms bruut, armen steken uit de mu ren en maken een meisje het hof. De sul leert van een stoere man hoe hij indruk moet ma ken op een meisje en telkens als hij iets bereikt meent te hebben, voelt hij een kick. De fantasie gaat in deze choreo grafie alle kanten op, maar wordt bijeengehouden door de aanstekelijke lol die de dansers uitstralen. Energiek, sexy en meeslepend is de kick die AYA het publiek geeft. Ook deze groep stort zich op het thema 'versieren'. Er ko men tintelende confrontaties uit voort, wervelende dans, zelfverdedigingstechnieken en zwoele buikdansen, allemaal elementen die een jong publiek aanspreken. De danseressen bewegen opzwepend op skate- banen. Hier bereikt de span ning haar hoogtepunt. Een danser gaat heroïsch op zijn skates heen en weer en onthult wat zijn kick is: „dansen met de zwaartekracht, harder, sneller, tot je niks meer voelt of denkt, alleen lichaam bent, alleen re flex". Beheersing en overgave. Misschien is dit wel het grond gevoel waar dansers de harts tocht voor hun vak uit putten. lo door Maarten Baanders leiden - Stapje voor stapje groeide de cho reografie. Elk gebaar, elke draaiing werd uitgelegd en uitgeteld. Kleine stukjes wer den herhaald, zo vaak als nodig was. Ge duldig speelde de band Till Midnight tel kens opnieuw het bijbehorende muziek fragment. Het was geen gewone dansgroep die zon dagmiddag ter afsluiting van de Dansweek op het podium van de Leidse Schouwburg stond. Het publiek had net een middagje Krisztina de Chatel achter de rug met twee dansfilms en een interview, en werd vervol gens uitgenodigd op het podium te komen om een eenvoudige, voor iedereen haalba re choreografie in te studeren o.l.v. choreo grafe Peggy Olislaegers. Zes dansers, van wie vier van de Leidse Balletschool, assis teerden haar door de bewegingen voor beeldig uit te voeren. Het podium was pre cies groot genoeg om alle deelnemers de ruimte te geven die ze nodig hadden. En op de achtergrond stonden een bar en sfeer volle tafeltjes en stoeltjes, waar de deelne mer na afloop iets kon drinken. Peggy Olislaegers had gekozen voor de ge dragen stijl van oude hofdansen met hier en daar een typisch Olislaegers-trekje en gewone bewegingen zoals mensen die op dansfeestjes maken. Geanimeerd legde ze uit dat een bepaald armgebaar veel elegan ter wordt als men het vanuit het bekken laat komen en dat vanzelfsprekende of voorspelbare bewegingen niet interessant zijn voor een choreografie. Een vloeiend armgebaar liet ze even stokken, waarmee ze een persoonlijk trekje in de hofdansstijl verwerkte. Zo kregen de deelnemers, die voor een groot deel niet gewend waren te dansen, in twintig minuten tijd heel wat mee van het dansvak. En het lukte. „De choreografie zit in de benen," concludeer de Olislaegers aan het eind tevreden. Het publiek had een buitenkansje meegemaakt: „Dit was een dans die alleen vanmiddag bestond en daarna niet meer." Leiden heeft de smaak te pakken van bij zondere dans-evenementen. Dat bleek in de loop van de middag toen Bart van Mos sel, directeur van de Leidse Schouwburg, en choreografe Krisztina de Chatel een spe ciaal project aankondigden voor het 300-ja- rig jubileum van de Leidse Schouwburg in 2005. De Chatel gaat een choreografie ma ken waarin ze alle ruimtes van het gebouw betrekt op een manier zoals ze nog nooit gebruikt zijn. Het publiek zal op het podi um zitten, terwijl de zaal zal veranderen in een grote dansvloer. Ook de ruimtes buiten de zaal krijgen een plaats in deze choreo grafie. den haag - Met 140 de expositie die het Ge museum Den Haag aai Barthold Jongkind wi grootste overzicht dat Nederland van het weri ze schilder (1819-189: toond. De werken van de v Frankrijk zo geliefde, Overijsselse Lattrop Jongkind komen van Musea in de Verenigd het Verenigd Korünl Frankrijk leenden aan het Haagse museui Conservator John Sillev bewonderaar van de in nist is. Hij is vooral ond druk van Jongkinds 'ui lijke kwaliteit' en van de tionaire wijze waarop c voor zijn tijd te werk gii nu eens naar Le pont c acade uit 1853. Heel in zie je de Notre Dam« Jongkind op de voorgi sers schildert en een loopbrug, voorstellinge die tijd echt niet roi werden gevonden. Hij wat hem fascineerde, e en onopgesmukt.' Sillevis kan ook niet g klaren dat een schilde kaliber van Jongkind land eigenlijk een beet achtzaamd is. „Missch het deels te maken me dat hij twee vaderlani Nederland en Frankrif tweede vaderland heel een soort fanclub van den, die van alles organ Grote Franse kunstena ben de lof gezongen v kind, niet in de Monet: „Van Jongkind de training van mijn hem heb ik leren kijkei kind en Monet werkten dig samen, de Fransma Nederlander later als z leermeester zien. Jongkind was in Frai rechtgekomen mede een subsidie van konin II, die door kunstenaa jonge Nederlandse ta geattendeerd. Al Jongkind er aansluitir School van Barbizon e pressionisten. Hij werk ve in Parijs ook veel mandië, met name in Honfleur. De expositie is in Den bezoeken tot en met II Daarna is de collectie J< te zien in het bekende Richartz Museum in K tot slot in de kunstten see d' Orsay in Parijs. door Jan-Hendrik Bakker frankfurt - De Amerikaanse ambassadeur in Duitsland ont brak gisteren demonstratief bij de uitreiking van de Friedens preis aan de Amerikaanse schrijf ster Susan Sontag in de Paulus- kerk te Frankfurt. Haar kritiek op de regering Bush is niet mals ge weest. Maar Sontag is er de vrouw niet naar om louter als ac tiviste door het leven te gaan. „Ik ben in de eerste plaats schrijfster", zegt Susan Sontag daags voor de uitreiking van de Friedenspreis, „Bij die om schrijving voel ik mij het pret tigst. Geen criticus of intellectu eel, maar schrijfster. Maar daar naast ben ik ook een mens met morele standpunten, een bur ger van de machtigste staat ter wereld, en ik geloof in wereldli teratuur, precies zoals Goethe dat voor het eerst heeft gezien. Het grootste deel van de schrij vers die ik lees moet ik in verta ling lezen. Wereldliteratuur is anti-nationalistisch, ze gaat over de grenzen heen. Ze gaat over de wereld, waarin wij le ven. Dat ik een bekend schrijf ster ben, daarvan maak ik soms dankbaar gebruik om mijn mo rele standpunten publiek te maken." Rond de toekenning van de Friedenspreis aan Susan Sontag hangt een politiek geladen sfeer. Sontag heeft het afgelo pen jaar de Amerikaanse anti- terrorismepolitiek en met name de invasie van Irak scherp be kritiseerd. In rechts Amerika wordt ze gezien als verraadster en vriendin van het 'oude Euro pa'. Dat uitgerekend de Duit sers Sontag lauwerden met de ze prestigieuze prijs, die eerder ging naar intellectuelen met uitgesproken standpunten als Octavio Paz, Mario Vargas Llo- sa, Karl Jaspers, Albert Schweit zer, Vaclav Havel en de Neder lander Visser 't Hooft (toenma lige voorzitter van de Raad van Kerken), is in Washington op gevat als een politiek affront. De Amerikaanse ambassadeur, Daniel Coates, was er dan ook niet bij tijdens de uitreiking van de prijs. Sontag betreurde dat gisteren openlijk tijdens haar dankrede. Een ambassadeur heeft in de eerste plaats een vertegenwoordigende functie en geen politieke, vindt zij. „Hij had hier wel moeten zijn, om dat een burger van het land dat hij vertegenwoordigt in Duits land geëerd is met een belang rijke Duitse prijs", zei zij. Susan Sontag (1933) is de schrijfster van romans en es- pers vanwege haar inspan ningen voor de vrede. Foto: Hielco Kuipers says die alle, op de een of ande re wijze, gaan om het leven in de moderne wereld met zijn massamedia, consumptiedrang en wereldwijde schaal. Haar laatste boek, 'Kijken naar het leed van anderen', verdedigt de oorlogsfotografie als middel om het menselijk medelijden te wekken. In haar publieke optre dens verdedigt ze in het alge meen de waarden van de wes terse democratie en de seculie re staat. Zo benadrukt ze de verantwoordelijkheid van de schrijver om rich, als hij morele standpunten inneemt, geen propaganda te bedrijven. Dat bracht haar onlangs nog in conflict met Gabriel Garcia Marquez, wie rij verweet dat hij Castro's repressie met de man tel der liefde probeert te bedek ken. De verkiezing van Arnold Schwarzenegger tot gouverneur in California is volgens haar een teken des tijds. .Aanvankelijk dacht ik dat het om een slechte grap ging. Maar het is de reali teit. Mensen lopen achter figu ren als Schwarzenegger en Ber lusconi aan omdat rij ook zo willen zijn: rijk, onafhankelijk, arrogant en in de positie zich zelf belachelijk te maken zon der dat hen dat iets kan sche len. Het heeft met de klassieke politiek niets meer te maken. Zoals de klassieke muziek uit het publieke leven aan het ver dwijnen is, zo verdwijnt de ou derwetse politiek met haar voorkeur voor debat, oppositie en programma's. Mensen zien in Schwarzenegger voorname lijk de krijger, de Terminator, die hen komt verlossen. Het spijt me voor de Califomiërs. Ze maken zichzelf belachelijk. Ik denk overigens niet dat Schwarzenegger de problemen aan kan." In haar dankrede ging de schrijfster uitvoerig in op de kloof die er tussen Europa en de Verenigde Staten bestaat. Volgens haar is de kloof er altijd al geweest, maar kwam deze onlangs, tijdens de spanningen in de Veiligheidsraad over de oorlog in Irak, alleen maar dui delijker aan het licht. Sontag belichtte de culturele verschil len tussen de twee werelddelen, pleitte voor een sterker Europa, maar benadrukte ook dat een verzoening tussen het Oude Europa en de Nieuwe Wereld belangrijk is. Muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Willam Byrd Vocal Ensemble o.l.v. Nico van der Meel, m.m.v. gambaconsort Jacobean Viols. Gehoord 11/10, Marekerk, Leiden. Menselijke emotie, daar gaat het om in de tweede helft van de 16de eeuw. Aangewakkerd door het 'humanisme wordt er gaandeweg niet alleen verti caal, maar ook horizontaal ge dacht en geleefd. Dat is ook de reden waarom juist in die tijd het aardse hartstochtelijke 'Hooglied' veel meer de aan dacht trekt, het lied der liede ren, een ode aan de groeiende liefde. Maar niet alleen naar gelukzaligheid en aards genot wordt verlangd, even diep gaand naar droefenis en on troostbaarheid. Expressie viert hoogtij en die laat Nico van der Meel met zijn koor bijzonder fraai horen. In Clemens non Papa's 'Ego flos campi' (ik ben een bloem van het veld) ruisen de licht schrijnende harmonieën in stijgende en dalende dynami sche lijnen hoog boven de klank van het gambaconsort, dat in dit vroege stadium (eer ste helft 16de niets anders doet dan de samenklank inten siveren. Wat onmiddellijk opvalt wan neer eerste sopraan Annemie- ke Rademaker even niet mee doet, is het grote verschil in klankkleur. Alsof er een lijster uit het nest gevallen is, zo ver andert de kleur van het stem- menweefsel in 'Tota pulchra es amica mea' (alles aan jou is mooi, mijn lief) van Nicolaas Gombert: waziger, wolliger, lichter. Totdat die paradijselij ke sopraanklank weer opwiekt richting gouden rozet in de nok van de Marekerk in het volgende lied. Opzwepend spelen de 4 van het 'Jacobean Violj sort in Peter Philips' 'I pulchra es' (zie, watl mooi). Het is een spelr kaar lokkend toeroepei het William Byrd blij,| licht en haarzuiver vei De mannen zingen homogeen in Leonhi ners 'Ich bin schwarz' me donkere tinten het gaat over de bi van de geliefde. Maar ren even later; hoi smachtend in licht leerde staccato zang.1 neerd mengt die ene tenor zich met d{ wenstemmen 'als hennabloemen in de den van Engedi'. W< tot z'n recht komt is d< firmus' uit Francisco ero's 'Surge, propen mea' die van achter ui door vijf vrouwenstem laas te weinig gep wordt gezongen waan gewenste accent acl blijft. Het gambaconsort is eerst prominent aanv basso continuopartij dormio van Schüt 1672). Schütz compon ook ruim een eeuw li Josquin Desprez. Expn koor en consort schokkende dynamise jes in woorden die vragen in het steeds rende slissende, sapp cinni', haarlokken van dauwdroppels, in zwiepende pijl in de la< se. Daar móet 'de dood' ee voor steken. In schittei zongen klaagliederen, David rouwt om zijl vriend Absolom, Rach om haar vermoorde 1 en Jozef rijn gestorve Jacob beweent. Ook hii het William Byrd zijn zaligheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12