Endemol: flops door
inschattingsfouten
'De bachelor is saaie vent'
MEDIA
Ik mis je wordt geen tranentrekker
Hoe tv-maker een beroep werd
Dertig banen
verdwijnen
bij AVRO
'Masterplan en Sterrenbeurs onbekend bij kijkers'
KRO-journaal
over Hameien
Artiesten chatten
met fans op Sky
'Je keek een tijdje bij collega's en dan probeerde je maar wat'
Nominatie
Idols voor
Televizier-Ring
DINSDAG 7 OKTOBER 2O0:
door onze mediaredactle
Hilversum - Bij de AVRO ver
dwijnen dit jaar nog dertig ar
beidsplaatsen als gevolg van
bezuinigingen. De directie sluit
gedwongen ontslagen niet uit.
Het personeel is gisteren op de
hoogte gebracht van de bezui
nigingsplannen.
De omroep schrapt banen op
zowel technische afdelingen als
op redacties van programma's.
Vakbond en ondernemingsraad
zijn boos omdat ze niet bij de
plannen betrokken zouden zijn.
„We zijn geheel gepasseerd",
aldus secretaris Thomas Bru
ning van journalistenvakbond
NVJ. Voorzitter Cees van Zijt-
veld van de ondernemingsraad:
„We willen er bij betrokken
worden." Van Zijtveld noemt
de bezuinigingen 'onafwend
baar'. Zakelijk directeur Frans
Maréchal stelt dat het niet om
een reorganisatie gaat, en dat
de bonden daarom niet eerder
formeel op de hoogte zijn ge
steld.
De AVRO moet voor een bedrag
van 3,5 miljoen euro saneren.
Dat is de bijdrage van de AVRO
aan het totale bedrag van veer
tig miljoen euro dat alle publie
ke omroepen samen volgend
jaar bezuinigen.
De AVRO wil ook goedkoper
gaan werken door meer pro
gramma's te herhalen, minder
geld uit te geven aan onder
steunende afdelingen en meer
samen te werken met andere
omroepen. Zo denkt Maréchal
aan het gezamenlijk inkopen
van films met KRO en NCRV.
Ook zou er met die omroepen
intensiever samengewerkt kun
nen worden op de redactie van
Netwerk, aldus Maréchal.
Masterplan en Sterrenbeurs wer
den vooraf getipt als dé kijkcij
fersuccessen van dit najaar. Het
oordeel van de kijker is echter
meedogenloos. Beide program
ma's worden niet tot nauwelijks
bekeken. Staat de naam Ende
mol op de aftiteling nog langer
garant voor torenhoge kijkcij
fers?
door Berrit de Lange
Hilversum - „Een gigahit zal
Masterplan nooit meer worden,
maar we hopen er voor Yorin
alsnog een redelijk scorend
programma van te maken",
zegt Paul Römer, algemeen di
recteur van Endemol Neder
land. „Het programma heeft
een valse start gehad en een
tweede kans bestaat niet in tv-
land."
Masterplan en Sterrenbeurs
werden groots en met veel
aplomb aangekondigd als dé
publiekstrekkers van dit najaar.
Inmiddels kunnen beiden in de
categorie flops geschaard wor
den. „Waarom het niet gelukt
is? Als ik dat zou weten, zouden
we het anders hebben aange
pakt", zegt Römer. „Van nieu
we formules weet je nooit van
te voren of ze aanslaan Het ver
velende is dat het nu twee in
het oog springende program
ma's betreft. Het probleem van
Masterplan en Sterrenbeurs is
niet dat kijkers het niet mooi
vonden en wegzapten. De pro
gramma's hebben de kijkers
simpelweg nooit bereikt."
Een inschattingsfout van de
kant van de producent en de tv-
zenders Yorin en SBS 6, ver
klaart Römer. „Bij Sterrenbeurs
gingen we uit van de veronder
stelling dat de combinatie van
internetspel en tv-programma
veel kijkers zou aanspreken.
Dat bleek een vergissing. Op in
ternet wordt door een kleine
groep flink gehandeld in aande
len bekende Nederlanders, het
programma echter bereikt niet
het brede publiek waarop we
hadden gehoopt."
Masterplan is te 'mysterieus ge
promoot', aldus Römer. „We
hebben van te voren expres
heel schimmig gedaan over de
inhoud, in de hoop dat de men
sen nieuwsgierig zouden zijn,
er in zouden rollen en er uitein
delijk verslaafd aan zouden ra
ken. Dat blijkt een misvatting:
kijkers hebben liever een helder
beeld van wat hen te wachten
staat." Sterrenbeurs is op SBS 6
inmiddels verbannen naar de
late avond. Masterplan is vanaf
volgende week alleen op don
derdag bij Yorin te zien, wordt
minder traag en de 'mysterieu
ze' teksten van de master wor
den begrijpelijker.
Leo van der Goot, programma
directeur van RTL 4, RTL 5 en
Yorin is nog steeds overtuigd
van het concept. „Het is na
tuurlijk heel vervelend, je be
stelt een programma niet om
het te laten mislukken. Maar we
hebben Masterplan nog niet
opgegeven, we hopen de kijkers
langzaan maar zeker aan boord
te halen." John de Mol repte
twee jaar geleden al over Mas
terplan als ultieme opvolger
van Big Brother. Op dezelfde
dag dat hij het relatieprogram
ma Blind Vertrouwen, dat op
SBS 6 ook al geen hit werd, uit
riep tot 'speerpunt' van Ende
mol. De afgelopen tv-seizoenen
flopten ook al Endemol-formu-
les als Star Academy, de 'telen-
ovela' Bonbini Beach en D'r op
of d'r onder, de SBS-variant van
Idols.
„Daar staat tegenover dat En
demol nog altijd heel veel suc
cesvolle programma's op de
buis brengt", zegt Römer.
„Baantjer, Goede tijden, slechte
tijden, Miljoenenjacht en ga zo
maar door. Maar bij Endemol
willen we ook vernieuwen. Je
ziet dat op dit moment vooral
oude, vertrouwde genres ver
schrikkelijk goed scoren. Nieu
wigheid slaat op dit ogenblik
niet erg aan. Wij zouden ook
voor de gemakkelijke weg kun
nen kiezen door er de zoveelste
docusoap over een bekende
Nederlander tegenaan te gooi
en. Maar dan wordt het aanbod
wel erg eenvormig. Als je risi
co's durft te nemen, gaat er ook
wel eens wat mis."
De veronderstelling dat 'de ma
gie van John de Mol', die als
creatief topman bij Endemol
International zowel Masterplan
als Sterrenbeurs bedacht, wel
licht is uitgewerkt, bestrijdt Rö
mer fel. „Ik weet zeker dat hij
binnen twee jaar weer één of
twee gigantische successen op
zijn naam heeft staan."
Hilversum - De EO begint van
avond met het nieuwe pro
gramma Ik mis je, waarin nabe
staanden terugblikken op het
leven en de dood van overleden
dierbaren. Aan de hand van fo
to's, interviews en videomateri
aal wordt een zo betrouwbaar
mogelijk beeld geschetst van de
overledenen.
In de eerste aflevering vertelt
een 18-jarig meisje over haar
vriend, die stierf aan botkanker.
Marion Lutke, die eerder pro
gramma's presenteerde als
VrouwZijn, Man/Vrouw en
Jongleren, neemt nu de presen
tatie van Ik mis je op zich.
Is zij niet bang dat dit een goed
kope tranentrekker wordt?
„Nee, omdat ik denk dat het
een écht programma wordt,
waarin we ook de minder leuke
kanten van degene die overle
den is laten zien. Zowel positie
ve als negatieve dingen komen
aan bod. Het is geen program
ma waarin alleen 'oh wat was
het toch fijn en geweldig' een
plek heeft. Het wordt een op
recht programma. Als je daarbij
moet huilen is dat niet erg."
Marion heeft een pasklaar ant
woord op de vraag waarom dit
programma er gekomen is. „Ei
genlijk om drie redenen. Het
helpt de mensen om de dood
van hun geliefde goed te kun
nen verwerken. Ook is het een
soort herinnering, waar men
sen blijvend naar kunnen kij-
Hilversum - De KRO besteedt
ruimschoots aandacht aan de
totstandkoming van de musical
Hameien die volgende week
maandag start in de theaters.
De musical is gebaseerd op de
succesvolle jeugdserie Kunt u
mij de weg naar Hameien ver
tellen meneer, waarvan de KRO
45 afleveringen uitzond tussen
1972 en 1976. Zaterdag en zon
dag zendt de KRO speciale Ha
melenprogramma's uit op Ne
derland 1 en Nederland 3. Hier
aan voorafgaande is er deze
week in KRO's Kindertijd op
Z@ppelin dagelijks een kort Ha
meien-journaal te zien.
Hilversum - Nederlandse topar
tiesten gaan zondag chatten
met de luisteraars van Sky Ra
dio 101 FM. Voorafgaand aan
het Friends for War Child-con
cert zullen Marco Borsato, Ilse
DeLange, Blof, Acda de Mun-
nik, Van Dik Hout, Trijntje Oos
terhuis, Krezip en Ivar vragen
beantwoorden vanuit Ahoy' in
een speciale chatbox voor War
Child op www.skyradio.nl. Het
concert is uitverkocht, maar
Sky Radio heeft nog een paar
kaarten die te winnen zijn op
skyradio.nl. Bovendien maakt
één luisteraar kans op een
'meet greet' met alle arties
ten.
Presentator Marion Lutke: Je zou Ik mis je ook bunnen zien als een
eerbetoon aan degene die overleden is." Foto: GPD/CEES ZORN
ken. Je zou het ook kunnen zien
als een eerbetoon aan degene
die overleden is."
„Mensen hopen dat iemand
anders ook wat aan hun verhaal
hebben, ze willen anderen hel
pen. Dat doen ze vaak vanuit
hun motivatie als christen. We
wilden eerst een programma
met bijvoorbeeld ouders die
hun kinderen niet meer zien,
omdat ze ver weg wonen, of
omdat ze geen contact meer
willen. Maar dat vonden we ei
genlijk wel een beetje opper
vlakkig, we wisten ook niet wat
we er verder mee moesten. Het
gaat dan zo snel lijken op
Spoorloos, en dat wilden we
niet."
Zoals het de EO betaamt, heeft
het geloof ook een plek in het
programma. Dit gebeurt niet op
de belerende manier die de EO
nog wel eens wil toepassen, als
we Marion mogen geloven.
„Het geloof speelt wel een be
langrijke rol in het programma,
althans, zo belangrijk als het
voor de gast is. Het is niet 'het
was wel erg, maar God is goed'.
Dat willen we helemaal niet."
„We gaan de mensen absoluut
geen dingen in de mond leg-
Ester Looyen vermaakte zich wel in de Bachelor-villa, maar voelde zich niet prettig bij de conservatieve gedachte van 'mannetje werkt
vrouwtje thuis'. Foto: GPD/Cees Baars
gen. Het meisje in het eerste
programma heeft heel veel twij
fels gehad. Ze gaat bijvoorbeeld
niet meer naar de kerk. Maar
het gaat over héér geloof, héér
beleving en héér twijfels. Dat
zenden we uit." Toch wijst Ma
rion er fijntjes op dat mensen
die niet geloven naar alle waar
schijnlijkheid niet mee kunnen
doen aan het programma. „Ik
mis je is wat wij een 'verkondi
gend programma' noemen. Het
geloof speelt een rol, we willen
laten zien wat het geloof bete
kent bij een gebeurtenis als de
dood."
Net als bij haar vorige program
ma Jongleren, wordt ook Ik mis
je op locatie gefilmd. Het graf
van de overledene wordt bij
voorbeeld bezocht, of de nabe
staande gaat met Marion naar
plekken die belangrijk zijn ge
weest voor de overledene. Het
op locatie filmen was een be
wuste keuze. „Als je mensen in
de studio aan tafel uitnodigt,
komen ze op een vreemde plek.
Dat is iets minder veilig. Boven
dien ga ik meerdere dagen naar
de mensen toe, ik trek langer
met ze op. Dan gaan mensen je
ook echt kennen. Je krijgt wat
met ze. Dat vind ik heel pret
tig"
Rianne Vaartjes
Ik mis je, EO, Nederland 1,
22.40 uur
'Snollenfestijn' kopte een roddel
blad vorige week. 'De vrouwen
in de Bachelor zijn escortgids, in
gehuurd voor 500 euro per dag'.
Naast de tekst een foto waarop
ook het gezicht van deelneem
ster Ester Looyen prijkt. De onop
houdelijke aandacht van die kap
persbladen noemt de 31-jarige
Apeldoornse de grootste erger
nis die ze aan haar televisie-
avontuur met Neerlands be
kendste vrijgezel Roderick Hil-
horst heeft overgehouden.
door Jan van Mullem
Apeldoorn - Het heeft iets wan
hopigs: 25 single dames die via
een tv-programma 'aan de
man' proberen te komen. Oog
in oog met Ester Looyen wordt
het onbegrip alleen maar gro
ter. De vlotte, langharige en
goedgebekte Apeldoornse heeft
niet achter in de rij gestaan
toen de vrouwelijke schoonhe
den werden uitgedeeld. Zo'n
'lekker ding' - getuige haar
baan als productmanager van
een uitgeverij bovendien eentje
met looks én brains - hoeft toch
niet zelf op jacht? Of hoopt ze
via een glad en populair gesti
leerd amusementsprogramma
bekend te worden?
„Toen ik in februari werd ge-
scout via een kapper in Apel
doorn was mijn eerste gedach
te: God nee, iedereen zal den
ken dat ik desperaat op zoek
ben naar een vent. Later ver
dween dat idee. 'Wat kan mij
het schelen', zei ik tegen me
zelf, 'misschien is het wel een
leuke ervaring'. Uit de summie
re uitleg die ik van de scout
kreeg, kon ik opmaken dat het
geen ranzig programma zou
door Klaas Koopman
laren - „De omroepen interesseerden
zich niet voor de televisieprogramma's.
En dus niet voor de makers. Daarom
bestond er de eerste tien jaar ook geen
opleiding", zegt Leo Akkermans. Hij is
77 jaar, al sinds 1985 gepensioneerd.
Nu is zijn boek verschenen: Televisie,
beginjaren van een nieuw beroep.
„Daar is eigenlijk nog nooit over ge
schreven", zegt de oud-documentaire
makervan de KRO.
De eerste televisie-uitzending beleefde
Nederland op 2 oktober 1951. „Met eni
ge schroom kom ik uw huiskamer bin
nen", zei staatssecretaris Cals op de al
lereerste uitzendavond tegen de enkele
duizenden tv-kijkers. „Je zou toch
Hiep, hiep hoera hebben verwacht",
vertelt Leo Akkermans thuis in Laren.
Bijna niemand zag toen televisie zitten.
Minister-president Drees vond dat de
wederopbouw van Nederland niet ge
diend werd door mensen zevenhon
derd gulden voor een televisietoestel uit
de zak te kloppen. Een Philips-direc-
teur zag meer toekomst in de verkoop
van projectieapparaten. De bioscoop
wereld was tegen deze concurrent. En
zelfs de omroepen zagen weinig heil in
een radio met beeld. Maar de televisie
kwam er toch.
Toen Leo Akkermans in 1958 zijn studie
sociologie had voltooid, trad de jonge
doctorandus in dienst als documentai
remaker bij de AVRO, die hij twee jaar
later verruilde voor de KRO. „Het was
belachelijk dat je als academicus bij de
televisie ging werken", weet hij. Het
was ook een vreemd wereldje. „Vol
strekt gescheiden van de radio. Het
ontbrak aan iedere vorm van opleiding.
Je keek een tijdje bij collegés en dan
probeerde je zelf maar wat. Je deed een
voorstel en vervolgens maakte je een
programma. Niemand binnen de om-
roepleiding was geïnteresseerd. Het
was altijd goed, als er maar geen herrie
van kwam. Als de leden maar niet nega
tief reageerden."
Onderschatting van de televisiemakers
leidde dan ook op 29 november 1961
tot een algemene televisiestaking, ge
looft Akkermans. Het leek een looncon-
flict, maar de pijn zat veel dieper. Die
staking is de kern van Akkermans boek,
waarin hij dus de wording van een
nieuw beroep beschrijft: die van televi
siemaker.
Maar hij vertelt veel meer. Ook over de
revolutionaire omschakeling van film
naar video, hoe de NOS als monopolist
van de techniek aan de eigen bureau
cratie ten onder ging. En dat tv-pro-
grammamakers een stuk minder ver
zuild dachten dan hun werkgevers.
„Dus wat zouden ze zich druk maken
om Hilversum als ze hun arbeidsvreug
de ook in Aalsmeer konden halen." In
deze woorddocumentaire van feilen en
feiten, verzameld in eigen werkomge
ving, door middel interviews en speu
ren in archieven wil Akkermans ook
aantonen dat dit publieke omroepbe
stel zichzelf heeft overleefd..Alleen de
constructie van de zuilen is gebleven",
constateert hij.
Leo Akkermans in zijn eigen cinema, thuis in Laren.
De film is de oorsprong van zijn interesse in televisie,
die hem in staat stelde een nieuw beroep te leren.
Foto: Ton Kastermans
worden. Eerder sjiek, in een ro
mantische entourage. Net een
paar weken gratis vakantie. En
ach, misschien zou ook die ba
chelor best leuk zijn..."
Looyen maakte vervolgens in
druk tijdens een screentest in
Hilversum. „Ik spetterde van
het beeldscherm af, had een
verhaal te vertellen, paste in het
plaatje, zo werd me daar ver
teld." Na overleg met haar baas
over een 'spontane vakantie
met onbekende tijdsduur', ver
trok Looyen twee maanden la
ter samen met 24 andere sin
gles richting het Spaanse Mar-
bella.
Leuk koppie
De Apeldoornse overleefde de
eerste schifting. De nog altijd
achter de coulissen verblijven
de bachelor zette tien dames
meteen weer op het vliegtuig,
zonder dat zij 'de vrouwenvüla'
hadden bezocht. Diezelfde
avond zagen de singles hem
voor het eerst. „We moesten in
zijn villa om de beurt een trap
afdalen. Roderick stond bene
den voor een kerinismakingsge-
sprekje. Hij viel niet tegen. Leuk
koppie, vond bijna iedereen.
Hij reed motor - dezelfde als
ik - en was sportief. Alleen*
kwam 'ie ook wat krampachtig
over."
Afknapper voor Looyen per
soonlijk was dat hij een vrouw
wenste die 'er was als hij thuis
kwam'. En hij wilde een gezin
stichten. „Ik heb zelf een druk
ke baan, voel me niet prettig bij
die conservatieve gedachte van
'mannetje werken, vrouwtje
thuis'. Aan trouwen en kids ben
ik ook nog niet toe."
Dat zei ze Roderick niet, maar
de gedurfde openingszin 'Ben
jij net zo saai als je eruit ziet?'
had haar net zo goed een direc-
Hilversum - Het populaire tele
visieprogramma Idols van
RTL 4 is genomineerd voor de
Gouden TeleVizier-Ring 2003.
Andere genomineerden zijn Li
fe Cooking, eveneens van
RTL 4 en Hart in Aktie van SBS
6. Dat heeft de AVRO gisteren
bekendgemaakt. De gouden
ring is een publieksprijs voor
het beste televisieprogramma.
Niet alleen het programma,
maar ook de beide presentato
ren Irene Moors en Carlo Bosz-
hard van Life Cooking zijn
genomineerd. Zij maken kans
op de Zilveren TeleVizier-Ster
ren voor respectievelijk televi
sievrouw en televisieman van
het jaar. Vorig jaar wonnen
Moors en Boszhard de zilveren
sterren. Het duo ondervindt dit
jaar concurrentie van Hart in
Aktie-presentatrice Wendy van
Dijk, Anita Witzier van de KRO,
Jochem van Gelder van de
NCRV en Jack Spijkerman van
de VARA.
In de categorie beste jeugdpro
gramma's strijden Fox Kids top
20, het Klokhuis en het Jeugd
journaal.
Wie de uiteindelijke winnaars
worden, bepalen de kijkers die
hun stem kunnen uitbrengen
via speciale telefoonnummers.
De uitslag volgt vrijdag 24 okto
ber tijdens een gala-avond in
de Heineken Music Hall in Am
sterdam.
te verwijdering uit de villa kun
nen opleveren. Toch mocht ze -
zonder Roderick ooit een zoen
te hebben gegeven tijdens een
één op één-date - twee weken
blijven totdat het moment
kwam dat ook de Apeldoornse
met lege handen bleef staan tij
dens de 'rozenceremonie', een
teken dat de bachelor een
streep door een naam heeft ge
haald.
Verdrietig was ze niet om het
vertrek. „Zoals anderen die bij
kans compleet idolaat van Ro
derick waren, hem zelfs toezon
gen, heb ik nooit gereageerd. Ik
ben mezelf gebleven: soms kri
tisch en fel, soms nuchter, bijna
altijd gezellig. Dat zeggen mijn
vrienden ook nu ze me op tele
visie hebben gezien. Het doet
me goed de bevestiging te krij
gen dat ik me niet heb aange
steld."
Bedenkingen
„Ik had mijn bedenkingen toen
ik wegging: gaat dat goed, zo
veel vrouwen bij elkaar die
vechten om één man? Achteraf
is het meegevallen. Als een van
ons op date was, bleven we met
z'n allen wakker tot ze terug
kwam. Dat waren de leuke mo
menten in de villa. De kijker
heeft daar niets van meegekre
gen. Jammer. Een blik in de vil
la had een reëler beeld gegeven
van het sfeertje dan die dage
lijkse minuten waarin je voor
de camera werd getrokken. Dan
zeg je niet alles, blijft het opper
vlakkiger."
Ze heeft zich regelmatig ge
stoord aan het gedrag van 'en
kele dames'. „Steeds dezelfde
zeurpieten. 'Ik wil geen vlees, ik
ben vegetariër' of 'Hou er reke
ning mee dat ik niet rook'.
Word je op een gegeven mo
ment héél moe van. Irritanter
ert
waren de momenten voc*°
op date ging bij de make^ n
kapper en kleding. Er wapei
perkte tijd om iedereen f 3
maken. „Steeds waren hE*
zelfden die nooit tevreden!
ren met de kleur van de 1
schaduw of het uitgezoi
jurkje. Zaten ze daar twel
te stressen en te mopper) {j
met als gevolg dat een ai 1
wegens tijdgebrek in eeif>s
tiertje haar make up en l|nk-
moest laten doen.tie:
Sinds haar terugkomst iifo
derland heeft Looyen ge£!(
tact gehad met Roderick^
zover ik weet heeft niemi
hem nog gesproken. Wel
over hem in bladen, zien
pikante foto's. Ik mis he^
Best een aardige vent hoo 1
maar niet mijn type." Ee1
vriendin heeft ze wel aaij^
programma overgehoudisi
„Sabine - ook uit Apeldon.
was mijn kamergenoot i|jj
villa. We deelden een twu.
soonsbed. Vreemd, naasB.'
onbekende vrouw slapeen
het schept wel een bandje
Zwijgplicht 1
„Sabine heeft in de uitze
van vrijdag de villa verlat
zijn er nu nog drie. Ik vo(JJ
een hevige concurrentiet™
zegt Ester. Die gewonneï^
door Gwen, die vervolgejg.
relatie met de bachelor l^t
heeft SBS 6 inmiddels veer
Stilte. „Ik zeg niets." Wag*
de Apeldoornse haar mofa|
houdt, wordt snel duidelo 1
als de andere deelneemsjL'
heeft Looyen een contra^5
RTL 4 moeten ondertekef
Een van de bepalingen lu
uit de school klappen tof
boete van 45.000 euroM
den. Zoveel is het avoni
de Bachelor haar niet
Top 10 meest bekeken programma's
1. Studio sport (zo, 19u) NOS
2. Kopspijkers VARA
3. Ajax-Club Brugge NOS
4. Baantjer RTL 4
5. Spoorloos KRO
6. Journaal (zo, 20u) NOS
7. Deportivo la Coruna-PSV NOS
8. Goede tijden, slechte tijden RTL 4
Studio Sport zaterdag
Peter R de Vries
NOS
SBS 6
Top 10 meest bekeken kinderprogramma
1. Jeugdjournaal NOS
2. Klokhuis NPS
3. Haai henkie VPRO
4. Buurman en buurman VPRO
5. Sesamstraat NPS
6. Spullenbeesten VPRO
7. Kinderbevrijdingsfront VPRO
8. Blauw bloed VPRO
9. Braceface FOX Kids
10. Ernst, bobbie en de rest VPRO
Marktaandelen in
Nederland 1
Nederland 2
Nederland 3
RTL 4
RTL 5
Yorin
SBS 6
NET 5
V8
(12.4)
(17,8)
(7.4) +/-
(16,7)
(5.5) -
(5,9) -
(10,6)
(5.6)
(4,6) -
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Lfy
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers xt
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat
kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de rf'
aandelen van vorige week.