KUNST 8f CULTUUR Christina Aguilera gooit alles op haar stem Kamagurka verrassender dan slecht zingende Deelde; Bekend poppenspel in IJslands decor vscd Oeuvreprijs voor Van Dantz* Klassiekers voorzien van Nederlandse tekj Kleuren en knutselen in de Kin Overgave Pluk wordt verfilmd amsterdam - Regisseur Ben Sombogaart gaat het boek 'Pluk van de Petteflet' van Annie M.G. Schmidt verfilmen. Het wordt geen poppenfilm zoals eerder gepland stond, maar een film met echte acteurs. Alleen de dierenrollen worden vertolkt door handpoppen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van di gitale effecten. Sombogaart won vrijdag een Gouden Kalf voor zijn film 'De Tweeling'. De film over Pluk verschijnt rond Kerstmis 2004 in de bioscopen. Bedenker van Shrek overleden boston - De schrijver en illu strator van stripfiguur Shrek, William Steig, is in zijn woon plaats Boston op 95-jarige leef tijd overleden. Steig verkocht zijn eerste striptekening aan het tijdschrift New Yorker in 1930. Hij maakte in ruim zeventig jaar in totaal 1600 tekeningen en 117 omslagen voor het blad. Op zijn zestigste begon Steig kinderboeken te schrijven. Het boek 'Shrek' (1990) werd in 2002 verfilmd. Steig was nauw betrokken bij de verfilming van de avonturen van zijn groene monstertje. 'Shrek' won in 2002 een Oscar voor beste animatie film. Radiohead beste band londen - De Britse band Radio head is op de jaarlijkse uitrei king van de Q Awards voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste band ter wereld. De win naars van de onderscheidingen worden gekozen door de lezers van het Britse muziektijdschrift Q. Radiohead versloeg bands als Coldplay, Foo Fighters, Red Hot Chili Peppers en Blur. Extra concert van de Poema's amsterdam - De kaartverkoop voor het concert van de Poema's op 10 december in de Heineken Music Hall in Am sterdam liep zaterdagochtend zo'n storm, dat er een tweede optreden komt op 9 december. De band, die bestaat uit leden van Van Dik Hout en Acda en de Munnik, zou in eerste in stantie een eenmalig concert geven. De kaarten waren zater dag aan het begin van de mid dag al zo goed als uitverkocht en daarom is besloten een tweede avond te plannen. Na de optredens gaat 'de band die eigenlijk niet bestaat' weer uit elkaar. Van Zweden naar RFO den haag - Het Radio Filhar monisch Orkest heeft Jaap van Zweden gevraagd of hij Edo de Waart wil opvolgen als chef-di rigent. Van Zweden heeft in principe toegestemd. Zijn con tract met het Residentie Orkest, waarvan hij sinds 2000 chef-di rigent is, duurt tot 2005. Dat Van Zweden na een benoeming in Hilversum zijn werk in Den Haag zou voortzetten is vrijwel, uitgesloten. Hij is geïrriteerd over het ontbreken van een naar zijn mening constructieve samenwerking met het bestuur van het Haagse orkest. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Kamadeeldra' door Jules Deelder en Kamagurka, met Johan De Smet op piano en Ger Sax. Gezien: 4/10, Leidse Schouwburg. Jules Deelder kan heel veel din gen een beetje. Sinds eind jaren zestig schrijft hij gedichten. In zijn flinke stapel bundels zijn met een beetje zoeken mooie en komische teksten te vinden, maar een echte dichter is hij nooit geworden; misschien wil de hij dat ook niet. Vaak kiest hij voor de cabareteske oplos sing: één keer lezen en één keer glimlachen, dan weet je het wel. Vanaf zijn eerste werk maakt Deelder naam als performer, met zijn bijterige en grofgebek- te Rotterdamse voordracht in hoog tempo als unique selling point. Hij maakte al ruim tien theatershows, maar komt nog steeds over als een amateur die ondanks zichzelf op het podi um staat: jullie willen dit, voor mij hoejt het eigenlijk niet. De strakke pakken met bijpassend kapsel en schoeisel zijn het har nas dat zijn emoties binnen houdt en waar vanuit Deelder tegen zijn eigen verlegenheid in schreeuwt. De sprong van het Hilton maakte een eind aan de samen werking met Herman Brood en Bart Chabot. Deelder vond een nieuwe theaterkompaan in Ka magurka, de Vlaamse cartoon ist, tv- en theatermaker, en een bron van absurdisme die on danks een spectaculair hoge productie onuitputtelijk lijkt. Typerend - en een hoogtepunt van 'Kamadeeldra' - is het film pje waarin Kamagurka onder zoekt of vlees (in dit geval een pak filet americain nature) een boek kan lenen in de stadsbi bliotheekvan Gent. Na een paar prachtige inter views met bibliotheekbezoekers weigert de bibliothecaresse de Ludlum aan het vlees mee te geven. Zo zien we maar weer dat er nog veel discriminatie in tme bid (ing! de wereld is. iek Ondanks terugkerende (80 c werpen (zoals mismaaktcjke I sen) lukt het Kamagurka hoi verrassen, zowel in de iblje van zijn acts als in delen1 waarin hij ze presenteertiam] der recyclet zijn oude piistar heeft door zijn zonnebiWee lovertjes en veel versprefcha nog minder contact m(de, publiek dan vroeger. Hij eerder beloofd nooit in hL|_ ater te zullen zingen, mar1* dat nu toch, en dat is een^g| plan. Waarom staan die tweeiiEsc elkaar op een podium? Rjiett 1 seks is als onderwerp inlinn geval een gemeenschapjvijf j favoriet en ze mogen ooióen 1 samen lekker smerig doadoll de lunchende zangers veirige ze een appel en een bimet zorgvuldig gekauwd ovjbegi eerste rijen. Als Kamaguriesdi paar oude gedichten vanfcont der voorleest, klinkt dai doll rechte waardering in dolde. legt er een soort humor iijen, i die dichtbij de zijne komtialde [Vol jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Een sprookje van steen' door Vïrga Lipman. Regie: Mark Kingsford. Spel: Vïrga Lipman, Eric-Jan Lens. Muziek: Bart van Helsdingen. Gezien: 5/10 Leidse Schouwburg, Leiden. Theatermaker en poppenspeler Virga Lipman gaat al jaren op een speelse manier met ernsti ge kinderonderwerpen om. In 'Soep met een vork' beleefde het publiek de oorlogservarin gen van het meisje Jelena. En tijdens 'Mijn moeder is van wa ter' voelde je wat het betekent als je één van je ouders kwijt bent geraakt. Lipman zoekt haar onderwerpen vaak over de grens, in andere culturen. Een bezoek aan, IJsland inspireerde haar tot 'Een sprookje van steen' dat gisteren in de Leidse Schouwburg in première ging. 'Een sprookje van steen' is een muzikale voorstelling waarbij muzikant Bart van Helsdingen, die vooraan op het podium zit, met zijn slagwerk een geheim zinnige, vulkanische wereld op roept. Hij laat water klotsen, geisers spuiten, rotsblokken schuiven, lava glibberen, wind gieren en vuur knetteren. In dit onheilspellende land schap kampeert Lars (een le vensgrote pop door Virga Lip man bespeeld) met zijn vader (door Eric-Jan Lens). Ze hebben elkaar lang niet gezien, want de vader van Lars woont in IJs land. Tijdens hun kampeer- tocht gaat Lars 's nachts op on derzoek uit. Hij zoekt de reuzen die volgens zijn vader onder de grond leven. Dat levert span nende momenten op. Want zou Lars ze kunnen vin den? En hoe reageren de reuzen op zo'n indringer, al is het een onschuldig jongetje? En net als bij eerdere voorstellingen zijn er grappige of vertederende ontmoetingen met dieren, zoals de papegaaiduiker en het lam metje. Die werken goed als emotionele bliksemafleider voor als het bijna té spannend wordt. Zoals veel kinderen praat Lars tegen deze beesten en laat ze voelen wat hij voelt, of denken wat hij denkt. Lipman gebruikt in haar voor stellingen vaak dezelfde ver haallijnen en wendingen. Ze weet inmiddels heel goed wat wérkt en wat niet. Maar in 'Een sprookje van steen' blijkt dit toch geen garantie. Het serieu ze thema dat Lipman aansnijdt - het weerzien met een vader die in het buitenland woont - wordt niet erg grondig uitge werkt. Dat Lars aan het slot be sluit dat hij thuis een foto van zijn vader boven zijn bed zal hangen, is niet echt overtui gend. Want waar komt die plot selinge acceptatie vandaan? Ge lukkig maakt de muziek, het prachtige IJslandse rotsdecor en het fantasievolle (poppen) spel veel van dit kleine gemis aan verhaallogica goed. Nederlandse Dansdagen startsein voor Dansweek iy Maastricht - Choreograaf Rudi van Dantzig heeft zaterdag avond de Oeuvreprijs van de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies (VSCD) ontvangen. Hij kreeg de prestigieuze prijs voor de grote bijdrage die hij in zijn carrière heeft geleverd aan de podium kunsten. De VSCD Dansprijzen werden zaterdag voor de twin tigste keer uitgereikt tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht. Van Dantzig werd geëerd met een speciale hommage van zijn eigen choreografie van het pas de deux 'Lommer' door het Na tionale Ballet. Naast de Oeuvreprijs was er ook de uitreiking van de zoge heten Zwanen. De Zwaan voor beste dansprestatie ging naar Linhares Junior voor zijn optre den in 'Spel zonder woorden' van het Tilburgse dansgezel schap RAZ. De jury omschreef hem als een 'opmerkelijke verschijning in de Nederlandse danswereld'. „Door zich als danser niet te verschuilen achter lichamelijke perfectie maar zich met li chaam, hart en ziel in te zetten voor de rol die hij danst, weet Junior fascinerende personages te creëren." De Zwaan voor de beste dans- productie was voor Nederlands Danstheater II voor 'Subject to tik: pel Change' en 'Shutters Shuj>e 1 gens het juryrapport latjjg( programma's zien hoe fgj schap en choreografen elPPI ten als de muziek, danserJeb en decor laten samenkonJen zo zorgen voor een bijzqJ31 en intieme avond. pn De Gouden Zwaan, befti voor een danser die een «hel wekkende prestatie heefÊerI verd gedurende zijn oie loopbaan, ging naar S? ni Sylve. Zij is danseres brrP Nationale Ballet. De IPrs landse Dansdagen vormer startsein voor de Danswef Ti onder meer in de Pe i Schouwburg en het LAKt^aa tot activiteiten leidt. i11 door Louis du Moulin Rotterdam - In haar videoclips de ontembare geile tante, op het podium vooral de veelzijdi ge superstrot. Christina Aguile ra (22) maakt duidelijk onder scheid tussen hoe ze op afstand tot de verbeelding wenst te spreken en op welke manier ze in levenden lijve denkt te moe ten bekoren. Het uitverkochte Ahoy' werd vrijdagavond dan ook eerder geconfronteerd met een zich achter elkaar in het zweet zingende Xtina dan met de intussen veel vertrouwdere Dirrty Girl. „'Stripped' mag de titel zijn van mijn laatste album, het bete kent niet dat ik ook uit de kle ren ga", riep de thans donker harige Aguilera halverwege haar naar dat hitgevoelige visite kaartje vernoemde show de 11.000 fans voor alle zekerheid toe. Het overgrote deel zal van haar ook geen echte striptease hebben verwacht, maar wel meer uitdagend spektakel dan ze voorschotelde en veel min der geforceerde stemacroba tiek, die feitelijk duurde tot en met haar enige toegift 'Beauti ful'. Door zich tijdens dit eerste ei gen concert op Nederlandse bodem zo nadrukkelijk te pre senteren als serieuze balladzan- geres, haalde ze nogal eens de vaart eruit. Al die slepende vo cale krachttoeren (waaronder het op zich fraai uitgevoerde 'Impossible' van haar muziek- vriendin Alicia Keys) werden best gepruimd door het jonge (vrouw)volk, maar dan toch wel in de hoop op flitsender, hitsig- er voortzettingen. Groot was dan ook de publieke ontlading toen La Aguilera ein delijk de remmen los gooide met 'Lady Marmalade', uiter aard zonder de collega-vedet ten Lil' Kim, Mya en Pink met wie ze deze Labelle-klassieker twee jaar geleden nieuw leven inblies. Christina Maria Aguilera mag dan reeds meer dan haar halve leven ambitieus showbizzen en sinds 'Genie In A Bottle' (1999) mega-ster zijn, volleerd is ze nog zeker niet. Met Madonna, met wie ze als dé vrijgevochten meid van haar eigen generatie veelvuldig wordt vergeleken, heeft ze dan wel eenzelfde ko lossale wil om te slagen ge meen, ten opzichte van The Material Girl blijft Xtina nog flink in gebreke qua raffine Christina Aguilera op het Rotterdamse podium. Foto: ANP/Robert Vos ment en allure. Afgezet tegen haar soms bijna robotachtige rivale Britney Spears gaat er van Aguilera be slist meer warmte uit. Maar in haar tropisch getinte (Spaans talige) avontuurtj es legt ze - dochter van een Ecuadoriaanse vader en een Ierse moeder - het toch af tegen de van nature temperamentvoller Columbi- aanse 'buikzangeres' Shakira. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Muziek voor miljoenen (maar weten de miljoenen dat wel?)' door Jan Rot. Aan de vleugel: Jakob Klaasse. Gehoord: 4/10, LAKtheater, Leiden. Nog te horen: 6/11, Parktheatèr, Alphen a/d Rijn. Hij begint met een lang gedicht, een liefdesverklaring voor zijn meisje, maar meer nog voor zijn moedertaal, het Neder lands. Jan Rot heeft zich voor genomen om de komende veer tig jaar alle mooie muziek van Nederlandse teksten te voor zien en de titel die hij zijn derde programma heeft meegegeven, tekent heel aardig de sfeer die hij op wil roepen. Muziek voor miljoenen, oude en nieuwe klassiekers van Bach tot Bacha- rach, worden door Rot van hun stof ontdaan en liefdevol opge wreven, maar hij zorgt zorgvul dig voor een lichte toets. De ironie is nooit ver, het moet wel leuk blijven. En als een lied al eens wat ernstiger is, dan wordt het ingebed tussen materiaal dat lichter van toon is of voor zien van gezellig commentaar. Rot is geniaal in zijn eerste re gels. 'Wie wandelt ziet meer dan wie rijdt', 'God sta me bij als je me de deur wijst' of 'Zoek je iets om mee te spelen, neem een jojo of een beer' zijn zinnen die je onmiddellijk op scherp zetten en het lied insleuren, maar de allermooiste zinnen en woordspelingen geeft hij in de meesterlijke omtaling van 'Send in the clowns' ('Waar blijft de lach'): 'Isn't it rich, are we a pair' wordt 'Johnny en Rijk, een paar apart' - Nederlandser kan niet. Rot is van huis uit, of mis schien moet je zeggen in een vorig leven, popmuzikant ge weest, en dat maakt dat ook bij Schubert de swing nooit ver weg is. Zo wordt in 'Vakantie', oorspronkelijk 'Das Wandem', het eerste lied uit 'Die schone Müllerin', het montere mars tempo bij hem net iets krokan ter en knapperiger, waardoor het bepaald beter verteerbaar is dan het origineel. Maar zijn versies van de klassie ke liederen gaan ook wel eens verder dan een lichte sfeerver andering. In 'Erlkönig' wordt de pianopartij waargenomen door de metronoom, en dat is een handige vondst, maar daardoor is het wel lastiger om op toon te blijven. Bovendien houdt Rot het tafereel van de vader die met zijn kind op de stang door de avond fietst, niet vol. nig' wordt 'Oom Harrii pederast, de vader is iets deplichtig, de suspenst dampt. Veel beter, ook helemaal losgeslag 'Café Maria', waar het pi pe van de kroegloper, 'ee die voor de stilte vlucht' heeft genomen van het Ai ria. Pianist Jakob Klaasse het handig met steeds versieringen naar de gi van het jazz-domein. Eigenlijk was er maar één in het programma dat ik had willen missen. Mete de pauze leest Rot voor - gen werk: een nogal baar-verhaal met meer dan de buitenstaander dat forse intermezzo samenzweerderige verssfeer, die hij prachtig weet op te Vogelgeluiden in de Noordwijkse bibliotheek noordwijkerhout - Het gezicht van Bl0f, Paskal Jakobsen, vertolkt vol overgave een van de vele succes nummers. De op dit moment succesvolste band van Nederland speelde zowel vrijdag als zaterdag in De Schelft in Noordwijkerhout. Over beide dagen trok de band ongeveer 5000 bezoekers. Foto: Eric Taai noordwijk - Kleuren, knutse len, schminken, speurtochten. In opqnbare bibliotheken en boekhandels wordt dezer dagen in het kader van de Kinderboe kenweek zo'n scala aan activi teiten afgewerkt, dat bijna ver geten zou worden dat het om lezen gaat In de Noordwijkse bibliotheek stond zaterdag een zogeheten kinderboekenbos- feest op de agenda. De schrijf sters Annemarie van Haringen en Ditte Merle waren te gast. En daarnaast kon uiteraard een uitgebreid programma worden afgewerkt. Met als bijzonder heid 'vogelgeluiden herken nen'. Het thema van de Kinder boekenweek is dit jaar immers 'Diep in het bos'. Er zijn de hele week in de Leid se regio nog volop activiteiten. Michael Dudok de Wit, teke naar van het prentenboekje dat speciaal ter gelegenheid van deze Kinderboekenweek is ver schenen, is vanmiddag van 16.00 tot 17.00 uur bij boekhan del Kooyker in Leiden te gast. Schrijver Paul van Loon komt woensdag 15 oktober om 11.30 uur signeren bij boekhandel De Onder meer in de Noordwijkse bibliotheek werd afgelopen weekeinde aandacht besteed aan de Ki^ boekenweek. Foto: Eric Taal kenfeest. Drie schrijvers lP vertellen over hun werk. p1 prr |n> Kier in Leiderdorp. In de cen trale bibliotheek van Leiden is zondag 12 oktober van 12.00 tot 17.00 uur een groot kinderboe-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12