De fascinatie van Peggy Olislaegers
Kleinkunst voor kinderen
Kicks - als in een niet te
stuiten stroomversnelling
Workshop in het LAK
Dansweek 2003
in het teken
van Muziek
Programmma Dansweek
in Leiden
Objectworkx Dansfilms van Dansgroep Krisztina de Chatel
Leidse Schouwburg
door Maarten Baanders
Afsluiting Dansweek met onder andere choreografiespel en
bruisend feest
Leidse Schouwburg
Vanuit de bijzondere bewegingstechniek waar de choreo
grafieën van anoukvandijk dc op gebaseerd zijn, geven
Jack Galagher en Nina Wollny in het kader van de Dans
week op zaterdag 11 oktober een workshop. Er wordt ge
werkt aan de hand van Amour Fou en Am I Out, stukken
die anoukvandijk een dag eerder en later op de avond zelf
zal opvoeren in het LAK.
Aanmelden voor de workshop: ma t/m za 14-16.30 uur,
tel. 071-5124890.
„Zonder publiek bestaat een thea
termaker niet. Ik bedoel niet dat ik
alleen maar doe wat de mensen
willen zien. Het gaat om de dia-
loog. Tijdens het maken van een
voorstelling ga ik uit van mijn ei
gen fascinaties, van dingen die mij verbazen.
Als ik zelf als toeschouwer in het theater zit,
beleef ik de mooiste momenten als ik geraakt
word, als ik de sensaties onderga die een kun
stenaar in zijn voorstelling heeft verwerkt. Als
ik zelf op het toneel aan het werk
ben, voel ik het als een voorrecht
dat ik mijn fascinatie aan de men
sen kan tonen en met hen kan de
len."
Als er iemand doordrongen is van
de eenheid tussen publiek en the
atermaker, dan is het Peggy Olis-
laegers. Op de laatste dag van de
Dansweek, zondag 12 oktober, is
zij in Leiden de spil. 's Middags
staat jaar jeugdvoorstelling 'Beter
schap' (vanaf 4 jaar) in het LAK-
theater. Aan het eind van de mid
dag verzorgt ze de aanloop tot het
slotfeest door met het publiek in
de Leidse Schouwburg aan een
kleine choreografie te werken.
Haar fascinatie voor het publiek bracht Olis-
laegers ertoe niet alleen theater voor volwas
senen te maken, maar ook voor kinderen.
Van 3 tot en met 12 oktober 2003 vindt door heel Nederland
de derde editie plaats van de Dansweek, het jaarlijkse evene
ment dat de Nederlandse dans in de schijnwerpers zet. In de
Dansweek, een initiatief van de Collectieve Danspromotie,
werken theaters en gezelschappen samen aan een uitbundig
dansprogramma met extra veel voorstellingen en speciale ac
tiviteiten.
De Nederlandse Dansdagen op 3,4 en 5 oktober in Maastricht
vormen weer de feestelijke opening van de Dansweek 2003
met een programma van hoogtepunten uit het dansaanbod
van het voorgaande seizoen. Vervolgens zijn in heel Neder
land - ook in Leiden - meer dan 70 dansvoorstellingen te zien
hetgeen een aanzienlijke groei in activiteiten laat zien ten op
zichte van vorig jaar
Na het thema Idolen van de Dans in 2002 staat voor de ko
mende editie Dans Muziek centraal. Muziek maakt een be
langrijk deel uit van vrijwel alle dansvoorstellingen en speelt
een vooraanstaande rol bij de beleving van de voorstelling
door het publiek. De dansgezelschappen en podia organiseren
rondom de dansvoorstellingen openbare muziekrepetities,
een interview met de componist, live muziek in de foyer etc,
om de muziek van een dansvoorstelling in een bijzonder dag
licht te zetten.
DONDERDAG 9 OKTOBER
Leine Roebana - Turings Tijgers
Leidse Schouwburg
VRIJDAG 10 OKTOBER
Anoukvandijk dc - Amour Fou
LAK theater
ZATERDAG 11 OKTOBER
Workshop onder leiding van Anoukvandijk dc
LAK theater
Danscombinatie 4 - KICKS
Leidse Schouwburg
ZONDAG 12 OKTOBER
Peggy Olislaegers - Beterschap
LAK theater
Het choreografenduo Harijono Roebana en Andrea Leine zet met Turings Tijgers na eerdere meer ingetogen en naar binnen gekeerde producties de deuren wijd open en laat lucht, licht,
kleur, sensualiteit en humor toe. De wijze waarop de live spelende musici van het Maarten Altena Ensemble in de choreografie zijn opgenomen is spannend en komisch. Te zien op 9 okto
ber in de Leidse Schouwburg. Foto: Deen van der Meer
„Voor kinderen is theater nog niet vanzelf
sprekend. Ze worden niet geremd door res
pect voor dansers, spelers, kunst. Ze willen
direct geraakt worden. Om dat te bereiken
moet ik puur zijn. Die puurheid kan ik alleen
uit mezelf halen. Het contact met kinderen is
heel direct. Ze ademen mee, leven mee. Je
merkt het als ze plotseling stil zijn. Stefan
Ernst, een van de dansers in 'Beterschap',
had nog geen ervaring met kinderen, maar hij
voelt zich gevoed door dit publiek. Mijn fasci
natie voor kinderen is de kem voor 'Beter
schap'. Het speelt in een ziekenhuis, maar
gaat niet over dokters, verplegers, ziek zijn.
Het gaat over hoe kinderen daar hun omge
ving ervaren en onderzoeken. De medische
wereld heeft iets ondoorgrondelijks. Je be
grijpt niet wat medici doen. Je voelt je als een
kind als je daar ligt. Uit dit besef kwam het
idee voor 'Beterschap' voort. Ik maak geen
pure dans, maar meer kleinkunst voor kinde
ren, met dans, zang en spel over alledaagse,
gedeelde emoties. En ik vind het belangrijk
dat men persoonlijkheden te zien krijgt. Ik
vraag van de dansers dat ze zich als acteurs
inleven, dat ze weten wat ze zeggen en wat de
drijfveer van hun bewegingen is. Ze moeten
het ziekenhuis ruiken, de zuster horen lopen,
pijn voelen. Dan pas krijg je echt spel. Ik
houd van mensen van vlees en bloed op het
podium."
Ook de afsluiting in de Leidse Schouwburg
berust op Olislaegers' overtuiging dat theater
makers en publiek veel kunnen delen. Ze
heeft een korte choreografie gemaakt. Deze is
zo gecomponeerd dat mensen uit het publiek
die dat willen het in twintig minuten kunnen
leren. „Veel mensen denken: dat kan ik niet,
ik heb nooit gedanst. Maar ze zullen verrast
worden! Ik speel in op het dansgevoel dat ie
dereen heeft. Het spel is een opmaat voor de
afsluiting met een feestband. De bewegingen
zijn zo gekozen dat ze dichtbij het gevoel
staan dat mensen
hebben bij een
feest. Zo wil ik de
mensen iets laten
proeven van het
ambacht van de
danser en van het
maken van een
choreografie."
Het idee voor dit
spel komt van de
directeuren van
LAKtheater en
Leidse Schouw
burg, Roland Hel-
mer en Bart van
Mossel. „Het is
bijzonder dat ze
de handen ineen
geslagen hebben
om te bepalen
wat ze van de
Dansweek gaan
maken. Ik vind
het geweldig als
derwijs een speciaal door Peggy Olislaegers ge
maakte choreografie en gaat, samen met de pro
fessionele dansers en op muziek van de band
Till Midnight, aan het dansen. Daarna gaat, als
vanzelf, het toneel van de schouwburg over in
de dansvloer.
Voor dat slotstuk zijn beslag krijgt, schittert Kris
ztina de Chatel met haar dansgroep. De van ori
gine Hongaarse staat in Nederland al een kwart
eeuw aan de top van de moderne dans, was dik
wijls prominent aanwezig in het LAKtheater,
maar vereert nu eindelijk de schouwburg ook
eens met een bezoek. De koningin van de mini
mal dance brengt een programma dat meteen
ook kenmerkend is voor haar veelzijdigheid.
De film Blindside Block speelt zich af op het veld
van de Amsterdam Crusaders. De dansers van
De ChStel en de spelers van het American Foot
ball team zoeken de confrontatie. Opmerkelijk
genoeg lijken er meer overeenkomsten te zijn
dan verschillen tussen de dansers enerzijds en
de beoefenaars van deze keiharde contactsport
anderzijds.
In Stalen Neuzen gaat Krisztina terug naar haar
geboortegrond. Haar dansers wervelen dan over
de bruggen die Boeda over de Donau met Pest
verbinden, dan weer over de velden van het
platteland. Ton van Brussel, oud-hoofdredac
teur van het Leidsch Dagblad, neemt na afloop
van de voorstelling Krisztina de Chatel aan de
hand voor een gesprekje dat voert langs de
hoogte- en dieptepunten van haar carrière.
theaterdirecteuren met een artistiek idee ko
men. De dialoog met theaters is belangrijk
voor me. Als een theater alleen maar een
plaats is waar je je kunstje mag laten zien,
voel je je eenzaam in zo'n gebouw. Dan is het
geen huis. Door dit soort initiatieven wordt
een theater een huis, waar je spannende, bij
zondere, eenmalige dingen kunt meemaken."
door Ad van Kaam
Vijfien dansers op zoek naar de ultieme kick.
Naar het moment dat de adrenaline als een niet
te stuiten stroomversnelling door de bloedbanen
dendert. Streetdancc, breakdance, hiphop, mar
tial arts, skate dance - waarlijk alles wordt uit de
kast gerukt om een optimaal effect te bewerk
stelligen, om die Kicks ook daadwerkelijk met
een hoofdletter te kunnen schrijven.
Drie gezelschappen, AYA, ISH en
MEEKERS, presenteren ieder op ei
gen wijze een spetterende dansvoor
stelling met als gezamenlijk uitgangs
punt die kicks. Het is voor de vierde
keer dat een dergelijke danscombina
tie voor het voetlicht zal treden, in
Leiden op zaterdag 11 oktober in de
Schouwburg. De doelgroep is dit
maal, het behoeft nauwelijks betoog,
de jeugd vanaf 12 jaar. Het gaat per
slot van rekening over kicks, niet
waar. Hoewel, kreeg Mick Jagger der
tig jaar geleden al niet zijn kicks er
gens halfweg op Route 66?
De afsluiting van de Dansweek in Lei
den belooft een waar spektakel te
worden. De bezoekers van het LAK
theater en die van de Schouwburg
komen bijeen voor een choreogra
fisch spel, een Leidse variant op het
in Parijs en Brussel zo populaire Bal
Moderne. Het publiek leert spelen-