GESPREK VAN DE DAG Moderne kijk werd Zarife fataal Onderzoek naar e-mailen: wereld is ook klein op interne Zigeunerbruid wil niet trouwen Zinloos geweld maandag 29 SEPTEMBER DAGELIJKS LEVEN i<T Nuo Hët coNJcEpr, Ifoon. MENSELIJK De 114-jarige Japanner Yukichi Chuganji is gis teravond OVERLEDEN. De Japanner was volgens het Guinness Book of World Records de OUD STE MAN ter wereld. Zijn familie maakte Chu ganji's overlijden be kend. De voormalige zij derupskweker woonde met zijn 72-jarige doch ter in Ogori, 890 kilome ter ten zuidwesten van Tokyo. Hij heeft zijn laat- ste jaren in bed doorge bracht. Chuganji at graag rijst met rund- en var kensvlees en misosoep. Hij dronk elke dag melk, maar nooit alcohol. De oudste mens ter wereld woont eveneens in Japan. De Japanse Kamato Hongo werd twee weken geleden 116 jaar oud. Ja pan heeft ongeveer 20.000 inwoners van boven de honderd. Het land kent de hoogste levensver wachting voor beide geslachten: 85,23 jaar voor vrouwen en 78,32 jaar voor mannen in 2002. Het Japanse eten, dat weinig vet en veel vis bevat, zou wel eens het geheim daarachter kunnen zijn, den ken wetenschappers. Foto: Reuters De Australische zangeres KYLIEMINOGUE heeft de Britse politie gevraagd honderden DREIGBRIE VEN die ze heeft gekregen te onderzoeken. Het ma nagement van Minogue heeft een klacht inge diend. Dat stond zaterdag in de Sun. De krant ba seert zich op politiebron nen. De Sun meldde dat de brieven, met poststem pels uit West-Engeland, naar het Londense kantoor van Minogue's platen maatschappij EMI werden gestuurd. Ook kreeg de zangeres en voormalig so apster dreigpost thuis op haar deurmat in Londen. Een woordvoerder van Scotland Yard zei dat de politie in West-Londen een mogelijk geval van pesterij op 18 september onderzoekt. Er is nog nie mand aangehouden. sibiu - Huilend verlaat de 12-jarige dochter Ana Maria van de in 1997 overleden zigeunerkoning Ion Cioaba de kerk in de Roemeense plaats Sibiu. Ze had daar in het huwelijk moeten treden met een door haar familie uit gekozen 15-jarige jongen. De bruiloft was groots opgezet en zou drie dagen duren in de aanwezigheid van zo'n 400 gasten. De jonge bruid, gehuld in een peperdure jurk, gaf voor het altaar echter te kennen niet te willen trou wen. Familieleden wisten haar te kal meren en over te halen het huwelijk toch door te zetten. Zonder haar kers verse echtgenoot aan te kijken, trouw de de zigeuner-prinses alsnog. Foto: Reuters De theorie dat de wereld klein is en vrijwel iedereen via zes tussenpersonen met elkaar is verbonden, blijkt ook op te gaan voor e mail contact. Meer dan 60.000 vrijwilli gers uit 166 landen deden mee aan een onderzoek naar de weg die communicatie via internet aflegt. De onderzoekers aan de universiteit in Columbia gingen ervan uit dat iedereen ter wereld via gemeenschappelijke bekenden elkaar kan bereiken. Ze vroegen deelnemers aan het onderzoek een e-mail te versturen naar een van achttien personen in dertien landen zonder dat ze van hen een e-mailadres hadden. Ze moesten hun elektroni sche boodschap versturen naar iemand van wie ze dach ten dat hij dichter bij de beoogde ontvanger stond dan zijzelf. Onder de ontvangers was een hoogleraar in de Verenigde Staten, een Noorse dierenarts en een Indiase specialist in technologie. Uit het onderzoek blijkt dat een boodschap vijf tot zeven stappen nodig heeft om bij de 'geadresseerde' uit te ko men. Mannen zoeken vooral mannen op als volgende tussenpersoon, terwijl vrouwen hun post eerder naar üi vrouwen versturen. De korste links liepen via profess u: nele relaties, terwijl een familielid of vriend een slech ai tussenstap blijkt te vormen. De resultaten van het on te zoek worden gepubliceerd in het Amerikaanse tijdsei n Science. De theorie dat iedereen ter wereld via ongevi je zes tussenpersonen met elkaar is verbonden, stamt vfla 1967. Een Amerikaanse onderzoeker voerde toen een p soortgelijk onderzoek uit met 'ouderwetse' post. Daa ri bleek dat boodschappen ongeveer zes tussenpersont v nodig hadden om hun doel te bereiken. DPA Zarife werd het slachtoffer van een botsing tussen culturen waarover we in Nederland volgens betrokkenen het liefst het zwijgen toe doen. Het slachtoffer van een behoudende I vader die zijn dochter volgens de wetten van de islam wilde grootbrengen, terwijl zij zichzelf meer thuisvoelde in de westerse cultuur. Op de foto wordt het contrast tussen de e islam en het westen symbolisch in beeld gebracht. De vrouw op deze foto van een markt in Den Haag is overigens niet Zarife. Foto: GPD Zarife (18) uit Almelo werd vorige maand door haar vader vermoord. Steeds vaker komen al lochtone meisjes of jonge vrouwen in botsing met de traditionele opvoeding. De school van Zarife vindt het tijd voor een openbaar debat. Zarife ging afgelopen zomer mee op vakantie naar Turkije. Zo wilde haar vader dat graag. Net zoals haar vader meer dingen wilde die Zarife niet altijd zag zitten. De verhouding tus sen vader en dochter was dan ook al enige tijd gespannen. In Turkije kwam het tot een esca latie met dramatische afloop. Aanleiding was het zoveelste conflict over het huishouden. Zarife wilde boos de woning uit lopen, toen vader plotseling zijn jachtgeweer pakte en schoot. De jonge vrouw overleed korte tijd la ter in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Vader, aanvankelijk in paniek gevlucht, meld de zich alsnog bij de politie. Sinds half augus tus zit hij in een Turkse cel. De moord (of doodslag) op Zarife is in de Turkse gemeenschap van Almelo een publiek geheim. Daarbuiten is het stil. De Twentse po litie doet er het zwijgen toe. Tot ergernis van de school van Zarife, het Van Rhijn College (onderdeel van het ROC Twente Plus). Hier volgde het meisje de mbo-opleiding zakelijke dienstverlening, op het hoogste niveau 4. „Ze was een goede leerling", zegt directeur Jaap Krikke. „Ze was laag ingestroomd, maar had zich flink opgewerkt. Op school was lange tijd niet duidelijk dat Za rife thuis onenigheid had over de opvoeding. Haar ouders wilden graag dat hun dochter volgens de orthodox-islamitische opvattingen opgroeide. Ze droeg daarom een hoofddoekje. De strenge regels van thuis begonnen steeds meer te knellen. Vorig jaar kwam Zarife plotse ling niet meer op school. Korte tijd later werd duidelijk waarom. Ze was van huis weggelo pen. Gevlucht naar een Blijf-Van-Mijn-Lijf huis in de buurt van Ede. „De mensen hier stonden perplex zegt Krikke. „We hadden tot dat moment nooit iets gemerkt van de proble men." Zarife meldde zich op haar vlucht bij de politie en die adviseerde haar om geen contact meer met haar vader te hebben. In haar eigen be lang, zo begrepen ze op school later. Intussen opende vader de jacht op zijn dochter. Hij had lucht van haar verblijfplaats gekregen, reden voor Zarife om te verhuizen naar een ander Blijf-van-Mijn-Lijf-huis in de buurt van Venlo. Maar ook daar was ze niet veilig. De familie organiseerde een soort klopjacht. In super markten werden briefjes met haar foto opge hangen, met de vraag: wie weet waar dit meis je is? Zarife belde twee keer met school, weet Krik ke. „Ze vroeg ons om haar diploma's te sturen naar een postbus in Venlo. De tweede keer wilde ze zich laten uitschrijven. Ze wilde daar een nieuw bestaan opbouwen. Haar vader heeft later nog de boeken bij ons ingeleverd." Van een ander leven kwam niets terecht. Va der en dochter kregen weer contact met el kaar. Hoe de relatie zich daarna ontwikkelde, is onduidelijk. Zarife ging uiteindelijk, al dan niet onder druk gezet, mee met haar familie op vakantie in Turkije. Een vakantie met een dramatische afloop. Krikke is nog altijd verbijsterd over de plotse linge dood van zijn oud-leerling. En over de stilte daarna. Van de politie, waarmee tijdens de vlucht van Zarife contact is geweest, hoor de hij niets meer. In de krant las hij er geen letter over. „Het is erg merkwaardig dat er in het openbaar niet over gesproken wordt. An dere scholen moet hier ook mee te maken hebben, dat kan niet anders. Maar je hoort ze er niet over. Ik vind dat we in Nederland hypo criet omgaan met dit soort problemen. Er wordt geen normale discussie over gevoerd, net zoals dat tot voor kort gebeurde met kin dermishandeling en geweld achter de voor deur. Ik vind dat een slechte zaak. Hoe spasti- scher je ermede omgaat, hoe langer dit gedrag blijf bestaan. Als dit een Nederlands meisje was overkomen, was er veel meer ruchtbaar heid aan gegeven." Krikke benadrukt dat het op zijn school, waar 10 procent van de 1200 leerlingen allochtoon is, geen schering en inslag is. „Het is absoluut niet zo dat we dus problemen hebben met al lochtone leerlingen. Met 99 procent van hen gaat het uitstekend. Wij willen de Turkse va ders niet neerzetten als brute, gewelddadige mannen. We horen - zeker na de door van Za rife - heel veel Turkse meisjes zeggen dat ze zo'n lieve vader hebben. Maar soms gaat de opvoeding een grens over. Dat zou je met el kaar ter discussie moeten stellen. Als Turkse ouders graag willen dat hun kind met een isla mitische jongen thuis komt, prima. Dat ge beurde tot voor kort ook in Nederlandse ka tholieke of protestante gezinnen. Maar als ou ders dat met ongeoorloofde middelen willen doordrukken, dan is dat wel een probleem." Krikke: „Het moet maar eens afgelopen zijn met het stilhouden van dit soort incidenten. Natuurlijk denken wij achteraf: hebben we het als school wel goed gedaan? Aan de andere kant hadden we lange tijd niet het idee dat het met Zarife mis zou gaan. Het was een keurig meisje. Wanneer de politie een Blijf-Van-Mijn- Lijf-huis adviseert, heb je niet de behoefte daar verder in te treden. Mocht zich zo'n geval bij ons weer voordoen, dan zullen we nog meer pogingen ondernemen om in gesprek te komen met de ouders. Of met vertegenwoor digers van de Turkse gemeenschap." Marco Krijnsen Wie eer schendt, mi familie te schande Eerwraak is -zeker bij de ou generaties Turken- een bek fenomeen. De eer van de fa lie (namus) is een groot goe moet voortdurend bewaakt worden. Wie die eer schent maakt de hele familie te scl de. Dat is bijvoorbeeld het g als een meisje een seksuele latie heeft zonder dat ze ge trouwd is. Of als een getrou vrouw vreemd gaat. Is er ee niet-Turkse partner in het s dan is de schande extra gro De familie moet in zo'n gev handelend optreden. Meisjt jongen worden verplicht te trouwen. Of er moet een (eM tueel gewelddadig) einde w< den gemaakt aan de relatie, groot belang is of de omgev weet dat de eer van de fami geschonden? Wanneer je h< vader alleen weet, kun je er mee omgaan. Als je Nederli se buren op de hoogte zijn, wordt het al moeilijker. Maa als de Turkse familie, vrienc en kennissen erachter korai ontstaat er een echt probiet Dan ontstaat er een sociale druk waarbij een vader zich dwongen voelt in te grijpen de eer te redden. De twee vijftigplussers in het tuintje aan de rand van het basketbalveld kijken verstoord op bij het lawaai. Een jongetje van een jaar of zeven steekt, luid schreeuwend, het terrein diagonaal over, achtervolgd door een woest uitziende man van begin veertig. Zo als bij elke confrontatie met zinloos geweld, is er ook bij deze senioren de aarzeling tussen net doen of je neus bloedt, fysiek optreden met het tuingereedschap dat onder handbereik is of het bellen van het alarm nummer 112. Pas als ze het jongetje 'Niet doen, pap! Niet doen, pap!' horen roepen, beperken ze zich tot blikken die zowel argwanend als afkeurend kunnen worden geïnterpreteerd. Ze schudden allebei het hoofd wanneer de man in volle vlucht zijn rechter hand opheft en de basketbal tegen de rug van het jongetje gooit. In de twee jaar dat hij probeerde zijn zwemdiploma A te halen, hadden we nog een excuus om onze zoon niet voor een sportclub op te geven. En uit zichzelf zou hij er nooit over beginnen. Hij is niet het type dat de hele dag met een voetbal, tennisracket of hockey stick op straat is te vinden, zich tot vervelens toe be kwamend in die ene flitsende passeerbeweging, die soepele backhand of die slepende push. Beetje tv kij ken, computeren en de snoeppot plunderen, dat is het wel zo'n beetje, 's Avonds in bed leest hij tegen woordig een boek, vooral omdat hij het moment van slapen gaan dan nog een kwartier mag rekken. Als hij op straat speelt met vriendjes en er komt toevallig een voetbal aan te pas, dan neemt hij zijn heel eigen plek in de opstelling in. Hij loopt niet op links, hij loopt niet op rechts. Hij loopt vooral in de weg. Dat het uiteindelijk basketbal werd, lag voorde hand. Zijn zus speelt het al een paar jaar en het is voor ons wel zo overzichtelijk als we de koters op za terdag een beetje bij elkaar in de buurt houden. Er zijn in het weekeinde al te veel verscheurde gezinnen. Hij traint nu op vrijdagmiddag, een halfuur eerder dan zijn zus, en de eerste berichten die mij via deze bevooroordeelde bron bereikten, waren niet hoopge vend. ,,Hij loopt maar een beetje heen en weer met zijn handen gespreid een vliegtuig na te doen, kijkt vooral naar het plafond of naar de punt van zijn schoenen als de trainer wat uitlegt en hij blijft bij het partijtje doen zo ver mogelijk uit de buurt van de bal. "Het was nog maar de eerste keer, bracht ik daar tegenin. „En jij was in je eerste jaar nou ook niet be paald een aanwinst voor de vaderlandse basketbal- sport. Maar omdat één keer trainen op vrijdag toch een wel erg wankele basis is, neem ik de zaterdagmiddag daarop de rol van personal coach op me. Met mijn dochter, mijn zoon en een basketbal die eigenlijk wat te groot en te zwaar is voor iemand die uitkomt bij de mini's, lopen we naar het basketbalveldje achter ons huis. De baskets hangen daar wat te hoog, maar ook dat maakt niet uit, omdat we ons voorlopig fo cussen op de basis: overgooien en vangen. Ik weet eigenlijk nog niet wat me bezielde om na vijf minuten basistraining als een dolle stier achter hem aan te hollen, in de poging hem de basketbal naar zijn hoofd te gooien. Omdat hij elke keer twee stappen opzij doet, als ik de bal met een pisboogje naar hem toe werp? Omdat hij binnen een minuut begint over 'naar huis gaanOmdat hij bij het zoeken van de bal in de bosjes ontdekt dat hij ver stoppertje doen leuker vindt? Omdat hij... Waarschijnlijk is het een combinatie van dit alles. De week daarop vertelt hij in elk geval aan ie dereen die ernaar vraagt dat hij basketbal wel leuk vindt, maar dat hij er, als het aan hem ligt, toch maar afgaat. O ja, en waarom dan wel? Een keer of vijftig heb ik nu al aan fan en alleman plechtig moeten beloven dat ik me er echt nooit - 'echt nooit meer!'- mee zal bemoeien. Reageren? column@dlckvanderplas.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2