msn& Internet: speelkwartier is voorbij GESPREK VAN DE DAG ^^Chat Linda's eigen 'glossy smaakvol maar niet echt vernieuwend HP does more for you HP Compaq Business N msn.co.uk Chat Home Paul Groot gekozen tot ^-persoonlijkheid v/h jaar Introfobie IMPORTANT NOTICE We regret to inform you that after 14 October, we will no longer offer MSN Chat in the UK. Click here to learn more. MSN Home My MSN Hotmail Search Shopping Money Chat Home MSN Messenger My Profile My MSN Nickname Code of Conduct DAGELIJKS LEVEN VA/££T QE- MyN p-TycN/^rEJ-^ VV £L- ££N TDD JE- U^Kl £AJ A P MENSELIJK MARIANNE TIMMER en PETER MUELLER gaan SCHEIDEN. Vorige week is het veelbesproken schaats- paar uiteen gegaan. De Amerikaan is naar zijn geboorteland vertrokken voor een korte periode van bezin ning. Binnenkort wordt hij in Noor wegen terugverwacht waar hij als nieuwbakken bondscoach het Noor se (mannen)schaatsen moet laten wedijveren met dat van Nederland. Timmer verwerkt haar nieuwste so res thuis. Ook de olympische konin gin van Nagano is druk bezig met de voorbereiding op het nieuwe sei zoen. Marianne Timmer (28) en Pe ter Mueller (49) groeiden naar el kaar toe nadat de Amerikaan de ge boren Sappemeerse in 1998 naar olympische roem had geleid. Na hun huwelijk kochten ze 'een droomhuis' in Arizona en -begin dit jaar nog- een boerderij in Tynaarlo. Foto: Reuters Ze is niet langer de girl-next-door die zich als gezicht van brave Tros-shows in het keurslijf van kijkcijfers en publieke opinie laat persen. De ware Linda is een da me met bijtende humor, passies en frustraties. Aldus Linda de Mol in het hoofdredactioneel com mentaar in het eerste nummer van Linda, haar eigen tijdschrift dat gisteren feestelijk werd gelan ceerd. Met haar eigen glossy treedt Linda de Mol als eerste Nederlandse ster in de voetsporen van Oprah Win frey en Rosie O'Donnell. Patty Brard, aanwezig op Linda's feestje in Naarden-Vesting, probeerde het bijna tien jaar geleden al eens, maar Brard! Flopte jammerlijk. Verder waren vriendinnen/colle ga's als Monique van de Ven en Mireille Bekooij gekomen om een gesigneerd exemplaar van Linda te bemachtigen. Net als Gordon, Tros-collega Harm Edens en de dames van Loïs Lane. Linda werd ten doop gehouden met champagne, rosé, Mexicaans bier en hip bronwater. Heel tren dy drankjes onder mensen met een 'dertigers-mentaliteit', tevens de doelgroep van Linda. Net als de beoogde lezeres, hoger opgeleid tussen de 20 en 45 jaar, is Linda de Mol 'tijdschriftendier, druk in de weer met liefde, werk, vriendinnen. Nieuwsgierig, le venslustig en lekker in d'r vel. Gretig, gul en met een gezonde dosis zelfspot'. Nu maar hopen dat Linda-columnisten Viggo Waas en Peter Heerschop, die het eerste nummer aan de naamgeef- ster mochten overhandigen, geen gelijk zullen krijgen. Volgens Heerschop lezen vooral mannen de vrouwenbladen stuk om de andere sekse te doorgron den. Tips als van 'seksgoeroe' Mo nique van der Ven bijvoorbeeld, die Linda onthult in haar eerste hoofdredactioneel schrijven. Aan de anekdote is verderop in Linda zelfs een heel artikel ontsproten met als boodschap: 'Geen zin in seks? Dan méék je het maar'. „Dat is ook meteen het grote nadeel van een blad maken", aldus Lin da, „alles wat ik in mijn blad zeg, verschijnt, behoorlijk uit de con text gerukt, in andere bladen." De Mol doet haar nieuwe, ondeu gender imago in het eerste num mer verder eer aan met een 'pi kant' interview, afgenomen door Jan Mulder. Het lounge-achtig vormgegeven blad maakt hoe dan ook veel ruimte vrij voor film, the ater en televisie. Maar in een vrouwenblad mogen natuurlijk ook trends, lifestyle en reizen niet ontbreken. Vernieuwend is het niet, het wordt wel smaakvol op gediend. Diepgang ontbreekt Eerste verdieping links", zegt het meisje achter de balie nog voor ik mijn vraag heb kunnen stellen. Nu kan ik niet meer terug. De spanning die op de fiets hierheen als een misselijkmakende brok ergens onderin m'n slokdarm is blijven hangen, kruipt bij iedere tree iets verder omhoog. Ik hoor het geroezemoes van een massa naderen. Het lokaal is vol en onoverzichtelijk. Ik be sluit me bij het groepje te voegen dat er net zo gelaten afwachtend uitziet als ik me voel. Ik slalom om de staande chaos en vraag me halverwege af of ik ook niet beter kan blijven staan, maar met het vooruitzicht op een stortregen aan toespraken, worstel ik verder en zit even later heel onhandig met jas en tas op een onge makkelijk houten bankje. Laat het alsjeblieft snel over zijn. Daar ziet het niet naar uit. De vrouw die in het midden oprijst heet ons 'welkom' en vervolgens 'welcome', want een derde van de studenten komt van ver. Ook de les sen zullen dus in het Engels gegeven worden, wat de verstaanbaarheid niet ten goede zal komen. Het steen- koolgehakkel van de docenten die aan het woord ko men is zowel voor de Nederlanders als de buitenlanders moeilijk te volgen. Alleen de decaan, oftewel counsel lor, spreekt vloeiend, maar met haar mag je pas praten in geval van sexual harassment of, ironisch genoeg, verbal intimidation. De meeste buitenlanders kunnen dus alvast een afspraak maken als de docent van het vak ontwerpen zegt: 'Sorry, dit kan ik niet in het Engels uitleggen, jullie moeten onze taal maar leren!' De bedoeling is dat we vandaag de officiële zaken die voorafgaan aan deze studie doorlopen, om dan zo snel mogelijk met de onofficiële kennismaking te beginnen, met een hapje en een drankje. En dat is nou precies het gedeelte wat me kramp bezorgt. Blijkbaar gaat een in troductie altijd gepaard met een officiële officieuze ken nismaking. Ik heb daarom een hekel aan introducties. Geef me liever de informatie die ik nodig heb en laat die kennismaking in de loop van het jaarz'n eigen gang maar gaan. Op zo'n eerste dag krijg ik toch vaak een verkeerde indruk en andersom zal het niet veel be terzijn. Ik heb slechte ervaringen. Drie jaar geleden had ik een introductie op de universiteit en toen bleek het pittige ding waarmee ik het tijdens de introductie redelijk kon vinden zich in de klas te ontpoppen tot verongelijkte zeurpiet, die mij als 'new-best-friend' elke keer bij haar complot betrok. Ik hou nu dus liever de boot een beetje af. De groep is toch al moeilijk te peilen. Op één of andere manier zien studenten aan een kunst academie er vaak uit alsof ze permanent aan het 'back- packen' zijn. Er zijn meer piercings dan paardenstaar ten en degene die er niet uitzien alsof ze nooit douchen, dragen een hip gelikte outfit die rechtstreeks uit de MTV-catalogus lijkt te komen. Liever bevooroordeeld, dan helemaal geen mening, denk ik maar, terwijl ik een voorzichtig gesprek begin met een knul uit Califor- nië en een meisje uit voormalig Joegoslavië. Dat veilt mee, maar natuurlijk blijken die uiteindelijk niet in mijn klas te zitten. We worden opgesplitst en per klas als makke schapen afgevoerd naar een lokaal. Het gebouw doet denken aan een kraakpand. Een tijdelijk verblijf, omdat de academie zelf wordt verbou wd, maar het verrast me dat ze zo mogelijk een nog lelijker gebouw hebben ge vonden als onderkomen. De alternativiteit bladdert van de muren. Mijn mentrix doet een rondje namen en struikelt over de fonetisch onmogelijke klanken. Ze struikelt ook over de taal en zoekt verrassend lang naar het Engelse woord voor 'workshop'. Nu krijgen we pa- Man 't een komt 't ander. Zanger BOUDEWIJN DE GROOT krijgt na het herpakken van zijn muzikale loopbaan ook aanbiedingen om bui ten de gebaande paden te treden. De Groot is redelijk kieskeurig in wat hij wel en wat hij niet doet, maar na een eerdere toneelrol en enkele filmrollen heeft hij nu ingestemd met de rol van rechercheur in de Vlaamse politieserie FLIKKEN. Het is nog niet bekend, wanneer zijn strijd tegen de zware misdaad op beeld verschijnt. De in Gent draai ende serie Flikken is in inmiddels bezig aan zijn vijfde seizoen. Foto: GPD Cabaretier Paul Groot is gisteravond in Hilversum gekozen tot tv-per soonlijkheid van het jaar door de jury van de Nederlandse Academy Awards. De jury kende nog veertien andere prijzen toe. Groot krijgt de prijs, Gouden Beeld genaamd, omdat hij het tv-program- ma Kopspijkers mede een eigen ge zicht heeft gegeven. De cabaretier maakt onderdeel uit van het Kopspij kers-cabaret. Gisteravond kreeg voormalig nieuwslezeres Henny Stoel (58) de Carrière Award uitge reikt voor haar werk bij het NOS- Journaal. De prijs was al eerder toe gekend. Verder ontving Frits Lambrechts een Gouden Beeld voor zijn acteurpres tatie in Sloophamer (KRO) en Jose- fien Hendriks voor haar acteerwerk in Necrocam (Vara). De NPS-kome- die De Bifi's won ook een Gouden Beeld, net als de NPS-dramaserie Dunya en Desie en de documentaire De stand van de zon (Humanistische Omroep). In de categorie informatief won Ho ge Bomen (Avro) met de aflevering over prins Bemhard, Knofje (VPRO) won in de categorie jeugd, Passie voor de Hermitage (Avro) in de cate gorie kunst en cultuur en Postcode loterij Miljoenenjacht (Tros) in de categorie amusement. Een Gouden Beeld was er ook voor de muziekspecial van Marco Borsato (RTL 4) en het sportprogramma Sportpaleis De Jong (Vpro) met de aflevering Pijn van de kou. En de herdenking van de watersnoodramp door de NOS was goed voor een Gouden Beeld in de categorie nieuws en evenementen. Het Gouden Beeld is een televisie- Cabaretier Paul Groot. Foto: ANP/Olaf Kraak prijs, waarbij ongeveer 150 program mamakers hun collega's beoordelen. De stichting Nederlandse Academy Awards werkt daarbij samen met de Amerikaanse organisatie die daar verantwoordelijk is voor de toeken ning van de Emmy Awards. Zondag avond vanaf 23.00 uur zendt RTL 4 de prijsuitreiking uit. gpd Columnisten Viggo Waas (links) en Peter Heerschop overhandigen ste 'Linda' aan de naamgeefster. Foto: GPD/Ton Kastermans evenmin. Linda had een uitge breid interview met Monique des Bouvrie, die lijdt aan de onge neeslijk ziekte Non-Hodgkin. Daarnaast vertellen bewoners van het Gooise asielzoekercentrum Crailo hun schrijnende verhalen. Een idee van Linda zelf: zij woont op een steenworp afstand van het centrum. Linda is verspreid in een van 120.000 stuks. „Te Nee hoor. We denken dat er behoefte is aan een blad als da", zegt Jocelyn Brouwer, uuni teur van de speciaal voor Line el opgerichte uitgeverij Mood fo magazines. st IV Berrit de Lange h Internet lijkt steeds meer op de grote boze buitenwereld. Met vieze mannen in chat- ruimtes in plaats van in de bosjes. Bedrijven en gebruikers proberen vat op die digitale wereld te krijgen en plaatsen her en der blokkades. „Het speelkwartier is voorbij." 'Een permanent durend feest: Altijd mensen en een ranzige sfeer', omschrijft intemetdes- kundige Francisco van Jole de gemiddelde chatruimte, een openbare 'kletskamer' op in ternet. Flaneren, flirten, schelden en elkaar lastig vallen. Wat op straat gebeurt, kom je ook op internet tegen. En met steeds meer mensen op internet, ook steeds meer ellende. Microsoft kondigde dinsdag aan dat het be drijf per half oktober haar gratis chatruimten sluit. Volgens Joost Nienhuis, directeur Ne derland van de internetpoot van Microsoft (MSN), werd té veel misbruik gemaakt van de openbare ontmoetingsruimten. „Er is een kleine kwaadwillende subcultuur die het voor de anderen verpest, commerciële bood schappen dumpt, jongeren lastig valt of men sen beledigt. De maat is wat ons betreft nu vol, we stoppen ermee. Het 'vrijheid blijheid' is een beetje over. We nemen onze verant woordelijkheid." Bij die onbaatzuchtige beweegreden hebben intemetdeskundigen en concurrenten hun twijfels. Wél signaleren ook zij dat het steeds meer nodig is om chatruimten te controleren om misbruik tegen te gaan. En controle kost geld of moeite. Intemetprovider Lycos benoemt ervaren chatters tot redacteur van een praatgroep. Ze kunnen gebruikers die schelden of andere ge bruikers lastig vallen, corrigeren of uit de groep zetten. Ook TMF, muziekzender én po pulair communicatiekanaal onder jongeren, peinst er niet over de chatruimten te sluiten. „Het is voor ons juist een belangrijk onder deel van de site. We houden het beheersbaar doordat iedereen die bij ons chat zich aan ons bekend moet maken en doordat we in de gaten laten houden wat in de chatboxen ge beurt," zegt channel-manager Monique Jans- se. Microsoft hoopt dat de 200.000 gebruikers van de chatrooms na sluiting overstappen op het veel populairdere Microsoft chat-pro- gramma Messenger, waarmee één op één kan worden gechat tussen vrienden. Messen ger heeft inmiddels al drie miljoen gebrui kers. „In Messenger bepaal je zelf met wie je praat en wie je tegenkomt. Het is minder anoniem," zegt directeur Nienhuis. Controle en toezicht zijn toverwoorden op het eens zo vrije internet. „Het wordt steeds meer gekoloniseerd, ziet internetdeskundige Francisco van Jole. „Het speelkwartier is voorbij. Men probeert steeds meer vat te krij gen op die omgeving." Ook Maurice Wessling, oprichter van internet burgerrechtenbeweging Bits of Freedom, ziet de laatste jaren een omslag naar meer toe zicht en meer controle op internet. „Chat- diensten die aan hun lot overgelaten worden zoals bij Microsoft lopen over van de troep. Daarom worden nieuwsgroepen en chat ruimten tegenwoordig bijna altijd geredi geerd. Je wordt verwijderd als je scheldt of van het onderwerp afwijkt." Deze ontwikkeling bij de chatdiensten is geen uitzondering. Internetaanbieders bieden hun gebruikers tegenwoordig vrijwel altijd de mo gelijkheid om de webpagina's die ze kunnen bekijken te 'filteren'. Pornoplaatsjes en scheldpartijen zijn dan onbereikbaar. Daar naast werkt het bedrijfsleven druk aan ma nieren om te voorkomen dat mensen films en muziek uitwisselen zonder auteursrechten te betalen. Niet direct in het belang van de ge bruikers, wel van de commercie. Wat de één controle noemt, noemt de ander censuur. Internetaanbieder van het eerste uur XS4all slaat de ontwikkelingen met zorg gade. „Het is prima dat internetgebruikers zichzelf willen beschermen, maar dan moe ten ze er wel zelf voor kiezen en niet een overheid of een bedrijf voor hen. Vaak merk je nu niet eens dat er gefilterd wordt," zegt Edith Mastenbroek van XS4A11.Aan de openheid van internet wordt geknaagd. Het wordt steeds minder het niet van bovenaf be stuurde, platte netwerk zoals het bedoeld is." Wat is chatten? Chatten is kletsen met andere n< via je computer. Het woord ch to ten komt uit het Engels en bet l kent letterlijk 'een praatje ma ken'. Chatten via bijvoorbeeld MSN messenger doe je met b< kenden en het contact is i op i Wat zijn chatboxen? In een chatbox kunnen twee t tientallen mensen tegelijk me ei kaar babbelen. Een chatbox is vergelijken met een café of hi kamer, maar dan virtueel. Je k in contact komen met mensei S met dezelfde interessen. Je m je aan bij een chatbox, bedenl t een (schuil)naam en je hebt tc gang tot allerlei chatgroepen. Hierin schuilt ook het gevaar, mand weet of je echt bent wi< zegt. Wanneer ging het fout? In juli van dit jaar stond in Alk maar een leraar terecht die vi; ternet minderjarigen probeen te verleiden tot seks. De Utree ie, Menno B. werd tijdens een un coveractie op internet door de litie naar Chicago gelokt waarlf een 14-jarig meisje dacht te or moeten dat hij via een 'babbel box' had leren kennen Kan de politie niet eerder optr den? De digitale recherche van de K kan alleen een onderzoek inst ar len als er gerichte informatie i ni Uitlokken, zoals de Amerikanejut doen, mag niet. Hoeveel mensen maken er ge bruik van? MSN Messenger kent in Europ 22 miljoen gebruikers, in de V« enigde Staten 100 miljoen. Aa g tallen bezoekers van chatboxefn zijn niet bekend. Alleen al in E pa zijn het er miljoenen. Waar moeten chatters nu hee MSN is groot, maar zeker niet enige aanbieder. Andere ders van chatboxen zijn beeld Ilse, Yahoo en AOL Op .pagina.nl kan iedereen over vjff alles aan zijn trekken komen pieren en allerlei soorten gidsjes, waaronder 'studeren in Amsterdam'. Een vermakelijk werkje waarin vooral veel informatie staat over drugs, seksualiteit, uitgaan, verenigingen en hulpverlening. Een goed initiatief, maar van studeren is weinig sprake. Terug in de grote zaal, is het de beurt aan de docenten om zich te intro duceren aan de hand van een zelfgemaakt filmpje of andere visuele compilatie. Ik doe mijn best geïnteres seerd te blijven in het kunstzinnig verantwoorde filmfestival, dat onscherp op de muur deint, maar ben opgelucht afgeleid als er iemand met wijn langskomt. Drie glazen ik naar een eeuwigdurend filmpje van een installatie waarbij het ene mechanisme het volgende in werking zet. Waarschijn lijk kunst met een grote K, maar ik vraag me langzamerhand afwanneer het offi ciële nou overgaat in het officieuze ge deelte. Ondertussen voer ik namelijk op fluisterniveau best een leuk gesprek met de Amerikaan naast me, maar we heb ben allebei het gevoel dat dat nu niet de bedoeling is. Pas als blijkt dat het pro gramma geen vervolg meer heeft en het filmpje geen einde lijkt te hebben, kun nen we onder het mom van 'de kennis making voortzetten zonder anderen te storen naar buiten glippen. Opgelucht haal ik adem. Dat hebben we ook weer gehad. Het enige nut van een introductie is dat het de rest van het jaar alleen beter kan worden... Reageren? reacties_op_column@hotmail.com

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2