Prijzen voor Huijbregts en Manuel KUNST CULTUUR 'Met Hanny was het niet zoals met Corry' Ouderenbios krijgt senioren weer naar de film Stones vlammend terug in de Arena Hoge opbrengst kunst prinses Aftrap Aguilera Uitverkcè Isley Brotf. Corry en haar Rekels na breuk van vele jaren herenigd Adriaan van Dis. Foto: Ton Kastermans Van Dis schrijft Boekenweekessay Amsterdam - Adriaan van Dis gaat het Boekenweekessay van volgend jaar schrijven. Onder het motto 'Gare du Nord - Ont moetingen met Frankrijk', staan de Franse literatuur en de relatie van Nederlandse auteurs met dat land centraal tijdens de Boekenweek van 2004 (10 tot en met 20 maart). Sinds 1987 is tij dens de Boekenweek voor een luttel bedrag een essay te koop. Andere literaire auteurs die de opdracht aanvaardden waren Geert Mak, Gerrit Komrij en Jan Wolkers. De auteur van het ko mende Boekenweekgeschenk is Thomas Rosenboom. Prijs naar Coby van Wijk nieuwkoop - Coby van Wijk uit Nieuwkoop heeft het afgelopen weekeinde de Groene H/Art Kunstprijs gewonnen. Ze kreeg in galerie Hoeve Rijlaarsdam de tweejaarlijkse prijs uit handen van acteur Bram van der Vlugt. Van Wijk won in de categorie 'professionele kunstenaars'. Bij de amateurs ging Mona Gerrit sen uit Zegveld met de eer strij ken. Concertgebouw herdenkt Berio Amsterdam - Het Koninklijk Concertgebouworkest voert op donderdag 25 en vrijdag 26 sep tember Vod' (folksongs II) van de Italiaan Luciano Berio uit. Het was oorspronkelijk de be doeling dat de componist zijn werk zelf in Amsterdam zou di rigeren, maar Berio stierf op 27 mei, 77 jaar oud. Heinz Holliger neemt het voorgenomen pro gramma ongewijzigd óver. Het concert op 25 september zal speciaal ter nagedachtenis van Luciano Berio worden uitge voerd. Jackson maakt nieuwe King Kong los angeles - Peter Jackson, re gisseur van 'Lord of the Rings', gaat een nieuwe versie maken van de klassieker 'King Kong'. Volgens Daily Variety zal de filmmaker 20 miljoen dollar ontvangen voor de 'remake', een ongekend hoog bedrag voor de filmindustrie. De Nieuw-Zeelandse cineast heeft de Australische actrice Naomi Watts op het oog voor de vrou welijke hoofdrol. De nieuwe King Kong moet in 2005 in de bioscopen komen. De originele film stamt uit 1933. In 1976 ver scheen er ook een 'remake' met toen Jessica Lange als de weer loze vrouw in de enorme klau wen van de reuzengorilla. Prefab Four 'terug' in Leiden leiden - De voorstelling 'The Prefab Four' van Orkater, die vorig jaar in Nederland bijna 30.000 bezoekers trok en op een Europese tournee in oktober en november onder meer St. Pe tersburg, Madrid, Bordeaux en Marseille aandoet, komt heel even terug naar Nederland. Op 7 oktober staat de 'avondvul lende midlife crisis van vier voormalige kinderidolen' in de Leidse Schouwburg en op 11 oktober in Utrecht. 'The Prefab Four' gaat over The Monkees, vier matig zingende acteurs die in 1966 wereldberoemd werden met hun gelijknamige televisie show. We zien de tieneridolen Pete, Mike, Micky en Dave ruim 30 jaar na hun 'succes'. De hoofdrollen worden gespeeld door Peter Blok, Porgy Frans- sen, Gijs Scholten van Aschat en Han Oldigs. Amsterdam- Het eerste deel van de verkoop van kunstwer ken van de vorig jaar overleden Belgische prinses Lilian heeft gisteren bij Sotheby in Amster dam 2,67 miljoen euro opge bracht. Dat is het dubbele van de 1.3 miljoen euro, waarop de hele opbrengst was geschat. Van de prinses, stiefmoeder van de vroegere koning Boudewijn, werden schilderijen, zilverwerk, meubilair en andere kunstwer ken aangeboden. Alle 83 stuk ken werden verkocht. Hoogte punt van de avond was de ver koop van een uitgebreid zilve ren servies, dat omstreeks 1850 door een Parijse zilversmit werd gemaakt. De ene helft ging voor 292.800 euro, meer dan het tienvoudige van de schatting, naar Oostenrijk. De andere helft werd door een Belgische verzamelaar voor 280.600 euro gekocht. groningen/anp - De 'vijftig- plus-bios' jubileert volgende week. Vijf jaar geleden begon het in de Groningse Pathé-bio- scoop met tien belangstellen den, nu maken er duizenden ouderen per week gebruik van in zes bioscoopzalen verdeeld over Nederland. Er wordt een aparte film voor hen vertoond, het tarief wordt drastisch verlaagd en de bezoe kers krijgen in de pauze een gratis kopje koffie. In Gronin gen is het fenomeen, wegens het eclatante succes, al uitge breid naar twee middagen per week: maandag en dinsdag. Normale voorstellingen vin den ouderen te druk en te luid", merkte initiator en Pa- thé-manager J. Smit destijds. Hij stelt al vijf jaar een speciaal programma samen voor de Groningse senioren. Het aan bod varieert van recente pu blieksfilms tot klassiekers die de bezoekers in hun jeugd al eens hebben gezien. „Veel ouderen zijn sinds 'The Bridge of the Ri ver Kwai' niet meer naar de bioscoop geweest. Dat is zonde, want daardoor weten ze totaal niet hoe goed bioscopen tegen woordig zijn aangepast voor oudere mensen." Het belangrijkste criterium waar de films aan moeten vol doen, is dat ze kwaliteit heb ben. Het genre maakt niet eens zoveel uit. „Al moet er niet te veel seks of geweld in voorko men: dan haken veel bezoekers af', merkt Smit. Titels die de af gelopen maanden goed scoor den, waren Oscarkandidaat 'Zus zo', de musical 'Ja zuster nee zuster', Hitchcocks 'Rear Window', 'Some like it hot' en 'The Sound of Music'. Senioren van alle leeftijden be zoeken de films. „Mensen slui ten hier ook vriendschappen", weet de Pathé-manager. „Het is een hechte commune van ou dere filmliefhebbers. We ont vangen zelfs vakantiekaartjes, of overlijdensberichten als vas- E K te klanten zijn gestorvepr De jubileumeditie varol tig-plus-bios bevat bi dering een speciale mière. Dinsdag 30 sepg kunnen de Groningse e als eerste de in Veiiei kioonde Duitse film strasse' zien, die ver Duitse vrouwen die in de Wereldoorlog hui i| mannen van deporti beerden te redden. rotterdam/gpd - Marc-Marie Huijbregts en André Manuel zijn de winnaars geworden van de eerste VSCD Cabaretprijzen. In aanwezigheid van een zaal vol cabaretiers, impresario's, thea terdirecteuren en publiek maak te de jury gisteravond in het ou de Luxor Theater in Rotterdam hun namen bekend. Marc-Marie Huijbregts kreeg de bekroning voor 'het meest in drukwekkende programma van het afgelopen seizoen'. André Manuel was naar het oordeel van de jury 'de cabaretier met het meest opvallende en meest gedurfde programma'. De gel- auwerden kregen van Hans On- no van den Berg, directeur van de Vereniging van Schouw burg- en Concertgebouwdirec teuren, een spiegel. Deze staat symbool voor het portret dat van beide cabaretiers wordt ge maakt en die het begin zal zijn van een 'portrettengalerij' cfie in een van de Nederlandse ca- baretminnende theaters ge huisvest gaat worden. Het eerste dat bij Marc-Marie Huijbregts opvalt is volgens de jury zijn innemende theater persoonlijkheid en zijn grote 'publieksappeal'. „In zijn show 'M.M. Huijbregts' gebruikt hij alle tinten van het cabaretpalet. In een combinatie van venijn en tederheid, van grofheid en fijnbesnaardheid, schildert hij via een sprookje een schaamte loos portret van zichzelf en daarmee indirect ook van de maatschappij." Manuel is volgens de jury één van de zeer weinigen die het tu multueuze 'jaar van en na Pim' theatraal vorm heeft weten te geven. „Op een uiterst eigen zinnige manier legt hij feilloos het menselijk onvermogen en het derailleren van de Neder landse samenleving bloot. Dat levert cabaret op dat weliswaar niet nieuw is in zijn vorm, maar wel schrijnt en steekt als zilver papier tegen een oude vulling." De VSCD Cabaretprijzen, die gisteravond voor het eerst wer den uitgereikt, hebben tot doel het genre Cabaret als kunst vorm aandacht te geven. De VSCD reikt al jarenlang begeer de toneelprijzen uit als de Louis d'Or en de Theo d'Or. Concert: Rolling Stones in het kader van 'Licks World Tour1. Gezien: 22/9 in de Amsterdam Arena. Eerlijk is eerlijk, Nederland was na alle heisa vorige maand best een beetje Stones-moe. Maar Mick Jagger en de zijnen had den nog wel wat goed te ma ken: denk aan de onverwachte afgelasting van het laatste op treden in de Amsterdam Arena op 20 augustus jongstleden. Aldus geschiedde gisteravond in de uiteraard tjokvolle - en ge lukkig overdekte - Ajaxtempel op memorabele wijze. Mochten de bijna bejaarde heren niet meer voor optredens terugko men, dan is deze inhaalbeurt in elk geval een waardig slotak koord geweest van een liefdes verklaring tussen superconcert- band en kamerbreed publiek met een unieke looptijd van bij na veertig jaar. Aan dit geslaagde 'overwerk' - veroorzaakt doordat Jagger ruim vier weken geleden door stemproblemen werd uitge schakeld - ging een geweldige logistieke operatie vooraf. The Rolling Stones voor twee podi um-uren op stadionformaat la ten overkomen doet immers niets af aan alle ingewikkelde krachttoeren die in het kader van de 'Licks World Tour' wor den uitgehaald. Tegen die ach tergrond is het ook zeer on waarschijnlijk dat de annule ring destijds niet noodzakelijk zou zijn geweest, zoals nadien volop is gesuggereerd. Niet alleen in technisch opzicht bleek de monsterklus kundig geklaard, in artistieke zin klopte de puzzel ook weer als van ouds. Wellicht deels omdat The Stones dit weekeinde al een soortgelijk karwei hadden op geknapt in het Twickenham Stadium en nog even in vorm moeten blijven voor de drie laatste Europese concerten in Spanje en Portugal. Schuldbewust of niet, Jagger (60) had beloofd van dit avond je Amsterdam iets bijzonders te maken. Dat gebeurde dan ook, zij het zonder dat hij en zijn maten nog met daverende ver rassingen op de proppen kwa men. Het waren eerder de klei ne dingen die het 'm ditmaal deden, zoals de steelguitar- acrobatiek van" Ronnie Wood tijdens Keith Richards' solo 'Happy' en de zeer royale etala geruimte voor koorzangeres Li sa Fischer gedurende Gimme Shelter'. Big Mick op zijn beurt strooide wel heel erg vaak met Nederlandse complimentjes naar de fans en manifesteerde zich misschien nog wel nadruk kelijker dan gebruikelijk als de motor van het Britse rock 'n roll-instituut. Met alle respect voor de drie andere bandleden, maar zonder zijn ongelooflijke gedrevenheid absoluut geen Stones meer. En wat daarna, wetende dat Jagger in zijn een tje toch nooit die magie kan be werkstelligen die er wel is met Keith, Charlie en Ronnie aan zijn zijde? Wie dat na dit zoveel ste potje spot-drijven-met-leef- tijdwetten (extra vlammend af gerond met 'Satisfaction' en 'Jumpin' Jack Flash') nog weet, mag het zeggen. muziek recenP' Peter Bruyn Ijj Concert: The Isley Brothers. Q n Pepsi Stage Amsterr^ 'SC Ze waren niet met z'Pa naar Amsterdam gektf1 legendarische, nu 62-jf d ger Ronald Isley enj1- minder legendarische' jongere en gitaar spel» ther' Ernie Isley. Ze v\f precies te zijn op hefl vergezeld door een rt achtkoppige band, ed>' grond zangeres en ressen die de voorraaP bescheiden Hunkem^ aan lingerie e showden. Hadden zejrc niet gedaan, die Isleys Het is al na een paai raak. Het fantastische" dy', een van hun kla^2 uit 1973 wordt doof^ dozijn synthesizers^: electro-drummers op[b um zo vermalen in e£h geluidsbrij dat het jja dertig seconden duufe je het nummer überlP3 kent. Ronald Isley is een indrukwekkend^ nor, maar moet sci om een beetje bovenp instrumentale herrie men. Het begin van vir" jezelf verbijten over spilde kwaliteit. C The Isley Brothers T unieke soulgroep. P" door het feit dat ze j afgelopen jaar hun grAJ derlandse hit haddeCh door r&b-ster R. Kelljen ven 'Contagious'. Eiiisj een band die al bijnate meedraait en zich in jee de moeiteloos aan \j E in zwang zijnde zwarirb stijlen heeft aangepaste achter de huidige tl. een soort 'soulrevue (jrp ren heen'. Maar dooigi ontziende instrument rompelingstechniek tfo jammerlijk. Als het P een klein feestje wordt greens als 'Shout', d omdat iedereen die in' in z'n hoofd heeft zittpd geet hoe belabberd zfld gespeeld worden. 56 De ballads gaan de biim beter af. Maar veel is W na amper vijf kwartiete het matige enthousi^ 1 zaal dat niet alleen pn maar ook het publid ei welletjes vind. De IslUa dan kosten nog nfd spaard hebben wat 21 pen betreft, als je zo! v gen talenten als zang je schitterende repeizt gaat is dat toch uitveift hamburg - De Amerikaanse popster Christina Aguilera gaf gisteravond de aftrap voor haar Europese tournee. Dat gebeurde in The Color Line Arena in Hamburg. Meer dan zevenduizend enthousiaste fans woonden het optreden bij. Binnenkort doet Aguilera door René van der Velden breda - Het was 1969, de lp kost te 11 gulden 90 en in tienduizen den teakhouten stereomeubels van Philips of Grundig stond-ie: Corry DeRekels. De 18-jarige kapster uit St. Willebrord en de vier mannen uit Etten-Leur had den vier jaar lang ongelooflijk veel succes. Tot de breuk- Ruim dertig jaar later zitten we gemoedelijk op een terras aan de Bredase bosrand. De kapster is inmiddels 52 en de mannen zijn 57, 59 en zelfs 60. Met op volgster Hanny is het nooit ge worden zoals met Corry. Terwijl Corry Konings tot op de dag van vandaag haar brood solo verdient, zijn De Rekels in 1987 gestopt. Accordeonist Jos van Zundert verdient de kost als pijpfitter, basgitarist André de Jong als timmerman, drummer Rob Kraak is huisman en slaggi tarist Jaques Wagtmans geniet van de VUT. Tot volgend voor jaar- Doe Maar deed het, Simon Garfunkel doen het, waarom Corry De Rekels niet? Een hereniging dus. Met een cd, een dvd, de tv en optredens, alleen hele grote, want tot diep in de nacht een feestje bouwen in het zalencircuit, zoals Corry altijd is blijven doen, dat willen de mannen niet meer. Het initiatief kwam van Corry, die volgend jaar haar 35-jarig artiestenjubileum viert. Ze no digde de mannen bij haar thuis uit, in Berkel-Enschot. De man nen krabden zich achter de grij ze slapen en zeiden ja. Van de hoesfoto van de eerste lp ont breekt alleen drummer Kees Dekkers. Toen het serieus werd - 'Huilen is voor jou te laat' stond 41 weken in de Top 40 - is hij meteen vervangen door Corry en haar Rekels anno 2003. Van links naar rechts: accordeonist Jos van Zundert, basgitarist André de Jong, Corry Konings, slaggitarist Jaques Wagtmans en drummer Rob Kraak. Foto: GPD/Ingrid Bertens Rob Kraak. „Kees speelde maar één nummer, 'Bloody Mary'", vertelt manager Frans van den Heuvel. „Die vervanging moest van de platenmaatschappij. Wij hebben dat altijd betreurd", zegt André de Jong. Het leven van Corry heeft niet veel geheimen, maar hoe is het De Rekels vergaan? „Ik ben een bar-dancing be gonnen, die is failliet gegaan en mijn hond is dood", vat Jaques de voorbije dertig jaar samen. Rob vertelt dat zijn vrouw in 2000 is overleden, waarna de anderen een beetje stilvallen. André lijkt de meeste aanpas singsmoeilijkheden te hebben gehad: „Je leeft zo in een roes. Ik vond het heel moeilijk om weer mijn normale regelmaat en rust in het leven te krijgen. Is er iemand rijk van geworden? „Dat ben je al als je gezond bent", geeft Corry de verwachte voorzet. Jaques: „Als we nü dat succes zouden hebben, waren we er veel beter van gewor den." Corry: „In het begin hiel den we er niet veel aan over. We gingen een avond naar Gro ningen voor honderd gulden per persoon." Ze hebben het goed, beslissen ze samen. De mooiste herinneringen be waren ze aan de dag dat ze vier gouden platen kregen. Corry: „De mensen vonden het te gek. Ze steunden je, stonden achter je. De radio was toen ook heel anders, wij werden gedraaid." Jaques herinnert zich tv-opna men bij Eddy Becker. „Toen het werd uitgezonden, waren wij op de terugweg. Bij een stop licht zagen we ons zelf op tele visie. We zijn uitgestapt om voor het raam te kijken. Die mensen wisten niet wat ze za gen." En: „Ik was een badkamer aan het betegelen in Willebrord. Die man had al onze plaatjes. Ston den tussen de Beatles en de Rolling Stones." André: „Die hele periode was één hoogte punt." Tot de breuk... André: „Het was puur zakelijk." Jaques: „Trea Dobbs en Ria Valk zongen vier liedjes voor het geld waarvoor wij een hele avond van acht tot twaalf moesten spelen. Toen ging bij Piet Roeien (toenmalig echtge noot van Corry, red.) een lichtje branden. Niet een van ons heeft mulo of mavo gehad. Wij zijn allemaal bouwvakkers. Wij wa ren niet zakelijk genoeg." André: „Wj waren een vrien dengroep. Wij wilden muziek maken." Corry: „Het was heel hard werken en weinig verdie nen. Wij waren niet met geld bezig. Dat kwam later pas. Het moest gebeuren, zoals het moest gebeuren. Ik heb veel ge leerd maar ik heb er 52 voor moeten worden." Na Corry kwam Hanny, maar die had ook toen al vaak hoofd pijn. „Met Hanny was het niet als met Corry", zeggen de Re kels. „Met Hanny hebben we meer teleurstellingen gehad. Corry was de liefste schat die er was. Zij heeft nooit verzaakt, was nooit ziek. Het was vriend schap, je had iets over voor el kaar." Met de hereniging vullen ze een gat in de markt, denken ze. „Voor de hele grijze golf is er helemaal niks meer, behalve Bauer en Weber", zegt André. Corry: „Er is animo voor. In het Nederlands kan niks meer, maar de mensen vinden het prachtig. Misschien gaat het dadelijk weer wel bloeien." Op de cd moeten veertien nieu we liedjes komen. „Ik heb Pier re Kartner al gebeld, maar ik denk dat hij het veel te druk heeft", zegt Corry. In het voor jaar van 2004 moet het album verschijnen. En dan? Misschien theaters, grote zalen, Ahoy1. „Dan moeten er wel muzikan ten bij komen", mijmert Corry. „Op de bühne moet het tegen woordig klinken als op de plaat. Maar ik zeg maar zo: hoe meer Rekels, hoe meer vreugde." ook Nederland aan. Op 3 oktober aanstaande staat ze zeggende titel 'Stripped', in Rotterdam Ahoy'. Foto: EPA/Ulrich Perrey met haar show, onder d.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16