KUNST CULTUUR 'Geef me een tippelzone, geef me een stukje straat' A Perfect Circli troeft Deffones Meesterwerken gouden eeuw blijven topattractie Rijksmuseu Inventarisatie erfgoed Hans van Manen Musicalversie van Monty Pythons 'Heilige Graal' Overzichtstentoonstelling Erwin Olaf Appel wil geen schilt in de kroei Thea Beekman (links) ontvangt de prijs van minister Van der Hoeven. Foto: Eric Taal Prijs voor Thea Beekman alphen aan den rijn - Aan schrijfster Thea Beekman is za terdag de Bontekoeprijs voor het beste historische kinder boek uitgereikt in het archeolo gische themapark Archeon in Alphen aan den Rijn. Het park stond dit weekeinde in het te ken van schrijven, lezen en kin derboeken. Beekman kreeg de prijs van minister Van der Hoe ven (onderwijs). Zij benadrukte het belang van historische kin derboeken om de jeugd besef van geschiedenis bij te bren gen. Foute Hepburn op Boekenpagina haarlem - Hepbum-fans heb ben het al lang gezien: op de Boekenpagina in deze krant was bij een biografie van Kathe- rine Hepburn per abuis een fo to van Audrey in 'Breakfast at Tiffany's' afgedrukt. Het groot afgedrukte portret was wel de juiste Hepburn. Onze excuses. Ilse de Lange trekt duizenden utrecht - Naar schatting 20.000 mensen hebben gisteren de vier stationsconcerten bijgewoond die Ilse de Lange gaf in het ka der van de NS-actie 'Treinen door de herfst'. Zij trad op in Zwolle, Amersfoort, Nijmegen en Hengelo op de stationsplei nen. Het concert in Hengelo trok 12.500 bezoekers, melden NS. Met deze actie informeren de Spoorwegen het publiek over de weersinvloeden op het spoor en de pogingen die zo goed mogelijk te weerstaan. Russen verdringen zich voor Escher sint-petersburc - De Russen komen massaal af op de ten toonstelling van werken van Es cher die vorige week geopend werd in de Hermitage in Sint- Petersburg. Volgens de Neder landse Escher Stichting zijn de eerste dagen al 10.000 mensen aan de Eschers voorbij getrok ken. De tentoonstelling makt deel uit van Venster op Neder- land/Days of Dutch Culture, het culturele programma dat Nederland Sint-Petersburg aan biedt ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan van de stad. Duo 'Eérmoei' en Stefan Mondial winnaars van uitbundige levensliedfinale door Wijnand Zeilstra leiden - „Geef me een tippelzo- x ne, geef me een stukje straat" - het zijn de beginregels van het refrein van een levenslied. En van niet zo maar een lied, maar van het winnende lied in de ca tegorie 'Nieuwe levensliederen'. Als vertolker van dit lied behaal de het duo Eérmoei (dialect voor: armoede) deze overwinning tij dens de vijfde editie van de fina le van het Leids Festival van het Levenslied. In de categorie 'klas siekers' ging de andere eerste prijs naar Stefan Mondial voor zijn vertolking van 't Draaiorgel. Broer en zus 'Eérmoei' hebben met 'Tippelzone' (tekst en mu ziek: Ton Bennenbroek) al eer der op een plaatselijk smartlap penfestival de eerste prijs ge wonnen. Hoewel de tekst niet altijd in helderheid uitblinkt, is het thema genoegzaam bekend: armoe leidt tot prostitutie. Ste fan Mondial uit Groenlo had gekozen voor een nummer van één van zijn grootste idolen, Marianne Weber die hem ook aangemoedigd heeft het zingen serieus te nemen. Beide prijswinnaars ontvingen naast prijzengeld de Mary Bey- bokaal. Want: zeg Leiden, zeg Levenslied en je komt automa tisch uit bij de 'Koningin van het Levenslied', de Zangeres zonder Naam. Dat het festival ook een beetje aan haar is op gedragen, blijkt aan het begin van de avond: de gehele Stads gehoorzaal zingt uit volle borst De winnaars van het Leids Festival van het Levenslied: het duo 'Eérmoei' uit Someren (midden) en Stefan Mondial (rechts) uit Groenloo. Foto: Taco van der Eb een paar van haar hits mee. Daartoe aangemoedigd door het presentatietrio van de avond: Robert Strijk, Nick van Leeuwen en Menno Bentveld. Niet in de functie van centrum manager of televisiepresentator traden deze heren op, maar als oude schoolkameraden van weleer probeerden zij het feest je luister bij te zetten. Echt no dig was dat niet, want het en thousiasme van de zaal was er van meet af aan. Alle uitvoerende artiesten oog sten voor hun bijdrage groot applaus - of het nu om klassiek of nieuw werk gaat, of het om een droevig, ingetogen lied of een uitbundig feestnummer gaat, om een hiphopversie van de klassieker onder klassiekers 'Manuela' of om een bijna ca bareteske interpretatie door duo Penotti. 'Waar blijven die handjes?!' roepen de diverse ar tiesten met opvallende regel maat. Op dat punt is het pu bliek iets minder gewillig, maar het kan de stemming uiteinde lijk niet echt beïnvloeden. Het levenslied lééft. muziek recensie Louis Du Moulin Concert: de Deftones. Very special guest: A Perfect Circle. Gezien: 21/9, Ahoy', Rotterdam. Lang niet voorgekomen op me- gaformaat als Ahoy': een voor programma dat het publiek meer tot de verbeelding spreekt dan de hoofdact. A Perfect Cir cle kreeg het gisteravond in een halfvol sportpaleis als 'very spe cial guest' van de Deftones soe pel voor elkaar. Met instem ming overigens van de grootste naam op het affiche, want 'op- per-dove' Chino Moreno had louter lieve woorden voor zijn als opwarmers ingehuurde col lega's. Wat ook best wel iets wil zeg gen, gegeven de ouderwets bal dadige bui waarin de onbere kenbare Deftone-aanvoerder ook ditmaal stak. Met zijn wel- komstkreet 'Hello Germany' dacht hij de zesduizend fans al direct op de kast te krijgen, maar het effect viel tegen. Zoals ook de act van deze rasechte Herrieman met zijn afgezakte broek (inclusief grote witte on derbroek) niet meer die res pons opleverde als bijvoorbeeld bij de gedenkwaardige inwij ding van de Heineken Music Hall als hardrocktempel twee ënhalf jaar geleden. Op dat moment stond het Cali- fornische kwintet nog geno teerd als trendsetter, intussen is die koppositie in het roerige nu-metalpeloton zwai discussie onderhevig. N laatste plaats door het aan verrassingen van h ste (titelloze, vierde) waarvan vooralsnog - 2 de tegenvallende opkon Ahoy' valt op te maken lijk geen dwingende lo uitgegaan. Anders ligt het met A Circle, dat zich drie ja den presenteerde als ei hobbyclub rond Too Maynard James Keenai} dien diverse bezettingsi gen onderging, maai daardoor wel volop ging is gebleven. De verversing die op het album 'Thirteenth Step' doorklonk werd op hel podium nog eens uitvo vestigd. Waarbij de nieu rist James Iha (op voor plaat nog niet actief) z alleen manifesteerde a motor' van de band, malige Smashing sprong zich ook nog ee kijker als (leerling dancer. A Perfect Circle heeft t 'drive' die Deftones ha< de van de grensverlegg bums 'Around The Fui en 'White Pony' (2000) kwijt lijkt te zijn. Menige Ahoy-bezoeker kende het verschil tussi chemie en een vrij gef< herhalingsoefening en daarom niet eens de Deftones-fratsen (wa wel het sterke nuni Words' van het debu 'Adrenaline') af. Philipsvleugel krijgt tijdens verbouwing half miljoen bezoekers per jaar te verwerken door Frans Bosman Amsterdam - Directeur Ronald de Leeuw en staatssecretaris Medy van der Laan van Cultuur en de Spaanse ar chitecten Cruz en Ortiz presenteren morgen de voorlopige plannen voor de grootste verbouwing en vernieuwing van het Rijksmuseum ooit. Intussen werkt het museum koortsachtig aan de verbouwing van de Philipsvleugel, waar het Rijks tot 2008 zijn belangrijk ste topstukken tentoonstelt. Terwijl bouwvakkers in de tuin van de Philipsvleugel zitten te schaften, vertelt Jolien Schuerveld, lid van de projectgroep die de verbouwing en herinrichting van de vleugel bege leidt, hoe die er vanaf 20 december gaat uitzien. Ze doet dat vanuit de fraai opgeknapte villa aan de Hobbe- mastraat waar directie en staf sinds juni hun vaste onderkomen hebben gevonden. Ze hebben de vroegere kantoorruimte in toren één van het museum ontruimd, want in het ver nieuwde Rijksmuseum wordt het monumentale gebouw van Cuypers weer, gebruikt zoals de bouwmeester het had bedoeld. Het hele Rijks wordt weer museum, van de begane grond tot de bovenste verdiepingen in de acht torens die het gebouw telt. In afwachting van de 445 miljoen gul den kostende verbouwing zindert en bruist het. Het hoofdgebouw mag dan vier en een half jaar sluiten, de topcollectie blijft te bezichtigen in de vroegere Zuidvleugel. Die vleugel is sinds Philips in 2001 founder werd van Het Nieuwe Rijksmuseum, om gedoopt tot Philipsvleugel. En dat klinkt gezien de merkbekendheid van het elektronica concern nog lekker internationaal ook. Goed dus voor de bezoekers uit het buitenland die de Nachtwacht niet hoeven te missen. Vanaf eind van het jaar vormt dit icoon van het Rijksmuseum de trek ker van de tentoonstelling 'Rijksmu seum, De Meesterwerken'. Het museum is met 1,1 miljoen be zoekers per jaar een van de topattrac ties van Amsterdam. „We doen er al les aan om dat zo te houden", zegt Schuerveld. „We willen naar het bui tenland duidelijk maken dat onze topstukken te zien blijven." Dus gaat het Rijksmuseum de boer op. De gro te touroperators zullen worden inge seind en op de grote internationale beurzen voor de reisbranche is het Rijks dit najaar nadrukkelijk aanwezig met folders en informatie. De Philips vleugel krijgt naar verwachting een half miljoen bezoekers per jaar te ver werken. Om dat mogelijk te maken zijn enkele fikse bouwkundige ingre pen noodzakelijk. Schuerveld: „Op de parterre laten we straks het inleidende verhaal zien waarom Nederland in de zeventiende eeuw zo welvarend en rijk werd. Om dat die weelde was terug te vinden in het interieur, komt er een zaal met zeventiende-eeuwse poppenhuizen. Daarnaast denken we aan een donke re ruimte die is ingericht als schatka mer waarin we het tafelzilver uitlich ten. Op de eerste etage laten we meer dan vierhonderd topstukken van on der andere Rembrandt, Vermeer, Jan Steen, Frans Hals en Ruysdael zien, waarna je tenslotte bij de Nachtwacht komt." Om maximaal zevenhonderd bezoe kers per uur te kunnen bedienen worden de openingstijden met twee uur per dag verlengd. „Mocht het be zoekersaantal boven verwachting zijn dan zullen we ook een avondopen stelling overwegen",' zegt Schuer veld. „Voor veel bezoekers zal de per manente tentoonstelling tot een pret tig overzicht leiden want in een uur tijd zie je het mooiste dat wij te bie den hebben. En veel toeristen komen immers toch maar voor een ding: de Nachtwacht." Het hoofdgebouw sluit op acht de cember de deuren om de verhuizing van de laatste meesterwerken Philipsvleugel mogelijk te Een groot deel van de overig tie wordt voor de duur van bouwing van het hoofdgebc tien musea in bruikleen gege\ Tijdens de verbouwing hoofdgebouw zal het Rijksi ook drie tentoonstellingen Nieuwe Kerk op de Dam sai len. Bovendien komen er ee grote reizende tentoonstellir der andere naar de VS. Sch „Zo blijft veel van de collecti voor het publiek." Na heropening van het Nieui museum krijgt de Philipsvle nieuwe functie. Dan zal het opnieuw verbouwd worden lijke tentoonstellingen ondf bieden. door Rieke Veurink Amsterdam - De Stichting Hans van Manen is begonnen met het inventariseren van het cul turele erfgoed van de choreo graaf Hans van Manen. Zijn werk wordt ondergebracht in een productiearchief. Door het werk van de beroem de choreograaf te conserveren is het voor volgende generaties mogelijk de balletten te recon strueren. Het bestuur van de stichting bestaat onder meer uit voorzit ter Henk van Dijk, vice-voorzit- ter Han Ebbelaar en secretaris Roel Voorintholt. Henk van Dijk is lid van de artistieke staf van Het Nationale Ballet en partner van Hans Van Manen, Ebbelaar is ex-balletdanser en bestuurs lid van Het Nationale Ballet en Roel Voorintholt is ex-danser en artistiek directeur van Intro- dans. Het initiatief tot oprichting van de stichting komt van Voorin tholt Hij meent dat met het conserveren van het werk van Van Manen (71) niet gewacht moet worden tot de choreo graaf overleden is. Nu kan hij immers nog zeggen welke uit voeringen van zijn werken de beste zijn. En kunnen zijn repe tities nog vastgelegd worden op band. Het oeuvre van Van Manen be staat uit ruim 120 balletten. In ieder geval vijf daarvan zijn ver dwenen. Er bestaan geen video opnamen van en de dansers kunnen zich alleen details uit de choreografieën herinneren. „Daarom begint de stichting met het inventariseren van werk dat verloren dreigt te gaan", zegt van Dijk. „We moe ten zoeken naar de decor- en kostuumontwerpen, de geluids banden en bijvoorbeeld de lichtplannen." Het Nederlands Danstheater, het Nationale Ballet en Intro- dans staan hun productiear chief met kostuums en decors af aan de stichting. Stap twee is het opzetten van een website, waarop achter grondinformatie over Hans van Manen, zijn oeuvre en een agenda met speeldata te vinden zijn. De website www.hansvanmanen.com moet volgend jaar de lucht in londen - Er komt een musi calversie van de film 'Monty Python en de Heilige Graal'. Het is de bedoeling dat het oorspronkelijke Britse idee in de lente van 2005 op de plan ken van Broadway gestalte krijgt. Monty Python was een creatie van onder anderen John Cleese en Michael Palin. Het gezelschap oogstte roem met de BBC-show 'Monty Py thon's Flying Circus'. Daarna volgden films als 'Monty Py thon and the Holy Grail' 'Monty Python's Life of Brian' en 'Monty Python's The Mea ning of Life'. Groningen - In het Groninger Museum is onder de titel 'Silver' een overzichtstentoon stelling te zien van het werk van fotograaf Erwin Olaf. De opening, afgelopen zater dag, werd opgeluisterd door de nodige extravagante types die veelal ook het onder werp zijn in Olafis foto's. Zijn werk wordt vaak als 'bizar' en 'extravagant' geken schetst. Sommige van zijn foto's gaan als ansichtkaart de hele wereld over. De blonde dame die naast twee billen scheel de lens in kijkt en de foto van de jongen met de spuitende fles champagne voor zijn buik zijn inmiddels klassiekers. Heel bekend is ook zijn serie 'Chessmen' van 32 gemaskerde dwergen, dikkerds en andere met touwen en riemen omsnoerde figuren die schaakstukken verbeelden. Erwin Olaf, 'Silver' is te zien t/m 30 november. Foto: WFA/Dennis Beek amsterdam/gpd - Kari wil niet dat zijn werk w| toongesteld in een kaj dat was nog wel de grd van Leo Coolen, eigejl café-restaurant De Eng Amsterdamse Pijp. ZijL café moet kunst dichf mensen brengen en nodigt hij schrijvers eir naars uit. „Maar Karf was mijn droom." p Coolen had Appel ook! gen willen stellen bij ning van de expositiP één: „Wat vindt u van P atief dat uw werk wei toongesteld in een vop kerk, en nu café-restaj de Amsterdamse Pijp?'| woord kent Coolen nu. j Appel kreeg de drie vooraf per e-mail on<L en nam meteen contact de eigenaar van de scW Jan Nieuwenhuizen Sa galeriehouder en intern I bekend Appel-kenneml liet weten dat zijn vh thuishoort in een hoj, genheid en dat hij zou jr zoeken of dit verbod disch haalbaar is. w Dat is het niet, zegt I* huizen. Appel kan de|c stelling helemaal nieCr den. Ik heb de doeken, en betaald, en als ik zjs keurige plaats wil tenii len, dan mag ik dat. Dte ridisch niets tegen te dd En een keurige plek is r< zeker. Dat heeft Nieitc zen nog aan Appel k proberen te maken, fju huizen: „Ik zei: 'Ga da®' ken,' maar hij zei dat hk gel kende. „Maar daw waar. Hij zegt maar watr Bovendien is Appel ni«c quent, zegt Nieuwen® heeft ook eens werk fl| gehangen in het café-rit van het Stedelijk Museij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6